اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

    سلام. دوستان در دفتر هر چی لامپ" اس ام دی" به سقف زده میشه می سوزه. چگونه می توان عیب یابی کرد؟

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

      نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
      سلام ممنون از راهنمایتون
      اون قطعه ماسفتtsf7n60m هستش که سوخته بود عوضش کردم قطعات سوخته شم :مقاومت.دیود شاتکی ، ماسفت، پل دیود بود که عوض کردم البته هنوز تست نکردم ولامپ تست من ۲۰۰ واتی هستش
      فقط شرمنده من یه چیزی رو خوب متوجه نشدمو اون اینکه با وجود این خازن ها ولتاژ AC و DC باهم ترکیب میشه چون هردو ولتاژ از یک مسیر عبور میکنند
      امکانش هست بیشتر در موردش توضیح بدید
      سلام مجدد،
      خب چه بهتر لامپ تستتون ۲۰۰ واتی باشه!
      خب اشکالی نداره دوست عزیز که متوجه نشدین،همه ما
      گاهی وقتا یه چیزایی رو متوجه نمیشیم.
      در واقع امکانش خیلی زیاد هست که برق شهری دارای هارمونیک
      (یا همون فرکانس ناخواسته حمل شده توسط موج اصلی) فرکانس
      بالا باشه.خب حالا خازن در برابر فرکانس بالا چه واکنشی نشون
      میده؟ بله درسته،مثل یه مقاومت با اهم پایین عمل میکنه( هرچقدر
      فرکانس بالاتر باشه یا ظرفیت خازن بیشتر باشه،این مقاومت کمتر و
      کمتر میشه).خب چون فرکانس برق شهری ۵۰ هرتز هست و ظرفیت
      اون خازنا هم 470 پیکو فاراد،در عمل رسانایی اون خازن ها در برابر
      این فرکانس در حد چند مگا اهم هست که باعث تغییری تو فرکانس
      اصلی ما نمیشه.
      اما فرکانس هارمونیک ما که ممکنه بین ۱۰ تا ۲۰۰ کیلو هرتز باشه،
      با این خازن 470 پیکو فاراد مثل یه مقاومت چند ده کیلو اهمی
      عمل میکنه و چون که معمولا هارمونیک ها جریان پایین تری دارن،
      توسط این خازن قسمت زیادی از اون حذف میشه.
      خب حالا چرا بین قسمت های AC وDC قرار میگیرن؟
      دلیلش اینه که این خازن فقط برای حذف اون هارمونیک های
      تو برق شهر نیستن.بلکه برای حذف نویز و هارمونیک هایی که
      درون دستگاه توسط قطعات سویچ زن (مثل ماسفت ،ترانزیستور و
      آیسی ها ) و یا قطعات منبع تغذیه سویچینگ ایجاد میشن هم هستن!
      به همین خاطر هست که این خازن ها معمولا هم به بخش DC و
      AC متصل هستن،چون کار فیلتر کردنشون دو طرفه هست.
      اگه شما توی خونه یه وسیله با بدنه فلزی و دارای منبع تغذیه سویچینگ
      دارین ( مثل کیس کامپیوتر،ر . س .ی .و .ر یا دستگاه دیجیتال و..)،میتونین دو تاکار زیر رو انجام بدین:
      ۱: اینکه یه فازمتر سالم رو بردارین و وقتی که محیط تاریکه ،به
      بدنه دستگاه وصل کنین،میبینین که فازمتر یکمی روشن میشه ولی
      دچار برق گرفتگی نمیشین.
      یا اینکه یه مولتی متر رو بردارین و تو حالت حداکثر ولتاژ قابل اندازه
      گیری AC بذارین.پراب قرمز رو به بدنه دستگاهتون و پراب
      سیاه رو هم به نول یه پریز وصل کنین.شما عددی در حدود 100 ولت
      رو توی صفحه مولتی مترتون میبینین.این ولتاژ ایده آل هست،
      اما اگه ولتاژ بیشتری از 120 ولت رو دیدین،این به معنی وجود
      نویز و هارمونیک هست.
      همینطور اگه وقتی گاهی وقتا که بدنه دستگاه رو لمس میکنین
      دچار برق گرفتگی خفیف بشین،این هم نشانه برق ورودی دارای
      هارمونیک فرکانس بالا یا نشانه دستگاهی هست که هارمونیک
      از خودش داره ایجاد میکنه و توسط اون دو تا خازن آبی جذب میشن
      .
      خب حالا بهتر هست که دوباره رو بخش منبع تغذیه تمرکز
      کنین و تمام خازن ها و دیود های اون بخش رو چک کنین.
      موفق و پیروز باشید.

