اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

    درود،
    بله سلامت باشید.
    این مورد کمی غیر عادی است.
    سیم هر دو المان را از برد مربوطه جدا کنید و مستقیم به تغذیه ۱۲ ولت وصل کنید و دستگاه را به برق بزنید

    ​​​​سرعت خنک کنندگی در این حالت مقایسه کنید.
    المانها و فنها را مستقیم به 12ولت زدم. ظرف نیم ساعت (به جای 1 ساعت)، از 5 درجه کمی سردتر شد.

    دیدگاه


      نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

      المانها و فنها را مستقیم به 12ولت زدم. ظرف نیم ساعت (به جای 1 ساعت)، از 5 درجه کمی سردتر شد.
      چیزی که بنظر میرسد ، این است که افت ولتاژ سیم ها باعث این کندی شده.
      جای نگرانی نیست اما در صورت لزوم میتوان سیم ها را تقویت کرد.
      مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
      https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

      دیدگاه


        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

        چیزی که بنظر میرسد ، این است که افت ولتاژ سیم ها باعث این کندی شده.
        جای نگرانی نیست اما در صورت لزوم میتوان سیم ها را تقویت کرد.
        بله افت ولتاژ وجود دارد. در طول مسیر مدار، هرچه جلوتر می‌رویم ولتاژ کمتر می‌شود؛ هرچه به ابتدا نزدیک می‌شویم؛ ولتاژ بیشتر است. ولتاژ در فیش اتصال المان به برد کنترل، 10.22 است. در فیش ورودی برد کنترل، 10.53؛ در فیش ورودی منبع تغذیه، 10.93؛ در فیش ورودی دستگاه، 11.28.

        1. آیا عامل افت ولتاژ، فقط مؤلفه‌ی «مقاومت» مسیر الکتریسیته است؟ آیا ضعف منبع انرژی در تأمین «شدت جریان» مورد نیاز، در افت ولتاژ نقش ندارد؟
        به بیان عامتر، بر اساس مبانی انرژی الکتریکی، افت ولتاژ ناشی از کمبود کدام مؤلفه یا مؤلفه‌های الکتریکی است؟
        2. عوامل افت ولتاژ هرچه باشند، آیا تنها «اقدام»ی که می‌توان انجام داد نصب سیمهای کلفت‌تر به جای سیمهای نازکتر است؟
        جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۸:۲۹ ۱۴۰۲/۰۶/۱۶.

        دیدگاه


          نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

          بله افت ولتاژ وجود دارد. در طول مسیر مدار، هرچه جلوتر می‌رویم ولتاژ کمتر می‌شود؛ هرچه به ابتدا نزدیک می‌شویم؛ ولتاژ بیشتر است. ولتاژ در فیش اتصال المان به برد کنترل، 10.22 است. در فیش ورودی برد کنترل، 10.53؛ در فیش ورودی منبع تغذیه، 10.93؛ در فیش ورودی دستگاه، 11.28.

          1. آیا عامل افت ولتاژ، فقط مؤلفه‌ی «مقاومت» مسیر الکتریسیته است؟ آیا ضعف منبع انرژی در تأمین «شدت جریان» مورد نیاز، در افت ولتاژ نقش ندارد؟
          به بیان عامتر، بر اساس مبانی انرژی الکتریکی، افت ولتاژ ناشی از کمبود کدام مؤلفه یا مؤلفه‌های الکتریکی است؟
          2. عوامل افت ولتاژ هرچه باشند، آیا تنها «اقدام»ی که می‌توان انجام داد نصب سیمهای کلفت‌تر به جای سیمهای نازکتر است؟
          1- چیزی که در این دستگاه بنظر میرسد، این است که مقاومت الکتریکی سیم ها باعث افت ولتاژ اصلی شده.
          2- اولین کار و بهترین کاری که باید انجام داد همین است.
          سیم مسی با سطح مقطع 2.5 میلی متر بهترین انتخاب است.
          البته بنظر می‌رسد که خود برد تغذیه دستگاه هم حدود 0.8 ولت کمتر از ولتاژ استاندارد خروجی میدهد.
          پس از اصلاح سیم ها، میتوان با تغییر در مسیر فیدبک برد تغذیه ، ولتاژ خروجی آن را در حد لازم افزایش داد.
          البته از این که آلمان خنک کننده پس از افزایش جزیی ولتاژ چقدر جریان بکشد مطمین نیستم.
          مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
          https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

