اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

جایروبک

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    جایروبک

    با سلام خدمت مهندسین عزیز

    میخواستم بدونم جایروبک چه کاری تو موتور انجام میده؟
    اگه تو موتور نباشه چه اتفاقی میفته؟
    جایگزین میشه توسط قطعه دیگه ای؟

    #2
    پاسخ : جایروبک

    نوشته اصلی توسط imaniro
    با سلام خدمت مهندسین عزیز

    میخواستم بدونم جایروبک چه کاری تو موتور انجام میده؟
    اگه تو موتور نباشه چه اتفاقی میفته؟
    جایگزین میشه توسط قطعه دیگه ای؟
    جاروبک رابط بین روتور و استاتور هستش حلاصش اینه
    اگه نباشه پس هیچ ولتاژی رد و بدل نمیشه
    نمیشه جایگزین کرد چون به وسیله ای احتاج هست که در عین حال که رتور میچرخه بهش اتصال هم داشته باشه
    البته اینا نظر منه شایدم من اشتباه میکنم
    Gelecek Bizimdir >

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : جایروبک

      موتور ها بر دونوعند یا جاروبک دارند(براش) یا براشلس هستند.
      در موتورهای جاروبک دار ولتاژ رو به سیم پیچ های روتور می رسونند تا دو قطب مغناطیسی تشکیل بشند و موتور بچرخه.
      در موتورهای براشلس قسمت سیم پیچ ثابت هست و با تغیر قطب روی قسمت ثابت، قسمت دوار که یک آهنربای دایمی هست رو وادار به چرخیدن میکنند مثل فن های موجود در کامپیوتر

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : جایروبک

        سلام
        جاروبک باوجود سادگی معایب زیادی داره ازجمله:گرم شدن بدلیل استحکاک-ساییده شدن ونیاز به تعویض پس از مدتی-ایجاد سروصدا-جرقه زدن و...
        قبل از دويدن بايد راه رفتن ياد گرفت.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : جایروبک

          متشکرم از همه ی مهندسین و صاحب نظران محترم

          اینکه مطالب و نظرات جنبه ی تکمیلی داشت نسبت به هم واقعا خوب بود

          لپ کلام رو گرفتم،فقط یه سوال پیش اومد واسم،چرا باید استاتور و روتور به صورت مستقیم توسط جایروبک اتصال داشته باشن؟!؟!؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : جایروبک

            نوشته اصلی توسط imaniro
            متشکرم از همه ی مهندسین و صاحب نظران محترم

            اینکه مطالب و نظرات جنبه ی تکمیلی داشت نسبت به هم واقعا خوب بود

            لپ کلام رو گرفتم،فقط یه سوال پیش اومد واسم،چرا باید استاتور و روتور به صورت مستقیم توسط جایروبک اتصال داشته باشن؟!؟!؟
            خوب اگه نداشته باشن چطوری ولتاژ رد و بدل شه بینشون ؟
            Gelecek Bizimdir >

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : جایروبک

              نوشته اصلی توسط imaniro
              متشکرم از همه ی مهندسین و صاحب نظران محترم

              اینکه مطالب و نظرات جنبه ی تکمیلی داشت نسبت به هم واقعا خوب بود

              لپ کلام رو گرفتم،فقط یه سوال پیش اومد واسم،چرا باید استاتور و روتور به صورت مستقیم توسط جایروبک اتصال داشته باشن؟!؟!؟
              موتورها از دو قسمت مغناطیسی تشکیل می شوند.
              قسمت ثابت و قسمت متحرک. این دو با واکنش های جذب و دفع به تناوب باعث چرخش موتور در جهت خاص می شوند.
              خب حالا اگه جاروبک نباشه روتور بدبخت چطوری آهنربای الکتریکی بشه و بچرخه؟

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : جایروبک

                جاروبک در موتورهای دی سی و اونیورسال کاربرد داره و موتور های سنکرون و ابزاری برای برقراری ارتباط الکتریکی هستش
                نوع دیگه ای از موتورهای ac هست که روتور قفسی هستن و توسط القا مغناطیس شده و به حرکت در میان ولی راندمان پایین تری دارن و به دلیل راحتی کار و عدم سرویس های دوره ای و بدون جرقه بودن استفاده فراوان تری در صنعت دارند

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : جایروبک

                  ممنونم از نظرات همه عزیزان

                  ولی مگه روتور سیم پیچی نشده؟وقتی مثلا به صورت 3 فاز سیم پیچی شده باشه این 3 فاز به صورت مستقیم به برق وصل نمیشن؟چرا باید رتور برقش رو از استاتور بگیره؟اصا برقشو از استاتور میگیره واسه تحریک شدن سیم پیچ هاش؟!؟!؟

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : جایروبک

                    ببخشید شما اصلا درس ماشین ها را خوندید. اگه خوندید به قانون موتوری و مولدی مراجعه کنید.
                    دوست عزیز در ماشین های dc به دلیل عدم وجود فرکانس اقا نداریم و ولتاژی در سیم پیچ های آرمیچر القا نمیشه که طبق قانون لنز عمل کنه و به گردش در بیاد در نتیجه برای مغناطیس شدن از جاروبک استفاده میشه.در موتورهای انیور سال هم جزئ موتورهای دی سی تقسیم بندی می شوند ولی توانایی کار با برق ac را نیز دارند.
                    موتورهای روتور قفسی دارای مدار الکتریکی بسته ای به شکل قفس سنجاب هستند که با قرار گرفتن در معرز میدان مفناطیس شده و شروع به چرخش در جهت Ns میکنند با سرعتی کمتر.
                    اطلاعات بیشتر را باید از کتاب چاپمن یا اگه دم دستت کتاب ماشین های الکتریکی هنزستان اومد مطالعه کنی .
                    باز هم سوالی بود در خدمتیم

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : جایروبک

                      نوشته اصلی توسط imaniro
                      ممنونم از نظرات همه عزیزان

                      ولی مگه روتور سیم پیچی نشده؟وقتی مثلا به صورت 3 فاز سیم پیچی شده باشه این 3 فاز به صورت مستقیم به برق وصل نمیشن؟چرا باید رتور برقش رو از استاتور بگیره؟اصا برقشو از استاتور میگیره واسه تحریک شدن سیم پیچ هاش؟!؟!؟
                      دوست عزیز بحث موتورهای سه فاز به کل فرق داره و خیلی مفصل تر از اینه که اینجا بشه توضیح داد.
                      دسته بندی معمول موتور ها از نظر تغذیه از این قرارند:
                      موتورهای DC: شامل موتور هایی که جاروبک دارند و موتورهای براشلس
                      موتور های یونیورسال که اون ها هم ساختمانشون کاملا شبیه به موتورهای دی سی جاروبک داره ولی میتونن با AC هم کار کنندمنتها توی طراحی شون یک ملاحظات خاص رو مثل جنس هسته باید لحاظ کرد.(مثل موتور جارو برقی-دریل)
                      موتورهای القایی که با AC فقط کار می کنند و شامل تکفاز و سه فاز هستند مثل پمپ آب کولر- هواکش ها(تکفاز) موتورهای پمپ چاه آب(اعم از تکفاز و سه فاز)
                      حالا شما اول باید ببینی در مورد کدومش میخوای مطالعه کنی.
                      یه سرچ بزنی تو اینترنت این دسته بندی خیلی مسیرت رو مشخص میکنه.

                      دیدگاه

                      لطفا صبر کنید...
                      X