اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مک&#

    اول بگم شما بهم پیام دادی فکر کنم .صندق پیامات پر بود میخواستم جواب بده نمیشد .صندق پیامات رو خالی کن دوست عزیزم

    ببینید من تا بحال برای پروژه هام هذینه ای پرداخت نکردم یعنی مثلا یه تری کوپتر شما توی طراحی های من میبینید من از طریغ درگاه هایی که دارم بهم پینهاد طراحی میشه من طراحی میکنم میگم با این مشخصات این جوری این جوری قابله ساخته و هذینش انقدر میشه و اونا برای طراح خرج میکنن علم از من پول از اونا .
    بعدشم شما اولویتت این نباشه که بسازی یه چیزی رو... این باشه که طرحت رو از ذهنت بیاری روی کاغذ با تمام مشخصات اونو ارایه کنی تا بدونن تو میتونی این چیز رو طراحی کنی و بسازی . از طراحی سرویس طلا گرفته که هیچ ربطی به برق نداره تا طراحی بدنه هواپیما .
    حالا توضیح علمیش این میشه شما با نرم افزار اون قطعه های مورد نظرت رو جدا جدا طراحی میکنی و بعد توصت به نرم افزار دیگه به نام solidcom نوع سی ان سی و نهوه حرکت روی قطعه حالا هر جوری رو برنامه ریزی میکنی و جی کد میگیری .حالا این جی کد رو به هر سی ان سی بدی برات روی اون قطعه انجام میده .
    اگر دنبال ساخت یک چیز مشخص هستی بهتره وقت رو با یادگیری یه برنامه به این حجیمی تلف نکنی و بدی بیرون بران طراحی کنن ولی اگر قصدت یاد گیری و این باشه که طرح های ذهنت رو بیاری روی کاغذ و بتونی محکم بگی این چیز عملی و بهتر بگم موقعیت شغلی خودت رو تسبیت کنی و بتونی ابداع و اختراع کنی بدرد میخوره
    فکر میکنم سی ان سی کارا زمان کار روی قطعه رو حساب میکنن و به ازای زمان کار روش از شما پول میگیرن نمیدونم تا چه حد درسته . ولی قطعه هایی که طراحی میشه اگر استاندارد باشه که 80 درصدشون بدون دستگاه سی ان سی میشه ساختشون . سایت های زیادی در مورد این کار هست . اگر تهرانی هستی . از سمت چهار راه یافتاباد که میری سمت میدان معلم بعد از معلم چهار راه اول خیابون سمت راست . پر تراشکاری و سی ان سی کاره ازشون بپرس دستگاهشون چه کدی رو قبول میکنه و چقدر هذینه میشه . اگر توی بچه ها کسی هست که این کارو میکنه در موردش توضیح بده هم من استفاده کنم هم دوستان !!!!!!!!!!!!!!
    در مورد نرم افزار سالید وورک شما میتونید از تمام قطعات انواع الیاژ ها انواع فلزات انواع شیشه پلاستیک چوب و... استفاده کنید و همین طور در solidcom نوع کار روی قطعه رو یه جوری بگیرید که چوب باشه و...




    اضافه شده در تاریخ :
    این مثال رو نگاه کنید این کار خودمه هیچ ربطی به برق نداره ولی پول داره چون نواوری داره من نمیسازمش ولی من طراحیش کردم و بهشون مشاوره دادم !!!!!!!!!!!!! ولی اگر در مورد علم خودم باشه چرا که نه میسازمش با تمام استاندارد ها هم طراهیش میکنم تا مشتری داشته باشه ...




    یه چند تا فیلم میزارم لطفا ببینید . طرف توی انباری خونشون موتور جت ساخته ....

    http://www.aparat.com/v/xjZHW

    این نمونه استارت خوردن یه موتور مینی توربو جت

    http://www.aparat.com/v/WuzNP

    فرق بین دوتا موتور رو میبینید ؟؟؟
    اولی افتظاه اولا که تراست لازم رو نداره نسبت به حجم و جرمش دوما از همه جاش داره اتیش رو دود میزنه بیرون این یه معنی میده : خودشو مدل هواپیما و پدر صاحب هواپیما رو با هم میسوزونه میره پی کارش . بدرد کباب زنی میخوره از اون طرف گوشت بریزی خوش خورد کنه خودش بپزه بده بیرون .....
    دومی استانداره که بعدا من ابعاد یه موتور استاندارد با الیاژ هاشو براتون میزارم تا طراحی کنید خودتون
    جالبه ها سی ان سی که باهاش این موتور جت رو ساخته همه الکترونیکیا میتونن انالیز کنن ولی بهشون میگی مثلا یه موتور جت طراحی کن میترسن میگن نمیشه در حالی که میتونن بهتر از اونی که مکانیک خونده میتونن .فقط مطالعه و تحقیق و جمع اوری اطلاعات موتور های ساخته شده قبلی رو میخواد . لازم نیست چه میدونم یه چیز رو توی طراحی از صفر بسازید لازم نیست مثلا انرژی اتمی رو از اول اختراع کنید . از علم اونا استفاده کنید و پروژه های اونا رو بهینه کنید .عین همون طراحی کنید و چند تا ابشن بهش اظافه کنید و چند تا چیز ازش کم کنید . دقیقا مثل یه ماشین که مدل 2013 با مدل2012 فرق داره ولی عملا میبینید قیمتش زیاد تفاوت نمیکنه البته توی خارج از کشور چرا چون توی مدل 2013 چندتا چیز نیست که قبلا بوده اوضش چند تا ابشن جدید اضافه شده قیمت تموم شده برای تولید کننده یکیه ولی مدلش با ابشن های بهتره اومده توی بازار این همون کاریه که یه طراح میکنه

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

      ممنون از توضیحاتت
      میزارم دانلود بشه
      چه چیز هایی خودت طراحی کردی و ساختی؟ عکسی ازشون داری؟

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

        این طرح ها با سالید ورک کشیده شده یا با کتیا؟
        http://grabcad.com/library/v10-engine-1
        تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
        داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مک&#

          قطعا اون موتور با اینورتور یا کتیا کشیده شده . از ابتدا مطلب رو بخونید متوجه میشید که من اسم هیچ نرم افزاری رو توی معرفی نبردم و بعد که ازم پرسیدن من چند نرم افزار رو معرفی کردم و گفتم برای شروع سالید وورک بهتره و زود تر جواب میده .....

