اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
    در پست 133، ولتاژ سر فیش المان اول را 11.84، و ولتاژ سر فیش المان دوم را 11.76 اعلام کردم.
    0.1 ولت اختلاف بخاطر طول سیم ها و مسیر مدار چاپی هست.
    2- سیم 3 و 4 را وصل نکنید، سیم 5 را هم قطع کنید و دوباره آزمایش کنید.
    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

    دیدگاه


      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
      2- سیم 3 و 4 را وصل نکنید، سیم 5 را هم قطع کنید و دوباره آزمایش کنید.
      1. علاوه بر 3 و 4، 5 را هم قطع کردم و آزمایش کردم. نتائج آن، همان نتائجی است که در پست 150 برای قطع بودن فقط 3 و 4 گزارش کردم.

      (هم در آن آزمایش، و هم در این آزمایش، علاوه بر روشن ماندن فنها، ولتاژ سر فیش المانهای خنک‌کننده هم وصل می‌ماند.)


      2. آزمایش قطع بودن 5، و وصل بودن 3 و 4 را هم انجام دادم. نتیجه‌ی آن، روشن شدن و بوق زدن و خاموش شدن نمایشگر برد پنل، و خاموش شدن فنها، است.
      به نظر می‌رسد مشکلی که به دنبال رفعش هستیم ربطی به سیمهای 3 و 4 دارد. ان شاء الله شما تبیین کنید که ربطش چیست و ریشه‌ی مشکل را پیدا کنید و بخشکانید.
      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۶:۴۱ ۱۴۰۱/۱۱/۲۲.

      دیدگاه


        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
        1. علاوه بر 3 و 4، 5 را هم قطع کردم و آزمایش کردم. نتائج آن، همان نتائجی است که در پست 150 برای قطع بودن فقط 3 و 4 گزارش کردم.

        (هم در آن آزمایش، و هم در این آزمایش، علاوه بر روشن ماندن فنها، ولتاژ سر فیش المانهای خنک‌کننده هم وصل می‌ماند.)


        2. آزمایش قطع بودن 5، و وصل بودن 3 و 4 را هم انجام دادم. نتیجه‌ی آن، روشن شدن و بوق زدن و خاموش شدن نمایشگر برد پنل، و خاموش شدن فنها، است.
        به نظر می‌رسد مشکلی که به دنبال رفعش هستیم ربطی به سیمهای 3 و 4 دارد. ان شاء الله شما تبیین کنید که ربطش چیست و ریشه‌ی مشکل را پیدا کنید و بخشکانید.
        در صورت مرتبط بودن با سیم 3 و 4، تنها احتمال موجود خرابی دو عدد ترانزیستور 9013 کنار سوکت پنج تایی است.
        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

        دیدگاه


          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
          در صورت مرتبط بودن با سیم 3 و 4، تنها احتمال موجود خرابی دو عدد ترانزیستور 9013 کنار سوکت پنج تایی است.
          1. به جای 9013، در کارخانه S8050 نصب شده است. نتائج آزمایش دو ترانزیستور S8050 با مولتیمتر روی برد:

          ــ ترانزیستورِ نزدیکتر به رگولاتور 7805:
          بیس به امیتر ابتدا 0.745 نشان میدهد بلافاصله میشود 0.744؛ بیس به کلکتور 0.744؛ امیتر به بیس راه نمی‌دهد؛ کلکتور به بیس راه نمی‌دهد؛ امیتر به کلکتور 0.516؛ کلکتور به امیتر 1.795.
          آیا این دو عدد اخیر ناشی از موازی بودن ترانزیستور با قطعات دیگر است، یا باید آن را برای ما مشکوک کند و آن را بیرون از برد آزمایش کنیم؟

