اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

    انتخاب ترانزیستور مناسب!

    پارامترهای مهم در انتخاب یک ماسفتو مشخص کردیم ، حالا می خوایم بدونیم برای مدارمون از چه ترانزیستوری بهتره استفاده کنیم ، اصولا ماسفت ما باید تو رنج کاری مدارمون باشه مثلا اگه ولتاژ ورودی مدار بین 200 تا 300 ولته و خروجی 12 ولت میخواد بهمون بده ، ولتاژ درین - سورسمون باید بیشتر از بیتشرین ولتاژ در مدار باشه ، یعنی بیشتر از 300 ولت ، اما چقدر بیشتر؟ شاید با نام اسپایک یا پیک ولتاژ در مدار آشنا شده باشید ، یعنی در یک لحظه ولتاژ بیشتر از ولتاژ ورودی مدار روی سوئیچ میفته و دلیلش هم میتونه اندوکتانس های نشتی سلف و کند عمل کردن یکسوساز خروجی مدار باشه ، مثلا یک لحظه جای 300 ولت 500 ولت روی سوئیچ می افته ، به همین خاطر در اغلب مدارات فلای بک ولتاژ سوئیچ رو 2 برابر ولتاژ ورودی میگیرن ، مثلا برای این مدار یه ماسفت با ولتاژ درین - سورسه 600 ولت انتخاب مب کنن ، برای جریان هم همینطور ، جریان پیک ورودی مدارو اندازه میگیرن ( در قسمت های قبل محاسبه شد) و جریان درین ماسفتو تا 30 الی 70 درصد بیشتر انتخاب میکنن ، مثلا پیک جریان ورودی 3 آم1ره ، یه ماسفت 6 آمپری انتخاب میکنن ،و گاهی برای اطمینان بیشتر تا 10 آمپر هم میزارن . مقاومت درین - سورس هرچه کمتر باشه بهتره ، چون تلفات هدایتی کمتر میشه و راندمان مدار بیشتر میشه ، المان های دیگری هم روی راندمان و انتخاب سوئیچ مهم هستند ، که در مدارات با راندمان بالا مورد بررسی قرار می گیرن ، اما برای یک منبع تغذیه فلای بک معمولی مهم نیستند .
    این خلاصه بحث ترانزیستور تا به اینجا ، حالا دوستان اگه نکته ای میدونن خوشحال میشیم بشنویم ، یا سوالی دارن مطرح کنن با همفکری جواب بدیم .
    بياموز و بي آموز

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

      ای برادر با این زحماتی که میشکی مارو شرمندت میکنی :">
      تو قسمت فیلتر EMI بعضی جاها دوتا سلف هست و بعضی جاها یکی.
      اون جایی که دوتاست از ترانس استفاده کردن که اولیه و ثانویه داره یعنی یک به یک هست.ولی تو شکلی که شما گذاشتین فقط یه سلف مشاهده میشه.علتش چیه؟
      تو اولین قسمت فرض کردین که Vin = 100 - 240v خب این ولتاژ خروجی پل دیود هست؟ من تو قسمت یکسو ساز های استاد جبرئیلی حساب کردم ولتاژ dc ماکزیمم میشه 373 ولت و مینیمم هم 248 ولت میشه اینا درستن؟
      اگه بزرگواری کرده و موضوع بعدی رو محاسبه فیلتر خروجی بذارین ممنون میشیم
      تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


      تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

        نوشته اصلی توسط سعید دلشاد منور
        ای برادر با این زحماتی که میشکی مارو شرمندت میکنی :">
        تو قسمت فیلتر EMI بعضی جاها دوتا سلف هست و بعضی جاها یکی.
        اون جایی که دوتاست از ترانس استفاده کردن که اولیه و ثانویه داره یعنی یک به یک هست.ولی تو شکلی که شما گذاشتین فقط یه سلف مشاهده میشه.علتش چیه؟
        تو اولین قسمت فرض کردین که Vin = 100 - 240v خب این ولتاژ خروجی پل دیود هست؟ من تو قسمت یکسو ساز های استاد جبرئیلی حساب کردم ولتاژ dc ماکزیمم میشه 373 ولت و مینیمم هم 248 ولت میشه اینا درستن؟
        اگه بزرگواری کرده و موضوع بعدی رو محاسبه فیلتر خروجی بذارین ممنون میشیم
        خواهش میکنم ، همونطور که گفتم فیلتر ها همگی شامل اندوکتانس (سلف) و خازن هستند ، و طبق اون جدول بسته به اندوکتانس ورودی و خروجی تعداد سلف و خازن فرق میکنه ، گاهی به جای سلف از ترانس یک به یک برای ایزوله کردن استفاده میکنند ، تا امنیت شبکه بالا بره . در مورد ورودی هم برای منابع گوناگون متغیره ، رنج ولتاژی 100 الی 240 ولت ورودی برق شهره و قبل از پل دیودیه ، پل دیودی یکسوسازی برق AC رو انجام میده و ولتاژ منفی رو روی مثبت میاندازه و مقدارش فرق میکنه . و به همین خاطر ما در انتخاب المانهامون ولتاژ ورودی رو دوبرابر در نظر میگیریم...
        بياموز و بي آموز

