اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اخبارIT

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    رصد فضا از طریق زمین گوگل

    ستارهآ‌هایی که برای گوگل پول درمیآ‌آورند




    هفته گذشته گوگل و شرکت Slooh از پروژه مشترک مرور فضا در نرمآ‌افزار Google Earth رونمایی کردند.

    این پروژه که رسام عالم نام گرفته، در حقیقت نمایشی زنده از فضاست که به کاربران Google Earth اجازه میآ‌دهد تا در لحظه، فضای ماورای زمین را مشاهده کنند.

    رسام عالم امکان استفاده از فناوری دوربینآ‌های فضایی و شبکه جهانی روباتآ‌های قدرتمند تلسکوپی شرکت Slooh را در نرمآ‌افزار Google Earth فراهم کرده است.

    پروژه Slooh نمایش فضایی اینترنتی است که میآ‌تواند مناظر زنده فضا را توسط تلسکوپآ‌های روباتیکی که درون ایستگاهآ‌های موجود در جزایر قناری، شیلی و استرالیا هستند بهآ‌نمایش بگذارد.

    برای استفاده از چنین امکاناتی کاربران باید در پروژه Slooh عضو باشند. کسانی که عضویت Slooh را داشته باشند قادر خواهند بود تا تلسکوپآ‌های آنآ‌را در دست گرفته، کنترل کنند یا میآ‌توانند در ماموریتآ‌هایی که موضوع از پیش تعیین شده دارند، شرکت کنند.

    در صورتیآ‌که کاربران Google Earth تاکنون میآ‌توانستند تصاویر گرفته شده از زمین را که توسط دوربینآ‌های فضایی انجام شده ببینند، پروژه کنونی به اعضا این امکان را میآ‌دهد تا در لحظه از فضا تصاویر دیجیتالی گرفته، توسط نرمآ‌افزار به آنآ‌ها برچسب بزنند و در اختیار مردم جهان قرار دهند.

    بهآ‌عنوان بخشی از همکاری بین گوگل و Slooh، همآ‌اکنون امکان دسترسی به تصاویری که توسط اعضای Slooh از 35 هزار جرم سماوی گرفته شده، در نرمآ‌افزار Google Earth قرار داده شده است.

    علاوه بر این، گوگل، ماموریتآ‌های فضایی Slooh را از طریق Google Earth یا دیگر نرمآ‌افزارهای خود برای تمام افراد بهآ‌صورت زنده پخش خواهد کرد.

    این ماموریتآ‌ها شامل پوشش کامل وقایعی همچون گرفتگیآ‌های خورشید و ماه، مرگ و تولد ستارگان، ستارهآ‌های دنبالهآ‌دار و یا گذرهای مختلف میآ‌شود.

    مایکل پاولوچی بنیانآ‌گذار Slooh درباره همکاری شرکتش با گوگل میآ‌گوید: "از اعلام یکپارچه شدن Slooh در نرمآ‌افزار Google Earth هیجانآ‌زدهآ‌ایم چرا که بعد از یکپارچه شدن میآ‌توانیم به هدف خود که ارتباط مردم با فضای اطرافشان است، دستآ‌یابیم. امکان استفاده از تلسکوپ برای دیدن فضا، تجربه فوقآ‌العادهآ‌ای است که همآ‌اکنون از طریق Google Earth برای کاربران گوگل فراهم شده است."

    نوئل گرلیک مدیر بخش فنی Google Earth نیز در اینآ‌باره میآ‌گوید: "این یکپارچگی، موقعیت آموزشی خوبی را فراهم خواهد کرد. جدا از تجربه بیآ‌نظیر رصد زنده فضا، کاربران گوگل قادر خواهند بود از موقعیت هزاران جرم سماوی گاه شوند."

    دیدگاه


      پیشنهاد گوگل برای فراگیرشدن پروژه Google Instant

      این روزها اگر به موتور جستآ‌وجوی گوگل مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که گوگل برای شما محیط Google Instant را درآ‌نظر گرفته است.

      از پیشآ‌بینیآ‌ها برای میزان فراگیری و موفقیت این ابتکار جدید اگر بگذریم، در روزهای گذشته خبر جالبی در این خصوص فضای وب را درنوردیده است. غول یکهآ‌تاز جهان وب، دست دوستیآ‌اش را بهآ‌سوی رقبا دراز کرده است.


      هماهنگی مرورگر و موتور جستآ‌وآ‌جو
      بهآ‌نظر میآ‌رسد گوگل در کمترین حالت انتظار دارد که این ابتکار برای کاربران مرورگر کروم بیش از همه مورد استفاده قرار گیرد.

      کارشناسان این شرکت معتقدند با پروژه "گوگلآ‌فوری" فاصله نزدیک بین مرورگر این شرکت و خدمات موتور جستآ‌وجوی شرکت از آنچه هست نزدیکآ‌تر میآ‌شود اما گوگل قصد دارد تا مطمئن شود این پیوند، تنها راهآ‌حل موجود در فضای وب نیست.


      دوست داری با دوست من دوست بشی؟
      اگر یک پیشنهاد از سوی موتور جستآ‌وجو مورد اقبال قرار بگیرد ممکن است کاربران مرورگرها، بهآ‌عنوان نمونه، این امکان را داشته باشند تا به نتایج موتور جستآ‌وجوی یاهو با استفاده از مرورگر فایرفاکس دسترسی یابند یا اینآ‌که نتایج "فوری" موتور جستآ‌وجوی بینگ مایکروسافت در مرورگر اینترنتآ‌اکسپلورر ارائه شوند.

      این پیشنهاد اگر پذیرفته شود، این امکان بالقوه را فراهم میآ‌کند تا به گوگل و دیگر رقبایش کمک کند. این کمک دستهآ‌جمعی، کمآ‌ترین دستاورد پذیرفتن این پیشنهاد است.

      گوگلآ‌فوری، نتایج جستآ‌وجوها را براساس نوع شخص، تازهآ‌کردن محتوای صفحات براساس عبارتآ‌های جستآ‌وجوشده که اضافه میآ‌شوند و یا تغییر میآ‌کنند و گوگل تمام اینآ‌ها را در مرورگر گروم قرار داده است. این یک گسترش قابل توجه در تواناییآ‌های موجود در مرورگرهاست که شرایط کامل جستآ‌وجو را با یک فهرست تامین میآ‌کند.



      نتایج به اشتراک گذاشته میآ‌شوند
      گوگل در حال حاضر یک رابط کاربری را پیشنهاد میآ‌کند که به لینک جستآ‌وجوی دیگران اجازه میآ‌دهد تا از نتایج این جعبه فوری نتیجهآ‌های جستآ‌وجو استفاده کنند.