          اضافه شده در تاریخ :
          من یه چند تا نوشته در مورد نرم افزار های معروف طراحی 3 بعدی میزارم (از سایت پی سی دانلود)

          1
          Autodesk 3ds Max


          Autodesk 3ds Max (تریآ‌دیآ‌اسآ‌مکس) بستهآ‌ای نرمآ‌افزاری با قابلیت ساخت مدلهای سه بعدی، متحرک سازی و رندر میآ‌باشد. این نرمآ‌افزار یکی از قدرتمند ترین برنامه های طراحی مدل های سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری (CG) هست سالهاست که توسط کمپانی های میانجی متفاوت نظیر Yost , Kinetix و Discreet توسعه یافته و عاقبت دوباره به وسیله توسعه دهنده اصلی خود یعنی Autodesk خریداری شد. امکانات بسیار گسترده و کارایی به نسبت آسان و همچنین ساز گاری با plugin های third-party متعدد از مزایای این نرم افزار قوی هست. به طور گسترده ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت بازی های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه های ویژه استفاده می شود و بزرگترین قابلیتش امکانات خوب مدل سازی است. این نرم افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور indirect illumination & radiosity سیستم ذره particle system بسیار قدرتمند است که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه های واقعی برای کاربر ایجاد می کند. زبان برنامه نویسی (scripting) این نرم افزار که MAXscript نام دارد، قابلیت های برنامه رو دوچندان می کند.

          ویژگی های نرم افزار Autodesk 3ds Max:

          - طراحی سه بعدی
          افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است. در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد.

          - کاربرد در معماری
          معماران و گرافیستآ‌ها نیز میآ‌توانند از این برنامه برای پیشآ‌نمایش بناها و مدلآ‌هایی که هنوز ساخته نشدهآ‌اند، استفاده کنند.
          کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی می باشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در نرم افزار autocad هم پشتیبانی می کند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک 3dsmax می توان نماهای داخلی ساختمانرا طراحی و مشاهده نمود.
          interior and exterior design را هم می توان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرح می توان سازها را قبل از اجرا مشاهده نمود و نواقص آن را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.

          - مدل سازی
          مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل میآ‌باشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک میآ‌کند

          در نرم افزار مکس 3 روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:
          - Mesh\Polygon Modeling
          - Patch Modeling
          - NURBS Modeling

          دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از:
          Box Modeling: که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار میآ‌گیرد و با تغییر در وجوه و گرهآ‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر میآ‌رسند. (Mesh\Polygon Modeling)
          Surface Modeling: ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گرهآ‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در میآ‌آید. (Patch Modeling)

          - متحرک سازی (پویانمایی)
          از جمله تواناییآ‌های دیگر این نرمآ‌افزار قابلیت متحرک سازی آن میآ‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرمآ‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی میآ‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار میآ‌گیرد.

          character animation که در نسخه جدید این نرم افزار 3dsmax 2011 به آن توجه بسیار شده است دارای توانایهای جدیدی میباشد که از این توانایها میتوان به پلاگین CAT اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائظ اهمیت میباشد

          در فهرست زیر به ابزارهای ساخت انیمیشن اشاره می شود:
          Biped - Bone - IK Solvers - Animation CAT - Reactor

          - رندر
          عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامهآ‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) میآ‌باشد نرمآ‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر میآ‌باشد.

          scanline renderer
          mental ray( همراه با خود max)
          RenderMan(پلاگین)
          ویآ‌ری V-Ray(پلاگین)
          Brazil R/S(پلاگین)
          FinalRender(پلاگین)
          Maxwell Render(پلاگین)
          Fry Render(پلاگین)

          در مورد پلاگین رندر V-Ray میتوان به کیفیت عالی آن اشاره کرد این موتور رندر که توسط شرکت chaos group به بازار عرضه شده است. این موتور اغلب برای نماهای معماری استفاده می شود اما نتایج استفاده از آن در انیمیشن نیز مطلوب است.
          http://p30download.com/fa/entry/470/

          2


          PTC Creo

          پرو/اینجینیر (Pro-E ) به معنی (مهندس حرفهآ‌ای) از جمله توانمند ترین نرمآ‌افزارهای مهندسی است که برای طراحی سهآ‌بعدی به کار میآ‌رود. نام شرکت سازنده آن (PTC) است که کوتاه شده بنگاه فناوری پارامتری است. در این نرم افزار، تمامی مدل ها به صورت کاملاً سه بعدی طراحی و ساخته می شوند و در هر زمان قابلیت ویرایش را دارند. نخست تکهآ‌های مورد نیاز به گونه جداگانه ساخته میآ‌شوند و سپس آنآ‌ها را در کنار هم گذاشته و تکه پیچیده تری را می سازند.
          نرم افزار Creo Elements Pro با نام قدیمی Pro/ENGINEER Wildfire از جمله نرم افزارهای پیشرفته در زمینه CAD\CAM می باشد که برای طراحی، محاسبه و تولید قطعات صنعتی به کار گرفته می شود.این نرم افزار که از جمله نرم افزارهای Grade-A در طراحی و تولید می باشد دارای قابلیت های مدل سازی (Solid & Surface) بسیار قوی است و همچنین قابلیت ماشین کاری با انواع دستگاه های CNC را دارد.

