اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مقالات تخصصی سخت افزار

Collapse
این موضوع برجسته شده است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    خطر استفاده از مبدلآ‌های تبدیل برق sata برای هارد دیسک !

    طرز استفاده از مبدلآ‌های تبدیل برق SATA برای هارد دیسک !

    امروزه تقریبا همهآ‌ی قطعات سخت افزاری معمول که تا قبل ، از طریق کابلآ‌های بزرگی با نام IDE به درگاهی به همین نام در مادربرد متصل میآ‌شدند همآ‌اکنون از طریق درگاه SATA با مادربرد ارتباط برقرار میآ‌کنند .

    با توجه به استفاده روزافزون از قطعاتی چون سی دی رایترها و دیآ‌ویآ‌دی رایترها و هارددیسکآ‌های ساتا ، امروزه در داخل هر کامپیوتر خانگی یک یاچند وسیله که از درگاه SATA برای ارتباط استفاده میکنند به چشم میآ‌خورد .

    در این مقاله اصلا قصد نداریم در مورد مزایای SATA صحبت کنیم .

    اما نکته ظریفی در این بین مطرح هست که تقریبا اکثر کاربران بدان دقت نمیکنند .

    همان طور که میآ‌دانید علاوه بر کابل اطلاعاتی (DATA) که تفاوت زیادی با نوع IDE خود دارد ، کابل برق قطعاتی که از طریق ساتا به مادربرد وصل میآ‌شوند هم متفاوت از حالت معمول است .

    تصویر زیر نمایی از کابل های برق مورد استفاده برای قطعاتی که از طریق IDE , SATA به مادربرد وصل میآ‌شوند را نمایش میدهد .

    کابلآ‌های برق ساتا با رنگ مشکی و کابلآ‌های برق IDE به رنگ سفید به راحتی از همدیگر قابل تشخیصآ‌اند

    اما مشکلی که همیشه وجود داشته است کمبود و یا عدم وجود کابل برق ساتا در پاورِ سیستم است – چرا که پاورهای قدیمی کامپیوتر فاقد این نوع کابل و پاورهای جدید هم معمولا تنها شامل یک الی 2 کابل برق از نوع ساتا هستند .

    خوب به ظاهر این هم مشکلی نیست – چرا که با یک کابل تبدیل برق میآ‌توان به راحتی برق نوع اول را به نوع ساتا تبدیل کرد.

    تصویر زیر یک تبدیل برق ساتا معمول را نمایش میدهد :


    ما بیایبد نگاه دقیقتری به کابل استاندارد SATA پاور رایانه و کابلی که از طریق مبدل، به ساتا تبدیل کردهآ‌ایم بیاندازیم :

    بله کابل استاندارد ساتا خروجی از پاور کامپیوترتان یک رشته سیم نارنجی رنگ اضافه دارد ! در واقع کابل استاندارد ساتا 5 رشتهآ‌ای است اما کابلی که ما از طریق مبدل معمولی ساتا ساخته ایم 4 رشته ای است !

    بر خلاف کابل برقآ‌های معمول 4رشته آ‌ای که تنها حاوی دو ولتاژ 5ولت و 12ولت هستند ، سیم نارنجی رنگ دارای ولتاژ +3,3 ولتی است که که مورد استفاده قطعات سخت افزاری SATA (خصوصاً هارددیسک) است .

    شما باید خیلی مراقب کابل برق ساتا باشید چون بعضی از آنها سیم 3,3 volt ندارند، افراد ناشی اغلب از این گونه مبدل ها استفاده می کنند که 4 پین را به ساتا تبدیل می کند اما کانکتور 4 پین فقط 12 ولت و 5 ولت دارد و سیم نارنجی که 3,3 ولت را دارد همراه ندارد.

    شاید به ظاهر استفاده از کابل 4 رشتهآ‌ای و فاقد ولتاژ 3,3 ولتی مشکلی نداشته باشد و هارددیسک به راحتی کار کند ، اما این موضوع باعث عدم کارکرد صحیح قطعات سختآ‌افزاری SATA خصوصا هاردیسک ها میشوند و طول عمر مفید آنها را کاهش میدهد .

    اگر سری به تعمیرکاران تخصصی رایانه بزنید آنها هم به شما پیشنهاد میکنند که مبدلآ‌های معمول که برای تبدیل برق IDE به SATA استفاده میشوند را تنها برای درایو نوری خود (مثل CD/RW یا DVD/RW) استفاده کنید و آنها را به هارددیسک متصل نکیند و از کابل استاندارد Power سیستم برای تغذیه برق هارددیسک استفاده کنید .

    شاید بد نباشه که نگاهی به داخل کیس خود بیاندازید – بسیاری کابل استاندارد پاور را به دیسک نوری و کابل مبدل برق را به هارددیسک متصل کرده آ‌اند . سیستم را خاموش و جای این 2 را عوض کنید .

    اگر هم پاور رایانهآ‌تان فاقد کابلآ‌ استاندارد برق SATA است فکر کنم اطلاعات روی هارددیسکتون ارزشش رو داشته باشه که بخواهید هزینهآ‌ای حدود 20 هزار تومان رو برای خرید یک پاور جدید که به همراه خود چندین کابل استاندارد ساتا داره رو متقبل بشید .

