اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

Collapse
این موضوع برجسته شده است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    موتورهای القایی با خازن

    موتورهای القایی با خازن

    در مقاله قبلی در مورد موتورهای القایی فاز شکسته صحبت شد و همانطور که گفته شد موتور القایی با استارت خازنی همان موتور اصلاح شده فاز شکسته با خازنی سری است که معمولا در حدود 200 تا 400 درصد گشتاور ارزیابی شده را داراست و در آن جریان استارت معمولا بین 450 تا 575 درصد جریان ارزیابی شده است که بسیار کمتر از موتور فاز شکسته و بعلت سیم ضخیم تر در مدار استارت است.


    نوع اصلاح شده ای از موتور با استارت خازنی ، موتور با استارت مقاومتی است در این نوع موتور خازن استارت با یک مقاومت جایگزین شده است موتور استارت مقاومتی در کاربریهایی مورد استفاده قرار می گیرد که میزان گشتاور استارتینگی کمتر از مقداری که موتور استارت خازنی تولید می کند لازم است صرف نظر از هزینه این موتور امتیازات عمده ای نسبت به موتور استارت خازنی ندارد.

    این موتورها در انواع مختلف کاربریهای پولی و تسمه ای مانند تسمه نقاله های کوچک , پمپها و دمنده های بزرگ به خوبی بسیاری از خود گردانها و کاربریهای چرخ دنده ای استفاده می شوند.

    موتورهای AC القایی با خازن دائمی اسپلیت نوع دیگری است که در این نوع موتور (PSC) نوعی خازن دائما به صورت سری به پیچه استارت متصل است این عمل سبب می شود که پیچه استارت تا زمانی که موتور به سرعت چرخش خود برسد بصورت پیچه ای کمکی عمل کند از آنجا که خازن عملکرد اصلی , باید برای استفاده مداوم طراحی شده باشد , نمی تواند توان استارتی معادل یک موتور استارت خازنی ایجاد نماید گشتاور استارت یک موتور (PSC) معمولا کم و در حدود 30 تا 150 درصد گشتاور ارزیابی شده است موتورهای (PSC) جریان استارتی پایین , معمولا در کمتر از 200 درصد جریان برآورد شده دارند که آنها را برای کاربریهایی با سرعتهای دارای چرخه های خاموش روشن بالا بسیار مناسب می سازد.

    موتورهای PSC امتیازات فراوانی دارند طراحی موتور براحتی برای استفاده با کنترل کننده های سرعت می تواند اصلاح شود همچنین می توانند برای بازدهی بهینه و ضریب توان بالا در فشار برآورد شده طراحی شوندآنها به عنوان قابل اطمینان ترین موتور تک فاز مطرح می شوند مخصوصا به این خاطر که به سوئیچ گریز از مرکز نیازی ندارند.

    موتورهای PSC بسته به طراحیشان کاربرد بسیار متنوعی دارند که شامل فنها , دمنده ها با نیاز به گشتاور استارت کم و چرخه های کاری غیر دائمی مانند تنظیم دستگاهها (طرز کارها) , عملگر درگاهها و بازکننده های درب گاراژها می شود.

    ادامه دارد...



    دیدگاه


      #62
      سنسور گاز

      سنسور گاز

      چنانچه عنوان شد در ساخت ربات ها سنسور ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند در مقاله قبلی به معرفی اجمالی از انواع ربات ها پرداختیم.

      یکی از این سنسورها که در رباتهای سنسور که در رباتهای امداد مورد استفاده قرار میگیرد و در بازار به سنسور گاز ( TGS813) معروف است دارای حساسیت بالایی در شناسایی گازهای قابل اشتعال از جمله بوتان ، متان و پنتان دارد.


      این سنسور دارای شش پایه است که برای استفاده از آن باید سه پایه سمت چپ یا راست خود را به مثبت پنج ولت وصل کنید هیچ فرقی نمی کند که کدام سه پایه را وصل می کنید بعد از آن سه پایه دیگر را به ترتیب پایه وسط ، زمین و دو پایه دیگر را خروجی می کنید.