      آنآ‌ها در حال افزودن یکپارچهآ‌سازی جستآ‌وجوی "فوری" با مرورگر کروم هستند.

      این یکپارچهآ‌سازی اجازه میآ‌دهد تا جستآ‌وجوگران با پیشنهادهایی که به کاربران ارائه میآ‌گردد مواجه شوند.

      این رابط کاربری میآ‌تواند اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستآ‌وجو در یک مرورگر را به اشتراک بگذارد پیش از اینآ‌که بتواند نتایج جستآ‌وجو را با مرورگری دیگر بهآ‌اشتراک بگذارد.

      دیدگاه


        بستهآ‌های تکمیلی IE9 از راه رسیدند

        بازار مرورگرهای اینترنتی هر روز پرده دیگری را از دستاوردهایش برمیآ‌دارد و فراز و فرود این بازار هر روز روایتگر جنگ سرد میان بزرگان این بازار است.

        مرورگر IE9 هر روز کاملآ‌تر از دیروز
        کنفرانس توسعهآ‌دهندگان حرفهآ‌ای در حالی برگزار شد که استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت، خبر از برنامه جدی این شرکت برای بازگشت مرورگر اینترنتآ‌اکسپلورر به دوران اوج خود داد.

        ارائه نسخه بهآ‌روزرسانی اینترنتآ‌اکسپلورر 9 قرار است گام مایکروسافت برای احیای بازار در گستره مرورگرهای اینترنتی باشد.

        این بهآ‌روز رسانی یک پلتآ‌فرم پیشآ‌نمایش است که توسعهآ‌دهندگان میآ‌توانند از آن استفاده کنند.

        گفته شده است که بهآ‌روزرسانی آن پس از ارائه نیز ادامه خواهد داشت.

        این بهآ‌روزرسانیآ‌ها، نسخه آزمایشی دیگری برای IE9 نیستند بلکه هر یک گامآ‌هایی برای نزدیکی به نسخه پایانی این مرورگرند.



        بسته پیشنهادی مایکروسافت در قالب IE9
        اینترنتآ‌اکسپلورر 9 از HTML5 و CCS3 پشتیبانی میآ‌کند که این دو، فرصتآ‌های جذابی برای طراحان وب است.

        از دیگر ویژگیآ‌های این مرورگر تازه به دوران رسیده، سرعت بیشتر هنگام نمایش صفحات وب و هنگام پردازش اسکریپتآ‌های جاواست.

        پردازش اسکریپتآ‌های جاوا در این مرورگر به کمک موتور پردازنده جدید آن به اسم Chakra انجام میآ‌شود.

        ظاهر مرورگر نیز که یکی از موضوعات مهم برای کاربران است، در طراحی IE9 مورد توجه قرار گرفته است.

        عدو شود سبب خیر

        بسیاری از کارشناسان این برنامه مایکروسافت، تن دادن به استانداردهای متعارف در جهان وب و مرورگر را حاصل رقابت فشرده با مرورگرآ‌های نوظهور کروم و فایرفاکس میآ‌دانند.

        مایکروسافت هر چند دیر اما بالاخره متوجه این موضوع جدی شد که رفته رفته کاربران در حال انتقال از این مرورگر به دیگر مرورگرهای رقیب بودند.


        موزیلا یک گام به عقب برداشت
        خبری که باید در تحلیل بازار مرورگرها مورد توجه قرار گیرد، این است که موزیلا ارائه فایرفاکس 4 را به سال 2011 حواله کرد. این نسخه از مرورگر متنآ‌باز فایرفاکس قرار بود در سال 2010 نهایی و ارائه شود اما برنامه جدیدی که شرکت موزیلا برای ارائه این مرورگر اعلام کرده است چنین است.

        موزیلا اعلام کرده است که سرعت پیشرفت و توسعه مرورگر فایرفاکس 4 کند نخواهد شد.

        دیدگاه


          اینترنت اکسپلورر 9 رکورد کاربران را شکست

          مایکروسافت اعلام کرد مرورگر اینترنت اکسپلورر 9 که هنوز به صورت نسخه بتا عرضه می شود در مدت یک ماه توانست با استقبال 10 میلیون کاربر مواجه شود و به یک رکورد دست باید.

          غول نرم افزاری دنیا تازه ترین اطلاعات مربوط به بارگذاری نسخه بتای مرورگر اینترنت اکسپلورر 9 را منتشر کرد و نشان داد که تاکنون 10 میلیون کاربر ویندوز نسخه جدید مرورگر مایکروسافت را بارگذاری کرده اند.
          این درحالی است که در 6 هفته نخست عرضه نسخه اینترنت اکسپلورر 8 بتا 25/6 میلیون کاربر این نرم افزار را بارگذاری کرده بودند.
          استیو بالمر رئیس مایکروسافت در این خصوص توضیح داد: "کاربران معمولی و اپراتورهایی که فرصت استفاده از نسخه بتای اینترنت اکسپلورر 9 را داشته اند از این مرورگر استقبال کرده اند. این مرورگر بسیار راحت، قابل استفاده و نوآورانه است."
          یکی از دلایل استقبال کاربران از نسخه جدید مرورگر مایکروسافت این است که IE9 از استاندارد جدید HTML 5 در بازکردن پنجره های وب حمایت می کند.
          اما در شرایطی که مایکروسافت اظهار داشته 215 تست را برای آزمایش تائید حمایت از استاندارد HTML5 انجام داده است کنسرسیوم پهنای جهانی وب (W3C) اعلام کرده که اینترنت اکسپلورر 9 بتا هنوز به استانداردهای جدید وب احترام نگذاشته است و باید بیش از 600 تست دیگر را انجام دهد.
          تا این لحظه هنوز مشخص نشده است که مایکروسافت W3C را درباره تائید اینترنت اکسپلورر 9 متقاعد خواهد کرد یا خیر، اما بی تردید شرکت ردموند برای بهبود مرورگر خود و سازگارتر کردن بیشتر آن با استانداردهای وب تلاش خواهد کرد.
          براساس گزارش زئوس نیوز، نسخه نهایی این مرورگر در سه ماهه اول 2011 عرضه خواهد شد.

