اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کمکم کن! - مشکل در رله

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کمکم کن! - مشکل در رله

    سلام به روی ماهت!

    یه موتور که جریان نامیش 2.2 آمپر هست که با برق شهر هم کار میکنه (تکفاز) دارم با یه رله ی 5 ولت دو کنتاکت (دو پل) کنترلش می کنم البته جریان نامی تیغه ها 5 آمپر نوشته شده. :nerd:
    پس عل الاصول مشکلی در جریان حالت دائم نداریم. در ضمن موتور خیلی سریع یعنی در کسری از ثانیه به حالت دائم می رسه پس ظاهرا جریان هجومی اولیه هم تائیری روی رله نداره. :nerd:
    تا اینجا پس مشکل نداریم... :arrow:

    اما وقتی فرمان قطع رله رو میدم یعنی موتور متوقف بشه، جرقه ی نسبتا بزرگی در تیغه ها مشاهده میشه :question: :surprised: oo: . یعنی یه جور انگار رفتار سلفی داره احساس میشه. این جرقه ی سبز رنگ در تاریکی شب جلوه ی قشنگی داره. oo: :eek:

    حالا به نظرتون چیکار کنم این جرقه دیگه زده نشه چون بعد از مدتی اون سر تیغه ها رو که نمی دونم جنسش از چیه(؟) خراب می کنه و می سوزونه.

    اگر مهندسی مایل بود، می تونم شماتیک اتصالات رو دقیقتر براش بفرستم.
    بابا هی این امضای منو پاک نکن! حساسیت داری؟!
    "سبز سبــــزم ریشه دارم! من درختــــــــــــی استوارم!"

    #2
    پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

    خوب چرا از کنتاکتور استفاده نمیکنید؟
    پروردگارا: به من زيستني عطا کن که در لحظه مرگ بر بي ثمري لحظه اي که براي زيستن گذشته است حسرت نخورم، و مردني عطا کن که بر بيهودگيش سوگوار نباشم. بگذار تا آن را خود انتخاب کنم، اما آنچنان که تو دوست ميداري

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

      کافیه یه مقاومت 100 اهم + خازن 100 نانو 400 ولت را با هم سری کنی. بعد این مدار سری را با کنتاکت رله موازی کن.
      دیگه جرقه ای نخواهی دید!
      با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

        سلام
        مطلبی که دوستمون گفتن همون مدار اسنابر هستش
        به صورت RC یا RCD می تونه استفاده بشه
        اولی ترکیبی از خازن و مقاومته
        و دونی ترکیبی از دوتای اول به اضافه دیود
        در ضمن دوست من دیود هرزگرد یادت نره!!!!
        موفق باشین
        دستی از دریا خواهد آمد...

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

          هادی جان
          دیود برای قطع و وصل DCآ‌ استفاده میشه و برای موتور ACآ‌ نمی تونیم ازش استفاده کنیم! در اینجا همون RCآ‌ باید استفاده بشه.
          با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

            [quote author=ahmadmn link=topic=31648.msg152795#msg152795 date=1253085473]
            هادی جان
            دیود برای قطع و وصل DCآ‌ استفاده میشه و برای موتور ACآ‌ نمی تونیم ازش استفاده کنیم! در اینجا همون RCآ‌ باید استفاده بشه.

            سلام احمد جان
            ما هر جایی که با باری با خاصیت سلفی سر و کار داشته باشیم
            و نیاز به قطع و وصل ولتاژ اون بار داشته باشیم
            باید برای دفع جریان برگشتی از دیود هرزگرد استفاده کنیم
            ربطی به نوع تغذیه نداره
            موفق باشین
            دستی از دریا خواهد آمد...

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

              با سلام خدذمت مهندسان گرامی
              میخاستم دلیل اینکه مدار rc که با رله موازی میشه و جلوی جرقه رو می گیره را بفهمم
              شرمنده که وسط حرفتون پریدم :redface:

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

                بابا یه کم دقیقتر توضیح بدین! oo: :question: البته از مهندسینی که راهنمایی کردن تشکر کردم. :agree:

                مسئله حیاتی است و چندبار برق گرفته!!! oo: :eek:

                اون دوستی که گفت دیود بزار! اولا دیود هرزه گرد( :eek نمی دونم چیه :question:؟ ثانیا اینجا ولتاژ AC است ها!
                بابا هی این امضای منو پاک نکن! حساسیت داری؟!
                "سبز سبــــزم ریشه دارم! من درختــــــــــــی استوارم!"