      برای این که بتوانید از این سنسور استفاده کنید به خروجی سنسور مقاومتی ۱.۵ کیلو اهم وصل کنید این مقاومت طوری وصل می شود که همیشه با سنسور و مدار بعدی که برای پردازش سنسور می آید به صورت موازی است ( یک پایه مقاومت به خروجی مدار و پایه دیگر به زمین متصل است)

      این سنسور در حالت عادی در خروجی دارای صفر منطقی است و وقتی گاز را احساس می کند خروجی آن به صورت یک منطقی در می آید .

      برای این که از سالم بودن سنسور خود مطمئن شوید سنسور را به همان آرایشی که بالا گفته شده بسته و بعد یک دیود نورانی را با یک مقاومت ۲۲۰ اهم سری کرده و با مقاومت ۱.۵ کیلو اهم موازی کنید و مدار را به برق وصل کنید در حالت عادی دیود نورانی خاموش است ولی به محض این که گازی به مشام سنسور رسید دیود روشن می شود .

      قابل ذکر است که سنسور برای راه اندازی نیاز به جریان حداقل ۱۸۰ میلی آمپر دارد به همین علت نمی توان آن را با باتری راه اندازی کرد برای همین برای تغذیه سنسور از یک منبع تغذیه استفاده می شود.

      همیشه یک مقاومت ۱.۵ کیلو اهم باید با خروجی سنسور موازی باشد در اصل این مقاومت یک حسن و هزارن عیب را به همراه دارد .

      در اصل TGS 813 سنسوری است که خروجی آن به صورت آنالوگ با تغییرات گاز تغییر می کند و نه به صورت دیجیتال به همین علت برای این که بتوانیم کار خود را راحت کنیم خروجی را با یک مقاومت ۱.۵ کیلو موازی می کنیم که در حالت عادی خروجی را در صفر منطقی نگه دارد و وقتی که گاز مشتعل شد خروجی به یک منطقی تغییر حالت دهد البته این روش برای کارهایی که زیاد دقت لازم ندارد روش بسیار عالی و ارزان است ولی برای کارهایی که دقت بالایی را نیاز دارند روش مناسبی نیست .

      ادامه دارد....

      دیدگاه


        #63
        نیرو محرکه ربات نوریاب

        نیرو محرکه ربات نوریاب

        در مقالات قبلی در مورد موتور ربات نوریاب صحبت کردیم حال به بررسی نیرو محرکه آن می پردازیم.

        برای تامین نیروی محرکه ربات باید یک موتور الکتریکی کوچک که ولتاژ کاری آن بین 3 تا 6 ولت است را انتخاب نمایید



        معمولاً این گونه موتورها قدرت چندانی ندارند و نمی توانند ربات را حرکت دهند برای رفع این مشکل باید به نحوی نیروی موتور را افزایش دهیم معمولاً برای این کار از تعدادی چرخ دنده و یا تسمه و پولی استفاده می کنیم

        ما با توجه به امکانات اطراف خود می توانیم روش مناسب تر را انتخاب نماییم اگر بخواهیم یک نیروی محرکه خوب را بدون دردسرهای اضافی به دست آوریم اسباب بازی ها گزینه های مناسبی هستند معمولاً درون اسباب بازی های متحرک مثل ماشینها حداقل یک موتور به همراه مجموعه ای از چرخ دنده ها ( گریبکس ) وجود دارد البته نمونه های موتور و گریبکس سر هم در بازار موجود است که می توانیم با قیمت بیشتری ( و البته کیفیت بهتر ) تهیه نماییم پس از نصب موتور و گربکس بر روی بدنه ربات ( بدنه ربات را می توانیم از چوب یا آلومینیوم بسازی ) نوبت به اتصال چرخ ها است. اگر از موتور و گریبکس ماشینها اسباب بازی استفاده کرده ایم ، چرخ همان ماشین بهترین گزینه است در غیر اینصورت می توانید چرخ را از جنس چوب خراطی کنید یا از پلاستیک فشرده ( تفلون ) بسازید دقت کنید که قطر چرخ شما سرعت ربات را تعیین می کند که هر چقدر قطر بیشتر باشد سرعت ربات بیشتر و در عوض قدرت آن کمتر می شود معمولاً با چرخ هایی با قطر بین 5 تا 10 سانتی بهترین نتیجه حاصل می شود.