      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

      نوشته اصلی توسط 123sarasara نمایش پست ها
      سلام. دوستان در دفتر هر چی لامپ" اس ام دی" به سقف زده میشه می سوزه. چگونه می توان عیب یابی کرد؟
      سلام،اول ببینین که ولتاژ پریز ها چند ولت هست.نباید بیشتر از
      240 ولت باشه.
      در ضمن استفاده از دیمر باعث خراب شدن لامپ های ال ای دی
      میشه.موفق باشید.
      مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
      https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
        سلام مجدد،
        خب چه بهتر لامپ تستتون ۲۰۰ واتی باشه!
        خب اشکالی نداره دوست عزیز که متوجه نشدین،همه ما
        گاهی وقتا یه چیزایی رو متوجه نمیشیم.
        در واقع امکانش خیلی زیاد هست که برق شهری دارای هارمونیک
        (یا همون فرکانس ناخواسته حمل شده توسط موج اصلی) فرکانس
        بالا باشه.خب حالا خازن در برابر فرکانس بالا چه واکنشی نشون
        میده؟ بله درسته،مثل یه مقاومت با اهم پایین عمل میکنه( هرچقدر
        فرکانس بالاتر باشه یا ظرفیت خازن بیشتر باشه،این مقاومت کمتر و
        کمتر میشه).خب چون فرکانس برق شهری ۵۰ هرتز هست و ظرفیت
        اون خازنا هم 470 پیکو فاراد،در عمل رسانایی اون خازن ها در برابر
        این فرکانس در حد چند مگا اهم هست که باعث تغییری تو فرکانس
        اصلی ما نمیشه.
        اما فرکانس هارمونیک ما که ممکنه بین ۱۰ تا ۲۰۰ کیلو هرتز باشه،
        با این خازن 470 پیکو فاراد مثل یه مقاومت چند ده کیلو اهمی
        عمل میکنه و چون که معمولا هارمونیک ها جریان پایین تری دارن،
        توسط این خازن قسمت زیادی از اون حذف میشه.
        خب حالا چرا بین قسمت های AC وDC قرار میگیرن؟
        دلیلش اینه که این خازن فقط برای حذف اون هارمونیک های
        تو برق شهر نیستن.بلکه برای حذف نویز و هارمونیک هایی که
        درون دستگاه توسط قطعات سویچ زن (مثل ماسفت ،ترانزیستور و
        آیسی ها ) و یا قطعات منبع تغذیه سویچینگ ایجاد میشن هم هستن!
        به همین خاطر هست که این خازن ها معمولا هم به بخش DC و
        AC متصل هستن،چون کار فیلتر کردنشون دو طرفه هست.
        اگه شما توی خونه یه وسیله با بدنه فلزی و دارای منبع تغذیه سویچینگ
        دارین ( مثل کیس کامپیوتر،ر . س .ی .و .ر یا دستگاه دیجیتال و..)،میتونین دو تاکار زیر رو انجام بدین:
        ۱: اینکه یه فازمتر سالم رو بردارین و وقتی که محیط تاریکه ،به
        بدنه دستگاه وصل کنین،میبینین که فازمتر یکمی روشن میشه ولی
        دچار برق گرفتگی نمیشین.
        یا اینکه یه مولتی متر رو بردارین و تو حالت حداکثر ولتاژ قابل اندازه
        گیری AC بذارین.پراب قرمز رو به بدنه دستگاهتون و پراب
        سیاه رو هم به نول یه پریز وصل کنین.شما عددی در حدود 100 ولت
        رو توی صفحه مولتی مترتون میبینین.این ولتاژ ایده آل هست،
        اما اگه ولتاژ بیشتری از 120 ولت رو دیدین،این به معنی وجود
        نویز و هارمونیک هست.
        همینطور اگه وقتی گاهی وقتا که بدنه دستگاه رو لمس میکنین
        دچار برق گرفتگی خفیف بشین،این هم نشانه برق ورودی دارای
        هارمونیک فرکانس بالا یا نشانه دستگاهی هست که هارمونیک
        از خودش داره ایجاد میکنه و توسط اون دو تا خازن آبی جذب میشن
        .
        خب حالا بهتر هست که دوباره رو بخش منبع تغذیه تمرکز
        کنین و تمام خازن ها و دیود های اون بخش رو چک کنین.
        موفق و پیروز باشید.

