اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

    سلام
    این لینکی که گذاشتید دانلود نمیشه eror میده.

    ممنون

    دیدگاه


      #32
      پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

      نوشته اصلی توسط shaiigan
      سلام
      این لینکی که گذاشتید دانلود نمیشه eror میده.

      ممنون
      سلام
      من تست کردم لینکش سالم بود.
      باید تو 4shared عضو بشی تا بتونی دانلود کنی.بازم امتحان کن اگه نتونستی بگو تو یه جای دیگه پلود کنم
      تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


      تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

      دیدگاه


        #33
        پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

        سلام
        عضو شدم دانلود کردم ممنون.ولی مهندس خوندن و ترجمه این pdf هم خودش داستانیه از کجا شروع کنم ؟....

        دیدگاه


          #34
          پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

          نوشته اصلی توسط shaiigan
          سلام
          عضو شدم دانلود کردم ممنون.ولی مهندس خوندن و ترجمه این pdf هم خودش داستانیه از کجا شروع کنم ؟....
          ببین هر فصل به یک نوع توپولوژی اختصاص داده شده.تو فصل های انتهایی چند نوع توپولوژی ناشناخته دیگه ای رو معرفی کرده.
          در کل میتونه واست مرجع باشه.تحلیل شکل موج ها و کارکرد مدار هاش واقعا بی نظیره.امیدوارم با خوندنش اطلاعات خوبی بدست بیاری.
          موفق باشی
          تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


          تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

          دیدگاه


            #35
            پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

            با عرض معذرت از دوستان اگه گاهی دیر دیر جواب میدم ، یکم سرم شلوغه ولی سعی میکنم بحثو ناتموم نذارم ، اما قبلش از عزیزانی که بحثو دنبال میکنن و سوال می پرسن و البته از دوستانی هم که جواب میدن خیلی سپاسگذارم ،
            آقای دلشاد منور در مورد ماسفت ، ماسفتهای زیادی یافت میشه ، تو همین سایت eca هم یه نگاه میندازم و هرچه زودتر جواب میدم ، در مورد کتابی هم که دوستان گذاشتن ، کتاب کتاب خوبیه ، البته باید انگلیسیت خوب باشه ، کتاب آقای ابریشمی فر هم از کتابای خوبه مخصوصا تو بخش طراحی ترانس خوب توضیح داده، پیشتهاد من به دوستان اینه از مقاله های کوچیک آموزشی مخصوص طراحی یک مدار استفاده کنند ، چون اینجوری هم زودتر نتیجه میگیرن و هم اینکه زده نمیشن ، مثلا مقالاتی که شرکت linear ارائه میده بسیار مفید و کوتاهه ،
            اما ادامه بحث و طراحی اجزاء فیلتر emi:
            ابتدا امپدانس ورودی رو از رابطه زیر بدست می آریم:
            Rin = (Vin*Vin*efficiency)/Pout
            که Vin همون ولتاژ ورودی و efficiency راندمان مدار که معمولا برای محاسبات 70 تا 75 درصد میگیرن ، و Pout برابر توان خروجیه ( لازم به ذکره توان خروجی از ضرب ولتاژ و جریان خروجی محاسبه میشه ).
            حالا متوسط جریان ورودی رو محاسبه می کنیم:
            Iavg = Pout/(Vin*efficiency
            که جریان پیک دامنه با دیوتی سایکل 50 درصد ( این مقدار دیوتی سایکل فرض در حل مساله است) تقریبا دو برابر جریان متوسطه یعنی برابر Ipeak = 2*Iavg که در هارمونیک اصلی موج emi پیک جریان تقریبا برابر 0.63Ipeak در نظر گرفته میشه ، و با همین مقدار میشه ضریب میرایی رو در شکل موج emi بدست آورد که با ATT نمایش دادیم:
            ATT = 0.63Ipeak/0.001
            که این 0.001 ماکزیمم ریپل جریان بازگشتی که از پیک emi بازتاب میشه ،
            حالا با داشتن ضریب میرایی فرکانس فیلتر مورد نیاز رو بدست می آریم:
            ATT = (fswitch / Ffilter)^2
            و در نتیجه با داشتن فرکانس فیلتر ، فرکانس سوئیچینگ و امپدانس ورودی میشه مقدار سلف و خازن مورد نیاز برای فیلتر emi رو بدست آورد :
            C = 1 / (2pi*Ffilter*Zin)= emi capacitor
            L = Zin / (2pi*Ffilter) = emi inductor

