اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کمک برای رسم دیگرام Bode در hspice و رسم بهره بر حسب فرکانس

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کمک برای رسم دیگرام Bode در hspice و رسم بهره بر حسب فرکانس

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    من در کار با نرم افزار hspice تازه کارم و به مشکلی برخوردم که خوشحال می شم کمکم کنید. من قصد دارم مدار لینک زیر رو در hspice شبیه سازی کنم.
    http://analogicdesign.com/students/n...ts/example-6-1
    در لینک فوق شماتیک مدار داده شده و شکل اصلی مدار هم به صورت زیر است.
    http://persianupload.com/kleeja/do.p...4091907111.jpg
    این مدار یک پ امپ دو طبقه است که مربوط به کتاب الکترونیک جونز- مارتین می باشد. لینک اول هم مربوط به سایت خود کتاب است که مدار رو شبیه سازی کرده و کد spice اون رو هم داده. اما به همراه کد مربوطه دیاگرام Bode برای بهره بر حسب فرکانس هم در همین لینک رسم شده که من هرچی سعی می کنم نمی تونم به این شکل برسم. تمام نمودار های پنجره Result Browser و Avanwaves رو چک کردم و هیچ کدوم چنین شکلی نداشت. دست آخر هم خودم چند خط کد به صورت زیر اضافه کردم که باز هم شکلی که بدست اومد متفاوت بود.
    .print ac gain=par('(20*log10(v(7)/v(2)))&#039
    .print ac vdb(7)
    خلاصه این که می خوام بدونم چه طوری می تونم نمودار بهره بر حسب فرکانس رو مثل نمودار داده شده در این لینک رسم کنم. هدفم اینه که بعد از روی اون فرکانس بهره واحد، حاشیه فاز و .... رو بدست بیارم.
    ببخشید که خیلی پر حرفی می کنم اما یک سوال دیگه هم دارم که اگه جواب بدین خیلی ممنون می شم. در شماتیک این مدار که در لینک اول اومده یک منبع ac بین یکی از گره های ورودی و گره خروجی گذاشته. می دونم که برای تحلیل ac باید یک منبع ac قرار داد اما این طوری دیگه خروجی رو چه طوری اندازه بگیریم؟ همیشه باید برای این نوع مدارات یک منبع ac بین خروجی و ورودی گذاشت؟
    اگه بخوایم یک پ امپ تمام دیفرانسیلی رو تحلیل کنیم که دو تا خروجی مثل v(3) و v(2) داره ولتاژ خروجی رو میشه به صورت v(3)-v(2) تعریف کرد؟
    ببخشید زیاد سوال پرسیدم. من چندتا فایل آموزش hspice رو خوندم اما این ابهامات برام برطرف نشد. فقط خواهش می کنم لطف کنید و سوال اول رو حتما پاسخ بدین که من بدجوری توش موندم.
    با تشکر
    موفق باشد

    #2
    پاسخ : کمک برای رسم دیگرام Bode در hspice و رسم بهره بر حسب فرکانس

    با سلام
    برای تحلیل بهره در نرم افزار hspice در ابتدا یک منبع ac در ورودی بگذار و بعد با استفاده از برنامه ای که نوشته اید ان را شبیه سازی ac کنید. برای رسم منحنی به صورت نشان داده شده بسیار راحت کافی است تا در برنامه avanwaeve در ابتدا پارامتری که تعریف کرده ای را رسم کرده و در ادامه در محور فرکانس راست کلیک کن و گزینه لگاریتمی رو انتخاب کن
    این کار های رو انجام بده ان شا... مشکل شما بر طرف خواهد شد.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کمک برای رسم دیگرام Bode در hspice و رسم بهره بر حسب فرکانس

      با سلام شما برای رسم نموداره بهره میتونید به این حالت استفاده کنید
      اول یه برچسب به ورود و خروجی مدار اضافه کنید مثلاVINوVOUT
      بعد به این صورت می نویسم
      DB(VO/VIN)

      دیدگاه

      لطفا صبر کنید...
      X