اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

    سلام دوستان:

    من میخوام با استفاده از میکرو دور موتور یک موتور تک سیلندر چهار زمانه که بدون پلاتین کار میکنه رو بگیرم. پالس های ارسالی به شمع قبل از ورود به ترانزیستور رو هم برای سرریز تایمر کانتر بکار میگیرم.

    اونجور که حساب کردم به ازای هر پالس ارسالی موتور دو دور کامل میزنه :icon_razz:
    به نظر شما آیا نکته دیگه ای هست که باید بهش توجه کرد !! مثلا در دورهای بالا مشکل خاصی پیش نمیاد . خلاصه هر نظری دارین بدین دیگه !! :bye
    خدا نور است و من اشعه ای از او ...

    #2
    پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

    نوشته اصلی توسط .:: Nevada ::.
    سلام دوستان:

    من میخوام با استفاده از میکرو دور موتور یک موتور تک سیلندر چهار زمانه که بدون پلاتین کار میکنه رو بگیرم. پالس های ارسالی به شمع قبل از ورود به ترانزیستور رو هم برای سرریز تایمر کانتر بکار میگیرم.

    اونجور که حساب کردم به ازای هر پالس ارسالی موتور دو دور کامل میزنه :icon_razz:
    به نظر شما آیا نکته دیگه ای هست که باید بهش توجه کرد !! مثلا در دورهای بالا مشکل خاصی پیش نمیاد . خلاصه هر نظری دارین بدین دیگه !! :bye
    ببین اول بگو موتور چیه اینجوری هر کسی میتونه از زوایای مختلف برات بررسی کنه :rolleyes:

    دور موتور رو معمولا با سنسور اثر هال بهتر میشه گرفت ولی اگر جرقه هایی که به شمع میزنه رو بخای بشماری باید ولتاژ رو مد نظر داشته باشی ولتاژ جرقه رو میگم تو گفته هات از ترانزیستور حرف زدی یعنی چی این ترانزیستور کجاس!؟

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

      نوشته اصلی توسط .:: Nevada ::.
      سلام دوستان:

      من میخوام با استفاده از میکرو دور موتور یک موتور تک سیلندر چهار زمانه که بدون پلاتین کار میکنه رو بگیرم. پالس های ارسالی به شمع قبل از ورود به ترانزیستور رو هم برای سرریز تایمر کانتر بکار میگیرم.

      اونجور که حساب کردم به ازای هر پالس ارسالی موتور دو دور کامل میزنه :icon_razz:
      به نظر شما آیا نکته دیگه ای هست که باید بهش توجه کرد !! مثلا در دورهای بالا مشکل خاصی پیش نمیاد . خلاصه هر نظری دارین بدین دیگه !! :bye
      به شرط اینکه ورودی میکرو شما TTL باشه هیچ مشکلی پیش نمیاد .

      اگه TTL نیست ، یه نگاهی به این مدار بنداز



      خروجی PB1 را به میکرو بده .
      این هم لینک
      http://www.digisoft.com.pk/Projects/rpm-meter-for-automobiles

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

        نوشته اصلی توسط .:: Nevada ::.
        من میخوام با استفاده از میکرو دور موتور یک موتور تک سیلندر چهار زمانه که بدون پلاتین کار میکنه رو بگیرم. پالس های ارسالی به شمع قبل از ورود به ترانزیستور رو هم برای سرریز تایمر کانتر بکار میگیرم.
        سلام دوست عزیز

        روش درست و اصولی برای اندازه گیری دور موتور ، استفاده پالسهای خروجی سنسور دور موتور است.
        پالسهای خروجی این سنسور ، 58 پالس به ازای هر rpm است. ( در حقیقت 60 پالس به ازای هر RPM که دو تا از اونها حذف شدند )