    کافی است کمی جستجو کنید تا ببینید افراد بیشماری تنها به خاطر استفاده از همین مبدلآ‌ها هارددیسکآ‌ها و اطلاعات مهم خود را به کل از دست داده اند … یا شاید هم هیچ گاه متوجه علت خرابی هارددیسک خود نشدند و باز هم از این مبدلآ‌ها برای تغذیه برق هارددیسک خود استفاده میکنند .
    منبع : سان سافت

    دیدگاه


      #62
      چگونه کامپیوترمان را مثل حرفه ای ها کابل کشی کنیم

      چگونه کامپیوترمان را مثل حرفه ای ها کابل کشی کنیم
      فایل پی دی اف به همراه تصاویر. این فایل ترجمه شده از یک سایت خارجی است.
      فایل های پیوست شده

      دیدگاه


        #63
        روش ساخت یک CPU

        شرکت Intel مراحل ساخت یک CPU را توضیح داد قسمت اول
        فایل پی دی اف به همراه تصاویر . متن هم ترجمه شده هست.
        فایل های پیوست شده

        دیدگاه


          #64
          پاسخ : مقالات تخصصی سخت افزار

          قطعا بدانید فشار دادن اون دکمه تشکر موجب تشویق برای ادامه کار خواهد شد :applause:

          دیدگاه


            #65
            اورکلاک چیست و چگونه انجام میآ‌پذیرد؟

            اورکلاک چیست و چگونه انجام میآ‌پذیرد؟

            به طور خلاصه اورکلاک به معنی افزایش فرکانس قطعات مختلف مانند پردازنده، حافظه و دیگر اجزای سیستم برای دستآ‌یابی به کارایی بیش از آنچه هر یک از آنآ‌ها قادر به ارایه آن هستند میآ‌باشد . کاربرانی که قصد انجام اورکلاک را دارند بیشتر بر روی افزایش فرکانسآ‌های قطعات اصلی سیستم مانند پردازنده، کارت گرافیک و حافظه متمرکز میآ‌شوند...
            فایل های پیوست شده

            دیدگاه


              #66
              مراحل ساخت یک CPU

              شرکت Intel روش مراحل یک CPU را توضیح داد قسمت دوم
              فایل های پیوست شده

              دیدگاه


                #67
                پاسخ : مقالات تخصصی سخت افزار

                با تشکر از زحمتاتوت
                خیلی به درد بخور هستش این مطالب
                با اجازه شما من چون با 4shared مشکل داشتم لینک ها رو مستقیم کردم و دانلود کردم
                اینجا هم گذاشتم تا هر کسی خواست استفاده کنه :
                http://wp.me/psffn-25
                { خلاف قوانین - پاک شد }

                دیدگاه


                  #68
                  آیا روشن گذاشتن طولانی مدت کامپیوتر درست است؟

                  امروزه دانش کامپیوتر آنقدر پیشرفت کرده است که می توان بدون مشکل کامپیوتر را برای مدت طولانی یا حتی به صورت 24 ساعته روشن نگه داشت حتی می توان از زمان بی کاری کامپیوتر برای Update آنتی ویروس کامپیوتر و اسکن آن استفاده کرد. ولی برای روشن نگه داشتن طولانی کامپیوتر نکته هایی وجود دارد که یاد آوری انها خالی از لطف نیست
                  بدانید که:
                  هر بار روشن یا خاموش کردن کامپیوتر باعث تغییر دمای آن می شود. که به این تغییرات دمایی تنش هایی حرارتی گفته می شود. و از لحاظ فیزیکی می تواند آسیب پذیری هر قطعه ای را ( حتی غیر الکترونیکی ) افزایش دهد. مشکل دیگری که هنگام روشن کردن کامپیوتر وجود دارد، جرقه ای است که هنگام وصل کلید زده می شود. این جرقه های اضافه ولتاژ های نا خواسته ای ایجاد می کنند. با اینکه فیلتر هایی برای حذف این نوسانات ولتاژ وجود دارند اما همیشه مقداری از نوسانات از این فیلتر ها عبور می کنند. بنابراین اگر قرار است پس از مدت کوتاهی دوباره کامپیوتر خود را روشن کنید بهتر است اصلاً آنرا خاموش نکنید. پس برای افزایش عمر کامپیوتر خود بهتر است از روشن و خاموش کردن های بیهوده کامپیوتر خودداری کنید.
                  هارد دیسک کامپیوتر شما می تواند با سرعت 5400 یا 7200 یا 15000 دور در دقیقه دیسک های خود را به بچرخاند. وقتی که یک کامپیوتر روشن است بیرینگ ( یا به قول عوام بلبرینگ ) آن در حال سایش است. و بد نیست بدانید هارد دیسک های امروزی به طور متوسط می توانند 100000 تا 250000 ساعت بدون مشکل و بدون وقفه کار کنند. کامپیوتر هایی که برای سرور ها ساخته می شوند از تکنولوژی استفاده می کنند که بتوانند هفت روز هفته را به صورت شبانه روزی کار کنند. و چکیده این تکنولوژی در کامپیوتر های شخصی استفاده شده است بنابراین بیشتر آنها می توانند برای یک دهه یا حتی بیشتر بدون مشکل کار کنند. بنابراین خیلی لازم نیست نگران هارد دیسک خود به عنوان یکی از قطعات دارای استهلاک مکانیکی نگران باشید.
                  فن CPU، منبع تغذیه، حتی کارت گرافیکی مقداری برق مصرف می کنند. اما اگر از مود ذخیره انرژی ( Power Option ) در کامپیوتر خود استفاده کنید. می توانید مصرف آنرا به میزان قابل توجهی کاهش دهید. و اگر از مانیتور CRT برای کامپیوتری که قرار است مدت طولانی روشن بماند استفاده می کنید بهتر است آنرا با یک مانیتور LCD تعویض کنید چون این مانیتورها مانند یک بخاری برقی در تابستان هستند. و نه تنها انرژی بیشتری مصرف می کنید بلکه باید برای تهویه گرمای انها هم فکری بکشید. کامپوتر هایی (مادر برد هایی ) که دارای برچسب EPA یا Energy Star هستند می توانند. به راحتی مانیتور یا هارد دیسک ( اگر برای مادربرد و CPU این عمل انجام نشود ) را در حالت خواب قرار دهند که سبب کاهش مصرف انرژی می شود و در عین حال کار خود را انجام می دهند بدون اینکه صدمه ای به به یکی از قطعات آن وارد شود.
                  مانیتور های CRT قدیمی با مشکلی مواجه بودند که اگر یک تصویر را طولانی مدت نمایش می دادند آن تصویر روی صفحه نمایش به صورت هاله باقی می ماند یا اصطلاحاً می گفتند تصویر روی صفحه نمایش سوخته است. که راه حل این مشکل استفاده از Screen Saver است. اما این مشکل در مانیتور های CRT امروزی به مراتب کمتر شده است و در مانیتور های LCD هم چنین مشکلی وجود ندارد.
                  اگر می خواهید کامپیوتر خود را برای مدت طولانی روشن بگذارید بهتر است یک محافظ برای آن نصب کنید.

