اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

    سلام به همه دوستان
    یه طرحی میخوام ارایه بدم که خیلی مفید ولی خیلی سخته
    نه از لحاظ مداری بلکه از نظر برنامه نویسی و اطلاعات از خودرو انزکتور
    حالا میرم سراغ طرح :
    یه مداری که اطلاعات کاملی رو از سرعت ، مقدار بنزین ، ولتاز باتری ، مقدار مسافت طی شده ، مسافتی که با بنزین باقی مونده میشه رفت ، مقدار مصرف بنزین در 100 کیلومتر ، دور موتور ، دمای آب رادیاتور ، ساعت ، تاریخ و خیلی چیزای دیگه که فعلا به ذهنم نمیرسه....
    می خوام همه این اطلاعات رو توی یه ال سی دی 16*2 نمایش بده (اونایی که به هم ارتباط دارند باهم و اونایی که ارتباط ندارند جداگونه تو پیج های مختلف نشون بده )
    اینو میدونم که تو خودرو های انزکتور تمام اطلاعات به صورت دیجیتال تبدیل شده و به کامپیوتر ماشین و به صفحه کیلومتر اومده
    حالا کسی باید باشه که بدونه کدوم سیم مربوط به چه چیزیه و اطلاعات به چه نحوی منتقل میشه و یکی که بتونه برنامه اون رو بنویسه
    خیلی ممنون میشم از دوستانی که همکاری و کمکم کنند ، اینو میدونم مورد استقبال خیلیا قرار میگیره
    اینم بگم تو خودرو ال 90 یه همچین سیستمی هست البته یه مقدار ناقصه و فقط چند تا مورد رو مثل مصرف بنزین و سرعت و چند تا چیز دیگه میده
    ممنون از همه دوستان
    آرتین
    بهترین مترجم کسیست که سکوت دیگران را ترجمه کند

    #2
    پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

    کلید دونستن تمام این اطلاعات در قسمت ecu ماشن است اگه بتونی مدار داخلیشو پیدا کنی دیگه تمومه به همه ی چیزایی که میخوای میرسی من خودم خیلی دنبالش رفتم ولی پیدا نکردم از مهندسای سایپا گرفته تا تعمیرکارا ولی هیچ کدوم چیزی نمیگفتن :NO:
    ولی با این حال چیزهایی که میخواهید میتونید خودتون پیدا کنید فقط یکم حوصله میخواد خودم یه ماه پیش تونستم مقدار بنزینو تو lcd نشوم بدم واسه سرعت هم میشه فقط هنوز وقت نکردم برم سراغش اگه یه سرچ بکنید نحوه عملکرد آمپر بنزینو توضیح دادم
    موفق باشید
    The harder I work, the luckier I get

