اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

    نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
    محاسباتتون تقریبا درسته ولی کامل نیست .

    منابع تلفات فقط تلفات اهمی سیم پیچ ها نیست ،
    اگر لیست از منابع تلفات درست کنیم اولین و مهمترین منبع تلفات در این ژنراتورها بخش یکسوسازی هستش ( منابع تغذیه هم عینا همینطوره )

    اگر تلفات دیودها رو وارد محاسباتتون بکنید متوجه میشید صرفنظر از جریان هر چقدر ولتاژ کاری سیستم پایین تر میاد سهم تلفات دیودها بالاتر میره ( در سیستم ۱۲ ولت فوق حدود ۲۰ درصد تلفات توان مربوط به افت ولتاژ دیودهاست ... سیستم رو ببریم روی ۱۲۰ ولت سهم این تلفات سوییچ میشه ۲ درصد )
    برای تلفات اهمی سیم پیچها مجددا وضعیت مشابه هست و بهمین دلیل سیستمهای تولید پ انتقال توان برای راندمان بالا باید ولتاژ بالا باشن .

    ( هر چند کماکان من متوجه این روندی که شما میخوای بری و ژنراتور خودرویی رو به یک موتور برای آزمایش وصل کنی نمیشم ... این آزمایش آلترناتور قراره چه نتایجی به شما بده و فرضا هر نتیجه ای قراره ازش بگیری نیازی نیست بری آلترناتور پرابد بخری به یک موتور کوپلش کنی و تست بگیری ، یدونه پراید یا هر ماشین دیگه رو برو کاپوتش رو بزن بالا آلترناتور و اتصالات و همه اش سر جاشه موتور رو روشن کن میرسی به نقطه صفری که بعد از ساختن و بستن آلترناتور و موتور مد نظرت میخواستی بهش برسی دیگه .... )

    فرکانس رو بشه ثابت روی ۵۰ هرتز نگه داشت ...
    در آلترناتور خودرویی میشه فرکانس رو ثابت نگه داشت ولی مقدارش خیلی بیشتر از ۵۰ هرتزه که اینم اگر به ساختار هسته روتور و تعداد قطبهای استاتور نگاه کنید متوجه میشید چرا خیلی بالاتره ( در ژنراتور وسایل نقلیه برای کاهش ابعاد فرکانس کاری خیلی بالاتر از سیستم های استیشنه )

    ولی حالا فرض کنیم شما موفق شدی یک ژنراتور بسازی که فرکانسش هم دقیقا ۵۰ هرتز باشه و ولتاژ موثرش هر فازش هم ۲۲۰ ولت باشه .
    ( موتور ژنراتور آماده اش از نوع بنزینی و دیزلی موجوده ... )

    این ژنراتور قرار باشه آفلاین کار کنه یک بحثه قرار بشه وصلش کنی به شبکه یک دفعه تعداد زیادی چالش جدید پیدا میشه .
    یعنی سوال اینه چطور این ژنراتور قراره با شبکه سینک بشه و همونطور که میدونید ولتاژ شبکه اسما ۲۲۰ ولته رسما متغیره ، چطور این ژنراتور باید خروجیش رو تغییر بده که همیشه باندازه تعریف شده توان به شبکه تزریق کنه نه اینکه برعکس بشه و توان از شبکه بکشه ( اکتیو و ری لکایو )

    چالش فوق رو یکم واقعی تر میکنیم .
    قبلا عنوان شد شبکه الکتریکی هواپیماها ۱۱۵ ولت ۴۰۰ هرتزه .
    فرض میکنیم این هواپیما یک بویینگ ۷۴۷ چهار موتوره است .
    در ۷۴۷ هر موتور یدونه ژنراتور ۹۰ کیلووات داره .
    یدونه ژنراتور ۶۰ کیلووات هم روی هر apu داریم با دو تا apu یعنی جمعا ۶ ژنراتور ( از ژنراتور ارورژانسی ملخی زیر بدنه و سوکت ژنراتور استیشن که روی باند به همین باسهای الکتریکی اصلی وصل میشن هم فعلا فاکتور میگیریم )

    چطور میشه این ۶ ژنراتور رو با فرکانس ۴۰۰ هرتز و همزمان به باس اصلی ac هواپیما وصل کرد ؟
    ( در هواپیمای فوق ۴ تا باس ac و ۴ تا dc در قالب ۲ باس پارالل اسپلیت دی سی و آی سی داریم که فعلا ساده اش میکنیم به همون یدونه باس ac )
    نکته اول : این موتورها دور ثابت نیستن ، بسته به شرایط کاری موتورها سرعتشون متغیره
    نکته بعدی : ممکنه یدونه ژنراتور ، ترکیبی از چند ژنراتور یا همه ژنراتورها توی مدار باشن.
    نکته تکمیلی : بر خلاف سیستمهای استیشن و اتوموبیل و قطار در هواپیما چالش اصلی وزن هست که در عین داشتن حداکثر ضریب اطمینان سیستمها باید بسیار سبک و کم حجم باشن .

    یدونه دیزل ژنراتور ۹۰ کیلووات استیشن وزنش تقریبا باندازه وزن موتور کامل ۷۴۷ با کلیه متعلقاته ( شامل ژنراتور روی موتور هم میشه )

    یه مقدار راجع به موضوع تحقیق کنید بهتر با کلیات تولید و انتقال توان الکتریکی آشنا میشید .

