اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کروز کنترلر

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : کروز کنترلر

    نوشته اصلی توسط kaboy32
    دوستان مرسی از همکاریتون...من از تعمیرکار پرسیدم گفت ماشین انژکتوره ولی اگه کاربراته از کجا باید خروجی بگیرم...این خروجی به صورته پالسه؟
    یا باید کیلومتر رو باز کنی و ببینی از چرخ سیکنال الکتریکی میاد یا یه سیم مثل سیم ترمز حرکت چرخ رو منتقل میکنه
    یا این که از یه نفر که سردر میاره بپرسی توی چرخ برای کیلومتر سنسور داره یا نه؟
    زیاد به انژکتور ربط نداره

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : کروز کنترلر

      دستت درد نکنه...میرم یه تحقیقی میکنم ببینم اوضاع چطوریه :nerd:

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : کروز کنترلر

        پراید 79 را نمیدونم ولی پراید82 سیم کیلومتر داشت.
        آیا جهالت نیست که آدمی ساعات شیرین امروز را فدای روزهای آینده کند؟

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : کروز کنترلر

          نوشته اصلی توسط pooyan-shafiei
          پراید 79 را نمیدونم ولی پراید82 سیم کیلومتر داشت.
          یعنی الکتیریکی نبود مثل موتور سیکلت ؟

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : کروز کنترلر

            از یه باطری ساز پرسیدم گفت کیلومترش مکانیکیه...باید خروجی از سیم کویل بگیرم و از طریق دور موتور سرعت رو پیدا کنم...به نظر شما چطوری میشه خروجی گرفت؟ :angry:

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : کروز کنترلر

              نوشته اصلی توسط kaboy32
              از یه باطری ساز پرسیدم گفت کیلومترش مکانیکیه...باید خروجی از سیم کویل بگیرم و از طریق دور موتور سرعت رو پیدا کنم...به نظر شما چطوری میشه خروجی گرفت؟ :angry:
              اوا باید یه دونه سنسور مجاورتی (القایی یا proxymity switch) با قطر کم مثلا 6یا 8 میلیمتر بخرید فکر کنم حدود 70000 تومن باشه
              روی پولی که به دینام یا میل لنگ وصل شده(تسمه پروانه و دینام بهشون وصل شده) دو تا قطعه فلزی به اندازه سر سنسور
              و به بلندی 1 سانتی متر روی پولی سوار کنید (به صورت متقارن یاشند که باعث لرزش موتور نشند) و بعد خروجی سنسور رو بخونید
              البته این روش پیشنهادی من بود متمئنا روش های زیادی میشه اجرا کرد
              یا اینکه یه تیکه ورق آهنی رو روی پولی دینام سوار کنید و سنسور رو روبه روی ورق نصب کنید
              البته این رو مد نظر داشته باشید که سنسور های صنعتی اکثرا بیشتر از 15 ولت هستند
              یا باید سنسور 12 ولت گیر بیارید یا مبدل 12 به 24 ولت گیر بیارید

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : کروز کنترلر

                سلام دوستان
                تا جایی که من میدونم سیستم کروز کنترل خیلی سال پیش ساخته شده، حتی زمانی که ECU تو خودرو ها استفاده نشده بود! اون زمان تمامی دستورات برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو بصورت مکانیکی به اجزای ماشین صادر میشده. کروز کنترل در خودروهایی که دنده دستی هستن هم قابل پیاده سازیه.
                البته، سیستمهای استاندارد کروز کنترل یه سری استانداردهایی دارن که حتما باید رعایت بشه. مثلا چند موردش رو اشاره میکنم:
                1- در صورتی که در حالت کروز راننده گاز بده سیستم از کروز خارج میشه
                2- در صورتی که حین فشار دکمه تغییر سرعت راننده گاز بده ضمن افزایش سرعت خودرو رو کروز باقی می مونه
                3- در صورتی که کوچکترین فشاری بر پدال ترمز یا کلاچ زده بشه سیستم کروز غیرفعال شده و به حالت دستی برمیگرده، بنابراین هرگز تغییر دنده اتفاق نخواهد افتاد.
                4- در صورتی که خودرو به سراشیبی یا سربالایی برسه، متناسب با شیب جاده دریچه هوا و سیم کنترل گاز تنظیم میشن تا باز هم سرعت ثابت بمونه.
                5- کروز کنترل در سرعت زیر 40 کیلومتر در ساعت (در برخی خودروها 50 کیلومتر در ساعت) فعال نمیشه.
                6- کروز خودرو در صورت نیاز به فعال شدن بعد از روشن شدن خودرو با تاخیر چند دقیقه ای استارت میشه.
                7- خودرو در حالت کروز خاموش نمیشه.
                و یه سری قوانین دیگه که باید قبل از ساخت حتما مطالعه بشن. دو تا لینک زیر رو ببین:
                http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%...AA%D8%B1%D9%84
                http://en.wikipedia.org/wiki/Cruise_control
                شما نیاز داری که از یه سری جاها داده هایی رو به دست بیاری و به یه سری اجزا دستوراتی رو صادر کنی. مثلا باید سرعت و وضعیت دریچه گاز (هوا) خودرو رو با سنسورهات داشته باشی. از طرف دیگه برای ساخت یه سیستم استاندارد و بی خطر باید سنسورهای مختلفی برای جاهایی که نیازه (مثلا پدالهای ترمز و گاز و کلاچ، تایمر قطع و وصل و غیره) استفاده کنی. و نهایتا اینکه برای بعضی جاها دستور صادر کنی، مثلا جاهایی مثل دریچه هوا، سیم گاز و غیره (دیگه بسته به هوشمندی سیستمت متغیره.
                البته این نکته رو هم بگم که اگه ماشینی که میخوای روش کار کنی Ecu داشت کارت خیلی راحت تر بود، چون میتونستی با استاندارد OBDII و چیپ مخصوصی که براش هست و خروجی سریال! میده از [glow=red,2,300]تمام [/glow]داده های ECU بدون نیاز به دستکاری سخت افزاری ماشین به راحتی استفاده کنی. یه نگاه به این لینک ها بکن:
                http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
                www.obdsol.com/solutions/chips/stn1110/
                http://gas2.org/2014/02/26/turn-car-...bd-ii-adapter/
                اینا تو ایران هم فراوونه...
                موفق باشی
                تشكر نكن، صلوات بفرست:

                [img width=165 height=100]http://www.askdin.com/gallery/images/29839/1___________5.png[/img]

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : کروز کنترلر

                  چیزی که من طراحی کردم اینه که استپر با یه سیمی با دریچه گاز در گیر میشه و از طریق میکرو فرمان میگیره که دریچه رو ثابت کنه...الان مسئله من اینجاست که پالس مورد نظر رو از کجای ماشین بگیرم به میکرو بدم؟

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : کروز کنترلر

                    نوشته اصلی توسط kaboy32
                    چیزی که من طراحی کردم اینه که استپر با یه سیمی با دریچه گاز در گیر میشه و از طریق میکرو فرمان میگیره که دریچه رو ثابت کنه...الان مسئله من اینجاست که پالس مورد نظر رو از کجای ماشین بگیرم به میکرو بدم؟
                    سلام
                    میتونی از سیم پشت آمپر که اومده به کیلومتر شمار ماشین بگیری. اگه نه، نهایتا میتونی با
                    http://eshop.eca.ir/%DA%86%D8%B1%D8%...D8%B2-5cm.html
                    و
                    http://eshop.eca.ir/%D9%85%D8%A7%DA%...%AA%D8%B1.html
                    و یه میکرو از یکی از شفتهای دوار مرتبط با چرخ ماشین پالس بگیری و خودت حین رانندگی با شمارش پالس توسط میکرو و دونستن سرعت کالیبرش کنی. البته اگه وصلش کنی به شفت دینام و کولر و غیره نهایتا فقط میتونی دور موتورو داشته باشی نه سرعتو.
                    تشكر نكن، صلوات بفرست:

                    [img width=165 height=100]http://www.askdin.com/gallery/images/29839/1___________5.png[/img]

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : کروز کنترلر

                      نوشته اصلی توسط محمد ن
                      سلام
                      میتونی از سیم پشت آمپر که اومده به کیلومتر شمار ماشین بگیری. اگه نه، نهایتا میتونی با
                      http://eshop.eca.ir/%DA%86%D8%B1%D8%...D8%B2-5cm.html
                      و
                      http://eshop.eca.ir/%D9%85%D8%A7%DA%...%AA%D8%B1.html
                      و یه میکرو از یکی از شفتهای دوار مرتبط با چرخ ماشین پالس بگیری و خودت حین رانندگی با شمارش پالس توسط میکرو و دونستن سرعت کالیبرش کنی. البته اگه وصلش کنی به شفت دینام و کولر و غیره نهایتا فقط میتونی دور موتورو داشته باشی نه سرعتو.
                      اون ماژول رو من خریدم توی سرعت عای بالا (400 پالس بر ثانیه ) خروجیش اعوجاج پیدا میکنه بهتره همون چرخ های اینکودر و یه اپتوکانتر و
                      یه مقایسه کننده خودتون شفت اینکورد رو درست کنید

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : کروز کنترلر

                        نوشته اصلی توسط ehsanbagheri
                        اون ماژول رو من خریدم توی سرعت عای بالا (400 پالس بر ثانیه ) خروجیش اعوجاج پیدا میکنه بهتره همون چرخ های اینکودر و یه اپتوکانتر و
                        یه مقایسه کننده خودتون شفت اینکورد رو درست کنید
                        سلام دوست عزیز
                        ممنون از اینکه تجربتونو در اختیارمون گذاشتین. گرچه چرخ ماشین هرگز 400 دور در ثانیه نمیچرخه، اما منم منظورم صرفا استفاده از این ماژول نبود، منظورم استفاده از یه اپتوکانتر و انکودر بود.
                        ولی خوب این روش هم ایراداتی داره دیگه، از جمله اینکه اطراف چرخهای ماشین همیشه کثیف و گرد و خاکی و گلی هستن و این موضوع باعث گرفتگی دید اپتوکانتر یا گرفتگی سوراخهای انکودر میشه...
                        دوستان به نظرتون میشه یه موتور DC کوچیک و ساده رو با شفت چرخ کوپل کرد و ولتاژ خروجیش رو استفاده کرد؟ اگه بشه حتی میشه واسه محکم کاری رو 4 تا چرخ هم پیادش کرد تا موتورها پشتیبان هم باشن و حتی اگه 3 تا هم اشتباه کردن باز یکی کار کنه. خرجش 4 تا پایه ADC میکروئه با 4 تا موتور کوچیک...
                        نظرتون چیه؟

                        اضافه شده در تاریخ :
                        راستی این 2 تا لینکو پیدا کردم، شاید دومی به درد بخوره:
                        http://www.gerdavari.com/sensor-khodro1.aspx
                        http://www.gerdavari.com/sensor-khodro2.aspx
                        مرسی
                        تشكر نكن، صلوات بفرست:

                        [img width=165 height=100]http://www.askdin.com/gallery/images/29839/1___________5.png[/img]

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X