          ــ ترانزیستور دورتر از رگولاتور:
          بیس به امیتر: ابتدا 0.745 نشان میدهد بلافاصله میشود 0.744؛ بیس به کلکتور 0.744؛ امیتر به بیس راه نمی‌دهد؛ کلکتور به بیس راه نمی‌دهد؛ امیتر به کلکتور 0.505؛ کلکتور به امیتر 1.789.
          آیا این دو عدد اخیر ناشی از موازی بودن ترانزیستور با قطعات دیگر است، یا باید آن را برای ما مشکوک کند و آن را بیرون از برد آزمایش کنیم؟



          2. اگر شما آنچه را که من گفتم (به نظر می‌رسد مشکلی که به دنبال رفعش هستیم ربطی به سیمهای 3 و 4 دارد) در نظر نگیرید، و بخواهید بر اساس نقشه، تحلیلها، و آزمایشها، و نتائجی که در چند پست صفحه‌ی 15 و 16 مطرح کردید عامل مشکل را تشخیص دهید، چه تشخیصهایی خواهید داد و چه اقداماتی را مطرح خواهید کرد؟
          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۱:۰۷ ۱۴۰۱/۱۱/۲۳.

          دیدگاه


            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
            1. به جای 9013، در کارخانه S8050 نصب شده است. نتائج آزمایش دو ترانزیستور S8050 با مولتیمتر روی برد:

            ــ ترانزیستورِ نزدیکتر به رگولاتور 7805:
            بیس به امیتر ابتدا 0.745 نشان میدهد بلافاصله میشود 0.744؛ بیس به کلکتور 0.744؛ امیتر به بیس راه نمی‌دهد؛ کلکتور به بیس راه نمی‌دهد؛ امیتر به کلکتور 0.516؛ کلکتور به امیتر 1.795.
            آیا این دو عدد اخیر ناشی از موازی بودن ترانزیستور با قطعات دیگر است، یا باید آن را برای ما مشکوک کند و آن را بیرون از برد آزمایش کنیم؟

            ــ ترانزیستور دورتر از رگولاتور:
            بیس به امیتر: ابتدا 0.745 نشان میدهد بلافاصله میشود 0.744؛ بیس به کلکتور 0.744؛ امیتر به بیس راه نمی‌دهد؛ کلکتور به بیس راه نمی‌دهد؛ امیتر به کلکتور 0.505؛ کلکتور به امیتر 1.789.
            آیا این دو عدد اخیر ناشی از موازی بودن ترانزیستور با قطعات دیگر است، یا باید آن را برای ما مشکوک کند و آن را بیرون از برد آزمایش کنیم؟



            2. اگر شما آنچه را که من گفتم (به نظر می‌رسد مشکلی که به دنبال رفعش هستیم ربطی به سیمهای 3 و 4 دارد) در نظر نگیرید، و بخواهید بر اساس نقشه، تحلیلها، و آزمایشها، و نتائجی که در چند پست صفحه‌ی 15 و 16 مطرح کردید عامل مشکل را تشخیص دهید، چه تشخیصهایی خواهید داد و چه اقداماتی را مطرح خواهید کرد؟
            فکر کنم شما جای پایه های بیس و کلکتور را اشتباه حدس زدید.اما به نظر میرسد که یکی از ترانزیستور ها نیمسوز شده، زیرا اختلاف نتایج بین ترانزیستور ها نهایتا باید 0.002 باشد اما اختلاف نتایج بیشتر است. اگر موافق باشید، پیشنهاد میکنم تمام ترانزیستور های برد را نو بخرید و احیانا در صورت جواب نگرفتن،ترانزیستور های باقی مانده را حذف کنید.
            2-غیر اژ سیم ها، احتمال خرابی رله (که تعویض شده ) قطعی سیم هاا و در نهایت خرابی برد پنل هیچ احتمالی نمیرفت.
            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