    این پنل سمت چپی اون چیزیه که خلبان از سیستم میبینه
    به یکسو ساز نپرداختم و توجهی به تلفاتش هم نکردم با حساب 1.1 ولتاژ فوروارد برای دیودهای قدرتش که شاید بیشتر هم باشه و فرض این که جریان در هر لحظه از دو دیود میگذره برای ساده سازی مسئله،با جریان 70 آمپر روی هر دیود 77وات تلفات داریم که برای دوتا دیود میشه 154 وات،با بالاتر بردن ولتاژ با شرط ثابت بودن توان آمپر میاد پایینتر اما ولتاژ فوروارد تغییری نداره(حتی شاید به خاطر جریان عبوری کمتر کمی پیاد پایینتر که کاری باهاش نداریم فعلا)تلفات دیودها کمتر میشه، راه حل کلی استفاده از رکتیفایر فعال هست.
    اصلا قرار نیست آنلاین باشه و به شبکه وصل بشه،فقط آفلاین کار میکنه.
    شبکه سراسری برق مجموعه ای از ژنراتورهای برق سه فاز هست که به هم متصل هستن،حتی گاهی شبکه های کشورهای همسایه به هم متصل میشن، cos فی شبکه ها و ژنراتورها هم مهمه،شبکه میشه مثل یه پاندول که همین پاندولی بودن به پایداری شبکه کمک میکنه. به منابع تولید برق در هواپیما دسترسی ندارم که درموردش تحقیق کنم، شما چجوری بهشون دسترسی داری؟
    ژنراتورهای دیزلی دور پایینی دارن تا استهلاک قطعات بیاد پایین و نیاز موتور دیزل به تعمیر کمتر بشه،برای همین ابعاد بزرگی دارن
    بعضی هاشون،دور موتورشون 333 دور در دقیقه هست،بزرگترین موتور برق دیزلی که خودم دیدم یه موتور برق بود که خروجی ژنراتورش 800 کیلو وات دائم کار بود،8 سیلندر بود و همین جوری که میگی ابعاد خیلی بزرگی داشت 8 تا 10 متر طول بلوک موتور بود،اما جت ها دور بالایی دارن و حتما استهلاک بیشتری دارن و تعمیر و نگهداری بیشتری میخوان
    درسته به تعداد زیاد قطب روتور در دینام خودرو را دیده بودم اما توجه نکرده بودم که چقدر فرکانس رو میبره بالا و فقط تو دورهای خیلی پایین شاید بشه ازش 50 هرتز گرفت،البته اگر گامهاش برای تولید موج سینوسی بهینه شده باشن و موج ذوزنقه ای نده،برای همین دنبال تست بودم.ژنراتور موتور برق های بنزینی روتورشوو دو قطب هست و دیزلی هایی که یکم بزرگترن چهار قطب هر چی دور میاد پایینتر قطب ها بیشتر میشه برای رسیدن به 50 هرتز.
    مهترین مساله برای انتخاب دینام خودرویی بحث اقتصادی قضیه هست که راحت بشه خرید و فروخت بدون ضرر زیاد تا پول بمونه برای پروژه های بعدی، آلترناتور،موتور برق بنزینی کوچیکا جایی ندیدم بخرم،فقط یه آلترناتور چهار کیلو وات چینی برای دیزل کوچیک دیدم که میگه چهار میلیون،شکل پایین������نمیدونم بخرم یا نه،شما و دوستان دیگه جایی آلترناتور برای فروش ندیدین قیمتش هم بگین لطفا؟
    [IMG][/IMG]
    جدیدترین ویرایش توسط invlover; ۱۲:۵۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷.

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

      دوست عزیز این مدلی نمیشه درک علمی از سیستمها پیدا کرد .
      برای من نوعی خیلی ساده تره بگم فلان قطعه رو از فلان لینک بگیر و طبق فلان راهنما بهم وصل کن .

      مشکل اینه یک ریال ارزش علمی و آموزشی و هیچ دستاوردی نداره .
      حتی ارزش ابزاری هم نداره .

      یک اصطلاح در انگلیسی تحت عنوان know how داریم که در فرهنگ کشورهایی مثل ما چون تعریف نشده است خروجی علمی و عملی ما صفره ... در ایران سالانه چند صد هزار فارغ التحصیل رشته های فنی داریم ولی این قارغ التحصیلان در ساده ترین کارهای عملی و اجرایی در سطح ملی چند دهه است درجا میزنن ... نتیجه کل اشون وضعیت فعلی مملکته .
      پیتزا و همبرگر پختن یک کار ساده است ، آموزشش هم همه جا هست ،
      پیتزا فروشی و رستوران اداره کردن یک موضوع دیگه است ... مک دونالد و کوکاکولا بوجود آوردن یک صنعته .
      علم و تکنولوژی و تجارت یا حتی منابع زیر زمینی استخراج کردن و فروختن میان بر نداره .
      اگر میخوای با ساختار سیستمها آشنا بشی باید تحقیق کنی که ساده ترین نمونه برای درک شبکه الکتریکی و پیش نیازهاش به نظر من همون شبکه الکتریکی هواپیما بود ...
      وگرنه ۳۰ سال از مونتاژ خودروهای از رده خارج تا مهمترین شاخص اقتصادی و دغدغه جامعه و طرح تحقیقاتی رو به پراید و قطعات و قیمتش گره زدن واقعا هیچکس رو به هیچ جا نرسونده .
      در هر صورت اگر علاقه به یادگیری سیستم داشتی روندش رو قبلا خدمتتون گفتم .

      اگر دنبال استفاده ابزاری هستی و در مسیر تحقیق و توسعه قراره موتور تردمیل ترکیه و ژنراتور پراید بخری بعدم بفروشی و احتمالا این وسط فکر کنیم چرخ رو از نو اختراع کردیم و میان بر به علم زدیم خارجی ها قبلا این کنترلرها رو ساختن ... الان قیمتش رنج ۲۰۰ هزار تومن معادل ۵ دلاره .
      ورودی دی سی رو میگیره ، خروجی سینوسی دقیق با کنترل کلیه پارامترها ارائه میده



      موفق باشید

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

        نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
        دوست عزیز این مدلی نمیشه درک علمی از سیستمها پیدا کرد .
        برای من نوعی خیلی ساده تره بگم فلان قطعه رو از فلان لینک بگیر و طبق فلان راهنما بهم وصل کن .