            شما حتی میتونید امپدانس خروجی رو برای انتخاب نوع فیلتر EMI که جدولش ارائه شد با داشتن میزان C و L بدست بیارید:
            Zo = radical(L/C) = output impedance


            خوب خیلی ساده و خلاصه به محاسبه و بررسی فیلتر EMI پرداختیم ، البته بازم یگم ممکنه راه حل های مختلفی در محاسبه فیلتر EMI باشه، و من یکی از راه حل هارو ارائه دادم.

            بياموز و بي آموز

            دیدگاه


              #36
              پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

              نوشته اصلی توسط AMIR.YIO
              با عرض معذرت از دوستان اگه گاهی دیر دیر جواب میدم ، یکم سرم شلوغه ولی سعی میکنم بحثو ناتموم نذارم ، اما قبلش از عزیزانی که بحثو دنبال میکنن و سوال می پرسن و البته از دوستانی هم که جواب میدن خیلی سپاسگذارم ،
              آقای دلشاد منور در مورد ماسفت ، ماسفتهای زیادی یافت میشه ، تو همین سایت eca هم یه نگاه میندازم و هرچه زودتر جواب میدم ، در مورد کتابی هم که دوستان گذاشتن ، کتاب کتاب خوبیه ، البته باید انگلیسیت خوب باشه ، کتاب آقای ابریشمی فر هم از کتابای خوبه مخصوصا تو بخش طراحی ترانس خوب توضیح داده، پیشتهاد من به دوستان اینه از مقاله های کوچیک آموزشی مخصوص طراحی یک مدار استفاده کنند ، چون اینجوری هم زودتر نتیجه میگیرن و هم اینکه زده نمیشن ، مثلا مقالاتی که شرکت linear ارائه میده بسیار مفید و کوتاهه ،
              اما ادامه بحث و طراحی اجزاء فیلتر emi:
              ابتدا امپدانس ورودی رو از رابطه زیر بدست می آریم:
              Rin = (Vin*Vin*efficiency)/Pout
              که Vin همون ولتاژ ورودی و efficiency راندمان مدار که معمولا برای محاسبات 70 تا 75 درصد میگیرن ، و Pout برابر توان خروجیه ( لازم به ذکره توان خروجی از ضرب ولتاژ و جریان خروجی محاسبه میشه ).
              حالا متوسط جریان ورودی رو محاسبه می کنیم:
              Iavg = Pout/(Vin*efficiency
              که جریان پیک دامنه با دیوتی سایکل 50 درصد ( این مقدار دیوتی سایکل فرض در حل مساله است) تقریبا دو برابر جریان متوسطه یعنی برابر Ipeak = 2*Iavg که در هارمونیک اصلی موج emi پیک جریان تقریبا برابر 0.63Ipeak در نظر گرفته میشه ، و با همین مقدار میشه ضریب میرایی رو در شکل موج emi بدست آورد که با ATT نمایش دادیم:
              ATT = 0.63Ipeak/0.001
              که این 0.001 ماکزیمم ریپل جریان بازگشتی که از پیک emi بازتاب میشه ،
              حالا با داشتن ضریب میرایی فرکانس فیلتر مورد نیاز رو بدست می آریم:
              ATT = (fswitch / Ffilter)^2
              و در نتیجه با داشتن فرکانس فیلتر ، فرکانس سوئیچینگ و امپدانس ورودی میشه مقدار سلف و خازن مورد نیاز برای فیلتر emi رو بدست آورد :
              C = 1 / (2pi*Ffilter*Zin)= emi capacitor
              L = Zin / (2pi*Ffilter) = emi inductor