          ProE که مخفف کلمه ProEngineer است بزرگترین رقیب نرم افزار Catia محسوب می شود که دارای مزایایی نسبت به نرم افزار فوق می باشد.
          از برجسته ترین این مزایا قابلیت ماشین کاری و گرفتن G-Code استثنایی آن برای ماشین های CNC می باشد که در کمال سادگی استفاده، امکان مانور ماشین کاری روی پیچیده ترین سطوح را دارا می باشد.
          از طرفی در محیط Mold به قابلیت ها و آرشیو بی نظیری از قطعات استاندارد برای صنعت قالب سازی دست خواهید یافت. اما در محیط Drawing به زیباترین و فنی ترین نقشه های دو بعدی با رعایت دقیق ترین نکات و استانداردهای نقشه کشی از مدل های سه بعدی دست می یابید.
          در کل با آشنایی و یادگیری این نرم افزار تمام نیازهای نرم افزاری خود در صنعت ساخت و تولید مثل مدل سازی سه بعدی، استخراج نقشه های دو بعدی، مونتاژ، قالب سازی، ماشین کاری (فرز، تراش و حتی وایرکات) و آرشیو قطعات استاندارد و .... را به صورت یکجا و مرتبط بهم در اختیار خواهید داشت.

          قابلیت های کلیدی نرم افزار PTC Creo:
          - بنا شدن مدل سازی در Pro/E بر اساس مدل سازی سه بعدی صلب (solid)، در صورتی که اکثر نرم افزارهای دیگر کار مدل سازی را تنها با استفاده از سطح سازی انجام می دهند
          - تعریف شدن تمام ابعاد به صورت پارامتر در مدل ساخته شده توسط این نرم افزار، بدین ترتیب اگر در ساخت مدل سه بعدی رابطه ای بین این پارامتر ها وجود داشته باشد به راحتی می توان با تغییر یکی از این پارامتر ها، دیگر پارامتر ها یا ابعاد را تغییر داد
          - اعمال خودکار کوچکترین تغییر در مدل طراحی شده در هر زمانی از مراحل تکاملی ساخت قطعه یا سیستم بر روی قسمت های دیگر مانند اسمبلی، نقشه دو بعدی و روی اطلاعات ساخت به صورت همزمان
          - تهیه هرگونه نما و برش در جهات دید مختلف با استفاده از اطلاعات مدل سه بعدی قطعه
          - ایجاد شیب ها، Round و پخ های مورد نیاز در سطوح جدایش
          - اعمال انقباض (shrinkage) در سه جهت مختصات
          - طراحی و ایجاد مدل ماهیچه، تکیه گاه و سر ماهیچه و همچنین اعمال لقی های مورد نیاز
          - اضافه نمودن سیستم راهگاهی، تغذیه و دیگر اجزای متالوژیکی مورد نیاز در ریخته گری
          - تست نهائی روی شیب خروجی قطعه از قالب
          - ارسال مدل و مجموعه های آماده شده جهت ماشین کاری و ایجاد فایل های حاوی مسیر حرکت ابزار برای ماشین های مختلف CNC و همچنین استفاده از خروجی های متفاوت نسبت به دستگاه های CNC اعم از G-Code و غیره
          - و ...

          3

          Autodesk Inventor



          Autodesk Inventor Professional نرم افزاری قوی با امکان فراگیری ساده برای طراحی و مستند سازی 2 و 3 بعدی دارای واسطه کاربری مناسب، خصوصیات و امکانات مفید برای طراحی قطعات صنعتی و حتی کل خط تولید می باشد.
          اگر شما تولید کننده هستید و یا در کارخانه تولیدی صنعتی کار می کنید و به فکر اصلاح سیستم کاریتان هستید و یا به دنبال ارائه ایده های جدید و درآمد زا برای کارتان هستید با این نرم افزار می توانید به آن برسید.
          این نرم افزار قابلیت طراحی پروتوتایپ و هر گونه قالبی را دارد و نیز این قابلیت را دارد که تحلیل های مختلفی از طرحتان در محیط نرم افزار انجام دهید. تحلیل حرارتی آماری، بازدهی، مغناطیسی و ... .

          4

          CATIA V5



          نرم افزار CATIA (کتیا) یکی از قوی ترین و محبوب ترین نرم افزار هایی است که در زمینه طراحی، مهندسی و ساخت با کمک کامپیوتر (CAD/CAM/CAE) می باشد و بیشتر به منظور کمک به مهندسین در فرآیند های طراحی صنعتی طراحی شده است. CATIA یک محیط کاری یکپارچه را برای کاربران فراهم می کند تا با پرورش خلاقیت و نوآوری، به اشتراک گذاشتن دانش فنی در فرآیندها، برقراری ارتباط مستقیم بین طرح سه بعدی مجازی و محصول واقعی، کاهش حلقه های طراحی و ساخت و ... بسیار سریع تر و راحت تر قادر باشند به هدف خود در دستیابی به یک طرح سه بعدی واقع گرایانه از محصول مورد نظر نایل شوند.

