اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوال در مورد ژنراتور ها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

    نوشته اصلی توسط nasdo نمایش پست ها
    برای اینکه ولتاژ خروجی بهمون بده، اول از همه، برای تغذیه سیم پیچ تحریکش باید یک منبعی وجود داشته باشه. خب، این منبع می تونه یک باتری باشه. به این صورت که اول از همه چیز باتری وصل بشه به سیم پیچ تحریک؛ بعد داخل 12 تابالشتک استاتور توان تولید بشه، بعد می تونیم از توان 12 تا بالشتک برای تغذیه سیم پیچ تحریک استفاده کنیم و اتصال باتری رو قطع کنیم. (البتهیک چیزی هم باید وجود داشته باشه که حداقل به اندازه چند ثانیه برق رو تو خودش ذخیره کنه؛ تا در لحظه قطع اتصال باتری و گرفتن توان از 12 تا بالشتک، توان سیم پیچ تحریک رو برسونه). درسته؟

    پس با این حال، باید داخل موتورهای برق، هم باتری و هم اون المان ذخیره کننده، وجود داشته باشن. سوالم اینه که آیا موتورهای برق این دو تا رو دارند؟! چون من داخل یک موتور برق رو ندیده ام.
    اینقد خودتون یا این 12 تا بالشتک گیج نکنید، این ماشینتون 3 فازه، 4 قطب که میشه 12 تا، شما به اون بالشتک ها کار نداشته باشین اصلا.
    حالا این ژنراتور شمارو نمیدوم، البته ژنراتور سنکرون هم نوع های مختلفی داره، ممکنه اصلا سیم پیچ تحریک هم نداشته باشه و بجاش آهن ربا گذاشته باشن، اون موتور برق هم باید ببینی ساختارش چطوریه.
    شاید شنیده باشین وقتی ماشین ( اتوموبیل) روشنه سر باتری رو جدا نکنید، شنیدین؟ به بخاطر اینه که ژنراتور سنکرون ولتاژ خودشو با جریان اون سیم پیچ DC تنظیم میکنه، اگه سر باتری جدا شه اون تغذیه DC قطع بشه دیگه خودتون تصور کنید چی میشه. ( یادمه قبلا گفتم اگه دوس دارین ساختار آلرتانور اتوموبیل که به اشتباه بهش میگن دینام رو بررسی کنید، مطالبی خوبی یاد میگیرین احتمالا پشت گوش انداختین یا علاقه نداشتین).
    توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
    همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
    https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

      نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها
      اینقد خودتون یا این 12 تا بالشتک گیج نکنید، این ماشینتون 3 فازه، 4 قطب که میشه 12 تا، شما به اون بالشتک ها کار نداشته باشین اصلا.
      حالا این ژنراتور شمارو نمیدوم، البته ژنراتور سنکرون هم نوع های مختلفی داره، ممکنه اصلا سیم پیچ تحریک هم نداشته باشه و بجاش آهن ربا گذاشته باشن، اون موتور برق هم باید ببینی ساختارش چطوریه.
      شاید شنیده باشین وقتی ماشین ( اتوموبیل) روشنه سر باتری رو جدا نکنید، شنیدین؟ به بخاطر اینه که ژنراتور سنکرون ولتاژ خودشو با جریان اون سیم پیچ DC تنظیم میکنه، اگه سر باتری جدا شه اون تغذیه DC قطع بشه دیگه خودتون تصور کنید چی میشه. ( یادمه قبلا گفتم اگه دوس دارین ساختار آلرتانور اتوموبیل که به اشتباه بهش میگن دینام رو بررسی کنید، مطالبی خوبی یاد میگیرین احتمالا پشت گوش انداختین یا علاقه نداشتین).
      چرا میگید سه فازه! روی پلاکش که نوشته تکفاز. خود من هم قبول دارم که تکفازه.
      من با سیم پیچ ها و بالشتک های این ژنراتور هیچ مشکلی ندارم؛ همه چیز کاملا طبیعی و معنی داره.
      تنها چیزی که می خوام بدونم اینه که توان تحریک، تو این ژنراتور و ژنراتورهای دیگه موتورهای برق، از کجا تامین میشه؟! (اگر بپذیریم که یک باتری این توان رو میرسونه و 12 تا بالشتک هم باتری رو شارژ می کنن؛ مشکل حل میشه). آیا هیچیک از شما دوستان تابحال داخل یک موتور برق رو ندیده؟! اگر یک منجی پیدا بشه بگه بله موتورهای برق بدون باتری کار نمی کنن همه چی حله

