اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

همه چیز در مورد مایکروسافت

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    همه چیز در مورد مایکروسافت

    شرکت بزرگ نرم افزاری مایکروسافت


    شرکت مایکروسافت (Microsoft Corporation) بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا دارای فروشی بیش از دهها میلیارد دلار و حدود ۶۰٬۰۰۰ کارمند در بیش از ۹۰ کشور است. پایگاه اصلی مایکروسافت در ردموند در ایالت واشنگتن آمریکا واقع شده است. مایکروسافت در زمینهٔ تولید، صدور مجوز، و ارائهٔ خدمات نرم افزاری و سخت افزاری فعالیتآ‌های گستردهآ‌ای دارد. معروفترین محصولات این شرکت سیستم عامل ویندوز و مایکروسافت آفیس هستند که هر دو به موفقیت گستردهآ‌ای در میان کاربران رایانه دست یافتند. از دیگر محصولات این شرکت میآ‌توان به کنسولآ‌های بازی XBOX ۳۶۰وXbox اشاره کرد.


    ● مقدمه

    این شرکت در سال ۱۹۷۵ توسط بیل گیتس و پل آلن در شهر ردموند ایالت واشنگتن آمریکا تأسیس شد. مایکروسافت از تمام وجوه اعم از نرم افزارها، مدارک و ساپورتآ‌ها و کالاها برای تمام فعالیتآ‌های کامپیوتری پیشرفت کرد.


    ● تاریخچه

    پل آلن؛همکلاسی بیل گیتس در راه برای ملاقات او بود که آن وقت به مجلهآ‌ای برخورد که حاوی اطلاعاتی در مورد Altair ۸۸۰۰ بود. Altair 8800 اولین(microcomputer) کوچکآ‌رایانه بود که وارد عرصه رقابت کامپیوتری شد. چند روز بعد گیتس با شرکت سازنده کامپیوتر Altair 8080 تماس گرفت و گفت که اخیراً یک روایت (نسخه) از برنامه مترجم BASIC را نوشته است و میآ‌تواند آن را روی کامپیوتر آن شرکت اجرا کند؛ اما او دروغ گفته بود. آنها حتی یک خط از برنامه را ننوشته بودند. در واقع گیتس و آلن حتی یک بار هم کامپیوتر Altair 8080 را به چشم ندیده بودند. البته شرکت MITS بدون بررسی دقیق این موضوع پذیرفت که برنامهآ‌شان را امتحان کند. آنها باید ادعایشان را ثابت میآ‌کردند. پس دست به کار شدند و در حالی که گیتس شبانه روز مشغول کدنویسی بود (مانند رانندگی با چشم بسته)، آلن نیز در پی راهی میآ‌گشت که Altair را روی دستگاه PDP _10 شبیه سازی کند. پس از حدود 8 هفته، آلن برنامه را برداشت و به شرکت MITS بُرد. لحظات حساسی بود و اگر حتی یک اشکال کوچک در اجرای برنامه دیده میآ‌شد، کل آینده این دو ممکن بود به شکلآ‌گیری رقم بخورد. اما این چنین نشد و برنامه کاملاً درست کار کرد. قرارداد بسته شد و حقوق BASIC به MITS منتقل شد.


    ● کار آغاز میآ‌شود

    گیتس که حالا شکلآ‌گیری سریع بازار نرمآ‌افزار را به چشم میآ‌دید و از آیندهآ‌نگری قابل توجهی نیز برخوردار بود، علیرغم مخالفت و هشدارهای والدین و بسیاری از دوستانش، از دانشگاه هاروارد انصراف داد (کاری که در آمریکا از هر 1 میلیون نفر، فقط یک نفر جرات انجام آن را دارد)، و بدین ترتیب مایکروسافت متولد شد.


    ● تاریخچه شرکت

    در ۱۹۷۵ توسط بیل گیتس و پل آلن در Albuquerque در نیو مکزیکو ایجاد شد، که فعالیت آنان برای گسترش و فروش basic Interpreters برای Altair ۸۸۰۰ بود. واژه"Micro-soft" (کوتاه شده کلمات Microcomputer software مایکروسافت (بدون خط فاصله بین دو جزء مایکرو و سافت) را اولین بار بیل گیتس در نامهآ‌ای که نوامبر ۱۹۷۵ به پل آلن نوشت، به کار برد.


    ● اولین دفتر بین المللی مایکروسافت

    در سال ۱۹۷۸ مایکروسافت اولین دفتر بین المللیآ‌اش را در ژاپن راه انداخت و یک سال بعد هم دفترش را از نیومکزیکو به واشنگتن برد. استیو بالمر، همان موقع به مایکروسافت پیوست و جالب این که با ریاست گیتس جوان بر هیأت رئیسه هم موافقت کرد.


