اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کارتهای شناسایی ملی هوشمند جایگزین همه کارتهاجاری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کارتهای شناسایی ملی هوشمند جایگزین همه کارتهاجاری

    طراحی کارتهای هوشمندجهت جایگزینی
    کارت شناسائی ملی و دیگر کارتها جاری در کشور
    با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص آغاز اصلاح اگوی مصرف در تمام زمینه ها وشروع آن از بهار 1388متخصصین باید راهکاری جهت جلوگیری وبه هدر رفتن سرمایهای ملی که در جهت ساخت میلیونها کارت بعنوان شناسایی ؛ سوخت ؛ اعتباری وبانکی و........انجام نمایند .
    در انجام این رسالت مهم شاید سازمان ثبت احوال که متولی اولین کارتهای شناسایی وپژوهش خوبی برای این مهم باشد.
    نظام نوین ثبت احوال نیازمند بستری مناسب جهت شناسائی ایرانیان و اقتدار بیشتر اسناد و مدارک هویتی و ارائه خدمات در قالب سیستمهای نوین الکترونیکی و همگامی با عرصه تبادل اطلاعاتی داخلی و خارجی با بکارگیری کلیدهای شناسائی منحصر بفرد و سیستمهای گزارش گیری واقعی می باشد.
    تفکردر- هویت ملی و جهانی شدن آن و تبادل اطلاعات در سامانه های الکترونیکی- صرفه جوئی در هزینه ها-ارائه خدمات سریع و صحیح جهت تبادل های فرهنگی اسلامی چگونکی عملکرد سیاستهای خارجی – اشتغال – مهاجرت- پناهندگی - انتخابات مبنی بر صحت و سلامت – نقش هنر و احراز هویت ملی آن – بنیاد گرائی بازارهای جهانی و داخلی و فقر جهانی ویژگیهای زیست محیطی و اقلیمی ایران و شناسائی آن به مردم جهان و همه و همه نیازمند یک اقتدار هویتی ملی و غیر قابل جعل و روسوج اتباع بیگانه و برهم زدن ساز و کارهای روابط اجتماعی و عملکردهای گروهی اجتماعی سیاسی اتباع ایرانیان بوده است . این تفکر و باور ، دولت خدمتگذار را بر آن داشت که با واگذاری بخش کلان این وظیفه به سازمان ثبت احوال کشور گامهای نخستین این تعهد با تبیین قانون الزام و ابلاغ شماره ملی و کد پستی به کلیه اتباع ایرانی آغاز و در همین راستا سازمان ثبت احوال با طراحی و راه اندازی بزرگترین پایگاه بانک اطلاعات ایرانیان - پایگاه اطلاعات جمعیت کشور را در قالب تخصیص شماره ملی ده رقمی و منحصر به فرد ورود اطلاعات بیش از نود میلیون رکورد و انجام چندین مرحله پالایش اطلاعات و اجرای روشهای بروز رسانی اطلاعات در این پایگاه داده بزرگترین عملیات دیتا اینتری در سطح ملی در سازمان ثبت احوال انجام پذیرفت و این مهم را میتوان از افتخارات دولت جمهوری اسلامی و بطبع سازمان ثبت احوال قلمداد نمود
    کارت شناسائی ملی گامی بسوی دولت الکترنیک:
    هر چند که مفهوم دولت الکترنیک در برخی از کشورها از حد یک ایده
    و آرمان فراتر نمی رود اما در کشورهای توسعه یافته بویژه کشورهای پیشرفته در عرصه فناوری ارتباطات و الکترونیک سالهاست که مرحله جنینی را پشت سر گذاشته به بلوغ کامل رسیده و همه عرصه های اقتصادی اجتماعی فرهنگی خانوادگی و حتی اوقات فراغت افراد نیز درنوردیده و متحول ساخته است .
    از سال 1969 میلادی که دنیای مدرن شاهد ظهور اولین کارت پلاستیکی هوشمند در آلمان و با دو سال فاصله در ژاپن و چهار سال بعد در فرانسه بود تا امروز که نقش این کارتها در زندگی روزمره بسیار افزایش یافته است.
    بهره گیری از کارتهای هوشمند برای دولتها – بنگاه های اقتصادی و بطور کلی برای اشاعه دهندگان آنها مزیتهای بسیاری به همراه دارد بطوری که دولت های آماده اند جهت فراهم ساختن بسترهای فرهنگی – اجتماعی بمنظور استفاده از کارت هوشمند در عرصه های مختلف هزینه های زیادی را متحمل شوند.