          دیدگاه


            تلاش برای تولید موتورهای جستآ‌وجوی اینترنتی ادامه دارد

            بیشتر افراد وقتی وارد جهان اینترنت میآ‌شوند که بهآ‌دنبال موضوع خاصی میآ‌گردند. با وجود میلیونآ‌ها پایگاه اینترنتی که تاکنون ایجاد شده است، به راستی یافتن موضوع مورد نظر پیچیده شده است. جدا از این مسئله، گاهی برای یک موضوع خاص چندین منبع بهآ‌وجود آمده که بر پیچیده شدن مشکل پیدا کردن پایگاه اینترنتی خوب میآ‌افزاید و شاید یکی از دلایل مهم پیدایش موتورهای جستآ‌وجو همین است.

            به یقین میآ‌توان گفت که کاربران امروزی اینترنت همه با موتور جستآ‌وجوی گوگل آشنا هستند. رقیبآ‌های آن نیز مانند Bing و Yahoo کمآ‌وبیش شناخته شدهآ‌اند اما این موتورها تنها جستآ‌وجوگران اینترنت نیستند. موتورهایی مانند Cuil ،Hakia Powerset (که با Bing ادغام شد)، Clusty و RedZ از این دست میآ‌باشند که برخی از آنآ‌ها از ابتدای تولدشان متوقف شدند و برخی دیگر صاحبان خود را به نان و نوایی رساندند.

            در یکی از جدیدترین تلاشآ‌ها، موتور جستآ‌وجوی جدیدی تولید و معرفی شده است.

            این موتور جستآ‌وجو Blekko نام گرفته که براساس گفتهآ‌های ریک اسکرنتا مدیرعامل شرکت بهآ‌وجود آورنده آن، نام Blekko بهآ‌علت نامناسب بودن نام شرکتش روی این محصول قرار گرفته است اما بشنوید از فناوری این موتور جدید که هوشمندانه ارزیابی شده است.

            این فناوری ایجاد شده به گونهآ‌ای است که این محصول میآ‌تواند سرمایهآ‌گذاری انجام شده در این شرکت که تاکنون به مبلغ 24 میلیون دلار رسیده است را برگرداند.

            باید اشاره کرد که Blekko قصد جایگزین شدن گوگل را ندارد اما پتانسیل آنآ‌را دارد که به فراموشی سپرده نشود.

            این موتور پس از هر جستآ‌وجو در رابطه با عبارتی مشخص، برخلاف گوگل نتایج متفاوتی را برمیآ‌گرداند که گاهی نتایج بهتر از جستآ‌وجوهای قبلی میآ‌گردند.

            این موتور جستآ‌وجو فهرستی از پایگاهآ‌های طبقهآ‌بندیآ‌شده دارد که میآ‌تواند به هر عمل جستآ‌وجو تعلق گیرد.

            Blekko 7 دسته اصلی دارد که عبارتند از: سلامت، خودرو، متن موسیقی، دانشگاهآ‌ها، اقتصاد شخصی، دستورالعملآ‌ها و هتلآ‌ها که کاربران میآ‌توانند علاوه بر این موضوعآ‌ها، دستهآ‌های جدیدی نیز تعریف کنند. همچنین کاربران میآ‌توانند نتایج جستآ‌وجوی خود را هدایت کنند. برای اینآ‌کار از موضوعی بهآ‌نام Slashtag بهره گرفته شده است. بهآ‌طور مثال استفاده از عبارت "Climate Change / Conservative" برای جستآ‌وجو، نتایج شامل پایگاهآ‌هایی است که وقایع سیاسی مرتبط با تغییر آبآ‌وآ‌هوا در آنآ‌ها بررسی میآ‌شود اما جستآ‌وجوی عبارت "Climate Change / Science" پایگاهآ‌هایی را گزارش میآ‌دهد که به لحاظ علمی روی این مسئله اظهار نظر داشتهآ‌اند.

            اسکرنتا آرزو دارد تا بتواند مقام سومین موتور جستآ‌وجو را از آن Blekko کند.

            دیدگاه


              آغاز به کار پلیس مجازی از ماه آینده

              سردار اسماعیل احمدی مقدم روز یکشنبه در حاشیه همایش تخصصی فنآ‌آوری اطلاعات و ارتباطات، نظم و امنیت اجتماعی گفت: برای راهآ‌اندازی پلیس فضای مجازی، دبیرخانهآ‌ای را تاسیس کردهآ‌ایم و با آغاز ساختار نویسی و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر شرح وظایف در رابطه با این پلیس تخصصی انجام و بودجهآ‌های مورد نظر هم پیشآ‌بینیآ‌ شده است.