        اگر ربات دو چرخ دارد ( در هر طرف یک چرخ ) باید برای حفظ تعادل آن فکری کرد. این کار را می توانیم با نصب دو چرخ هرز گرد در جلو و عقب روبات انجام دهیم اگر چرخ کوچک در دسترس نیست کافی است که یک مفتول را به صورت قلاب ( علامت سوال ) در آورده و در انتها و ابتدای ربات نصب کنید. این کار از کشیده شدن عقب و جلوی ربات بر روی زمین جلو گیری می کند اگر چه کار زیاد تمیز از آب در نمی آید

        ادامه دارد....

        دیدگاه


          #64
          پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

          سلام
          ممنون از اینکه اطلاعاتتون رو در اختیارمون گذاشتین
          یک سوال داشتم
          اگر بخوایم مقدار گاز detect شده توسط سنسور به صورت ppm نشون داده بشه چه طور باید این کار رو انجام بدیم؟
          زندگی تاس خوب آوردن نیست ، تاس بد را خوب بازی کردن است

          دیدگاه


            #65
            پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

            سلام خدمت شما دوست عزیز.
            ما به تازگی یک تیم روباتیک در دانشگاهمون راه انداختیم و انشاالله قصد داریم روباتهای پیشرفته ای بسازیم.پست های شما بسیار مفید هستن و ما خیلی از اون ها استفاده کردیم.بازم ادامه بدین.خیلی خیلی ممنون
            با تشکر بهنام.
            برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است . وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جريان آب حرکت کند ...

            دیدگاه


              #66
              پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

              نوشته اصلی توسط behnam-soft
              سلام خدمت شما دوست عزیز.
              ما به تازگی یک تیم روباتیک در دانشگاهمون راه انداختیم و انشاالله قصد داریم روباتهای پیشرفته ای بسازیم.پست های شما بسیار مفید هستن و ما خیلی از اون ها استفاده کردیم.بازم ادامه بدین.خیلی خیلی ممنون
              با تشکر بهنام.
              سلام و درود به شما.

              خواهش میکنم. امیدورام تیمتون تو مسابقات برنده بشه. از زحمات استاد بنده سرکار خانم "مهندس سید خاموشی" نیز برای این تاپیک تشکر میکنم.

              مدتی سرم شلوغه. اما این تاپیک همیشه اکتیوه نگران نباشید!

              دیدگاه


                #67
                پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

                با سلام. خوب ادامه میدیم.

                روند طراحی یک مدار قابل برنامه ریزی FPGA

                قبلا در مورد مدارات FPGA مختصرا توضیحاتی دادیم حال گام را کمی فراتر گذاشته و به بررسی چگونگی طراحی این مدارات به نام XILINX Foundation می پردازیم.

                در اینجا فرض بر آن است که شما در مورد FPGA اطلاعاتی دارید در حقیقت این مقاله کمی تخصصی برای افرادی که با الکترونیک سر و کار دارند نوشته شده است.

                ================================================== ===================
                نرم افزار XILINX Foundation محیطی جهت ایجاد برنامه هایی برای توصیف طرح منطقی یک مدار مجتمع FPGA می باشد.
                ================================================== ===================


                روند طراحی با استفاده از نرم افزار Foundation به این ترتیب است:

                • طرحهای دیجیتال مورد نظر ، با استفاده از ادیتور شماتیک یا ادیتور ماشین حالت یا ادیتور متنی HDL وارد می شوند، طرح مورد نظر می تواند توسط یکی از این ادیتورهای ترکیبی از همه انها ایجاد شود.

