اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اموزش ساخت pcb (مدار چاپی)1 و 2 لایه

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی).

    نوشته اصلی توسط محمدحبیب زاده
    دقیقا.
    تجربه زیادی داری ها!
    اختیار داری نه در حد شما

    در مورد پوشش محافظ چه راهی داری؟
    من روش لمینیت و یا همین پرینت را شنیدم ولی فقط یک چیز برام سوال هست که بعد از پاشیدن محافظ، لمینیت یا پرینت را چه جوری پاک
    کنم؟ چون نمیدونم این لایه در مقابل مثلا سود سوزآور مقاوم هست یا نه؟!
    روش متالایز هم که کلی داستان داره
    خوشبختي از آن کسانيست که خواهان خوشبختي ديگران باشند .زرتشت

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی).

      اگه منظورتون محافظ در مقابل اسیده همون نوارچسب خوبه.
      اگر هم منظورت چاپ سبزه
      من خودم از جلا استفاده میکنم.
      یا کلر- لاک- براق کننده....

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی).

        نوشته اصلی توسط محمدحبیب زاده
        اگه منظورتون محافظ در مقابل اسیده همون نوارچسب خوبه.
        اگر هم منظورت چاپ سبزه
        من خودم از جلا استفاده میکنم.
        یا کلر- لاک- براق کننده....
        منظورم دقیقا چاپ سبزه. مشکل من پد ها هستن. وقتی پوشش سبز را پاشیدیم روی برد ، بعد پد ها که یا با لمینیت یا با پرینت
        ماسک زدیم چه چوری تمیز میشه . منظور چه موادی هست که فقط پوشش پد ها رو پاک کنه و به لایه محافظ صدمه نزنه؟

        یکی از کاربران انجمن برای پوشش پد ها کار جالبی کرده بود البته یه کم عجیب هم هست. دیود مثلا 1N4001 موقتا در سوراخ ها قرار میداد
        و پس از پاشش محافظ دیود ها را بر میداشت.

        خوشبختي از آن کسانيست که خواهان خوشبختي ديگران باشند .زرتشت

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی).

          نوشته اصلی توسط محمدحبیب زاده


          افرادی که با الکترونیک در ارتباط اند تقریبا میشه گفت همه این افراد مراحل کلی ساخت pcb رو می دونن.که این مراحل رو به 4دسته تقسیم میشه.

          1-پرینت طرح روی کاغذ.
          2-انتقال طرح روی برد(فیبر مدار چاپی).
          3-حمام اسید.
          4-سوراخ کاری.
          خسته نباشی آقای حبیب زاده
          یک سوال از خدمتتون دارم که یک مدتیه ذهنمو مشغول کرده . البته اینو بگم که تا بحال PCB های مورد نیازمو بیرون میدادم . اما الان که تاپیک رو دیدم و دقت کاری که کردید به نظرم کفاف نیاز هامو میده .
          اما سوالم که از قبل توی ذهنم بود :
          چرا قبل از حمام اسید سوراخ کاری انجام نمیدید؟ مگه جای Pad ها مشخص نیست؟ آخه من یک فیلمی درباره سوراخ کاری PCB میدیدم اول سوراخ کاری کردند دلیلش رو هم ضعیف نشدن Pad ها بر اثر سوراخ کاری عنوان کردند در فیلم . بعد از مرحله سوراخ کاری مس اضافه رو از برد برداشتند و ...
          برای همین این سوال توی ذهنم بود
          متشکرم

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی).

            نوشته اصلی توسط سام-سیروس
            منظورم دقیقا چاپ سبزه. مشکل من پد ها هستن. وقتی پوشش سبز را پاشیدیم روی برد ، بعد پد ها که یا با لمینیت یا با پرینت
            ماسک زدیم چه چوری تمیز میشه . منظور چه موادی هست که فقط پوشش پد ها رو پاک کنه و به لایه محافظ صدمه نزنه؟

            یکی از کاربران انجمن برای پوشش پد ها کار جالبی کرده بود البته یه کم عجیب هم هست. دیود مثلا 1N4001 موقتا در سوراخ ها قرار میداد
            و پس از پاشش محافظ دیود ها را بر میداشت.
            من از این محافظ به خاطر این استفاده می کنم که مدارم از رطوبت اکسید و اتصالو....محافظت شده باشه.
            واسه همین اول لحیم کاری می کنم بعدش عایق بندی می کنم

            دیدگاه


              #51
              پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی).