              وی افزود: تا یک ماه آینده از این پلیس رونمایی میآ‌شود، این در حالیست که در قانون لازم در رابطه با فضای مجازی پیشآ‌بینیآ‌ شده است.
              فرمانده ناجا یکی دیگر از اقدامات مربوط به فضاهای مجازی را برگزاری همایشآ‌های تخصصی در این رابطه عنوان کرد و افزود: تقویت کشور در حوزه الکترونیکی و پلیس الکترونیک حوزه جدیدی است که باید مد نظر قرار گیرد.
              وزیر ارتباطات و فنآ‌آوری اطلاعات نیز در این رابطه گفت: راهآ‌اندازی پلیس افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) یک ضرورت است که طی سالآ‌های گذشته نیاز به آن دیده شده بود و نیروی انتظامی با تشکیل این پلیس در حوزه ایجاد امنیت در فضای مجازی به سرعت عمل خواهد کرد.
              به گزارش (ایسنا)، دکتر رضا تقیآ‌پور در همایش تخصصی فنآ‌آوری اطلاعات و ارتباطات، نظم و امنیت اجتماعی،اظهار داشت: با توجه به گستردگی و پیچیدگی جرایم رایانهآ‌یی در فضای مجازی به دلیل تنوع و ابزارهای مختلفی که در این فضا وجود دارد، شرایط برخورد با جرایم در دنیای مجازی با شرایط برخورد در فضای فیزیکی متفاوت است، به طوری که سابقه برخورد با جرایم در فضای مجازی زیاد نیست و نیازمند رویکرد علمی و تئوری سازی برای تعریف جرایم و برخورد با آنآ‌هاست.
              وی افزود: جرایم در حوزه فیزیکی با هزینه بیشآ‌تر و نمادی آشکار و علنی انجام میآ‌شود، اما یکی از مشخصات و ویژگیآ‌های منفی جرایم رایانهآ‌یی این است که هیچ اثری از جرایم به صورت علنی در این فضا وجود ندارد و شهروندان هم با این گونه جرایم آشنایی ندارند.
              وزیر ارتباطات و فنآ‌آوری اطلاعات افزود: در سطح جهانی، اتحادیه جهانی مخابرات و سایر اتحادیهآ‌ها سعی آ‌کردهآ‌اند که در سالآ‌های اخیر اهمیت وضع مقررات و جرایم رایانهآ‌یی را متذکر شوند، اما تاکنون این موضوع کافی نبوده است که کشور ما هم از این روند مستثنی نیست و لازم است به موازات کار اجرایی، دانشگاهآ‌ها و مراکز علمی بحث تئوریک موضوع را دنبال کنند.
              وی افزود: زمانی که با توسعه جهشی در حوزه فنآ‌آوری روبهآ‌رو هستیم، طبیعی است که ابزارهای جرم و بزه به موازات آن توسعه یابد، در نتیجه لازم است که ساختارهای ضروری برای مدیریت این حوزه را داشته باشیم.
              تقیآ‌پور از جمله اقدامات پیشگیرانه برای ایجاد امنیت در تبادل اطلاعات را تبیین سند امنیت فضای تبادل اطلاعات عنوان کرد و افزود: سند امنیت فضایی تبادل اطلاعات در اواخر سال گذشته از سوی دولت تصویب و ابلاغ شد.
              وی ادامه داد: همچنین دستورالعمل سامانه امنیت فضای مجازی هم ابلاغ شده که بر اساس آن همه دستگاهآ‌ها ملزم شدهآ‌اند که این سامانه را ایجاد کنند.
              وزیر ارتباطات و فنآ‌آوری اطلاعات افزود: همآ‌چنین در سال گذشته در حوزه ارتباطات و فنآ‌آوری و اطلاعات یک کارگروه تشکیل شد که برای جلوگیری از تاخیرهای معمول اختیارات این کارگروه به دولت تنفیذ شد که این کارگروه به صورت مرتب در حال تصویب مقررات و قوانین در کشور است، البته از جمله کمیتهآ‌های مهم این کار گروه کمیته امنیت فنآ‌آوری و اطلاعات (افتا) است.
              وی خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه یک برنامه مفصل برای موضوع فنآ‌آوری و اطلاعات پیشآ‌بینیآ‌ شده است که در این زمینه احکام 49 تا 53 آن هم در مجلس به تصویب رسید و امیدواریم با اجرای آن در طول برنامه پنجم توسعه جایگاه مناسبی را به خود اختصاص دهیم.
              تقیآ‌پور افزود: بحث امنیت یک اقدام موازی و همزاد توسعه است که باید مدنظر قرار گیرد و گرنه در این زمینه مانند ماشینی خواهد بود که پس از تولید باید با دیوار برخورد کند تا بایستد.
              وی به موضوع اصل 44 و آزادسازی خصوصیآ‌سازی در حوزه فنآ‌آوری و اطلاعات اشاره کرد و افزود: اجرای اصل 44 موضوع را پیچیده میآ‌کند چون اگر در گذشته این فنآ‌آوری در دست دولت بوده و از امنیت برخوردار بود، امروز به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی همچنین تدابیر رهبری، خصوصیآ‌سازی در حوزه مخابرات اتفاق افتاده و به تناسب آن نیاز به مقررات و قوانین و ضوابط بیشآ‌تر برای حفاظت از دارایآ‌ها در این شبکهآ‌ها افزایش یافته است که بیشآ‌ترین زحمت این موضوع هم مربوط به پلیس سایبری است.
              وزیر ارتباطات و فنآ‌آوری اطلاعات ادامه داد: پیش از این این حفاظت توسط دولت انجام میآ‌شد، هرچند امروز هم در پروانهآ‌های که از سوی وزارت مخابرات به دفاتر خصوصی داده میآ‌شود، الزام به رعایت مقررات قید شده است، اما با این شرایط باز هم نیروی انتظامی باید همت مضاعفی را برای نظارت در این حوزه داشته باشد.
              وی با بیان این که زیرساختآ‌های توسعه فنآ‌آوری در کشور فراهم است، افزود: کشور به موازات این توسعه میآ‌تواند ادعا داشته باشد که در زمینه صوتی به صورت مطلوب عمل کرده است، به طوری که به پوشش 97 تا 98 درصدی رسیده است.
              تقیآ‌پور ادامه داد: در ارتباط دادهآ‌ها دارای عقبآ‌ماندگی هستیم که باید به تامین نیازها بپردازیم، هرچند در هفته دولت طی سال جاری از 25 گیگابیت به 50 گیگابیت بر ثانیه رسیده است و در ماهآ‌های آتی این میزان به 470 گیگابیت بر ثانیه میآ‌رسد.
              وی به راهآ‌اندازی پلیس افتا اشاره کرد و افزود: پلیس افتا یک ضرورت است که طی سالآ‌های گذشته نیاز به آن دیده شده بود و نیروی انتظامی با تشکیل این پلیس در حوزه ایجاد امنیت در فضای مجازی به سرعت عمل خواهد کرد و امیدواریم نیروی انتظامی همان گونه که در دنیای فیزیکی در زمینه ایجاد نظم و امنیت بوده، در دنیای سایبری هم موفق باشد.
              وزیر ارتباطات و فنآ‌آوری اطلاعات موضوع فنآ‌آوری را به عنوان زیرساخت در زمینه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و افزود: اگر نتوانیم این زیرساخت را به صورت امن داشته باشیم، نمیآ‌توانیم در این زمینه به توسعه برسیم.
              وی به برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: شش محور راهبردی در برنامه پنجم توسعه مشخص شده که دو موضوع آن مربوط به توسعه زیرساختآ‌های ارتباطی و فنآ‌آوری اطلاعات و امنیت این حوزه زیر نظر وزارتخانه است.
              تقیآ‌پور افزود: در برنامه پنجم توسعه 100 درصد خدمات دستگاهآ‌ها و 70 درصد خدمات به مردم به صورت الکترونیکی انجام میآ‌شود، همچنین توسعه سلامت و رفاه الکترونیکی که به کاهش اتلاف وقت مردم کمک خواهد کرد، از دیگر موضوعاتی است که در برنامه پنجم توسعه به آن توجه شده است.
              وی خاطر نشان کرد: توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی محور دیگری است که در برنامه پنجم توسعه به آن پرداخته میآ‌شود و توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی هم در این برنامه مد نظر قرار گرفته است.

              دیدگاه


                صفحات اینترنتی پیش از انتخاب، بارگذاری میآ‌شوند

                گوگل در ادامه برنامه خود در رابطه با بهبود عملکرد وب بهآ‌منظور سرعت بخشیدن به آن، اینآ‌بار سراغ مرورگر اینترنتی خود یعنی کروم رفته است.

                بر این اساس، گوگل در پی آن است تا بتواند توانایی بارگذاری صفحات اینترنتی را پیش از آنآ‌که نیاز به آنآ‌ها برای کاربر مطرح شود، به کروم ببخشد.