              شما حتی میتونید امپدانس خروجی رو برای انتخاب نوع فیلتر EMI که جدولش ارائه شد با داشتن میزان C و L بدست بیارید:
              Zo = radical(L/C) = output impedance


              خوب خیلی ساده و خلاصه به محاسبه و بررسی فیلتر EMI پرداختیم ، البته بازم یگم ممکنه راه حل های مختلفی در محاسبه فیلتر EMI باشه، و من یکی از راه حل هارو ارائه دادم.
              با سلام تو این قسمت دو تا vin هست؟
              Rin = (Vin*Vin*efficiency)/Pout
              تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


              تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

              دیدگاه


                #37
                پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                خیلی خیلی ممنون.گل کاشتین :wow:
                لطفا اگه زحمت نشه بعد از این بحث بحث نوع انتخاب ترانزیستور سوییچ و پارامتر های مورد نیاز برای طراحی اون رو بگین ممنون میشیم :"> :">
                تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


                تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

                دیدگاه


                  #38
                  پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                  مهندس کجایی؟ تاخیر زیاد شد
                  تکاور شدن جرات افزون کند.....هراس از دل مرد بیرون کند....


                  تا تکاور به تن زخمی خود جان دارد....مرز اسلام در این ملک نگهبان دارد.........

                  دیدگاه


                    #39
                    پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                    نوشته اصلی توسط سعید دلشاد منور
                    با سلام تو این قسمت دو تا vin هست؟
                    Rin = (Vin*Vin*efficiency)/Pout
                    سلام بازم پوزش دیر شد ، من گاهی سرم شلوغ میشه نمیتونم زیاد بیام ، دوتا vin نیست vin به توان 2 بوده و اینجوری نوشتم
                    بياموز و بي آموز

                    دیدگاه


                      #40
                      پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                      در مورد انتخاب ترانزیستور هم یسری نکات اصلی و فرعی وجود داره که سعی میکنم نکات مهمشو بگم از جمله ولتاژ - جریان - مقاومت - نحوه راه اندازی و انتخاب مناسب ترین ترانزیستور . من به شخصه تو مدارات قدرت بیشتر از ماسفت ها استفاده میکنم چون هم کار کردن باهاشون راحت تره و هم ایزوله درایو میشن . البته این ترانزیستور ها در همه جا مناسب نیستن و کاربرد خاص خودشونو دارن که در موردش صحبت خواهم کرد
                      بياموز و بي آموز

                      دیدگاه


                        #41
                        پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                        اما میخوایم در مورد ترانزیستورها بحث کنیم:
                        به صورت ساده ما سه نوع ترانزیستور داریم:
                        1 - ترانزیستور دوقطبی پیوندی
                        تو این ترانزیستورها با اعمال جریان به پایه بیس جریان عبوری از دو پایه کلکتور و امیتر کنترل میآ‌شه. ترانزیستورهای دوقطبی پیوندی در دونوع npn و pnp هستند . بسته به حالت بایاس این ترانزیستورها ممکنه در ناحیه قطع، فعال و یا اشباع کار کنند. سرعت بالای این ترانزیستورها و بعضی قابلیتآ‌های دیگه باعث شده که هنوز هم از آنها در بعضی مدارات خاص استفاده بشه

                        2 - ترانزیستور اثر میدانی(JFET)
                        در ترانزیستور اثر میدانی با اعمال یک ولتاژ به پایه گیت میزان جریان عبوری از دو پایه سورس و درین کنترل میشه. ترانزیستور اثر میدانی بر دو نوع هستند : نوع n یا N-Type و نوع p یا P-Type. از دیدگاه دیگه این ترانزیستورها در دو نوع افزایشی و تخلیهآ‌ای ساخته میآ‌شن.نواحی کار این ترانزستورها شامل "فعال" و "اشباع" و "ترایود" است این ترانزیستورها تقریباً هیچ استفادهآ‌ای ندارند چون جریان دهی آنها محدوده و به سختی مجتمع میآ‌شوند.