                  دیدگاه


                    #69
                    FSB چیست؟ ( Front Side Bus )

                    گذرگاه جلویی ، که گذرگاه داده بین CPU و Ram است . و برای تبادل داده با سایر قطعات متصل به مادردبرد بکار می رود . همچنین System Bus یا Memory Bus یا CPU Bus Speed یا External CPU Speed گفته می شود .
                    بوسیله این گذرگاه پردازنده به پل شمالی ( North Side Bridge ) متصل می شه ؛آ‌ که در واقع این بخش در بر دارنده گذرگاه حافظه ، گذرکاه PCI و گذرگاه AGP است . بطور کلی FSB بیشتر ، به معنی سرعت پردازش بالاتر و کامپیوتری سریعتر است . در واقع این گذرگاه شامل مجموعه ای از سیمها و مدارات است که وظیفه نقل و انتقال اطلاعات رو به داخل و خارج پردازنده بعهده داره. مثل یک بزرگراه که هر چه عریض تر باشه ،آ‌ عبور داده ها روانتر شده و انتقال بیشتر ی صورت می گیره و مقدار داده بیشتری از حافظه به پردازنده منتقل می شه بنابراین پردازنده با توجه به سرعت داخلی بسیار بالای خود بهتر می تونه با داده ها و فرامین کار کنه . سرعت گذرگاه داده ها در داخل پردازنده معمولا خیلی سریعتر از گذرگاه داده ها در خارج پردازنده است . به همین خاطر برای جلوگیری از اتلاف وقت پردازنده ، یک جریان پیوسته از داده ها باید به پردازنده برسد تا سرعت کم گذرگاه روی مادربرد جبران بشه ، و بدین منظور از حافظه سریع Cache استفاده می شه .
                    بعنوان مثال Pentium 4 دارای FSB 400 Mhz است ، اما در واقع دارای باس 100 مگاهرتزی است که چهار بار عمل ارسال انجام می شه ( Quad کار می کنه ) . بعبارت دیگر در هر چرخه ساعت ( Clock Cycle ) داده دو بار ارسال می شه ؛ یکی در لبه بالارونده کلاک و یکی در لبه پایین رونده کلاک ( مانند حافظه های DDR ) و در هر مرتبه نیز دو بایت داده ارسال می شه ، که در مجموع باعث می شه FSB 100 مگاهرتزی 4 برابر سریعتر بشه .Multiplier : فرکانس CPU از ضرب FSB در Multiplier بدست می آید . بعنوان مثال یک پردازنده با فرکانس 550 مگاهرتز که باس 100 مگاهرتزی داره ، ضریب کلاکش باید 5/5 باشه . بنابراین CPU باید 5/5 بار مقدار فرکانس FSB رو اجرا کنه ، که برابر می شه با 550 مگا هرتز : 100MHz x 5.5 = 550 MHz

                    ▪ باس CPU های Duron:
                    AMD ها دارای باس 100 بودن آ‌، که با توجه به Dual کار کردن ، روی باس 200 کار می کردن . Athlon ها دارای باس 100 و 133 بودن که با توجه به Dual کار کردن ، روی باس 200 و 266 کار می کرد ن .Athlon XP ها نیز به همین ترتیب روی باس 266 و 333 و 400 کار می کردن . Sempron ها به غیر از 3/1 همگی دارای باس 333 هستن ( تمامی این CPU ها روی سوکت A یا سوکت 462 قرار داشتن ) . Sempron 3.1 , Athlon 64 , Athlon 64 FX با استفاده از HTT تکنولوژی هایپر ترنسپورت ( Hyper Transport Technology ) برای سوکت 939 تا 2000 مگا هرتز و برای سوکت 754 تا 1600 مگاهرتز می تونن با حافظه تبادل داده داشته باشن .

                    ▪ باس CPU های Celeron :
                    Intel ها دارای باس 100 و Celeorn D دارای باس 133 هستن که با توجه به Quad کار کردن CPU های Intel به ترتیب روی باس 400 و 533 کار می کنن . Pentium 4 های اولیه هم دارای باسهای 400 و 533 بودند . ( این سری روی سوکت های 478 و 423 قرار داشتن ) Pentium 4 Processor Supporting HT Technology دارای باس 200 هستن که با توجه به Quad کار کردن CPU های Intel روی باس 800 کار می کنن . ( این سری روی سوکت های 478 و 775 قرار دارن ) Pentium 4 Processor Extreme Edition روی باس 800 کار می کنن و فقط یک مدل از این سری که فرکانس 3/46 گیگا هرتزی داره ، روی باس 1066 کار میکنه ( این سری هم مثل سری قبل روی سوکت های 478 و 775 قرار دارن )

                    ▪ Backside Bus :
                    در مقابل FSB گذرگاه دیگری به این نام وجود دارد که رابط بین CPU و حافظه نهان سطح دوم ( L2 Cache Memory ) می باشد . و طبعا سرعت این گذرگاه از FSB بیشتر است .

