اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

baattery

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    baattery

    سلام
    خستته نباشید
    ممنون می شم اگه کسی این اصطلاحات در مورد rechargeable battery برام توضیح بده
    شارژ سریع باتری، شارژ بسیار سریع ،شارژ آهسته ، switch mode bulk charge topping charge standby charge float charge
    منظور از دوره break -in در باتری

    #2
    پاسخ : baattery

    سلام.
    اطلاعی ندارم اما اینو ترجمه کردم:
    یکی از روش های بیسیک در شارژ کردن باتری Float charge هست که در آن باتری و مصرف کننده (بار) دائماً به طور موازی به منبع شارژ DC متصل هستند و در یک ولتاژ ثابت، پایین تر از حد نهایی ولتاژ باتری نگه داشته می شوند. در سیستم های برق اضطراری (emergency power back up systems) و عمدتاً با باتری های اسید سرب استفاده می شوند.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : baattery

      ادامه ترجمه:
      آهنگ یا نرخ شارژ:
      شارژ آهسته(Slow Charge):
      به مدت یک شب، یا 14 الی 16 ساعت با آهنگ 0.1C
      شارژ سریع(Quick Charge) :
      3 الی 6 ساعت با آهنگ 0.3C
      شارژ بسیار سریع (Fast Charge) :
      کمتر از یک ساعت با آهنگ 1C
      شارژ آهسته می تواند در شارژرهای نسبتاً ساده انجام گیرد که منجر به گرمای بیش از حد باتری نمی شود (overheating).
      با افزایش آهنگ (یا نرخ) شارژ، خطر شارژ بیش از حد (Overcharging) یا گرمای بیش از حد (Overheating) هم افزایش می یابد.
      هر سلول شیمیایی، منحنی مشخصه ی شارژ خود را داراست و شارژر باتری باید به نحوی طراحی شود که پایان شارژ را برای ماده استفاده شده در باتری تشخیص دهد. به علاوه بایستی از بعضی فیوز های حرارتی (Temperature Cut Off) در پروسه ی شارژ کردن استفاده گردد.
      شارژ سریع و بسیار سریع نیاز به شارژرهای پیچیده تری دارند. شارژرهای Universal که قادر به شارژ همه نوع سلولی هستند، باید حسگر جهت تشخیص نوع سلول داشته باشند و متناسب با آن شارژ مناسب را انجام دهند.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : baattery

        Switch Mode Regulator)Switcher):
        یکی از انواع شارژر هست که از PWM جهت کنترل ولتاژ استفاده می کند. تلفات انرژی کم، کارآمدتر از رگولاتورهای خطی، اما پیچیدگی زیاد.
        نیاز به فیلتر خروجی LC (سلف و خازن) پسیو بزرگ دارد تا شکل موج پالس را صاف تر کند.
        منبعش هم :
        http://www.mpoweruk.com/chargers.htm

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : baattery

          در مورد topping charge:
          برای سیستم های UPS ترجیحاً از باتری های اسید سرب استفاده می شود. در طول مدت float charge پیشنهاد می شود که Topping Charge دوره ای انجام شود،به منظور شارژ شدن کامل صفحات و جلوگیری از سولفات شدن (که به آن شارژ Equalizing یا تعدیل کننده هم گفته می شود) . شارژ تعدیل کننده، ولتاژ باتری را برای چندین ساعت، به سطح ولتاژی بیشتر از آن چه توسط کارخانه سازنده مشخص شده، افزایش می دهد. اگر این شارژ به طور صحیح انجام نشود، با بالارفتن درجه حرارت، منجر به از بین رفتن الکترولیت می شود. و از آنجا که هیچ مایعی به سیستم های SLA و VRLA اضافه نمی شود، کاهش الکترولیت باعث خسارت برگشت ناپذیری می شود. بعضی از متخصصین Topping charge را ترجیح می دهند در حالی که برخی دیگر دشارژ کردن برنامه ریزی شده را.
          منبع:
          http://www.buchmann.ca/Chap4-page7.asp

