اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

پرسش درباره‌ی مقاومت فیوزی یک درایور

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    پرسش درباره‌ی مقاومت فیوزی یک درایور

    سلام و تحیت
    در درایور یک چراغ ال‌ای‌دی سقفی، در ورودی AC مدار، یک مقاومت به‌عنوان فیوز (و نیز یک وریستور (با کد 07D471K)) وجود دارد. مقاومت (و وریستور) مذکور، سوخته است؛ رنگ آن طوسی‌ است و بنابراین از نوع «متال اکسید» است؛ 0.5وات است؛ نوارهای آن، قرمز، قرمز/نارنجی، طلایی، طلایی است یعنی 2.2 (اگر نارنجی باشد، 2.3) اهم است. در فروشگاه ای‌سی‌ای، مقاومت 2.2 (یا 2.3) اهم «متال اکسید» نیافتم اما مقاومت 2.2 اهم معمولی و نیز متال فیلم موجود است.

    1. آیا می‌توان به جای مقاومت فیوزی 2.2 اهم متال اکسید، مقاومت 2.2 اهم معمولی و یا متال فیلم جایگزین آن کرد؟
    2. آیا می‌توان برای بررسی سالم بودن بقیه‌ی قطعات درایور و نیز چراغ، به جای مقاومت (و به جای وریستور) موقتاً جامپر قرار داد؟
    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۱:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۰۴.

    #2
    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
    سلام و تحیت
    در درایور یک چراغ ال‌ای‌دی سقفی، در ورودی AC مدار، یک مقاومت به‌عنوان فیوز (و نیز یک وریستور (با کد 07D471K)) وجود دارد. مقاومت (و وریستور) مذکور، سوخته است؛ رنگ آن طوسی‌ است و بنابراین از نوع «متال اکسید» است؛ 0.5وات است؛ نوارهای آن، قرمز، قرمز/نارنجی، طلایی، طلایی است یعنی 2.2 (اگر نارنجی باشد، 2.3) اهم است. در فروشگاه ای‌سی‌ای، مقاومت 2.2 (یا 2.3) اهم «متال اکسید» نیافتم اما مقاومت 2.2 اهم معمولی و نیز متال فیلم موجود است.

    1. آیا می‌توان به جای مقاومت فیوزی 2.2 اهم متال اکسید، مقاومت 2.2 اهم معمولی و یا متال فیلم جایگزین آن کرد؟
    2. آیا می‌توان برای بررسی سالم بودن بقیه‌ی قطعات درایور و نیز چراغ، به جای مقاومت (و به جای وریستور) موقتاً جامپر قرار داد؟
    سلام ودرود ،
    مقاومت 2.3 اهم استاندارد نیست و بنظر در تشخیص شما اشکالی رخ داده.
    1- بله هر دو مورد را میتوان جایگزین کرد ، اما مقاومت متال فیلم تحمل جریان لحظه ای بالاتری را دارد. البته از اینها بهتر ، مقاومت سیمی است.
    2- میتوان موقتا مقاومت را جامپر کرد اما وریستور را باید از برد بیرون آورد ، چون به صورت موازی با ورودی قرار گرفته و اتصال کوتاه کردن آن باعث اتصال کوتاه میشود.
    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

    دیدگاه


      #3
      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

      سلام ودرود ،
      مقاومت 2.3 اهم استاندارد نیست و بنظر در تشخیص شما اشکالی رخ داده.
      1- بله هر دو مورد را میتوان جایگزین کرد ، اما مقاومت متال فیلم تحمل جریان لحظه ای بالاتری را دارد. البته از اینها بهتر ، مقاومت سیمی است.
      2- میتوان موقتا مقاومت را جامپر کرد اما وریستور را باید از برد بیرون آورد ، چون به صورت موازی با ورودی قرار گرفته و اتصال کوتاه کردن آن باعث اتصال کوتاه میشود.
      همان‌طور که پست 1 نشان می‌دهد، تشخیص اصلی من این بوده است که مقاومت مورد بحث 2.2 اهم است (اما چون بدنه‌ی مقاومتِ سوخته، فرو ریخته است، معلوم نیست که نوار مورد نظر قرمز است یا نارنجی).