                    ▪ Cache Memory :
                    یا حافظه نهان ، یک حافظه بسیار سریع از نوع استاتیک است که داخل خود پردازنده قرار دارد . بدلیل اینکه بسیاری از عملیات کامپیوتر تکراری و قابل پیش بینی است و تراشه های سیلیکان بسیار سریعتر از درایو های دیسک مکانیکی می باشند ، سرعت دسترسی به اطلاعات با قرار گرفتن در این بخش ، بسیار سریعتر می شه . اطلاعات بصورت اطلاعات برنامه ، آدرس های حافظه یا داده می باشند . این حافظه بین CPU و Ram قرار می گیرد . حافظه نهان با استفاده از الگوریتمهای پیچیده خود ، پیش بینی می کند که پردازنده در مراحل بعدی پردازش به چه اطلاعاتی نیاز خواهد داشت و نتیجه رو درون خودش ذخیره می کنه . زمانیکه پردازنده نیاز به داده ای پیدا می کنه ابتدا Cache رو چک می کنه ، اگه در اون موجود باشه از داخلش می خونه ، بدین ترتیب چون پردازنده بیتهای اطلاعاتی را از فضای داخل خود بدست می آورد ، خیلی سریعتر عمل می کند . ( تا اینکه این اطلاعات را از درون حافظه اصلی سیستم بیرون بکشد ) اما اگه داخل Cache نباشه ، پردازنده به حال انتظار می ره تا داده مورد نظر از حافظه اصلی به Cache برسه و از اونجا نیز در اختیار پردازنده قرار بگیره . بنابر این هر چه حافظه نهان بزرگتر باشه ، کارایی نیز بیشتر است

                    دیدگاه


                      #70
                      صداهایی که از هارد به گوش می رسد چیست؟

                      صداهایی که از هارد به گوش می رسد چیست؟
                      فرض کنید که در حال کار با کامپیوتر خود هستید و روی فایلی دابل کلیک می کنید که در نتیجه نرم افزار اجرا کننده آن احضار و اجرا می شود تا آن فایل را برای شما باز کند. این عمل در بسیاری از کامپیوتر ها بین 10 تا 30 ثانیه طول می کشد.
                      در طول این مدت صداهای خفیفی از هارد دیسک خود می شنوید از صداهایی که شنیده می شود به نظر می رسد کارهایی در حال انجام است اما چه کارهایی؟
                      در هارد دیسک ها یک بازو وجود دارد که هدهای خواندن و نوشتن را نگه می دارد. این بازوها می توانند هدهای خواندن و نوشتن را به سمت مرکز یا لبه های دیسک حرکت دهند. قطر یک هارد دیسک نرمال در حدود 5 اینچ یا 12,5 سانتی متر است بنابراین این بازوها می توانند در حدود 2 اینچ یا 5 سانتی متر در راستای شعاع دیسک حرکت کنند.
                      سرعتی که این بازوها می توانند حرکت کنند حیرت انگیز است. این بازوها بسیار سبک هستند و محرک آنها قوی و بسیار دقیق است. این بازوها می توانند در صورت لزوم صدها بار در هر ثانیه در مقابل دیسک جلو و عقب بروند.
                      اگر درباره اساس کار یک اسپیکر هم بخواهید بدانید تفاوت زیادی با این سیستم ندارد. اسپیکر هم دارای یک مخروط سبک وزن است که قادر است با سرعت 400 بار در ثانیه نوسان کند و تولید صوت نماید.
                      همانطور که بازوی هارد دیسک با سرعت زیاد در حال حرکت به جلو و عقب است نوساناتی تولید می کند که این نوسانات همان صدایی را تولید می کنند که ما می شنویم.
                      چرا زمانیکه بر روی یک فایل کلیک می کنیم هد هارد دیسک باید این مقدار حرکت کند که چنین صداهایی از آن شنیده شود؟
                      سه چیز باعث این حرکت ها می شوند:
                      ــ وقتی یک فایل مثلاً یک فایل Excel را باز می کنید. هارد دیسک شما باید خود نرم افزار را همراه با تعدادی فایل DLL (مخفف dynamic link libraries ) که از آن نرم افزار پشتیبانی می کنند فرا خوانی کند. این فایل ها جمعاً 10 تا 20 مگابایت حجم دارند و در قسمتهای مختلف هارد قرار گرفته اند. فرا خوانی 20 مگابایت اطلاعات زمان کمی نمی گیرد و هد هارد دیسک ما باید هزاران بار جلو و عقب برود تا این اطلاعات را جمع آوری کند.
                      ــ فراخوانی خود فایل اطلاعاتی. در حقیقت هدف شما از اجرای یک نرم افزار دسترسی به اطلاعات موجود در فایل مورد نظرتان است. برای این منظور سیستم عامل شما (مثلاً ویندوز XP) باید هد هارد دیسک را به دایرکتوری که فایل شما در آن واقع است راهنمایی کند و از وجود فایلی با این نام اطمینان حاصل کند، و سپس آن فایل را پیدا کند و سپس احتمالاً باید یک دوجین تکه از فایل مورد نظر را بخواند تا کل فایل را فراخوانی کند.
                      ــ اگر در هنگام انجام این پروسه رم شما پر از اطلاعات شده باشد آنگاه سیستم عامل شما قسمتی از رم را روی هارد دیسک خالی می کند. و هنگامی که نرم افزار شما در حال اجراست سیستم عامل شما میلیونها بایت اطلاعات نرم افزار و فایلهای DLL را روی هارد دیسک می ریزد. برای انجام این وظایف هد هارد دیسک بارها باید حرکت کند تا وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
                      حال به خوبی می دانید که چرا هارد دیسک شما چرا چنین صدایی هنگام کار می دهد. حقیقت اینست که با یک کلیک ساده هارد دیسک شما کار سنگینی انجام می دهد.