        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



        سلام،اول ببینین که ولتاژ پریز ها چند ولت هست.نباید بیشتر از
        240 ولت باشه.
        در ضمن استفاده از دیمر باعث خراب شدن لامپ های ال ای دی
        میشه.موفق باشید.
        منونم پس به خاطر همین دوتا خازن با پل دیود موازی می بندند و به نوعی پل دیود و تقویت میکنند درسته

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

          نوشته اصلی توسط HS1386
          منونم پس به خاطر همین دوتا خازن با پل دیود موازی می بندند و به نوعی پل دیود و تقویت میکنند درسته
          سلام دوست عزیز وقت بخیر بورد و تست کردم خروجی نداره البته ولتاژ تا ورودی ترانس بزرگه میره ولی از خرویش در حد چند صدم خروجی میده ولی در کل مدار ولتاژ ac پنج ولت وجود داره
          جدیدترین ویرایش توسط دیوانه الکترونیک; ۱۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳.

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

            نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
            سلام دوست عزیز وقت بخیر بورد و تست کردم خروجی نداره البته ولتاژ تا ورودی ترانس بزرگه میره ولی از خرویش در حد چند صدم خروجی میده ولی در کل مدار ولتاژ ac پنج ولت وجود داره
            سلام،میشه بیشتر توضیح بدین؟ لامپ روشن شد یا نه؟
            در واقع نمیشه با مولتی متر های معمولی ولتاژی که وارد
            ترانس میشه یا از اون خارج میشه رو اندازه گرفت( به دلیل فرکانس
            بالا)
            اینکه میگین « در کل مدار ac پنج ولت وجود داره» یعنی
            دقیقا کجا؟
            ولتاژ بعد پل دیود چند هست؟
            ببخشید اینقدر سوال میکنم چون که همه اینا لازمه برا تعمیر.
            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
              سلام،میشه بیشتر توضیح بدین؟ لامپ روشن شد یا نه؟
              در واقع نمیشه با مولتی متر های معمولی ولتاژی که وارد
              ترانس میشه یا از اون خارج میشه رو اندازه گرفت( به دلیل فرکانس
              بالا)
              اینکه میگین « در کل مدار ac پنج ولت وجود داره» یعنی
              دقیقا کجا؟
              ولتاژ بعد پل دیود چند هست؟
              ببخشید اینقدر سوال میکنم چون که همه اینا لازمه برا تعمیر.
              سلام دوست من
              نه لامپ تست روشن نشد
              ولتاژ خروجی پل دیود هم 320 ولت هستش
              ولتاژ Ac هم تقریبا درسوکت های خروجی هم وجود داره

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

                نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                سلام دوست من
                نه لامپ تست روشن نشد
                ولتاژ خروجی پل دیود هم 320 ولت هستش
                ولتاژ Ac هم تقریبا درسوکت های خروجی هم وجود داره
                نه لامپ تست روشن نشد
                خوبه پس یعنی شرایط مساعد هست.
                کد:
                ن
                ولتاژ خروجی پل دیود هم 320 ولت هستش
                اینم یعنی نشانه معیوب نبودن فیلتر EMI و فیوز و NTC و پل دیود
                و خازن ورودی و..
                ولتاژ Ac هم تقریبا در سوکت های خروجی هم وجود
                داره
                ببخشید ولی بنده باز هم متوجه این قسمت از حرفتون
                نشدم یعنی چند ولت؟ ولتاژ خروجی کدوم سوکت هست؟
                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                  خوبه پس یعنی شرایط مساعد هست.
                  کد:
                  ن
                  اینم یعنی نشانه معیوب نبودن فیلتر EMI و فیوز و NTC و پل دیود
                  و خازن ورودی و..
                  ببخشید ولی بنده باز هم متوجه این قسمت از حرفتون
                  نشدم یعنی چند ولت؟ ولتاژ خروجی کدوم سوکت هست؟
                  5 ولت ac وبغل هیت سینک بزرگ یه سوکت قرمز رنگ هست

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

                    نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                    5 ولت ac وبغل هیت سینک بزرگ یه سوکت قرمز رنگ هست
                    سلام،آهان اون سوکتی که میگین تو عکس روی برد نیفتاده
                    و فقط سوکت سفید دیده میشه ولی تو عکس پشت برد
                    محل لحیم کاری اون سوکتی که میفرمایین دیده میشه .
                    اگه اینطور هست بهتره دیود های فست و شاتکی و همینطور
                    خازن های الکترولیتی رو تست کنین.
                    موفق و پیروز باشید.
                    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