              نوشته اصلی توسط Ali-65
              خسته نباشی آقای حبیب زاده
              یک سوال از خدمتتون دارم که یک مدتیه ذهنمو مشغول کرده . البته اینو بگم که تا بحال PCB های مورد نیازمو بیرون میدادم . اما الان که تاپیک رو دیدم و دقت کاری که کردید به نظرم کفاف نیاز هامو میده .
              اما سوالم که از قبل توی ذهنم بود :
              چرا قبل از حمام اسید سوراخ کاری انجام نمیدید؟ مگه جای Pad ها مشخص نیست؟ آخه من یک فیلمی درباره سوراخ کاری PCB میدیدم اول سوراخ کاری کردند دلیلش رو هم ضعیف نشدن Pad ها بر اثر سوراخ کاری عنوان کردند در فیلم . بعد از مرحله سوراخ کاری مس اضافه رو از برد برداشتند و ...
              برای همین این سوال توی ذهنم بود
              متشکرم

              سلام دوست عزیز.
              اصول سوراخ کاری اینه که اول جای مورد نظر رو علامت بزنی بعدش توسط میخ یا چیز نوک تیزی یه حفره ایجاد کنی بعدش نوک مته رو بزاری داخل حفره و قطعه مورد نظر رو سوراخ کنی.
              این کارا واسه اینه که،چون سطح قطعه کارها صاف هستند احتمالا مته لیز بخوره و قطعه کار خراب بشه و یا سوراخ کاری کمی سخت شه.اما با این کار توفشار اول مته بدون اینکه لیز خوره قطعه رو سوراخ می کنن.

              در pcbهم همین هست
              وقتی بعد اسید سوراخ کاری می کنی اگه به تصویر زیر دقت کنی جاهایی که نشون دادم تبدیل به حفره میشن . نوک مته به خوبی درشون جا میشه و سوراخ کاری رو خیلی راحت می کنه.
              شما هم می تونی چند سوراخ قبل اسید بزنی و بقیش رو بعد اسید و عملا فرقشون رو ببینی.

              دیدگاه


                #52
                پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی).

                من با کاغذ گلاسه معمولی smd میزنم بدون حتی یک قطعی.
                اول فیبر با سمباده نرم سمباده کشی میکنم.
                بعد طرح روی فیبر میزارم و با اطو روی اون میکشم البته نه زیاد در حدی که کاغذ بچسبه به فیبر
                بعد پشت فیبرو روی گاز میگیرم به صورت یک نواخت در حدی داغ میکنم که دست میسوزه.
                بعد دوباره اطو میکشم ولی فشار نمیدم
                و بعد فقط پشت فیبر تا حدی توی آب خنک میکنم که قسمت پشتش تر بشه ولی کاغذه خیس نشه .
                بعد توی یک ظرف آب جوش میارم جوری که آب کامل بجوشه. زیر گاز خاموش میکنم و فیبر توی آب داغ میزارم . بعد 5 ثانیه کاغذ مچاله میشه
                و راحت از برد جدا میشه . به راحتی . بعد فیبر خشک میکنم و دوباره با حرارت گاز گرم میکنم . این کار برا این میکنم که اگه بعضی جاها درست نچسبیده با این گرما قشنگ ذوب بشه و بچسبه و این دفعه حرارت از طرف چاپ شده میدم.
                من از اسید معمولی هم استفاده نمیکنم . من از اسید نیتریک استفاده میکنم با یک درصدی از آب . دیگه نیاز به گرم کردن اسید نیست حدود 4 تا 5 ماه
                اسید عوض میکنم . فیبر توی اسید که میندازم دیگه خیلی طول بکشه 1 دقیقه بدون تکان دادن فیبر در میاد. . میزان آب باید به اندازه ای بریزید که
                وقتی فیبر توی اسید میره به جوش نیاد و بخار آبی از اسید بیاد بالا.
                دیگه این هم روش منه ولی اصلا قطعی و یا پهن شدن تراک ندارم چون فشار خیلی کمی روی کاغذ و برد میاد. :mrgreen:
                البته اگه پرینتر شما کم رنگ میزنه میتونید یک کاری بکنید.
                در پرینتر باز کنید و جعبه لیزر اونو پیدا کنید . درب اونو باز کنید 2 تا پتانسیومتر داره
                یکی از اونا مال پر رنگ کردنه . اونو بچرخونید و پرینت تست بگیرید . اگه تا آخر بچرخونید عمر درام کم میشه ولی خیلی پر رنگ میزنه.
                شما میتونید برای پرینت متن از dpi300 استفاده کنید که فشار به درام نیاد و برای چاپ فیبر از dpi600 استفاده کنید.
                اگه از این روش برای چاپ روی قطعات هم استفاده میکنید بعد از چاپ یا ناخن کشیدن چاپ شما پاک میشه . من بعد از چاپ قطعات معمولا با اسپری
                سیلر کیلر روی برد میپاشم تا یک لایه محافظ برای چاپ من باشه .

