اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

بالا بردن راندمان در فلای بک

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #76
    پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

    نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
    60 اهم زیاده خب. معمولا بین 10 تا 27 میزارن. یه بار یه منبع تغذیه دیدم کنترلرش از این 5 پایه ها بود مقاومت گیتش 30 اهم بود. رفرنسم اون بود
    دلیل داغ شدن با مقاومت زیاد اینه که سرعت خاموش و روشن شدن سوییچ کم میشه سوییچ زمان بیشتری تو ناحیه خطی میمونه. ناحیه خطی هم یعنی تلفات دیگه!!!
    و در مورد جبران دیوتی سایکل!!!. بار شما ظاهرا ثابته. اولا که ممکنه شما اصلا بار ثابتی رو نگیری. حتی در مورد درایور ال ای دی ها هم بار ثابت نیست. با تغییر ولتاژ ورودی باید دیوتی سایکل تغییر بکنه. با تغییر دمای ال ای دی ها باید دیتوتی سایکل تغییر بکنه.(خب ال ای دی نیمه هادیه و با تغییر دما ولتاژش تغییر میکنه) تغییر دمای ترانس... و خیلی موارد دیگه.
    25 وات روی 220 ولت میشه حدود 100 میلی امپر!!. 15 میکرو یه خورده کمه!!!. بکنش 33 میکرو یا 47 میکرو. حوصله رابطه نوشتن ندارم. یه سرچ بزنی یه رابطه کسری کوچیکه که با توجه به ریپل مجاز و جریان و زمان میشه خازن رو انتخاب کرد. بالای همین سایت تبلیغ سایت KNOWLEDGPLUS. برو تو سایتش اقای کینژاد زحمتشو کشیدن. وارد قالات بشین مقاله محاسبه خازن صافی رو نوشته.
    اون اسمش اسنابر نیست. کلمپره. خوبه.
    سلام دوستان : آقا‍‍‍‍ م‍ه‍دی دیروز رفتم مقاومت گیتو 30 اهم گذاشتم متاسفانه بازم ماسفت داغ کرد .حدود 75 درجه شد .با 3 اهم حدود 45 درجه میشه چکارش کنم ؟
    خازنم چشم میرم بیداش میکنم و محاسبه میکنم .
    اما مشکل چند تا بود چندین تا شد !!!1 این دوستمون (اسمشونو متوجه نشدم) در باره چی گفتن ؟ ترانزیستور !!؟ یعنی بجای آی سی از دوتا ترانزیستور استفاده کنی بهتره !؟ اگر اینطوره . میشه یه نقشه به من بدید ؟
    دیشب که داشتم با واریاک ولتاز و زیاد میکردم متوجه شدم که در یه ولتازی خیلی کمتر از محدوده تعریف شده (80 ولت ) راندمان حدود 84٪ بود البته مسلما جریان خروجی خیلی کمتر از مقدار مورد نیازه ! این از چی خبر میده ؟ آیا به دیوتی مربوطه ؟
    آقا مهدی میشه خواهش کنم اگر زمان وحوصلشو داری یکبار ( 33 ولت 50 واتو )محاسبه کنی من با اونجه که خودم بدست آوردم مقایسه کنم تا مطم‍ین بشم درست عمل میکنم ؟ببینید من بر اساس اونچه که گفتید: اگر حد اقل ولتاز ورودی رو 250 ولت بگیریم و دور اولیه به ثانویه رو 4 (اگر بخواهیم از ماسفت 600 ولت استفاده کنیم ) حد اکثر جریان اولیه میشه 1.5 (طبق دیتا شیت آی سی) و با فرکانس 42 کیلو (طبق دیتا شیت ) اندوکتانس میشه 1.047 میلی هانری همینجا یه مشکل هست : دیوتی در بار ماکزیمم میشه 39.7٪ اینو چکارش کنم ؟
    واگر نسبت دور و اندوکتانس و ولتازهای ورودی رو (250و400) اینجا وارد کنیم http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/spw_smps_e.html با هسته ای اف 25 تعداد دور 108 و 28 میده .تا اینجا همه درست بود ؟ اگر نیست لطفا بگید کجا و چه کنم ؟ ممنونم
    راستی مقاومت سنس با توجه به بیک جریان اولیه میشه ۰.۳۳۳ اهم میشه این مقاومتو برای این آی سی گذاشت ؟محدودیتی نداره ؟

