پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
منظور شما توربوژنراتوره؟
علی (ع)فرموده است :در علم و ادب بکوشید چه آنکه عالم ، عزیز و گرانقدر است ، اگر چه خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر بی بضاعت باشد ، و اگرچه جوان باشد.
پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
نوشته اصلی توسط جواد افشاری
منظور شما توربوژنراتوره؟
نه دقیقا منظورم همون تفاوت ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار هست !؟!؟
مثلا در نیروگاههای سیکلی ترکیبی از دو واحد نیروگاه گازی و یک واحد نیروگاه بخار استفاده میشه
میخام فرق این دو رو توی عملکردشون بدونم
مثلا میدونیم نیروگاه بخار با استفاده از بخاری که توسط بویلر به پره های توربین داده میشه کار میکنه حالا میخام بدونم نیروگاه گازی چطور کار میکنه؟
پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
http://www.sabainfo.ir/fa/news/482
علی (ع)فرموده است :در علم و ادب بکوشید چه آنکه عالم ، عزیز و گرانقدر است ، اگر چه خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر بی بضاعت باشد ، و اگرچه جوان باشد.
پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
نوشته اصلی توسط Challenger_69
حالا میخام بدونم نیروگاه گازی چطور کار میکنه؟
سلام
یک نیروگاه گازی از قسمت ها یا اسکیدهای مختلفی تشکیل شده .اگه منظورتون ساختار کلی توربین هست که باید بگم ساختار کلی این توربینها مثل ساختار موتور جت هست . در ابتدا هوای ورودی پس از گذر از فیلتراسیون های مختلف وارد قسمت ابتدایی توربین میشه . پره ها از قسمت ابتدایی توربین به سمت خروجی گازهای ناشی از احتراق (جهت فلش) به صورت زیر قرار دارن :
قسمت اولیه توربین رو میگن کمپرسور . همونطور که از این اسم مشخصه کار این قسمت فشرده کردن هوای ورودی به توربین به صورت مرحله ای هست . حالا چرا مرحله ای !؟ اگه به شکل دقت کنید می بینید هرچی جلوتر میریم اندازه پره های کمپرسور کاهش پیدا می کنه و تراکمشون بیشتر میشه . این ساختار باعث میشه فشار هوای ورودی پس از طی چند مرحله به چندین برابر افزایش پیدا کنه . این گاز فشرده شده پس از مرحله فشرده سازی وارد دو محفظه احتراق میشن . این جا لازمه بگم که بیشتر توربین های گازی داخل ایران از نوع V94 هستن . در اون جا با گاز تزریق شده مخلوط میشن و مخلوط حاصل پس از احتراق با فشار بسیار بالایی از محفظه خارج میشن . پس از خروج از محفظه دوباره گاز بسیار داغ خروجی به پره هایی که در سمت راست شکل بالا قرار دارن میخورن . ترتیب اینا بر عکس پره های کمپرسور هست . فشار گاز خروجی باعث میشه این پره های و درنتیجه محور توربین و درنهایت محور ژنراتور به حرکت در بیاد و نیروی الکتریسیته تولید بشه .
این یک توضیح کلی و بود از سیستم . خواستی بگو بقیه قسمت هاش رو هم بگم .
پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
همونطور که قبلا گفتم هر واحد توربین گازی از چندتا اسکید تشکیل شده . توی این پست به طور کلی درباره وظیفه هرکدوم توضیح میدم :
1 - اسکید هیدرولیک : وظیفه های این قسمت تامین نیروی راه اندازی شیرهای کنترل / شیرهای قطع اضطراری سوخت / هست و از از طریق یک خط تغذیه یک خط برگشت روغن و یک خط نشتی روغن به خط تامین فشار متصل می شود . از جمله اجزای اصلی اون میشه به دو عدد پمپ جهت تامین فشار / دو عدد اکومولاتور / دو عدد فیلتر پمپ های اصلی اشاره کرد .
2 - Lube oil : از وظایف مهم این قسمت میشه به: Jacking : بالا نگه داشتن محور توربین در سرعت زیر 500RPM / ر Turning gear اشاره کرد .
3 - اسکید گاز : وظیفه این قسمت قطع و وصل جریان گاز و همچنین تنظیم میزان گاز ورودی به اسکید می باشد که این عمل توسط Servo valve ها انجام میشه. سپس توسط مسیرهایی جداگانه گاز به مسیرهای Premix و Diffusion جهت تزریق به محفظه های احتراق هدایت میشه .