      1. در واقع نکته این است که مقاومت معمولی (کربنی) و مقاومت متال فیلم، آیا به اندازه‌ی مقاومت متال اکسید در سوختن سرعت عمل دارند یا نه. سریع سوختن، برای مقاومتی که قرار است نقش فیوز یعنی جلوگیری از آسیب به مدار را ایفا کند مهم است.
      آیا شما معتقدید که مقاومت کربنی و مقاومت متال فیلم، در سوختن سرعت عملی به‌اندازه‌ی مقاومت متال اکسید دارند؟

      دیدگاه


        #4
        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

        همان‌طور که پست 1 نشان می‌دهد، تشخیص اصلی من این بوده است که مقاومت مورد بحث 2.2 اهم است (اما چون بدنه‌ی مقاومتِ سوخته، فرو ریخته است، معلوم نیست که نوار مورد نظر قرمز است یا نارنجی).

        1. در واقع نکته این است که مقاومت معمولی (کربنی) و مقاومت متال فیلم، آیا به اندازه‌ی مقاومت متال اکسید در سوختن سرعت عمل دارند یا نه. سریع سوختن، برای مقاومتی که قرار است نقش فیوز یعنی جلوگیری از آسیب به مدار را ایفا کند مهم است.
        آیا شما معتقدید که مقاومت کربنی و مقاومت متال فیلم، در سوختن سرعت عملی به‌اندازه‌ی مقاومت متال اکسید دارند؟
        در پاسخ سوال 1-
        به نظر می‌رسد شما وسواس بالایی برای انتخاب مقاومت دارید.
        تمام مقاومت های مذکور با ایجاد اتصال کوتاه ، طی زیر 0.1 ثانیه میسوزند .
        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

        دیدگاه


          #5
          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

          در پاسخ سوال 1-
          به نظر می‌رسد شما وسواس بالایی برای انتخاب مقاومت دارید.
          تمام مقاومت های مذکور با ایجاد اتصال کوتاه ، طی زیر 0.1 ثانیه میسوزند .
          وسواس نیست؛ دقت است.
          از دقت شما در پاسخ دادن نیز سپاس‌گزارم. و سپاس‌گزارم از این که لطف می‌کنید وقت می‌گذارید.

          الف) آیا شما به بردهایی برخورد کرده‌اید که تولیدکننده برای آنها از مقاومت کربنی به‌عنوان فیوز استفاده کرده باشد؟

          ب) مقاومت متال فیلم چطور؟

          پ) از میان مؤلفه‌های یک مقاومت، آیا کم‌اهم (زیر 20 اهم) بودن آن است که باعث می‌شود که در اتصال کوتاه سریعاً بسوزد؟

          ت) در پست 2 گفتید مقاومت سیمی برای فیوز بهتر از سه نوع دیگر است.
          ت-1) می‌توانید دلیلش را هم بگویید؟
          ت-2) مقاومت سوخته، 2.2 اهم 0.5وات بوده است. مقاومت سیمی جایگزین باید چه اهم و چه واتی داشته باشد؟
          (آیا «مقاومت سیمی غیر سلفی 1.2 اهم 1W کره ای مارک SMART سری PRN بسته 50 تایی» که در ای‌سی‌ای موجود است گزینه‌ی مناسبی است؟)
          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸.

          دیدگاه


            #6
            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

            وسواس نیست؛ دقت است.
            از دقت شما در پاسخ دادن نیز سپاس‌گزارم. و سپاس‌گزارم از این که لطف می‌کنید وقت می‌گذارید.

            الف) آیا شما به بردهایی برخورد کرده‌اید که تولیدکننده برای آنها از مقاومت کربنی به‌عنوان فیوز استفاده کرده باشد؟

            ب) مقاومت متال فیلم چطور؟

            پ) از میان مؤلفه‌های یک مقاومت، آیا کم‌اهم (زیر 20 اهم) بودن آن است که باعث می‌شود که در اتصال کوتاه سریعاً بسوزد؟

            ت) در پست 2 گفتید مقاومت سیمی برای فیوز بهتر از سه نوع دیگر است.
            ت-1) می‌توانید دلیلش را هم بگویید؟
            ت-2) مقاومت سوخته، 2.2 اهم 0.5وات بوده است. مقاومت سیمی جایگزین باید چه اهم و چه واتی داشته باشد؟
            (آیا «مقاومت سیمی غیر سلفی 1.2 اهم 1W کره ای مارک SMART سری PRN بسته 50 تایی» که در ای‌سی‌ای موجود است گزینه‌ی مناسبی است؟)
            بحث اینجاست که تا این حد دقت هم لازم نیست.