    اضافه شده در تاریخ :
    نوشته اصلی توسط irasol
    سلام
    به تظرمن مشکل اصلی این ایسی ضعف راه انداز ماسفت هست
    چون 100 میلی امپر بیشتر نمیده بنا براین ماسفت داغ میکنه.
    به نظرم بهتره از ماسفت درایور استفاده کنید.(دو ترانزیستور pnp , npn )سرچ کنی هست البته اینگلیسی
    دیتا شیت گفته 30 اهم بزارید برای گیت من فکر میکنم 56 اهم بهتره 30اهم دقت مدار کم میشد!!!
    برای 36 وات جریان ورودی باید بالاتر 0.9 امپر باشه فقط نپرس از کجا اوردی کلی فرمول بالا پایین کردم
    موفق باشید
    سلام دوست عزیز ممنون که مشارکت کردیدمیشه بیشتر توضیح بدید ؟

    دیدگاه


      #77
      پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

      سلام
      به نظر من این ایسی با توجه به جریان محدودی که میدهد نمی تواند ماسفت را خوب درایو کند پس بهتر است از یک ماسفت درایور استفاده شود ]چیزی مثل این لینک
      http://www.chatzones.co.uk/discus/messages/12743/13170.html?1327923387
      اگر میخواهید از http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e
      استفاده کنید بهتر است دیوتی سایکل را پایین بگیرید .

      دیدگاه


        #78
        پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

        دیتاشیت رو یکبار دیگه چک کردم. خودش به صورت داخلی مقاومت داره. rdsoff. مقاومت پیشنهادی نیست. مقاومت داخلیه. اگر با 3 اهم نتیجه بهتری گرفتید از همون استفاده بکنید.
        45 درجه برای این فرکانس در بار کامل دمای بالایی نیست. نیازی به گیت درایور در این مدارات سطح پایین نیست.
        خب شما باید همزمان توان خروجیتونم میگرفتید. شاید این بالا رفتن راندمان با کاهش توان خروجی همراه بوده که اصلا نباید بهش توجه بشه. هنوز توان رو از روش خودتون محاسبه میکنید یا از روشی که پیشنهاد دادم استفاده میکنی؟
        و در مورد کارکرد!!!. تنها راهی ک به ذهنم میرسه برای کاهش تلفات سوییچ اینه که شکل موجی از گیت و درین سوییچ داشته باشیم. محابات شما هم اگر اشتباه بود جواب نمیداد کلا.
        اون مقاومت هم محدویت خاصی نداره. خود سازنده پیشنهاد داده تو اون محدوده باشه!!!. اگر هم نبود مشکل خاصی پیش نمیاد.
        حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
        به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

        K.Show

        دیدگاه


          #79
          پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

          نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
          دیتاشیت رو یکبار دیگه چک کردم. خودش به صورت داخلی مقاومت داره. rdsoff. مقاومت پیشنهادی نیست. مقاومت داخلیه. اگر با 3 اهم نتیجه بهتری گرفتید از همون استفاده بکنید.
          45 درجه برای این فرکانس در بار کامل دمای بالایی نیست. نیازی به گیت درایور در این مدارات سطح پایین نیست.
          خب شما باید همزمان توان خروجیتونم میگرفتید. شاید این بالا رفتن راندمان با کاهش توان خروجی همراه بوده که اصلا نباید بهش توجه بشه. هنوز توان رو از روش خودتون محاسبه میکنید یا از روشی که پیشنهاد دادم استفاده میکنی؟
          و در مورد کارکرد!!!. تنها راهی ک به ذهنم میرسه برای کاهش تلفات سوییچ اینه که شکل موجی از گیت و درین سوییچ داشته باشیم. محابات شما هم اگر اشتباه بود جواب نمیداد کلا.
          اون مقاومت هم محدویت خاصی نداره. خود سازنده پیشنهاد داده تو اون محدوده باشه!!!. اگر هم نبود مشکل خاصی پیش نمیاد.
          ممنون دوستان محبت کردید .
          آقا مهدی با روش شما هم گرفتم همون مقادیری بدست اومد که اون دستگاه نشون میده !!.تو این متدی که دوستمون آقا رسول بیشنهاد دادن دیگه آی سی نیاز نداره ؟ و برای تامین توان مورد نیاز فقط باید ماسفت مناسب امتخاب کرد ؟ اون مقاومتی که از مشترک ترانزیستورها به زمین متصل شده 2k2 منظورش 2 کیلو 2واته ؟ و اونیکی شاخه که از سر مشترک میره بکجا متصل میشه ؟

