اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

    درضمن من رشتم الکترونیکه و از برق قدرت زیاد سردرنمیارم و اینهایی رو که میگم فقط به واسطه شغلمه که کمی باهاشون سروکار دارم بنابراین ممکنه حرفام چندان درست هم نباشه!
    اتفاقا حرفای شما کاملا درست و فنی هست.این مسائل لزوما دانش رشته قدرت رو نمیطلبه!! این خیلی خوبه که رشته الکترونیک از قدرت به قدر کافی و خوب اطلاعات داشته باشه!!(مثل شما)

    فقط در ادامه حرفای آقای کاخکی اینو خواستم بگم که تعویض تیغه های ضعیف با تیغه های قوی هیچ تاثیری رو عملکرد کنتاکتور نداره و فقط عمر کارکرد تیغه ها بالاتر میره!! فقط این تغییر بدان معنا نیست که حتما میتونید جریان چندبرابر بکشید چرا که شما شاید اگه پا رو از استاندارد طراحی کنتاکتور فراتر بگذارید باعث میشه کانکشنهای کنتاکتور رو به خطر بندازید(از لحاظ تحمل جریان عبوری و حرارتی)

    اون پیچ هم برای این هست که جریان باس از حد نامی جریان موتور بالاتر نره!! معمولا یک ضریبی(زیر یک) از جریان موتور رو در نظر میگیرن!!

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

      http://www.mediafire.com/imgbnc.php/02e0c0a5bd0a656c7ceb90db7ff6a769d9f7f53dcdebf27587 9f3f774a43ff586g.jpg

      شاید مفید باشه یه کنترل فاز و یه کنتاکتور واسه روشن کردن یه موتور حدودا ده کیلو وات

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

        http://www.mediafire.com/imgbnc.php/02e0c0a5bd0a656c7ceb90db7ff6a769d9f7f53dcdebf27587 9f3f774a43ff586g.jpg

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

          از اینکه لینک گذاشتی ممنونم
          اما حیف که ف=ی--ل--ت**ر*ه
          فکر کنم دلیلشم اینه که اجزاء داخلی کنتاکتور رو نشون میده :eek:
          اگه میشه از قطعات دیگه هم صحبت بفرمائید.
          مثلا" قطعه ای که روی کنتاکتور وصل میشه چیه؟؟
          اگه اشتباه نکنم بهش کمک کنتاکتور میگن.

          کارش چیه و چرا میبندن؟؟

          متشکرم
          :read:

          تخیل مهمتر از دانش است
          علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر میآ‌گیرد
          آلبرت انیشتین

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

            نوشته اصلی توسط محسن امیری
            از اینکه لینک گذاشتی ممنونم
            اما حیف که ف=ی--ل--ت**ر*ه
            فکر کنم دلیلشم اینه که اجزاء داخلی کنتاکتور رو نشون میده :eek:
            اگه میشه از قطعات دیگه هم صحبت بفرمائید.
            مثلا" قطعه ای که روی کنتاکتور وصل میشه چیه؟؟
            اگه اشتباه نکنم بهش کمک کنتاکتور میگن.

            کارش چیه و چرا میبندن؟؟

            متشکرم
            :read:
            سلام
            دقت کنید روی کنتاکتورهای خازنی هم ماژولی نصب شده که یجور مدار اسنابر هست که از برای جلوگیری از خال زدن روی تیغه و طول عمر بیشتر تیعه ازش استفاده میکنن.
            مدل دیگه که روی کنتاکتور میذارن همان تیغه های کمکی هست. وقتی تو یکسری از مدارات فرمان تیغه (به دلایل کمبود جا برای اتصال سیم و یا کاربرد تیغه های متنوع به لخاظ باز و بسته بودن) میان از تیغه کمکی روی کنتاکتور استفاده میکنن. درغیر اینصورت این تیغه های کمکی گذاشتنش لزومی نداره!!

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

              سوال:
              1- میشه بگین چطور از خال زدن تیغه ها جلوگیری میکنه؟؟
              2- اگه اشتباه نکنم ورودیهای کنتاکتور به ورودیهای کمک و خروجیهای کنتاکتور به خروجیهای کمک وصل میشه درسته؟؟
              3- اسم صحیح این کمک کنتکتورا چیه ؟؟
              4-در پایان یه کم از انواع کنتاکتورها برام بگین-مثلا" نوع خازنی که فرمودین چرا به خازنی معروفه و ........