                      دیدگاه


                        #71
                        آموزش مونتاژ کامپیوتر

                        طبق درخواست دوستان مبنی بر آموزش مونتاژ کامپیوتر یه مطلب میذارم البته یکم ورژنش قدیمیه همینو داشتم

                        http://www.4shared.com/file/p_z3WgjO/assemble.html

                        دیدگاه


                          #72
                          تفاوت بین دیسک های DVD-R و DVD+R در چیست ؟

                          اگر سری به بازار بزنید و قصد خرید DVD خام داشته باشید . با انواع و اقسام مارکآ‌های مختلف DVD مواجه خواهید شد .اگر دقت کرده باشید بر روی تمامی دیسکها علاوه بر مدل و سرعت رایت عبارت DVD-R و یا DVD+R حک شده است . اما تا به حال هیج از خودتان سوال کرده اید که تفاوت بین دیسکهای DVD-R و DVD+R در چیست ؟ و کدام یک بهتر و مرغوب تر است ؟

                          از سال 1996 که دیسکهای ذخیره اطلاعات با فرمتی به نام DVD وارد بازار شدند ، تاکنون پسوند های متعددی بر این فرمت اضافه شده که از جمله آنها می توان به پسوندهای -R,+R,-RW,+RW,+R DL اشاره کرد.
                          در واقع افزوده شدن این پسوند ها از زمانی آغاز شد که دیسکهای دی وی دی با قابلیت رایت کردن وارد بازار شدند.
                          متاسفانه بر خلاف سی دی ها ، استانداردهای متفاوتی برای ساخت یک دیسک دی وی دی وجود دارد و گوناگونی این استانداردها تا حدودی باعث سر درگمی مشتریان برای خرید دستگاهی مناسب می شود. در این مقاله می خواهیم این پسوند های متفاوت را برای شما رمز گشایی کنیم.

                          برای این منظور بد نیست ابتدا به معرفی دو اتحادیه عظیم که در زمینه دستیابی به استاندارد های پیشرفته تر با یکدیگر رقابت دارند ، بپردازیم. DVD FORUM نام اتحادیه ای شامل بیش از 200 کمپانی بزرگ است که در زمینه پیشرفت تکنولوژی دیسکهای دی وی دی همکاری دارند.

                          از جمله این کمپانی ها می توان به هیتاچی ،میتسوبیشی ، سونی و پایونیر اشاره کرد. این اتحادیه وظیفه ثبت استاندارد های جدیدی که از طرف شرکت های عضو ارائه می شودرا بر عهده دارد.استانداردهایی که این اتحادیه ارائه می کند همگی دارای یک علامت منفی در کنار پسوند دی وی دی هستند.از طرف دیگر DVD+RW Alliance نام اتحادیه دیگری است که در رقابت شدید با DVD FORUM است.
                          اعضای این اتحادیه نیز بالغ بر 200کمپانی بزرگ هستند که از جمله آنها می توان به یاماها، سونی ، DELL و hp اشاره کرد. در این میان نکته جالب حضور کمپانی سونی در هر دو اتحادیه است.
                          استانداردهای ارائه شده این اتحادیه همانطور که از نام آن مشخص می شود با یک علامت مثبت همراه است. در واقع می توان وجود این استانداردهای متفاوت را نتیجه رقابت این دو اتحادیه دانست که سعی دارند با وضع این استانداردها فروش محصولات جانبی مربوط را نیزانحصاری نمایند.

                          دستگاههایی که از استاندارد DVD+R یا DVD-R پشتیبانی میکردند تنها قادر به پخش همین نوع دیسک ها بودند که البته در حال حاضر تمام دستگاههای موجود در بازار از هر دو نوع استاندارد DVD-Rآ‌ و DVD+R پشتیبانی میکنند

                          در واقع تا فوریه سال 2004 اختلاف فیزیکی بین یک دیسک DVD-R با DVD+R وجود نداشت. اما یک سری اختلافات تکنیکی بین این دو فرمت ضبط بروز کرد. فرمت DVD+R برای مردمی که تمایل به ضبط فیلمها و صداهای خود داشتند، امکانات ظریفی را تنظیم کرد.

                          تفاوت DVD-R و DVD+R در علت 1- تفاوت در نوع بوک مار دو نوع دیسک و 2- تفاوت در نوع چرخش دیسک هنگام کار بر میگردد .

                          دیسک های نوع DVD+R دارای تکنولوژی سرعت گردش زاویهآ‌ای هستند . بدین معنا که هنگام استفاده در کامپیوتر و یا دستگاههای پخش دی دی وی خانگی ، این نوع دیسکآ‌ها از ابتدای اجرا یا نمایش اطلاعات تا انتها با تنظیم نگه داشتن سرعت تبادل اطلاعات باعث می شوند تا موتور DVD ROM یا همون دستگاه سخت افزاری پخش DVD سرعتش رو به صورت آهسته کاهش می دهد .

                          اما در دیسکآ‌های DVD-R سرعت موتور ثابت و سرعت خواندن اطلاعات به صورت خطی زیاد می شود . به طور مثال در دیسکآ‌های DVD-R اگر قصد داشته باشید تا هنگام مشاهده یک فیلم به صورت مکرر ، فیلم را به جلو یا عقب ببرید موتور DVD Romآ‌ مدام نیاز به تغییر سرعت داره که این امر سبب پایین آمدن عمر مفید موتور دستگاه خواهد شد .

                          تفاوت جالب دیگر در دیسکهای DVD+R نسبت به DVD-R در امکان خروج سریع دیسکآ‌های DVD-R است .

                          اگر هنگام رایت DVD دقت کرده باشید پس از رایت اطلاعات به میزان 100٪ بلافاصله دیسک خارج نمی شود و دیسک عملی را با نام Finalize انجام می دهد که همین عمل گاه یکی دو دقیقه طول می کشد . دیسک های DVD+R دارای امکان خروج سریع دیسک هستند و می توان بدون اجرای این مرحله دیسک را خارج کرد و چون احتیاجی به عمل لیداوت ندارند عمل رایت بسیار سریعتر پایان می پذیرد .