    ● اولین سیستم عامل مایکروسافت

    مایکروسافت اولین سیستم عامل خود را در۱۹۸۰ به بازار عرضه کرد. این سیستم عامل، ورژن متفاوتی از یونیکس بود که شرکت با کسب اجازه از AT&T (که در حال حاضر خانم انوشه انصاری رئییس این شرکت هستند) با عنوان زیآ‌نیکس به بازار فرستاد. زیآ‌نیکس خیلی فراگیر نبود و در ابتدا فقط توسط نرم افزارسازها مورد استفاده قرار میآ‌گرفت. اما نکته قابل توجه این است که این ورژن یونیکس، تبدیل به نخستین ورژن مایکروسافت ورد(Microsoft Word) شد. مایکروسافت ورد (که آن موقع اسمش مولتی تول ورد بود) به خاطر قابلیت نمایش متنآ‌های بولد شده(Bold) در کنار سایر تواناییآ‌هایش خیلی زود معروف شد. کپیآ‌های مجانی مایکروسافت ورد به همراه شمارهٔ نوامبر ۸۳ مجله پی سی ورلد بین مردم توزیع شد. کاری که برای اولین بار اتفاق میآ‌افتاد. اما موفقیت اصلی مایکروسافت، با سیستم عامل داس اتفاق افتاد؛ آن هم فقط یک سال بعد از عرضه مولتی تول ورد به بازار و بعد از این که مذاکرات مایکروسافت با دیجیتال ریسرچ به نتیجه ای نرسید. IBM قراردادی با مایکروسافت بست تا ورژن جدیدی از سیستم عامل سیآ‌پیآ‌ام را تهیه کند. مایکروسافت برای این کار۵۰هزار دلار به تیم پترسن داد و سیستم عامل سریع و کثیف( QDOS (Quick & Dirty را خرید و با نام پیسیداس به IBM داد. منتها به خاطر قوانین کپی رایت، IBM ناگزیر شد سیآ‌پیآ‌ام و پیآ‌سیآ‌داس را با هم به بازار بفرستد. اولی۲۵۰ دلار و دومی۴۰ دلار. خب شما باشید، کدام را می خرید؟ ملت آمریکا هم همین کار را کردند و نتیجه این شد که به قول معروف، مشتری بر پیآ‌سیآ‌داس جوشید!


    ● وقتی که ویندوز آمد

    با همه این موفقیتآ‌ها مایکروسافت هنوز شرکت خیلی مهمی محسوب نمیآ‌شد و خرده پا بود. گیتس و دوستانش دنبال یک فرصت مناسب میآ‌گشتند تا بیشتر از اینآ‌ها خودشان را مطرح کنند. این فرصت وقتی دست داد که شرکت کمپک، بایاس IBM را خرید. به دنبال این اتفاق، مایکروسافت بر آن شد که جای IBM را در بازار سیستم عامل بگیرد. آنآ‌ها سیستم عامل MS-DOS معروف را طراحی کردند که روی سیستمآ‌های غیر IBM قابل استفاده بود. و به این ترتیب، مایکروسافت سری در بین سرها درمیآ‌آورد. تا این لحظه هیچ خبری از ویندوز نیست. نسخه ابتدایی ویندوز در نوامبر ۱۹۸۵ به بازار آمد که در واقع، همان نسخه گرافیکی MS-DOS بود. اما قبل از آغاز امپراتوری ویندوز بر سیستم عاملآ‌ها، باید رقیب جدی دیگری از سر راه برداشته می شد: OS/2، که محصول یک پروژه مشترک بین آی بی ام و مایکروسافت بود و در ۱۹۸۷ بعد از نسخه ابتدایی ویندوز وارد بازار شده بود.

    دو سال بعد مایکروسافت اعلام کرد که نسخهٔ جدید ویندوز، یعنی ویندوز ۳ را در سالآ‌های نخست دهه۹۰ به بازار خواهد فرستاد. بعد از اعلام این خبر، گیتس با تلاشی آرام و چندساله، سعی کرد این مسأله را جا بیندازد که برخلاف تصور، آینده کامپیوترها در دست OS/2 نیست. او در می۱۹۹۱ رسما اعلام کرد که شراکت بر سر OS/2 به پایان رسیده و مایکروسافت از این به بعد، همه هم و غم خود را صرف ویندوز خواهد کرد. آدمآ‌هایی که ویندوز را جدی نگرفته بودند و سرمایهآ‌شان را انداخته بودند توی کار OS/2، با این حرف گیتس شدیدا شوکه شدند و حتی مایکروسافت را به فریب متهم کردند. اما سرانجام این OS/2 بود که به خاک سیاه نشست و ویندوز، سیستم عامل محبوب همگان شد. همزمان با این تحولات، مایکروسافت یکی دیگر از برگآ‌های برنده خود را رو کرد: Microsoft Office

    مایکروسافت آفیس به همراه Word و Microsoft BookShelf که یک مجموعه مرجع بود، محتویات نخستین دیسک شرکت مایکروسافت را تشکیل میآ‌دادند. موفقیتآ‌های مایکروسافت همچنان ادامه داشت. ویندوز ۱/۳ در نوامبر ۹۲ به بازار عرضه شد که در عرض دو ماه، سه میلیون کپی فروخت. یک سال بعد، ویندوز مهمآ‌ترین سیستم عامل گرافیکی در تمام دنیا بود. کار به جایی رسید که مجلهٔ معتبر فورچون، مایکروسافت را مبتکرترین کمپانی در ایالات متحده در سال ۹۳ نامید.