                دیدگاه


                  #53
                  پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی).

                  سلام به همه.
                  از دوستانی که در موردانواع فیبرهای استخوانی اطلاعاتی دارن لطف کنن قرار بدن استفاده کنیم.(ضخامت استخوانی ومسش)
                  راستیتش تو فکر برد 3لایه هستم ولی فیبرهایی که در دسترس هستندمناسب نیستند.البته این کار رو واسه چند تا کار نمونه انجام میدم و هدف این نیست که خط تولید رابندازیم :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
                  واسه همین میخاستم بدونم نازکترین فیبری که میشه تهیه کرد ضخامتش چقدر هست؟با فیبرهای معمولی هم میشه ولی تو برخی قطعات اذیت میکنه.

                  دیدگاه


                    #54
                    پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی)1 و 2 لایه

                    سلا
                    اقایون میشه با پرینتر HP LasterJET P1102 رو کاغذایی که اقای علی زاده یا دوستان گفتند طرح زد ممنون
                    برو شیر درنده باش ای دغل میانداز خود را چو روباه شل
                    راهنمایی در مورد ساخت فلزی اب

                    دیدگاه


                      #55
                      پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی)1 و 2 لایه

                      نوشته اصلی توسط ehsanajal
                      سلا
                      اقایون میشه با پرینتر HP LasterJET P1102 رو کاغذایی که اقای علی زاده یا دوستان گفتند طرح زد ممنون
                      درود
                      اگر منظور شما کاغذ های پشت لیبل یا شبرنگ هست باید بتونه چون در مشخصات کاغذ vellum را نام برده که فکر میکنم
                      منظورش کاغذ های نازک هست . این هم لینک مشخصات هست :

                      http://www.digikala.com/?Products=Pr...ifications#Tab
                      خوشبختي از آن کسانيست که خواهان خوشبختي ديگران باشند .زرتشت

                      دیدگاه


                        #56
                        پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی)1 و 2 لایه

                        سلام من هر جا مشهد میرم میگن نداریم شبرنگ اضافی ودور ریز
                        از گجا میگیری شما
                        برو شیر درنده باش ای دغل میانداز خود را چو روباه شل
                        راهنمایی در مورد ساخت فلزی اب

                        دیدگاه


                          #57
                          پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی)1 و 2 لایه

                          از تابلو نویسها.

                          دیدگاه


                            #58
                            پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی)1 و 2 لایه

                            خوب همون تابلو نویسها ندارن و میکن نداریم
                            برو شیر درنده باش ای دغل میانداز خود را چو روباه شل
                            راهنمایی در مورد ساخت فلزی اب

                            دیدگاه


                              #59
                              پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی)1 و 2 لایه

                              بگردی پیدا میکنی.من اینجا به هر کی رفتم داده.
                              اگه پیدا نکردی نوش رو بگیر و از پشتش استفاده کن.

                              دیدگاه


                                #60
                                پاسخ : اموزش ساخت pcb (مدار چاپی)1 و 2 لایه

                                سلام
                                اقای حبیب زاده ممنون
                                من امرو اولین کارم رو زدم ولی تقریبا تمیز بودش ، فقط برگه گلاسه خوب جواب نمیده اصلا تو ضرف 2 دقیق اتو کشی نمیچسبید ، منم اعصابم خورد شد 5 دقیقه الی 10 دقیقه با اتو بش حرارت دام با این همه حرارت بازم 2 جاش در نیومد که با ماژیک اصلاح شدش
                                در کل خوب بود
                                این نسبت اسیدم همین جوری با اب قاطی کردم ولی خب ج داد 5 دقیقه ای همه مسا رو برد
                                فقط برا سوراخ کاری ارمیچر با مته6 دارم و یه مته هشت ، خوبه ؟
                                سوال دیگه ای ندارم و فقط باید شبرنگ رو هم امتحان کنم ممنون
                                برو شیر درنده باش ای دغل میانداز خود را چو روباه شل
                                راهنمایی در مورد ساخت فلزی اب

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X