            الف) در هیچ بردی به خاطر ندارم که شرکت سازنده از مقاومت کربنی به عنوان فیوز استفاده کرده باشد.
            ب) مقاومت متال فیلم و متال اکسید چند مورد دیدم
            پ) بله اصلی ترین مولفه همین مقدار مقاومت است، البته مقاومت های تا ۲۲۰ اهم هم فوری عمل میکنند ، اما صرفا برای مدارات با مصرف توان پایین کاربرد دارد.
            ت) مقاومت سیمی تحمل بیشتری در برابر فرسودگی دارد و عملکرد دقیق‌تری هم ارائه میدهد.
            ت۲) مقدار مقاومت را میتوان تا ۲ الی ۴ برابر ( بستگی به جریان کشی مدار ) افزایش داد و مقدار توان مقاومت را نیز میتوان تا ۲ برابر افزایش داد ، کاهش مقدار توان یا مقاومت پیشنهاد نمیشود.
            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

            دیدگاه


              #7
              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
              ...
              مقاومت فیوزی مورد بحث، همان‌طور که در پست 1 گفتم، در درایور یک چراغ ال‌ای‌دی سقفی قرار دارد. چراغ سقفی از نوع خودکار است یعنی حسگر حرکت اجسام دارد که حرکت را تشخیص می‌دهد و روشن می‌شود. برق شهری ابتدا وارد برد حسگر می‌شود (عکس اول) و در صورتی که حرکت تشخیص داده شود برق شهری برای درایور نیز وصل می‌شود. مشکل درایور با تعویض مقاومت فیوزی و وریستور حل شده است و اگر برق شهری مستقیماً به ورودی درایور وصل شود چراغ سقفی روشن می‌شود.
              اما برد حسگر دچار عیوبی است که در ادامه می‌گویم: وقتی برق شهری به آن وصل است و دست را جلوی آن حرکت می‌دهم، ولتاژی که به ورودی درایور می‌رسد 36 ولت AC است که برای راه‌اندازی درایور کافی نیست؛ در حالتی که درایور به برد حسگر وصل نباشد، ولتاژ خروجی برد حسگر به 170 ولت AC می‌رسد؛ در حالتی که درایور به برد حسگر وصل است، ولتاژ خروجی پل دیود برد حسگر 170 ولت است در حالی که اصولاً خروجی پل دیود بیش از 300 ولت DC باید باشد.
              (بعید نیست همان حادثه‌ای که مقاومت فیوزی و تریستور درایور را سوزانده بوده است، برد حسگر را نیز دچار مشکل کرده باشد.
              توضیحاتی درباره‌ی سیمها: سیم زرد ورودی فاز AC؛ یکی از سیمهای آبی ورودی نول AC؛ سیم آبی دیگر از برد حسگر به فاز درایور؛ سیم قهوه‌ای از برد حسگر به نول درایور.)

              منشأ عیوب برد حسگر چیست؟

              چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

              یک نکته که ممکن است به رفع عیب برد حسگر کمک کند:
              اتصال کوتاه کردن بین یکی از پایه‌های پل دیود و یکی از پایه‌های زنر Z1 که در مستطیل قرمز عکس اول مشخص کرده‌ام، باعث می‌شود که چراغ روشن شود اما یکسره روشن می‌ماند و دیگر چراغی نخواهد بود که با تشخیص حرکت روشن می‌شود.


              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱.