    ● ویندوز 95

    در سال ۹۵ برای تولید سرگرمیآ‌های چندمنظوره یک شرکت تازه تأسیس کردند. البته همان وقتآ‌ها مایکروسافت "Bob" را هم به بازار فرستاد که جایگزین برنامه ریز ویندوز ۱/۳ شود که خب، سوتی خیلی بزرگی قلمداد شد و ناموفقآ‌ترین محصول آنها بود. کاری هم نمیآ‌شود کرد. بعضی وقتآ‌ها آدم را بدطوری جو می گیرد! اما ویندوز ۹۵ دهان همهٔ متلک گو ها را بست.

    تا قبل از آن، مایکروسافت یک شرکت تجارت محور قلمداد میآ‌شد. اما ویندوز ۹۵ باعث شد که دیگر آن را یک شرکت مشتری محور بدانند. ویندوز ۹۵ برای کاربر بسیار کاربردی بود. تازه Start Menu هم داشت! در همان چهار روز اول، مردم بیش از یک میلیون نسخهآ‌اش را مثل نقل و نبات خریدند! در سپتامبر ۹۵ دولت چین ویندوز را به عنوان سیستم عامل رسمی کشورش انتخاب کرد و از مایکروسافت خواست نسخه چینی ویندوز را برایشان آماده کند. حواستان هست که چین چقدر جمعیت دارد؟ اواسط دهه۹۰ گیتس تصمیم گرفت مایکروسافت را بفرستد روی شبکه جهانی اینترنت. این شد که MSN بهآ‌وجود آمد.

    راه اندازی وب تی وی که به کاربران این امکان را میآ‌داد از تلویزیونآ‌هاشان به شبکه وصل شوند، از دیگر اقدامات مایکروسافت در سال ۹۶ بود.


    ● امپراتوری تثبیت میآ‌شود

    مایکروسافت در اوایل دهه ۹۰ در اشاعه اینترنت بین مردم نتوانست نقش مهمی ایفا کند. اما بعضی تکنولوژیآ‌های پایهآ‌ای که برای ورود به شبکه راه انداخته بود، بعدا خیلی کاربرد پیدا کرد. در ۱۹۹۷ اینترنت اکسپلورر ۴ به بازار آمد و جای مرورگرهایی مثل نت اسکیپ را به راحتی گرفت.

    اینترنت اکسپلورر همراه ویندوز به بازار آمد. اما دادگستری آمریکا به این دلیل که مایکروسافت با این کار از توافق نامهآ‌ای که در سال ۹۴ امضا کرده، تخطی نموده است، از آنآ‌ها خواست که دیگر اینترنت اکسپلورر و ویندوز را همراه هم به بازار نفرستند. سال ۹۸ سال بزرگ دیگری برای مایکروسافت بود. این سال، سال ورود ویندوز ۹۸ بود که با اکسپلورر 4 و ۳۲FAT به عنوان فایل سیستم آمد. در عین حال، در همین سال جنجالآ‌های زیادی هم در پی افشای یادداشتآ‌های داخلی مایکروسافت در اینترنت به پا شد: نرم افزارهای Open source (کد باز) تهدیدی جدی برای مایکروسافت به حساب میآ‌آیند. این اسناد که به اسناد هالووین معروف شده اند، بخشی از این خطرات را عنوان کرده و در عین حال از فعالیتآ‌های مایکروسافت علیه لینوکس پرده برمی دارد. مایکروسافت نیز ضمن این که به صحت این اسناد اعتراف کرد، آنآ‌ها را صرفاً تحقیقات مهندسی دانست.