                این پروژه که پیشتر شرح مختصری از آن در وبلاگآ‌های گوگل آمده بود، عنوان صفحات بارگذاری شده در سربرگآ‌های پشتآ‌زمینه را به خود گرفته است.

                قرار است تا در فوریه سال جدید، این امکان در چهارچوب مرورگر کروم ایجاد شده و برای استفاده آماده گردد.

                صفحات بارگذاری شده برای این منظور تولید میآ‌شوند تا عمل بارگذاری آنآ‌ها تا نمایش صفحات به کاربر، سریع صورت پذیرد.

                همآ‌اکنون کار روی این پروژه آغاز شده و این پروژه در مراحل اولیه بهآ‌سر میآ‌برد.

                مرور صفحات اینترنتی در سربرگآ‌ها، کروم را قادر ساخته تا بتواند چندین صفحه را در فضاهای مجزا از حافظه رایانه بهآ‌طور همآ‌زمان به اجرا بگذارد.

                براساس مستندات، یک سربرگ در پشتآ‌زمینه، به احتمال به سربرگی گفته میآ‌شود که در حال استفاده بوده اما از دید کاربر پنهان میآ‌باشد. اگر کاربر روی یکی از صفحات از پیش بارگذاری شده کلیک کند، مرورگر کروم بهآ‌جای آنآ‌که آن صفحه را بارگذاری کند کافی است تا آنآ‌را نمایش دهد. بیآ‌شک یکی از پیچیدگیآ‌های پیادهآ‌سازی چنین فناوری در انتخاب صفحه یا بخشی از آن میآ‌باشد که نیاز است تا بارگذاری گردد. علاوه بر این، مشکلات صفحات و زمان آزادسازی حافظه آنآ‌ها از دیگر مسائلی است که باید مورد تحلیل قرار گیرند.

                پیچیدگی دیگر بر سر راه گوگل، آمار بازدید صفحهآ‌های اینترنتی است. ابزار آماری پایگاهآ‌های اینترنتی باید قادر باشند تا اختلاف بین یک بازدید واقعی را که توسط کاربر انجام میآ‌شود با یک بارگذاری پیش از موعد تشخیص دهند.

                در یک آزمایش بهآ‌نام DNS Prefetching، مرورگر کروم در شبکهآ‌ای نه چندان خوب توانست پیش از کلیک روی صفحات طراحیآ‌شده، آنآ‌ها را بارگذاری کند.

                گوگل علاوه بر طرح بارگذاری صفحات پیش از کلیک کردن، پروژهآ‌های زیادی را با هدف سرعت بخشیدن به وب تعریف کرده است.

                یکی دیگر از آنآ‌ها که برای تسریع در عملیات صفحات رمزگذاری شده تعریف گردیده، فناوری False Start است.

                پروتکل SPDY برای اصلاح ساختارهای ارتباطی بین کاربر و سرویسآ‌دهنده، قالب WebP بهآ‌عنوان جایگزین JPG برای تصاویر و قالب WebM برای فایلآ‌های ویدئویی از دیگر طرحآ‌های گوگل در زمینه سرعتآ‌بخشیدن به وب بهآ‌شمار میآ‌آیند.

                دیدگاه


                  مرورگر فایرفاکس نسخه جدید آزمایشی خود را تجربه میآ‌کند

                  تعداد بهآ‌روزرسانی نسخهآ‌های آزمایشی مرورگر فایرفاکس چهارم به عدد 7 رسید.

                  در سوابق زمانی ارائه این نسخهآ‌ها، فاصله زمانی بین ارائه نسخهآ‌های آزمایشی از 21 روز فراتر نرفته و این در حالی است که آخرین بهآ‌روزرسانی برخلاف دیگر نسخهآ‌ها، پس از گذشت زمانی در حدود 2 ماه به انجام رسیده است.

                  شرکت Mozilla در این زمان بیکار نمانده و در حال توسعه و ارائه پروژهآ‌های ریز و درشت بوده است و نگاهی ساده به آخرین بهآ‌روزرسانی، علت صرف چنین زمانی را توجیه خواهد کرد.

                  در ظاهر نرمآ‌افزار، دگرگونیآ‌های بسیاری به چشم میآ‌خورد.

                  شکل وضعیت بارگذاری صفحه در کنار نام آن در سربرگ مرورگر به دو حالت ارتقا پیدا کرده است.

                  حالت اول، معرف جستآ‌وآ‌جوی نام سایت و حالت دوم بیانگر وضعیت بارگذاری است، مانند همانی که در کروم دیده میآ‌شود.

                  نوار وضعیت نیز از پایین آن حذف شده است و پیغامآ‌های نرمآ‌افزار مانند IE9 بهآ‌صورت زیرنویس در نواری زردرنگ ظاهر میآ‌شود.

                  دکمه توقف و تجدید بارگذاری درهم ادغام شده و به زیبایی نرمآ‌افزار افزوده است.

                  اگر با موس روی یک آدرس توقف کنید، آدرس آن در ادامه آدرس اصلی سایت در نوار آدرس نمایش داده میآ‌شود.

                  دکمه نارنجی فایرفاکس نیز اندکی تغییر داشته و رفتار آن در صورت فعال یا غیرفعال بودن پنجره فایرفاکس جالب شده است.

                  گذشته از دگرگونیآ‌های ظاهری، اتفاقآ‌های زیادی در متن نرمآ‌افزار نیز بهآ‌وجود آمده که یکی از مهمآ‌ترین آنآ‌ها موتور جاوای جدیدی است که برای این شماره از نسخهآ‌های آزمایشی فعال شده است.

                  این موتور جدید JagerMonkey نام گرفته که در مقایسه با موتور قبلی که TraceMonkey نام داشت، از سرعت بسیار بالاآ‌تری برخوردار است.

                  فناوری ساخت و نمایش صحنهآ‌های سهآ‌بعدی در وب یا همان WebGL که توسط OpenGL توسعه پیدا کرده، بهآ‌صورت پیشآ‌فرض در این نسخه قرار گرفته است. علاوه بر این، توانایی استفاده مستقیم مرورگر از امکانات کارتآ‌هایآ‌گرافیک سیستمآ‌ها در این نگارش ایجاد شده است.

                  افزودنی FireFox Sync بهآ‌صورت پیشآ‌فرض در بدنه اصلی این نسخه جا گرفته که به کاربر این امکان را میآ‌دهد تا بتواند فهرست سایتآ‌های دیده شده، سایتآ‌های مورد علاقه، گذرواژهآ‌ها و دیگر موارد شخصی خود را هر جا بهآ‌همراه داشته باشد.