              دیدگاه


                #8
                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                مقاومت فیوزی مورد بحث، همان‌طور که در پست 1 گفتم، در درایور یک چراغ ال‌ای‌دی سقفی قرار دارد. چراغ سقفی از نوع خودکار است یعنی حسگر حرکت اجسام دارد که حرکت را تشخیص می‌دهد و روشن می‌شود. برق شهری ابتدا وارد برد حسگر می‌شود (عکس اول) و در صورتی که حرکت تشخیص داده شود برق شهری برای درایور نیز وصل می‌شود. مشکل درایور با تعویض مقاومت فیوزی و وریستور حل شده است و اگر برق شهری مستقیماً به ورودی درایور وصل شود چراغ سقفی روشن می‌شود.
                اما برد حسگر دچار عیوبی است که در ادامه می‌گویم: وقتی برق شهری به آن وصل است و دست را جلوی آن حرکت می‌دهم، ولتاژی که به ورودی درایور می‌رسد 36 ولت AC است که برای راه‌اندازی درایور کافی نیست؛ در حالتی که درایور به برد حسگر وصل نباشد، ولتاژ خروجی برد حسگر به 170 ولت AC می‌رسد؛ در حالتی که درایور به برد حسگر وصل است، ولتاژ خروجی پل دیود برد حسگر 170 ولت است در حالی که اصولاً خروجی پل دیود بیش از 300 ولت DC باید باشد.
                (بعید نیست همان حادثه‌ای که مقاومت فیوزی و تریستور درایور را سوزانده بوده است، برد حسگر را نیز دچار مشکل کرده باشد.
                توضیحاتی درباره‌ی سیمها: سیم زرد ورودی فاز AC؛ یکی از سیمهای آبی ورودی نول AC؛ سیم آبی دیگر از برد حسگر به فاز درایور؛ سیم قهوه‌ای از برد حسگر به نول درایور.)

                منشأ عیوب برد حسگر چیست؟

                چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

                یک نکته که ممکن است به رفع عیب برد حسگر کمک کند:
                اتصال کوتاه کردن بین یکی از پایه‌های پل دیود و یکی از پایه‌های زنر Z1 که در مستطیل قرمز عکس اول مشخص کرده‌ام، باعث می‌شود که چراغ روشن شود اما یکسره روشن می‌ماند و دیگر چراغی نخواهد بود که با تشخیص حرکت روشن می‌شود.


                درود،
                خروجی پل دیود برد سنسور در حالت قطع باید حدود ۳۰۰ ولت و در حالت وصل باید زیر ۱۰ ولت باشد، به این علت که به صورت سری قرار گرفته.
                ابتدا ولتاژ دو سر دیود زنر برد سنسور را اندازه بگیرید.
                حدس میزنم قطعه سیاه روی برد سنسور تریستور C106 باشد، که در این صورت احتمال زیاد سوخته.
                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                دیدگاه


                  #9
                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                  درود،
                  خروجی پل دیود برد سنسور در حالت قطع باید حدود ۳۰۰ ولت و در حالت وصل باید زیر ۱۰ ولت باشد، به این علت که به صورت سری قرار گرفته.
                  ابتدا ولتاژ دو سر دیود زنر برد سنسور را اندازه بگیرید.
                  حدس میزنم قطعه سیاه روی برد سنسور تریستور C106 باشد، که در این صورت احتمال زیاد سوخته.
                  1. از پاسخ شما، دوست همیشه همراه الکترنیک، همچون همیشه صمیمانه سپاس‌گزارم.

                  حضور شما در این انجمن، دلگرم‌کننده است.

                  2. خروجی پل دیود برد حسگر، حدود 177 است، چه در حالتی که مدتی چیزی جلوی حسگر حرکت نمی‌کند (قطع)، چه در حالتی که چیزی جلوی حسگر حرکت می‌کند (وصل).
                  ولتاژ دو سر دیود زنر برد حسگر، در هر دو حالت قطع یا وصل، 4.93 است.
                  بله آن قطعه‌ی سیاه، تریستور C106D است. (قبل از این که پست 7 را ارسال کنم، از این که این قطعه تریستور C106D است مطلع شدم اما به‌عمد آن را در پست 7 ذکر نکردم تا پست شلوغ نشود.)

                  3. چرا اگر قطعه‌ی سیاه روی برد تریستور C106 باشد، به احتمال زیاد سوخته است؟

                  4. اگر آن را از برد بیرون بیاورم و آزمایش کنم و نتیجه‌ی آزمایشْ سلامت آن باشد، آیا نمی‌توانیم به نتیجه‌ی آزمایش اعتماد کنیم؟

                  5. لطفاً به لینک زیر نگاه کنید. در آن دو روش برای آزمایش SCR معرفی شده است.

                  آیا می‌دانید این دو روش برای آزمایش C106 به کار می‌آید یا نه؟
                  اگر خیر، اطلاع دارید از چه روشی باید برای آزمایش C106 استفاده کرد؟
                  جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۰:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۹.