              متشکر و سپاسگذارم
              تخیل مهمتر از دانش است
              علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر میآ‌گیرد
              آلبرت انیشتین

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

                نوشته اصلی توسط محسن امیری
                سوال:
                1- میشه بگین چطور از خال زدن تیغه ها جلوگیری میکنه؟؟
                2- اگه اشتباه نکنم ورودیهای کنتاکتور به ورودیهای کمک و خروجیهای کنتاکتور به خروجیهای کمک وصل میشه درسته؟؟
                3- اسم صحیح این کمک کنتکتورا چیه ؟؟
                4-در پایان یه کم از انواع کنتاکتورها برام بگین-مثلا" نوع خازنی که فرمودین چرا به خازنی معروفه و ........

                متشکر و سپاسگذارم
                سلام
                در حین اتصال خازن به شبکه یک جریان بسیار زیادی از باس میکشه. این جریان باصطلاح Inrush Current یا همون جریان حجومی نام داره! این جریان بعضا 200برابر جریان نامی خازن است(حتی تا بیش از 4000 آمپر). این جریان زیاد در حین اتصال کنتاکتور در یک سطح مقطع کوچک باعث یونیزه شدن هوای اطراف و ایحاد حرارت بالا (که همون جرقه است) باعث از دست دادن لایه محافظتی روی مس شده و بتدریج این لایه از بین میره و مس نمایان میشه! مس هم براحتی تو این دما آب میشه و تعییر فرم پیدا میکنه!! این تغییر فرم در جهت و همسوی جرقه ایجاد شده شکل میگیره و در عرض یک مدت کارکرد باعث ایجاد خال میشه. این خال انقد بزرک میشه که بعد از مدتی میبینید که تیغه کنتاکتور بهم چسبیده و رنگ سیم متصل به کنتاکتور عوض شده و یا شکننده میشه!! حتی در بعضی از موارد باعث آب شدن سیم و کناتاکتور هم میشه!! تو این زمان کلید اتومات (Breaker) تریپ میکنه!! و اتصال مجدد این کلید فوق العاده خطرناک(غیرقابل وصف) خواهد بود و بهیچوجه این کار رو انجام ندید چون با جون خودتون بازی میکنید(حداقلش اینه که باعث سوختگی دست و چشم و ... میشه)

                برای جلوگیری از جریان Inrush Current چندین راه وجود داره!! هرکدام ازین راهها تا حدی میتونه این جریان رو کاهش بده!! 1- استفاده از سیم بلندتر (معمولا چند متر سیم رو بصورت حلقوی با شعاع استاندار و قطر سیم متناسب با KVAR خازن) 2- استفاده از راکتورهای Detuned بصورت سری با خازن(نوعی چوک و یا سلف 3فاز) 3- استفاده از کنتاکتورهای خازنی

                راه اول تلفات مسی رو به همراه داره و نوع ارزان حل این مشکل هستش!!
                نوع دوم دو منظوره کار میکنه. یعنی تو سیستمهای فیلتری کاربرد داره. این فیلترها فیلترهای Passive. ازین فیلترها برای کاهش هارمونیکهای 5 و 7 که تو صنایع بیشتر دیده میشه استفاده میشه!! همانطور که میدنید یکی از عوامی کاهش عمر خازن هارمونیک. پس خود این راکتورها چندین خاصیت داره و بسیار مفیده برای بانکهای خازنی!!

                حالا چطوری کنتاکتور خازنی عمل میکنه!! این کنتاکتور خازنی دارای ماژولی هست که دارای یک مقاومت است. این مقاومت توسط تیغه هایی موازی با تیغه های اصلی در مدار قرار میگیره. ولی تفاوت زمانی در هنگام وصل با تیغه های قدرت اصلی داره!! به اینصوزت که وقتی تیغه ها میخوان وصل بشن این تیغه ماژول بین 2 الی 10 میلی ثانیه زودتر وصل میشه و این عمل باعث میشه که تفاوت ولتاژ خازن با باس کمتر شده و در نتیجه جریان حجومی کاهش پیدا کنه!! کاهش جریان حجومی هم به معنای کاهش جرقه و یا عدم جرقه!!