4 - سیستم فایر آلارم : وظیفه این سیستم حفاظت از واحدها در برابر حوادثی مانند آتش سوزی هست به نحوی که در صورت تشخیص گاز یا دود یا آتش عملیات مربوطه را انجام میده .
پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
نوشته اصلی توسط elec-boy
آقا ممنون از توضیحاتت. شما توی نیروگاه کار میکنید؟ اگر خیر اطلاعاتتون رو در این زمینه از کجا کسب کردید با توجه به اینکه الکترونیکی هستید؟
من یک مدتی توی نیروگاه بودم برای کارآموزی . تقریبا2 ماه . توی این مدت بیشتر Manual های اصلی شرکت زیمنس رو سعی کردم ترجمه کنم و بخونم و بصورت حضوری روی سیستم ها هر کدوم از اینها رو چک کنم . دوستانی هم که اونجا بودن خیلی کمکم کردن . هم از لحاظ نرم افزاری هم قسمت های مکانیکی و الکتریکی .
الان هم اگه سوالی در این زمینه دارید یا توضیحات بیشتر تاجایی که بتونم کمکتون می کنم .
پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
نوشته اصلی توسط محمد م
من یک مدتی توی نیروگاه بودم برای کارآموزی . تقریبا2 ماه . توی این مدت بیشتر Manual های اصلی شرکت زیمنس رو سعی کردم ترجمه کنم و بخونم و بصورت حضوری روی سیستم ها هر کدوم از اینها رو چک کنم . دوستانی هم که اونجا بودن خیلی کمکم کردن . هم از لحاظ نرم افزاری هم قسمت های مکانیکی و الکتریکی .
الان هم اگه سوالی در این زمینه دارید یا توضیحات بیشتر تاجایی که بتونم کمکتون می کنم .
اولا ممنون از توضیحات عالیتون چون واقعا کیف کردم :applause:
در ضمن نیروگاهی که تشریف داشتید صرفا نیروگاه گازی بود یا نیروگاه سیکلی ترکیبی؟
در صورتی که نیروگاه سیکلی ترکیبی بود میشه یه توضیحی هم در مورد قسمت بخار نیروگاه بدید :read:
پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
نوشته اصلی توسط Challenger_69
اولا ممنون از توضیحات عالیتون چون واقعا کیف کردم :applause:
در ضمن نیروگاهی که تشریف داشتید صرفا نیروگاه گازی بود یا نیروگاه سیکلی ترکیبی؟
در صورتی که نیروگاه سیکلی ترکیبی بود میشه یه توضیحی هم در مورد قسمت بخار نیروگاه بدید :read:
خواهش می کنم .
نه اونجایی که من بودم 6 واحد 159 مگاواتی گازی بود و هنوز سیکل ترکیبی نشده بود . یکسری اطلاعات در زمینه نیروگاه های بخار دارم ولی ناقصه . می ترسم اطلاعاتی که میدم یکم قاطی بشه .
اضافه شده در تاریخ :
در ضمن یک عکس هم از توربین نیروگاه میذارم تا یک دید از توربین داشته باشین :
پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
نوشته اصلی توسط محمد م
در ضمن یک عکس هم از توربین نیروگاه میذارم تا یک دید از توربین داشته باشین :
سلام . این عکس از کدوم نیروگاه هست؟
اینا طرح زیمنس نیست . طراحی مپنا هستش . اگر اشتباه نکنم.
البته طرح اصلی مربوط به زیمنس هست . اما بعد شد آنسالدو و الان هم مپنا
پاسخ : اصول کارکرد ژنراتورهای گازی و ژنراتوهای بخار چیه؟
نوشته اصلی توسط DDR3
سلام . این عکس از کدوم نیروگاه هست؟
اینا طرح زیمنس نیست . طراحی مپنا هستش . اگر اشتباه نکنم.
البته طرح اصلی مربوط به زیمنس هست . اما بعد شد آنسالدو و الان هم مپنا
طراحی مپنا !؟ همه Manual ها و نقشه های مربوط به توربین و متعلقاتش و همچنین آرایش و چینش قسمت های مختلف واحدها کار زیمنس بود . حتی تا چند وقت قبل از اینکه من اون جا برم سوپروایزرهاشون هم اون جا بودن . اگه هم باشه بازم طرح اصلی با زیمنس بوده .
دیدگاه