          دیدگاه


            #80
            پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

            راه اندازی سوییچ بحث دیگه ایه. ارتباطی به کنترولر سوییچینگ نداره. به هر حال کنترولر هست و خروجی واسه گیت هم داره خودش.
            به هر حال اگر تمایل به استفاده از این مدار دارید مدار خوبیه.
            سر مشترک(بیسها) به خروجی ای سی متصل میشه.
            +v به ولتاژ اگزیلاری یا همون تغذیه ای سی متصل میشه.
            این مدار اینطور که از مقاومت گیتش پیداست برای فرکانسهای پایینه. برای فرکانس کاری شما باید مقاومت 100 اهم رو کمتر (حدود 20 اهم) در نظر بگیرید. با این مدار اگر مقاومت رو کم در نظر بگیرید چون توانایی جریاندهی به گیت رو بالا میبره ممکنه سوییچ سریع تر از زمان مجاز خاموش بشه و بسوزه. سعی کنید دیگه زیر 10 نزارید.
            اون مقاومت یک مقاومت یک چهارم واته!!. توانی روش نیست. شما نزارید هم نزاشتید. مشکلی پیش نمیاد. ولی اگر بزارید بهتره.
            حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
            به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

            K.Show

            دیدگاه


              #81
              پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

              نوشته اصلی توسط irasol
              سلام
              به نظر من این ایسی با توجه به جریان محدودی که میدهد نمی تواند ماسفت را خوب درایو کند پس بهتر است از یک ماسفت درایور استفاده شود ]چیزی مثل این لینک
              http://www.chatzones.co.uk/discus/messages/12743/13170.html?1327923387
              اگر میخواهید از http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e
              استفاده کنید بهتر است دیوتی سایکل را پایین بگیرید .
              سلام :این مقاومت یعنی چقدر ؟ 2k2 سری که از مشترک ترانزیستور اومده یه شاخه با مقاومت 2k2 زمین شده شاخه دیگرش کجا متصل میشه ؟
              اگر میشه یکم در باره این توضیح بدید ممنونم http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e

              اضافه شده در تاریخ :
              نوشته اصلی توسط Mahdi_Vaziri
              راه اندازی سوییچ بحث دیگه ایه. ارتباطی به کنترولر سوییچینگ نداره. به هر حال کنترولر هست و خروجی واسه گیت هم داره خودش.
              به هر حال اگر تمایل به استفاده از این مدار دارید مدار خوبیه.
              سر مشترک(بیسها) به خروجی ای سی متصل میشه.
              +v به ولتاژ اگزیلاری یا همون تغذیه ای سی متصل میشه.
              این مدار اینطور که از مقاومت گیتش پیداست برای فرکانسهای پایینه. برای فرکانس کاری شما باید مقاومت 100 اهم رو کمتر (حدود 20 اهم) در نظر بگیرید. با این مدار اگر مقاومت رو کم در نظر بگیرید چون توانایی جریاندهی به گیت رو بالا میبره ممکنه سوییچ سریع تر از زمان مجاز خاموش بشه و بسوزه. سعی کنید دیگه زیر 10 نزارید.
              اون مقاومت یک مقاومت یک چهارم واته!!. توانی روش نیست. شما نزارید هم نزاشتید. مشکلی پیش نمیاد. ولی اگر بزارید بهتره.
              ممنون عزیز بس این یه مدار کمکیه برای آیسیهای کنترولر و بین گیت آی سی و ماسفت قرار میگیره ؟ اون مقاومت 2k2 منظورش چیه؟ اگر 2کیلوه 2 بعدش چیه ؟