                به اصطلاح این ماژولها رو با نام Pre-Contact یا Pre-Switching و یا AUX-Contact نیز میشناسن. همونطور که از نامش پیداس این نوعی پیش سوئیچ هست.

                اون سیمهائی که بصورت فنری یا کلافی پیچیده شدن هم همون مقاومت هستن. که باصطلاح Damping Resistorآ‌ تعریف میشه!!

                این کمکی های کنتاکتورها خازنی معمولا رو خودشون قرار داره و اگه بصورت جدا بخاین باید مثل تیغه های کمکی از بازار تهیه کنید.

                این کنتاکتورها بدلیل کیفیت بالای تیغه های قدرت و همچنین ماژولی Dampingآ‌ قیمت بالائی دارند و در بازار برای خرید باید به مقدار خازنی که میخاین بهش وصل کنید سفارش بدید. مثلا برای اتصال یک خازن 50Kvar باید کنتاکتوری با همین مشخصات سفارش بدید بگید که کنتاکتور 50 یا 60 Kvar میخاید.

                سعی میکنم تو پستهای بعدی عکسهائی ازین توضیحاتم بذارم که کاملا براتون ملموس باشه!!

                امیدوارم جواب تمامی سوالات رو گرفته باشی!!

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

                  بعضی جاها هضمش برام سنگین بود اما خیلی چیزا دستگیرم شد.(در حد دبستانم)

                  فقط چنتا سوال برام پیش اومد :

                  1 - آیا اسم فارسی قطعه ای که باعث کاهش جریان هجومی میشه کمک کنتاکتوره؟؟
                  2 - اگه اشتباه نکنم داخل کمک کنتاکتور مقاومتی قرار داره که تیغه های ورودی کنتاکتور رو به تیغه های خروجی کنتاکتور وصل میکنه-درسته؟؟
                  3 - در آخر کمی از کنتاکتور خازنی توضیح بدهید-مگه کنتاکتور چیزی جز بوبین و تیغه ها بیشتره؟؟

                  با سپــــــــــاس
                  تخیل مهمتر از دانش است
                  علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر میآ‌گیرد
                  آلبرت انیشتین

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

                    1-اسمش کمک کنتاکتور نیست. اسمش Damping Resistor
                    درضمن برای کاهش جریان حجومی فقط کنتاکتور خازنی کافی نیست. بلکه همانطور که عرض کردم برای اینکار میان از راکتورهای Detuned هم استفاده میکنن. به شکل های زیر نگاه کن ببین هرکدوم چقدر تو جریان حجومی موثر هستند:


                    2- یک طرف این مقاومتها به یک سره تیغه قدرت اصلی وصله و طرف دیگه آزاد است و هنگامی که دستور وصل بوبین میاد آنوقت سر دیگه این مقاومت با سر دیگه تیغه اصلی قدرت بهم وصل میشه. در کل منظورم اینست که بطور نرمال دو سر مقاومت به به دوسر تیغه وصل نیست. بلکه در حالت عادی فقط یکسرشون بهم وصل هستند.شکل زیر رو نگاه کن همه چی دستت میاد:


                    اینم شکل یک کناتکتور خازنی:


                    امیدورام با این اشکال و توضیحاتی که دادمم کل ابهامات برطرف شده باشه!! شکل ها گویای همه چی هستن.

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

                      خیلی گلی - دستت درد نکنه

                      یه سوالم در مورد ستاره - مثلث برام پیش اومده
                      تا اینجاش رو میدونم البته مطمئن نیستم که گاهی لازمه که موتور با قدرت ( ستاره ) شروع بکار کنه بعد از مدت کوتاهی به سرعت ( مثلث ) انتقال پیدا میکنه.
                      این تعویض قدرت به سرعت با تغییر سیم پیچ موتور انجام میگیره.

                      حال سوال بنده اینجا پیش میاد که سیم پیچ موتور چطور باعث این تغییرات میشه و چرا این کار رو انجام میدن؟؟؟


                      متشکرم
                      تخیل مهمتر از دانش است
                      علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر میآ‌گیرد
                      آلبرت انیشتین

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

                        با سلامی دگر بار
                        لطفا" طرز خوندن مشخصات کنتاکتور رو کاملتر توضییح بفرمائید.

