اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تجربه و راه های تعمیر اینورتر جوشکاری و دستگاه های سوئیچینگ

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    تجربه و راه های تعمیر اینورتر جوشکاری و دستگاه های سوئیچینگ

    سلام
    کسانی که سوئیچینگ کار هستند برای تعمیر از چه راه هایی استفاده میکنند . از کجا شروع میکنید .مثلا یه دستگاه جوشکاری به خاطر اینکه قیمت ماسفت هاش زیاده برای تست
    اگه توی لامپ سری هم بزنیم امکان سوختن ماسفت ها هست . چه روش مطمئنی هست که قطعات نسوزه ولی بشه قسمت های مختلف چک کرد . کسی تجربه ای داره ؟؟؟

    #2
    پاسخ : تجربه و راه های تعمیر اینورتر جوشکاری و دستگاه های سوئیچینگ

    نوشته اصلی توسط sepehr63 نمایش پست ها
    سلام
    کسانی که سوئیچینگ کار هستند برای تعمیر از چه راه هایی استفاده میکنند . از کجا شروع میکنید .مثلا یه دستگاه جوشکاری به خاطر اینکه قیمت ماسفت هاش زیاده برای تست
    اگه توی لامپ سری هم بزنیم امکان سوختن ماسفت ها هست . چه روش مطمئنی هست که قطعات نسوزه ولی بشه قسمت های مختلف چک کرد . کسی تجربه ای داره ؟؟؟
    سلام و درود،
    دلیل سوختن سویچ ها(ماسفت، IGBT و غیره) حتی با وجود
    لامپ سری،وجود خازن های صافی هست که در
    لحظه میتونن چند صد آمپر رو در سویچ ها تخلیه
    کنن که باعث سوختن و منفجر شدن سویچ
    ها میشه.
    راهی که خودم استفاده میکنم:
    مسیر مثبت بعد از خازن های صافی رو با
    چاقو یا کاتر قطع میکنم و به قسمت قطع شده
    اتو وصل میکنم( که نقش مقاومت توان بالا رو
    ایفا میکنه)
    و برای جلوگیری از نوسانات و ریپل،بعد از اتو
    یه خازن پلی استر 400 ولت 2.2 میکرو فاراد
    میذارم.
    البته در این روش PCB آسیب جدی ظاهری میبینه
    و اگر براتون ظاهر مهم هست این روش بدرد نمیخوره.

    راه دیگر هم که خیلی موثر هست پایین نگه داشتن
    دمای سویچ (ماسفت، IGBT و غیره) هست که بهتره کمتر
    از دمای اتاق باشه.
    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : تجربه و راه های تعمیر اینورتر جوشکاری و دستگاه های سوئیچینگ

      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
      سلام و درود،
      دلیل سوختن سویچ ها(ماسفت، IGBT و غیره) حتی با وجود
      لامپ سری،وجود خازن های صافی هست که در
      لحظه میتونن چند صد آمپر رو در سویچ ها تخلیه
      کنن که باعث سوختن و منفجر شدن سویچ
      ها میشه.
      راهی که خودم استفاده میکنم:
      مسیر مثبت بعد از خازن های صافی رو با
      چاقو یا کاتر قطع میکنم و به قسمت قطع شده
      اتو وصل میکنم( که نقش مقاومت توان بالا رو
      ایفا میکنه)
      و برای جلوگیری از نوسانات و ریپل،بعد از اتو
      یه خازن پلی استر 400 ولت 2.2 میکرو فاراد
      میذارم.
      البته در این روش PCB آسیب جدی ظاهری میبینه
      و اگر براتون ظاهر مهم هست این روش بدرد نمیخوره.