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : baattery

            چیزی که از Break in فهمیدم یه چیزی مثل آب بندی کردن هست. در مورد باتری هم، اولین بار که می خوای از باتری استفاده کنی، یک سری دستور العمل ها هست که بایستی انجام بدی. به فرض هشت ساعت کامل شارژ کنی و بعد کامل دشارژ کنی و این کار رو ده بار اول که از باتری استفاده می کنی انجام بدی تا عمر باتری بیشتر بشه... ظاهراً به این کار Break in گفته می شه. مثل لینک زیر:
            http://computertutorflorida.com/2010...laptop-battery

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : baattery

              سلام
              خیلی ممنون از کمکتون . خیلی خوب بود : :smile:

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : baattery

                وقتی به یک باتری که کاملا دشارژ شده، منبع شارژ را وصل می کنیم، به اولین قدم در سیکل شارژ شدن، مرحلهbulk charge می گوییم.
                وقتی باتری به ولتاژ bulk charge می رسه، از خودش یه مقاومتی در برابر برقراری جریان شارژ نسبت به زمانی که کاملا خالی بوده نشون می ده.
                (ببخشید اگر اشتباه هست یا نامفهوم، همین قدر بیشتر نفهمیدم)

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : baattery

                  ممنون که اینقدر سریع جواب میدین ،مطالبتون خیلی بدردم خورد .
                  سوال دیگه ای که درمورد باتریها داشتم یه جایی خوندم باتریها ی مثل سرب اسید هنگامی که در وضعیت float charge هستند به عنوان بافر استفاده می شوند؟؟؟؟!!!
                  اگه سایت یا مطلبی و......... که درمورد باتریهای (تاثیر دما بر عملکردشون و نحوه ی شارژ شدنشان دارید می دونید معرفی کنید ممنون می شم اگه نه باز هم ممنون از کمکتون

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : baattery

                    خواهش می کنم. امیدوارم همین طور که می فرمایید باشه!
                    در مورد Flaot charge که گفتم باتری و منبع به طور موازی به هم متصل هستن، حالا توی این حالت میگن باتری به عنوان بافر عمل می کنه که در صورتی که منبع تغذیه به هر دلیلی Fail بشه، واسه احتیاط یه باتری اونجا باشه. در زمان اوج ترافیک مصرف،که بار از حد خالص تغذیه که توسط شارژر تامین می شه متجاوز می شه، باتری می تونه انرژی اضافی رو تامین کنه. باتری ماشین هم چنین عملکردی داره و به عنوان باتری بافر عمل می کنه، وقتی سرعت از حدی کمتر می شه، ژنراتور خارج می شه و باتری به طور مستقل، بار رو تامین می کنه.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : baattery

                      واکنش های شیمیایی درون باتری توسط دما یا ولتاژ تحریک می شن. هر چه دمای باتری بیشتر بشه، واکنش شیمیایی سریع تر انجام می گیره و عملکرد بهتر می شه، اما اگر از حدی هم بیشتر بشه، باعث واکنش های شیمیایی ناخواسته و در نتیجه کاهش عمر باتری می شه. ظرفیت باتری (آمپر - ساعت) با کاهش دما کم می شه، به همین دلیله که زمستون باتری ماشین می خوابه . اما با افزایش دما، عمر باتری کم می شه.
                      اگر یه باتری بدون استفاده رها بشه، در اثر نشتی بین ترمینال ها، دشارژ می شه. که در این حالت بهتره دما پایین باشه نا دیرتر دشارژ بشه.
                      در مورد تاثیر دما بر شارژ شدن، خب در مورد هر باتری فرق می کنه دیگه ! 77 درجه فارنهایت(25 درجه سانتی گراد) نرماله. اگه باتری از نوع خاصی باشه شاید بهتر بشه کمک کرد...

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : baattery

                        باتریهایی مثل سرب-اسید و لیتیوم - یون
                        تاثیر دما بر عملکرد این باتریها
                        تعیین شارژ کاملشون
                        مراحل شارژ این باتریها
                        و............
                        منحنی شارژ و دشارژ این باتریها
                        بیشتر در مورد این دو باتری اطلاعات میخوام و دارم تحقیق می کنم
                        thanks :smile:

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : baattery

                          مقاله خوبیه
                          پیشنهاد میکنم بخونید

                          http://www.4shared.com/document/qsMBnpkP/reshargeable_batteries.html
                          پروردگارا: به من زيستني عطا کن که در لحظه مرگ بر بي ثمري لحظه اي که براي زيستن گذشته است حسرت نخورم، و مردني عطا کن که بر بيهودگيش سوگوار نباشم. بگذار تا آن را خود انتخاب کنم، اما آنچنان که تو دوست ميداري