                        آیا C45 - C60 و .... بیانگر توان کشیدن جریان اوناست؟؟

                        ممنون
                        تخیل مهمتر از دانش است
                        علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر میآ‌گیرد
                        آلبرت انیشتین

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

                          سلام
                          قبل از هر پاسخی که دوستان می خواهند بدند باهم باید بگم که من از برق قدرت چیزی حالیم نیست و صفر کیلومتر هستم . ولی خیلی علاقه دارم در مورد کنتاکتور و سیستم کاریش اطلاعات داشته باشم برای همین این سوالات رو مطرح کردم تا اول کاری یک سری ابهامات واسم روشن بشه .
                          امید وارم که نخندید و ناراحت نشید و با حوصله پاسخ بدید .
                          1 ) در مورد کنتاکتور ها 2 تا ورودی و خروجی یا هر چیز دیگه ای به نام های A1 و A2 داره یا A+ و A- می خواستم ببینم که اینها چی هستند ؟

                          2) اگه بخواهیم که یک کنتاکتور را تست کنیم ببینیم که درست هست یا نه باید چه کار کنیم ؟ چه جوری هستش ؟

                          3) روی کنتاکتور ها یک سری حروف هستند این حروفها چی هستند ؟ یعضی جاها عدد هستند مثل این عدد ها 13 , 14 و 21 ,22 و 33 ,34 و 43 , 44 منظور از این ها چیه ؟
                          و گاهی هم حروف هستند ؟ مثل این حروف ؟
                          NO و NC
                          L1,L2,L3 هم بالا و هم پایین و N
                          و بعضی هم L1 , L2 , L3 و T1 , T2 , T3

                          4) و اینکه یک کنتاکتور با این همه نوشته و ورودی و خروجی که در بالا و پایینش هست ؟ کدوم ها ورودی هستند و کدومها خروجی به ورودی چی وصل میشه و به خروجی چی وصل میشه . ممنون میشم با یک مثال ساده یک توضیحی بدید ؟

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

                            درود

                            1 ) در مورد کنتاکتور ها 2 تا ورودی و خروجی یا هر چیز دیگه ای به نام های A1 و A2 داره یا A+ و A- می خواستم ببینم که اینها چی هستند ؟
                            A1 و A2 بوبین کنتاکتور هستش که با توجه به ولتاژ بوبین زمانی که به این دو پایه ولتاژ مناسب بدهید کنتاکتور می گیرد. کنتاکتور ها بر اساس چند پارامتر دسته بندی می شوند که یکی از آنها ولتاژ بوبین می باشد . بوبین کنتاکتور می تواند : 24 ولت، 48 ولت، 110 ولت، 220 ولت و ... باشد که هم AC دارد و هم DC.

                            اگه بخواهیم که یک کنتاکتور را تست کنیم ببینیم که درست هست یا نه باید چه کار کنیم ؟ چه جوری هستش ؟
                            زمانیکه می خواهید یک کنتاکتور را تست کنید باید 2 مورد را بررسی کنید 1 : بوبین 2: تیغه های کنتاکتور
                            تست بوبین : با وصل ولتاژ مناسب به بوبین (A1 و A2 ) کنتاکتور می گیرد و با قطع ولتاژ کنتاکتور ول می کند.
                            تست تیغه ها : در زمانیکه کنتاکتور نگرفته است تیغه های باز و اصلی ، مدار باز و تیغه های بسته ، اتصال کوتاه و زمانیکه کنتاکتور می گیرد تیغه های باز و اصلی ، اتصال کوتاه و تیغه های بسته ، مدار باز می باشند