              دیدگاه


                #82
                پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                دو و دو دهم کیلو.
                2.2 کیلو.
                حیف از من خسته- حیف از همین چن خط
                به اصل و به ذات و- به باعثت لعنت

                K.Show

                دیدگاه


                  #83
                  پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                  سلام
                  همان طور که دوستمان گفتند بجای مقاومت 100 اهم یه مقاومت کمتر مثلا 10 اهم بذارید
                  وخروجی ایسی را با یک مقاومت حدود 60 به بیس دو ترانزیستور وصل کنید انشاالله مشکل داغ شدن ماسفت تا حد زیادی فکر میکنم حل شود
                  وبازده بالا تر برود

                  دیدگاه


                    #84
                    پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                    از روش های سوئیچینگ نرم استفاده کن تا ماسفت داغ نشه....اینجور راندمان بالایی بدست میاری...همینطور منظم پیچیدن ترانس باعث افزایش راندمان میشه...درایورت رو هم با ترانزیستور بساز نه با IC

                    دیدگاه


                      #85
                      پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                      نوشته اصلی توسط e.a.r.t.h
                      از روش های سوئیچینگ نرم استفاده کن تا ماسفت داغ نشه....اینجور راندمان بالایی بدست میاری...همینطور منظم پیچیدن ترانس باعث افزایش راندمان میشه...درایورت رو هم با ترانزیستور بساز نه با IC
                      سلام دوستان :عذر خواهی میکنم دو روزی نتونستم خدمت برسم . تشکر میکنم از راهنماییهاتون .آقا رسول من قبلا هم سوال کردم منظورتون از : "وخروجی ایسی را با یک مقاومت حدود 60 به بیس دو ترانزیستور وصل کنید " بایه گیته آی سیه ؟ واما دوست عزیز که اسم شریفشونو نمیدونم : "از روش های سوئیچینگ نرم استفاده کن تا ماسفت داغ نشه....اینجور راندمان بالایی بدست میاری" میشه یکم توضیح بدید ؟ وممکنه یه نقشه از این : "درایورت رو هم با ترانزیستور بساز نه با IC" روش اینجا قرار بدید ؟ لطفا اگر توضیحاتی نیاز داشت بفرمایید

                      دیدگاه


                        #86
                        پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                        سلام
                        منظورم گیت ایسی هست .

                        دیدگاه


                          #87
                          پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                          به طور کلی منابع تغذیه بر دو نوع¬اند:
                          الف) منبع تغذیه خطی
                          ب) منبع تغذیه غیرخطی (سوئیچینگ)
                          منابع تغذیه سوئیچینگ خود به دو دسته سوئیچینگ سخت و سوئیچینگ نرم تقسیمبندی میشوند که هر کدام نیز میتوانند ایزوله یا غیرایزوله باشند.
                          در مبدلهای خطی، از ترانزیستور در ناحیه عملکردی خطی استفاده میشود، در نتیجه ترانزیستور در معرض تلفات زیادی قرار گرفته و لذا بازده اینگونه مبدلها عموماً پایین میباشد. این مبدلها برای توانهای کم مورد استفاده قرار میگیرند.در مبدلهای سوئیچینگ، ترانزیستور، تنها در دو ناحیه روشن کامل و خاموش کامل عمل میکند(سوئیچ میکند). اینگونه از مبدلها دارای بازده به مراتب بالاتری نسبت به مبدلهای خطی هستند.
                          . منابع تغذیه سوئیچینگ دارای بازده 70 تا 95 درصدی یا بیشتر میباشند که در مقابل منابع تغذیه خطی که دارای بازده 50 تا 60 درصدی هستند آنها را برتر میسازد. منابع تغذیه سوئیچینگ به طور کلی به دو نوع سوئیچینگ نرم و سوئیچینگ سخت تقسم بندی میشوند با استفاده از تکنیکهای سوئیچینگ نرم میتوان تلفات سوئیچینگ را بسیار کاهش داد و d/dt و di/dt را محدود کرد. در شرایط سوئیچینگ نرم، فرکانس سوئیچینگ را میتوان تا چندین برابر فرکانس حالت سوئیچینگ سخت افزایش داد و بدین ترتیب چگالی توان را نیز به نحو مطلوبی زیاد کرد.
                          به صورت خیلی ساده میشه گفت که سوئیچینگ نرم روشن و خاموش کردن سوئیچ در زمان هایی است که ولتاژ یا جریان المان سوئیچ شونده صفر باشد.البته اسن توضیح خیلی مختصره ولی به طور کلی استفاده از روش های سوئیچینگ نرم راندمان رو افزایش میده .شما میتونی تو شبیه سازیت این نکته رو تست کنی
                          موفق باشید

