اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

    این اپتوها که معمولا U شکل هستند، از یک فرستنده و گیرنده مادون قرمز تشکیل شدند که روبروی هم قرار دارند.
    فرستنده مادون قرمز نوعی LED است و میشه بایه مقاومت به منبع تغذیه وصل بشه. گیرنده هم معمولا یه ترانزیستور حساس به نوره که میشه اونو در حالت سوئیچ بکار برد. اگه مانعی داخل شیار نباشه نور LED به ترانزیستور میرسه و اونو روشن می کنه. اگه مانع باشه نور نمیرسه و ترانزیستور خاموش میشه. اگه یه سفحه سوراخدار را به یه موتور وصل کنیم و اپتوکوپلر شیاردار رو هم بکار ببریم می تونیم چرخش موتور رو به پالس هایی تبدیل کنیم که فرکانسش متناسب با دور موتوره.
    اینم لینکهای مفید:
    http://www.bipom.com/applications/encoder/encoder.pdf
    http://www.ticketflex.com/Video%20Tips/Opto%20Interrupter.htm
    http://www.everlight.com/datasheets/ITR8105.pdf
    با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

      سلام به دایی ها و پسر دایی گل :biggrin:
      بحث شما راجع به DC بود. من همین مسئله رو درمورد ac دارم. نمونش موتور ماشین لباسشویی هست که از سنسور تاکو استفاده میکنه. خودش چندان پیچیده نیست ولی کار کردن باهاش مکافاته
      اگه کسی اطلاعاتی درمورد راه اندازی این موتورها با میکرو داره کمکم کنه که واقعا کلافه شدم ولی نا امید نشدم :agree:

      تودورهای بالا نتیجه گرفتم ولی دورهای پایین کنترل دور موتور با حفظ قدرت چجوری انجام میشه؟
      نمیدونم چطوری فرکانس تاکو ژنراتور رو با زاویه آتش تریاک ربط بدم تا بتونم هر لحظه دور موتور رو با حفظ قدرت ثابت نگه دارم
      بیشتر مشکلات نرم افزاری دارم و از میکرو mega8 استفاده کردم
      خدا نور است و من اشعه ای از او ...

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

        سلام دایی جان
        در دورهای پایین بجای خوندن فرکانس تاکو، پرید اونو می خونیم. اینجوری سرعت و دقت ما چندین برابر میشه. اینکار برای AVR مثل اب خوردنه.
        با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

          قربونت
          میشه یکم راهنمایی کنی یه الگوریتمی یا برنامه ای چیزی که درست بفهمم موضوع از چه قراره.
          چطوری این پریدش رو به سیگنالهای دقیق واسه آتش کردن تریاک ربط بدم. تو این موندم

          قول میدم اگه نتیجه گرفتم مدارشو با برنامش آماده کنم بزارم انجا بقیم استفاده کنن
          خدا نور است و من اشعه ای از او ...