      راه دیگر هم که خیلی موثر هست پایین نگه داشتن
      دمای سویچ (ماسفت، IGBT و غیره) هست که بهتره کمتر
      از دمای اتاق باشه.
      ممنون
      من خودم تغذیه جدا به قسمت ها میدم و خروجی آی سی ها چک میکنم .
      ماسفت ها در میارم و تست میکنم که اول سر گیت های روی برد پالس بیار .
      این روش منه توی تعمیر . البته یک سری قسمت ها مثل فیدبک .... نمیتونم درست چک کنم .
      با این حال بعضی وقت ها ماسفت میسوزه . روش اصولی و عیب یابی چیه . دوستان چه روش هایی برای تعمیرات و عیب یابی دارند

      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
      سلام و درود،
      دلیل سوختن سویچ ها(ماسفت، IGBT و غیره) حتی با وجود
      لامپ سری،وجود خازن های صافی هست که در
      لحظه میتونن چند صد آمپر رو در سویچ ها تخلیه
      کنن که باعث سوختن و منفجر شدن سویچ
      ها میشه.
      راهی که خودم استفاده میکنم:
      مسیر مثبت بعد از خازن های صافی رو با
      چاقو یا کاتر قطع میکنم و به قسمت قطع شده
      اتو وصل میکنم( که نقش مقاومت توان بالا رو
      ایفا میکنه)
      و برای جلوگیری از نوسانات و ریپل،بعد از اتو
      یه خازن پلی استر 400 ولت 2.2 میکرو فاراد
      میذارم.
      البته در این روش PCB آسیب جدی ظاهری میبینه
      و اگر براتون ظاهر مهم هست این روش بدرد نمیخوره.

      راه دیگر هم که خیلی موثر هست پایین نگه داشتن
      دمای سویچ (ماسفت، IGBT و غیره) هست که بهتره کمتر
      از دمای اتاق باشه.
      ممنون
      من خودم تغذیه جدا به قسمت ها میدم و خروجی آی سی ها چک میکنم .
      ماسفت ها در میارم و تست میکنم که اول سر گیت های روی برد پالس بیار .
      این روش منه توی تعمیر . البته یک سری قسمت ها مثل فیدبک .... نمیتونم درست چک کنم .
      با این حال بعضی وقت ها ماسفت میسوزه . روش اصولی و عیب یابی چیه . دوستان چه روش هایی برای تعمیرات و عیب یابی دارند

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : تجربه و راه های تعمیر اینورتر جوشکاری و دستگاه های سوئیچینگ

        نوشته اصلی توسط sepehr63 نمایش پست ها
        ممنون
        من خودم تغذیه جدا به قسمت ها میدم و خروجی آی سی ها چک میکنم .
        ماسفت ها در میارم و تست میکنم که اول سر گیت های روی برد پالس بیار .
        این روش منه توی تعمیر . البته یک سری قسمت ها مثل فیدبک .... نمیتونم درست چک کنم .
        با این حال بعضی وقت ها ماسفت میسوزه . روش اصولی و عیب یابی چیه . دوستان چه روش هایی برای تعمیرات و عیب یابی دارند
        با سلام
        فکر نمیکنم روش استانداردی برای اینکار موجود باشه، چون طراحی سیستمها و توپولوژیهای مختلف متفاوته و روشهای نسبتا متفاوتی رو هم نیاز داره.
        اما در کل من برای اطمینان از درست بودن فرمان گیتها، مدار رو بدون اعمال تغذیه بخش قدرت، روشن و فرمانها رو چک میکنم.
        اگه شکل موج گیتها از نظر رایزتایم و دیوتی سایکل و ... درست بودن، دفعه ی بعد تغذیه بخش قدرت رو هم اعمال میکنم اما بدون خازنهای صافی و تنها با یک خازن پلی استر یکی دو میکرو، و البته با ولتاژ کمتر از ولتاژ کاری، مثلا با 48 ولت.
        تو این مرحله معمولا اگه ماسفتها مشکلی داشته باشن نشون میدن و اگه سوئیچینگ درست بود شکل موج درینها و اورشوتها رو چک میکنم و تا حد امکان اسنابرها رو تنظیم میکنم.
        مرحله بعد ولتاژ کاری دی سی لینک رو اعمال و مدار رو مجدد چک میکنم و در مرحله ی بعدی خازنهای صافی رو هم اضافه میکنم.
        در آخرهم تستهای زیر بار و تنظیم فاینال اسنابرها و چک دمای هیت سینکها، در بارهای کم به زیاد طی چند مرحله، تا رسیدن به دمای تعادل با محیط انجام میشه.
        کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

        دیدگاه

        لطفا صبر کنید...
        X