                • یک سیمولاتور (شبیه ساز) عملی عملکرد یک طرح کامپایل شده را چک می کند و به شما اجازه می دهد تا نتایج را ببینید و صحت یا عدم صحت نتایج را بررسی کنید. در صورت بروز هر گونه خطائی می توان به محیط ادیتوری شماتیک ، HDL یا ماشین حالت برگشته خطاها را اصلاح کنید.

                • ابزار اجرای نرم افزار Foundation، ابتدا لیست گیتها و اتصالات ایجاد شده را به یک فایل با فرمت باینری تبدیل می کند که جهت برنامه ریزیFPLD استفاده خواهد شد.در این مرحله است که یک device خاص جهت برنامه ریزی کردن باید مشخص شود، مانند خانواده های XC95108 و xc400 ،5xl . برای device های xc9500 ،برنامه مورد نظر طراح را داخل یک CPLD قرارمی دهیم ولی در XC4000 ، طرح داخل یک FPGA قرار می گیرد . به این ترتیب که گیتها داخل CLB های مشخص قرار می گیرند و مسیر یابی و سیم پیچی ها با استفاده از PSM ها انجام می شوند.

                • بعد از اینکه ابزار اجرائی نرم افزار FOUNDATION تاخیرهای مربوط به گیتها و عمل مسیر یابی را مشخص کردند، شبیه سازی خصوصیات زمانی طرح با یک mapping مشخص در یک FPLD انجام می شوند.

                • با وارد کردن ورودیها به یک برد XS95 یا XS40 از طریق کابل پورت موازی کامپیوتر عمل خطایابی انجام می شود.

                مثالی در مورد نحوه برنامه ریزی یک برد XS40 ( جمع کننده تک بیتی):


                دیدگاه


                  #68
                  پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

                  رﺑﺎت ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺧﻂ‬

                  آسان ترین نوع رباتی که می توان برای ورود به عرصه رباتیک ازآن آغاز کرد رﺑﺎت ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺧﻂ است این ربات ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮر هایی دارد که ﺧﻂ ﺳﻴﺎﻩ ﻳﺎ ﺳﻔﻴﺪ را ﺗﺸﺨﻴﺺ دهند. همچنین ﺑﻪ ﻳﻚ ‪ ADC‬ﻧﻴﺎز دارد.‬

                  ﺧﺮوﺟﻲ های ‪ ADC‬ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻣﻴﻜﺮوکنترﻟﺮ ﻣﻲ روﻧﺪ و در ﻣﻴﻜﺮو کنترلر ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﺮدازش و ﺧﺮوﺟﻲ ﺑﻪ دو ﻋﺪد ﻣﻮﺗﻮر ﻣﺘﺼﻞ‬ ‫ﻣﻲ ﺷﻮد.‬


                  الف) ﺳﺨﺖ اﻓﺰار(اﻟﮑﺘﺮوﻧﻴﮑﯽ)

                  ﻗﺴﻤﺖ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ اﻳﻦ رﺑﺎت ﺷﺎﻣﻞ :‬

                  ١- ﺳﻨﺴﻮرها (ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ و ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ها)

                  ٢- ﺗﺒﺪﻳﻞ ﮔﺮ ﺁﻧﺎﻟﻮگ ﺑﻪ دﻳﺠﻴﺘﺎل‬

                  ٣- ﻣﻴﻜﺮو کنترﻟﺮ‬

                  4- ﻣﻮﺗﻮرها‬

                  ‫الف - 1) سنسورها

                  ﺳﻨﺴﻮر های اﻳﻦ رﺑﺎت ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ :‬ ١- ﺣﺴﺎس ﺑﻪ ﻧﻮر(اﭘﺘﻴﻚ) 2- ﻣﺎدون ﻗﺮﻣﺰ‬