                        3- ترانزیستور اثر میدانی(MOSFET)
                        این ترانزیستورها نیز مانند Jfetآ‌ها عمل میآ‌کنند با این تفاوت که جریان ورودی گیت آنها صفر است. همچنین رابطه جریان با ولتاژ نیز متفاوت است. این ترانزیستورها دارای دو نوع PMOS و NMOS هستند که تکنولوژی استفاده از دو نوعشون در یک مدار تکنولوژی CMOS نام دارد. این ترانزیستورها امروزه بسیار کاربرد دارند زیرا براحتی مجتمع میآ‌شوند و فضای کمتری اشغال میآ‌کنند. همچنین مصرف توان بسیار ناچیزی دارند. به تکنولوژیآ‌هایی که از دو نوع ترانزیستورهای دوقطبی و Mosfet در آن واحد استفاده میآ‌کنند Bicmos میآ‌گویند. البته نقطه کار این ترانزیستورها نسبت به دما حساسه وتغییر میآ‌کنه. بنابراین بیشتر در سوئیچینگ بکار میآ‌آ‌روند.

                        پس با این تفسیرها ، برای کار ما ماسفت گزینه مناسبیه . برای انتخاب ترانزیستور باید 4 پارامتر اصلیرو در نظر بگیریم:
                        1 - ولتاژ درین - سورس
                        2 - جریان درین
                        3 - ولتاژ آستانه یا vth
                        4 - مقاومت درین - سورس
                        برای بررسی بهتر یه ماسفت رو فرض میکنیم:
                        ماسفتی که من در نظر گرفتم 2SK2651-01MR است که مشخصاتش به صورت زیره:


                        به اعدادی که با دایره قرمز علامت گذاری شدند توجه کنید که میشه 3 پارامتر بالارو ازش فهمید
                        اما میمونه ولتاژ آستانه :

                        حالا به نظرتون با این پارامترها میشه از این ترانزیستور در مدار فلای بک استفاده کرد؟ بله میشه فقط کمی مقدار مقاومت درین - سورسش بالاست . جلسه بعد دقیق تر ماسفتو بررسی می کنیم
                        بياموز و بي آموز

                        دیدگاه


                          #42
                          پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                          با سلام
                          اگه می شه در باره ی pfcو نحوه ی همسان سازی هارمونیک های ولتاز و جریان یه کم توضیح بدین!!! با تشکر :applause: :applause: :applause:
                          به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

                          TABRIZ

                          دیدگاه


                            #43
                            پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                            ببخشید استاد ما می گه توان تلفاتی ماسفیت بیشتر از دوقطبیه می شه درباره ی این هم یه کم توضیح بدین؟؟؟؟
                            به جای اینکه جای کسی را بگیرید سعی کنید جای واقعیه خود را بیابید