          دیدگاه


            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

            1- چیزی که در این دستگاه بنظر میرسد، این است که مقاومت الکتریکی سیم ها باعث افت ولتاژ اصلی شده.
            2- اولین کار و بهترین کاری که باید انجام داد همین است.
            سیم مسی با سطح مقطع 2.5 میلی متر بهترین انتخاب است.
            البته بنظر می‌رسد که خود برد تغذیه دستگاه هم حدود 0.8 ولت کمتر از ولتاژ استاندارد خروجی میدهد.
            پس از اصلاح سیم ها، میتوان با تغییر در مسیر فیدبک برد تغذیه ، ولتاژ خروجی آن را در حد لازم افزایش داد.
            البته از این که آلمان خنک کننده پس از افزایش جزیی ولتاژ چقدر جریان بکشد مطمین نیستم.
            الف) پس اولین آزمایش، جایگزین کردن سیم 2.5، است.
            اما آیا همه‌ی قطعات باید عوض شوند: سیم فیش ورودی دستگاه تا برد تغذیه، سیم برد تغذیه به برد کنترل، سیم برد کنترل به المان؟
            اگر خیر، آیا فقط سیم فیش ورودی دستگاه تا برد تغذیه؟

            ب) برای بررسی این که آیا برد تغذیه هم در افت ولتاژ نقش دارد یا نه، دستگاه را به جای 12 ولت به 220ولت زدم. ولتاژ فیش المان، در این حالت 11.77 است. اگر مشکل از برد تغذیه می‌بود، آیا نباید با اتصال به 220 هم خروجی آن کم می‌بود؟
            جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۱:۳۲ ۱۴۰۲/۰۶/۱۶.

            دیدگاه


              نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

              الف) پس اولین آزمایش، جایگزین کردن سیم 2.5، است.
              اما آیا همه‌ی قطعات باید عوض شوند: سیم فیش ورودی دستگاه تا برد تغذیه، سیم برد تغذیه به برد کنترل، سیم برد کنترل به المان؟
              اگر خیر، آیا فقط سیم فیش ورودی دستگاه تا برد تغذیه؟

              ب) برای بررسی این که آیا برد تغذیه هم در افت ولتاژ نقش دارد یا نه، دستگاه را به جای 12 ولت به 220ولت زدم. ولتاژ فیش المان، در این حالت 11.77 است. اگر مشکل از برد تغذیه می‌بود، آیا نباید با اتصال به 220 هم خروجی آن کم می‌بود؟
              الف)
              بله ترجیحا باید تمام سیم ها تعویض شوند.

              ب)
              تصور کردم که شما در آزمایش قبلی، دستگاه را به ۲۲۰ ولت متصل کردید.
              اما اکنون متوجه شدم که در آزمایش قبلی تغذیه دستگاه را از فیش مخصوص ورودی ۱۲ ولت اعمال کردید.
              پس برد تغذیه مشکلی ندارد.
              مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
              https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

              دیدگاه


                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                الف)
                بله ترجیحا باید تمام سیم ها تعویض شوند.
                اگر در آزمایش با سیم کلفت‌تر، مشکل افت ولتاژ برطرف شود، مرحله‌ی بعد تهیه‌ی کانکتور و سرسیمی است که هم برای نری‌های موجود روی برد مناسب باشد و هم برای سیم 2.5 مناسب باشد.
                در فروشگاه ای‌سی‌ای، مواردی که وجود دارد یا اندازه‌هایشان درج نشده یا کوچک هستند.

                آیا شما اطلاع دارید که کانکتور و سرسیم دارای خصوصیات مذکور را از کجا باید تهیه کرد؟

                دیدگاه


                  نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                  اگر در آزمایش با سیم کلفت‌تر، مشکل افت ولتاژ برطرف شود، مرحله‌ی بعد تهیه‌ی کانکتور و سرسیمی است که هم برای نری‌های موجود روی برد مناسب باشد و هم برای سیم 2.5 مناسب باشد.
                  در فروشگاه ای‌سی‌ای، مواردی که وجود دارد یا اندازه‌هایشان درج نشده یا کوچک هستند.