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

        نوشته اصلی توسط nasdo نمایش پست ها
        چرا میگید سه فازه! روی پلاکش که نوشته تکفاز. خود من هم قبول دارم که تکفازه.
        من با سیم پیچ ها و بالشتک های این ژنراتور هیچ مشکلی ندارم؛ همه چیز کاملا طبیعی و معنی داره.
        تنها چیزی که می خوام بدونم اینه که توان تحریک، تو این ژنراتور و ژنراتورهای دیگه موتورهای برق، از کجا تامین میشه؟! (اگر بپذیریم که یک باتری این توان رو میرسونه و 12 تا بالشتک هم باتری رو شارژ می کنن؛ مشکل حل میشه). آیا هیچیک از شما دوستان تابحال داخل یک موتور برق رو ندیده؟! اگر یک منجی پیدا بشه بگه بله موتورهای برق بدون باتری کار نمی کنن همه چی حله
        من یک عذر خواهی بکنم از بابت این اشباهم، اینقد امروز سه فاز تایپ کردم که دقت نکردم به اون 1phase تو پلاک، شما درست میگین ژنراتور تک فاز هست و من به اشتباه گفتم سه فاز.
        درضمن تاحالا یک موتور برق رو باز نکردم و با ساختارش هم آشنایی ندارم، خودمون یکی داشتیم ولی عموم چندساله برده پس نیاورده وگرنه دل و ردوشو میریختم بیرون.
        تازه اونی که ما داشتیم قدیمی بود و هندلی هم بود که کلا باتری نداشت، که بهنظرم ساختارش خیلی جالت تره.
        ولی اگه ژنراتور سنکرون باشه و سیم پیچ تحریک داشته باشه حتما باید تغذیه بشه وگرنه ولتاژ نمیده، شاید اصلا یک ژنراتور DC کوچیک هم کوپل شده باشه برای تامین اون جریان DC مورد نیاز سیم پیچ تحریک!
        به هر حال حالت های مختلف زیادی داره، این مورد شماهم که سیم پیچ تحریک داره چون تو پلاک مشخصات تحریکش رو نوشته، شاید بتونین با دنبال کردن سیم هایی که سیم پیچ تحریک رو تغذیه میکنند، متوجه بشین که ولتاژ تحریکش از کجا گرفته میشه.
        حالا خودمم میگردم شاید دیاگرامی چیزی پیدا کردم، همینجا برات میفرستم، شاید خودتم اون مسیر از موتور برق دنبال کردی و پیداش کردی.
        توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
        همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
        https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

          نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها
          من یک عذر خواهی بکنم از بابت این اشباهم، اینقد امروز سه فاز تایپ کردم که دقت نکردم به اون 1phase تو پلاک، شما درست میگین ژنراتور تک فاز هست و من به اشتباه گفتم سه فاز.
          درضمن تاحالا یک موتور برق رو باز نکردم و با ساختارش هم آشنایی ندارم، خودمون یکی داشتیم ولی عموم چندساله برده پس نیاورده وگرنه دل و ردوشو میریختم بیرون.
          تازه اونی که ما داشتیم قدیمی بود و هندلی هم بود که کلا باتری نداشت، که بهنظرم ساختارش خیلی جالت تره.
          ولی اگه ژنراتور سنکرون باشه و سیم پیچ تحریک داشته باشه حتما باید تغذیه بشه وگرنه ولتاژ نمیده، شاید اصلا یک ژنراتور DC کوچیک هم کوپل شده باشه برای تامین اون جریان DC مورد نیاز سیم پیچ تحریک!
          به هر حال حالت های مختلف زیادی داره، این مورد شماهم که سیم پیچ تحریک داره چون تو پلاک مشخصات تحریکش رو نوشته، شاید بتونین با دنبال کردن سیم هایی که سیم پیچ تحریک رو تغذیه میکنند، متوجه بشین که ولتاژ تحریکش از کجا گرفته میشه.
          حالا خودمم میگردم شاید دیاگرامی چیزی پیدا کردم، همینجا برات میفرستم، شاید خودتم اون مسیر از موتور برق دنبال کردی و پیداش کردی.
          از پاسخ هاتون بی نهایت متشکریم
          من چندین ساله که این سوال حل نشده باقی مونده برام
          از مغازه هایی که مثلا ژنراتور می فروشن وقتی سوال میکنم جواب رو نمی دونن.