    کارت هوشمند در ایران از اوایل دهه 70 توسط شرکت مخابرات ارائه و بتدریج توسط بانکها و موسسات مالی و پولی با فناوری جدید مورد استفاده قرار گرفت.
    اجرای طرح کارت هوشمند سوخت با فراگیری آماری حدود 15 میلیون
    نفر جهشی بزرگ در راستای ظهور دولت الکترونیک بوده .
    رویکردهای اخیر سازمانهای دولتی مانند سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای طرح کارت هوشمند درمانی و توزیع یارانه های دولتی بصورت نقدی در قالب کارتهای هوشمند و همه این استفاده ها نیاز به دو پارامتر اصلی داشته اند:
    اول- نیازمند شناسائی افراد بر اساس یک هویت مدرن در قالب سیستمهای مکانیزه و الکترونیکی جهت تبادل داده ها
    دوم- سیستمهای ارتباطی و بسترهای مخابراتی و مکانیزه.
    تولید و توزیع کارتهای شناسائی ملی در مرحله اول بیش از 98% احاد جمعیتی واجد شرایط را پوشش داده است و اینک در مرحله دوم نیاز به تولید یک کارت شناسائی هوشمند با عرصه کاربردی و خدماتی فراتر و متفاوت بجای کلیه کارتهای هوشمند دیگر از الزامات دولت و سازمان ثبت احوال کشور بشمار می رود که جایگزین ده ها کارت هوشمند مخابراتی- سوخت – شناسائی و یا اعتباری و بانکی بر اساس پایه و بنیاد هویت
    حقیقی نه مجازی افراد و مستند بر بانک اطلاعات پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال باشد.
    کارت شناسائی ملی و انتخابات
    کارت شناسائی ملی یکی از خروجیهای مهم پایگاه اطلاعات جمعیت کشور بوده است بکارگیری و الزام آن در سیستمهای راهبردی و کاربردی و سیاست گذاریهای جدید نظام از شاخصهای بارز آن بوده است.
    بعنوان مثال صرفه جوئی در هزینه های مبنی بر بکارگیری سیستمهای مکانیزه و ایجاد امنیت و صحت و دقت و سرعت در ارائه خدمات مقدور نمی گردد مگر با استفاده از ابزار و کلید ویژه و شناسه منحصر بفرد شماره ملی و کارت شناسائی ملی و هویتی ایرانیان این کلید بصورت آزمایشی در سطح ملی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آزمایش گردید تا علاوه بر آزمایش سیستمهای مخابراتی و ارتباطی از بانک اطلاعاتی پایگاه جمعیت کشور جهت اعتبار سنجی هویتی اتباع و شرکت کنندگان استفاده گردد.
    البته در روشها و سیستمهای رأی گیری الکترونیکی که از سال 1960 میلادی تا کنون در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد
    که مجموعاً شامل :
    1- سیستمهای رأی گیری الکترونیکی مبنی بر کاغذ
    2- سیستمهای رأی گیری الکترونیکی مبنی بر دستگاه ثبت مستقیم
    3- سیستمهای رأی گیری الکترونیکی مبنی بر شبکه های عمومی اینترانتی و اینترنتی
    بکارگیری تکنولوژی در هریک از مراحل رأی گیری تأثیر غیر قابل انکاری در سهولت اعتبار سنجی و شناسائی افراد واجد شرایط و نمایندگان نه تنها از عوامل کلیدی در انتخابات می باشد بلکه باعث شفاف سازی عملکرد و اعتماد سازی وافزایش استقبال عموم از انتخابات با توجه به حداقل رسیدن خطاهای انسانی و بطبع کمتر شدن نقش ناظرین و ایجاد امنیت و سلامت مبنی بر شناسائی هویت ملی و کنترل سیستمی که بر اساس پایگاه داده سازمان ثبت احوال به عنوان کلید شناسه هویتی تأثیر بسزائی در این راستا خواهد داشت.
    امید است محققان ودانشجویان اهل معرفت دین ومیهن بااراًٌٍیه طرحهاو راهکارها مناسب این امر خطیری که رهبر انقلاب آنرا سرچشمه همه رفتارهای ملی مذهبی واخلاقی آحاد مردم در شکل اصلاح اگوی مصرف فرموده اندرا هدایت فرمایند.

    مجتبی یکتامنش
لطفا صبر کنید...
X