                  دیدگاه


                    #10
                    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                    1. از پاسخ شما، دوست همیشه همراه الکترنیک، همچون همیشه صمیمانه سپاس‌گزارم.

                    حضور شما در این انجمن، دلگرم‌کننده است.

                    2. خروجی پل دیود برد حسگر، حدود 177 است، چه در حالتی که مدتی چیزی جلوی حسگر حرکت نمی‌کند (قطع)، چه در حالتی که چیزی جلوی حسگر حرکت می‌کند (وصل).
                    ولتاژ دو سر دیود زنر برد حسگر، در هر دو حالت قطع یا وصل، 4.93 است.
                    بله آن قطعه‌ی سیاه، تریستور C106D است. (قبل از این که پست 7 را ارسال کنم، از این که این قطعه تریستور C106D است مطلع شدم اما به‌عمد آن را در پست 7 ذکر نکردم تا پست شلوغ نشود.)

                    3. چرا اگر قطعه‌ی سیاه روی برد تریستور C106 باشد، به احتمال زیاد سوخته است؟

                    4. اگر آن را از برد بیرون بیاورم و آزمایش کنم و نتیجه‌ی آزمایشْ سلامت آن باشد، آیا نمی‌توانیم به نتیجه‌ی آزمایش اعتماد کنیم؟

                    5. لطفاً به لینک زیر نگاه کنید. در آن دو روش برای آزمایش SCR معرفی شده است.

                    آیا می‌دانید این دو روش برای آزمایش C106 به کار می‌آید یا نه؟
                    اگر خیر، اطلاع دارید از چه روشی باید برای آزمایش C106 استفاده کرد؟
                    1- نظر لطف شما هست.
                    2- ولتاژ دوسر دیود زنر به نظر عادی است .
                    3- چون عمل قطع و وصل جریان را انجام میدهد و جریان مصرف کننده پس از پل دیود ، از تریستور عبور میکند.
                    4- میتوانید بیرون از مدار آزمایش کنید.
                    5- بله روش های مطلوب و قابل اتکا هستند.
                    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                    دیدگاه


                      #11
                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                      2- ولتاژ دوسر دیود زنر به نظر عادی است .
                      5- بله روش های مطلوب و قابل اتکا هستند.
                      2. در پست 8 گفتید خروجی پل دیود، در حالت قطع باید حدود 300 ولت، و در حالت وصل باید زیر 10 ولت باشد. من اندازه گرفتم و در هر دو حالت 177 ولت است. آیا این، مشکلی را نشان نمی‌دهد؟

                      5. در قسمت 7 از روش اول (که آزمایش با مولتیمتر است) می‌گوید:
                      «Now, connect the gate through a wire to the anode. If you recall this is the forward conduction mode of the SCR. The SCR must be turn on. The resistance measured across anode and cathode should be zero. If resistance is zero, it means SCR is in conducting mode. We can say SCR is OK.»

                      این تریستور در آزمایش فوق (یعنی در حالی که گیت به آند وصل است)، به جای این که مقاومت صفر نشان دهد، O.L نشان می‌دهد.
                      الف) این نتیجه ثابت می‌کند که این تریستور معیوب است. درست است؟
                      ب) اگر بله، آیا بدون تعویض تریستور نمی‌توان سلامت قسمتهای دیگر برد حسگر را بررسی کرد؟
                      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۵:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۰.

                      دیدگاه


                        #12
                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                        2. در پست 8 گفتید خروجی پل دیود، در حالت قطع باید حدود 300 ولت، و در حالت وصل باید زیر 10 ولت باشد. من اندازه گرفتم و در هر دو حالت 177 ولت است. آیا این، مشکلی را نشان نمی‌دهد؟

                        5. در قسمت 7 از روش اول (که آزمایش با مولتیمتر است) می‌گوید:
                        «Now, connect the gate through a wire to the anode. If you recall this is the forward conduction mode of the SCR. The SCR must be turn on. The resistance measured across anode and cathode should be zero. If resistance is zero, it means SCR is in conducting mode. We can say SCR is OK.»

