اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

    نوشته اصلی توسط فرزاد الکترونیک نمایش پست ها
    با سلام .....به احتمال زیاد سیم کشی که شما انجام دادی اشکال دارد.....
    درود
    سیمکشی راهنما نیاز به دست خوردن نداره
    تازه اتومات قبلیش بدون این اشکال میتونه کار کنه
    اینم حتما راه حلی داره
    جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۱۸:۵۸ ۱۴۰۰/۰۵/۲۹.

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

      دوستان امروز سوکت اتومات خودرو رو امتحان کردم دیدم بمحض باز کردن سوییچ خودرو، برق + و - به سوکت ارسال میشه
      پس اتومات راهنمای خودروها برخلاف تصور و انتظار ما در حالت بیکاری هم برق داره
      برق + خروجی از اتومات هم که میره به دسته راهنما . تا زمانیکه دسته راهنما به بالا یا پایین زده نشه چراغ راهنماها بعلاوه ی اتومات و رله اش روشن نمیشن
      حالا اینکه پس چرا اتومات که درحالت بیکاری دارای برق هست رله اش در این حال هم کار نمیکنه (برخلاف اتوماتی که ما اینجا ساختیم) بنظرم مربوطه به استفاده از 2 تا ترانزیستور s8550 که توی اتومات های اصلی وجود داشته و پایه های مشترک با پایه های رله دارن



      بنابراین هر مدار اتوماتی که قراره ما بسازیم حتما باید این نکته رو در اون لحاظ کنیم
      حالا دوستان چه راهکاری میشه اجرا کرد که این اتوماتی که خودمون ساختیم هم بخوبی کار کنه و بالاخره این پروژه هم ختم به خیر بشه؟
      جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۱۶:۵۴ ۱۴۰۰/۰۶/۰۴.

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

        نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
        دوستان امروز سوکت اتومات خودرو رو امتحان کردم دیدم بمحض باز کردن سوییچ خودرو، برق + و - به سوکت ارسال میشه
        پس اتومات راهنمای خودروها برخلاف تصور و انتظار ما در حالت بیکاری هم برق داره
        برق + خروجی از اتومات هم که میره به دسته راهنما . تا زمانیکه دسته راهنما به بالا یا پایین زده نشه چراغ راهنماها بعلاوه ی اتومات و رله اش روشن نمیشن
        حالا اینکه پس چرا اتومات که درحالت بیکاری دارای برق هست رله اش در این حال هم کار نمیکنه (برخلاف اتوماتی که ما اینجا ساختیم) بنظرم مربوطه به استفاده از 2 تا ترانزیستور s8550 که توی اتومات های اصلی وجود داشته و پایه های مشترک با پایه های رله دارن



        بنابراین هر مدار اتوماتی که قراره ما بسازیم حتما باید این نکته رو در اون لحاظ کنیم
        حالا دوستان چه راهکاری میشه اجرا کرد که این اتوماتی که خودمون ساختیم هم بخوبی کار کنه و بالاخره این پروژه هم ختم به خیر بشه؟
        درود،
        متاسفانه در بعضی از خودرو ها،ولتاژ همیشه به اتومات متصل هست و
        باعث کاهش طول عمر اتومات و اتلاف توان( هر چند کم) میشه.
        انشااللّه تا فردا مدار رو اصلاح میکنم تا این عیب برطرف بشه.
        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

          نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
          دوستان امروز سوکت اتومات خودرو رو امتحان کردم دیدم بمحض باز کردن سوییچ خودرو، برق + و - به سوکت ارسال میشه
          پس اتومات راهنمای خودروها برخلاف تصور و انتظار ما در حالت بیکاری هم برق داره
          برق + خروجی از اتومات هم که میره به دسته راهنما . تا زمانیکه دسته راهنما به بالا یا پایین زده نشه چراغ راهنماها بعلاوه ی اتومات و رله اش روشن نمیشن
          حالا اینکه پس چرا اتومات که درحالت بیکاری دارای برق هست رله اش در این حال هم کار نمیکنه (برخلاف اتوماتی که ما اینجا ساختیم) بنظرم مربوطه به استفاده از 2 تا ترانزیستور s8550 که توی اتومات های اصلی وجود داشته و پایه های مشترک با پایه های رله دارن



          بنابراین هر مدار اتوماتی که قراره ما بسازیم حتما باید این نکته رو در اون لحاظ کنیم
          حالا دوستان چه راهکاری میشه اجرا کرد که این اتوماتی که خودمون ساختیم هم بخوبی کار کنه و بالاخره این پروژه هم ختم به خیر بشه؟
          ظهر بخیر،
          بفرمایید،این هم مدار فلشر اصلاح شده:

          https://s19.picofile.com/file/843998...0140508928.png
          راستی اگر مدار درست کار نکرد،
          میتونین یک دیود 1N4007 رو به نقاطA و K
          متصل کنین( آند دیود به A و کاتد دیودبه K)
          به جای6A10 هم میتونین از هر دیود با تحمل جریان
          حداقل 2 آمپر استفاده کنین.
          موفق و پیروز باشید.

          دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

          در ضمن لازم به گذاشتن اون کلید نیست.
          مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
          https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

            درود و با تشکر فراوان
            BC337 رو از روی یکی از همین اتوماتهای خیلی قدیمی که سوخته بود میتونم بردارم (البته امیدوارم سالم باشه) ولی برای BC557 ...
            چون تا یکی دو ماه دیگه امکان رفتن به شهر و خریدش نیست اگه زحمتی نیست لطفا ببینین از موارد زیر که موجود دارم آیا هیچکدوم بجاش قابل استفادست:
            A1015Y
            S8550
            BD135 و 138
            TIP41C
            2N2222A
            BT136 و 139
            ضمنا اون مقاومتی که رفته به ترانزیستور و نوشته 4k7k منظورش 4700 اهمه؟
            با تشکر
            جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۲۰:۵۶ ۱۴۰۰/۰۶/۰۶.

            دیدگاه


              #51
              پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

              با سلام به شما
              به جای BC557 امکان استفاده ازA1015 وجود دارد ***...
              4K7=4700:اهم می باشد ....

              دیدگاه


                #52
                پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                سعی می کنم 557 تهیه کنم و با اون بسازم ولی برای اطلاعات خودم :
                آیا اینکه a1015 از نوع npn هست و 557 از نوع pnp
                هیچ تاثیر خاصی روی کار ندارع؟

                دیدگاه


                  #53
                  پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                  نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                  سعی می کنم 557 تهیه کنم و با اون بسازم ولی برای اطلاعات خودم :
                  آیا اینکه a1015 از نوع npn هست و 557 از نوع pnp
                  هیچ تاثیر خاصی روی کار ندارع؟
                  .با سلام به شما....
                  هردو ترانزیستور 2sa1015...و BC557 از نوع..PNP هستند.
                  و قابل جایگزینی به جای هم می باشند
                  در ۱۰۱۵ جریان کلکتور حداکثر ۱۵۰ میلی آمپر است ..

                  دیدگاه


                    #54
                    پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                    نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                    درود و با تشکر فراوان
                    BC337 رو از روی یکی از همین اتوماتهای خیلی قدیمی که سوخته بود میتونم بردارم (البته امیدوارم سالم باشه) ولی برای BC557 ...
                    چون تا یکی دو ماه دیگه امکان رفتن به شهر و خریدش نیست اگه زحمتی نیست لطفا ببینین از موارد زیر که موجود دارم آیا هیچکدوم بجاش قابل استفادست:
                    A1015Y
                    S8550
                    BD135 و 138
                    TIP41C
                    2N2222A
                    BT136 و 139
                    ضمنا اون مقاومتی که رفته به ترانزیستور و نوشته 4k7k منظورش 4700 اهمه؟
                    با تشکر
                    درود،
                    خواهش میکنم
                    A1015 کاملا مناسب هست ولی ترتیب پایه
                    هاش متفاوت هست.
                    BT136 و BT139 هم ترایاک هستن و در دیمر
                    AC و قطع و وصل جریان AC کاربرد دارن.
                    دیگری ها هم همه NPNهستن.

                    ضمنا اون مقاومتی که رفته به ترانزیستور و نوشته 4k7k منظورش 4700 اهمه؟
                    بله،درسته 4k7k =4700ohm=4.7k
                    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                    دیدگاه


                      #55
                      پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                      ..............
                      جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۱۷:۵۲ ۱۴۰۰/۰۶/۱۹.

                      دیدگاه


                        #56
                        پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                        با درود
                        یک ایرادی توی کار بود که برطرف کردم و بدون مشکل کار می کنه
                        فقط تا اینجا یک تا مساله برای کسانیکه میخوان از این مدار استفاده کنن :
                        اون مقاومت آجری زود داغ میشه با اینکه من 10W گذاشتم. طبعا در حالتی که خودرو خاموش و راهنماها فعال باشه میتونه باتری رو زودتر از اتوماتهای استاندارد خالی کنه
                        با تشکر

                        دیدگاه


                          #57
                          پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                          درودی دوباره. بعد این مدت امروز متوجه شدم در حالت باز بودن سوییچ یا روشن بودن خودرو بدون اینکه دسته راهنما زده شده باشه رله ی این اتوماتی که ساختیم برای خودش داره کار می کنه
                          درست شده مثل حالتیکه قبلا این ترانزیستورها رو به مدار اضافه نکرده بودیم
                          ظاهر قطعات مشکلی رو نشون نمیده نمیدونم ترانزیستورها عیب کردن یعنی؟