          اگر موتور برق داشتم که تابحال صد بار جواب سوالمو گرفته بودم .
          من فقط همین ژنراتور رو دارم. موتورش رو ندارم

          تنها شخصی می تونه به این سوال جواب بده که خودش یک موتور برق داشته باشه و از قطعات داخلش آگاهی داشته باشه.
          اگر پاسخی برای این سوال پیدا کردید خواهشا ما رو هم بی نصیب نذارید
          ممنون
          جدیدترین ویرایش توسط nasdo; ۱۴:۵۲ ۱۳۹۹/۰۷/۰۴.

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

            نوشته اصلی توسط nasdo نمایش پست ها
            از پاسخ هاتون بی نهایت متشکریم
            من چندین ساله که این سوال حل نشده باقی مونده برام
            از مغازه هایی که مثلا ژنراتور می فروشن وقتی سوال میکنم جواب رو نمی دونن.

            اگر موتور برق داشتم که تابحال صد بار جواب سوالمو گرفته بودم .
            من فقط همین ژنراتور رو دارم. موتورش رو ندارم

            تنها شخصی می تونه به این سوال جواب بده که خودش یک موتور برق داشته باشه و از قطعات داخلش آگاهی داشته باشه.
            اگر پاسخی برای این سوال پیدا کردید خواهشا ما رو هم بی نصیب نذارید
            ممنون
            خواهش میکنم عزیزم.
            خب همونطور که خودم گفتم یا مثل اتوموبیل از باتری تغذیه میگیره وبعد وقتی ژنراتور راه افتاد باتری رو شارژ میکنه، مثل دیاگرام زیر:


            توی این حالت وقتی سیستم دیگه راه افتاد، تغذیه تحریک از خروجی خود ژنراتور با اون یکسو کننده ها تامین میشه ( که قبل ترم گفتم براتون اما عکس مناسبی نداشتم که بزارم).

            یا اون حالت دومی که گفتم یک ژنراتور دیگه برای سیم پیچ تحریک وجود داره، مثل شکل زیر:

            سیستم AVR رو هم داریم توی هردو دیاگرام میبینیم.


            موفق باشید
            توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
            همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
            https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

              نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها

              یا اون حالت دومی که گفتم یک ژنراتور دیگه برای سیم پیچ تحریک وجود داره، مثل شکل زیر:


              بله؛ در دیزل ژنراتور ها از این سیستم استفاده میشه و من دیده ام.
              پس بالاخره فهمیدم قضیه از چه قراره. این ژنراتور من، درست مثل سیستم آلترناتور خودرو کار میکنه.
              خیلی ممنون؛ بزرگواری کردید

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                سلام دوستان بتده یک موتور بنزینی 1 اسب دارم میخوام یک ژنراتور درست کنم که توان 500 وات 220 ولت خروجی داشته باشه چه نوع موتوری استفاده کنم ؟

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                  درود
                  هر موتوری را نمیتوان تبدیل به ژنراتور کرد و البته برای راندمان حداکثری باید ژنراتور طراحی گردد ولی بهتر است از ژنراتورهای قابل حمل که موتور آن خراب شده و بصورت دست دوم در بازار موجود است از تعمیرکارها خریداری نمایید.

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : سوال در مورد ژنراتور ها

                    ممنون
                    چون موتور بنزینی من ضعیف هست نمیشه یک نوع موتور معرفی کنید

                    دیدگاه

                    لطفا صبر کنید...
                    X