اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

راهنمای خرید مودم ADSL

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    راهنمای خرید مودم ADSL

    برای کسانی که حداقل بخشی از زمان روزانه خود را صرف کار در وب میآ‌کنند، دشوار است که بدون اینترنت پرسرعت زندگی کنند. همچنین کسانی که دارای لپآ‌تاپ هستند یا موبایلشان با شبکه وایآ‌فای کار میآ‌کند، هنگام خرید مودمآ‌روتر ADSL با سوالات زیادی روبرو میآ‌شوند که تلاش میآ‌شود بهآ‌جز مهمآ‌ترین سوال، یعنی قیمت، به باقی دغدغهآ‌ها پاسخ داده شود.

    شیوه مصرف
    کاربر خانگی که میآ‌خواهد فقط وبگردی کند، اساسا نیاز به مودمی ندارد که یک بازیآ‌خور متعصب یا یک شرکت کوچک به آن نیاز دارد. میآ‌توان با قیمت پایینی از مودمآ‌های سیسکو استفاده کرد یا در صورت نیاز به استفاده سنگین ازمودم، سراغ مدلآ‌هایی چون Extreme دیآ‌لینک رفت که قادر است بستهآ‌های ترافیک شبکه را اولویت بندی کند و سرورهای مجازی درست کند. توجه کنید که مودم گرانآ‌تر لزوماً مودم بهتری نیست، بازدهی هر دو مودمی که معرفی کردیم، یکسان است اما یکی امکانات بیشتری دارد و تنظیم آن مدت بیشتری زمان میآ‌برد.
    تک بانده و دوبانده
    وقتی روی جعبهآ‌های مختلف روترهای وایرلس را میآ‌خوانید، متوجه واژه باند خواهید شد. باندهای 4.2 و 5.2 فرکانسآ‌هایی است که شبکهآ‌های بیآ‌سیم در آن فعالیت میآ‌کنند. شبکهآ‌های
    802.11B و G از فرکانس 4.2 گیگاهرتز استفاده میآ‌کنند و شبکهآ‌های 802.11N از پهنای 4.2 یا 5.2 گیگاهرتز استفاده میآ‌کنند. مودمآ‌های ارزان تکآ‌بانده هستند و مثلا مودم Asus RT-N11 تکآ‌بانده است ولی مودم لینکآ‌سیس E2000 دوبانده است و در هر دو فرکانس کار میآ‌کند. فرکانس 5.2 گیگاهرتز برای شبکهآ‌های شلوغ همچون شبکهآ‌های بازی و انتقال فایل بهتر جواب میآ‌دهد، ولی اگر یک شبکه خانگی معمولی میآ‌خواهید، بهتر است از همان تکآ‌بانده 4.2 گیگاهرتزی استفاده کنید.
    استاندارد
    دانستن استانداردهای سختآ‌افزارهای شما در خرید مودم/روتر کمکتان میآ‌کند. مثلا اگر بخواهید دو لپآ‌تاپ نسبتا قدیمی را که با کارتآ‌های 802.11b/g به شبکه متصل میآ‌شوند، به اینترنت وصل کنید اما نخواهید دستگاهآ‌های خود را بهآ‌روز کنید، میآ‌توانید یک روتر وایرلس ارزان 802.11N بگیرید و روتر را در حالت Mixed Mode تنظیم کنید تا بتواند به کلاینتآ‌های b و g متصل شود.
    پیآ‌سی علیه مک
    دستگاهآ‌های مختلف در شبکهآ‌های ویندوزی و شبکهآ‌های مبتنی بر مک کمی در رفتار تفاوت دارند. در فضای بلاگآ‌نویسی نیز این اعتقاد وجود دارد که اگر شبکهآ‌ای تماما از کامپیوترهای مک تشکیل شده باشد، با روتر مک بهتر جواب میآ‌دهد. اما روترها از دیدگاه نظری برای سیستمآ‌عاملآ‌های ویندوز، اپل و لینوکس سرویس یکسانی خواهند داد.
    آنتنآ‌دهی
    آنتن یک روتر هم میآ‌تواند خارجی باشد، هم داخلی. همچنین میآ‌توان در موارد بسیار خاص، آمپلیآ‌فایرسیگنال خرید یا یک آنتن با توان بیشتر به مودم وصل کرد. برخی از مودمآ‌های آنتنآ‌دار خارجی، در شبکهآ‌های خانگی آنتنآ‌دهی ضعیفی دارند و تنظیم بهترین حالت برای آنها کمی دردسرساز میآ‌شود. بهآ‌علاوه اینآ‌که هر چیزی که اضافه و بیرون باشد،آ‌ احتمال شکستن بیشتری دارد.
    توجه داشته باشید که طراحی آنتنآ‌ها بهآ‌هر صورتی که باشد، گاهی در مناطق بزرگ به بیش از یک روتر وایرلس برای پوشش نیاز است. برد متوسط یک روتر وایرلس نزدیک به 50 متر در محیط درونی و 200متر در فضای باز خواهد بود.
    مجموعه ویژگیآ‌ها
    بیشتر روترهای وایرلس این عملیاتآ‌ را بهآ‌صورت پایه در خود دارند: آ‌انتقال پورت، DHCP، دیوار آتش و NAT. برخی از آنها علاوه بر اینآ‌که ویژگیآ‌های دیگری دارند که اگر به آنها نیاز نداشته باشید، میآ‌توانید مودمآ‌/ روتر ارزانآ‌تری تهیه کنید. برخی از این ویژگیآ‌ها عبارت است از بهبود سیگنال، کلاینت بیتآ‌تورنت و مواردی از این دست. برخی از روترها برای اتصال به پرینتر یا دستگاه حافظه نیز پورت یوآ‌اسآ‌بی دارند و میآ‌توانند آن دستگاه را مستقیما در شبکه به اشتراک بگذارند.
    امنیت
    بیشتر مودمآ‌روترهای وایرلس از امنیت استاندارد WEP پشتیبانی میآ‌کنند. در حال حاضر، امنآ‌ترین روش، روش WPA2 است؛ ولی ممکن است برخی از دستگاهآ‌های قدیمی آن را پشتیبانی نکنند. همچنین میآ‌توان از ویژگیآ‌های برخی مودمآ‌ها استفاده کرد و چندین SSID برای کاربران مختلف ایجاد کرد تا بتوان از نظر امنیتی فعالیت هر کدام را زیرنظر گرفت.
    اتصال سیمی
    بیشتر روترهای وایرلس مجهز به پورت اترنت هستند تا برخی از دستگاهآ‌ها را از جمله کیسآ‌های کامپیوتر را از طریق شبکه سیمآ‌دار به آن متصل کرد و همچنین سرعت بیشتری نسبت به وایرلس دریافت کرد. برای اینآ‌که سرعت بالاتر از 100مگابیت بر ثانیه داشته باشید، بهتر است مودمآ‌/ روتر گرانآ‌تری تهیه کنید که پورتآ‌های اترنت آن گیگابیت باشد.

    #2
    پاسخ : راهنمای خرید مودم ADSL

    سلام دوست عزیز با تشکر از مطلبتون اگه میشه مفاهیم زیر رو توضیح بدید:
    Qos , UPnP , MGMT
    It's nice to be important but it's important to be nice!

    از اینکه نمی رسم جواب دوستان را بدم معذرت می خوام.

    دیدگاه

    لطفا صبر کنید...
    X