        مشکل اینه یک ریال ارزش علمی و آموزشی و هیچ دستاوردی نداره .
        حتی ارزش ابزاری هم نداره .

        یک اصطلاح در انگلیسی تحت عنوان know how داریم که در فرهنگ کشورهایی مثل ما چون تعریف نشده است خروجی علمی و عملی ما صفره ... در ایران سالانه چند صد هزار فارغ التحصیل رشته های فنی داریم ولی این قارغ التحصیلان در ساده ترین کارهای عملی و اجرایی در سطح ملی چند دهه است درجا میزنن ... نتیجه کل اشون وضعیت فعلی مملکته .
        پیتزا و همبرگر پختن یک کار ساده است ، آموزشش هم همه جا هست ،
        پیتزا فروشی و رستوران اداره کردن یک موضوع دیگه است ... مک دونالد و کوکاکولا بوجود آوردن یک صنعته .
        علم و تکنولوژی و تجارت یا حتی منابع زیر زمینی استخراج کردن و فروختن میان بر نداره .
        اگر میخوای با ساختار سیستمها آشنا بشی باید تحقیق کنی که ساده ترین نمونه برای درک شبکه الکتریکی و پیش نیازهاش به نظر من همون شبکه الکتریکی هواپیما بود ...
        وگرنه ۳۰ سال از مونتاژ خودروهای از رده خارج تا مهمترین شاخص اقتصادی و دغدغه جامعه و طرح تحقیقاتی رو به پراید و قطعات و قیمتش گره زدن واقعا هیچکس رو به هیچ جا نرسونده .
        در هر صورت اگر علاقه به یادگیری سیستم داشتی روندش رو قبلا خدمتتون گفتم .

        اگر دنبال استفاده ابزاری هستی و در مسیر تحقیق و توسعه قراره موتور تردمیل ترکیه و ژنراتور پراید بخری بعدم بفروشی و احتمالا این وسط فکر کنیم چرخ رو از نو اختراع کردیم و میان بر به علم زدیم خارجی ها قبلا این کنترلرها رو ساختن ... الان قیمتش رنج ۲۰۰ هزار تومن معادل ۵ دلاره .
        ورودی دی سی رو میگیره ، خروجی سینوسی دقیق با کنترل کلیه پارامترها ارائه میده



        موفق باشید
        اینو دارم، با یه پل H و یه فیلتر LC خروجی سینوسی میده، اما باید ولتاژ 310 ثابت را به پل اچ رسوند و با spwm این برد خروجی سینوسی تولید میکنه،اما thd چقدره و آیا میشه spwm را سوار خروجی یه اینورتر پله ای کرد یا نه،بگذریم.
        بعضی فارغ التحصیلای دانشگاه بهشتی تهران و یا دانشگاه شیراز را دیدم تئوری قوی اما کار عملی صفر، سوالایی در مورد موارد عملی حتی موارد پایه را هم بلد نبودن،بگذریم از دانشجوهای دانشگاهای دیگه که همون تئوری هم ضعیفن.
        من نمیخوام به سرنوشت اون ها دچار بشم و تا فرصت دانشگاه مهیا هست موارد عملی مباحث تئوری خونده شده را هم کار کنم،اگه جایی برم سر کار مثل الآن که رسم شده مهندس را به عنوان نیروی تحت آموزش انتخاب میکنن!! و بعد دوره آزمایشی!!! و غیره
        مورد بعدی اینه که من با کمک افرادی مثل شما و سایر دوستان که واقعا محبت دارن فرصت های کسب و کار را تو دل همینجور پروژه ها پیدا کنم.
        جدیدترین ویرایش توسط invlover; ۱۳:۳۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷.

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

          از اونجایی که در این مملکت همه چیزمان مثل همه چیزمان است طرز استفاده از ابزار آماده امون هم این مدلی میشه ...

          این عدد ۳۱۰ ولت ثابت مشخصا از کجا در اومد؟

          قرار باشه ۳۱۰ ولت ثابت بهش بدیم که کل فلسفه وجودی اش از بین میره ! یعنی ۹۰ درصد کاربردهای این نوع اینورتورها با تعریف ولتاژ ثابت ورودی دیگه موضوعیت نداره

          این مولدها مولد موج سینوسی خالص هستن ( نه شبه سینوسی پله ای ، خروجی اشون بعد از تانک LC موج سینوسی با THD زیر ۱ درصده که از وضعیت برق شبکه خیلی جاها خالص تره )

          ورودی میتونه ولتاژ دی سی از ۹۰ ولت تا بالای ۷۰۰ ولت متغیر باشه ... وضعیت سوییچهای ماسفت انتخابی تعیین میکنه سیستم تا چه ولتاژ و جریانی میتونه کار کنه
          یکی از کاربردهای معمول این اینورتورها تبدیل خروجی پنل های خورشیدی به ac تک فاز شبکه است ( خروجی پنل خورشیدی DC و بسته به وضعیت نور متغیره ) .
          توربینهای بادی زیر ۱۰ کیلووات مجددا با این اینورتورها به شبکه وصل میشن ( این توربینها ولتاژ و فرکانس ثابت ندارن ... خروجی ac توربین رو یکسو میکنن اینورتور تبدیلش میکنه به ac رگوله شده )

          کاربردهای بعدیش اتوترانس ( مجددا ورودی متغیره ) ... UPS ( ولتاژ باتریها زیر ۵۰ ولت و متغیره ) و اینورتر برای تغییر سرعت موتورهای ac آسنکرون هست .

