اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وج&

    نوشته اصلی توسط reza javahery
    نه پس از آسمون جریان نازل میشه :mrgreen:

    رو شافت موتورت خیلی بار هست؟

    از این مدار استفاده کن

    مثل اینکه شما اصلا متوجه نیستی، میگم PCB رو طراحی کردم، ضمنا شما خیلی هم بامزه ای قدر خوتو بدون :mrgreen: موقعی که موتور میخواد بایسته جهت جریان معکوس میشه یعنی موتور حالت مولدی پیدا میکنه و جریان برمیگرده سمت درایور حالا اگر درایور هر توانی رو داشته باشه میسوزه چون جریان داره به خروجی بافر وارد میشه، یعنی به توان درایور ربطی نداره.
    تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

      عمو این دوتا دیود که تو مسیر جریان بزار به خدا مدار نمیخواد

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

        نوشته اصلی توسط reza javahery
        عمو این دوتا دیود که تو مسیر جریان بزار به خدا مدار نمیخواد
        خوب حالا یکم در مورد مدارت توضیح میدی
        تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

          خوب حالا وقتی میخواد ولتاژ برگشتی موتو رو دو سر l298 بیوفته رودو سر دیود می افته

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

            نوشته اصلی توسط reza javahery
            خوب حالا وقتی میخواد ولتاژ برگشتی موتو رو دو سر l298 بیوفته رودو سر دیود می افته
            نزن این حرفارو مهندس، تو موتورا مسئله جریان معکوسیه که بخاطر حالت سلفیه موتور بوجود میاد و به درایور آسیب میزنه، تو مدار شما جریان برگشتی از هرطرف که باشه یکی از دیودها روشن میشه و به درایور آسیب میزنه. یعنی عملا هیچ تاثیری نداره.
            تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

              نمیدونم من هر چی یاد داشتم و کارایی که خودم برای کنترل l298 یاد داشتم گفتم ولی نمیدونم بهتره دارایورتو عوض ولی شما میگی نمیتونی مدار رو عوض کنی نمیدونم دیگه :angry: *-

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

                ببخشید اقا محمد میتونم بپرسم از چه دیودی استفاده کردید ؟ منم یه درایور با l298 ساختم ولی نمیدونم چه دیودی براش بزارم :redface:

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

                  این مشکلی که شما گفتی معمولاً با دلیل خاصیت سلفیه بالای موتور DC پیش میاد که باعث میشه پیک بالای جریان بدون عبور از دیودها به درایور انتقال پیدا کنه(اگه با یه موتور کوچکتر امتحان کنی یا اگه ولتاژ Vs بیاری پایین مطمئن باش مشکلت حل میشه)
                  شما باید یه خازن بدون پلاریته با موتور DC موازی کنی حالا ظرفیتش بستگی داره به موتورت . اگه ظرفیتش کم باشه کارایی نداره و اگه زیاد باشه جریان لحظه ای زیادی در لحظه ی استارت میکشه . از 2 طریق هم میشه این کارو توجیه کرد
                  1- اینکه جریان معکوس موتور در لحظه ی ایست فقط از خازن میگذره (توجه کنید که خازن قبل از این لحظه به دلیل شارژ بودن اتصال بازه و بعد از ایست موتور در برابر جریان معکوس اتصال کوتاه میشه )
                  2- چون شما نمی تونی موتورو در زمان بیشتری از حرکت نگه داری و مجبوری سیستمو ریست کنی خازن شارژ شده موازی با موتور این کارو برات انجام میده و نمیزاره انرژی یک دفعه از موتور قطع بشه و پیک بوجود بیاد

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

                    نوشته اصلی توسط sina8
                    ببخشید اقا محمد میتونم بپرسم از چه دیودی استفاده کردید ؟ منم یه درایور با l298 ساختم ولی نمیدونم چه دیودی براش بزارم :redface:
                    BYV26C زمان ریکاوری ریورسش 30 نانو ثانیست.
                    تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

                      نوشته اصلی توسط VAHID.c
                      این مشکلی که شما گفتی معمولاً با دلیل خاصیت سلفیه بالای موتور DC پیش میاد که باعث میشه پیک بالای جریان بدون عبور از دیودها به درایور انتقال پیدا کنه(اگه با یه موتور کوچکتر امتحان کنی یا اگه ولتاژ Vs بیاری پایین مطمئن باش مشکلت حل میشه)
                      شما باید یه خازن بدون پلاریته با موتور DC موازی کنی حالا ظرفیتش بستگی داره به موتورت . اگه ظرفیتش کم باشه کارایی نداره و اگه زیاد باشه جریان لحظه ای زیادی در لحظه ی استارت میکشه . از 2 طریق هم میشه این کارو توجیه کرد
                      1- اینکه جریان معکوس موتور در لحظه ی ایست فقط از خازن میگذره (توجه کنید که خازن قبل از این لحظه به دلیل شارژ بودن اتصال بازه و بعد از ایست موتور در برابر جریان معکوس اتصال کوتاه میشه )
                      2- چون شما نمی تونی موتورو در زمان بیشتری از حرکت نگه داری و مجبوری سیستمو ریست کنی خازن شارژ شده موازی با موتور این کارو برات انجام میده و نمیزاره انرژی یک دفعه از موتور قطع بشه و پیک بوجود بیاد
                      مهندس جان ممنون، فرمایش شما کاملا درست و منطقیه، شما برای محاسبه ی ظرفیت این خازن چه راهی رو پیشنهاد میکنی؟ چطور میزان اندوکتانس موتورم رو اندازه بگیرم؟
                      تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

