اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

    سلام
    سیستمی داریم که حاوی مخزنی است که با هیتر 2000 وات گرمش می کنیم و موتور dc هم برای یکسان کردن حدودی دمای مایع استفاده شده
    برای خواندن دما هم از سنسور pt100 استفاده شده است
    مشکل عجیبی که پیش آمد این بود که هر وقت موتور هم زن متصل می شد (به صورت دستی ) دمای نشان داده شده تقریبا 3 درجه بیش تر می شد
    در صورتی که الان در محیط دیگری سنسور را به موتور دی سی دیگری می چسبانم و اصلا این مشکل پیش نمیایید
    دوستان اتفاقات احتمالی که به نظرشون می رسه رو بفرمایند تا ببنیم واقعا مشکل از چیه
    خیلی ممنون
    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
    پیامبر اکرم(ص):زکات علم نشر آن است.
    در کشور هاي غربي انتقال تجربيات و دانش به افراد مبتدي يک پيشرفت محسوب شده و به آن مديريت دانش مي گويند. ولي متاسفانه اين فرهنگ هنوز در کشور ايران رايج نشده است !!!

    #2
    پاسخ : یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

    نوشته اصلی توسط seyed saeed نمایش پست ها
    سلام
    سیستمی داریم که حاوی مخزنی است که با هیتر 2000 وات گرمش می کنیم و موتور dc هم برای یکسان کردن حدودی دمای مایع استفاده شده
    برای خواندن دما هم از سنسور pt100 استفاده شده است
    مشکل عجیبی که پیش آمد این بود که هر وقت موتور هم زن متصل می شد (به صورت دستی ) دمای نشان داده شده تقریبا 3 درجه بیش تر می شد
    در صورتی که الان در محیط دیگری سنسور را به موتور دی سی دیگری می چسبانم و اصلا این مشکل پیش نمیایید
    دوستان اتفاقات احتمالی که به نظرشون می رسه رو بفرمایند تا ببنیم واقعا مشکل از چیه
    خیلی ممنون
    دوست عزیز
    قاعدتا چون در مورد دیگه مشکلی پیش نیامده به احتمال زیاد موتور هم زن سیستم اول باید دارای مشکلی باشه ....
    و اما اصلی ترین مشکل در اینجا نویزه ....یعنی احتمالا جرقه های حاصل از جاربکها نویز قدرتمندی ایجاد میکنه که رو سنسور اثر میگذاره ....
    و راه حلها ...
    1 - شیلد کامل سنسور و و اتصال به زمین مناسب و
    2 - اضافه کردن فیلتر و سیستم حذف اثرات جرقه به تغذیه موتور هم زن
    پاره ای از رویکردهای دفاعی

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

      نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
      دوست عزیز
      قاعدتا چون در مورد دیگه مشکلی پیش نیامده به احتمال زیاد موتور هم زن سیستم اول باید دارای مشکلی باشه ....
      و اما اصلی ترین مشکل در اینجا نویزه ....یعنی احتمالا جرقه های حاصل از جاربکها نویز قدرتمندی ایجاد میکنه که رو سنسور اثر میگذاره ....
      و راه حلها ...
      1 - شیلد کامل سنسور و و اتصال به زمین مناسب و
      2 - اضافه کردن فیلتر و سیستم حذف اثرات جرقه به تغذیه موتور هم زن
      خیلی ممنون از پاسختون
      من هم به خاطر همین نویزی که شما گفتید تست گرفتم اون موتور تازه با سنسور فاصله اش در حدود 20 سانت بودی ولی این جا من موتور رو به سنسور چسبوندم و هیچ مشکلی پیش نیومد
      یعنی شما می فرمایید اون موتور خیلی نویز داره ؟؟؟
      تغذیه موتور هم جدا بوده و فقط GND دو سیستم به هم متصل هست به دلیل اینکه می خواستیم یک سری رله رو فرمان بدیم و چون تو تست بودیم از دوتا تغذیه مختلف استفاده کرده بودیم
      <<اضافه کردن فیلتر و سیستم حذف اثرات جرقه به تغذیه موتور هم زن >> در مورد این هم اطلاعی ندارم اگر میشه توضیح بدید
      به نظرتون چه طور می تونم نویز موتورم رو اندازه بگیرم
      به نظرتون ممکنه به دلیل این باشه که موتور آخرهای عمرش باشه ؟؟؟
      اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
      پیامبر اکرم(ص):زکات علم نشر آن است.
      در کشور هاي غربي انتقال تجربيات و دانش به افراد مبتدي يک پيشرفت محسوب شده و به آن مديريت دانش مي گويند. ولي متاسفانه اين فرهنگ هنوز در کشور ايران رايج نشده است !!!