          اینه که واقعا سواله ورودی ثابت ۳۱۰ ولتی از کجای دیتاشیت استخراج شده ؟!

          خروجی spwm را سوار خروجی اینورتر پله ای کرد یعنی چی ؟ ( spwm مخفف sinusoidal pulse wide modulation به معنی مدولاسیون پهنای پالس سینوسی هست ... تکنیک ایجادش بماند ... موج خروجی هیچ تفاوتی با موج سینوسی خروجی ژنراتور نداره ... هر کاری با برق شبکه میشه انجام داد با اینم میشه انجام داد )

          طبق قانون علت و معلول :
          دانشجوها که مقصر نیستن ، استاداشون هم وضعشون همینه ، در مقیاس بزرگ تر سیستم آموزشی وضعش اینه ، در مقیاس بزرگتر وضعیت اداره مملکت این شکلیه ، در مقیاس کلی فرهنگ عمومی باعث شده خروجی ها خرد و کلان این مدلی بشه و به قول مظفرالدین شاه همه چیزمان باید مثل همه چیزمان باشد .

          تا اون فرهنگه تغییر نکنه ما حتی صلاحیت استفاده از ابزار آماده هم نداریم ( هر چند ادعا و جوک های دو حرفی تحت عنوان دستاورد زیاد داشتیم بیلان کار هر ملتی نشون میده وضع واقعی اشون چیه )

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

            نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
            از اونجایی که در این مملکت همه چیزمان مثل همه چیزمان است طرز استفاده از ابزار آماده امون هم این مدلی میشه ...

            این عدد ۳۱۰ ولت ثابت مشخصا از کجا در اومد؟

            قرار باشه ۳۱۰ ولت ثابت بهش بدیم که کل فلسفه وجودی اش از بین میره ! یعنی ۹۰ درصد کاربردهای این نوع اینورتورها با تعریف ولتاژ ثابت ورودی دیگه موضوعیت نداره

            این مولدها مولد موج سینوسی خالص هستن ( نه شبه سینوسی پله ای ، خروجی اشون بعد از تانک LC موج سینوسی با THD زیر ۱ درصده که از وضعیت برق شبکه خیلی جاها خالص تره )

            ورودی میتونه ولتاژ دی سی از ۹۰ ولت تا بالای ۷۰۰ ولت متغیر باشه ... وضعیت سوییچهای ماسفت انتخابی تعیین میکنه سیستم تا چه ولتاژ و جریانی میتونه کار کنه
            یکی از کاربردهای معمول این اینورتورها تبدیل خروجی پنل های خورشیدی به ac تک فاز شبکه است ( خروجی پنل خورشیدی DC و بسته به وضعیت نور متغیره ) .
            توربینهای بادی زیر ۱۰ کیلووات مجددا با این اینورتورها به شبکه وصل میشن ( این توربینها ولتاژ و فرکانس ثابت ندارن ... خروجی ac توربین رو یکسو میکنن اینورتور تبدیلش میکنه به ac رگوله شده )

            کاربردهای بعدیش اتوترانس ( مجددا ورودی متغیره ) ... UPS ( ولتاژ باتریها زیر ۵۰ ولت و متغیره ) و اینورتر برای تغییر سرعت موتورهای ac آسنکرون هست .

            اینه که واقعا سواله ورودی ثابت ۳۱۰ ولتی از کجای دیتاشیت استخراج شده ؟!

            خروجی spwm را سوار خروجی اینورتر پله ای کرد یعنی چی ؟ ( spwm مخفف sinusoidal pulse wide modulation به معنی مدولاسیون پهنای پالس سینوسی هست ... تکنیک ایجادش بماند ... موج خروجی هیچ تفاوتی با موج سینوسی خروجی ژنراتور نداره ... هر کاری با برق شبکه میشه انجام داد با اینم میشه انجام داد )

            طبق قانون علت و معلول :
            دانشجوها که مقصر نیستن ، استاداشون هم وضعشون همینه ، در مقیاس بزرگ تر سیستم آموزشی وضعش اینه ، در مقیاس بزرگتر وضعیت اداره مملکت این شکلیه ، در مقیاس کلی فرهنگ عمومی باعث شده خروجی ها خرد و کلان این مدلی بشه و به قول مظفرالدین شاه همه چیزمان باید مثل همه چیزمان باشد .

            تا اون فرهنگه تغییر نکنه ما حتی صلاحیت استفاده از ابزار آماده هم نداریم ( هر چند ادعا و جوک های دو حرفی تحت عنوان دستاورد زیاد داشتیم بیلان کار هر ملتی نشون میده وضع واقعی اشون چیه )
            310 ولت ثابت دیسی،از پیک ولتاژ 220 ولت ac آوردم.
            مگه میشه فقط با کلید زدن از 90 ولت دیسی با یک پل H پیک 310 ولت موج سینوسی را تولید کرد، پیک هم به کنار چجوری میشه قسمت های بالاتر از 90 ولت موج سینوسی با rms 220 را تولید کرد؟
            برداشت من اینه که پالس*های باریکتر ولتاژ پایینتر قسمت موج سینوسی را میسازن و پالسهای پهن تر قسمت های ولتاژ بالاتر موج سینوسی،فرکانس هم باید ثابت بمونه، ساخت موج سینوسی با 220 ولت RMS و پنجاه هرتز از ولتاژ بالاتر از 310 ولت را نمیتونم تصور کنم چه جوری میشه. چون پالس خیلی پهن ولتاژ را از 310 ولت پیک هم میبره بالاتر.
            [IMG][/IMG]
            تصویر بالا برای من یه موج سینوسی هست با معادل spwm اون موج.حالا هر چی هم ترانزیستور پل H روشن بمونه ولتاژ که بالای 90 ولت نمیره وقتی باس Dc 90 هست.
            این موج پایین خروجی یه اینورتر مولتی لول هست،من میگم پله ای
            [IMG][/IMG]
            من میگم یه موج spwm سوارش کنیم تا به این شکل پایین برسیم،یا اگه اینی که من میگم راهش نیست،چجوری میشه موج پایینی رو ساخت، چون به نظر من thd کمتری داره
            [IMG][/IMG]
            جدیدترین ویرایش توسط invlover; ۱۶:۴۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷.

