اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سال تحصیلی دانشگاهها «سه ترمی» میآ‌شود

Collapse
این موضوع بسته شده است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سال تحصیلی دانشگاهها «سه ترمی» میآ‌شود

    خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
    سرویس: آموزشی



    مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح کاهش دوره لیسانس دانشگاهها، از حذف برخی دروس عمومی و اختیاری، کاهش سقف واحدها، ارایه برخی دروس به شکل مجازی و طرح 3 ترمی شدن هر سال تحصیلی خبر داد.

    دکتر رضاعامری در گفتآ‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از طرحآ‌های وزارتخانه در راستای تحول در شیوهآ‌های پذیرش دانشجو و تجدید نظر در شیوهآ‌های آموزشی دانشگاهآ‌ها را بازنگری در طول دورهآ‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به این که دوره کارشناسی در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا طولانیآ‌تر است، در این زمینه در صددیم که دوره لیسانس را حداقل تا یک نیمسال، کاهش دهیم.

    وی افزود: با توجه به اینکه تا پایان برنامه چهارم توسعه باید سه میلیون و700 هزار دانشجو داشته باشیم و قریب به سه میلیون و 500 نفر از این دانشجویان در دوره کارشناسی و پایینآ‌تر از آن مشغول به تحصیل هستند، بنابراین اگر در دوره کارشناسی بررسی و تجدید نظری صورت گیرد، این موضوع بر روی دورهآ‌های پایینآ‌تر از کارشناسی نیز تاثیر خواهد داشت.


    پیشآ‌بینی 4 طرح برای کاهش دوره لیسانس؛


    حذف برخی از دروس اختیاری وعمومی

    وی با بیان اینکه در حال حاضر 4 طرح برای کاهش دوره لیسانس در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: در این زمینه سادهآ‌ترین شیوه، کم کردن واحدهای درسی است، با توجه به اینکه تعداد واحدهای مقطع کارشناسی بین 135 تا 140 واحد متغییراست، بنابراین میآ‌توان با حذف برخی از دروس اختیاری، عمومی و یا پایه تعداد واحدها را کاهش داد.


    کاهش سقف واحدهای درسی

    دکترعامری افزود: همچنین کاهش سقف واحدهای درسی در برخی از دروس نیز از دیگر طرحها و شیوهآ‌های موجود جهت کاهش دوره لیسانس است، بدین صورت که دروس 3 یا 4 واحدی به 2 یا 3 واحد درسی کاهش یابد.


    ارایه برخی دروس به شیوه مجازی


    وی، خاطر نشان کرد: همچنین استفاده از ظرفیت دورهآ‌های مجازی از دیگر روشهای موجود جهت کاهش دورهآ‌های لیسانس است،آ‌ بدین ترتیب که دانشجویان واحدهایی را که میآ‌توانند به صورت غیرحضوری پاس کنند را به صورت مجازی بگذرانند که بر این اساس هر دانشجو میآ‌تواند حداقل تا30 واحد را به صورت غیرحضوری بگذراند.


    3 ترمی شدن سال تحصیلی دانشگاهها

    دکترعامری با بیان این که سه روش ذکر شده جهت کاهش دوره لیسانس روشهای مرسوم و قابل اجرایی هستند، گفت: روش دیگری در این زمینه مطرح است و آن این که در تقویم تحصیلی دانشگاهها یک بررسی کارشناسانه انجام گیرد بدین ترتیب که به جای اینکه دو نیم ترم تحصیلی در هر سال برگزار شود، این دو ترم به سه ترم تحصیلی افزایش یابد و در هر ترم حدود 15 یا 16 واحد گذرانده شود که در مجموع هر سال 45 واحد ارایه خواهد شد، این در حالیست که در حالت معمولی در سال، دو ترم تحصیلی برگزار میآ‌شود و دانشجویان نیز حدود 38 یا 36 واحد میآ‌گذرانند.

    وی افزود: در روش فوق به عنوان نمونه سال تحصیلی از 15 تا 20 شهریور آغاز میآ‌شود و هر ترم 10 تا 12 هفته طول میآ‌کشد و فرجه هر نیم سال تحصیلی هفت یا هشت روز خواهد بود.

    دکترعامریآ‌ خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه از نیم سال دوم تحصیلی دانشگاهها بهرهآ‌وری به صورت کافی انجام نمیآ‌گیرد، بنابراین با اجرای سه ترم تحصیلی در یک سال میآ‌توان از فرصتهایی که دانشجویان در دانشگاهها حضور نمیآ‌یابند استفاده بهینهآ‌تری انجام داد.

    مدیر کل برنامهآ‌ریزیآ‌ و ارزیابی وزارت علوم، در پایان اظهار کرد: قابل ذکر است که روشهای ذکر شده میآ‌تواند به صورت تلفیقی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
    به اميد سر افرازي ايران و ايران زمين
لطفا صبر کنید...
X