          توسط CATIA قادر خواهید بود تا یکپارچگی مناسب، کامل و قدرتمندی بین منابع انسانی، ابزارها، روش ها و منابع های طراحی، مهندسی و ساخت در یک فرآیند کامل را ایجاد کنید و این گونه شاهد نتایجی مانند کاهش زمان طراحی، کاهش خطا در طراحی، بهینه کردن طرح کاهش زمان تولید، افزایش کیفیت محصول و افزایش سود دهی باشید.
          یکی از مهمترین قابلیت های این نرم افزار این است که به کاربر اجازه می دهد تا به راحتی پروژه خود را از یک محیط کاری به محیط کاری دیگر انتقال دهد. به عنوان مثال شما پس از این که در محیط Digitized Shape Editor از یک ابر نقاط اسکن تهیه کردید، می توانید به راحتی در محیط Genrative Shape Design و یا Free Style از آن Surface تهیه کنید (برای اینکه بتوانید مدل خود را از یک محیط به محیط دیگر انتقال دهید، ابتدا نیاز است که مدل خود را به صورتی ذخیره و یا Import کنید تا نرم افزارهای دیگر قابلیت خواندن این اطلاعات را داشته باشند و احتمال دارد در این انتقال مدل شما با data lost مواجه شود)

          قابلیت های کلیدی نرم افزار CATIA:
          - دارای محیط های مدل سازی (Solid Model):
          این قسمت که در زیر مجموعه ماژول Mechanical Design قرار دارد برای مدل کردن قطعات توپر (Solid) و مجموعه مونتاژی و طراحی قالب و طراحی مدل های ورقکاری (Sheetmetal)، نقشه کشی صنعتی ،تلرانس گذاری و ... استفاده می شود.
          - مدل سازی سطوح:
          این قسمت علاوه بر ساخت سطوح پیچیده قابلیت انجام مدلسازی روی ابر نقاط و فایل های حاصل از اسکن سه بعدی را نیز دارا است.
          - محیط ماشینکاری:
          پس از ساخت مدل به کمک قابلیت های محیط ماشین کاری به راحتی می توان عملیات ماشین کاری مورد نیاز برای تهیه قطعه مدل شده از روی قطعه خام را تعریف کرده و هر مرحله از ماشین کاری را بصورت متحرک (انیمیشن) مشاهده کنید.
          - محیط تحلیل المان محدود:
          به کمک قابلیت های این محیط می توانید قطعات و مدل های مونتاژی ساخته شده در این نرم افزار را تحلیل کرده و مواردی مانند تغییر شکل، توزیع تنش و ... را در آن ها بدست آورد.
          - طراحی و تحلیل مکانیزم ها:
          به کمک این قابلیت از نرم افزار Catia می توانید پس از تعریف اتصالات بین اجزای مختلف مکانیزم، حرکت مکانیزم را مشاهده و آن را تحلیل کنید.

          شرکت های بزرگی مانند Boeing -Volvo Trucks - Audi - Ford - Bosch - Toyota Motorsport - SNUGTOP - Nissan diesel motor - WIA - BMW - Koito Manufacturing - SERRA SOLDARURA -Intergral Poweratin - Ichikoh - Baldwin Filters - ETAS GMbH - IVM Automotive - Siemens - Stadler Rail Group - Evernham Motor - Comau - Asmo - DBM Reflex - SsangTong Motor - Bertrandt AG & ... در طراحی ها و فرآیند تولید محصول خود از کاتیا استفاده می کنند.

          5

          SolidWorks



          نرم افزار SolidWorks ابزاری به منظور آنالیز فنی و طراحی کامپیوتری هر محصول با پیچیدگی و اهداف خاص خودش می باشد. این نرم افزار هسته ی مجموعه ی به هم پیوسته ای از اقدامات خودکار می باشد که از طریق آ ن ها می توان به پشتیبانی از چرخه ی حیات محصول بر اساس تکنولوژی های CALS پرداخت. به طور مثال تغییر داده به صورت bi-directional با برنامه های تحت ویندوز دیگر و یا ساخت و ایجاد آنلاین مستندات از جمله ویژه گی های این نرم افزار می باشد. بر اساس سطح درخواست کاربر 3 ساختار اصلی وجود دارد: SolidWorks، SolidWorks Professional، SolidWorks Premium. این نرم افزار به نوعی یک رهبر جهانی در نرم افزارهای با تکنولوژی بالا محسوب می شود. به منظور توصیف محصولات با کیفیت بالا و قابلیت اعتماد و سودمندی این نرم افزار بهترین تصمیم برای صنعتمداران می باشد. راه حل های ارائه شده توسط این نرم افزار بر اساس تکنولوژی های پیشرفته ی مدلسازی پارامتری هیبرید و شمار گسترده ای از ماژول های خاص می باشد. توابع این نرم افزار بر اساس ویندوز هستند و در نتیجه از تمامی استاندارد ها و ESKD ها پشتیبانی می کنند.

          قابلیت های کلیدی نرم افزار SolidWorks:
          - مدلسازی و طراحی محصولات با هر پیچیدگی و ساختار خاص
          - بهره مندی از تکنولوژی های CALS
          - ساخت آنلاین مستندات
          - ارائه ی محصولات با کیفیت بالا، سودمندی و قابلیت اعتماد
          - توابع مبتنی بر ویندوز
          - پشتیبانی از استانداردها و ESKD
          - بهره مندی از ماژول های خاص و تکنولوژی پیشرفته ی مدلسازی پارامتری هیبرید
          - و ...