                          دیدگاه


                            #88
                            پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                            نوشته اصلی توسط e.a.r.t.h
                            به طور کلی منابع تغذیه بر دو نوع¬اند:
                            الف) منبع تغذیه خطی
                            ب) منبع تغذیه غیرخطی (سوئیچینگ)
                            منابع تغذیه سوئیچینگ خود به دو دسته سوئیچینگ سخت و سوئیچینگ نرم تقسیمبندی میشوند که هر کدام نیز میتوانند ایزوله یا غیرایزوله باشند.
                            در مبدلهای خطی، از ترانزیستور در ناحیه عملکردی خطی استفاده میشود، در نتیجه ترانزیستور در معرض تلفات زیادی قرار گرفته و لذا بازده اینگونه مبدلها عموماً پایین میباشد. این مبدلها برای توانهای کم مورد استفاده قرار میگیرند.در مبدلهای سوئیچینگ، ترانزیستور، تنها در دو ناحیه روشن کامل و خاموش کامل عمل میکند(سوئیچ میکند). اینگونه از مبدلها دارای بازده به مراتب بالاتری نسبت به مبدلهای خطی هستند.
                            . منابع تغذیه سوئیچینگ دارای بازده 70 تا 95 درصدی یا بیشتر میباشند که در مقابل منابع تغذیه خطی که دارای بازده 50 تا 60 درصدی هستند آنها را برتر میسازد. منابع تغذیه سوئیچینگ به طور کلی به دو نوع سوئیچینگ نرم و سوئیچینگ سخت تقسم بندی میشوند با استفاده از تکنیکهای سوئیچینگ نرم میتوان تلفات سوئیچینگ را بسیار کاهش داد و d/dt و di/dt را محدود کرد. در شرایط سوئیچینگ نرم، فرکانس سوئیچینگ را میتوان تا چندین برابر فرکانس حالت سوئیچینگ سخت افزایش داد و بدین ترتیب چگالی توان را نیز به نحو مطلوبی زیاد کرد.
                            به صورت خیلی ساده میشه گفت که سوئیچینگ نرم روشن و خاموش کردن سوئیچ در زمان هایی است که ولتاژ یا جریان المان سوئیچ شونده صفر باشد.البته اسن توضیح خیلی مختصره ولی به طور کلی استفاده از روش های سوئیچینگ نرم راندمان رو افزایش میده .شما میتونی تو شبیه سازیت این نکته رو تست کنی
                            موفق باشید
                            سلام :ممنو.ن از توضیحتون .میشه یه نقشه ارایه بدید ؟

                            دیدگاه


                              #89
                              پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                              نقشه از چی؟ :question:
                              در ضمن شنا راندمان رو تو عمل میگیری یا با نرم افزار؟ :read:

                              دیدگاه


                                #90
                                پاسخ : بالا بردن راندمان در فلای بک

                                نوشته اصلی توسط e.a.r.t.h
                                نقشه از چی؟ :question:
                                در ضمن شنا راندمان رو تو عمل میگیری یا با نرم افزار؟ :read:
                                شما فرمودین بجای آی سی از ترانزیستور استفاده کنم خوب به چه صورت ؟ (لطفا نقشه شماتیک بدید ) و چه ترانزیستوری ؟
                                بله در عمل اندازه گیری میکنم










                                اضافه شده در تاریخ :
                                نوشته اصلی توسط abmortezapour
                                شما فرمودین بجای آی سی از ترانزیستور استفاده کنم خوب به چه صورت ؟ (لطفا نقشه شماتیک بدید ) و چه ترانزیستوری ؟
                                بله در عمل اندازه گیری میکنم
                                سلام دوستان کسی نیست راهنمایی کنه :angry:

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X