اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
    درود و تحیت
    امروز خواستم یکی از کارکردهای این دستگاه را امتحان کنم. وقتی دستگاه را به پریز زدم، بوق شروع به کار، به صدا در نیامد و نمایشگر روشن نشد. فنها روشن شدند و ولتاژ المانها نزدیک به 12 ولت بود.
    برای عیب‌یابی، در برد کنترل، از ولتاژ خروجی رگولاتور 7805 شروع کردم. صفر بود. ولتاژ ورودی‌اش هم صفر بود. طبق راهنماییهای شما در صفحات 3 و 4 موضوع حاضر، ولتاژ برخی قطعات را اندازه‌گیری کردم. دو سر مقاومت آبی: صفر ولت. ولتاژ یک سر مقاومت آبی: 11.92. ولتاژ سر دیگر مقاومت آبی: 11.84. ولتاژ یک سر سلف بشکه‌ای: 11.20. ولتاژ سر دیگر سلف بشکه‌ای: 11.19.

    آیا قطعه‌ی دیگری می‌ماند که باید ولتاژگیری کرد؟
    یا عامل ولتاژ نداشتن رگولاتور 7805، فقط آی‌سی سوئیچینگ MC34063 است؟

    اگر خاطرتان باشد، این آی‌سی را یک بار عوض کرده‌ام.
    آیا متصل کردن 12 ولت از منبع تغذیه‌ی بیرونی مستقیماً به ورودی برد کنترل این آی‌سی را می‌سوزاند؟
    گفتید در دوسر سلف بشکه ای ولتاژ دارید و در ورودی 7805 ولتاژی ندارید.
    این محال است، تنها حالت ممکن این است که برد بر اثر ضربه، پایه های رگولاتور یا سلف ، ترک برداشته باشند.
    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

    دیدگاه


      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

      گفتید در دوسر سلف بشکه ای ولتاژ دارید و در ورودی 7805 ولتاژی ندارید.
      این محال است، تنها حالت ممکن این است که برد بر اثر ضربه، پایه های رگولاتور یا سلف ، ترک برداشته باشند.
      یک نکته‌ی جدید که احتمالاً ما را به پاسخ می‌رساند یا دست‌کم به آن نزدیک می‌کند:

      آزمایشی که وجود ولتاژ در دو سر سلف بشکه‌ای، و عدم ولتاژ در ورودی رگولاتور، را نتیجه داد، آزمایشی بود که در آن، پروب منفی مولتیمتر روی پایه‌ی گراند فیش ورودی برد کنترل بود.

      در اندازه‌گیری ولتاژ ورودی رگولاتور، وقتی پروب منفی مولتیمتر را روی پایه‌ی گراند فیش ورودی برد کنترل می‌گذارم و پروب مثبت را روی پایه‌ی ورودی رگولاتور می‌گذارم، 12 ولت برق دارد. اما وقتی پروب منفی را روی پایه‌ی گراند خود رگولاتور می‌گذارم، ولتاژ صفر است.

      در اندازه‌گیری ولتاژ خروجی رگولاتور نیز، وقتی پروب منفی مولتیمتر را روی پایه‌ی گراند فیش ورودی برد کنترل می‌گذارم و پروب مثبت را روی پایه‌ی خروجی رگولاتور می‌گذارم، 12 ولت برق دارد. اما وقتی پروب منفی را روی پایه‌ی گراند خود رگولاتور می‌گذارم، ولتاژ صفر است.

      1. این نشان می‌دهد که خود رگولاتور قطع شده؟ یا علت این عیب، قطعه‌ی دیگری غیر از خود رگولاتور است؟
      2. امیدوارم وجود 12 ولت در خروجی رگولاتور به برد پنل آسیب نزده باشد، به‌ویژه چون گراند رگولاتور قطع است.
      هنوز برد پنل را با 5 ولت آزمایش نکرده‌ام. آزمایش خواهم کرد.
      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۵۹ ۱۴۰۲/۰۶/۲۸.