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

            من فقط در مورد خوندن از تاکو گفتم دایی جان.
            در حلقه فیدبک هر گونه تغییری باعث نوسان در حلقه فیدبک میشه و پایداری رو کم می کنه. در واقع مجبور می شیم از جبران سازهای پیچیده برای حفظ پایداری استفاده کنیم.
            اگه در خوندن فرکانس از روش پرید استفاده کنیم سرعت قرائت فرکانس بالا میره و باعث پایدار شدن حلقه فیدبک و دست کم سادگی جبران سازی میشه.
            حالا بریم سراغ مورد شما. اول اینکه دور موتور ac القایی رو با روش تغییر زاویه آتش، یعنی تغییر ولتاژ، نمیشه کنترل کرد.
            موتور ac القایی همون موتور کولر یا موتورهای تکفاز خازن داره.
            این موتورهای بر اساس زاویه فاز کار می کنند و فقط با تغییر فرکانس میشه دورشونو تغییر داد.
            تازه بهترین راه اینه که موتور 3 فاز بزاریم و اینورتر سه فاز استفاده کنیم.
            با همه تمهیدات، موتورهای القایی در دور کم گشتاور پایینی دارند و نمیشه به سادگی کنترلشون کرد.
            بهرحال اگه شما تونستید دور موتورتون رو با زاویه اتش کنترل کنید، موتور شما از نوع یونیورساله(مثل موتور جارو برقی) نه موتور القایی.
            برای کنترل دور موتور یونیورسال:
            فرض کنیم تاکوی شما در هر دور موتور یک پالس میده.
            فرض زاویه آتش تریاک شما هم توسط میکرو از صفر تا 180 درجه قابل تغییره. (صفر یعنی ولتاژ خروجی صفر، 180 یعنی ولتاژ خروجی 220) یعنی شما آشکارساز عبور صفر گذاشتی و میکرو، سنکرون با برق شهر، می تونه تریاک رو در هر زاویه دلخواه نسبت فاز صفر آتیش کنه.
            حالا اگه بخوای دور موتور 1200RPM بشه باید چیکار کنی؟
            ابتدا یک مقدار اولیه برای زاویه اتش اتخاب کنید تا موتور شروع به چرخش کند و بتوانید تاکو را بخوانید.
            مقدار اولیه زاویه آتش بهتر است برابر باشد با: 1200 تقسیم بر دورنهایی موتور ضربدر 180
            مثلا دور نهایی موتور شما 6000 است: مقدار اولیه زاویه اتش برابر است با 1200/6000*180= 36 درجه
            20 دور در ثانیه یعنی پرید پالس های تاکو باید 1/20 ثانیه باشد.
            اگر مقدار پرید خوانده شده کمتر از 1/20 ثانیه بود مقدار زاویه آتش را یکی اضافه کنید.
            اگر مقدار پرید خوانده شده بیشتر از 1/20 ثانیه بود مقدار زاویه آتش را یکی کم کنید.
            اگر مقدار پرید خوانده شده برابر با 1/20 ثانیه بود مقدار زاویه آتش را تغییر ندهید.
            این روتین ساده می تواند دور موتور یونیورسال شما را ثابت نگه دارد.
            اگر بازهم ناپایداری دور داشتید باید از روتین کنترل PID یا فازی (با مرتبه بالاتر) استفاده کنید.
            با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

            دیدگاه


              #51
              پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

              فقط حرف فقط عدد وفقط استنباط و حدس و گمان
              نقل ما ها شده عین شاگردان ارسطو راجب تعداد دندانهای یک اسب هرکس یک حدس میزنه و استنباط میکنه و در بهترین حالت یک کتاب میاره کسی نیست که دهن اسب رو باز کنه و دندون هاش رو بشماره

              تو بعضی از تاپیک ها آدم فکر میکنه راجب مواد سازنده مریخ یا ستاره اپکشگلپیروس صحبت میشه ؟ که باید با شواهد و قراین از راه دور کار بشه
              تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
              داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

              دیدگاه


                #52
                پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                نوشته اصلی توسط aliila
                فقط حرف فقط عدد وفقط استنباط و حدس و گمان
                نقل ما ها شده عین شاگردان ارسطو راجب تعداد دندانهای یک اسب هرکس یک حدس میزنه و استنباط میکنه و در بهترین حالت یک کتاب میاره کسی نیست که دهن اسب رو باز کنه و دندون هاش رو بشماره
                تو بعضی از تاپیک ها آدم فکر میکنه راجب مواد سازنده مریخ یا ستاره اپکشگلپیروس صحبت میشه ؟ که باید با شواهد و قراین از راه دور کار بشه
                سالاری
                ما منتظریم بشماری دایی جان :biggrin:
                با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                دیدگاه


                  #53
                  پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                  نوشته اصلی توسط aliila
                  فقط حرف فقط عدد وفقط استنباط و حدس و گمان
                  نقل ما ها شده عین شاگردان ارسطو راجب تعداد دندانهای یک اسب هرکس یک حدس میزنه و استنباط میکنه و در بهترین حالت یک کتاب میاره کسی نیست که دهن اسب رو باز کنه و دندون هاش رو بشماره