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

      نوشته اصلی توسط Artiness
      سلام به همه دوستان
      یه طرحی میخوام ارایه بدم که خیلی مفید ولی خیلی سخته
      نه از لحاظ مداری بلکه از نظر برنامه نویسی و اطلاعات از خودرو انزکتور
      حالا میرم سراغ طرح :
      یه مداری که اطلاعات کاملی رو از سرعت ، مقدار بنزین ، ولتاز باتری ، مقدار مسافت طی شده ، مسافتی که با بنزین باقی مونده میشه رفت ، مقدار مصرف بنزین در 100 کیلومتر ، دور موتور ، دمای آب رادیاتور ، ساعت ، تاریخ و خیلی چیزای دیگه که فعلا به ذهنم نمیرسه....
      می خوام همه این اطلاعات رو توی یه ال سی دی 16*2 نمایش بده (اونایی که به هم ارتباط دارند باهم و اونایی که ارتباط ندارند جداگونه تو پیج های مختلف نشون بده )
      اینو میدونم که تو خودرو های انزکتور تمام اطلاعات به صورت دیجیتال تبدیل شده و به کامپیوتر ماشین و به صفحه کیلومتر اومده
      حالا کسی باید باشه که بدونه کدوم سیم مربوط به چه چیزیه و اطلاعات به چه نحوی منتقل میشه و یکی که بتونه برنامه اون رو بنویسه
      خیلی ممنون میشم از دوستانی که همکاری و کمکم کنند ، اینو میدونم مورد استقبال خیلیا قرار میگیره
      اینم بگم تو خودرو ال 90 یه همچین سیستمی هست البته یه مقدار ناقصه و فقط چند تا مورد رو مثل مصرف بنزین و سرعت و چند تا چیز دیگه میده
      ممنون از همه دوستان
      آرتین
      خب شما دو راه دارین
      راه باکلاس و راه بی کلاس
      باکلاسش اینه که بیاین پروتکل obd رو ترجمه کنین و یا آی سی elm327 رو بخرین که اطلاعات obd رو به rs232 ترجمه کنه و اطلاعات رو از ECU و از رو کانکتور دیاگ ماشین رو بخونین البته اطلاعاتی مثل مقدار موجودی باک بنزین تو ماشین پراید وارد ecu نمیشه .
      تو این حالت دور موتور دمای موتور زمان پاشش سوخت فشار هوای ورودی منیوفیلد وضعیت سنسور اکسیژن آوانس سرعت ماشین از طریق این پورت قابل خوندنه
      روش بی کلاسش هم اینه که از اطلاعات قبل از اینه وارد ecu بشن یه نمونه بردارین
      اطلاعاتی مثل سرعت دور موتور مقدار موجودی باک و دمای موتور کمیتهایی قابل اندازه گیری توسط سنسور های ماشین هستند که با دقت و حوصله میشه از سنسور های مربوطه یه انشعاب گرفت و اونها رو تحلیل کرد و نمایش داد فقط سیم کشی اونا یه کم شلوغ میشه

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

        درسته
        میشه از سنسوراش یه انشعاب گرفت اما اینکه نحوه عملکردش چطوریه
        آیا با ولتاز کار میکنه یعنی با بالا رفتن ولتاز مثلا دور موتور یا سرعت رو نشون میده یا راهای دیگه و خیلی سوالای دیگه؟
        بعدش میشه یه همچین سیستمی رو توی میکرو کنترلر avr براش تعریف کرد
        منم متاسفانه از ecu ماشین اطلاعاتی ندارم و ممنون میشم کسی بتونه این اطلاعات رو بهمون بده
        امیدوارم این پست به نتیجه برسه
        متشکرم
        بهترین مترجم کسیست که سکوت دیگران را ترجمه کند

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

          بله که میشه
          واسه سرعت فرکانس تغییر میکنه یعنی با بالا رفتن سرعت فرکانس هم میره بالاتر
          واسه بنزین هم ولتاژ متغییره
          البته اینا رو که میگم واسه پرایده، اطلاع ندارم بقیه ماشن ها هم سیستمشون اینجوریه یا نه
          یه نگا به این لینک هم بندازی بد نیست
          http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=44953.15
          The harder I work, the luckier I get

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

            درسته میشه با تست ولتاز و فرکانس این کمیت ها رو به دست اورد
            من احتمال میدم که تمام کمیت های ارسالی با ولتاز باشه نه با فرکانس
            اگه دوستانی این کار رو انجام دادن لطف کنن بگن تا مجبور نشیم بریم گوشه قبرستون دیگه ( میدونید که سرعت و ........)
            :cry:ممنون از همه دوستان
            بهترین مترجم کسیست که سکوت دیگران را ترجمه کند

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

              اینا ولتاژند
              سطح سوخت تو باک ( جناب narek تست کردند میتونین از تجربیات ایشون استفاده کنین )
              دمای موتور تو پراید دوتا سنسوره یکی تک سیمه هست که به پشت آمپر میره یکی دوسیمه هست که به ecu میره بهتره از تک سیمه نمونه ولتاژ بردارین
              موقعیت دریچه گاز یه پتانسیومتر روی میله گاز تو قسمت هوای ورودی داره
              فشار هوای ورودی منیوفیلد
              سنسور اکسیژن جهت تشخیص وضعیت احتراق از نظر بهینه بودن نسبت هوا به سوخت
              البته فکر نکنم به سه تای آخر احتیاجی داشته باشین و بهتره هم اونا رو دستکاری نکنین