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

                  سلام
                  دیود هرزگرد برای جلوگیری از جریان برگشتی مدار هستش که تو مداراتی که خاصیت سلفی دارن وقتی برق قطع میشه چون سلف روی خودش برای نگه د اشتن جریان در همان حال ولتاژ ایجاد میکنه که برای جلوگیری از اسیب مدارات از این ولتاژ از سلف استفاده میشه :eek:


                  صدایی از قلب آذربایجان

                  Ya$a odlar yurdum AZERBAICANIM

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

                    بابا اسمشو درست بگین!! دیود حفاظت protection diode
                    خب اونکه اینجا بدرد نمیخوره چون ولتاژ AC است
                    بابا هی این امضای منو پاک نکن! حساسیت داری؟!
                    "سبز سبــــزم ریشه دارم! من درختــــــــــــی استوارم!"

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

                      یه چیزی یادم رفت بگم. :redface:
                      این موتور بالابر، تو دستگاه کنترل کننده اش (اینکه پایین بره یا بالا؟) یه خازن بزرگ داره اندازه ی یه لیوان! :eek: البته مقدارش کمه حدودا نانو هستش.
                      آیا این همون خازنه که از جرقه قطع و وصل شدن جلوگیری میکنه :question:؟ اگه همونه پس چرا هنوز جرقه میزنه؟! oo:

                      راستی، یه روز حواسم نبود که خازن شارژ شده (درحالیکه موتور به برق نبود) دو سر خازن رو اتصال کوتاه کردم تا تخلیه بشه، اما جرقه و صدای زیادی ایجاد شد. :eek: حالا فکر می کنید خازن با این دشارژ ناگهانی آسیب دیده؟
                      بابا هی این امضای منو پاک نکن! حساسیت داری؟!
                      "سبز سبــــزم ریشه دارم! من درختــــــــــــی استوارم!"

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

                        سلام خدمت دوست عزیز و با مزمون امین آقا
                        :nerd:

                        امین جان شما می خوایین یک موتور تکفاز رو با یه رله ی الکترونیکی قطع و وصل کنی
                        اول اینکه این به لحاظ فنی و اجرایی کار خیلی درستی نیست چون مطمئنا توی دراز مدت جواب نمی ده !
                        به هر حال نظرات دوستان عزیزمون بسیار کاربردیه
                        در مورد مدار اسنابر:
                        مدار اسنابر یه مدار خازنی و اهمی هستش
                        این مدار باعث حفاظت مدار شما در مقابل تغییرات ولتاژ نسبت به زمان میشه!
                        می دونید در هنگام قطع جریان یک سلف به صورت لحظه ای چه اتفاقی می افته؟؟؟
                        در اون لحظه سلف دارای انرژیه ذخیره شده هستش این انرژی به صورت جریان لحظه ای در داخل سلف محاسبه میشه !
                        حالا شما با قطع لحظه ایه جریان سلف انرژیه اون رو به صورت لحظه ای به صفر می رسونید.
                        این تغییرات انرژی به چه صورت ظاهر میشه
                        جریان به صورت لحظه ای به صفر میرسه با مشتق گرفتن از تغییرات جریان سلف ولتاژ دو سر سلف بدست می آد که این ولتاژ بین افرادی که
                        کار های سوییچینگ انجام میدن معروف به ولتاژ سوزنیه!!!
                        این ولتاژ سوزنی به قدری پهنای زمانیه کوچیکی داره و شیب تغییرات اون به قدری زیاده که می تونه در هر اتصال بازی جریان خازنیه شدید و هم یونیزه کردن
                        هوا و قوس الکتریکی رو ایجاد کنه .
                        دلیل مشکل شما هم همینه.
                        حالا نوبت عملکرد مدار اسنابره
                        این مدار ماهیت خازنی داره و می تونه از تغییرات ولتاژ مشتق بگیره و جریان خازنی رو ایجاد کنه
                        این جریان شدید لحظه ای که به صورت توان در مقاومت سری با خازن تلف میشه همون انرژی لحظه ایه سلف یا همون موتور شماس
                        در مورد دیود هرزگرد راه کار خوبه ولی به قول دوستامون در ساختار های دی سی الته شما در این ساختار می تونید یک دیود رو با مقاومت اسنابر موازی کنید که باعث کاهش تلفات اسنابر میشه !
                        راستی می دونستید این راهکار کاهش قوس در سوییچ های سیستم قدرت یعنی همون دژنگتور های پاور سیستم هم پیاده میشه که در صورت عدم وجود این سیستم ،دژنگتور قدرت با اون عظمتش منفجر میشه ؟؟؟
                        در مورد اون خازن که گفتید روی موتوره
                        امین جان همون طور که گفتی اون خازن راه اندازیه موتور تکفازه ربطی به خازن اسنابر نداره که اگه خازن شما خازن دائم کار باشه یه مقدار پیش بینیه رفتار اون مشکل میشه چون مداری که شما می بندید به لحاظ دیفرانسیلی یه مدار مرتبه سه میشه که تو حالت های گذرا شبه سینوسی های میرا میسازه !!! به هر حال مشکل شما با همون مدار اسنابر حل میشه !!!
                        موفق و موید باشید :nerd:
                        هر كجا هستم، باشم / آسمان مال من است / پنجره فكر هوا عشق زمين مال من است ...
                        بعضي وقت ها آدما طوري مي بينن که نمي بينن، بعضي وقت ها طوري مي بينن که اشتباه مي بينن، بعضي وقت ها مي بينن ولي سعي مي کنن مثل ديگران ببينن، ولي موفق اون کسي که سعي مي کنه متفاوت و قشنگ ببينه.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

