اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

[پروژه] مدار فلزیاب

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    پاسخ : مدار فلزیاب

    سلام و عرض ادب خدمت رفقا
    .................................................. ........
    آقای ariubarzan شما می تونید مشابه 113 یعنی 111 رو از تهران از طبقه اول (فوقانی همکف) پاساژ امجد از "فروشگاه سعید" تهیه کنید.
    .................................................. ........
    آقا بهروز خیلی ممنون بهمون حال دادی و جواب سوال بنده رو دادی.
    .................................................. ........
    یا علی مدد

    دیدگاه


      پاسخ : مدار فلزیاب

      سلام و عرض ادب خدمت رفقا
      ....................................
      راستی شماره تلفن فروشگاه سعید 66717975 و 66735885 هستش ، شرمنده یادم رفته بود.
      ....................................
      یا علی مدد

      دیدگاه


        پاسخ : مدار فلزیاب

        با سلام به اقا بهروز و دوستان عزیز من یه سوال داشتم و ان اینکه در نقشه ای که در ان سایت دوستمون لینک دادن ایسیهای tlc555cp , tlc555 , ts555 وجود داره در حالی که در نقشه pdf فقط 555 خالی وجود داره برای هر سه ایسی ایا این 555 ne ? من برای تهیه قطعات از کدم ایسی استفاده کنم لطفا راهنمایی کنید اقا بهروز
        در مورد مشابه 113 ایا میشه از 2n3821 n استفاده کرد ؟

        دیدگاه


          پاسخ : مدار فلزیاب

          دوست عزیز هیچ فرقی نمی کنه این یک آی سی 555 معمولی هست که در همه جا به قیمت 150 تومان گیر میاد

          دیدگاه


            پاسخ : مدار فلزیاب

            همونطور که دوستمون هم فرمودن تفاوتی نداره که از کدام 555 استفاده کنید. پیشوند آیسیها نمایانگر کارخانه سازنده آنهاست البته بهتر است از مارکهای معروف مثل موتورولا،توشیبا،زیمنس،تگزاس اینسترومنت و... غیره استفاده کنید تا ضریب خطا کمتر بشه.از 2n3821 هم میتونید استفاده کنید ولی ترجیحا j111,2n3824 باشند بهتره چون از ضریب تقویت و مشخصه های بهتری برخوردارند.در ضمن من در مورد پیکربندی آیسی های 4538 تحقیق کردم و تقریبا از بابت اشتباه در پیکربندی مطمئن شدم.صفحاتی از یک کتاب معتبر بنام آشنایی با مدارهای مجتمع سی موس که در مورد این آیسی هست رو برایتان پ کردم .اونها رو دانلود کنید و قسمتهای مشخص شده رو بدقت بخونید.اینم آدرس:
            http://www.4shared.com/file/135296952/e632ae57/Scanned_at_2009-09-25_14-37_.html
            http://www.4shared.com/file/135297613/46b97b9d/Scanned_at_2009-09-25_14-37___2_.html

            نظرتون چیه؟

            دیدگاه


              پاسخ : مدار فلزیاب

              فکر نکنم مشکلی درباره 4538 وجود داشته باشه . در دیتاشیت این آی سی اومده زمانی که پایه 3 و 13 این آی سی 0 باشه مونوستابل تغییرات ورودی رو نادیده میگیره درسته که در این مدار پایه 3 و 13 به صفر متصل شده ولی اگه دقت کنید تغذیه این مدار متفاوت است یعنی vss آی سی با 12- و vdd آی سی با 0 ولت تغذیه شده در این مدار 3 سطح ولتاژ وجود داره یعنی 12- ، 0 ، 12+ .

              دیدگاه


                پاسخ : مدار فلزیاب

                تغذیه این مدار متفاوت است یعنی vss آی سی با 12- و vdd آی سی با 0 ولت تغذیه شده در این مدار 3 سطح ولتاژ وجود داره یعنی 12- ، 0 ، 12+ .

