اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سنسور تشخیص شدت باران

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : سنسور تشخیص شدت باران

    نوشته اصلی توسط علی حیاتی
    سلام
    همانطور که میدانید وقتی یک معیاری را اندازه می گیرید این معیار نسبت به یک مبنایی اندازه گیری میشود.
    به نظر من شما با سنسور وزن می توانید مقدار بارش باران را در مدت یک دقیقه بدست آورید بعد بگویید چند لیتر باران در دقیقه آمده است. به نظر من این روش دقیق تر است.
    علی جان ، این روش که می فرمایید برای سنجش میزان بارش استفاده می شود : وقتی هواشناسی اعلام می کند که فلان میلی متر بارش داشتیم منظورشون همینه.

    ولی این طرا برای کاربرد خودرویی مناسب نیست :
    1- سرعت اندازه گیری کم است.
    2- حجم سیستم اندازه گیری بالا می رود
    3- برای خالی کردن مجدد ظرف برای سنجش بعدی باید تمهیدی اندیشیده شود ( کیف کردم چقدر رسمی شد ! )

    در مجموع ، تا اونجاییکه می دونم شدت بارون رو برای کاربردهای خودرویی به همین دو تکنیک مادون قرمز و پیزوالکتریک اندازه می گیرند.

    مخلص شما
    It's not the Strongest that Survive, Nor the Most Intelligence, But the ones Most Responsive to Change
    گونه هایی که شانس بقا دارند ، نه قویترین هستند و نه باهوشترین بلکه آنهایی هستند که بیشترین آمادگی تغییرات را دارند !
    چارلز داروین - بنیانگذار نظریه تکامل

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : سنسور تشخیص شدت باران



      از سال 1907 که اولین ایده برف پاک کن خودرو بصورت عملی بر روی اتومبیلها بکار گرفته شد مشکل دید کافی راننده ها مطرح شد.پس برف پاک کن هایی با یک تیغه ابداع شدند که بصورت مکانیکی کار می کردند.این برف پاک کن ها با یک اهرم در کنار دست راننده به چپ و راست میرفتند.سپس برف پاک کن های مغناطیسی راهی بازار شدند.مشکل اصلی آنها عدم تنظیم سرعت حرکت تیغه بود و بسیار آهسته بودند.

      با گذشت زمان و پیشرفت فناوری خودروسازی برف پاک کن های الکتریکی تک تیغه موتوری ساخته شدندکه محدوده بسیار کمی از شیشه جلو را پوشش میدادند. بعدها با تنظیم زمان بندی حرکت دو تیغه فضای بیشتری از شیشه تحت پوشش برف پاک کن قرار گرفتند.

      پیشرفت بعدی که در برف پاک کن های الکتریکی حاصل شد تنظیم سرعت حرکت تیغه ها بود.

      خودروسازان پارا فراتر از این گذاشته و علم الکترونیک را بکار گرفتند و از حسگرهای الکترونیکی استفاده کردند.این حسگرها موسوم به حسگر باران وظیفه تشخیص آب,گردوخاک و هر گونه آلودگی بر روی شیشه جلوی خودرورا بر عهده دارند و به محض تشخیص, برف پاک کن ها را روشن کرده تا دیدراننده را به صد در صد برسانند.

      این حسگرها در قسمت بالاومیانی شیشه جلو (معمولا پشت آینه جلو) نصب میشوند.مکانیزم اصلی کاراین حسگرها به این صورت است که نور مادون قرمزرا بازاویه45درجه توسط یک چراغ LED ویژه درمسیری برروی سطح شیشه میتاباند.این نورازدرون جداره میانی شیشه عبور میکند و بازتابیده میشود و به حسگر بازگشته و توسط گیرنده آن جذب میشود.درحالت عادی بخش عمده ای از نور تابیده شده بازتاب میشود و از دید سنسورهای خودرو این امر به معنی پاک بودن سطح شیشه خودرو است.

      در صورتی که شدت نور تابانده شده ازشدت نور دریافت شده کمترباشد به این معنی است که نور به علت وجود آلودگی بر روی شیشه شکسته شده و از شدت آن کاسته است و در ادامه برف پاک کن ها روشن میشود.

      نکات دیگری نیز در مورد این نوع حسگرها قابل توجه هستند.برای مثال هنگامی که خودرو خاموش است کار نمی کنند حتی اگر سوئیچ باز باشد.علت این امر این است که اولا از باتری خودرو برق کمتری گرفته شود.ثانیادر صورتی که بر روی شیشه برف یا یخ زیادوجود دارد از صدمه رسیدن به تیغه ها جلوگیری میشود.


      دیدگاه


        #18
        پاسخ : سنسور تشخیص شدت باران

        میتونی یه ظرف با مساحت مشخصی رو بزاری زیر باران نیم دقیقه صب کنی بعدش در ظرف رو بگیری که بارون نیاد توش و اندازه ابی که توی ظرف هست رو بسنجی و با لحاظ دادن حجم ظرف و زمان و مقدار اب جمع شده شدت باران رو بدست بیاری.
        الگوریتمش این هست.

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : سنسور تشخیص شدت باران

          من خودم یکی از این سنسور های تشخیص بارون رو بررسی کردم ، مدلی که به دست من رسید از ماشین های هیوندای بود ، دقیقا همونطوری که دوستمون گفتن سیستم کاریشون با مادون قرمزه و تابش و بازتابش از شیشه هست . یک عدسی جلوی این سنسور های IR تعبیه شده که شکل خاصی دارند ، اگر بخوام حدودی بگم شبیه یک نیم کره اند که لبه های این نیم کره حالت خاصی داره ، سعی میکنم اگر سنسورش رو توی وسایلم پیدا کردم عکش رو براتون بزارم . از نظر من هم بهترین شیوه سنجش بارون همین بازگشت نور است روش های دیگه هم شاید وجود داشته باشه اما توی خودرو و مخصوصا شیشه زیاد کاربردی نیست به نظرم .

          دیدگاه

          لطفا صبر کنید...
          X