            دیدگاه


              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
              فکر کنم شما جای پایه های بیس و کلکتور را اشتباه حدس زدید.اما به نظر میرسد که یکی از ترانزیستور ها نیمسوز شده، زیرا اختلاف نتایج بین ترانزیستور ها نهایتا باید 0.002 باشد اما اختلاف نتایج بیشتر است. اگر موافق باشید، پیشنهاد میکنم تمام ترانزیستور های برد را نو بخرید و احیانا در صورت جواب نگرفتن،ترانزیستور های باقی مانده را حذف کنید.
              2-غیر اژ سیم ها، احتمال خرابی رله (که تعویض شده ) قطعی سیم هاا و در نهایت خرابی برد پنل هیچ احتمالی نمیرفت.
              مطالبی که گفتید مبهم یا سربسته است. لطفاً مطالب را روشنتر بیان کنید.
              1. من جای پایه‌ها را حدس نزدم بلکه از روی دیتاشیت دیدم. جای پایه‌های S8050، مگر از چپ به راست این‌گونه نیست: امیتر، بیس، کلکتور؟
              2. منظورتان از «ترانزیستورهای باقی‌مانده» کدام ترانزیستورها است؟
              3. اگر چیزی را فقط حذف کنم که مدار قطع خواهد شد یا اشکال پیدا خواهد کرد. مطلب را لطفاً توضیح دهید.
              4. مطلبی را که در شماره‌ی 2 گفته‌اید لطفاً کمی شرح دهید.
              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۱:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۲۴.

              دیدگاه


                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                مطالبی که گفتید مبهم یا سربسته است. لطفاً مطالب را روشنتر بیان کنید.
                1. من جای پایه‌ها را حدس نزدم بلکه از روی دیتاشیت دیدم. جای پایه‌های S8050، مگر از چپ به راست این‌گونه نیست: امیتر، بیس، کلکتور؟
                2. منظورتان از «ترانزیستورهای باقی‌مانده» کدام ترانزیستورها است؟
                3. اگر چیزی را فقط حذف کنم که مدار قطع خواهد شد یا اشکال پیدا خواهد کرد. مطلب را لطفاً توضیح دهید.
                4. مطلبی را که در شماره‌ی 2 گفته‌اید لطفاً کمی شرح دهید.
                1-در مورد S8050 واقعی فرموده شما صحیح، اما نتایجی که اعلام کردید نشان میدهد از چپ به راست امیتر-کلکتور-بیس است که یعنی C8050 هست.همانند C945.
                2-هر ترانزیستئری که تعویض نشده.
                3-از کجای توضیحم ، چنین برداشتی کردید؟
                4- اگر نتیجه قطع سیم 3 و 4 را نادیده میگرفتم، احتمالاتی که در پست 155 شرح دادم پیش میامد.
                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                دیدگاه


                  پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                  1-در مورد S8050 واقعی فرموده شما صحیح، اما نتایجی که اعلام کردید نشان میدهد از چپ به راست امیتر-کلکتور-بیس است که یعنی C8050 هست.همانند C945.
                  2-هر ترانزیستئری که تعویض نشده.
                  3-از کجای توضیحم ، چنین برداشتی کردید؟
                  4- اگر نتیجه قطع سیم 3 و 4 را نادیده میگرفتم، احتمالاتی که در پست 155 شرح دادم پیش میامد.
                  3. ابتدا درباره‌ی 3 اشاره کنم که در این جمله‌ی شما که «پیشنهاد میکنم تمام ترانزیستور های برد را نو بخرید و احیانا در صورت جواب نگرفتن،ترانزیستور های باقی مانده را حذف کنید»، از حذف ترانزیستورهایِ باقی‌مانده سخن گفته شده است.
                  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ

                  اگر موافق باشید متمرکز می‌شویم روی هدف اصلی یعنی رفع مشکل خاموش شدن دستگاه.
                  بهتر است که گام به گام پیش برویم و هر گام را جداگانه برداریم.
                  گام اول: روشن کردن تکلیف ترانزیستورهای برد کنترل
                  الف. دو ترانزیستور S8050 که در دو جای 9013 نصب شده‌اند:
                  من در پست 154 نتائج آزمایش این دو را به شرح زیر اعلام کردم:
                  «به جای 9013، در کارخانه S8050 نصب شده است. نتائج آزمایش دو ترانزیستور S8050 با مولتیمتر روی برد:

                  ــ ترانزیستورِ نزدیکتر به رگولاتور 7805:
                  بیس به امیتر ابتدا 0.745 نشان میدهد بلافاصله میشود 0.744؛ بیس به کلکتور 0.744؛ امیتر به بیس راه نمی‌دهد؛ کلکتور به بیس راه نمی‌دهد؛ امیتر به کلکتور 0.516؛ کلکتور به امیتر 1.795.
                  آیا این دو عدد اخیر ناشی از موازی بودن ترانزیستور با قطعات دیگر است، یا باید آن را برای ما مشکوک کند و آن را بیرون از برد آزمایش کنیم؟

                  ــ ترانزیستور دورتر از رگولاتور:
                  بیس به امیتر: ابتدا 0.745 نشان میدهد بلافاصله میشود 0.744؛ بیس به کلکتور 0.744؛ امیتر به بیس راه نمی‌دهد؛ کلکتور به بیس راه نمی‌دهد؛ امیتر به کلکتور 0.505؛ کلکتور به امیتر 1.789.
                  آیا این دو عدد اخیر ناشی از موازی بودن ترانزیستور با قطعات دیگر است، یا باید آن را برای ما مشکوک کند و آن را بیرون از برد آزمایش کنیم؟»

                  شما در پست 157 فرمودید این نتائج «نشان میدهد از چپ به راست امیتر-کلکتور-بیس است که یعنی C8050 هست».

                  1. روش من برای آزمایش ترانزیستورS8050 که NPN است (و طبق دیتاشیت، ترتیب پایه‌هایش از چپ به راست: امیتر-بیس-کلکتور است) با حالت دیود مولتیمتر:
                  پروب مثبت را روی بیس (پایه‌ی میانی) گذاشتم و پروب منفی را به‌ترتیب روی امیتر و سپس کلکتور گذاشتم؛ سپس پروب مثبت را روی امیتر گذاشتم و پروب منفی را روی بیس؛ سپس پروب مثبت را روی کلکتور گذاشتم و پروب منفی را روی بیس؛ سپس پروب مثبت را روی امیتر گذاشتم و پروب منفی را روی کلکتور؛ سپس پروب مثبت را روی کلکتور گذاشتم و پروب منفی را روی امیتر.

                  2. شما مشخصتر بفرمایید که کدام قسمت نتائجی که من اعلام کردم نشان می‌دهد که ترتیب پایه‌ها از چپ به راست، امیتر-بیس-کلکتور نیست، بلکه امیتر-کلکتور-بیس است؟

                  3. در پست 155 گفتید «اما به نظر میرسد که یکی از ترانزیستور ها نیمسوز شده، زیرا اختلاف نتایج بین ترانزیستور ها نهایتا باید 0.002 باشد اما اختلاف نتایج بیشتر است.»

                  آیا شما با تکیه به دو قسمت «امیتر به کلکتور 0.516؛ کلکتور به امیتر 1.795» و «امیتر به کلکتور 0.505؛ کلکتور به امیتر 1.789» گفتید به نظر می‌رسد که یکی از ترانزیستورها نیمسوز شده؟

                  امیتر-کلکتور و کلکتور-امیتر، نباید راه بدهند.
                  آیا لازم نیست برای نتیجه‌گیری درباره‌ی نیمسوز شدن، ابتدا آنها را بیرون از برد آزمایش کنیم تا این احتمال را رد کنیم که یک قطعه‌ی موازی باعث شده است که این دو راه بدهند؟

                  من آنها را از برد درآوردم و امیتر-کلکتور و کلکتور-امیتر را آزمایش کردم. بیرون از برد، هیچکدام راه نمی‌دهند. بنابراین، دو ترانزیستور مورد بحث، بیرون از برد در همه‌ی آزمایشهای ترانزیستور با حالت دیود مولتیمتر، سالم نشان می‌دهند.
                  آیا به این نتیجه نمی‌توانیم صددرصد اعتماد کنیم، و ممکن است ترانزیستورها نشتی یا خرابی‌ای داشته باشند که با مولتیمتر قابل تشخیص نیست، و بهتر است عوض شوند؟
                  جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۷:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۲۶.