      دیدگاه


        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

        یک نکته‌ی جدید که احتمالاً ما را به پاسخ می‌رساند یا دست‌کم به آن نزدیک می‌کند:

        آزمایشی که وجود ولتاژ در دو سر سلف بشکه‌ای، و عدم ولتاژ در ورودی رگولاتور، را نتیجه داد، آزمایشی بود که در آن، پروب منفی مولتیمتر روی پایه‌ی گراند فیش ورودی برد کنترل بود.

        در اندازه‌گیری ولتاژ ورودی رگولاتور، وقتی پروب منفی مولتیمتر را روی پایه‌ی گراند فیش ورودی برد کنترل می‌گذارم و پروب مثبت را روی پایه‌ی ورودی رگولاتور می‌گذارم، 12 ولت برق دارد. اما وقتی پروب منفی را روی پایه‌ی گراند خود رگولاتور می‌گذارم، ولتاژ صفر است.

        در اندازه‌گیری ولتاژ خروجی رگولاتور نیز، وقتی پروب منفی مولتیمتر را روی پایه‌ی گراند فیش ورودی برد کنترل می‌گذارم و پروب مثبت را روی پایه‌ی خروجی رگولاتور می‌گذارم، 12 ولت برق دارد. اما وقتی پروب منفی را روی پایه‌ی گراند خود رگولاتور می‌گذارم، ولتاژ صفر است.

        1. این نشان می‌دهد که خود رگولاتور قطع شده؟ یا علت این عیب، قطعه‌ی دیگری غیر از خود رگولاتور است؟
        2. امیدوارم وجود 12 ولت در خروجی رگولاتور به برد پنل آسیب نزده باشد، به‌ویژه چون گراند رگولاتور قطع است.
        هنوز برد پنل را با 5 ولت آزمایش نکرده‌ام. آزمایش خواهم کرد.
        احتمال ۹۹ درصد قطعی در جایی وجود دارد.
        آیا مطمین هستید که کانکتور ها درست و صحیح متصل کردید؟
        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

        دیدگاه


          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

          احتمال ۹۹ درصد قطعی در جایی وجود دارد.
          آیا مطمین هستید که کانکتور ها درست و صحیح متصل کردید؟
          برد پنل را از برد کنترل جدا کردم و با 5 ولت آزمایش کردم. خوشبختانه برد پنل با 5 ولت روشن شد و روشن ماند. بنابراین، ان شاء الله آسیبی ندیده.

          سؤال شما تأمل‌برانگیز است.
          ممکن است سرسیم مثبت و سرسیم گراندِ کانکتور ورودی برد کنترل جابجا شده باشند.
          روی برد کنترل، در کنار نری فیش ورودی، علامت مثبت و علامت منفی درج نشده است. بنابراین باید به‌نحو دیگری تشخیص داد که به کدام پایه‌ی فیش ورودی باید مثبت وصل شود، و به کدام پایه‌ی آن باید گراند وصل شود.
          در صورتی که برایتان ممکن است لطفاً به تصاویر پشت و روی برد کنترل که در پست 25 موجود است، نگاهی بکنید برای یادآوری مدار برد کنترل.
          با دنبال کردن پایه‌ای که به لبه‌ی برد نزدیکتر است، می‌بینیم که بدون واسطه رسیده است به قطب منفی یک خازن الکترولیت. اگر این، دلیل مطمئنی باشد بر این که به پایه‌ی مذکور، باید گراند وصل شود، پس سیمها در کانکتور اشتباه جا زده شده بوده است، و همین باعث مشکل مورد بحث است.
          آیا شما تأیید می‌کنید که گراند باید به پایه‌ای که بدون واسطه رسیده است به قطب منفی یک خازن الکترولیت، وصل شود؟
          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۳۰ ۱۴۰۲/۰۶/۲۹.

          دیدگاه


            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

            برد پنل را از برد کنترل جدا کردم و با 5 ولت آزمایش کردم. خوشبختانه برد پنل با 5 ولت روشن شد و روشن ماند. بنابراین، ان شاء الله آسیبی ندیده.