                            روی کنتاکتور ها یک سری حروف هستند این حروفها چی هستند ؟ یعضی جاها عدد هستند مثل این عدد ها 13 , 14 و 21 ,22 و 33 ,34 و 43 , 44 منظور از این ها چیه ؟
                            و گاهی هم حروف هستند ؟ مثل این حروف ؟
                            NO و NC
                            کنتاکت های کمکی کنتاکتور هستند که بر روی بعضی از کنتاکتور ها از کارخانه نصب هستند و در بعضی دیگر وجود ندارند و در صورت نیاز باید نصب شوند.
                            شماره هایی که یکان آنها اعداد 3 و 4 هستند مثل 13 و 14 تیغه باز (NO) و شماره هایی که یکان آنها اعداد 1 و 2 هستند مثل 21 و 22 تیغه بسته (NC) هستند

                            L1,L2,L3 هم بالا و هم پایین و N
                            و بعضی هم L1 , L2 , L3 و T1 , T2 , T3
                            تیغه های اصلی کنتاکتور هستند (3 عدد تیغه باز) که نهایت جریان عبوری از انها یک پارامتر دیگر در دسته بندی کنتاکتور می باشد که بر روی کنتاکتور نوشته شده است
                            در روزگاري كه لبخند آدم ها بخاطر شكست توست برخيز تا بگريزند. كورش كبير
                            شاد بودن، تنها انتقامي است که ميتوان از زندگي گرفت. ارنستو چه گوارا

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

                              ممنون از پاسخ جامع و کاملتون
                              فقط چند ابهام کوچیک داشتم
                              1) A1 , A2 کدوم + و کدوم منفی هستند و یا به کدوم فاز و به کدوم نول وصل می شود . ؟؟

                              2 ) در مورد تیغه های T1 , T2 , T3 یعنی چی ؟ و کدوم تیغه های یک کنتاکتور وردی و کدام ها خروجی هستند ؟ یا اصلا فرقی نمی کنه ؟ و ورودی و خروجی معنا نداره براشون ؟

                              3 ) میشه بگید نحه سیم بندی تیغه های یک کنتاکتور را بر فرض برای این کار که اگه بخواهیم یک تایمری را به کنتاکتور وصل کنیم که در فلان ساعت کنتاکتور را فعال کند و بر فرض چراغ های یک کوچه را روشن کند ؟ نحوه اتصال و سیم بندیش چه جوری هستش ؟؟

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : اجزاء داخلی کنتاکتور و .... و طرز خواندن مشخصات آنها

                                نوشته اصلی توسط dani222
                                ممنون از پاسخ جامع و کاملتون
                                فقط چند ابهام کوچیک داشتم
                                1) A1 , A2 کدوم + و کدوم منفی هستند و یا به کدوم فاز و به کدوم نول وصل می شود . ؟؟

                                2 ) در مورد تیغه های T1 , T2 , T3 یعنی چی ؟ و کدوم تیغه های یک کنتاکتور وردی و کدام ها خروجی هستند ؟ یا اصلا فرقی نمی کنه ؟ و ورودی و خروجی معنا نداره براشون ؟

                                3 ) میشه بگید نحه سیم بندی تیغه های یک کنتاکتور را بر فرض برای این کار که اگه بخواهیم یک تایمری را به کنتاکتور وصل کنیم که در فلان ساعت کنتاکتور را فعال کند و بر فرض چراغ های یک کوچه را روشن کند ؟ نحوه اتصال و سیم بندیش چه جوری هستش ؟؟
                                1- در کنتاکتورهای AC از A1 برای فاز , و از A2 برای نول استفاده میشه.
                                2- T1,T2,T3 به ترتیب به تیغه های متناظرشون در بالا وصلن یعنی به L1,L2,L3 که Lها ورودی سه فاز , T ها خروجی کنتاکتور به مصرف کننده هستند.
                                3- از جزوات کارگاه های برق و مدار فرمان و کتابهای مربوطه استفاده کنید بابا این دیگه چیه آخه مهندس جان.فقط اینو میگم که برای اینکار نرید تایمر نخرید!!! باید ساعت نجومی بخرید که میشه بهش تقویم داد و برنامه فعالیت داد بهش :agree:در MANUAL همون نحوه سیم بندیش در حد راهنمایی هست احتمالا.
                                در کل شما بهتره خودتون دست به کار تحقیق و آموزش بشید.
                                جانم به فدای ائمه اطهار
                                می دونستم تحمل مرگ اعضای خانواده خیلی سخته ولی نه تا این حد،ایکاش پدرم بیشتر می موند.روحش شاد.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X