                        نوشته اصلی توسط mohammad_6910
                        مهندس جان ممنون، فرمایش شما کاملا درست و منطقیه، شما برای محاسبه ی ظرفیت این خازن چه راهی رو پیشنهاد میکنی؟ چطور میزان اندوکتانس موتورم رو اندازه بگیرم؟
                        بنظر خودم شاید یکی دیگه از مشکلاتم این باشه که وقتی موتور رو استاپ میکنم، چون دو پلاریته ی درایور هم پتانسیل میشه مقاومتش خیلی کم میشه و اگر کمتر از مقاومت دیودها بشه، جریان معکوس بجای دیودها درایور رو برای عبور انتخاب میکن، درسته؟
                        حالا بیام با خروجی درایورم(قبل از دیودها) یه مقاومت 1اهم سری کنم تا مقاومت خروجی درایورم بیشتر از دیودها بشه، نظر شما؟
                        تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

                          نوشته اصلی توسط mohammad_6910
                          بنظر خودم شاید یکی دیگه از مشکلاتم این باشه که وقتی موتور رو استاپ میکنم، چون دو پلاریته ی درایور هم پتانسیل میشه مقاومتش خیلی کم میشه و اگر کمتر از مقاومت دیودها بشه، جریان معکوس بجای دیودها درایور رو برای عبور انتخاب میکن، درسته؟
                          حالا بیام با خروجی درایورم(قبل از دیودها) یه مقاومت 1اهم سری کنم تا مقاومت خروجی درایورم بیشتر از دیودها بشه، نظر شما؟
                          ببینید شما باید برای stop کردن enable رو low کنید یعنی طبق دیتاشیت از free running motor stop استفاده کنید

                          چون اگه enable فعال باشه و ورودی ها :
                          1 - هردو low باشند دو ترانزیستور پایینی (در شماتیک دیتاشیت) روشن می شن . و پتانسیل هر دو خروجی ها 0 میشه (البته تقریبا!) پس امکان داره پیک مثبت به جای عبور از دیودها از ترانزیستورهای درایور بگذره (که با وجود شرایط پیش اومده و ترکیدن آی سی حتماً همین اتفاق افتاده)
                          2- اگه high بشن هم همون اتفاق قبلی ولی در لحظه ی پیک منفی می افته !
                          پس قبل از تست خازن مدل stop کردنو درست کن !
                          در مورد خازن هم باید اسکوپ دیجیتال داشته باشی پیک ولتاژو ضبط کنی ! زمان و اندازشو پیدا کنی وگر نه باید تجربی به دست بیاری البته از مقادیر زیاد شروع کن . ضررش کمتر از وقتیه که خازن کوچک باشه . مثلاً 100 تا 200 میکرو

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

                            یه نگاهی هم به این پست بندازید جناب roboreza نحوه ی ترمز با pwm رو توضیح دادند

                            http://www.eca.ir/forum2/index.php?t...9861#msg479861

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : سوختن درایور L298 بعد از استاپ موتور (با وجود دیودهای هرزگرد fast)

                              نوشته اصلی توسط VAHID.c
                              ببینید شما باید برای stop کردن enable رو low کنید یعنی طبق دیتاشیت از free running motor stop استفاده کنید

                              چون اگه enable فعال باشه و ورودی ها :
                              1 - هردو low باشند دو ترانزیستور پایینی (در شماتیک دیتاشیت) روشن می شن . و پتانسیل هر دو خروجی ها 0 میشه (البته تقریبا!) پس امکان داره پیک مثبت به جای عبور از دیودها از ترانزیستورهای درایور بگذره (که با وجود شرایط پیش اومده و ترکیدن آی سی حتماً همین اتفاق افتاده)
                              2- اگه high بشن هم همون اتفاق قبلی ولی در لحظه ی پیک منفی می افته !
                              پس قبل از تست خازن مدل stop کردنو درست کن !
                              در مورد خازن هم باید اسکوپ دیجیتال داشته باشی پیک ولتاژو ضبط کنی ! زمان و اندازشو پیدا کنی وگر نه باید تجربی به دست بیاری البته از مقادیر زیاد شروع کن . ضررش کمتر از وقتیه که خازن کوچک باشه . مثلاً 100 تا 200 میکرو
                              مهندس عزیز خیلی از راهنمایی های شما ممنونم، واقعا مفید بود.
                              بله من دقیقا همون حالت 1 رو اجرا کرده بودم و فکر میکنم همین مشکل مدارم بوده، بازم ممنون
                              تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X