        البته از دید تئوری ، میشه از پالسهای شمع هم اینکارو انجام داد ولی اصلا کار درستی نیست. حداقل مشکلش اینه که حسابی نویز میاری توی مدارت.
        It's not the Strongest that Survive, Nor the Most Intelligence, But the ones Most Responsive to Change
        گونه هایی که شانس بقا دارند ، نه قویترین هستند و نه باهوشترین بلکه آنهایی هستند که بیشترین آمادگی تغییرات را دارند !
        چارلز داروین - بنیانگذار نظریه تکامل

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

          نوشته اصلی توسط رضا چراغی فر


          سلام دوست عزیز

          روش درست و اصولی برای اندازه گیری دور موتور ، استفاده پالسهای خروجی سنسور دور موتور است.
          پالسهای خروجی این سنسور ، 58 پالس به ازای هر rpm است. ( در حقیقت 60 پالس به ازای هر RPM که دو تا از اونها حذف شدند )

          البته از دید تئوری ، میشه از پالسهای شمع هم اینکارو انجام داد ولی اصلا کار درستی نیست. حداقل مشکلش اینه که حسابی نویز میاری توی مدارت.
          یه نمونه میتونی نام ببری؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

            نوشته اصلی توسط arvinfx
            یه نمونه میتونی نام ببری؟
            یه نمونه از چی نام ببرم آروین جان ؟
            It's not the Strongest that Survive, Nor the Most Intelligence, But the ones Most Responsive to Change
            گونه هایی که شانس بقا دارند ، نه قویترین هستند و نه باهوشترین بلکه آنهایی هستند که بیشترین آمادگی تغییرات را دارند !
            چارلز داروین - بنیانگذار نظریه تکامل

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

              نوشته اصلی توسط رضا چراغی فر


              یه نمونه از چی نام ببرم آروین جان ؟
              همین سنسورا دیگه! که دور موتور رو میگه :rolleyes:

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

                لازم نیست که اونها رو بخری !

                روی موتور ماشینی که می خواهی دورش رو اندازه بگیری ، حتما یکی از این سنسورها هست.
                ECU هم با خوندن همین سنسور دور موتور رو اندازه میگیره.
                منظورم اینه که لازم نمیشه خودت سنسور بذاری.

                یه نمونه از شکل موج خروجی :

                در عمل هم خروجی این سنسور رو خیلی راحت می تونی مربعی کنی و اندازه بگیریش.


                مبنای کار این سنسورها : اثر هال ( نزدیک شدن یک فلز به میدان مغناطیسی ، به زبان خودمانی )
                It's not the Strongest that Survive, Nor the Most Intelligence, But the ones Most Responsive to Change
                گونه هایی که شانس بقا دارند ، نه قویترین هستند و نه باهوشترین بلکه آنهایی هستند که بیشترین آمادگی تغییرات را دارند !
                چارلز داروین - بنیانگذار نظریه تکامل

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

                  نوشته اصلی توسط .:: Nevada ::.
                  سلام دوستان:

                  من میخوام با استفاده از میکرو دور موتور یک موتور تک سیلندر چهار زمانه که بدون پلاتین کار میکنه رو بگیرم. پالس های ارسالی به شمع قبل از ورود به ترانزیستور رو هم برای سرریز تایمر کانتر بکار میگیرم.

                  اونجور که حساب کردم به ازای هر پالس ارسالی موتور دو دور کامل میزنه :icon_razz:
                  به نظر شما آیا نکته دیگه ای هست که باید بهش توجه کرد !! مثلا در دورهای بالا مشکل خاصی پیش نمیاد . خلاصه هر نظری دارین بدین دیگه !! :bye
                  با سلام
                  یک پیشنهاد دارم
                  شما میتونید چند دور سیم دور کابل شمع بپیچید تا هر بار که شمع جرقه میزنه داخل این سیم پیچ میدان القا بشه بعد سیم پیچ رو به یک مقایسه کننده متصل کنید و خروجی مقایسه کننده رو به کانتر میکرو وصل کنید فکر کنم با هزینه اندک بدون ایجاد نویز توسط این روش به جواب برسید