                          مزیت دیگری که دیسکآ‌های DVD+R دارند امکان ضبط اطلاعات همزمان ر حالت فرمت دیسک است (که البته مربوط به دیسکآ‌هایی میشوند که قابلیت پاک شدن و ضبط مجدد اطلاعات را دارند که با نام DVD RW شناخته می شوند )

                          در مورد نوع بوکمارک شدن دیسکها هم برای شناسایی DVD-R ها روش دیتا بیسی که خیلی قدیمیه استفاده میشه و سرعت مطمئنه رو نمیشه براحتی حدس زد ولی در نوع DVD+R خیلی راحت این عمل انجام می پذیرد .

                          علاوه بر آنکه دیسک های DVD+R با تمامی دستگاآ‌هآ‌های پخش سازگاری کامل دارند . پس اگر دنبال یک دیسک دی وی دی میگردید که بدون مشکل در تمامی دستگاآ‌هآ‌های پخش قابل اجرا باشد نوع DVD+Rآ‌ را انتخاب کنید .

                          به طور خلاصه مزیت های دیسک های DVD+R نسبت به نوع DVD-R به شرح زیر است :

                          1) مدیریت داخلی در ضبط کننده دی وی دی
                          2) روشی که رکوردها در دی وی دی فرمت و بازنویسی میشوند.
                          3) قابلیت های ضبط پیشرفته
                          مطابق اعلام DVD Alliance، استفاده از ضبط DVD+R/+RW به شما امکانات زیر را میدهد:
                          1) خروج بلافاصله دی وی دی، بدون آنکه انتظار پایان فرمت را داشته باشید.
                          2) توان ضبط جزئی روی دیسک دی وی دی در کامپیوتر یا تلویزیون
                          3) فرمت بندی زمینه – وقتی دیسک در حال فرمت شدن است میتوانید همزمان در بخشی از دیسک که فرمت شده است اقدام به ذخیره اطلاعات کنید.
                          4) توانایی پیشرفته ویرایش نام فایلها، سرتیتر فیلم و موسیقی و لیست پخش.
                          5) صد در صد سازگار با تمام پخش کننده های دی وی دی

                          به طور کلی دیسکآ‌های DVD+R دارای تکنولوژی ساخت بالاتری هستند. البته تقریبا 90٪ دیسکآ‌های دی وی دی موجود در بازار ایران از نوع DVD-R میآ‌باشند اما اگر گذرتان به DVD+R هم خورد بدانید که تفاوت قیمتی با نوع دیگر ندارند و اگه شما در شرایطی یکسانی بودید که دسترسی به هر دو نوع دیسک داشتید بهتر است DVD+R را خریداری کنید .

                          دیدگاه


                            #73
                            Intel x86 در گذر زمان

                            در این مقاله ضمن بیان تاریخچهآ‌ای از شرکت اینتل که یکی از اسطورهآ‌های صنعت کامپیوتر میآ‌باشد با اصطلاح x86 نیز آشنا خواهید شد.
                            فایل های پیوست شده

                            دیدگاه


                              #74
                              UPS منبع تغذیه بدون وقفه

                              ادامه کار با رایانه به هنگام قطع برق مطمئناً برای شما اتفاق افتاده است که در حال کار با رایانه هستید واحتمالاً در حال طراحی و یا برنامه نویسی و از این قبیل هستید که ناگهان برق قطع شده و همه زحمات چند ساعته شما بدون این که روی دیسک ذخیره شوند از بین رفته اند. در این حالت احتمالاً عصبانی شده اید ولی چاره ای نداشته و بعد از وصل مجدد برق شهرهمه کار های خود را از سر گرفته اید.

                              قطع برق شهر یک اتفاق عادی است که در پیشرفته ترین کشورهای دنیا نیز گرچه به ندرت ولی اتفاق می افتد اما همیشه قطع برق به انجام مجدد کارها به مدت یکی دو ساعت ختم نمی شود و ممکن است خسارات زیادی را در بر داشته باشد به عنوان مثال یک بانک اگر مدتی بدون برق باشد در سیستم آن اختلال وارد می شود و یا یک سرویس دهنده اینترنت و یا یک سرور اگر مدتی بدون برق باشند به مرور مخاطبان خود را از دست خواهد داد در این جاست که UPS به کمک می شتابد.

                              مشکلات برق شهر

                              یکی از مشکلات برق شهر نوسانات شدید لحظه ای است. این رخداد که دلایل گوناگونی از جمله صاعقه و القای کابل های ارتباطی دارد موجب صدمات جدی به وسایل الکتریکی می شود چه بسا زمانی که دستگاهی از جمله رایانه خاموش بوده و به دلیل این که دوشاخه آن به پریز متصل بوده صدمه دیده است. به همین دلیل توصیه می شود در زمانی که دستگاه ها خاموش هستند آنها را از پریز برق جدا کنید. از دیگر مسائل موجود نویز الکتریکی است که ممکن است موجب قفل شدن (hang) رایانه و در نتیجه از دست رفتن اطلاعات شود.

                              افت لحظه ای ولتاژ که در اثر روشن شدن یک وسیله الکتریکی قوی به وجود می آید نیز می تواند موجب راه اندازی مجدد رایانه شده که از بین رفتن اطلاعات را در بر خواهد داشت. توجه داشته باشید که کوچکترین نوسانات برق که حتی ممکن است نا محسوس باشد می تواند برای CPU مضر بوده و موجب سوختن و یا نیم سوز شدن ترانزیستورهای موجود در آن شود. به همین دلیل است که پس از مدت ها کار با رایانه مثلاً پس از یک سال متوجه می شوید که رایانه شما نسبت به روزهای نخست خودکند تر شده و بیشتر قفل می کند.