            سؤال شما تأمل‌برانگیز است.
            ممکن است سرسیم مثبت و سرسیم گراندِ کانکتور ورودی برد کنترل جابجا شده باشند.
            روی برد کنترل، در کنار نری فیش ورودی، علامت مثبت و علامت منفی درج نشده است. بنابراین باید به‌نحو دیگری تشخیص داد که به کدام پایه‌ی فیش ورودی باید مثبت وصل شود، و به کدام پایه‌ی آن باید گراند وصل شود.
            در صورتی که برایتان ممکن است لطفاً به تصاویر پشت و روی برد کنترل که در پست 25 موجود است، نگاهی بکنید برای یادآوری مدار برد کنترل.
            با دنبال کردن پایه‌ای که به لبه‌ی برد نزدیکتر است، می‌بینیم که بدون واسطه رسیده است به قطب منفی یک خازن الکترولیت. اگر این، دلیل مطمئنی باشد بر این که به پایه‌ی مذکور، باید گراند وصل شود، پس سیمها در کانکتور اشتباه جا زده شده بوده است، و همین باعث مشکل مورد بحث است.
            آیا شما تأیید می‌کنید که گراند باید به پایه‌ای که بدون واسطه رسیده است به قطب منفی یک خازن الکترولیت، وصل شود؟
            در دستگاه شما چون هیچ ولتاژ منفی وجود ندارد و تنها گراند وجود دارد، پس پایه منفی خازن الکترولیت همان گراند را نشان میدهد.
            علایم همین اتصالات اشتباه را نشان میدهد.
            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

            دیدگاه


              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

              در دستگاه شما چون هیچ ولتاژ منفی وجود ندارد و تنها گراند وجود دارد، پس پایه منفی خازن الکترولیت همان گراند را نشان میدهد.
              علایم همین اتصالات اشتباه را نشان میدهد.
              منظورم تفاوت بین منفی و گراند نبود. بلکه منظورم مطلب زیر است (لطفاً به تصاویر برد کنترل نگاه کنید):

              آیا شما مطمئن هستید که باید دو سیم کانکتور ورودی برد کنترل را جابجا کرد به‌نحوی که سیم گراند به پایه‌ای وصل شود که به منفی خازن الکترولیت می‌رسد؟ نکند با این جابجایی، برد یا دستگاه آسیب ببیند؟
              به عبارت دیگر، آیا مطمئن هستید که اتصال درست این است که در کانکتور ورودی برد کنترل، سیم گراند باید به منفی خازن برسد، و سیم مثبت باید به دیود و مقاومت آبی برسد، و اتصال فعلی که عکس این است اشتباه است؟
              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۷:۵۵ ۱۴۰۲/۰۶/۲۹.

              دیدگاه


                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                منظورم تفاوت بین منفی و گراند نبود. بلکه منظورم مطلب زیر است:

                آیا با اطمینان می‌توان دو سیم کانکتور ورودی برد کنترل را جابجا کرد به‌نحوی که سیم گراند به پایه‌ای وصل شود که به منفی خازن الکترولیت می‌رسد؟
                منظور بنده هم همین مطلب بود که میتوان این کار را انجام داد.
                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                دیدگاه


                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                  منظور بنده هم همین مطلب بود که میتوان این کار را انجام داد.
                  سیمها را جابجا کردم و مشکل حل شد.

                  از دقت و تیزبینی شما سپاس‌گزارم و آن را تحسین می‌کنم.

                  این برد آیا با دیود در مقابل برعکس متصل کردن مثبت و گراند‌، از خود محافظت می‌کند؟
                  جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۸:۲۶ ۱۴۰۲/۰۶/۲۹.

                  دیدگاه


                    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                    سیمها را جابجا کردم و مشکل حل شد.

                    از دقت و تیزبینی شما سپاس‌گزارم و آن را تحسین می‌کنم.