                            TABRIZ

                            دیدگاه


                              #44
                              پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                              نوشته اصلی توسط TABASOOMTZ
                              با سلام
                              اگه می شه در باره ی pfcو نحوه ی همسان سازی هارمونیک های ولتاز و جریان یه کم توضیح بدین!!! با تشکر :applause: :applause: :applause:
                              سلام
                              باید بگم pfc مخفف واژه power factor correction است ، که یعنی تصحیح ضریب توان ، اما این موضوع کجاها استفاده میشه؟ خوب گفتیم pfc یعنی تصحیح ضریب توان ، اصلا ضریب توان یعنی چی ؟ ضریب توان در اصل نسبت توان اکتیو به توان ظاهری است . توان اکتیو به چه توانی میگن؟ این توان توانیه که صرفا به وسیله یه بار مقاومتی در مدار مصرف میشه و واحد اندازه گیریش بر حسب واته ! توان اکتیو مهم ترین توان مداره ، چون تماما مصرف میشه و توان مفید مدار حساب میشه و برای تبدیل انرژی الکتریکی به حرکت یا گرما به کار میره.
                              اما توان ظاهری یعنی چی؟ توان ظاهری یا توان کل ، توان مجموعی است که از شبکه دریافت میشه ، که این توان جمع برداری توان راکتیو و اکتیو است و بر حسب ولت – آمپر اندازه گیری میشه .
                              اما توان راکتیو چیه؟ این توان که با واحد VAR (ولت آمپر راکتیو) اندازه گیری میشه توسط بار مصرف نمیشه و صرف تولید میدان مغناطیسی و ذخیره انرژی در عناصر ذخیره ساز مثل سلف و خازن میشه ، توان راکتیو فقط در شبکه AC تولید میشه ، به طور واضح تر توان اگه سینوسی باشه توان در یک نیم سیکل مصرف و در یک نیم سیکل به مدار برگشت داده میشه که تنها نتیجه ای که داره افزایش حرارت قطعاته ، پس تقریبا این توان مضر بوده و باید یجوری حذف بشه .حالا اگه این توان راکتیو زیاد باشه باعث کم شدن ضریب توان میشه ، به طوریکه اگه ضریب توان به سمت صفر میل کنه ، علاوه بر افزایش تلفات ، باعث میشه کم کم هارمونیک های جریان در مدار حرکت کنند و همین باعث ایجاد اختلال در مدار میشه ...بزارید بهتر توضیح بدم ، ما در مدارات AC برای جریان و ولتاژ یک موج سینوسی داریم که این دو موج با هم اختلاف زاویه دارن که اصطلاحا میگن اختلاف فاز بین جریان و ولتاژ و اینم به خاطر المان های غیر خطی است که در مدار داریم مثل سلف و خازن . حالا هرچه این اختلاف فاز کمتر بشه برای ما بهتره و هارمونیک های کمتری به مدار وارد میکنه ، و این کاهش اختلاف فاز باعث میشه توان راکتیو کمتر شده و توان اکتیو به توان شبکه نزدیک تر بشه ... اما این کاهش اختلاف فازو کی باید انجام بده؟ PFC یه راه حل برای این سواله که تو مدارت تغذیه سوئیچینگ با شبکه AC استفاده میشه که PFC میاد اون ضریب توانو افزایش میده
                              بياموز و بي آموز

                              دیدگاه


                                #45
                                پاسخ : طراحی فلای بک صفر تا 100 با همه جزئیات

                                نوشته اصلی توسط TABASOOMTZ
                                ببخشید استاد ما می گه توان تلفاتی ماسفیت بیشتر از دوقطبیه می شه درباره ی این هم یه کم توضیح بدین؟؟؟؟
                                همونطور که تو قسمت انواع ترانزیستور گفتیم ، سرعت باز شدن کانال دو قطبی ها نسبت به ماسفت ها بیشتره، ببین وقتی در یه ماسفت صحبت از سرعت میشه ، یعنی زمان شارژ خازن گیت که هرچه این زمان بیشتر باشه کانال ماسفت دیرتر باز میشه ، و همین دیر باز شدن کانال باعث افزایش صرف توان میشه و ماسفت توان بیشتری رو مصرف میکنه ، اما در فرکانس های بالا نمیشه از دوقطبی استفاده کرد چون سرعت قطع و وصل ماسفت بیشتر است ، این سرعت رو با سرعت باز و بسته شدن کانال اشتباه نگیر ، اما خوب در عوض در توان بالا باز هم تلفات ماسفت بیشتره ،
                                بياموز و بي آموز

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X