    ● پایهآ‌های امپراتوری میآ‌لرزند

    میآ‌گویند در همیشه روی یک پاشنه نمیآ‌چرخد. با شروع سال،۲۰۰۰ روزگار کم کم آن ور سکه را هم به آقای گیتس و دوستانش نشان داد و ضررهای مایکروسافت و محکومیتآ‌هایش کم کم شروع شد. گرچه اتفاقات خوب نیز کم نبودند و نمیآ‌گذاشتند غم زیاد توی دل گیتس خانه کند. اول از همه در آوریل ۲۰۰۰ حکم پرونده ایالات متحده و مایکروسافت صادر شد و نگذاشت شیرینی آمدن نسخه جدید ویندوز (ویندوز۲۰۰۰) بیشتر از دو ماه در دهان گیتس بماند. این حکم شرکت را مجبور میآ‌کرد به دو پاره تقسیم شود. البته بخشی از این تصمیم در دادگاه استیناف، کأن لم یکن شد. مایکروسافت که اهداف تجاری و خانگی را توأمان نشانه رفته بود، ویندوز XP را سال ۲۰۰۱ آماده کرد.

    اما این موفقیتآ‌ در ادامه به شکستی بزرگ ختم شد. مایکروسافت برای رقابت با سونی و نینتندو، با سرمایه گذاری میلیارد دلاری و تولید و پخش XBOX وارد عرصه بازیآ‌های کامپیوتری شد. تا سال ۲۰۰۵، XBOX در بازار فروش آمریکا در رده دوم پس ازPlay Station۲ سونی و قبل از Game Cube نینتندو قرار داشت. (در بازار جهانی بعد از هر دو بود.) اما با این وجود، با فروش ۲۲ میلیون دستگاه در مقایسه با فروش بیش از ۱۰۰میلیون دستگاه Play Station ۲، ضرر سنگینی معادل ۴ میلیارد دلار متحمل شده است.


    ● مشکلات با تشکیل اتحادیه بین المللی

    در آخر مایکروسافت به یک کمپانی بزرگ بین الملل با دفاتر مختلف در کشور تبدیل شد. در ۱۹۹۸ در دپارتمان دادگاهی ایالات متحده آمریکا، ۱۹ ایالت شروع به مخالف علیه مایکروسافت کردند. آنان بیان کردند که مایکروسافت به صورت غیر قانونی با استفاده از قدرت انحصاری خود (Monopoly) در حراج و فروش ویندوز سوءاستفاده کرده است. در سوم پریل سال ۲۰۰۰ دادگاه محدوده آمریکا، Tomas Penfield Jackson قانونی برای مایکروسافت تعیین کرد که مایکروسافت میآ‌بایست فعالیتآ‌های خود را با استفاده از قدرت انحصاری خود به دور از اهداف مبارزه طلبی ادامه دهد. Jackson به مایکروسافت دستور داد تا به دو کمپانی تقسیم شوند، یکی برای تولید سیستم عامل و دیگری برای تولید باقی محصولات. با این حال مخالفان از مخالفت دست نکشیدند و در آخر مایکروسافت با آنان در خارج از دادگاه نشستی انجام داد. در ماه جون سال ۲۰۰۱ اتحادیه از دادگاه خواهان بازگشت مایکروسافت به یک کمپانی شد. کمی بعد، در ماه سپتامبر سال 2001 به دستور رییس جمهور جورج بوش مایکروسافت یکتا شد و نشستی با مایکروسافت در دپارتمان قضاییه آمریکا انجام شد. اتحادیه اروپا در سال 2004 شروع به مخالفت با متحد بودن مایکروسافت (Antitrust) کرد. در خلال این ماجراها مایکروسافت خسارت زیدی را متحمل شد.



    ● Xbox۳۶۰

    در نوامبر ۲۰۰۵ ، مایکروسافت دومین کنسول بازی خود را با نام Xbox ۳۶۰ به بازار عرضه کرد . مایکروسافت در زمینه رقابت با کنسولآ‌های بازی تجربیات خوبی بدست آورده بود و این بار کنسولی بسیار کامل تر و بهتر نسبت به اولین کنسول خود به بازار عرضه کرد . Xbox ۳۶۰ در دو مدل با نام های Xbox ۳۶۰ و Xbox ۳۶۰ Core System عرضه شد . نسخه کامل Xbox ۳۶۰ دارای دسته بی سیم ، Hard Drive و چند چیز دیگر میآ‌باشد . نسخه Core System شامل دسته سیمی و بدون Hard Drive و وسایل جانبی است. Xbox ۳۶۰ تقریباً یک سال زودتر از رقیبان خود یعنی PlayStation ۳ و Nintendo Wii به بازار عرضه شد. Xbox ۳۶۰ پیشرفتآ‌های زیادی نسبت به کنسول قبلی خود کرده است و علاوه بر قدرت سخت افزاری، دارای طراحی فوق العاده زیباست. Xbox ۳۶۰ فروش بسیار بهتری نسبت به کنسول قبلی مایکروسافت داشت.

    (منبع: ویکی پدیا)






    #2
    پاسخ : همه چیز در مورد مایکروسافت

    خیلی جالب بود
    شرکتی بزرگ با سوتی ها و شکست های بزرگ ! ( به خودمون امیدوار شدیم :mrgreen: )

    دیدگاه

    لطفا صبر کنید...
    X