          دیدگاه


            #20
            پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مک&#

            اینم مجموعه سایت های مفید برای بدست اوردن قطعات پایه مثل پیچ بلبرینگ شفت و...
            و البته سایت های مفید دیگه در مورد طراحی سه بعدی :

            گرب کد سایتیه که داخلش به صورت فری و ازاد هر کسی طرحاش رو برای دانلود دیگران قرار میده:

            http://grabcad.com/

            توی این سایت میتونید بیشتر قطعات الکتریکی( ای سی، برد و..) و قسمتی از قطعات مکانیکی با استاندارد خاص خودشون رو پیدا کنید و دانلود کنید. نرم افزار سالید وورک رو پوشش میده . (به صورت اسمبلی بیشتر توش دیده میشه یعنی قطعات سر هم شده )

            http://www.3dcontentcentral.com/

            توی این سایت میتونید قطعات مکاننیکی استاندارد مثل فولی بلبرینگ و .. رو پیدا کنید و دانلود کنید

            www.us.misumi-ec.com

            توی این سایت هم قطعات بیشتری به صورت استاندارد گذاشته شده پیچ ،مهره، بلبرینگ و... (البته تا جایی که من فهمیدم فری نیست )

            http://www.pemnet.com/

            این سایت که خودم ازش استفاده میکنم بهترین سایته که تقریبا تمامی ابزار مکانیکی لازم برای بستن روی قطعتون توی طراحی رو داره به صورت استاندارد مثل : انواع پیچ ، انواع مهره ، فولی ، شفت و خیلی چیزای دیگه با جنس های مختلف اهن المینیوم و که فکرش رو میکنید .خوبیش اینه که بیشتر قطعات فری هستن و میشه دانلود کرد ، از اندازه گیری متریک و اینچ استفاده میکنه ، و مهم ترین چیز اینه که از 2-3 تا نرم افزار اصلی طراحی مثل سالید ورک و کتیا حمایت میکنه

            http://www.mcmaster.com/




            اضافه شده در تاریخ :
            لازم یه توضیحاتی راجعب اون طرح هایی که در پست اول گذاشتم و طراحشون رو معرفی کردم بدم
            من اسم هر طرح رو با نرم افزار هایی که روش کار شده رو میبرم که به این صورته :
            ...
            طراح : سهیل . دستگاه سی ان سی
            SolidWorks
            IGES


            طرح موتور توربو مینی جت اقای سعید میر شهیدی
            AutoCAD
            IGES

            طراحی موتور v10 آقای شیرخانلو
            Autodesk Inventor
            CATIA
            IGES


            طراحی سازه ماکارونی اقای مهدی برهمند
            SolidWorks
            IGES


            طراحی lower deck اقا مهرداد
            IGES


            طرحای خودم، که گذاشتم مثل موتور جت و...
            همشون :
            SolidWorks


            اون مدار الکترونیکی :
            SolidWorks


            ربات صنعتی :
            SolidWorks
            IGES


            ارم رباط که اسم طراحش Robert Guyser
            SolidWorks


            بغیشون هم همگی (شاسی ماشین رو متمعا نیستم)
            SolidWorks


            گفتم که یه وقت سوی تفاهمی نشه .. تمام نرم افزار های طراحی سه بعدی یه کار میکنن که از بین اونها محبوب ترینشون و پر کاربردی ترینشون میشه گفت سالید ورک و کتیا هستن .البته کتیا مشهور تره چون قدیمی تره و فراگیر تره البته انالیز هایی که داره خداییش از هر نرم افزاری که تا بحال دیدم کار بردی تره . ولی از بین تمام نرم افزار های سه بعدی سالید وورک ارتباط بهتری برقرار میکنه با کار بر برای همین سالید وورک از نظر من خیلی شیرین تره مخصوصا این که بعد از این نرم افزار solidcom هم برای انالیز و ماشین کاری روی قطعات یاد بگیری ...این نکته مهمه تمام دستورات سه بعدی سازی تغریبا در تمام نرم افزار های طراحی مشترکه .. یه خوام یه مثال بزنم که حسش کنید مثلا شما پروتیوس بلدین حالا میگن باید این پروژه رو با مولتی سیم انجام بدید .شما فقط نیم ساعت با مولتی سیم کار کنید همچی دستتون میاد چرا؟ چون دستوراتش رو درک کردین و اصلش رو فهمیدین چیه . دقیقا شما هر نرم افزار سه بعدی که یاد بگیرید با بغیه هم میتونید کار کنید فقط کافیه چند ساعت باهاش سرو کله بزنید . مثل من که اول سالید وورک ساد گرفتم بعد اینورتور ولی از اینورتور خوشم نیومد .سالید وورک و کتیا نرم افزار هایی هستن که ادم لذت میبره وقتی باهاشون کار میکنه

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

              با سلام خدمت دوستان گرامی
              من رشته م الکترونیکه و یه دربازکن برقی درست کردم
              حالا یه زبانه برقی میخوام مثل همونا که واسه آیفون و پشت در نصب میکنن،عین همون رو میخوام طراحی کنم البته از نوع کوچیکش و واسه کمد دیواری یا کمد های باشگاه،اگه کسی هست در مورد این موضوع و نحوه کار ان اشنای داره ممنون میشم کمکم کنه تا طراحیشو شروع کنم
              وه کو شیتان شیتی تو بوم