                              برای جلوگیری از صدمات ناشی از اختلالات برق شهر مطمئناً به شما خرید یک UPS توصیه نمی شود بلکه یک محافظ تقویت کننده برق حدوداً 700 وات برای یک رایانه و دستگاه های جانبی آن کافی به نظر می رسد. اما UPS علاوه برخاصیت های شوک گیری،تقویت و تنظیم برق شهر خصوصیات منحصر به فرد دیگری دارد که گاهی آن را برای رایانه های موجود در موسسات ضروری می کند.

                              وظیفه UPS

                              UPS های کوچک معمولاً درون خود، یک باتری دارند که هنگام وجود برق در حالت عادی آن را شارژ می کنند. هنگام قطع برق یا افت ولتاژ زمانی که ولتاژ از یک مقدار کمتر شود UPS به طور اتوماتیک منبع تغذیه رایانه را از برق شهر به باتری موجود درون خود تغییر می دهد این کار در مدت زمانی حدود یک یا 2 میلی ثانیه انجام می پذیرد و در نتیجه رایانه متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می دهد. UPS های متفاوت با طول مدت پشتیبانی متفاوتی وجود دارد که بنا به نیاز و کاربد نوع مورد نظر استفاده می شود برخی UPS ها فقط برای مدت کوتاهی مثلاً 5 دقیقه به رایانه برق رسانی می کنند. این فرصت خوبی برای ثبت و ذخیره کارهای انجام شده است.

                              برخی دیگر نیز تا 45 دقیقه دوام تغذیه دارند و این امکان را به کاربران می دهند که طی این مدت کار خودرا تکمیل و به پایان برسانند. برای ادارات و موسسات بزرگ تر و مهمتر نیز UPS هایی طراحی شده است که مدت زمان بسیاری رایانه های موجود را د رهنگام قطع برق از بابت تغذیه پشتیبانی می کنند. خوب است بدانید که برای کار های بزرگ UPS دارای باتری درون ساخته نبوده و فقط حکم یک شارژ کننده را دارند.

                              برای این UPS ها باتری های بیرونی در نظر گرفته شده که بنا به نوع نیاز و به تعداد معین به UPS متصل می شوند. می دانید که هنوز منبعی برای ذخیره جریان متفاوت ساخته نشده است باتری متصل به UPS نیز جریان مستقیم با DC دارند اما اکثر لوازم خانگی از جمله رایانه با برق متناوب شهر کار می کنند. بنابراین UPS یک مبدل نیز دارد که جریان DC را به AC تبدیل می کند این ها فقط وظایف UPS نیستند. UPS قابلیت کنترل جریان و ولتاژ و تنظیم و تقویت آنها را نیز دارد. در یک کلام می توان گفت UPS به رایانه می گوید که نگران هیچ چیز از جانب برق شهر و اختلالات ومشکلات آن نباش من همه کار ها را انجام داده و یک جریان تصفیه شده سالم به شما تحویل می دهم. با این توضیحات شاید تصمیم بگیرید که یک UPS تهیه کنید فکر خوبی است.

                              دیدگاه


                                #75
                                انواع مادربوردها

                                ساختار ATX بعد از سالها؛ تغییر چشمگیری در طراحی کیس و مادر بورد بود؛ که توسط شرکت اینتل در سال 1995 انجام گرفت. بعد از 3 سال؛ سرانجام ساختار ATX بر AT غلبه کرد و الان به عنوان انتخاب پیش فرض برای سیستمهای نوین در نظر گرفته می شود. گرچه هنوز مادربوردهای AT بخاطر سازگاریشان با سیستمهای قدیمی خانگی و سیستمهای موجود در مغازه ها از انواع رایج هستند.

