اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

    [QUOTE=Electr0nics;731621]راستش من اصلا از 3 مداری که اونجا معرفی کرده سر درنیاوردم! دو تا مدار با 555 بود که یکی یدونه کلید فشاری داشت اون یکی دو تا! یه مدار هم با دو تا ترانزیستور بود!
    فلسفه ی باتری 9v رو هم نمی فهمم خب وقتی خودرو 12 تا 14.5 هست میسوزه که
    درود
    من نمیدانم شما چقدر از الکترونیک سر رشته دارید ولی اگریک نگاه به دیتا شیت 555 انداخته باشید خواهید دیدکه ولتاژ تغذیه میتوانید تا 18 ولت و جریان تا 200 میلی آمپر باشدکه برای راه اندازی یک رله کاملا کافیست و اما اگر از الکترونیک سر رشته چندانی ندارید نمیتوانید مدارات را تحلیل کنید و لذا بحث ما اینجا بیفایده خواهد بود
    موفق باشید.




    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    درود
    اما برای اینکه بحثی برای تشریح مدار و چگونگی کارکرد آن نداشته باشیم و یک مدار "هلو برو تو گلو " بدون حواشی ارائه شود به لینک زیر نگاه کنید :
    https://electronics98.com/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%D A%A9/%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%B4%D8%B1-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A8%DB%8C%D9%84-%DA%86%D8%B4%D9%85%DA%A9-%D8%B2%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7/

    دیدگاه


      #32
      پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

      http://https://www.namasha.com/v/9dw2Ofa1

      دیدگاه


        #33
        پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

        نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
        راستش من اصلا از 3 مداری که اونجا معرفی کرده سر درنیاوردم! دو تا مدار با 555 بود که یکی یدونه کلید فشاری داشت اون یکی دو تا! یه مدار هم با دو تا ترانزیستور بود!
        فلسفه ی باتری 9v رو هم نمی فهمم خب وقتی خودرو 12 تا 14.5 هست میسوزه که
        کلا ساده تر و بقولی زیر دیپلم اگه توضیح می دادین زودتر می رفتم توی کارش
        درود،دوست عزیز وگرامی،
        دوست خوبمون خواسته اساس کار مولتی ویبراتور ها رو توضیح بده.
        که مثلا مولتی ویبراتور چطوری کار میکنه و....
        موفق و پیروز باشید.
        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

        دیدگاه


          #34
          پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

          [QUOTE=nimdar;731626]
          نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
          راستش من اصلا از 3 مداری که اونجا معرفی کرده سر درنیاوردم! دو تا مدار با 555 بود که یکی یدونه کلید فشاری داشت اون یکی دو تا! یه مدار هم با دو تا ترانزیستور بود!
          فلسفه ی باتری 9v رو هم نمی فهمم خب وقتی خودرو 12 تا 14.5 هست میسوزه که
          درود
          من نمیدانم شما چقدر از الکترونیک سر رشته دارید ولی اگریک نگاه به دیتا شیت 555 انداخته باشید خواهید دیدکه ولتاژ تغذیه میتوانید تا 18 ولت و جریان تا 200 میلی آمپر باشدکه برای راه اندازی یک رله کاملا کافیست و اما اگر از الکترونیک سر رشته چندانی ندارید نمیتوانید مدارات را تحلیل کنید و لذا بحث ما اینجا بیفایده خواهد بود
          موفق باشید.




          دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

          درود
          اما برای اینکه بحثی برای تشریح مدار و چگونگی کارکرد آن نداشته باشیم و یک مدار "هلو برو تو گلو " بدون حواشی ارائه شود به لینک زیر نگاه کنید :
          https://electronics98.com/%D8%A7%D9%...6%D9%85%D8%A7/
          این رو چجوری باید جای اتومات راهنمای خود ماشین گذاشت؟!
          اتومات ماشین همونطور که عکس گذاشتم یک منفی و مثبت ورودی داره و یک مثبت خروجی ولی این مداره فقط یک مثبت و منفی ورودی من توش می بینم
          جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۲۰:۳۶ ۱۴۰۰/۰۵/۱۹.