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

              شما بر مبنای برداشت شخصی ات سیستمها رو تحلیل میکنی ؟
              یعنی کاری با قوانین فیزیک و ریاضیات و اطلاعات سازنده قطعه و اپلیکیشن منوال و این داستانها نداری ؟!
              تست هم انجام نمیدی ؟

              در مورد سوالت مبتنی بر مگه میشه بله میشه ...
              مگه شما داری سیستم دی سی تحلیل میکنی ؟

              فرمول پاسخ گذرا در تانک LC چیه ؟
              یعنی به یک مدار LC یه پالس مربعی بدیم اولا چه موجی تحویل میده و ثانیا بر مبنای فرمول قبلی مقدار پیکش چقدره ؟
              ضمنا اون خروجی فیلتر نیست ، مدار تانک یا رزناتوره .

              جهت یاد آوری درس مبانی برق
              در شکل موجهای زیر پالس مربعی ۱۵ ولتی چرا به پیک ولتاژهای مثبت و منفی ۴۷ ولت رسیده ؟

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

                نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                شما بر مبنای برداشت شخصی ات سیستمها رو تحلیل میکنی ؟
                یعنی کاری با قوانین فیزیک و ریاضیات و اطلاعات سازنده قطعه و اپلیکیشن منوال و این داستانها نداری ؟!
                تست هم انجام نمیدی ؟

                در مورد سوالت مبتنی بر مگه میشه بله میشه ...
                مگه شما داری سیستم دی سی تحلیل میکنی ؟

                فرمول پاسخ گذرا در تانک LC چیه ؟
                یعنی به یک مدار LC یه پالس مربعی بدیم اولا چه موجی تحویل میده و ثانیا بر مبنای فرمول قبلی مقدار پیکش چقدره ؟
                ضمنا اون خروجی فیلتر نیست ، مدار تانک یا رزناتوره .

                جهت یاد آوری درس مبانی برق
                در شکل موجهای زیر پالس مربعی ۱۵ ولتی چرا به پیک ولتاژهای مثبت و منفی ۴۷ ولت رسیده ؟
                آق من تازه ترم ٣ هستم، این فیلتر LC بودنش را یه لیسانس الکترونیک گفت که خیلی هم ادعا داره،منم قبول کردم ازش، چون رزوناتور با دانش من سلف و فیلترش موازی هستن.
                مثل این پایینی
                [IMG][/IMG]
                مگه این پایینی فیلتر پایین گذر نیست؟[IMG][/IMG]
                درس مبانی برق نخوندم،کتابش چیه؟ صفحه چنده؟
                جدیدترین ویرایش توسط invlover; ۲۰:۰۳ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷.

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

                  خیر این پایینی تانک ال سی سری هست .
                  تانک ال سی میتونه سری یا موازی باشه که در مدار پاور و تانک فرقی نمیکنه سری باشه یا موازی ( تانک سری هم آخرش موازی میشه دوسر LC از سمت تغذیه یا پل اتصال کوتاه میشن از دید بار مدار موازیه )

                  چرا فیلتر نیست و تانکه ؟
                  چون سوییچهای pwm دارن سلف رو با عرض پالس متغیر با فرکانس ۲۳ کیلوهرتز شارژ میکنن ...
                  این سلف شارژ شده انرژی که داخلش ذخیره شده رو در خازن تخلیه میکنه ... خازن شارژ میشه وقتی خازن فول شارژ شد روند معکوس میشه ایندفعه انرژی خازن به مرور به سلف منتقل میشه ....تکرار این سیکل مداوم باعث میشه تانک ال سی مشابه فنر و وزنه در مکانیک به نوسان در بیاد که بهش میگیم رزنانس ، شکل موجش در فیزیک ( صرفنظر از مکانیک ، الکترومغناطیس ، صوت و غیره ) سینوسی هستش ،
                  اگر انرژی از این حلقه بسته خارج نشه تا ابد به نوسان ادامه میده .
                  در عمل چون سلف و خازن ایده آل نیستن و مقاومت الکتریکی دارن مدار میشه RLC در هر سیکل یک مقدار از انرژیش رو از دست میده ( در مکانیک اصطکاک نقش مقاومت رو داره ) که اون موج سینوسی دامنه اش با یک شیب وابسته به مقاومت میرا میشه .
                  وقتی انرژی از این سیستم بیرون بکشیم ( بوسیله مقاومت بار ) اون شیب میرا شوند قبلی خیلی تندتر میشه .
                  سوییچهای پاور اینجا کارشون جبران انرژی خارج شده از سیستم متناسب با بار هست که موج سینوسی دامنه اش رو حفظ کنه .