                          دیدگاه


                            #58
                            پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                            نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                            درودی دوباره. بعد این مدت امروز متوجه شدم در حالت باز بودن سوییچ یا روشن بودن خودرو بدون اینکه دسته راهنما زده شده باشه رله ی این اتوماتی که ساختیم برای خودش داره کار می کنه
                            درست شده مثل حالتیکه قبلا این ترانزیستورها رو به مدار اضافه نکرده بودیم
                            ظاهر قطعات مشکلی رو نشون نمیده نمیدونم ترانزیستورها عیب کردن یعنی؟
                            درودبر شما،
                            این مشکل فقط
                            میتونه از دیود6A10 یا
                            اتصال کوتاه شدن یکی از
                            ترانزیستور ها باشه.
                            در صورتی که تمامی قطعات سالم باشند،
                            مدار در حالت عادی چند میکرو آمپر و
                            در حین کار،حدودا 100میلی آمپر میکشد
                            ( البته بدون لامپ ها)
                            با وصل کردن مدار به تغذیه ، نباید مدار
                            کار کند.
                            اما با وصل کردن مصرف کننده به خروجی،
                            مدار بعد نهایتا 0.5 ثانیه شروع به کار میکند.
                            پیشنهاد بنده این هست که بین بیس و امیتر
                            ترانزیستور BC557یک خازن عدسی 100نانو فاراد قرار
                            بدین.
                            در صورت دلخواه، میتونم فیلم کار کرد مدار رو قرار بدم.
                            موفق و پیروز باشید.
                            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                            دیدگاه


                              #59
                              پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                              با درود
                              فکر کنم علت مشکلی که بروز کرده (خودبخود کار کردن رله در حالت خاموش بودن راهنماها) رو فهمیده باشم
                              لرزشهای ناشی از حرکت خودرو وقتی به این مدار وارد میشه رله هی شروع می کنه به کار، و مقاومت آجری ( که 47 اهم 10 وات بجای 100 اهم گذاشتم) هم هی گرم و گرمتر میشه و تدریجا کار به جایی می رسه که اگه لرزشی هم در کار نباشه بازم رله برای خودش کار می کنه
                              ضمنا هنوز خازن عدسی رو نصب نکردم تا تاثیرش رو ببینم
                              با خودم گفتم اگه بجای رله ای که نصب شده یه رله ی شیشه ای که بزرگتره و به اسم 80 آمپر فروخته میشه استفاده کنم شاید بهتر بشه ولی در حالت وصل کردن جریان بهش فقط یه بار روشن و خاموش میشه متوجه نشدم چرا نمیشه از این بجای رله ی معمولی استفاده کرد

                              دیدگاه


                                #60
                                پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                                نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                                با درود
                                فکر کنم علت مشکلی که بروز کرده (خودبخود کار کردن رله در حالت خاموش بودن راهنماها) رو فهمیده باشم
                                لرزشهای ناشی از حرکت خودرو وقتی به این مدار وارد میشه رله هی شروع می کنه به کار، و مقاومت آجری ( که 47 اهم 10 وات بجای 100 اهم گذاشتم) هم هی گرم و گرمتر میشه و تدریجا کار به جایی می رسه که اگه لرزشی هم در کار نباشه بازم رله برای خودش کار می کنه
                                ضمنا هنوز خازن عدسی رو نصب نکردم تا تاثیرش رو ببینم
                                با خودم گفتم اگه بجای رله ای که نصب شده یه رله ی شیشه ای که بزرگتره و به اسم 80 آمپر فروخته میشه استفاده کنم شاید بهتر بشه ولی در حالت وصل کردن جریان بهش فقط یه بار روشن و خاموش میشه متوجه نشدم چرا نمیشه از این بجای رله ی معمولی استفاده کرد
                                درود،
                                لرزش نمیتونه باعث کارکردن خود بخود مدار بشه.
                                دلیل اینکه مدار با رله شیشه ای کار نمیکنه، اینه که رله
                                شیشه ای جریان بالاتری برای نیاز داره که با افزایش ظرفیت
                                خازن و کاهش مقدار مقاومت های 220 و 470 ،مدار با
                                رله شیشه ای هم کار میکنه.
                                یه راه برای عیب یابی این مدار،
                                حذف موقتی مقاومت 4.7 کیلو اهم هست.
                                در صورتی که با حذف مقاومت ،
                                کارکردن رله متوقف شد، مشکل از
                                دیود 6A10 میباشد و در صورتی که با
                                حذف مقاومت 4.7 کیلو اهم باز هم
                                مدار مثل قبل کار کرد، مشکل از ترانزیستور ها
                                میباشد.
                                بد نیست عکسی از مداری که ساختین قرار بدین.
                                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X