                  تو بعضی از تاپیک ها آدم فکر میکنه راجب مواد سازنده مریخ یا ستاره اپکشگلپیروس صحبت میشه ؟ که باید با شواهد و قراین از راه دور کار بشه
                  آقای aliila
                  فراموش کردید دقت بکنید که "حرف" و "عدد" و "استنباط" ها از طرف چه کسی ارائه شده؟
                  مهندس ahmadmn از افراد بسیار کمیابی هستند که وجودشون برای این سایت ، نعمت بزرگی هست و نمیتونم تصور کنم بدون مطالب ایشون ، لااقل انجمن تغذیه به چه حال و روزی خواهد افتاد. این نظر من تنها نیست. میتونی با اندک مرور تاپیکهای قسمت منبع تغذیه متوجه این نکته بشی!

                  دیگه میخواستی ایشون توی پستشون ، چه کار دیگه ای برامون میکردند تا انتظارات شما هم بر آورده بشه!
                  با انتظارات شما ، فقط همین مونده که ، ایشون مدار رو بصورت عملی هم بسازند و برای مخاطبش ، پست هم بکنند ، ظاهرا فقط در اون صورت از ایشون راضی میشید.
                  مگه هدف از شرکت در فروم چیه! جز اینه که یه تعداد افراد هم رشته دور هم جمع میشوند و به تبادل نظر میپردازند؟ مگر در فروم میشه جز "حرف" و "عدد" و "استنباط" ردوبدل بشه؟

                  توضیحات ایشون بسیار کامل و برای کسی که با این مدار ها کار میکنه بسیار ارزشمند هست. ایشون اون اطلاعاتی رو که در پست قبلیشون ارائه دادند ، خدا میداند حاصل چه میزان تجربه های ایشون هست که در کمال صفای باطن به افراد انجمن ارائه میدهند.

                  به حجم پست ایشون توجه کن!
                  ببین خودت حاضری اونهمه وقت بذاری و برای یکی از اعضا اونهارو تایپ کنی؟
                  اونهم مطلب تخصصی که هنگام تایپ باید کاملا حواس نویسنده جمع باشه و تازه ، علمش رو هم باید داشته باشه!



                  با دیدن نام آقای وحید نصیری و اینکه از شخصی تشکر کرده که به ahmadmn به نوعی کم احترامی کرده ، بسیار متاسف شدم.
                  ahmadmn توی این چند ساله ، و توی پستهای بیشماری به همین آقای وحید نصیری کمکهای بیشماری کرده!
                  اونوقت ایشون میاند و توی پستی که به ahmadmn نیش و کنایه حواله شده ، پست تشکر میذارند!!!
                  گاهی فکر میکنم ، ارزش چیزهای گرانبهایی که آسون بدستشون میاریم رو ، هیچ وقت نمیدونیم.
                  واقعا جای تاسف نداره؟

                  ایکاش شما دوتا هم ، مثل دیگر کسان آمده بودید و بعد از خواندن مطالب ، بدون برجا گذاشتن اثری از خودتون در این تاپیک ، تشریف برده بودید!


                  با شناختی که از ahmadmn دارم ، میدونم ایشون بقدری شریف هستند که البته این نیشها رو بروی خودشون نمی آورند ولی بخاطر وظیفه وجدانی خودم لازم دونستم این مطالب رو صادقانه با دوستان خودم در میان بگذارم.
                  احتمال دریافت جوابهای نیشدار تر رو هم به جان میخرم!
                  چرا که وقتی اشخاصی به شخصی مثل ahmadmn کم احترامی بکنند ، کم احترامی به شخصی مثل feredi براشون عین آب خوردن خواهد بود.

                  ولی همچنان امیدوارم مثل افراد متمدن ، از ایشون عذر خواهی بشه تا مبادا احیانا دل یک شخص شریف رو با کارهامون رنجونده باشیم!