                        این تریستور در آزمایش فوق (یعنی در حالی که گیت به آند وصل است)، به جای این که مقاومت صفر نشان دهد، O.L نشان می‌دهد.
                        الف) این نتیجه ثابت می‌کند که این تریستور معیوب است. درست است؟
                        ب) اگر بله، آیا بدون تعویض تریستور نمی‌توان سلامت قسمتهای دیگر برد حسگر را بررسی کرد؟
                        این نتایج نشان میدهند که تریستور سوخته و بایستی تعویض شود.
                        احتمال خرابی قطعه دیگر بسیار کم است.
                        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                        دیدگاه


                          #13
                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                          بحث اینجاست که تا این حد دقت هم لازم نیست.

                          الف) در هیچ بردی به خاطر ندارم که شرکت سازنده از مقاومت کربنی به عنوان فیوز استفاده کرده باشد.
                          ب) مقاومت متال فیلم و متال اکسید چند مورد دیدم
                          پ) بله اصلی ترین مولفه همین مقدار مقاومت است، البته مقاومت های تا ۲۲۰ اهم هم فوری عمل میکنند ، اما صرفا برای مدارات با مصرف توان پایین کاربرد دارد.
                          ت) مقاومت سیمی تحمل بیشتری در برابر فرسودگی دارد و عملکرد دقیق‌تری هم ارائه میدهد.
                          ت۲) مقدار مقاومت را میتوان تا ۲ الی ۴ برابر ( بستگی به جریان کشی مدار ) افزایش داد و مقدار توان مقاومت را نیز میتوان تا ۲ برابر افزایش داد ، کاهش مقدار توان یا مقاومت پیشنهاد نمیشود.

                          درباره‌ی مقاومتی که قرار است به‌عنوان فیوز عمل کند، دقتی که ضروری است این است که در صورت عبور جریان بیش از حد مجاز آیا شعله و یا انفجار از خود بروز می‌دهد یا نه. مثلاً، مقاومتهای معمولی (کربنی) شعله بروز می‌دهند. اما در مشخصات مقاومت متال فیلم زیر گفته شده که ضدشعله (Flameproof) است.


                          در ای‌سی‌ای، یک مقاومت فیوزی یا فیوزیبل (یعنی قابل ذوب) 2.2 اهم 0.5 وات اس‌ام‌دی وجود دارد:

                          آیا می‌دانید که لحیم کردن دو مفتول به دو سر این مقاومت فیوزیبل و استفاده از آن به‌صورت دیپ، مجاز است یا نه؟
                          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳.

                          دیدگاه


                            #14
                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها


                            درباره‌ی مقاومتی که قرار است به‌عنوان فیوز عمل کند، دقتی که ضروری است این است که در صورت عبور جریان بیش از حد مجاز آیا شعله و یا انفجار از خود بروز می‌دهد یا نه. مثلاً، مقاومتهای معمولی (کربنی) شعله بروز می‌دهند. اما در مشخصات مقاومت متال فیلم زیر گفته شده که ضدشعله (Flameproof) است.


                            در ای‌سی‌ای، یک مقاومت فیوزی یا فیوزیبل (یعنی قابل ذوب) 2.2 اهم 0.5 وات اس‌ام‌دی وجود دارد:

                            آیا می‌دانید که لحیم کردن دو مفتول به دو سر این مقاومت فیوزیبل و استفاده از آن به‌صورت دیپ، مجاز است یا نه؟
                            مشکلی ندارد که به مقاومت MELF مذکور پایه لحیم کنید و استفاده کنید ، البته پیشنهاد میکنم دور آن وارنیش بپیچید تا در صورت انفجار برد را سیاه نکند.
                            نکته فنی: به قطعات SMD استوانه ای شکل اصطلاحا MELF گفته میشود.
                            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                            دیدگاه


                              #15
                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                              این نتایج نشان میدهند که تریستور سوخته و بایستی تعویض شود.
                              احتمال خرابی قطعه دیگر بسیار کم است.
                              تریستور این برد، C106D است؛ تریستور فروشگاه ای‌سی‌ای C106MG است. طبق دیتاشیت سایت ای‌سی‌ای (ص 2، اولین جدول)، تفاوت این دو مدل از لحاظ Peak Repetitive Off−State Voltage است: C106D چهارصدولت است اما C106M ششصدولت است.
                              آیا در برد حسگر مورد بحث این تاپیک، مجاز است که به جای تریستور چهارصدولت، تریستور ششصدولت نصب شود؟

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X