                  سنگین ترین بار متصور باعث میشه سویچهای پاور در تمام نیم سیکل مثبت و منفی وصل باشن که شکل موجش رو بالا براتون گذاشتم در بخش سوییچها میشه یک موج مربعی .
                  این موج مربعی رو به تانک ال سی بدیم یک موج سینوسی بهمون تحویل میده که دامنه های مثبت و منفی اش باندازه سطح بالا و پایین موج مربعی ضربدر π دامنه داره .
                  عدد ۹۰ ولت از اینجا محاسبه شد ، کما اینکه در شکل موجهای بالا ۱۵ ولت ضربدر ۳.۱۴ شده رسیده به ۴۷ ولت .
                  شکل موجهایی که گذاشتم متعلق به یک سیستم spwm تریستوری بودن ، موج آبی بخش سوییچها ، بخش سبز ولتاژ دو سر خازن و بخش قرمز جریان سلفه ... اختلاف فازها هم معلومه .
                  جسارتا شما رشته اتون چیه که بعد از ۳ ترم هنوز مبانی برق رو بهتون یاد ندادن ؟
                  بدون مبانی برق مثل اینه که الفبای زبان روسی بلد نباشید بخواین ادبیات روسی بخونید !

                  در هر صورت ظاهرا هرچی جلوتر میریم مجبوریم بخش اصلی مساله رو بگذاریم کنار راجع به تعاریف پایه موضوع اشاره کلی داشته باشیم .

                  پاسخ گذرای مدار RLC با ضرایب دامپ مختلف
                  جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۲۰:۲۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷.

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

                    نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                    خیر این پایینی تانک ال سی سری هست .
                    تانک ال سی میتونه سری یا موازی باشه که در مدار پاور و تانک فرقی نمیکنه سری باشه یا موازی ( تانک سری هم آخرش موازی میشه دوسر LC از سمت تغذیه یا پل اتصال کوتاه میشن از دید بار مدار موازیه )

                    چرا فیلتر نیست و تانکه ؟
                    چون سوییچهای pwm دارن سلف رو با عرض پالس متغیر با فرکانس ۲۳ کیلوهرتز شارژ میکنن ...
                    این سلف شارژ شده انرژی که داخلش ذخیره شده رو در خازن تخلیه میکنه ... خازن شارژ میشه وقتی خازن فول شارژ شد روند معکوس میشه ایندفعه انرژی خازن به مرور به سلف منتقل میشه ....تکرار این سیکل مداوم باعث میشه تانک ال سی مشابه فنر و وزنه در مکانیک به نوسان در بیاد که بهش میگیم رزنانس ، شکل موجش در فیزیک ( صرفنظر از مکانیک ، الکترومغناطیس ، صوت و غیره ) سینوسی هستش ،
                    اگر انرژی از این حلقه بسته خارج نشه تا ابد به نوسان ادامه میده .
                    در عمل چون سلف و خازن ایده آل نیستن و مقاومت الکتریکی دارن مدار میشه RLC در هر سیکل یک مقدار از انرژیش رو از دست میده ( در مکانیک اصطکاک نقش مقاومت رو داره ) که اون موج سینوسی دامنه اش با یک شیب وابسته به مقاومت میرا میشه .
                    وقتی انرژی از این سیستم بیرون بکشیم ( بوسیله مقاومت بار ) اون شیب میرا شوند قبلی خیلی تندتر میشه .
                    سوییچهای پاور اینجا کارشون جبران انرژی خارج شده از سیستم متناسب با بار هست که موج سینوسی دامنه اش رو حفظ کنه .

                    سنگین ترین بار متصور باعث میشه سویچهای پاور در تمام نیم سیکل مثبت و منفی وصل باشن که شکل موجش رو بالا براتون گذاشتم در بخش سوییچها میشه یک موج مربعی .
                    این موج مربعی رو به تانک ال سی بدیم یک موج سینوسی بهمون تحویل میده که دامنه های مثبت و منفی اش باندازه سطح بالا و پایین موج مربعی ضربدر π دامنه داره .
                    عدد ۹۰ ولت از اینجا محاسبه شد ، کما اینکه در شکل موجهای بالا ۱۵ ولت ضربدر ۳.۱۴ شده رسیده به ۴۷ ولت .
                    شکل موجهایی که گذاشتم متعلق به یک سیستم spwm تریستوری بودن ، موج آبی بخش سوییچها ، بخش سبز ولتاژ دو سر خازن و بخش قرمز جریان سلفه ... اختلاف فازها هم معلومه .
                    جسارتا شما رشته اتون چیه که بعد از ۳ ترم هنوز مبانی برق رو بهتون یاد ندادن ؟
                    بدون مبانی برق مثل اینه که الفبای زبان روسی بلد نباشید بخواین ادبیات روسی بخونید !
                    رشته برق هستم،اما درسی به اسم مبانی برق نداریم،شما چه رشته ای خوندین و چه سالی میخوندی، شاید اسمش عوض شده؟
                    این عکسی که گذاشتی آخر کتاب مدار یک داریم،Second order circuits، میشه آخر ترم٣
                    داداش دو ترم اول دانشگاه ها مجازی بود،این ترم هم خیلی از ترم اعتراضات دانشجویی بود و اعتصاب، برای همینه که من آنقدر تلاش دارم که دو کلمه چیز یاد بگیرم و عملی کار کنم ،تو این سه ترم هیچی از دانشگاه دستگیرم نشد، هنوز یه ترم درس و بدرد بخور نداشتیم
                    جدیدترین ویرایش توسط invlover; ۲۰:۴۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷.

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

                      نوشته اصلی توسط invlover نمایش پست ها
                      رشته برق هستم،اما درسی به اسم مبانی برق نداریم،شما چه رشته ای خوندین و چه سالی میخوندی، شاید اسمش عوض شده؟
                      این عکسی که گذاشتی آخر کتاب مدار یک داریم،Second order circuits، میشه آخر ترم٣
                      داداش دو ترم اول دانشگاه ها مجازی بود،این ترم هم خیلی از ترم اعتراضات دانشجویی بود و اعتصاب، برای همینه که من آنقدر تلاش دارم که دو کلمه چیز یاد بگیرم و عملی کار کنم ،تو این سه ترم هیچی از دانشگاه دستگیرم نشد، هنوز یه ترم درس و بدرد بخور نداشتیم
                      چی بگم والله ...

