سلام دوستان عزیز
قصدم اینه که برق یک ایستگاه پمپاژ را از دو ترانس تامین کنم که البته همیشه یکی از ترانس ها باید توی مدار باشه و مصرف کننده را در زمستانها به یک ترانسها با توان پایین تر وصل کنم و در تابستان به ترانس بزرگتر
تصویر کلید
حال برای هر کدام یک کلید اتوماتیک مجزا وجود داره و قصد داریم با کلیدی که دارای یک کنتاکت باز و یک بسته در یک سمت و یک کنتاکت باز و یک بسته در سمت دیگر داره قطع و وصل کنیم و هدفمان اینه که ایمنی کامل باشه یعنی اگر یکی از ترانسها در مدار است هیچ وقت دیگری وارد مدار نشه تا قبلی خاموش بشه
و قصد داریم بصورت اتوماتیک با موتورایز این حالت چینج آور را ایجاد کنیم
تصویر موتوررایز
حال دو مشکل وجود داره مدار فرمان ، چون باید دستور قطع هم برق به چینج آور وصل شه، لطفاً دوستان یک مدار فرمان معرفی کنند
مشکل دوم زمان قطع موتور خیلی طول می کشه (با موتور داخلی) ولی وصلش سریعه (با فنر)، بنظرتان مشکلی نداره؟
آیا راهی هست که وصل به آرامی و با موتور انجام شه و قطع سریع با فنر داخلی اتفاق بیفته؟ اضافه شده در تاریخ :
برای مدار فرمان خودم نظرم مدار زیره، ولی خیلی جالب نیست
زیرا یک کنتاکت کم دارم زیرا هر سمت کلید فقط یک کنتاکت نرمال باز و یک بسته داره
اگر کلید سریع بچرخه با توجه به سرعت قطع پایین موتوررایز هنوز ترانس روشن خاموش نشده دومی روشن میشه و این وحشتناکه چون ترانسها با هم همخوانی ندارند و هدف اینه که به هیچ وجه هر دو همزمان مصرف کننده را تغذیه نکنند
می تونی از مدار یکی بجای دیگری استفاده کنی:
دوتا کنتاکتور میذاری و خروجی کنتاکتورها با هم موازی میشه و وصلش میکنی به کلید اتوماتیک.ورودی هر کنتاکتور به یه منبع مجزا.
واسه مدار فرمانش میتونی یه کلید غلتکی بذاری که یبار فاز و نول را به یه کنتاکتور بدی و یبار دیگه یه فاز و نول دیگه را به اون یکی کنتاکتور.
میتونی هم از دوتا استپ استارت که هر کدوم یه کنتاکت باز و بسته داره به شکل زیر استفاده کنی:
http://www.uploadax.com/images/31551216839811176560.jpg
البته این مدار یکی بجای دیگری سریعه.میشه یه استپ دوبل بذاری که با فاز مدار فرمان هر کنتاکتور سری باشه و واسه قطع کردن ازش استفاده کنی.بعد هر کدوم را خواستی استارت کنی.
می تونی از مدار یکی بجای دیگری استفاده کنی:
دوتا کنتاکتور میذاری و خروجی کنتاکتورها با هم موازی میشه و وصلش میکنی به کلید اتوماتیک.ورودی هر کنتاکتور به یه منبع مجزا.
واسه مدار فرمانش میتونی یه کلید غلتکی بذاری که یبار فاز و نول را به یه کنتاکتور بدی و یبار دیگه یه فاز و نول دیگه را به اون یکی کنتاکتور.
میتونی هم از دوتا استپ استارت که هر کدوم یه کنتاکت باز و بسته داره به شکل زیر استفاده کنی:
http://www.uploadax.com/images/31551216839811176560.jpg
البته این مدار یکی بجای دیگری سریعه.میشه یه استپ دوبل بذاری که با فاز مدار فرمان هر کنتاکتور سری باشه و واسه قطع کردن ازش استفاده کنی.بعد هر کدوم را خواستی استارت کنی.
متشکرم
ولی موترایز خریداری شده و هدف راه اندازی ایمن موترایزها هست و با در نظر گرفتن زمان خاموشی موترایز ، همزمان به هیچوجه دوتا ترانس تو مدار نباشن
لطفاً یکبار تاپیک را از اول بخوان
برای مدار فرمان خودم نظرم مدار زیره، ولی خیلی جالب نیست
زیرا یک کنتاکت کم دارم زیرا هر سمت کلید فقط یک کنتاکت نرمال باز و یک بسته داره
اگر کلید سریع بچرخه با توجه به سرعت قطع پایین موتوررایز هنوز ترانس روشن خاموش نشده دومی روشن میشه و این وحشتناکه چون ترانسها با هم همخوانی ندارند و هدف اینه که به هیچ وجه هر دو همزمان مصرف کننده را تغذیه نکنند
دوست عزیز من اطلاع دقیقی در باره موتورایز ندارم ولی واسه کمبود کنتاکتها میشه از یه رله کمکی که چند تا کنتاکت باز و بسته داره استفاده کرد.همچنین واسه اینکه حتما یه طرف بی برق باشه میشه یه کنتاکت بسته از هر طرف سر راه اون یکی قرار بدی تا وقتی هنوز قطع نشده ، دیگری نمیتونه بیاد تو مدار و اینم بگم تو کنتاکتور ها و کلیدهایی که کنتاکت باز و بسته دارن اول کنتاکت بسته باز میشه بعد کنتاکت باز بسته میشه یعنی همزمان نیست .اگه هم گپ زمانی احتیاجه میشه از یه تایمر استفاده کرد.من چیز دیگه ای بنظرم نمیرسه.
دوست عزیز من اطلاع دقیقی در باره موتورایز ندارم ولی واسه کمبود کنتاکتها میشه از یه رله کمکی که چند تا کنتاکت باز و بسته داره استفاده کرد.همچنین واسه اینکه حتما یه طرف بی برق باشه میشه یه کنتاکت بسته از هر طرف سر راه اون یکی قرار بدی تا وقتی هنوز قطع نشده ، دیگری نمیتونه بیاد تو مدار و اینم بگم تو کنتاکتور ها و کلیدهایی که کنتاکت باز و بسته دارن اول کنتاکت بسته باز میشه بعد کنتاکت باز بسته میشه یعنی همزمان نیست .اگه هم گپ زمانی احتیاجه میشه از یه تایمر استفاده کرد.من چیز دیگه ای بنظرم نمیرسه.
درباره مدار فرمان شما دقیقاً در ست می فرمایید، خیلی متشکر
ولی مشکل عملکرد خود موترایز که خیلی سریع فنرش وصل می کنه ولی به آرامی و با دور موتور قطع می شه
لذا هنوز اولی قطع نشده احتمال دومی وصل بشه
من هرچه فکر می کنم موتورایز باید میکروسویچی می داشت و از اون تو مدار فرمان استفاده می شد یا نوعی که ما خریدیم اشتباه است
میتونید از یه تایمر استفاده کنید و زمانش رو یکمی بیشتر از زمان قطع موتورایز بذارید.من متوجه نشدم معمولا زمان قطع باید خیلی سریعتر اتفاق بیفته که آرک ایجاد نشه.حالا این تاخیر که میگید در باز کردن کنتاکتهای کمکی همون موتورایز پیش میاد؟
در کلید های قدرت معمولا کنتاکت توسط نیروی یه فنر شارژ شده توسط موتور ،قطع و وصل میشه که خیلی سریعه .حالا این چطور زمان قطعش طولانیه؟
دیدگاه