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : baattery

                            اینارو از ویکی پدیای انگلیسی دست و پا شکسته ترجمه کردم در مورد لیتیموم- یون:
                            در زمان تخلیه، یون های لیتیم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت حرکت می کنند ( و در هنگام شارژ شدن به صورت برعکس) . برخلاف باتری های لیتیومی اولیه (که یک بار مصرف بودند)، سلول های الکتروشیمیایی لیتیوم-یون به جای لیتیوم فلزی از یک ترکیب لیتیوم intercalated به عنوان ماده¬ی الکترود استفاده می کنند.
                            در طول دشارژ شدن، یون های لیتیوم Li+ جریان را از طریق الکترولیت غیرآبی و دیافراگم جداکننده، از الکترود منفی به الکترود مثبت حمل می¬کنند.
                            در طول شارژ شدن، یک منبع تغذیه الکتریکی خارجی، ولتاژی (با پلاریته¬ی موافق) بیشتر از ولتاژ تولید شده توسط باتری، به آن اعمال می کند و جریان را وادار به عبور در جهت معکوس می کند. یون های لیتیوم از الکترود مثبت به الکترود منفی رفته، جایی که آن ها در ماده ی الکترود پرمنفذ طی پروسه ای که به عنوان intercalation شناخته می شود، جاسازی می شوند!
                            روند شارژ باتری:
                            روش شارژ سلول های لیتیوم-یون با باتری های کامل لیتیوم-یون اندکی متفاوت است.
                            یک سلول لیتیوم-یون تنها، در 2 مرحله شارژ می شود:
                            1-CC
                            2-CV
                            یک باتری های کامل لیتیوم-یون( که مجموعه ای از سلول های لیتیم-یون سری شده است) دز 3 مرحله شارژ می شود:
                            1-CC
                            2-بالانس(تعادل) (در صورتی که باتری بالانس باشد، نیازی نیست)
                            3-CV
                            حالا CC :
                            اعمال کردن جریان شارژ به باتری تا هنگام رسیدن به حد ولتاژ بر سلول (voltage limit per cell)
                            بالانس:
                            کاهش دادن جریان شارژ ، وقتی که حالت شارژ سلول های تکی توسط مدار متعادل کننده بالانس شده باشد، تا زمانی که باتری بالانس شود!
                            CV :
                            این جاش سخت شد یه کم :
                            اعمال یک ولتاژ ، چنان که جریان مجانباً به صفر کاهش پیدا کنه تا این که جریان به زیر یک آستانه برسه!
                            http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
                            اینا اگه فایده ای نداره که ادامه ندم با این ترجمه ی افتضاح؟



                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : baattery

                              از همه دوستان ممنون که کمک می کنید
                              من در این سایت خوندم http://riemp.ut.ac.ir/technology-storag.htm#_ftn4

                              مدت زمان سیکل شارژ و دشارژ باتریآ‌ها: ا

                              مدت زمان شارژ باتری بستگی به موارد متعددی از قبیل میزان درجه حرارت- که بین 20- تا 50 درجه سانتیگراد میآ‌تواند باشد- میزان ولتاژ باتری (مقدار ذخیره آن)، عمق دشارژ و نوع شارژ دارد. بر همین اساس مدت زمان شارژ برای انواع باتری با استفاده از این روابط قابل محاسبه است ]33[:

                              1. هنگامی که میزان ولتاژ کنونی باتری بیشتر از 25% ظرفیت آن باشد:

                              Tch = Cdis/I + (3 تا 5) (1)

                              2. هنگامی که میزان ولتاژ کنونی باتری کمتر از 25% ظرفیت آن باشد:

                              Tch = Cdis/I + (6 تا 10) (2)

                              Tch : مدت زمان مورد نیاز برای شارژ بر حسب ساعت

                              Cdis : میزان دشارژ پیش از شارژ برحسب آمپر ساعت

                              I : میزان شارژ ابتدایی بر حسب آمپر


                              برای همه ی باتریهای این رابطه درسته؟ منظور از 3تا5 )ساعته؟
                              و 1 و 62 چیه؟

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X