                      خیلی از رشته های مهندسی ( حتی نا مرتبط با برق و الکترونیک و مخابرات ) در مقطعی درس مبانی برق رو دارن .

                      در الکترونیک و زیر شاخه هاش اکثرا مبانی برق نشلسکی تدریس میشه .
                      در مورد اینکه دانشگاهها غیرحضوری بودن و غیره ...
                      حضوری بودنشون هم تغییر خاصی ایجاد نمیکرد ... آموزش محدود به دانشگاه نیست ، باید شخصا تحقیق کنید ( چه قبل از دانشگاه چه بعدش .**.. قرار باشه کسی خودش رو به اطلاعات صرفا دانشگاهی محدود کنه رسما بیسواده )
                      نسل شما از خیلی زمینه ها بدشانسی آورده اما وجود اینترنت بزرگترین ابزاریه که تمیدونم چرا ازش درست استفاده نمی کنید *.
                      لیست زیر رو نگاه کن

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

                        نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                        چی بگم والله ...

                        خیلی از رشته های مهندسی ( حتی نا مرتبط با برق و الکترونیک و مخابرات ) در مقطعی درس مبانی برق رو دارن .

                        در الکترونیک و زیر شاخه هاش اکثرا مبانی برق نشلسکی تدریس میشه .
                        در مورد اینکه دانشگاهها غیرحضوری بودن و غیره ...
                        حضوری بودنشون هم تغییر خاصی ایجاد نمیکرد ... آموزش محدود به دانشگاه نیست ، باید شخصا تحقیق کنید ( چه قبل از دانشگاه چه بعدش .**.. قرار باشه کسی خودش رو به اطلاعات صرفا دانشگاهی محدود کنه رسما بیسواده )
                        نسل شما از خیلی زمینه ها بدشانسی آورده اما وجود اینترنت بزرگترین ابزاریه که تمیدونم چرا ازش درست استفاده نمی کنید *.
                        لیست زیر رو نگاه کن

                        https://blog.faradars.org/%DA%A9%D8%...8%D8%B1%D9%82/
                        ممنون، از مبانی نشلسکی خوشم اومد،یکی دوتا از کتاب های مبانی برق را هم باید مطالعه کنم.
                        من این موتور پایینی را خریدم برای تست و یاد گیری.موتور Dc هست،استاتورش آهن ربای دائم هست. 24 ولته و 1600 دور هست،بازش کردم کموتاتور و ذغال و سیم پیچش هم نو و بی عیب هست، از نظر ابعاد بزرگ هست اما جریان بی باریش خیلی کمه فقط 0.16آمپر، چرا با این ابعاد بزرگش، آنقدر ضعیفه؟
                        طول موتور 20 سانتی هست قطرش هم 8 سانتی متر
                        جدیدترین ویرایش توسط invlover; ۰۹:۱۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲۹.

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

                          ضعیف نیست .
                          این ۱۶۰ میلی آمپر جریان بدون بار موتوره . زیر بار که میره تقریبا به شکل خطی متناسب با گشتاور جریان بالا میره .
                          در هر صورت ۱۶۰ میلی آمپر ضریدر ۲۴ ولت برابر حدود ۴ وات تلفات بدون بار موتوره که خیلی هم پایین نیست .
                          ۴ وات فوق مجموع تلفات مکانیکی کموتاتور + تلفات یاتاقانها و تلفات اهمی سیم پیچها و تلفات هسته ( عموما فوکو ) هست .

                          این موتور دور پایینه تلفات مکانیکی رابطه مستقیمی با سرعت موتور داره .

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

                            نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                            خیر این پایینی تانک ال سی سری هست .
                            تانک ال سی میتونه سری یا موازی باشه که در مدار پاور و تانک فرقی نمیکنه سری باشه یا موازی ( تانک سری هم آخرش موازی میشه دوسر LC از سمت تغذیه یا پل اتصال کوتاه میشن از دید بار مدار موازیه )

                            چرا فیلتر نیست و تانکه ؟
                            چون سوییچهای pwm دارن سلف رو با عرض پالس متغیر با فرکانس ۲۳ کیلوهرتز شارژ میکنن ...
                            این سلف شارژ شده انرژی که داخلش ذخیره شده رو در خازن تخلیه میکنه ... خازن شارژ میشه وقتی خازن فول شارژ شد روند معکوس میشه ایندفعه انرژی خازن به مرور به سلف منتقل میشه ....تکرار این سیکل مداوم باعث میشه تانک ال سی مشابه فنر و وزنه در مکانیک به نوسان در بیاد که بهش میگیم رزنانس ، شکل موجش در فیزیک ( صرفنظر از مکانیک ، الکترومغناطیس ، صوت و غیره ) سینوسی هستش ،
                            اگر انرژی از این حلقه بسته خارج نشه تا ابد به نوسان ادامه میده .
                            در عمل چون سلف و خازن ایده آل نیستن و مقاومت الکتریکی دارن مدار میشه RLC در هر سیکل یک مقدار از انرژیش رو از دست میده ( در مکانیک اصطکاک نقش مقاومت رو داره ) که اون موج سینوسی دامنه اش با یک شیب وابسته به مقاومت میرا میشه .
                            وقتی انرژی از این سیستم بیرون بکشیم ( بوسیله مقاومت بار ) اون شیب میرا شوند قبلی خیلی تندتر میشه .
                            سوییچهای پاور اینجا کارشون جبران انرژی خارج شده از سیستم متناسب با بار هست که موج سینوسی دامنه اش رو حفظ کنه .