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

        نوشته اصلی توسط seyed saeed نمایش پست ها
        خیلی ممنون از پاسختون
        من هم به خاطر همین نویزی که شما گفتید تست گرفتم اون موتور تازه با سنسور فاصله اش در حدود 20 سانت بودی ولی این جا من موتور رو به سنسور چسبوندم و هیچ مشکلی پیش نیومد
        یعنی شما می فرمایید اون موتور خیلی نویز داره ؟؟؟
        تغذیه موتور هم جدا بوده و فقط GND دو سیستم به هم متصل هست به دلیل اینکه می خواستیم یک سری رله رو فرمان بدیم و چون تو تست بودیم از دوتا تغذیه مختلف استفاده کرده بودیم
        <<اضافه کردن فیلتر و سیستم حذف اثرات جرقه به تغذیه موتور هم زن >> در مورد این هم اطلاعی ندارم اگر میشه توضیح بدید
        به نظرتون چه طور می تونم نویز موتورم رو اندازه بگیرم
        به نظرتون ممکنه به دلیل این باشه که موتور آخرهای عمرش باشه ؟؟؟
        دوست گرامی
        اندازه گیری نویز القایی حاصل از جرقه کار چندان ساده ای نیست و نیاز به ابزارهای دقیق داره ولی خوب همانطور خودتان هم اشاره کردید موتورهای قدیمی و کهنه از این نظر وضعیت بدتری دارند







        در نهایت میتوانید از یک موتور DC بدون جاروبک استفاده کنید
        پاره ای از رویکردهای دفاعی

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

          نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
          دوست گرامی
          اندازه گیری نویز القایی حاصل از جرقه کار چندان ساده ای نیست و نیاز به ابزارهای دقیق داره ولی خوب همانطور خودتان هم اشاره کردید موتورهای قدیمی و کهنه از این نظر وضعیت بدتری دارند







          در نهایت میتوانید از یک موتور DC بدون جاروبک استفاده کنید

          خیلی ممنون
          ولی بعید می دونم به خاطر نویز موتور باشه به چند دلیل که عرض می کنم
          1- این خطا همیشه افزاینده بود اگر نویز مغناظیسی بود باید هم کاهشی و هم افزایشی می بود
          2- با موتور مشابه تست گرفتم این مشکل حتی 0.01 درجه هم اتفاق نیفتاد چه برسه به 3 درجه سانتی گراد خطا
          3- موتور و سیستم مذکور با مدارات اصلی حداقل 1 متر فاصله داشت
          در صورت امکان عکس می گذارم
          البته یه چیزی رو یادم نبود بگم در این سیستم برای روشن کردن موتور از سوییچینگ نامرغوبی استفاده شده از این چینی های ارزان قیمت
          اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
          پیامبر اکرم(ص):زکات علم نشر آن است.
          در کشور هاي غربي انتقال تجربيات و دانش به افراد مبتدي يک پيشرفت محسوب شده و به آن مديريت دانش مي گويند. ولي متاسفانه اين فرهنگ هنوز در کشور ايران رايج نشده است !!!