                          از مهندس ردیف بالا تشکر کردم.

                          فرمودین:
                          شما می خوایین یک موتور تکفاز رو با یه رله ی الکترونیکی قطع و وصل کنی
                          اول اینکه این به لحاظ فنی و اجرایی کار خیلی درستی نیست چون مطمئنا توی دراز مدت جواب نمی ده !

                          چرا یه لحاظ فنی و اجرایی کار درستی نیست؟ مشکل در چیست؟ در استفاده از رله؟ چرا تو دراز مدت جواب نمیده؟
                          بابا هی این امضای منو پاک نکن! حساسیت داری؟!
                          "سبز سبــــزم ریشه دارم! من درختــــــــــــی استوارم!"

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

                            نوشته اصلی توسط aminr67
                            از مهندس ردیف بالا تشکر کردم.

                            فرمودین:
                            شما می خوایین یک موتور تکفاز رو با یه رله ی الکترونیکی قطع و وصل کنی
                            اول اینکه این به لحاظ فنی و اجرایی کار خیلی درستی نیست چون مطمئنا توی دراز مدت جواب نمی ده !

                            چرا یه لحاظ فنی و اجرایی کار درستی نیست؟ مشکل در چیست؟ در استفاده از رله؟ چرا تو دراز مدت جواب نمیده؟
                            سلام
                            دوست عزیز اول بایدببینی موتوری که استفاده میکنید چند آمپر است و رله ای که انتخاب میکنید با توجه به جریان عبوری از موتور انتخاب شود.
                            تیغه های کنتاکت رله به مورور زمان در اثر اصطحاک بین تیغه ها خراب میشود.من پیشنهاد میکنم برای سویچ موتور از تریاک استفاده کنید.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : کمکم کن! - مشکل در رله

                              با سلام :nerd:
                              دلیل اینکه این رله نمی تونه پاسخ گوی کار شما باشه اینه که معمولا این رله ها جنس های چینی هستن
                              و استاندارد خاصی هم ندارن و کیفیت عملکردی و طول عمر کمی هم دارن...!
                              شما بهتره که یه کمیت رو هم در مورد موتورتون در نظر بگیرین این که جریان راه اندازه ی این موتور چقدر هستش
                              اگه موتور شما زیر بار راه اندازی میشه باید در نظر بگیرین که به صورت لحظه ای موتور حتی ده برابر جریان نامیه خودش می تونه جریان بکشه !
                              این جریان راه اندازی هم می تونه با گذشت زمان رله ی شما رو معیوب کنه .
                              به هر حال شما می تونید برای این کار از این رله استفاده کنید ولی ضریب اطمینان رو پایین آوردین !
                              یه راه دیگه که هم کم هزینه تره و هم مطمئن تر استفاده از یه تریاک کوچولو هستش
                              bt136
                              این ترایاک تا هشت آمپر جواب می ده و با یه اسنابر کوچولو با ضریب اطمینان بالاتری می تونه کار شما رو انجام بده !
                              تازه ولتاژ ماکزیمم قابل تحملش 400 ولته که اون رو در مقابل اضافه ولتاژ هم محافظت می کنه !

                              با آرزوی موفقیت شما :nerd:
                              هر كجا هستم، باشم / آسمان مال من است / پنجره فكر هوا عشق زمين مال من است ...
                              بعضي وقت ها آدما طوري مي بينن که نمي بينن، بعضي وقت ها طوري مي بينن که اشتباه مي بينن، بعضي وقت ها مي بينن ولي سعي مي کنن مثل ديگران ببينن، ولي موفق اون کسي که سعي مي کنه متفاوت و قشنگ ببينه.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X