                                در مادربوردهای baby AT و AT سوکت پردازشگر اسلاتها و سوکتهای حافظه در قسمت جلوی مادر بورد. و کارتهای توسعه جوری طراحی شده که در طول آنها قرار می گیرد. زمانی که این مادر بوردها در حدود 10 سال قبل تولید می شد. کارائی خوبی داشتند؛ چیپهای حافظه و پردازشگر کوچک بودند و همراه برد بودند (جدا نبودند) و وجود مانع به دلیل کمی جای روی مادر بورد مشکلی نبود. اما الان ما حافظه هایی روی سوکت SIMM/DIMM داریم که مستقیماً هم روی مادر بورد وجود ندارند و پردازندهای بزرگتری با فن ها و هیت سینک های بزرگی که بر روی آنها سوار می شود. چون پردازنده در همان جای (شکافهای حافظه) هست نتیجه این می شود که هیت سینک و فن پردازنده جای 3 شکاف توسعه را روی مادر بورد می گیرد. بسیاری از فرمهای جدید مادربوردهای AT سوکتهای SIMM/DIMM را از سر راه برداشته اند اما مشکل جایگیری پردازنده هنوز هست. فرم ATX برای حل همین مشکل طراحی شد.
                                ▪ ATXandMini ATX
                                ساختار ATX بعد از سالها؛ تغییر چشمگیری در طراحی کیس و مادر بورد بود؛ که توسط شرکت اینتل در سال 1995 انجام گرفت. بعد از 3 سال؛ سرانجام ساختار ATX بر AT غلبه کرد و الان به عنوان انتخاب پیش فرض برای سیستمهای نوین در نظر گرفته می شود. گرچه هنوز مادربوردهای AT بخاطر سازگاریشان با سیستمهای قدیمی خانگی و سیستمهای موجود در مغازه ها از انواع رایج هستند. مادربوردهای Pentium Pro جدید و Pentium II بیشتر از فرم ATX استفاده می کنند . شرکت اینتل برای مارکهای معروف و اصلی بازار؛ مادربورد تولید می کند و فقط هم از فرمت ATX استفاده می کند. فرمت ATX چندین مزیت مهم در مقایسه با فرمهای قدیمی تر مادر بورد دارد. این نوع فرمت (ATX) بسیاری از نارضایتی سازندگان قطعات کامپیوتری را که مجبور بودند با آن کنار آیند بر طرف می کند . همانطور که فرمت baby AT پا به سن گذاشته است به همان نسبت به طور روز افزونی در بر طرف کردن نیازهای مادربورد های جدید و طراحی چیپ ست ها ناتوان شده است. از آن زمان فرمت ATX تغییراتی را نه تنها نسبت به مادر بوردها بلکه در طراحی کیسها و منبع تغذیه نیز بوجود آورد. در زیر بعضی از این تغییرات بررسی می شود.
                                ▪ IntegratedI/O PortConnectors (کانکتور پورت درخواست وقفه یکپارچه شده با مادربورد):
                                مادربورد Baby ATسرهای کانکتوری روی خود دارند که با کابلی که به آنها وصل می شود موجب اتصال آنها با درگاههای سریال و موازی که روی کیس پیچ شده می گردد. اما ATX این کانکتورها را مستقیما ًبه صورت لحیم شده روی خود دارد که موجب سهولت نصب؛ کاهش قیمت تمام شده؛پایداری بیشتر و استاندارد بودن بیشتر مادربورد می شود.
                                IntegratedPS/2 MouseConnector (درگاه اتصال موس PS/2 یکپارچه با مادربورد):
                                در بسیاری ازمادر بوردهای نوع baby AT یا پورت موس PS/2 وجود ندارد یا اگر شما نیاز داشته باشید درست مانند همان کانکتورهای سریال و موازی باید بوسیله یک کابل از سری که روی مادربورد برای درگاه PS/2 هست آنرا به درگاه موس روی کیس وصل کنید.در صورتی که فرمهای ATX این پورت PS/2 را روی خود مادربورد دارند.
                                ▪ ReducedDrive BayInterference (واسط دیسک گردان ساده شده):
                                چون این نوع فرمت (ATX) ضرورتاً نسبت به فرم BABY AT 90 درجه چرخش در محل قرار گیری دارد خیلی کمتر با محل قرار گیری درایو ها تداخل پیدا می کند و نتیجتاً دستیابی راحتر و خنک ماندن بیشتر بورد را موجب می شود.
                                ▪ Reduced ExpansionCard Interference (کاهش واسط های کارتهای توسعه):
                                سوکت پردازنده و اسلاتها و سوکتهای حافظه از قسمت جلویی برد به قسمت سمت راست برد نزدیک منبع تغذیه انتقال داده شده است. این جابه جایی مشکلی که بردهای نوع AT در کمبود جا داشته اند را برطرف کرده و اجازه استفاده از کارتهایی با طول زیاد را در بیشتر شکافهای باس (PCI SLOT) می دهد.
                                ▪ BetterPower SupplyConnector (کانکتورهای بهتر برای منبع تغذیه):
                                مدل ATX از یک کانکتور 20 پینی بجای 2 کانکتور 6 پینی روی BABY AT که به دلیل شباهت زیاد باعث سردرگمی هم می شود؛ بهره می برد. در مدل ATX شما دیگر شما خطر برعکس زدن کابل که اکثر کاربران خانگی با آن آشنا هستند و منجر به صدمه به مادربورد می شود را ندارید.
                                SoftPower Support (پشتیبانی از خاموش کردن امن):
                                منبع تغذیه در مدلهای ATX از طریق ارسال سیگنال از مادر بورد روشن و خاموش می شود نه به صورت کلید خاموش و روشن فیزیکی. و این موجب می شود که سیستم از طریق نرم افزاری روشن یا خاموش شود و این مدیریت بهینه منبع تغذیه و برق رسانی را بدنبال دارد. برای مثال با یک مدل ATX شما می توانید ویندوز 98 را برنامه ریزی کنید که هنگامی که دستور خاموش کردن سیستم را به آن می دهید سیستم واقعا خاموش شود. 3:‎/3VPower Support مادر بوردهای مدال ATX از جریان برق 3.3 ولت منبع تقذیه پشتیانی می کنند. این ولتاژ در بیشتر پردازندهای جدیتر مورد استفاده است و موجب صرفه جویی در هزینه می شود زیرا نیاز برای تغییر جریان از 5 ولت به 3.3 ولت از میان رفته است.
                                ▪ Better Air Flow (تهویه هوای بهتر):
                                منابع تغذیه مدل ATX طوری طراحی شده اند که جریان هوا را به جای بیرون فرستادن به درون کیس می دمند. این بدین معناست که جریان هوا به جای مکیده شدن به داخل از شکافهای کوچک کیس به بیرون می زند و این مانع جمع شدن گرد و غبار روی قطعات می گردد. به علاوه چون سوکت پردازنده روی مادربورد درست کنار منبع تغذیه است. فن مورد استفاده برای منبع تغذیه می تواند باعث خنکی پردازنده هم بشود. در بسیاری از حالات این مورد می تواند باعث برطرف کردن نیاز به فن پردازنده شود (البته به صورت بدی غیر قابل اطمینان است). در هر صورت خصوصیات مدل ATX این اجازه را به فن می دهد که جریان هوا را به داخل یا خارج کیس هدایت کند.
                                ▪ Improved Design forUpgradeability (طراحی بهینه برای قابلیت ارتقا پذیری بیشتر):
                                به طور خلاصه چون مدل ATX جدیترین طراحی را دارد. گزینه ای برای آینده در نظر گرفته می شود. علاوه بر آن طراحی آن قابلیت ارتقا را آسانتر می نماید زیرا در این نوع مادربورد دسترسی به اجزای مادربورد بسیار راحتر و موثرتر است.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X