                  کاربران فایرفاکس در این نسخه میآ‌توانند بین نام سربرگآ‌های باز شده جستآ‌وجو کرده و آنآ‌ها را به انتخاب خود باز کنند.

                  پشتیبانی از قالبآ‌های ویدئویی HD جدید WebM، یکی دیگر از امکاناتی میآ‌باشد که در این نگارش گنجانده شده است.

                  دیدگاه


                    مایکروسافت برای ایمنآ‌سازی کلمات عبور هشدار داد

                    درهای پشتی، راهی برای نفوذ خرابکاران



                    از زمان آغاز نیمه دوم سال میلادی 2010 تا به امروز، تعداد تروجانآ‌های موجود در فضای مجازی جهان بهآ‌طور چشمگیری افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از 70 درصد کل بدافزارهای جهان تروجان هستند، در حالیآ‌که این تروجانآ‌ها با روشآ‌های مختلفی مانند مهندسی اجتماعی، فیشینگ، اسپم و... به رایانه کاربران راه میآ‌یابند.

                    یکی از روشآ‌های مورد استفاده بدافزارنویسان، استفاده از بدافزارهای دیگر برای راهآ‌اندازی تروجانآ‌های مورد نظر خود در رایانه قربانیان است.

                    تروجان به خودی خود قابلیت نفوذ در رایانه را دارا نیست بلکه تنها در رایانه مقیم میآ‌شود و مانند یک بدافزار کاملا بیآ‌خطر در طول زمان به سرقت اطلاعات و یا کشف یک راه برای نفوذ بدافزارهای بیشتر مشغول میآ‌شود، بنابراین این بدافزار باید به وسیلهآ‌ای دیگر به رایانه راه یابد. اگر قرار باشد این عمل از طریق یک بدافزار انجام شود، یک Backdoor یک بدافزار مناسب برای اینآ‌کار محسوب میآ‌شود.

                    یکی از مشکلات بدافزارنویسان در دستیابی به منابع رایانه قربانیان، سطوح دسترسی است.

                    هر برنامه، سطوح دسترسی محدودی دارد و البته همین سطوح دسترسی به شرطی در دسترس برنامهآ‌ها قرار میآ‌گیرد که کاربری که آنآ‌را اجرا کرده است، حداقل سطوح دسترسی مورد نیاز نرمآ‌افزار را در اختیار داشته باشد. بهآ‌عنوان مثال اگر یک کاربر قادر به نوشتن در فضای هارددیسک، نصب یک برنامه و یا اعمال تغییر در رجیستری نباشد، نمیآ‌تواند برنامهآ‌ای اجرا کند که به یکی از این سطوح دسترسی نیازمند باشد.

                    کلید داشتن سطوح دسترسی، کلمات عبور است.

                    بر طبق قوانین علم رمزنگاری، در صورتیآ‌که یک کلمه عبور پیچیدگی خوبی داشته باشد و از تعداد کاراکتر مناسب و با تنوع خوبی تشکیل شده باشد، سالآ‌ها طول خواهد کشید که با یک رایانه پیشرفته و با آزمایش کلمات مختلف، به این کلمه عبور دست یابیم.

                    Backdoorها و یا درهای پشتی، 2 روش کلی را برای دستیابی به سطوح دسترسی سیستمآ‌ها در پیش میآ‌گیرند.

                    Backdoorها درهای پشتی غیرایمن هستند که بدون شناسایی شدن و عبور از سیستمآ‌های تشخیص صحت کاربری، وارد سیستم شده و به اطلاعات دسترسی میآ‌یابند.

                    بهترین حالت برای یک بدافزار این است که کلمه عبور را بداند. بعضی از کلمات عبور هستند که به تجربه، عدهآ‌ زیادی از آنآ‌ها استفاده میآ‌کنند. این کلمات، کلماتی ساده هستند که احتمالا تایپ کردن آنآ‌ها با صفحهآ‌کلید کار آسانی است. 123456 و یا qwerty از این کلمات میآ‌باشند.

                    بدافزارهای درپشتی، فهرستی از این کلمات را در اختیار دارند و با امتحان کردن آنآ‌ها، شانس خود را برای عبور از سیستم رمزگذاری شده امتحان میآ‌کنند. به همین دلیل است که متخصصان امنیت به کاربران توصیه میآ‌کنند که از کلمات عبور ساده استفاده نکنند و کلمه عبور آنآ‌ها ترکیبی از اعداد و حروف باشد.

                    پس آ‌از اینآ‌که اینآ‌کار عملی نشد، بدافزار از روشآ‌های پیچیده دیگری استفاده میآ‌کند.

                    در این روشآ‌ها بدافزار از طریق پورتآ‌های باز سیستم، آسیبآ‌پذیریآ‌های نرمآ‌افزارها و یا ضعف سیستمآ‌های رمزگذاری قدیمیآ‌تر استفاده میآ‌کند تا به سطوح دسترسی بالاتر دسترسی یابد.

                    بهآ‌تازگی یک بدافزار درپشتی برای سیستمآ‌عاملآ‌های ویندوز منتشر شده که رایانهآ‌های زیادی را مبتلا کرده است.

                    این بدافزار در پله سوم بدافزارهای Adware/Spyware مایکروسافت ایستاده است.

                    این بدافزار Backdoor:Win32/Cycbot.B نام دارد.

                    این بدافزار پس از ورود به رایانه قربانی خود، در یکی از 4 مکان زیر با نامآ‌هایی مشابه پردازشآ‌های سیستمی جا خوش آ‌کرده و پس از مقیم شدن در رایانه، اقدام به دانلود چند تروجان مختلف به رایانه میآ‌کند:

                    c:documents and settingsadministratorapplication datamicrosoftstor.cfg

                    c:documents and settingsadministratorapplication datamicrosoftsvchost.exe

                    c:documents and settingsadministratorapplication datamicrosoftwindowsshell.exe

                    c:documents and settingsadministratorlocal settingstempdwm.exe

                    کلید رجیستری زیر برای مقیم کردن این بدافزار در رایانه به کار گرفته میآ‌شود:

                    HKLMSOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun

                    value: "svchost"

                    c:documents and settingsadministratorapplication datamicrosoftsvchost.exe
                    "

                    مایکروسافت از بیان ریز فعالیتآ‌های این بدافزار برای جلوگیری از انتشار روش نفوذ آن خودداری کرده است اما این بدافزار توانایی زیادی در تشخیص کلمات عبور ضعیف دارد.