                  1- حساس به نور (اپتیک): اﻳﻦ دﺳﺘﻪ از ﺳﻨﺴﻮرها از ﻳﻚ ‪ LED‬و ﻳﻚ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺣﺴﺎس ﺑﻪ ﻧﻮر ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﻧﻮر ﺗﻮﺳﻂ ‪ LED‬ﺗﺎﺑﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮد و ﻧﻮر‬ﺑﺎزﺗﺎب ﺷﺪﻩ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻘﺎوﻣﺖ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ وﻟﺘﺎژ ﻣﻲ ﺷﻮد با توجه به این مساله که ﺑﺎزﺗﺎب ﺳﻄﺢ ﻣﺸﻜﻲ کمتر از ﺳﻄﺢ‬ ‫ﺳﻔﻴﺪ اﺳﺖ. اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ از ﺳﻨﺴﻮرها ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﺛﺮ ﭘﺬﻳﺮی از ﻧﻮر ﻣﺤﻴﻂ ، درﺻﺪ ﺧﻄﺎی ﺑﺴﻴﺎری دارﻧﺪ .‬

                  ‫٢- ﻣﺎدون ﻗﺮﻣﺰ:‬

                  اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ از ﺳﻨﺴﻮر ها از ﻳﻚ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ و ﻳﻚ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻣﺎدون ﻗﺮﻣﺰ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ. ﭘﺮﺗﻮ های ﻣﺎدون ﻗﺮﻣﺰ ﺗﻮﺳﻂ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ‬ ﻓﺮﺳﺘﺎدﻩ ﺷﺪﻩ و ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﺑﺮﺧﻮرد ﻣﻲ کند و ﺑﺎزﺗﺎب ﺁن ﺗﻮﺳﻂ ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﺷﻮد. اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ از ﺳﻨﺴﻮرها ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻳﻨﻜﻪ از‬‫ﻣﺤﻴﻂ اﺛﺮ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ، درﺻﺪ ﺧﻄﺎ ﺑﺴﻴﺎر ﭘﺎﻳﻴﻨﻲ دارﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮ اﻳﻦ ﻣﺎ در ﻣﻮرد اﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮر ها ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻲ کنیم.

                  ‫ﺳﻨﺴﻮر های ﻣﺎدون ﻗﺮﻣﺰ ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. دﺳﺘﻪ اول ‪ LED‬ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ و ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﺟﺪا از هم اﺳﺖ. اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ از‬‫ﺳﻨﺴﻮرها در دو اﻧﺪازﻩ ‪ 5mm‬و ‪ ٣mm‬ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ . ﻧﻮع ‪ 3mm‬ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻳﻨﻜﻪ ‪ LED‬ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ و ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ همرﻧﮓ هستند ‫ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺁن ها ﺳﺨﺖ اﺳﺖ و ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺎﻟﺘﻲ ﻣﺘﺮ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﻳﺮد. ﻣﺸﻜﻞ دﻳﮕﺮ اﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮر ها اﻳﻦ اﺳﺖ که ﻧﻮع ﺗﻘﻠﺒﻲ ﺁن‬ ‫ﻧﻴﺰ ﺑﺴﻴﺎر زﻳﺎد اﺳﺖ و اﻣﻜﺎن دارد از ﺑﻴﻦ ۵ ﺳﻨﺴﻮر ١ﻳﺎ ٢ ﺗﺎ ﺧﺮاب ﺑﺎﺷﺪ.‬

                  ﮔﻮﻧﻪ دﻳﮕﺮ ﺳﻨﺴﻮر هﺎی ﻣﺎدون ﻗﺮﻣﺰ ﺑﻪ ﺻﻮرﺗﻲ اﺳﺖ که ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ و ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﺑﺎ هم در ﻳﻚ ﺑﺴﺘﻪ ﻗﺮار دارﻧﺪ . اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ از‬ ‫ﺳﻨﺴﻮر ها دارای اﻧﺪازﻩ ﺑﺴﻴﺎر کوچک و دﻗﺖ ﺧﻮﺑﻲ هستند