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

          با سلام ممنون دوست عزیز که ما رو راهنمایی می کنین
          اما یه سوال می شه توضیح بدین که چطوری اندوکتانس نشتی سلف باعثه افزایشه ولتاز می شه؟؟؟یا کند عمل کردنه یکسو ساز خروجی چطوری باعثه افزایشه ولتاز می شه؟؟؟؟؟
          با تشکر
          به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

          TABRIZ

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

            با سلام دلم نیومد این کتاب رو نذارم واسه دانلود عالیه.
            یه نگاهی بندازین
            http://www.4shared.com/office/UBbv1M...43_Design.html
            تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


            تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

            دیدگاه


              #51
              پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

              این هم یه pdf درباره ی رگلاتور ها که توش هم اسمشونو داده هم توضیحاتشونو
              http://tabasoomtz.persiangig.com/document/Power%20Supply%20Circuits.pdf
              به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

              TABRIZ

              دیدگاه


                #52
                پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                نوشته اصلی توسط TABASOOMTZ
                با سلام ممنون دوست عزیز که ما رو راهنمایی می کنین
                اما یه سوال می شه توضیح بدین که چطوری اندوکتانس نشتی سلف باعثه افزایشه ولتاز می شه؟؟؟یا کند عمل کردنه یکسو ساز خروجی چطوری باعثه افزایشه ولتاز می شه؟؟؟؟؟
                با تشکر
                سلام مرسی ، در پاسخ 8 درمورد اندوکتانس نشتی توضیح دادم ، اما طبق رابطه اساسی سلف ها یعنی V = Ldi/dt افزایش ناگهانی اندوکتانس باعث افزایش ناگهانی ولتاژ میشه ، و اما کند عمل کردن یکسوساز ، دیود واسط بین فیلتر خروجی و دیود به حساب میاد ، وقتی دیود دیر عمل کنه فیلتر خروجی دیر عمل میکنه و ریپل یا نوسانات روی سلف زیاد میشه . یعنی قبل از اینکه دیود عمل کنه ، انرژی سلف به صورت لحظه ای افزایش پیدا میکنه و هرچه فیلتر دیرتر به کار بیاد این ریپل لحظه ای دیرتر میرا میشه . اما این اصل خودشو بیشتر در منابع غیر ایزوله مثل باک و بوست نشون میده
                بياموز و بي آموز

                دیدگاه


                  #53
                  پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                  در مورد فیلتر خروجی هم همونطور که در بحث فیلتر emi گفتم ، فیلترهای مختلفی از جمله فیلتر خازنی - فیلتر سلفی - فیلتر سلفی-خازنی و ... داریم ، که با توجه به اندوکتانس و رنج توانی مدار استفاده می شن ، برای فلای بکی که ما داریم بررسی میکنیم فیلتر خروجی اگر خازنی باشه کفایت میکنه که فکر میکنم محاسباتشو براتون گفتم ، فیلتر خروجی حتما باید شامل خازن های الکترولیتی باشه ، چون این خازنا در رنج بالا هستند ، و میشه از خازن های سرامیکی هم برای کاهش مقاومت خروجی استفاده کرد ، به طور کلی با موازی کردن چند خازن در خروجی میشه مقاومت معادلی که خازنها به مدار اعمال میکنن و باعث کاهش راندمان میشنو کم کرد . شاید در محاسبات خازن شما فیلتر خروجیو مثلا 400 میکرو فاراد بدست آوریدن در این حالت مقدار خازن ها باید بیشتر از این مقدار انتخاب بشه مقلا شما میتونید از 2 خازن 470 میکرو و یا یه خازن 470 و یه خازن 220 میکروفاراد به صورت موازی استفاده کنید .
                  بياموز و بي آموز

                  دیدگاه


                    #54
                    پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                    نوشته اصلی توسط AMIR.YIO
                    انتخاب نوع فیلتر EMI ،
                    به مدار زیر نگاه کنید که فیلتر EMI با دایره سبزرنگ مشخص شده ،

                    همونطور که ملاحظه میکنید دو خازن در طرفین یک سلف ایزوله تشکیل یه فیلترو دادن ، یه فیلتر میتونه با توجه به مدار حالت های مختلفی داشته باشه مثلا ممکنه یه سلف با یه خازن باشه ، یا دو خازن با یه سلف و یا یه خازن با دو سلف ، حالا از کجا بفهمیم در مدارمون باید از کدوم حالت استفاده کنیم؟ به جدول زیر توجه کنید .