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

                بالاخره یکی پیدا شد جرات حرف زدن از ساخت موتور مینی جت رو داشت :wow:
                یه ضرب المثلی هست که میگه انسان زیر زبونش پنهانه؟
                شما از حرف زدنتون معلومه که آدم خوش ذوق با سلیقه وباسوادی هستین :agree:
                من برا موتور جت خیلی سرچ زدم
                دوتا کتاب هست به نام
                Home Built Model Turbines
                Model Jet Engines
                من این دو تا رو دانلود کردم کتابای جالبی به نظر می رسن تو شون نقشه برای ساخت هم دارن
                توشون از تئوری موتور جت هم صحبت کرده اما چون اینگلیسیه من هیچی نتونستم ازش استفاده کنم :cry:
                دوست بابام ماشین ساز بود بهش گفتیم هزینش چقدر میشه ساختش؟(از رو همون کتابه)
                گفت از 4تومن هم بیشتر میشه(بیخیالش شدم)
                حالا می خوام یه مدل بسیار ساده که فقط شمای کلی موتور رو داشته باشه و بدون هیچگونه محاسبه و هیچگونه مدار الکترونیکی
                بسازم
                با چندتا لوله و پره دست ساز و لوله مسی وبلبرینگ و ..... اینکارعملی هست؟(بدون cnc و تراش)
                نمی خوام تراست بالایی داشته باشه اصلا من هیچ قدرتی از این موتور نمی خوام فقط می خوام خودش کار کنه بدون استارتر
                به نظرتون میشه همچین چیزی؟
                راستی این solid work چه پیش نیازی برای یادگیرش داره؟
                چون من هنوز دبیرستانی هستم و از مباحث دانشگاهی مکانیک و..... هیچ سر در نمیارم
                اما دوس دارم یه سری طرح هامو طراحی 3بعدی کنم
                به نظرتون به درد من هم می خوره؟یعنی می تونم یاد بگیرمش؟

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

                  نوشته اصلی توسط hanamohsen
                  با سلام خدمت دوستان گرامی
                  من رشته م الکترونیکه و یه دربازکن برقی درست کردم
                  حالا یه زبانه برقی میخوام مثل همونا که واسه آیفون و پشت در نصب میکنن،عین همون رو میخوام طراحی کنم البته از نوع کوچیکش و واسه کمد دیواری یا کمد های باشگاه،اگه کسی هست در مورد این موضوع و نحوه کار ان اشنای داره ممنون میشم کمکم کنه تا طراحیشو شروع کنم
                  امادش هست من تویه یه استخر توی کرج دیدم همچین کمد هایی میتونی تهیه کنیش و بخری .تازه با RFID بازو بسته میشد ....

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

                    نوشته اصلی توسط alialaei110
                    امادش هست من تویه یه استخر توی کرج دیدم همچین کمد هایی میتونی تهیه کنیش و بخری .تازه با RFID بازو بسته میشد ....
                    خودم هم دیدم،کره ی
                    ولی متاسفانه ایران تحریمه و اصلا دیگه وارد نمیشه،من خودم قسمت الکترونیکیشو ساختم با rfid و حالا قسمت مکانیکیش مونده
                    وه کو شیتان شیتی تو بوم

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

                      رضا جان .با این چیزیایی که گفتی فکر نمیکنم بشه یه مینی توربو جت ساخت ولی پالس جت میتونی بسازی راحت اخه میدونی برای ایجاد تراست توی توربو مینی جت باید حدود 60-100 هزار ای پی ام دور داشته باشی که این دور تازه یه چیز معمولیه برای این موتور که پایدار کردنش با یه خرج کم نمیشه. من تابحال نساختم پالس جت .ولی ای بگی نگی راجعبش میدونم .حتما اسمش رو شنیدی و راجعبش تو هم میدونی اگر میخوای راجعب پالس جت توضیح بدم .عمل کردی شبیه موتور راکت داره ( نه موتور های سوخت مایع و جامد)

                      راجعب طراحی سه بعدی هم خداییش توی پست های قبلی کلی توضیح دادم :biggrin:
                      سادشو بگم اینه که اگر توی فکرت این میگذره که چیزی رو ابداع کنی اره خب اگر یاد بگیری خوبه اینده شغلی هم داره برات ...

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

                        این پالس جت یکم بی اعصابه!!!
                        توی همه فیلمایی که ازش دیدم موتور اونقدر داغ شده که میشد ازش بعنوان لامپ استفاده کرد!!!!
                        این چندتا کلیپ رو ببینید ( از یو-تیوب گرفتم)
                        http://www.aparat.com/v/vtJYj
                        دیدید؟
                        خیلی قطعاتی که ساخته بود ابتدایی بود و همش دست ساز
                        اینم آموزش ساخت پالس جت از مجله make
                        http://www.aparat.com/v/wQgUm
                        از این کلیپ دوتا سوال دارم
                        سوختش چی بود؟
                        اون دریچه فلزی طلایی رنگ مگه یه لوله خالی نبود؟ یا چیز خاصی بود؟
                        آخرین سوال:
                        من یه بار تو بازار سی دی آموزش همین نرم افزار رو دیدم آموزش فارسی بود
                        به نظرتون این آموزش لیندایی که گذاشتین بهتره یا اینایی که تو بازار و به زبان فارسیه؟؟؟
                        آخه می ترسم دانلود کنم این آموزش شمارو بعد ازش هیچی نفهمم!!!
                        فک کنم فنی حرفه ای دوره آموزش اینم نرم افزار رو داره نظرتون راجع به این دوره ها چیه؟؟