                            سنگین ترین بار متصور باعث میشه سویچهای پاور در تمام نیم سیکل مثبت و منفی وصل باشن که شکل موجش رو بالا براتون گذاشتم در بخش سوییچها میشه یک موج مربعی .
                            این موج مربعی رو به تانک ال سی بدیم یک موج سینوسی بهمون تحویل میده که دامنه های مثبت و منفی اش باندازه سطح بالا و پایین موج مربعی ضربدر π دامنه داره .
                            عدد ۹۰ ولت از اینجا محاسبه شد ، کما اینکه در شکل موجهای بالا ۱۵ ولت ضربدر ۳.۱۴ شده رسیده به ۴۷ ولت .
                            شکل موجهایی که گذاشتم متعلق به یک سیستم spwm تریستوری بودن ، موج آبی بخش سوییچها ، بخش سبز ولتاژ دو سر خازن و بخش قرمز جریان سلفه ... اختلاف فازها هم معلومه .
                            جسارتا شما رشته اتون چیه که بعد از ۳ ترم هنوز مبانی برق رو بهتون یاد ندادن ؟
                            بدون مبانی برق مثل اینه که الفبای زبان روسی بلد نباشید بخواین ادبیات روسی بخونید !

                            در هر صورت ظاهرا هرچی جلوتر میریم مجبوریم بخش اصلی مساله رو بگذاریم کنار راجع به تعاریف پایه موضوع اشاره کلی داشته باشیم .

                            پاسخ گذرای مدار RLC با ضرایب دامپ مختلف
                            آقا یه سوالی برای من پیش اومد،فرکانس سوئیچینگ که میگید 23 کیلو هرتز هست، اما فرکانس موج خروجی 50 هرتز هست،پس اون قسمت LC عملا داره کار فیلتر پایین گذر هم انجام میده؟ درسته؟ یا دارم جاییشو اشتباه میکنم؟

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

                              من نمیگم ۲۳ کیلوهرتزه دیتاشیت میگه حدود ۲۳ کیلوهرتزه ...

                              در مورد فیلتر پایین گذر بستگی داره تعریفت از فیلتر و پایین گذر چیه ؟

                              فیلتر قسمتی از هر سیستمی است که « اجازه عبور بخش مشخصی از ورودی به خروجی را می دهد » و مسیر عبور « بخشهای ناخواسته را سد می کند » .

                              اگر بگیم فیلتره یعنی در ورودی موجهای مختلف با فرکانسهای مختلف داشتیم ... این خازن و سلف جلوی عبور فرکانسهای خارج از باند رو گرفته ( مدار lc پاسخ فرکانسی اش lowpass و highpass نیست ، bandpass هست که در اونصورت مدار باید در مود رزنانس باشه ... رآکتانس مدار LC در فرکانس رزنانس از امپدانس بار خیلی کوچک تر باشه ... )

                              با خازن ۲.۲ میکرو و سلف ۳.۳ میلی هانری فیلتر مد نظر شما باید باند حدود ۱.۸ کیلوهرتز رو خیلی خوب عبور بده .

                              خروجی سینوسی این اینورتر از صفر تا ۴۰۰ هرتز قابل تنظیمه که فاصله خیلی زیادی با فرکانس فیلتر bandpass داره .

                              این نوع مدارات تجهیز فعال هستن با تحلیل قطعات پسیو قابل توصیف عملکرد نیست .

                              کنترلر مد نظر eg8010 داره بصورت مداوم از خروجی ولتاژ و فرکانس و شکل موج فیدبک میگیره
                              جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۱۶:۱۶ ۱۴۰۱/۱۱/۰۲.

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : کدام یک از موتورهای DC یا آرمیچر بدرد ساخت توربین آبی یا بادی می خوره؟

                                نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                                من نمیگم ۲۳ کیلوهرتزه دیتاشیت میگه حدود ۲۳ کیلوهرتزه ...

                                در مورد فیلتر پایین گذر بستگی داره تعریفت از فیلتر و پایین گذر چیه ؟

                                فیلتر قسمتی از هر سیستمی است که « اجازه عبور بخش مشخصی از ورودی به خروجی را می دهد » و مسیر عبور « بخشهای ناخواسته را سد می کند » .

                                اگر بگیم فیلتره یعنی در ورودی موجهای مختلف با فرکانسهای مختلف داشتیم ... این خازن و سلف جلوی عبور فرکانسهای خارج از باند رو گرفته ( مدار lc پاسخ فرکانسی اش lowpass و highpass نیست ، bandpass هست که در اونصورت مدار باید در مود رزنانس باشه ... رآکتانس مدار LC در فرکانس رزنانس از امپدانس بار خیلی کوچک تر باشه ... )

                                با خازن ۲.۲ میکرو و سلف ۳.۳ میلی هانری فیلتر مد نظر شما باید باند حدود ۱.۸ کیلوهرتز رو خیلی خوب عبور بده .

                                خروجی سینوسی این اینورتر از صفر تا ۴۰۰ هرتز قابل تنظیمه که فاصله خیلی زیادی با فرکانس فیلتر bandpass داره .

                                این نوع مدارات تجهیز فعال هستن با تحلیل قطعات پسیو قابل توصیف عملکرد نیست .

                                کنترلر مد نظر eg8010 داره بصورت مداوم از خروجی ولتاژ و فرکانس و شکل موج فیدبک میگیره

                                با این رونددارم از الکترونیک نا امید میشم تو یه دونه سلف و خازن موندم، فکر کنم لیسانس هم بگیرم باز یه دونه مدار نتونم تحلیل کنم چه برسه بخوام طراحی کنم

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X