          دیدگاه


            #35
            پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

            [QUOTE=Electr0nics;734731]
            نوشته اصلی توسط nimdar نمایش پست ها
            این رو چجوری باید جای اتومات راهنمای خود ماشین گذاشت؟!
            اتومات ماشین همونطور که عکس گذاشتم یک منفی و مثبت ورودی داره و یک مثبت خروجی ولی این مداره فقط یک مثبت و منفی ورودی من توش می بینم
            دوست عزیز
            در این مدار به جای اون 4 تا لامپ اون پایین وصل کن به چراغ ماشین و اون سر چراغ رو به منفی باطری
            ورودی هاش هم مشخصه

            دیدگاه


              #36
              پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

              [QUOTE=Electr0nics;734731]
              نوشته اصلی توسط nimdar نمایش پست ها
              این رو چجوری باید جای اتومات راهنمای خود ماشین گذاشت؟!
              اتومات ماشین همونطور که عکس گذاشتم یک منفی و مثبت ورودی داره و یک مثبت خروجی ولی این مداره فقط یک مثبت و منفی ورودی من توش می بینم

              درود
              حمل بر خود ستایی و یا خدای ناکرده بی احترامی نشود ولی وقتی من میگویم اگر از الکترونیک سر رشته ای ندارید بحث بیفایده است منظورم همین است . یعنی متاسفانه کسانی اینجا پیام میگذارند و کمک میطلبند که باید از درس فیزیک الکتریسته دبیرستان برایشان تدریس کرد تا مدارهای الکتریکی و الکترونیک دانشگاه و من فکر نمیکنم حداقل این سایت با این سطح تخصصی جای اینکار باشد. یعنی در نقشه ارائه شده ، شما لامپهای چشمک زن راهنمای خودرو را هم تشخیص ندادید که چیست .

              دیدگاه


                #37
                پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                [QUOTE=nimdar;734750]
                نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها


                درود
                حمل بر خود ستایی و یا خدای ناکرده بی احترامی نشود ولی وقتی من میگویم اگر از الکترونیک سر رشته ای ندارید بحث بیفایده است منظورم همین است . یعنی متاسفانه کسانی اینجا پیام میگذارند و کمک میطلبند که باید از درس فیزیک الکتریسته دبیرستان برایشان تدریس کرد تا مدارهای الکتریکی و الکترونیک دانشگاه و من فکر نمیکنم حداقل این سایت با این سطح تخصصی جای اینکار باشد. یعنی در نقشه ارائه شده ، شما لامپهای چشمک زن راهنمای خودرو را هم تشخیص ندادید که چیست .
                سوالی که پرسیدم واضح بود دوست عزیز

                دیدگاه


                  #38
                  پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                  [QUOTE=Electr0nics;734731]
                  نوشته اصلی توسط nimdar نمایش پست ها
                  این رو چجوری باید جای اتومات راهنمای خود ماشین گذاشت؟!
                  اتومات ماشین همونطور که عکس گذاشتم یک منفی و مثبت ورودی داره و یک مثبت خروجی ولی این مداره فقط یک مثبت و منفی ورودی من توش می بینم
                  سلام مجدد،
                  خدا رو شکر شما از اون دسته هستین که
                  واقعا پیگیر جواب یه موضوع هستن و مثل
                  عده ای نیستین که یه سوال رو میپرسن
                  ولی بعدش اصلا به موضوع اهمیت نمیدن.
                  اگه بخواین ،مدار ساده ترین فلشر خودرو
                  که برای لامپ های رشته ای و LED کاربرد
                  داره رو قرار بدم.
                  اما در مورد سوالتون :
                  در این مداری که دوستمون گذاشتن
                  +12 ورودی 12 ولت
                  GND یا 0 پایه مشترک
                  و کلکتور ترانزیستور هم خروجی + هست.
                  موفق و پیروز باشید.
                  مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                  https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                  دیدگاه