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مک&#1575

                          فیلما رو دیدم کیلیپ دومی رو خودم برام جالب بود . یه نوع پالس جت بدون دریچه بود . دقیقا پالس ها رو میشد حس کرد .ببین اتفاقی که میوفتاد این بود سوخت اتش میگرفت و یک دفعه همه هوا و هر چی که بود به دلیل انبساط و.. به بیرون از اون دیچه بالا پرتاب میشه (صدای بمب میده) بعد خب این باعث میشد که توی شیشه خلع بوجود بیاد یک دفعه نگار خاموش میشه ولی چون فشار هوا داخل شیشه از بیرون کم تره هوا با فشار برمیگرده داخل خب اون لوله که دیدی توی تصویر داغ تر از شیشست که موجب اشتعال میشه . و این دوباره تکرار میشه خلع و اشتعال .... ولی خب میدونی این بر میگرده به ترمو دینامیک و رفتار اونها هوا از داخل اون لوله وارد میشه از کنار اون لوله خارج میشه ( لوله یا در شیشه فیکس نشده ) (دقیقا متمعا نیستم ولی فکر میکنم همین عمل صورت بگیره )
                          این جا رو نگاه کن این مخلوط کردن هوا با اب رو نشون میده ::: مکانیک مایعات ..یعنی توی عکس میبینید ابتدا لوله قطر بزرگ داره و بعد کوچیک میشه این کوچیک شدن باعث اختلاف فشار میشه که این اختلاف فشار باعث میشه که اب از داخل اون روزنه هایی که قراره هوا بیاد داخلش به بیرون نیاد یعنی فقط هوا از اون روزنه اجازه ورود داره اب نمیتونه برعکس بره از اون بیرون . و در اخر با هم ترکیب میشن و ابو هوا مثل کف میشن

                          قوانین مکانیک جالبه .
                          در مورد سوخت : ببین هر سوختی یه دمای احتراقی داره هر کاری کنی از اون بیشتر نمیشه یه سوخت یه مشخصات خاص خودش رو داره که این مشخصات رو اینجا میتونی ببنی :

                          http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_of_combustion

                          تعریفش به فارسی این میشه :

                          گرمای احتراق یک سوخت، مقدار گرمای حاصل از احتراق کامل آن سوخت می‌باشد

                          حالا احتراق به یه سری چیزا از جمله چگونگی پاشش سوخت و هوا بستگی داره و...

                          پالس جت ها معمولا سوختشون گازه .سوخت گاز طبیعی حدودا 590 درجه احتراق کاملشه .بنزین فکر کنم حدود700 درجه (برای همین اگر سیستم گردش اب داخل موتور های احتراف داخلی نباشه موتور دماش میرسه به 700 درجه ). البته احتراق کامل گفتم که برای این که به احتراق کامل برسی کار زیاد داری . اصول احتراق بخون در مورد پاشش سوخت تحقیق کن .ببین از سوخت های مختلف میشه استفاده کرد با یه شرایط خاص مثل بنزین و سی ان جی که با هم تویه ماشین استفاده میشن .

                          و خیلی پارامتر های دیگه که در مورد نوع سوخت مورد توجه قرار میگیره .

                          این یه نوع پالس جته با دریجست که به نظر خودم این نوع رانمان بهتری داره و کم تر داغ میکن چون هوا از بک طرف میاد از یک طرف میره .ولی توی بدون دریجه از هر دو طرف وارد میشه و خارج میشه


                          سوخت تذریغ میشه احتراق صورت میگیره خلع به وجود میاد دریجه های عقب به صورت اتوماتیک باز میشه هوا دوباره میاد داخل احتراق صورت میگیره دیرچه ها به صورت اتوماتیک بسته میشن و ... .دریجه ها مثل شیر یک طرفه عملمیکنن
                          البته خودت استادی توی این حرفا
                          اینم یه عکس دیگه :


                          و اینم که شاهکار جنگ جهانیه که المان ساخت ..شباهتش رو با جت کرار ایران مقایسه کنید موتورش پالس جته :::




                          اگر غلط املایی هست معذرت میخوام

                          اهان راجعب اون سالید وورک ببین تو دانلود کن منم زبانم خوب نیست زیاد ولی یاد گرفتم تو هم یاد میگیری توضیح دادم که 27-28 مرحلست شبی یک مرحله رو انجام بده دقیقا برنامه رو باز کن مثل خودش عمل کن حتی اگر نمیفهمی چی میگه بعدا کم کم متوجه میشی. موسش رو تکون میده تو هم تکون بده کم کم راه میوفتی نگران نباش .اموزش لیندا از همشون بهترو فراگیر تره

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

                            خیلی ممنون خیلی!!!!! :job:
                            بسیار به من کمک کردین :nice:
                            در مورد موتور های جت(حالا از هر نوعش) کتابی مقاله ای چیزی سراغ ندارید؟
                            این کتاب رو پیدا کردم نمی دونم بدرد بخوره یا نه!!!!
                            http://www.fardabook.com/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AC%D8%AA-%D9%88-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88-%D8%AC%D8%AA.html
                            این کلیپ رو ببینید:
                            http://www.aparat.com/v/bOZUC
                            این موتور با دریچه بود یا بدون دریچه؟
                            دیدید چقدر داغ شد؟ امکان انفجار وجود نداره؟ %-(
                            http://www.aparat.com/v/e8KVB
                            این دیگه چه نوع موتوری بود؟ با توربوشارژر بود اما نه توربوجت بود نه پالس جت!!!!
                            اگه من بخوام خودم یه توربو جت با اصول مهندسی طراحی کنم باید چه مباحث با کتبی رو بخونم؟
                            از این موتور های توربو جت آماده یکی دست دو یا اوراقی و.... با قیمت خیلی پایین گیر میاد؟ چون همونطور که خودتون می دونید نو هاش خیلی گرونه
                            راستی
                            solidcom فقط اگه بخوایم اون قطعه رو بسازیم کاربرد داره دیگه نه؟ چون من اون کاربرد دیگه شو هرچی می خونم می توجه نمیشم!!!
                            (اگه سوالام زیاد شده می خوای یکم بهت استراحت بدم؟؟ )