                  دیدگاه


                    #54
                    پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                    با سلام

                    من به کسی توهین نکردم و اگه به کسی توهین شده معذرت می خواهم اینجا اصلا از یک شخص صحبت نشده و قصد من اصلا شخص خاصی مخصوصا آقای ahmadmn نبود . من کلا راجب نوع دید افراد علمی ایرانی صحبت کردم . خوب ببینید تعداد تاپیکهای در اون ساخت یک وسیله مهم صحبت شده و به صفحه 10 - 25
                    رسیده و تاپیک منسوخ شده شاید 1000 تا بیشتر باشه . علتش چیه من توضیح میدهم
                    در بعضی از کارها حتی نباید به احتمال اشتباه هم فکر کرد مثلا در ساخت یک سکوی نفتی در وسط دریا یا ساخت یک ایستگاه فضایی همه چیز باید 100 درصد قبل ساخت محاسبه بشه و شبیه سازی بشه و احتمال اشتباه حتی 0.0000001 درصد هم نباشه چون بحث بیلون ها دلار هست ولی در کارهای ما در حد این تاپیک که دیگه لازم نیست حتما محاسبات 100 درصد درست باشه از هر کجای کار میشه برگشت و از اول محاسبه کرد و از اول ساخت
                    مثالا در کسب تجربه در ساخت یک کوره القایی یا موتور جوش پلا سما
                    مثلا طرف می پرسه اندوکتانس یک بوبین ذوب کننده در ساخت کوره القاییی که 6 دور لوله مسی به قطر 150 میلیمتر چقده مثلا من میگم 60 واحد است
                    یکی دیگه میگه نه 20 واحده وان یکی میگه 200 واحد ؟ منضور من اینه که حالا هر عددی که است اول شما بوبین رو بساز و وصل کن به درایور
                    یک آزمایش بکن بعد دوباره از اول محاسبه کن ولی متاسفانه نه کوره ساخته شد ؟ نه آزمایش شد ؟ و هنوز هم بحث راجب اندوکتانس بوبین ادامه داره

                    تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
                    داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

                    دیدگاه


                      #55
                      پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                      دایی دمت گرم
                      من تاحدودی جواب گرفتم ولی موتور زیر بار ناپایدار میشه. مخصوصا دورهای پایین. روتینی که تعریف کردین خیلی دقیق نیست. مثلا حین کار یکباره بار روی موتور رو زیاد کنیم موتور متوقف میشه و بعد چند لحظه با تمام توان بچرخش در میاد که در عمل باعث ریپ زدن موتور میشه.
                      در کل حرکت نرم و یکنواختی نداره!
                      نوشته اصلی توسط ahmadmn
                      اگر بازهم ناپایداری دور داشتید باید از روتین کنترل PID یا فازی (با مرتبه بالاتر) استفاده کنید.
                      یه توضیح بدین ممنون میشم.
                      واقعا لطف کردین :smile:
                      خدا نور است و من اشعه ای از او ...

                      دیدگاه


                        #56
                        پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                        دمت دایی جان
                        تا همیجاشو هم عالیه دایی جان.
                        در واقع این اول راهه.
                        دقت این روش بسیار بالاست. خصوصا در دورهای پایین.
                        فقط باید حواسمون باشه تایمرمون به اشباع نره.
                        یه خورده محاسبات اولیه نیاز داریم. مثلا سنسور ما در هر دور موتور چند پالس میده.
                        اینجوری می تونیم کلاک تایمر رو توی مقدار مناسب تنظیم کنیم تا به اشباع نره.
                        درباره کنترل PIDآ‌ احتمالا باید تاپیک مستقلی باشه و می تونیم همونجا ادامه بدیم.
                        فعلا با تنظیمات صحیح می تونی از همین روش پاسخ مناسب رو بگیری.
                        با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                        دیدگاه


                          #57
                          پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                          دایی دمت بسیار گرم که اینقد با حوصلی جواب همه سوالا رو میدی.
                          اگه میشد با یک کلیک صدهزار بار ازت تشکر کرد من انکارو انجام میدادم :applause:
                          سعی میکنم بالاخره متعادلش کنم ولی مطمئنم بازم با کمک شما و بقیه دوستان نیاز خواهم داشت
                          خدا نور است و من اشعه ای از او ...