                  ادامه دارد.... :arrow:


                  دیدگاه


                    #69
                    پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

                    درود بر شما
                    مطالب بسیار خوبی قرار دادید اگه امکانش باشه به صورت یک فایل منسجم PDF در بیارید دیگه برا شروع رباتیک حرف نداره

                    دیدگاه


                      #70
                      پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

                      نوشته اصلی توسط arashonline
                      درود بر شما
                      مطالب بسیار خوبی قرار دادید اگه امکانش باشه به صورت یک فایل منسجم PDF در بیارید دیگه برا شروع رباتیک حرف نداره
                      سلام و درود بر شما.

                      بله. حتما. این مطالب در آینده به صورت فایل PDF در دانلود سنتر قرار خواهد گرفت. اما در حال حاضر بنده یه مقدار کارم تو ECA زیاد شده، و فعلا همین تاپیک رو دنبال کنید. از توجهتون سپاسگذارم.

                      دیدگاه


                        #71
                        پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

                        سلام به همه دوستان. از اینکه این تاپیک رو تو این روزا دیر به دیر مطالبشو میزارم پوزش میخوام. تو این دو هفته کارم خیلی زیاد شده کمتر میام تو انجمن.

                        >> حالا چون مصادف با نمایشگاه کتاب هستیم و شما هم میدونم با شوق زیاد دارید رباتیک رو دنبال میکنید، یکی از بهترین کتاب ها برای شروع رباتیک رو بهتون معرفی میکنم:


                        اصول و راهنمای رباتیک

                        - کانون نشر علوم - نوشته محمد مشاقی - انتشارات: نگین دانش (میتوانید غرفه این انتشارات را در نمایشگاه از طریق راهنماهای مستقر در صحن اصلی مصلی پرس و جو کنید).

                        لینک توضیحاتی کتاب: http://www.nashreolum.com/ShowBooks.aspx?id=195

                        >> این کتاب 150 صفحه ای با زبان بسیار ساده و روشنی از صفر شروع کرده، ابتدا تاریخچه و توضیحات مقدماتی و تعاریف ربات را بیان میکند. سپس در فصل اول به طور کامل شما را با انواع موتورهای DC و همچنین موتور پله ای که کاربرد زیادی در رباتیک دارد آشنا می سازد. در فصل 2 شما با تمامی سنسورهایی که در ربات ها کاربرد دارند به همراه دسته بندی آنها آشنا میشوید. مانند: انکدر، تاکومتر، ژیروسکوپ، آلتراسونیک و... و حتی CCD و GPS.
                        فصل سوم این کتاب به بهترین شکل ممکن شما را با میکروکنترلر AVR اشنا می سازد. (به نحوی که بنده ابتدا با این بخش از این کتاب با AVR آشنا شدم!). پس از یادگیری مطالب قبلی و آمادگی برای برنامه نویسی، فصل چهارم این کتاب به طور کامل به برنامه نویسی به زبان C برای ربات (و بر روی AVR) می پردازد و تقریبا مطلبی نیست که شما برای ساخت انواع ربات ها و حتی Humanoid (انسان نما) با آن آشنایی پیدا نکنید!. حال که شما قادر به برنامه نویسی برای ربات هستید باید اصول کنترلی ربات را فرا گیرید تا به بهترین پاسخ ممکن برسید، که فصل 5 این کتاب به طور کامل و شامل به این موضوع پرداخته است.
                        حال نوبت ساخت ربات است! فصل ششم کاملا شما را با ربات Line Follower (تعقیب خط) آشنا ساخته و تا راه اندازی ربات با شماست (به همراه شماتیک و PCB)! و با فصل هفتم نیز به همین صورت، ربات ماز (پیدا کننده هدف) را میسازید.