                  آیا شما اطلاع دارید که کانکتور و سرسیم دارای خصوصیات مذکور را از کجا باید تهیه کرد؟
                  دقیق به خاطر ندارم در دستگاه شما چند نوع کانکتور وجود داشت.
                  اما اطمینان دارم تعدادی از این کانکتور ها که در زیر لینک آن را گذاشتم به کار رفته:
                  مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                  https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                  دیدگاه


                    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                    دقیق به خاطر ندارم در دستگاه شما چند نوع کانکتور وجود داشت.
                    اما اطمینان دارم تعدادی از این کانکتور ها که در زیر لینک آن را گذاشتم به کار رفته:
                    https://eshop.eca.ir/%DA%A9%D8%A7%D9...%AF%DB%8C.html
                    کانکتورهایی که در این دستگاه برای سیم فیش ورودی دستگاه تا برد تغذیه، سیم برد تغذیه به برد کنترل، و سیم برد کنترل به المان، به کار رفته است، همه از یک نوع هستند که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

                    اما مهمترین نکته در خرید جایگزین، ابعاد کانکتور است. طول، عرض، و ارتفاع کانکتور تصویر فوق، به‌ترتیب 8، 7، و 13 میلیمتر است.
                    ابعاد کانکتوری که شما از ای‌سی‌ای معرفی کردید، اعلام نشده. باید تماس بگیرم و ابعادش را بپرسم.
                    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۴:۳۵ ۱۴۰۲/۰۶/۱۷.

                    دیدگاه


                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                      دقیق به خاطر ندارم در دستگاه شما چند نوع کانکتور وجود داشت.
                      اما اطمینان دارم تعدادی از این کانکتور ها که در زیر لینک آن را گذاشتم به کار رفته:
                      https://eshop.eca.ir/%DA%A9%D8%A7%D9...%AF%DB%8C.html
                      (موضوع فیش کولری ثابت‌شده: https://www.eca.ir/forums/forum/%D8%...AF%D9%87%D8%9F)

                      1. سیم 2.5 را آزمایش کردم. ولتاژ فیش المان را به 11.50 تا 11.60 می‌رساند.
                      اما یک سؤال پیش می‌آید: پس چرا در ساخت این یخچال، برای خط 12ولت، از سیم 0.5 استفاده کرده‌اند؟ آیا افت ولتاژ برای سازنده مهم نبوده است؟ یا افت ولتاژ در هنگام ساخت وجود نداشته است بلکه بعداً استهلاک قطعات یا عواملی از این دست منجر به افت ولتاژ شده است؟

                      2. درباره‌ی خرید کانکتور، در پست 204 مطالبی را در پاسخ به پست 203 شما گفتم. مطلب زیر را به مطالب آن پست اضافه می‌کنم.
                      با ای‌سی‌ای تماس گرفتم و گفتم اندازه‌ها را به توضیحات محصول اضافه کنند. فعلاً فقط یک تصویر اضافه کرده‌اند که اندازه‌هایی در آن دیده می‌شود. ارتباط اندازه‌های آن تصویر با «کانکتور پاور 2 پین مادگی» روشن نیست (آیا مربوط به کانکتور 5پین نیست؟).
                      لطفاً شما به آن تصویر نگاه کنید و ببینید آیا می‌توانید متوجه شوید که طول و عرض و ارتفاع «کانکتور پاور 2 پین مادگی» چند میلیمتر است.
                      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۸:۳۹ ۱۴۰۲/۰۶/۱۹.

                      دیدگاه


                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                        (موضوع فیش کولری ثابت‌شده: https://www.eca.ir/forums/forum/%D8%...AF%D9%87%D8%9F)

                        1. سیم 2.5 را آزمایش کردم. ولتاژ فیش المان را به 11.50 تا 11.60 می‌رساند.
                        اما یک سؤال پیش می‌آید: پس چرا در ساخت این یخچال، برای خط 12ولت، از سیم 0.5 استفاده کرده‌اند؟ آیا افت ولتاژ برای سازنده مهم نبوده است؟ یا افت ولتاژ در هنگام ساخت وجود نداشته است بلکه بعداً استهلاک قطعات یا عواملی از این دست منجر به افت ولتاژ شده است؟