                          دیدگاه


                            #58
                            پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                            با سلام خدمت همگی
                            اگر هنوز کسی هست که به این تاپیک نگاه بندازه ، من یه چند تا سوال داشتم که می خوام مطرح کنم.
                            مثلا اینکه چرا ما به موتور یونیورسالمون از همون اول تغذیه دی سی ندیم ( یا با مبدل ac به dc قابل تنظیم ).
                            یا اینکه کارکردن با اثر هال راحتتره یا با اپتوکوپلر شکاف دار و اینکه این حلقه ای که برای قطع و وصل نور به شفت موتور وصل میشه رو از کجا می شه گیر آورد؟
                            دوستان عزیزم تصمیم گرفتم تا یه مدت کمتر به تالار سر بزنم . اگر دیر جواب دادم ببخشید.

                            دیدگاه


                              #59
                              پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                              اساتید خیلی ببخشید وسط حرفتون میپرم.
                              موتور کولر های آبی هم یونیورساله؟

                              دیدگاه


                                #60
                                پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                                نوشته اصلی توسط feredi
                                با دیدن نام آقای وحید نصیری و اینکه از شخصی تشکر کرده که به ahmadmn به نوعی کم احترامی کرده ، بسیار متاسف شدم.
                                ahmadmn توی این چند ساله ، و توی پستهای بیشماری به همین آقای وحید نصیری کمکهای بیشماری کرده!
                                اونوقت ایشون میاند و توی پستی که به ahmadmn نیش و کنایه حواله شده ، پست تشکر میذارند!!!
                                گاهی فکر میکنم ، ارزش چیزهای گرانبهایی که آسون بدستشون میاریم رو ، هیچ وقت نمیدونیم.
                                واقعا جای تاسف نداره؟

                                ایکاش شما دوتا هم ، مثل دیگر کسان آمده بودید و بعد از خواندن مطالب ، بدون برجا گذاشتن اثری از خودتون در این تاپیک ، تشریف برده بودید!

                                با شناختی که از ahmadmn دارم ، میدونم ایشون بقدری شریف هستند که البته این نیشها رو بروی خودشون نمی آورند ولی بخاطر وظیفه وجدانی خودم لازم دونستم این مطالب رو صادقانه با دوستان خودم در میان بگذارم.
                                احتمال دریافت جوابهای نیشدار تر رو هم به جان میخرم!
                                چرا که وقتی اشخاصی به شخصی مثل ahmadmn کم احترامی بکنند ، کم احترامی به شخصی مثل feredi براشون عین آب خوردن خواهد بود.
                                ولی همچنان امیدوارم مثل افراد متمدن ، از ایشون عذر خواهی بشه تا مبادا احیانا دل یک شخص شریف رو با کارهامون رنجونده باشیم!
                                من الان این ارسال رو دیدم و واقعا متاسفم feredi جان که اینطور برداشت کردی!!
                                شما که دیگه بنده رو میشناسی و میدونی مخلص استاد کوهستانی عزیز هم هستیم
                                واقعا انتظار این حرف رو نداشتم!
                                در کل اگر باعث ناراحتی کسی شدم عذر میخوام!
                                اما مطمئن باش تو یکی رو نمیبخشم feredi :smile:
                                درد من تنهایی نیست؛ بلكه مرگ ملتی است كه گدایی را قناعت، بی‏عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حكمت خداوند می‏ نامند! "گاندی"

                                به دلیل وجود برخی مشکلات و بی احترامی ها این اکانت رو غیر فعال کردم. همیشه سر بلند باشید.
                                بدرود . . .

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X