اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ایا این ترایاک انتخابی من مناسبه؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ایا این ترایاک انتخابی من مناسبه؟

    سلام خدمت اساتید محترم
    ببخشید من می خواستم به کمک یک ترایاک مدل bt139 یک بار سلفی 400 واتی رو تغذیه کنم ولی نمی دونم این ترایاک مناسبه یا نه دیتاشیتش که اینجور اطلاعاتی میده Vdrm=600v و Itsm=16A حالا نمیدونم ایا این محاسبات من درست هست یا نه p=600*16*0.8 که تقریبا برابر میشه با7680w
    ایا این محاسبات من درسته و همین ترایاک رو می تونم استفاده کنم؟
    و سوال دوم هم اینکه میدونم وقتی یک بار سلفی رو به کمک برشگر ها برش بزنم باید یک خازن هم به فاز و نول متصل کنم ولی نمیدونم مقدار این خازن رو چطور بدست بیارم؟ :angry:

    #2
    پاسخ : ایا این ترایاک انتخابی من مناسبه؟

    نوشته اصلی توسط VAHIDGK
    سلام خدمت اساتید محترم
    ببخشید من می خواستم به کمک یک ترایاک مدل bt139 یک بار سلفی 400 واتی رو تغذیه کنم ولی نمی دونم این ترایاک مناسبه یا نه دیتاشیتش که اینجور اطلاعاتی میده Vdrm=600v و Itsm=16A حالا نمیدونم ایا این محاسبات من درست هست یا نه p=600*16*0.8 که تقریبا برابر میشه با7680w
    ایا این محاسبات من درسته و همین ترایاک رو می تونم استفاده کنم؟
    و سوال دوم هم اینکه میدونم وقتی یک بار سلفی رو به کمک برشگر ها برش بزنم باید یک خازن هم به فاز و نول متصل کنم ولی نمیدونم مقدار این خازن رو چطور بدست بیارم؟ :angry:
    سلام
    من با BT139 یک دریل 750W رو به راحتی سوییچ کردم.
    در مورد توان چون در بار های سلفی جریان راه اندازی بیش از جریان دائمی هست، برای ایجاد حاشیه ی اطمینان معمولاً جریان ترایاک رو بین 3 تا 5 برابر جریان دائمی در نظر می گیریم. اصولاً موتور های الکتریکی با جریان 5A و کمتر رو میشه با BT139 سوییچ کرد. (مثل موتور کولر) ینی بار هایی در حدود 1KW.
    در مورد سوال دوم من تصور می کنم که شما بد متوجه شدید. افزودن خازن به شبکه ی برقی که در اون بار های سلفی قرار داره، به منظور اصلاح ضریب توان هست. روش و فرمول محاسبه ی این خازن هم به تفصیل در کتاب های تاسیسات الکتریکی مطرح شده.
    اصولاً برش سیگنال برق شهری بخاطر تولید هارمونیک های اضافی در شبکه، کار درستی نیست. چون این هارمونیک های اضافی خصوصاً به بار های سلفی آسیب جدی وارد می کنند. برای اعمال کنترل به بار های سلفی از روش های دیگری مانند مدارات سافت استارتر، اینورتر، سیکلوکانورتر و ... استفاده می کنند.
    *** يا راهي خواهم يافت، يا راهي خواهم ساخت ... ***

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : ایا این ترایاک انتخابی من مناسبه؟

      ممنون دوست عزیز
      حتی توی این بار 400 واتی هم اسیب جدی میرسونه؟
      یعنی از یرشگر استفاده نکنم بری کنترل دور موتور ac ام

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : ایا این ترایاک انتخابی من مناسبه؟

        نوشته اصلی توسط VAHIDGK
        ممنون دوست عزیز
        حتی توی این بار 400 واتی هم اسیب جدی میرسونه؟
        یعنی از یرشگر استفاده نکنم بری کنترل دور موتور ac ام
        ببینید دوست عزیز :
        در مباحث مربوط به تکنیک پالس و الکترونیک صنعتی بیان شده که هر سیگنال یا موجی از ترکیب تعداد زیادی سیگنال با مشخصات مختلف تشکیل شده است. همچنین برای دریافت مشخصات تک تکه این سیگنال ها (مثل دامنه و فرکانس) می تونیم از فرمول های فوریه استفاده کنیم.
        با توجه به این توضیحات بدیهی است که با برش سیگنال برق شهر، تعداد زیادی از این سیگنال های سازنده ی موج اصلی حذف شده و لذا هارمونیک هایی تولید می شود که برای موتور مضر هست.

        کنترل دور موتور های AC مدت ها از مشکلات اصلی صنعت بود تا اینکه بالاخره اینورتر پا به صنعت گذاشت. کنترل دور موتور های AC به وسیله ی اینورتر انجام می شود. نمونه ی بارز آن آسانسور است که در بعضی مدل های آن برای حرکت نرم و جلوگیری از ضربه زدن کابین، از اینورتر و تابلو هایی موسوم به VVVF استفاده می کنند. این سیستم در درب کشوییه آسانسور ها نیز به کار می رود.
        *** يا راهي خواهم يافت، يا راهي خواهم ساخت ... ***

        دیدگاه

        لطفا صبر کنید...
        X