                        به نظر شما کافیست؟ خیر - پس کتاب ضمیمه هایی نیز به شرح زیر دارد!:

                        الف) CD همراه:

                        - نرم افزارهای لازم برای برنامه ریزی و شبیه سازی میکروکنترلرهای AVR
                        - دیتا شیت میکروکنترلرهای AVR و برخی از سنسورهای پر کاربرد
                        - بیش از 200 مقاله و سایت اینترنتی در زمینه رباتیک
                        - بیش از 50 کلیپ ویدیویی از روبات های مختلف و مسابقات روباتیک
                        - فایل های PCB ، و کلیپ ویدیویی مربوط به روبات تعقیب خط تشریح شده در این کتاب
                        - فایل های PCB و نقشه های Autocad مربوط به روبات ماز تشریح شده در این کتاب

                        ب) دیکشنری فارسی به انگلیسی ربات
                        ج) دیکشنری انگلیسی به فارسی ربات
                        د) راهنمای واژگانی


                        + لیست منابع کتاب که خود معرف انواع کتب مفید در این زمینه می باشد.

                        قیمت کتاب: 2900 تومان همراه با CD (که تخفیف بمناسبت نمایشگاه نیز مبلغی رو از اون کسر میکنه!)

                        خود بنده هم قبلا برای شروع این کتاب رو مطالعه کردم.

                        دیدگاه


                          #72
                          پاسخ : سرعت و استاتور!

                          نوشته اصلی توسط محمد منفرد
                          سرعت و استاتور!

                          در مقاله پیش در ابتدا به توضیح اجمالی در مورد روتور و موتورهای Ac پرداختیم حال در مورد تحلیل بخش متحرک آن یعنی استاتور می پردازیم.
                          ک آهwink:
                          سلام دوست عزیز

                          روتور قسمت متحرک موتور است که شما به استاتور در این پست اشاره کردید

                          دیدگاه


                            #73
                            کارتون عالیه!!

                            :applause:واقعا از کار قشنگتون ممنونم.لطف کنید مدار های تمرینی برامون بذارید و همینطوری ادامه بدید.

                            دیدگاه


                              #74
                              پاسخ : سرعت و استاتور!

                              نوشته اصلی توسط ali norbakhsh


                              سلام دوست عزیز

                              روتور قسمت متحرک موتور است که شما به استاتور در این پست اشاره کردید
                              سلام. یک کلمه جا افتاده بود (به جای غیر متحرک، نوشته بودم متحرک! :redface. به هر حال از دقت بالاتون ممنونم.

                              نوشته اصلی توسط fadak
                              :applause:واقعا از کار قشنگتون ممنونم.لطف کنید مدار های تمرینی برامون بذارید و همینطوری ادامه بدید.
                              خواهش میکنم، اکثر مباحث این مطالب از کتابی که تو پست پیش معرفی کردم، قرار داده میشن. البته اونا رو خانم "سید خاموشی - تبیان" گردآوری میکنند. از این به بعد (که حجم کارای دانلود سنتر کمتر میشه! و سر من یکم خلوت تر میشه، سعی میکنم مطالب رو عمقی تر بررسی کنیم.

                              چشم مثال و تمرین هم مد نظرم هست در آینده.

                              دیدگاه


                                #75
                                پاسخ : آموزش ساده رباتیک از ابتدا تا حرکت ربات!!!

                                نوشته اصلی توسط محمد منفرد


                                سلام دوست عزیز

                                روتور قسمت متحرک موتور است که شما به استاتور در این پست اشاره کردید
                                سلام. یک کلمه جا افتاده بود (به جای غیر متحرک، نوشته بودم متحرک! :redface. به هر حال از دقت بالاتون ممنونم.
                                wink:
                                [/quote]

                                سلام دوستان

                                هر چی یادگرفتیم از لطف شما ودوستان بوده
                                ما همیشه به امید پ دیت شدن این تایپیک به این قسمت می آییم

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X