                      سلام دوستان
                      کسی میدونه این قطعه چیه و مشابه داره یا نه؟
                      نزدیک سوکت هارد SSD هست
                      متشکر

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        سلام،آهان اون سوکتی که میگین تو عکس روی برد نیفتاده
                        و فقط سوکت سفید دیده میشه ولی تو عکس پشت برد
                        محل لحیم کاری اون سوکتی که میفرمایین دیده میشه .
                        اگه اینطور هست بهتره دیود های فست و شاتکی و همینطور
                        خازن های الکترولیتی رو تست کنین.
                        موفق و پیروز باشید.
                        دیود شاتکی یکیش مشکل داشت عوض کردم دومی هم سالم هستش در تست دیود عدد 332 رو نشن میداد تمو خازنها هم چک شدند و مشکلی نداره به نظرم مشکل از ترانس هستش چون خروجیش به یک وات هم نمیرسه
                        جدیدترین ویرایش توسط دیوانه الکترونیک; ۲۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳.

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

                          نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                          دیود شاتکی یکیش مشکل داشت عوض کردم دومی هم سالم هستش در تست دیود عدد 332 رو نشن میداد تمو خازنها هم چک شدند و مشکلی نداره به نظرم مشکل از ترانس هستش چون خروجیش به یک وات هم نمیرسه
                          سلام مجدد،راستی پشت برد کنار اون ماسفت که به حرارت گیر
                          وصل شده بود،یه آیسی کنترلر وجود داشت،امکانش خیلی زیاده که
                          اون آیسی ۶ پایه نیم سوز یا کاملا سوخته باشه.اگه تونستین اون
                          آیسی رو پیدا کنین بهتره عوضش کنین.
                          موفق و پیروز و سربلند باشید .
                          مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                          https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

                            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                            سلام مجدد،راستی پشت برد کنار اون ماسفت که به حرارت گیر
                            وصل شده بود،یه آیسی کنترلر وجود داشت،امکانش خیلی زیاده که
                            اون آیسی ۶ پایه نیم سوز یا کاملا سوخته باشه.اگه تونستین اون
                            آیسی رو پیدا کنین بهتره عوضش کنین.
                            موفق و پیروز و سربلند باشید .
                            باسلام دوست عزیز ممنونم از راهنمایی هاتون مشکل از ترانس بود که عوض شد کار* کرد

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

                              نوشته اصلی توسط دیوانه الکترونیک نمایش پست ها
                              باسلام دوست عزیز ممنونم از راهنمایی هاتون مشکل از ترانس بود که عوض شد کار* کرد
                              سلام مجدد،خیلی خوشحالم و تبریک میگم که مشکلتون
                              حل شده،
                              ترانس رو خودتون سیم پیچی کردین یا آماده خریدین؟
                              اگه خریدین،از کجا خریدین؟
                              اینکه ترانس تو مدارات منبع تغذیه سویچینگ خراب شده تا به حال اصلا ندیدم
                              ولی به هر حال بهتون تبریک میگم.
                              موفق و پیروز باشید.

                              دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                              نوشته اصلی توسط sajjad.bayati نمایش پست ها
                              سلام دوستان
                              کسی میدونه این قطعه چیه و مشابه داره یا نه؟
                              نزدیک سوکت هارد SSD هست
                              متشکر
                              سلام،احتمالا قطعه مورد نظر یه سلف فریت بید SMD هست.
                              موفق باشید.
                              مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                              https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : شناسایی قطعه و جایگزینی برای آن

                                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                                سلام مجدد،خیلی خوشحالم و تبریک میگم که مشکلتون
                                حل شده،
                                ترانس رو خودتون سیم پیچی کردین یا آماده خریدین؟
                                اگه خریدین،از کجا خریدین؟
                                اینکه ترانس تو مدارات منبع تغذیه سویچینگ خراب شده تا به حال اصلا ندیدم
                                ولی به هر حال بهتون تبریک میگم.
                                موفق و پیروز باشید.

                                دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



                                سلام،احتمالا قطعه مورد نظر یه سلف فریت بید SMD هست.
                                موفق باشید.
                                سلام مجدد یه ترانس استوک از یه تعمیراتی تهیه کردم

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X