                    مایکروسافت توصیه کرده که برای کاربریآ‌های با سطح دسترسی بالا حتما کلمه عبور تعیین کنید و این کلمه عبور، پیچیده و بهآ‌صورت ترکیبی از اعداد و حروف انتخاب شود.

                    دیدگاه


                      پاسخ : اخبارIT_ اینترنت ملی

                      وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه اینترنت ملی تا سال 92 راه اندازی می شود.

                      به گزارش مهر، رضا تقی پور ظهر چهارشنبه در حاشیه سفر استانی هیئت دولت به مازندران در جمع خبرنگاران افزود: طرح شبکه اینترنت ملی در چند مرحله اجرایی می شود که مرحله نخست آن امسال به بهره برداری خواهد رسید؛ اما مرحله پایانی در سال 92 به پایان می رسد.

                      وی خاطر نشان کرد: شبکه ملی اینترنت یا شبکه اطلاعات ملی بر پایه پروتکل اینترنت طراحی شده و یکی از زیر ساختهای اصلی دولت الکترونیک محسوب می شود و پهنای زیاد باند ارسال تصویر، صوت و حجم زیاد اطلاعات از ویژگی های این شبکه است.

                      تقی پور درباره افزایش سرعت اینترنت گفت: با پهنای باند یعنی محدودیتی در سرعت نخواهیم داشت و خدمات را می توان با سرعت بیش از 8 مگابایت دریافت کرد.

                      پی نوشت:
                      شبکه اینترنت ملی:شبکه شبکه جهانی ملی...!

                      دیدگاه


                        دوربین کنترل سرعت پلیس فنلاند

                        در جاده راننده ها همیشه مراقب دوربین های کنترل سرعت هستند تا جریمه نشوند اما این دوربین که برای پلیس فنلاند ساخته شده خیلی فراتر از یک دوربین کنترل سرعت معمولی است. این دوربین می تواند هنگام محاسبه سرعت و عکسبرداری از پلاک ماشین وضعیت بیمه و مالیات اتوموبیل را هم چک کند. این دوربین با ارتباط ماهواره ای که با مرکز پلیس دارد شماره پلاک اتوموبیل را فورا چک میکند تا بیمه اش منقضی نشده باشد.

                        تازه اول داستان است. دوربین عزیز به خاطر لنز سه بعدی که دارد فاصله بین خودروها را بررسی میکند تا اگر کسی فاصله مجاز را رعایت نکرده باشد جریمه شود. علاوه بر این دوربین جدید وضعیت جاده را هم از نظر وضع هوا و لغزنده بودن و ... بررسی میکند. در کنار همه این کارها دوربین جدید بسته بودن کمربند ایمنی را هم چک می کند و یک عکس از راننده اتومبیل میگیرد. برد این دوربین نسبت به دوربین های کنترل سرعت فعلی بیشتر شده و می تواند از فاصله 50 متری تمام این کارها را انجام بدهد.

                        دوربین جدید یک دستگاه تمام اتوماتیک است و برای کارکردش نیاز به حضور نیروی انسانی ندارد بنابراین می تواند بسیاری از وظایف پلیس ترافیک جاده ای را انجام بدهد. هر چند تاکیید شده که این دوربین ها به عنوان یک جایگزین برای پلیس راه محسوب نمی شوند.

                        برای ساخت سیستم جدید حدود 7 میلیون یورو هزینه شده است. این طرحی بزرگ است که برای افزایش امنیت جاده ای پیاده سازی میشود. قرار است این دوربین ها تا سال اینده در فنلاند امتحان شوند و در صورتی که خوب عمل کنند تا سال 2013 در سراسر اتحادیه اروپا به کار گرفته شوند. در حال حاضر هزینه ساخت هر کدام از این ماشین ها 50 هزار یورور است.

                        تصورش را بکنید این دوربین می تواند در یک چشم به هم زدن 5 برگ جریمه برایتان صادر کند!

                        دیدگاه


                          مایکروسافت بینگ، کدهای جستجوگر گوگل را دزدیده است

                          کمپانی گوگل اخیراً شکایتی را تنظیم کرده که طبق آن موتور جستجوی بینگ (Bing) متعلق به مایکروسافت، کدهای بخش نمایش نتایج حاصل از جستجو را به سرقت برده است.

                          نوار ابزار (Toolbar) بینگ به طور مخفیانه رفتار کاربران هنگام جستجو در گوگل را تجزیه و تحلیل می کرده است. نوار ابزار بینگ، منتظر می ماند تا کاربر از میان جستجوهایش در گوگل بر روی سایت های مناسب کلیک کند و سپس از لیست این سایت ها، برای بهتر شدن نتایج خود استفاده می کرده.
                          به گزارش وین بتا، مهندس “Amit Singhal” از مدریران بخش توسعه الگوریتم رنکینگ گوگل در این زمینه می گوید، این یک تقلب آشکار توسط بینگ است.

                          او می گوید:

                          من تمام زندگی شغلی خود را صرف آن کردم که موتور جستجویی کارآماد ارائه دهم. با جستجوگرهای رقیب هم مشکلی ندارم و از پیشرفت آنها نیز ناخرسند نمی شوم. اما در فرهنگ من کپی کاری، خلاقیت نیست.

                          اگر بخواهیم به تاریخچه کپی کاری های بینگ و گوگل بپردازیم باید گفت، غلطگیر املایی (Spell correction) اولین موردی بود که بینگ آنرا از روی گوگل کپی کرد. گوگل پس از اصلاح غلط املایی، کلمات جستجو شده را به کاربر نمایش می دهد حال آنکه بینگ بدون غلطگیر کلمه صحیح را تشخیص و مستقیماً آنرا به نمایش می گذارد.

                          گوگل پس از آنکه متوجه شد بینگ به نحوی از املای تصحیح شده کلمات توسط آن استفاده می کند و به قول معروف یک جای کار بینگ مشکوک است، بلافاصله تغییری در کدنویسی آن قسمت بوجود آورد تا همه چیز مخفیانه باقی بماند.

                          در حقیقت پس از این ماجرا بود که آنها متوجه شدند این قابلیت جستجوگر آنها چقدر می تواند مهم باشد و باید بیشتر حواسشان به شیطنتهای بینگ باشد. پس از آن، گوگل سعی کرد با ایجاد یک خرابکاری عمدی باعث اختلال در بینگ شود تا آنها دیگر نتوانند از این قابلیت استفاده نمایند.





                          ترفند گوگل برای آنکه نشان دهد بینگ از آنها دزدی می کند اصطلاحاً به “ظرف عسل” معروف است. ظرف عسل گوگل بدین ترتیب عمل می کرد که اگر کاربر عبارتی نامفهموم مانند “adfgissoxss” را جستجو می کرد، اطلاعات یک جانور افسانه ای شاخدار برای او به نمایش در می آمد.