                کاملا حق با شماست من اصلا به تغذیه آیسی ها دقت نکرده بودم.در این حالت ولتاژها بصورت نسبی رفتار میکنند یعنی ولتاژ منفی بجای صفر و صفر ولت در مقایسه با منفی سطح مثبت رو تشکیل میده.باور کنید باری رو از رو دوشم برداشتید.نمیدونم چرا این اواخر اینقدر گیج میزنم؟!
                شاید 5 یا 6 بار آیسی 4538 رو روی بردبورد بستم ولی تغذیه اون رو به حالت معمول وصل میکردم و هرچی با اسکوپ خروجی رو میگرفتم نتیجه نمیداد. :angry:دستتون درد نکنه و خسته نباشی.
                :applause: :applause: :wow: :agree: :biggrin: :smile:

                دیدگاه


                  پاسخ : مدار فلزیاب

                  دوستان در ساخت مدارات فرکانسی که فلزیاب جزو ایندسته از مدارات هست داشتن لوازم تست فرکانس خیلی مهمه یعنی اسکوپ یا فرکانسمتر.اگر میخواهید کار رو بصورت حرفه ای جلو ببرید باید از این وسایل استفاده کنید.اگر اسکوپ یا فرکانسمتر ندارید برای این مدار میتونید از فرکانسمتر مولتی مترهای دیجیتال هم استفاده کنید البته فقط برای تست وجود فرکانس وگرنه شکل موج رو فقط باید با اسکوپ ببینید.فرکانسمترهای مولتی متر اکثرا تا رنجهای 100 و بعضی تا 400 کیلو هرتز رو نشان میدهند که برای کار ما کفایت میکنه.حالا کی فیبر گلد اسکن رو چاپ کرده؟

                  دیدگاه


                    پاسخ : مدار فلزیاب

                    سلام به بچه های این فروم و مخصوصا اقا بهروز راستش من میخوام فیبر را با روش چاپ لیزری درست کنم ولی یه سوال و ان اینکه مقاومتهای مدار از نوع اس ام دی می باشد ولی من میخوایم با مقاومتهای معمولی مدارو ببندم حالا واسه جا گذاشتن مقاوتها در داخل مدار دچار مشکل نمی شیم ؟

                    دیدگاه


                      پاسخ : مدار فلزیاب

                      من به روش چاپ لیزری یه بار چاپ کردم ولی فکر کنم اشکال داره باید دوباره چاپ کنم.

                      دیدگاه


                        پاسخ : مدار فلزیاب

                        سلام امیدوارم جسارت منو ببخشید که درخواستمو در بین بحث تخصصی شما مطرح میکنم. راستش من روی ربات مین یاب برای مسابقات خوارزمی کار میکنم :nerd:و یک سری اطلاعات جزئی احتیاج دارم ...اگر ممکنه راجع به انواع کویل های مختلف یک توضیح مختصر بدید در ضمن من از مدتها پیش سعی کردم یک کویل تخت به قطر داخلی 6 سانت و قطر خارجی بیست و شش سانتی متر با سیم شماره 30 بسازم اما تو این کار موفق نبودم تلاش خودمو کردم ولی بیشتر از چند دور نشد. به طور تجربی فهمیدم که این نوع کویل بهتر از بقییه جواب میده. حتی تمام جاهایی که کویل درست میکردن هم رفتم ولی هیچ کدومشون نمی تونستن :cry:... اگر ممکنه کمکم کنید تا بتونم یک سیم پیچ خوب تخت آماده کنم :redface:. البته اگر ممکنه هر زمان که فرصت داشتید یک سری مطالبت آموزشی با سطح پایین توی بحثاتون اضافه کنید تا افرادی مثل من که مشتاقن ولی علمشون کفاف نمیده از اونا بهره ببرن...
                        با تشکر