                        2. درباره‌ی خرید کانکتور، در پست 204 مطالبی را در پاسخ به پست 203 شما گفتم. مطلب زیر را به مطالب آن پست اضافه می‌کنم.
                        با ای‌سی‌ای تماس گرفتم و گفتم اندازه‌ها را به توضیحات محصول اضافه کنند. فعلاً فقط یک تصویر اضافه کرده‌اند که اندازه‌هایی در آن دیده می‌شود. ارتباط اندازه‌های آن تصویر با «کانکتور پاور 2 پین مادگی» روشن نیست (آیا مربوط به کانکتور 5پین نیست؟).
                        لطفاً شما به آن تصویر نگاه کنید و ببینید آیا می‌توانید متوجه شوید که طول و عرض و ارتفاع «کانکتور پاور 2 پین مادگی» چند میلیمتر است.
                        1- در اصل افت ولتاژ ها برای سازنده مهم نبوده که از سیم نازک استفاده کرده. تاثیر گذاری استهلاک قطعات ناچیز است.
                        2- تصویر مورد نظر را مشاهده کردم. منظور تصویر را ظاهرا اشتباه درک کردید.
                        طبق تصویر ، فاصله مرکز سوراخ تا مرکز سوراخ کناری ، 3.9 میلی متر ،قطر هر سوراخ 1.37 میلی متر ، طول سوکت 8.5 میلیمتر ،عرض 6.35میلی متر و ارتفاع سوکت حدود 16 میلی متر درج شده.
                        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                        دیدگاه


                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                          2- تصویر مورد نظر را مشاهده کردم. منظور تصویر را ظاهرا اشتباه درک کردید.
                          طبق تصویر ، فاصله مرکز سوراخ تا مرکز سوراخ کناری ، 3.9 میلی متر ،قطر هر سوراخ 1.37 میلی متر ، طول سوکت 8.5 میلیمتر ،عرض 6.35میلی متر و ارتفاع سوکت حدود 16 میلی متر درج شده.
                          اطلاعاتی که در آن تصویر آمده، بخشی از اطلاعات دیتاشیت چند نوع کانکتور است که کوچکترین آنها کانکتور 2 پین است. این اطلاعات، بریده‌ای ناقص از یک پی‌دی‌اف کاملتر است. زیر یک کانکتور 5پین، درج کرده‌اند 8.5، که اشتباه است.

                          در پی‌دی‌اف های کاملتر (مثلاً https://www.mastercable.ir/wp-content/uploads/vh.pdf) این کار را نمی‌کنند، بلکه در جدولی جداگانه، کانکتورها را بر اساس تعداد پین، از هم تفکیک می‌کنند و برای هریک از آنها دو اندازه‌ی A و B می‌نویسند.
                          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۹:۲۳ ۱۴۰۲/۰۶/۲۱.

                          دیدگاه


                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                            اطلاعاتی که در آن تصویر آمده، بخشی از اطلاعات دیتاشیت چند نوع کانکتور است که کوچکترین آنها کانکتور 2 پین است. این اطلاعات، بریده‌ای از یک پی‌دی‌اف کاملتر است. زیر یک کانکتور 5پین، درج کرده‌اند 8.5، که اشتباه است. در پی‌دی‌اف های کاملتر (مثلاً https://www.mastercable.ir/wp-content/uploads/vh.pdf) این کار را نمی‌کنند، بلکه در جدولی جداگانه، کانکتورها را بر اساس تعداد پین، از هم تفکیک می‌کنند و برای هریک از آنها دو اندازه‌ی A و B می‌نویسند.
                            البته که دیتاشیت مورد نظر شما مربوط به کانکتور مخابراتی معمولی هست.
                            تصویری که در فروشگاه در لینک مورد نظر قرار گرفته، اطلاعاتی کلی در مورد سری مورد نظر کانکتور داده.
                            تنها تفاوتی که بین کانکتور های دستگاه شما و کانکتور موجود در فروشگاه وجود دارد، در گیره کانکتور ها است.
                            البته برای اینکه خیال شما راحت شود بهتر است کانکتور نری روی برد هم تعویض کنید.
                            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                            دیدگاه


                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                              البته که دیتاشیت مورد نظر شما مربوط به کانکتور مخابراتی معمولی هست.
                              تصویری که در فروشگاه در لینک مورد نظر قرار گرفته، اطلاعاتی کلی در مورد سری مورد نظر کانکتور داده.
                              تنها تفاوتی که بین کانکتور های دستگاه شما و کانکتور موجود در فروشگاه وجود دارد، در گیره کانکتور ها است.
                              البته برای اینکه خیال شما راحت شود بهتر است کانکتور نری روی برد هم تعویض کنید.
                              (کانکتور به‌کاررفته در این دستگاه که در تصویر پست 204 دیده می‌شود، کانکتور پاور VH قفل‌دار است. ابعاد این نوع کانکتور که ای‌سی‌ای آن را ندارد و در فروشگاههایی دیگر وجود دارد، کاملاً با کانکتور این دستگاه مطابقت دارد، و نیازی به تعویض نری نخواهد بود. با اجازه‌ی شما، از این مبحث عبور می‌کنیم.)