                    #39
                    پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                    با سپاس از راهنمایی شما
                    چون قراره دقیقا به همون سوکت اتومات راهنمای فابریک خودرو وصل بشه الان این تصویر که میذارم ببینید درسته یا نه. قسمتهای اضافی تصویر اصلی رو طبق اظهارات آقای Matin_Mirzadeh پاک کردم


                    اگر اشکالی توی کار بود تصویر درستترش رو لطفا خودتون بذارید
                    جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۱۴:۱۳ ۱۴۰۰/۰۵/۲۰.

                    دیدگاه


                      #40
                      پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                      اگه بخواین ،مدار ساده ترین فلشر خودرو
                      که برای لامپ های رشته ای و LED کاربرد
                      داره رو قرار بدم.
                      بله اگر زحمتتون نیست مدار خودتونم بفرستین
                      من یه مدت سرم گرم یکسری کارای دیگه بود نتونستم پیگیر بشم ولی ذهنم مشغوله که بهترین و ساده ترین راه چیه. مقاومت آجری طبق امتحانی که کردم ساده ترین اما بدترین راه بود
                      ضمنا در این مدار 555 چند تا سوال پیش آمد:
                      1. مقدار R4 رو درست نوشته؟ 1.1W؟!
                      2.خازن C2 آیا عدسی هست؟
                      3.انگار ترانزیستور قابلمه ای AD149 راحت گیر نمیاد و گرونم هست راهکار دیگه ای نداره؟
                      4.بجای کدوم مقاومتها باید پتانسیومتر گذاشت برای تنظیمات بیشتر
                      جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۱۵:۰۸ ۱۴۰۰/۰۵/۲۰.

                      دیدگاه


                        #41
                        پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                        نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                        بله اگر زحمتتون نیست مدار خودتونم بفرستین
                        من یه مدت سرم گرم یکسری کارای دیگه بود نتونستم پیگیر بشم ولی ذهنم مشغوله که بهترین و ساده ترین راه چیه. مقاومت آجری طبق امتحانی که کردم ساده ترین اما بدترین راه بود
                        ضمنا در این مدار 555 چند تا سوال پیش آمد:
                        1. مقدار R4 رو درست نوشته؟ 1.1W؟!
                        2.خازن C2 آیا عدسی هست؟
                        3.انگار ترانزیستور قابلمه ای AD149 راحت گیر نمیاد و گرونم هست راهکار دیگه ای نداره؟
                        4.بجای کدوم مقاومتها باید پتانسیومتر گذاشت برای تنظیمات بیشتر
                        بفرمایید اینم مدار فلشر ساده:

                        https://s18.picofile.com/file/843923...8683117839.png
                        این مدار به خوبی تنظیم شده و نیازی به تنظیم
                        نداره.
                        همونطور که که گفتم این مدار برای لامپ های
                        LED ، رشته ای و حتی هالوژن های کم توان
                        مناسبه.
                        همونطور که در شماتیک هم معلومه،باید
                        از رله 12 ولتی معمولی استفاده کرد در غیر اینصورت
                        فلشر کار نمیکنه یا سرعتش خیلی زیاد میشه.

                        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                        اما جواب سوالات:
                        1- اون مقاومت باید حذف بشه.
                        2- بله ،ولی هر نوع خازنی مناسبه.
                        3 - میشه بجاش از رله استفاده کرد.