              اینا فرکانسند
              سرعت که از روی سنسور سرعت روی گیربکس قابل انشعاب گرفتنه از اونجا به ecu و پشت آمپر میره
              دور موتور از دو جا یا بهتر بگم سه جا قابل دریافته یکی سنسور دور موتور که مغناطیسی هست و بالای دنده فلایویله و یکی دیگه هم سنسور تشخیص موقعیت میل سوپاپه که بجای دلکو بسته شده هر دوی اینها به ecu میرند از ecu یه سیمی برای نمایش دور موتور به پشت آمپر میره که بهتره انشعاب رو از اونجا بردارین

              این یکی هم پهنای پالسه
              میزان پاشش انژکتور که از روی اون میتونین مصرف سوخت لحظه ای رو بدست بیارین

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

                آقا پس یه سوال
                ما توی صفحه کیلومتر ماشین 4 تا موتور داریم که مقدار بنرین ، سرعت ، دور موتور ، و دمای رادیات و موتور رو نشون میده ، با اطمینان میشه گفت که فرکانس نمیتونه موتور رو به حرکت وادار کنه ، یه کمیتی مثل سرعت که فرکانسه و از سنسور روی گیر بکس ارسال میشه اول به ecu رفته و بعد از تجزیه و تحلیل توسط ecu مقدار ولتاز نسبت به سرعت به موتور سرعت سنج خودرو ارسال میشه و اون میتونه سرعت رو نشون بده ، درسته ؟
                اگه اینطور باشه ما با پیدا کردن سیمای اون 4 تا موتور به 4 موردی که بالا گفتم میرسیم ( یعنی مقادیری که به وسیله ecu تجزیه تحلیل شده )
                و اونطوری 4 تا ولتاز داریم که خیلی راحت تر میشه تجزیه و تحلیل کرد و حدود 7 الی 8 تا از مواردی رو که میخوایم بهش برسیم
                از قبیل مقدار بنزین ، سرعت ، دور موتور ، دمای موتور ، و با کمی بازی با ریاضی مقدار مصرف بنزین در 100 کیلومتر ، مقدار مسافت طی شده ، مسافتی که با بنزین باقی مونده میشه رفت ، و چند تا چیزه دیگه .....
                اینا رو هم که نیازی به پردازش اطلاعات ماشین نداریم ولتاز باتری ، ساعت ، تاریخ
                آقا این فکری که من میکنم درسته ؟
                بهترین مترجم کسیست که سکوت دیگران را ترجمه کند

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

                  خوب دوستان عزیز ما الان به یه نفر فداکار نیاز داریم که ماشینشو (ترجیحا 206 اگه نداشت پراید) در اختیارمون بزاره تا تحقیقاتمون رو روش انجام بدیم . حالا هر کی داوطلبه اعلام آمادگی کنه .
                  من خودم که پرایدمو پارسال فروختم و الان موتور سیکلت دارم .
                  وقتي همه نيروهاي جسمي و ذهني متمرکز شوند توانايي فرد براي حل مشکلات به طور حيرت انگيزي چند برابر مي شود .
                  نرمن وينسنت پيل

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

                    اگه اشتباه نکنم عمل تبدیل فرکانس به ولتاژ توی خود برد صفحه کیلومتر انجام میشه
                    واسه حرکت کردن عقربه ها هم فکر نکنم موتوری در کار باشه، عقربه ها مثل ولتمترهای آنالوگ کار میکنن اگه اشتباه نکنم :agree:
                    The harder I work, the luckier I get

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

                      نوشته اصلی توسط javad1354
                      خوب دوستان عزیز ما الان به یه نفر فداکار نیاز داریم که ماشینشو (ترجیحا 206 اگه نداشت پراید) در اختیارمون بزاره تا تحقیقاتمون رو روش انجام بدیم . حالا هر کی داوطلبه اعلام آمادگی کنه .
                      من خودم که پرایدمو پارسال فروختم و الان موتور سیکلت دارم .
                      من پراید دارم
                      ولی از من نخواین که این کار رو بکنم یه زمانی می خواستم سیخونکش بدم الان دست خانوممه باهاش بچه رو میبره مهد میاره
                      خلاصه کار اینه دور موتور و سرعت بصورت فرکانسه دما و سطح بنزین ولتاژه اون موتور هایی که پشت آمپر های ماشین میبینین از یه میکروی خاص که رو برد آمپره فرمان میگیرند لزومی نداره که کمیت ورودی اون حتما ولتاژ باشه
                      arvin و narek تو اینجور سیخونک دادنا سر رشته دارند