                    این برد آیا با دیود در مقابل برعکس متصل کردن مثبت و گراند‌، از خود محافظت می‌کند؟
                    خواهش میکنم ، نظر لطف شما هست.
                    متاسفانه متوجه منظور سوال شما نشدم.
                    اما دستگاه شما حفاظت خاصی در مقابل اتصال جابجای قطب های مثبت و منفی در ورودی DC ندارد.
                    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                    دیدگاه


                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                      خواهش میکنم ، نظر لطف شما هست.
                      متاسفانه متوجه منظور سوال شما نشدم.
                      اما دستگاه شما حفاظت خاصی در مقابل اتصال جابجای قطب های مثبت و منفی در ورودی DC ندارد.
                      اگر این برد کنترلْ حفاظت خاصی در مقابل اتصال جابجای قطب های مثبت و منفی ندارد، چرا از اتصال جابجای قطبهای مثبت و منفی آسیب ندید؟
                      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۰۶/۳۰.

                      دیدگاه


                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                        اگر این برد کنترلْ حفاظت خاصی در مقابل اتصال جابجای قطب های مثبت و منفی ندارد، چرا از اتصال جابجای قطبهای مثبت و منفی آسیب ندید؟
                        دلایل مختلفی میتواند داشته باشد، مقاوم بودن رگولاتور ها در برابر اتصال ناصحیح یا مرغوب بودن MC34063 و...
                        جوابی که در پست 234 دادم مربوط به سوکت ورودی DC بود.
                        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                        دیدگاه


                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                          دلایل مختلفی میتواند داشته باشد، مقاوم بودن رگولاتور ها در برابر اتصال ناصحیح یا مرغوب بودن MC34063 و...
                          جوابی که در پست 234 دادم مربوط به سوکت ورودی DC بود.
                          ورودی دی‌سی کل دستگاه (که در واقع ورودی برد تغذیه است)، از ابتدا یعنی پست 233 مورد بحث من نبود.

                          از ابتدا یعنی پست 233، برد کنترل مورد بحث من بود. شما در پست 236 اشاره کردید که آسیب ندیدن برد کنترل از اتصال جابجای قطبهای مثبت و منفی، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.
                          اگر زمانی فرصت داشتید لطفاً با نگاه به برد کنترل ببینید که آیا می‌شود فهمید که در مدار این برد خاص، مشخصاً چه روشی را برای جلوگیری از آسیب هنگام اتصال جابجا به کار برده‌اند. البته هیچ ضرورتی ندارد که این زحمت را بکشید چون فقط جنبه‌ی دانش‌افزایی دارد.
                          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۸:۵۶ ۱۴۰۲/۰۷/۰۱.

                          دیدگاه


                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                            ورودی دی‌سی کل دستگاه (که در واقع ورودی برد تغذیه است)، از ابتدا یعنی پست 233 مورد بحث من نبود.

                            از ابتدا یعنی پست 233، برد کنترل مورد بحث من بود. شما در پست 236 اشاره کردید که آسیب ندیدن برد کنترل از اتصال جابجای قطبهای مثبت و منفی، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.
                            اگر زمانی فرصت داشتید لطفاً با نگاه به برد کنترل ببینید که آیا می‌شود فهمید که در مدار این برد خاص، مشخصاً چه روشی را برای جلوگیری از آسیب هنگام اتصال جابجا به کار برده‌اند. البته هیچ ضرورتی ندارد که این زحمت را بکشید چون فقط جنبه‌ی دانش‌افزایی دارد.
                            ظاهراً شما تصور میکنید که روش حفاظت خاص و نادری در این برد وجود دارد.
                            باید بگویم که خیر ، تنها روش حفاظتی استفاده شده در برد کنترل ، تنها یک دیود است!!
                            اگر کنار سوکت IN رو نگاه کنید، می‌بینید که کنار سوکت یک دیود وجود دارد که با قطب مثبت سوکت سری شده ؛ همین.
                            گاهی اوقات عملیات مهم یا حیاتی در یک برد تنها توسط یک قطعه ساده انجام میشود دوست عزیز.
                            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                            دیدگاه