                        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                        4- میشه جای R2 یه پتانسیومتر 20 کیلو اهم گذاشت
                        و سرعت رو تنظیم کرد.
                        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                        دیدگاه


                          #42
                          پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                          بفرمایید اینم مدار فلشر ساده:


                          این مدار به خوبی تنظیم شده و نیازی به تنظیم
                          نداره.
                          همونطور که که گفتم این مدار برای لامپ های
                          LED ، رشته ای و حتی هالوژن های کم توان
                          مناسبه.
                          همونطور که در شماتیک هم معلومه،باید
                          از رله 12 ولتی معمولی استفاده کرد در غیر اینصورت
                          فلشر کار نمیکنه یا سرعتش خیلی زیاد میشه.
                          .
                          با خازن 35v ساختمش کارش عالیه گرچه اما
                          1.درحالیکه رله رو امتحان کردم با 8 ولت هم کار می کنه ولی مدار بالا با زیر 13 ولت کار نمی کنه!! برای این قضیه چه راهکاری پیشنهاد می کنین
                          2.نواخت کار رله یه ذره زیاده و حتی فهمیدم با ولتاژ ورودی نسبت مستقیم داره. این نواخت زیادش با %10 افزایش ظرفیت خازن بهتر شد ولی نیازه مدت زمان روشن موندن لامپ رو هم یکم بیشتر کنم. چکار باید کرد؟ مقاومت 100 اهمی رو که کم و زیاد کردم مدار کلا کار نکرد
                          با تشکر
                          جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۱۷:۱۹ ۱۴۰۰/۰۵/۲۸.

                          دیدگاه


                            #43
                            پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                            نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                            با خازن 35v ساختمش کارش عالیه گرچه اما
                            1.درحالیکه رله رو امتحان کردم با 8 ولت هم کار می کنه ولی مدار بالا با زیر 13 ولت کار نمی کنه!! برای این قضیه چه راهکاری پیشنهاد می کنین
                            2.نواخت کار رله یه ذره زیاده و حتی فهمیدم با ولتاژ ورودی نسبت مستقیم داره. این نواخت زیادش با %10 افزایش ظرفیت خازن بهتر شد ولی نیازه مدت زمان روشن موندن لامپ رو هم یکم بیشتر کنم. چکار باید کرد؟ مقاومت 100 اهمی رو که کم و زیاد کردم مدار کلا کار نکرد
                            با تشکر
                            سلام مجدد،خوشحالم که از کارکرد مدار خوشتون
                            اومده.
                            1- برای اینکه مدار با11.5 و 12 ولت هم کار کنه،
                            کافیه مقدار مقاومت 100 اهمی رو به 47
                            اهم کاهش بدین.
                            2- برای افزایش مدت زمان روشن بودن
                            لامپ،کافیه مقدار مقاومت 470 اهم رو به 560
                            یا 680 اهم افزایش بدین.

                            درضمن این مدار و مدارات مشابه ، فقط با آزمون
                            خطا میشه نتایج خوب رو به دست آورد و
                            خودم 6 یا 7 بار آزمون خطا کردم تا این نتیجه رو
                            از این مدار دریافت کنم!
                            موفق و پیروز باشید.
                            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                            دیدگاه


                              #44
                              پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                              درود
                              با اصلاحات اخیری که توصیه کردین همه چیز در حالت آزمایشگاهی درسته الان
                              اما امروز که بستمش روی ماشین متوجه شدم درحالتیکه دسته راهنما زده نشده باشه رله برای خودش تق تق کار می کنه البته تا وقتی دسته راهنما زده نشه نمیتونه چراغها رو روشن کنه
                              بنظرتون کجای کار مشکل داره
                              با سپاس

                              دیدگاه


                                #45
                                پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                                نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                                درود
                                با اصلاحات اخیری که توصیه کردین همه چیز در حالت آزمایشگاهی درسته الان
                                اما امروز که بستمش روی ماشین متوجه شدم درحالتیکه دسته راهنما زده نشده باشه رله برای خودش تق تق کار می کنه البته تا وقتی دسته راهنما زده نشه نمیتونه چراغها رو روشن کنه
                                بنظرتون کجای کار مشکل داره
                                با سپاس
                                با سلام .....به احتمال زیاد سیم کشی که شما انجام دادی اشکال دارد.....

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X