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

                        آقا محسن ما رو با arvinfx مقایسه نکن...
                        من کجا و ایشون کجا...مثل اینکه یه ژیان و با زانتیا مقایسه کنی.. :rolleyes:
                        The harder I work, the luckier I get

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

                          آقا با اجازتون ما رفتیم از این ورو اون ور یه موتور صفحه کیلومتر پیدا کردیم و بعد از کالبد شکافی که روش انجام دادیم دیدم که سیستمش مثل یه موتوره
                          حالا عکساشم میگیرم براتون میذارم که حالشو ببرید
                          اینم راه داره که عمل تبدیل فرکانس سرعت روی صفحه کیلومتر انجام میشه
                          میتونیم انشعاباتی رو که میخوایم بگیریم از خود صفحه کیلومتر و اون قسمتی که پایه های اون موتور نصب شده بگیریم این طوری ولتاز داریم
                          بی کلاس میشه اما کار ما رو راحت میکنه
                          بگید اگه امکان داره بریم مرحله بعدی
                          بهترین مترجم کسیست که سکوت دیگران را ترجمه کند

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

                            نوشته اصلی توسط Artiness
                            آقا با اجازتون ما رفتیم از این ورو اون ور یه موتور صفحه کیلومتر پیدا کردیم و بعد از کالبد شکافی که روش انجام دادیم دیدم که سیستمش مثل یه موتوره
                            حالا عکساشم میگیرم براتون میذارم که حالشو ببرید
                            اینم راه داره که عمل تبدیل فرکانس سرعت روی صفحه کیلومتر انجام میشه
                            میتونیم انشعاباتی رو که میخوایم بگیریم از خود صفحه کیلومتر و اون قسمتی که پایه های اون موتور نصب شده بگیریم این طوری ولتاز داریم
                            بی کلاس میشه اما کار ما رو راحت میکنه
                            بگید اگه امکان داره بریم مرحله بعدی
                            واسه چه ماشینییه؟ اگه موتور باشه که مثل فرفره میچرخه دور خودش
                            مطمئنی که واسه کیلومتره؟
                            یه عکس بزار ببینیم چیه
                            اون کاری هم که میخواهید انجام بدید زیاد معقولانه نیست میتونید خود پالسهایی که میاد رو با میکرو بشمارید.
                            The harder I work, the luckier I get

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : اطلاعات الکترونیکی در خودرو ها

                              نوشته اصلی توسط Artiness
                              آقا با اجازتون ما رفتیم از این ورو اون ور یه موتور صفحه کیلومتر پیدا کردیم و بعد از کالبد شکافی که روش انجام دادیم دیدم که سیستمش مثل یه موتوره
                              حالا عکساشم میگیرم براتون میذارم که حالشو ببرید
                              اینم راه داره که عمل تبدیل فرکانس سرعت روی صفحه کیلومتر انجام میشه
                              میتونیم انشعاباتی رو که میخوایم بگیریم از خود صفحه کیلومتر و اون قسمتی که پایه های اون موتور نصب شده بگیریم این طوری ولتاز داریم
                              بی کلاس میشه اما کار ما رو راحت میکنه
                              بگید اگه امکان داره بریم مرحله بعدی
                              نکن خطرناکه حسن
                              بفرض هم اگه هم بتونین از پین های روی موتور های کیلومتر اطالاعاتی رو بدست بیارین کار خطرناکی کردین چون اون بین ها در مقابل بد رفتاری و ولتاژ استاتیک حفاظت شده نیستند و در صورت خرابی خرج یه پشت آمپر کامل یا تعمیر اون رو رودستتون میذارن
                              بهتره نمونه گیری رو از دسته سیمی که به مجموعه پشت آمپر میره بگیرین

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X