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مک&#1575

                              اره کلا کتاب خوبه . حالا هر چیزی. فعلا تحیق و مطالعه کن .ببین من یه جا دیدم پروژه کارشناسی ارشد یه مکانیک طراحی موتور مینی جت بود . خیلی عجله نکن :biggrin: بیشتر تحقیق کن ولی من میتونم نقشه اماده از موتور های مینی جت در اختیارت بزارم ...
                              راجعب فیلمات اون پالس جت بدون دریچه بود این جوری کار میکنه :::


                              اول احترق صورت میگیره هوا به خارج میره از هر دو اگزز بعد دوباره هوا برمیگرده از هر دو اگزوز به داخل به دلیل این که خلع بوجود میاد داخلش و این سیکل کاری ادامه پیدا میکنه .. فقط یه موضوعی میمونه این که هوای تازه فقط از طریق لوله نزدیک محفظه احتراق میاد داخل . اون هوایی که از طریق لوله بزرگ بر میگرده صرفا قسمتی از هوای محترق شده سیکل قبلیه جرا ؟ چون هوای جدید رو اماده احتراق کنه و...

                              اون موتور دوم خودت گفتی توربو شارژه . این تصویر رو نگاه کن::





                              میبینی محفظه احتراق از کمپرس ها جداست . توی فیلم یکی داشت با پمپ باد هوا رو میدمید داخل موتور تا به هرکت در بیاد بعد که خودش پایدار شد رهاش کرد .. حالا چه اتفاقی میوفته هوا تازه با رنگ ابی نشون داده شده وارد کمپروسور میشه فشورده میشه و توست لوله ها انتقال به محفظه احتراق میره توی محفظه احتراق دو لایه هست لایه اول نازک و روش سوراخ داره مثل صدا خفه کن اگزز موتور های قدیمی و لایه دوم پوسته اصلی حالا هوا بین لایه اول و دوم تزریغ میشه و گاز یا هر ماده مشتعل کننده دیگه داخل لایه اول . با هم واکنش میدن حالا با یه شمع که استارت میزنه یا مثلا توی فیلم دیدی که خودش با دست دوشنش کرد . بعد هوا منبسط میشه داغ میشه حجمش زیاد میشه میخواد با سرعت بره بیرون از دریچه ای که فشار کم تری داره که اون دریچه وصله به کمپرس خروجی و یه سرعت خارج میشه که این انرزی باعث چرخونده شفت میشه و چون شفت دوتا کمپرسور به هم وصل هستن هرچقدر تند تر گاز ها برن بیرون کمپرسور خرجی تند تر میچرخه به تبع اون کمپرسور اول تند تر میچرخه و هوای ورودی رو بیشتر میمکه و داخل محفظه احتراق میکشه و وقتی پایدار باشه هیچی نمیتونه جلوش رو بگیره مگه قطع سوخت ....
                              اینم یه هواپیمای ایرانی که اسمش پرنده ابی توست شرکت هوافضای درنا ساخته شده (اولین شرکت هواپیما سازی خصوصی خاور میانه ) که از این نوع موتور استفاده میکنه موتورش برای ورودی هوا سیستم توربو شارژ داره :::

                              راجعب مباحثی که باید مطالعه کنی برو چارت تحصیلی بچه های هوا فضا رو نگاه کن ببین کدوم درساش بدردت میخوره اونا رو از پایه شروع کن بخون اینجا میتونی پیدا کنی اینا رو :
                              لیست دانشگاه های مطرح دارای رشته هوا فضا . توی سایت دانشگاهشون توضیح داده در مورد درسا
                              http://www.iranhavafaza.com/index/category/7
                              اینم یه سری توضیحات کلی دیگه :
                              http://www.iranhavafaza.com/index/category/6


                              راجعب نرم افزار . تو با سالید وورک مثلا طراحی میکنی بعد که کارت تموم شد با سالید کام طراحیت رو شبیه سازی میکنی مثلا با دست گاه سی انسی که برات چجوری قطعت رو در بیاره . بعد اخرش بهت جی کد میده که با این جی کد اگر دست گاه سی ان سی در اختیار داشته باشی میتونی عین همون قطعه رو در بیاری .یعنی فقط این جی کد رو میدی دستگاه اون برات همه کار میکنه ...

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : طرحها و ایده های مکانیک .الکترونیک .مکاترونیک

                                :applause: :applause:
                                آقا میگم این که همون توربوجت هست و محفظه احتراقش با لوله جداشده این چه مزیتی داره؟
                                من دوروس کارشناسی دانشگاه شریف رو دانلود کردم
                                از خیلی از کلماتش چیزی نفهمیدم( مثلا ترمودینامیک و ارتعاشات رو نمی دونم چیه)
                                خوب مثلا یکی داشت بنام مقدمه ای بر رشته هوافضا
                                حالا اینو باید از کجا تهیه کنم؟
                                راستی کتاباش انگیلیسی که نیستن؟؟؟
                                بابا خودتم یه کمکی بکن اول کدوم رو انتخاب بکنم!!!!
                                مثلا استاتیک که اصلا نمی دونم چیه رو بخونم یا نه؟
                                راستی من به طراحی هواپیما هم علاقه دارم!!! :mrgreen:
                                هر کتابی رو که دست گذاشتم روش انگیلیسی بوده نتونستم بخونم
                                حالا این کتاب رو پیدا کردم
                                http://moj-sevom.com/Product/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7
                                شما اینو تا حالا خوندین؟ چجوریه؟ خوبه؟
                                http://www.iranhavafaza.com/index/article/444
                                این یکی چی؟خوب بود؟
                                http://www.iranhavafaza.com/index/article/25
                                راحع به این هم بگو
                                دمت داغ!!! :eek: :nice:

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X