                          طولی نکشید که بینگ در تله ظرف عسل افتاد. پس از مدتی اگر شما در بینگ همان عبارت را جستجو می کردید دقیقاً به جواب گوگل می رسیدید و این بخوبی نشان می داد که آنها دارند به نحوی نتایج گوگل را سرقت می کنند.

                          با اینکه متهم به دام افتاده بود اما مایکروسافت دست بردار نبود، آنها مدعی بودند این فقط یک اتفاق ناشی از رفتار کاربران است.

                          مهندس “Stefan Weitz” مدیر ارشد اجرایی جستجوگر بینگ در دفاع از مایکروسافت اظهار داشت: “ما روشها و تکنیک های خاص خود را برای جستجو داریم و حاضر نیستیم جزئیات آنرا بازگو نماییم. نرم افزارهایی مانند نوار ابزار بینگ به ما کمک می کند بانک اطلاعات سایت های کلیک شده را تقویت نماییم، این مورد تنها یکی از فاکتورهایی است که ما برای بهبود جستجوگر خود از آن استفاده می کنیم. گوگل می خواهد با مطرح ساختن این مسائل کاربران را گمراه کند.”

                          همچنین مایکروسافت اعلام کرده است در برنامه ای که بزودی برای مرورگر بینگ در نظر گرفته است، به تمام سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ شفاف خواهد داد.

                          دیدگاه


                            ترانزیستور های سه بعدی، توسط اینتل به تولید انبوه میرسد


                            به نظر می رسد تب سه بعدی به این راحتی ها پایین نمی آید. شرکت اینتل روز گذشته یک پیشرفت غیر منتظره را در زمینه توسعه ترانزیستور ها معرفی کرد. برای اولین بار از زمان اختراع ترانزیستور های سیلیکونی در بیش از 50 سال قبل، ترانزیستور ها توانستند که از یک ساختار سه بعدی استفاده کنند. بله اینتل ترانزیستور های سه بعدی را به تولید انبوه خواهد رساند! اینتل یک معماری انقلابی برای ساخت ترانزیستور های سه بعدی معرفی خواهد کرد که Tri-Gate (سه دروازه) نامیده می شود. البته این معماری برای اولین بار در سال 2002 و توسط اینتل معرفی گردید. اما اکنون می توانیم از به تولید انبوه رسیدن این ترانزیستور ها ابراز خوشحالی کنیم. این تولید انبوه با چیپ های Ivy bridge که از معماری 22 نانومتری بهره می برند؛ آغاز خواهد شد. همانطور که می دانید، یک نانومتر برابر با یک میلیاردم متر است.

                            ساختار دو بعدی ترانزیستور های امروزی، نه تنها در تمام کامپیوتر ها، موبایل ها و صنایع مصرفی الکترونیکی کاربرد دارد، بلکه در کنترل های الکترونیکی اتوموبیل ها، سفینه های فضایی، لوازم خانگی، وسایل پزشکی و هزاران وسیله ی دیگر هم به کار می رود.

                            مدیر عامل اینتل، پائول آتلینی می گوید: دانشمندان و مهندسان اینتل، یک بار دیگر ترانزیستور را اختراع کردند. اما این بار با استفاده از بعد سوم! او همچنین عنوان می کند که با استفاده از این قابلیت، دستگاه های اعجاب آورتر و دوران سازی ساخته خواهند شد. چرا که ما قانون مور را به عرصه جدیدی رساندیم. (قانون مور بیان می کند که تعداد ترانزیستور های روی یک تراشه با مساحت ثابت، هر دوسال یکبار؛ دو برابر خواهد شد؛ عملکرد و کارایی افزایش یافته و قیمت هم پایین خواهد آمد. این قانون بیش از چهل سال است که مدل تجاری پایه برای صنعت نیمه هادی ها محسوب می شود.)

                            دانشمندان مدت هاست که مزایای ساختار سه بعدی ترانزیستور ها را برای نگهداشتن سرعت قانون مور (سرعت بیشتر شدن ترانزیستور ها)، دریافته بودند. چرا که ابعاد داشت آنقدر کوچک می شد که قوانین فیزیکی سد راه پیشرفت بیشتر شده بودند. اما حالا با تولید انبوه این ترانزیستور های سه بعدی، قانون مور گسترش خواهد یافت. اکنون دری جدید به سوی نسل بعدی خلاقیت ها در طیف گسترده ای در دستگاه ها باز شده است.

                            ترانزیستور های ترای گیت، چیپ ها را قادر می سازند تا در ولتاژ پایینتری کار کنند و اتلاف انرژی کمتری داشته باشند. این نسل جدید، نسبت به نسل قبلی ترانزیستور ها یک ترکیب بی سابقه از افزایش کارایی و صرفه جوییی انرژی را ارائه می کنند. این قابلیت به طراحان چیپ ها، این انعطاف پذیری را خواهد داد که بتوانند بسته به هدفشان، ترانزیستور ها را از نوع کم مصرف یا پر کارایی انتخاب کنند.

                            همچنین ترانزیستور های 22 نانومتری سه بعدی جدید، توانسته اند، در برابر تارنزیستور های 32 نانومتری دو بعدی؛ یک افزایش 37 درصدی را در کارایی روی ولتاژ پایین تجربه کنند. این بهبود یعنی، این ترانزیستور ها برای دستگاه های قابل حمل و دستی ما نیز مناسب خواهند بود و چون در کارکرد یکسان نسبت به مدل های دو بعدی، 50 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند، می توانید به عمر باتری دستگاه های آینده خودتان؛ خوشبین تر باشید.

                            در مورد چیپ های Ivy Bridge هم باید بدانید که می توانند روی لپتاپ ها، سرور ها یا کامپیوتر های رومیزی به کار روند. و خانواده بعدی Core نیز اولین پردازنده هایی خواهند بود که با ترانزیستور های 3 بعدی به تولید انبوه خواهند رسید.

                            با این حساب باید باز هم منتظر کوچکتر شدن و کم مصرف تر شدن و کارا تر شدن وسایل الکترونیکی خود باشیم. مطمئن باشید زود تر از آن که فکرش را بکنید؛ ترانزیستور های سه بعدی را در گجت های محبوبتان، حاضر خواهید یافت.

                            Engadget :mrgreen:
                            يادش بخير يه وقتايي هر روز ميومدم اينجا !

                            دیدگاه

                            لطفا صبر کنید...
                            X