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

                    نوشته اصلی توسط mvf


                    با سلام
                    یک پیشنهاد دارم
                    شما میتونید چند دور سیم دور کابل شمع بپیچید تا هر بار که شمع جرقه میزنه داخل این سیم پیچ میدان القا بشه بعد سیم پیچ رو به یک مقایسه کننده متصل کنید و خروجی مقایسه کننده رو به کانتر میکرو وصل کنید فکر کنم با هزینه اندک بدون ایجاد نویز توسط این روش به جواب برسید
                    سلام

                    پیشنهاد خوبیه! من یه مدت میخاستم با 2 تا مقاومت تقسیم ولتاژی انجام بدم ولی مقاومتها سوراخ میشد و نمیشد مستقیم سر شمع ببندمش! ولی این فکر خوبی باید باشه! :nice:
                    ولی شاید نویز زیادی داشته باشها!


                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

                      نوشته اصلی توسط arvinfx

                      سلام

                      پیشنهاد خوبیه! من یه مدت میخاستم با 2 تا مقاومت تقسیم ولتاژی انجام بدم ولی مقاومتها سوراخ میشد و نمیشد مستقیم سر شمع ببندمش! ولی این فکر خوبی باید باشه! :nice:
                      ولی شاید نویز زیادی داشته باشها!
                      با پیچیدن سیم به تعداد دور کافی و کاهش مقاومت ورودی مقایسه کننده با قرار دادن یک مقاومت به صورت موازی دوسر سیم میشه نویز رو کاهش داد البته تا وقتی خروجی سیم پیچ روی اسکوپ دیده نشه نمیشه دقیقتر نظر داد.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

                        نوشته اصلی توسط mvf


                        با پیچیدن سیم به تعداد دور کافی و کاهش مقاومت ورودی مقایسه کننده با قرار دادن یک مقاومت به صورت موازی دوسر سیم میشه نویز رو کاهش داد البته تا وقتی خروجی سیم پیچ روی اسکوپ دیده نشه نمیشه دقیقتر نظر داد.
                        حیف که لپتاپم باطریش تموم شده و نمیتونم ببرمش توی ماشین ولی اگه کسی بتونه باطری 12 ولت ماشین رو برام بکنه 9 ولت و لپتاپه روشن بشه میتونم براتون عکسی از موجش بزارم براتون :rolleyes:

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

                          5 تا دیود سیلیکونی ( حدود 3 آمپر ) سری کن . 12 تبدیل به 9 میشه !!

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

                            نوشته اصلی توسط majid_teh2005
                            5 تا دیود سیلیکونی ( حدود 3 آمپر ) سری کن . 12 تبدیل به 9 میشه !!
                            دیود سیلیکنی چیه؟! با این دیود معمولی ها زدم نمیشه خیلی آمپر میاد پایین !

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : اندازه گیری دور موتور برای موتور چهار زمانه

                              ببخشید دوستان من یه مدت سرم شلوغ بود نتونستم به پستم سر بزنم !

                              خیلی ممنون از پاسخهاتون. ولی قرار نیست من از کابل متصل به شمع پالس دریافت کنم.این موتوری که گفتم تک سیلندر هست. مثل همین موتورسیکلت خودمون!

                              موتورهای قدیمی از پلاتین(دلکو) برای انتقال برق به شمع بهره میگرفتند ولی الان از یه پک مخصوص که حاوی مدارات الکتریکی هست برای تنظیم زمان ارسال برق به شمع استفاده میشه! من فکر کردم شاید اینجا کسی پیدا شه که از طرز کار این وسیله با خبر باشه! واسه همین این پست رو اینجا زدم.
                              فکر کنم توضیع برق این موتورها دو قسمت اصلی داره: یکی که افزاینده ولتاژ هست و دیگری مداری که لحظه ارسال جریان به شمع رو تعیین میکنه!
                              ترانزیستوری هم که اسمشو بردم خودم ندیدم ولی اصطلاحی هست که تعمیر کارهای موتور به کار میبرن! شاید همون قطعه ای هست که جریان رو به سمت شمع سوئیچ میکنه!
                              خدا نور است و من اشعه ای از او ...

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X