                        دیدگاه


                          پاسخ : مدار فلزیاب

                          با سلام دوست عزیز میشه بگی چه مشکلی در چاپ لیزری داشتید ؟ و در مورد کویل تخت درست کردن کویل تخت کار سختی در کل پیچیدن کویل کار سختی که تختشم بیشتر و سختر
                          چون ساختن سیم پیچ نیاز به محاسبات دقیق دارد اول باید دستگاهت رو انالیز کنی و بیبینی چند اهم وچند میکرو هانری و چند دور باید بپیچی که بهترین کارایی و برد رو داشته باشی در کل این جوری بهتون بگم هر چه مقاومت سیم پیچ کمتر و دور بیشتر داشته باشی برد دستگاه بیشتر میشه و حال اینکه اینا عکس هم عمل می کنن
                          هر چه دور بالا بره مقاومت هم بالا میره پس باید یک سیمی انتخاب کنیم که کمترین مقاومت یا اهم رو داشته باشه که با بالا رفتن دور زیاد نشه

                          دیدگاه


                            پاسخ : مدار فلزیاب

                            بخاطر سختی نصب و حساسیت کار با قطعات SMD در راه اندازی مدار آزمایشی بهتره از این قطعات استفاده نشه.شما میتونید فایل PCB رو براحتی با برنامه هایی مثل پروتل و حتی فتوشاپ تغییر جزئی بدین اما اگر این کار رو نکردید بهتره که قطعه رو بصورت ایستاده در محل لحیم کنید.احتیاجی هم به سوراخکاری نداره چون جای پایه قطعات SMD خیلی کوچکه با سوراخکاری ممکنه خراب بشه مقاومتها رو روی پشت فیبر بصورت ایستاده نصب کنید و بعد روی مدار بخوابانیدش.به دوست تازه واردمون هم خیر مقدم میگیم.
                            در مورد انواع کویل باید خدمتتون عرض کنم کویلها بصورت محیطی،تخت و لوپ بزرگ پیچیده میشوند.البته اشکال هندسی مختلفی هم دارند که زیاد مهم نیست ولی در کل باید از حداقل زوایای تند برخوردار باشند.دو فاکتور در مبحث کویل بسیار مهمه اول اهم سیمپیچ و دوم ظرفیت خودالقایی آن.کویل های تخت بخاطر نظم در میدان ایجاد شده دارای اثرگذاری بیشتری نسبت به سایر انواع کویل میباشند اما در ساخت اونها باید دقت و حوصله زیادی داشت.اگر یک دستگاه رو بدون در نظر گرفتن مسایل مربوط به محاسبه کویل به یک کویل متصل کنیم احتمال سوختن دستگاه زیاد میشه و این بخاطر خاصیت پس زنندگی سیم پیچها هست.بعضی از دستگاهها مثل نوع IB (بالانس القایی) از دو سیمپیچ استفاده میکنند که با حضور فلز در داخل حوزه مغناطیس ، بالانس القایی بین دو سیمپیچ به هم میخوره.دستگاههای TR هم از دو کویل برای ارسال و دریافت استفاده میکنند.نمیدونم این توضیحات براتون مفید هست یا نه؟اگر موضوع خاصی مد نظرتون هست بفرمائید اگر در سطح سواد ما باشه در خدمتیم.

                            دیدگاه


                              پاسخ : مدار فلزیاب

                              دوست عزیز hirad_g شما در مورد اهم و اندوکتانس کویل مورد نظرتون اطلاعاتی دارید؟اگر جوابتون مثبته اونها رو بفرمایید تا طریقه پیچیدنش رو بهتون بگم.اگر هم جواب منفیه لااقل نقشه یا اطلاعاتی از دستگاه اصلی فلزیابتون در فروم قرار بدین تا بشه یه کارهایی کرد.

                              دیدگاه


                                پاسخ : مدار فلزیاب

                                ممنونم از توجه شما عزیزان... اِ.... چی بگم فلز یابی که ما استفاده میکنیم از نوع PI هستش که اتفاقاً شما هم لینکشو توی همین تاپیک قرار دادید ولی یک مشکلی که هست اینه که من نمی دونم که از نوع pulse1 یا pulse2.لینکو من دوباره قرار میدم... راستی این دو مدل چه تفاوت هایی باهم دارن؟؟ البته با خودتون نگید که من چطوری دارم با فلزیابی که دقیقا نمیدونم چیه کار میکنم... آخه من برنامه نویسم و این فلزیابو حدودا یک سال پیش درست کردن بازم از همه متشکرم

                                http://www.tahionic.com/electronics/...tor/index.html

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X