                              یک نکته که در سیم‌کشی جدید این دستگاه، (که بخشی از آن جایگزینی سیمهای 2.5 به جای 0.5 است) وجود دارد این است فیش ضبطی موجود که سازنده برای 12-24 ولت نصب کرده بوده است، باید غیرفعال شود تا دوباره 220ولت به آن وصل نشود و دستگاه را بسوزاند.

                              برای 12-24ولت باید فیشی متفاوت با فیش 220ولت (که ضبطی است) نصب شود، مثلاً یک مادگی آداپتور. در ای‌سی‌ای یک مادگی آداپتور دیدم (https://eshop.eca.ir/%D9%81%DB%8C%D8...4-dc-025m.html) که در قسمت نظرات آن، کارشناس ای‌سی‌ای گفته بود «زیر 10 آمپر می‌باشد». در 12 ولت، حتا اگر 6 آمپر هم تحمل کند و داغ نشود، کار این دستگاه را راه می‌اندازد.

                              می‌ماند نری آداپتور.
                              در فروشگاههای اینترنتی درباره‌ی نری 2.1×5.5 اعلام نکرده‌اند که در 12 ولت چند آمپر را تحمل می‌کنند و تا چند آمپر داغ نمی‌شوند.
                              آیا شما تجربه‌اش را دارید که فیشهای نری 2.1×5.5، در 12 ولت تا چند آمپر را تحمل می‌کنند و داغ نمی‌شوند؟
                              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۴:۰۱ ۱۴۰۲/۰۶/۲۱.

                              دیدگاه


                                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                                (کانکتور به‌کاررفته در این دستگاه که در تصویر پست 204 دیده می‌شود، کانکتور پاور VH قفل‌دار است. ابعاد این نوع کانکتور که ای‌سی‌ای آن را ندارد و در فروشگاههایی دیگر وجود دارد، کاملاً با کانکتور این دستگاه مطابقت دارد، و نیازی به تعویض نری نخواهد بود. با اجازه‌ی شما، از این مبحث عبور می‌کنیم.)

                                یک نکته که در سیم‌کشی جدید این دستگاه، (که بخشی از آن جایگزینی سیمهای 2.5 به جای 0.5 است) وجود دارد این است فیش ضبطی موجود که سازنده برای 12-24 ولت نصب کرده بوده است، باید غیرفعال شود تا دوباره 220ولت به آن وصل نشود و دستگاه را بسوزاند.

                                برای 12-24ولت باید فیشی متفاوت با فیش 220ولت (که ضبطی است) نصب شود، مثلاً یک مادگی آداپتور. در ای‌سی‌ای یک مادگی آداپتور دیدم (https://eshop.eca.ir/%D9%81%DB%8C%D8...4-dc-025m.html) که در قسمت نظرات آن، کارشناس ای‌سی‌ای گفته بود «زیر 10 آمپر می‌باشد». در 12 ولت، حتا اگر 6 آمپر هم تحمل کند و داغ نشود، کار این دستگاه را راه می‌اندازد.

                                می‌ماند نری آداپتور.
                                در فروشگاههای اینترنتی درباره‌ی نری 2.1×5.5 اعلام نکرده‌اند که در 12 ولت چند آمپر را تحمل می‌کنند و تا چند آمپر داغ نمی‌شوند.
                                آیا شما تجربه‌اش را دارید که فیشهای نری 2.1×5.5، در 12 ولت تا چند آمپر را تحمل می‌کنند و داغ نمی‌شوند؟
                                در مورد تحمل جریان نری آداپتور، یقینا اطلاعاتی در اینترنت وجود دارد.
                                اما طبق تجربه شخصی، زمانی که فیش نری و مادگی نو باشند، میتوان تا 5-6 آمپر از آن عبور داد بدون اینکه داغ شود ( تنها با گرمای جزیی) اما با گذشت زمان در صورتی که به فیش ها رطوبت بخورد و اکسید شوند، فیش ها تحمل جریان کمتری خواهند داشت.
                                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X