                    این جدول به شما میگه بر اساس میزان امپدانس در خروجی و ورودی نوع فیلترتونو مشخص کنید ، با این تفسیر پس می فهمیم که مدار بالا مداریه که امپدانس ورودی و خروجیش بالاست که در اکثر منابع تغذیه که با برق ac ( مثلا برق شهر ) کار می کنن از این نوع توپولوژی استفاده میشه .
                    در قسمت بعد به محاسبه عددی می پردازیم.
                    باسلام ممنون از تایپیک عالیتون
                    میشه بفرمایید این نرم افزاری که شماتیک مدار را در اون قرار دادید و شبیه سازی کردید چه نرم افزاری هست؟
                    باور کنيم تا چشم بر هم زنيم فرداست،حتي ميشود گفت فردا همين امروز است.
                    اگرچه فردا را نميشود پيش بيني کرد،اما فردا را مي توان ساخت، از همين امروز،فکر همه چيز را بايد کرد، فکر داشته ها و دارايي ها را ، در يک کلمه فکر فردا را.

                    دیدگاه


                      #55
                      پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                      نوشته اصلی توسط احسان128
                      باسلام ممنون از تایپیک عالیتون
                      میشه بفرمایید این نرم افزاری که شماتیک مدار را در اون قرار دادید و شبیه سازی کردید چه نرم افزاری هست؟
                      یحتمل PSPICE یا EWB
                      تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


                      تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

                      دیدگاه


                        #56
                        پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                        با سلام.شرمنده یه نگاهی به این مدار بندازین ببینین کامله؟

                        راستی آیسی TOP250Y هست.این آیسی قابل توان دهی تا 290 وات رو بدون قاب میده.میشه از اینم استفاده کرد؟
                        تو فیلتر ورودی (EMI( وقتی مقدار یه خازن رو که بدست آوردیم باید دو عدد از این خازن رو بذاریم؟ یکی در این طرف و دیگری در آن طرف؟(منظورم مقادیر خازن های c1 ,c2 هستن)
                        راستی اون خازن های فیلتر EMI باید از کدام نوع باشد؟ سرامیکی؟ پلی استر؟ الکترولیتی؟
                        اگه قسمت بعدی انتخاب قسمت کنترل و فیدبک باشه عالی میشه.(به انضمام مدهای فیدبک ولتاژ و جریان)
                        تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


                        تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

                        دیدگاه


                          #57
                          پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                          سلام میشه در مورد مدار زیر توضیح بدین

                          دیدگاه


                            #58
                            پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                            نوشته اصلی توسط احسان128
                            باسلام ممنون از تایپیک عالیتون
                            میشه بفرمایید این نرم افزاری که شماتیک مدار را در اون قرار دادید و شبیه سازی کردید چه نرم افزاری هست؟
                            فکر کنم این مدار شرکتی باشه ، چون اسم شرکتو نوشته با نرم افزار pi expert هم میشه شبیه همینو کشید

                            دیدگاه


                              #59
                              پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                              نوشته اصلی توسط omid.irani
                              سلام میشه در مورد مدار زیر توضیح بدین
                              از ظاهر که معلومه فلای بک هستش.ولی نوع چیدمان ترانس اونو تبدیل به نوعی دیگه کرده.دو ترانس و ماسفت ها با هم موازی هستن.به نظرم واسه بیشتر کردن توان خروجی این موازی کاری انجام شده
                              تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


                              تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

                              دیدگاه


                                #60
                                پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                                نوشته اصلی توسط احسان128
                                باسلام ممنون از تایپیک عالیتون
                                میشه بفرمایید این نرم افزاری که شماتیک مدار را در اون قرار دادید و شبیه سازی کردید چه نرم افزاری هست؟
                                نرم افزار مولتی سیم هست ( Multisim ) که ورژن یازدهش رو میتونی از اینترنت دانلود کنی.


                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X