                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                              ظاهراً شما تصور میکنید که روش حفاظت خاص و نادری در این برد وجود دارد.
                              باید بگویم که خیر ، تنها روش حفاظتی استفاده شده در برد کنترل ، تنها یک دیود است!!
                              اگر کنار سوکت IN رو نگاه کنید، می‌بینید که کنار سوکت یک دیود وجود دارد که با قطب مثبت سوکت سری شده ؛ همین.
                              گاهی اوقات عملیات مهم یا حیاتی در یک برد تنها توسط یک قطعه ساده انجام میشود دوست عزیز.
                              از کلام شما حس می‌کنم از چیزی ناراحت شده‌اید. واقعاً نمی‌دانم از چه چیزی. مطلب ناراحت‌کننده‌ای نمی‌یابم. من می‌کوشم احترام همه‌ی دوستان انجمن را حفظ کنم؛ شما که جای خود دارید و همواره قدردان شما هستم.

                              مطالب زیر برای این است که چیزی در تاریکی و ابهام نماند.

                              درباره‌ی جمله‌ی اول شما:
                              دوست گرامی معلوم نیست شما بر چه اساسی تصور می‌کنید که من تصور می‌کنم روش حفاظت «خاص و نادری» در این برد وجود دارد. هیچ کدام از مطالبی من در این چند پست اخیر در این باره مطرح کردم، دلالت بر این ندارد که من تصور می‌کنم حفاظت این برد «خاص و نادر» است. من فقط خواستم بدانم چگونه در مقابل جابجایی مثبت و گراند آسیب ندیده است و از خود حفاظت می‌کند.
                              درباره‌ی سه جمله‌ی بعدی شما:
                              من پیشتر در جمله‌ی آخر پست 233، به حفاظت با دیود اشاره کردم. و این گواهی است بر این که برداشت و تصور شما از مطالب من درست نبوده است.
                              پاسخ سؤال من در پست 233 یعنی «این برد آیا با دیود در مقابل برعکس متصل کردن مثبت و گراند‌، از خود محافظت می‌کند؟»، بخشی از مطالب شما در پست 238 است مبنی بر این که «بله، با همان دیودی که کنار سوکت IN است و با قطب مثبت سوکت سری شده».
                              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۰:۱۳ ۱۴۰۲/۰۷/۰۱.

                              دیدگاه


                                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها

                                فرض کنیم دستگاه شما در ۱۲ ولت ۵ آمپر جریان میکشد.
                                که به عبارتی میشود ۶۰ وات.
                                حال اگر بازدهی حدود ۸۰ درصد منبع تغذیه سویچینگ دستگاه هم حساب کنیم، دستگاه در ورودی ۲۲۰ ولت حدود ۸۰ وات توان مصرف میکند که یعنی دستگاه شما در ورودی ۲۲۰ ولت ، جریانی در حدود ۳۵۰ میلی آمپر مصرف میکند .
                                بنابراین ۳۵۰ میلی آمپر نمی‌تواند باعث داغی سیم نمره 0.5 شود.
                                بنا بر این نکات، باید گفت که فقط «مقاومت» نیست که در «گرم شدن رساناها» و «افت ولتاژ» تأثیرگذار است، بلکه مقاومت در تعامل با دو مؤلفه‌ی دیگر یعنی ولتاژ و آمپراژ (شدت جریان) نتیجه‌ی نهایی را مشخص می‌کند. اگر ولتاژ را افزایش دهیم، اولاً باعث جریانی که کشیده می‌شود کاهش یابد و ثانیاً غلبه بر مقاومت را راحت‌تر می‌کند. در نتیجه رساناها (از جمله سیمها) کمتر گرم می‌شوند و افت ولتاژ نیز جزئی‌تر می‌شود.
                                آیا با صورت‌بندی فوق موافقید؟ یا نیاز به تغییر دارد؟

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X