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

            این هم از عکس البته کیفیت مناسبی نداره ولی فکر می کنم قابل فهم باشه

            عکس دوم

            و عکس منبع سوییچینگ
            اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
            پیامبر اکرم(ص):زکات علم نشر آن است.
            در کشور هاي غربي انتقال تجربيات و دانش به افراد مبتدي يک پيشرفت محسوب شده و به آن مديريت دانش مي گويند. ولي متاسفانه اين فرهنگ هنوز در کشور ايران رايج نشده است !!!

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

              آزمایش رو با یک منبع meanwell انجام دادم و خطا بسیار کم تر شد در حدود 0.5 درجه سانتی گراد باعث خطا میشه
              این نشون میده که نویز از طریق منبع مین ویل و از طریق زمین و ای سی uln2003 به مدار می رسه
              البته این نویز زمانی خودش رو نشون میده که موتور رو یا منبع فعال می کنم و در حالت عادی مشکلی نیست
              اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
              پیامبر اکرم(ص):زکات علم نشر آن است.
              در کشور هاي غربي انتقال تجربيات و دانش به افراد مبتدي يک پيشرفت محسوب شده و به آن مديريت دانش مي گويند. ولي متاسفانه اين فرهنگ هنوز در کشور ايران رايج نشده است !!!

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

                با سلام
                یکی از نکات مهمی که باید در مدارات حاوی المانهای قدرت بهش توجه بشه بحث گراندینگ هست. جتی الامکان گراند المان قدرت مثل موتور باید مستقل و جدا از گراند سیگنالها به منبع بره.
                در صورتیکه بخشی از گراند مشترک باشه جریان عبوری از موتور که بسیار بیشتر از جریان سنسورها و سیگنالها هست افت ولتاژ بیشتری روی مسیر گراند میندازه و عملا بسته به مقدار جریان و کیفیت گراند، حتی میتونه تا چند دهم ولت گراند سیگنالها رو نسبت به گراند منبع بالا بکشه و همین تغییر سطح گراند، خوندن سیگنالهای انالوگ رو با خطا همراه میکنه.
                کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : یک اتفاق عجیب که باعث خواندن اشتباه دما شده با خطای 3 درجه سانتی گراد

                  نوشته اصلی توسط نو رسیده نمایش پست ها
                  با سلام
                  یکی از نکات مهمی که باید در مدارات حاوی المانهای قدرت بهش توجه بشه بحث گراندینگ هست. جتی الامکان گراند المان قدرت مثل موتور باید مستقل و جدا از گراند سیگنالها به منبع بره.
                  در صورتیکه بخشی از گراند مشترک باشه جریان عبوری از موتور که بسیار بیشتر از جریان سنسورها و سیگنالها هست افت ولتاژ بیشتری روی مسیر گراند میندازه و عملا بسته به مقدار جریان و کیفیت گراند، حتی میتونه تا چند دهم ولت گراند سیگنالها رو نسبت به گراند منبع بالا بکشه و همین تغییر سطح گراند، خوندن سیگنالهای انالوگ رو با خطا همراه میکنه.
                  احتمالا مشکل بنده هم تقریبا همین مسئله ای باشد که می فرمایید
                  در مدار بعدی با اپتو سیگنال هامو جدا می کنم
                  البته کیفیت منبع تغذیه خیلی موثر بود در بدترین شرایط به 0.5 درجه خطا هم نمی رسید
                  ولی با اون منبع بی کیفیت حداقل 3 درجه اختلاف دما داشتم
                  اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
                  پیامبر اکرم(ص):زکات علم نشر آن است.
                  در کشور هاي غربي انتقال تجربيات و دانش به افراد مبتدي يک پيشرفت محسوب شده و به آن مديريت دانش مي گويند. ولي متاسفانه اين فرهنگ هنوز در کشور ايران رايج نشده است !!!

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X