                  دیدگاه


                    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                    3. ابتدا درباره‌ی 3 اشاره کنم که در این جمله‌ی شما که «پیشنهاد میکنم تمام ترانزیستور های برد را نو بخرید و احیانا در صورت جواب نگرفتن،ترانزیستور های باقی مانده را حذف کنید»، از حذف ترانزیستورهایِ باقی‌مانده سخن گفته شده است.
                    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ

                    اگر موافق باشید متمرکز می‌شویم روی هدف اصلی یعنی رفع مشکل خاموش شدن دستگاه.
                    بهتر است که گام به گام پیش برویم و هر گام را جداگانه برداریم.
                    گام اول: روشن کردن تکلیف ترانزیستورهای برد کنترل
                    الف. دو ترانزیستور S8050 که در دو جای 9013 نصب شده‌اند:
                    من در پست 154 نتائج آزمایش این دو را به شرح زیر اعلام کردم:
                    «به جای 9013، در کارخانه S8050 نصب شده است. نتائج آزمایش دو ترانزیستور S8050 با مولتیمتر روی برد:

                    ــ ترانزیستورِ نزدیکتر به رگولاتور 7805:
                    بیس به امیتر ابتدا 0.745 نشان میدهد بلافاصله میشود 0.744؛ بیس به کلکتور 0.744؛ امیتر به بیس راه نمی‌دهد؛ کلکتور به بیس راه نمی‌دهد؛ امیتر به کلکتور 0.516؛ کلکتور به امیتر 1.795.
                    آیا این دو عدد اخیر ناشی از موازی بودن ترانزیستور با قطعات دیگر است، یا باید آن را برای ما مشکوک کند و آن را بیرون از برد آزمایش کنیم؟

                    ــ ترانزیستور دورتر از رگولاتور:
                    بیس به امیتر: ابتدا 0.745 نشان میدهد بلافاصله میشود 0.744؛ بیس به کلکتور 0.744؛ امیتر به بیس راه نمی‌دهد؛ کلکتور به بیس راه نمی‌دهد؛ امیتر به کلکتور 0.505؛ کلکتور به امیتر 1.789.
                    آیا این دو عدد اخیر ناشی از موازی بودن ترانزیستور با قطعات دیگر است، یا باید آن را برای ما مشکوک کند و آن را بیرون از برد آزمایش کنیم؟»

                    شما در پست 157 فرمودید این نتائج «نشان میدهد از چپ به راست امیتر-کلکتور-بیس است که یعنی C8050 هست».

                    1. روش من برای آزمایش ترانزیستورS8050 که NPN است (و طبق دیتاشیت، ترتیب پایه‌هایش از چپ به راست: امیتر-بیس-کلکتور است) با حالت دیود مولتیمتر:
                    پروب مثبت را روی بیس (پایه‌ی میانی) گذاشتم و پروب منفی را به‌ترتیب روی امیتر و سپس کلکتور گذاشتم؛ سپس پروب مثبت را روی امیتر گذاشتم و پروب منفی را روی بیس؛ سپس پروب مثبت را روی کلکتور گذاشتم و پروب منفی را روی بیس؛ سپس پروب مثبت را روی امیتر گذاشتم و پروب منفی را روی کلکتور؛ سپس پروب مثبت را روی کلکتور گذاشتم و پروب منفی را روی امیتر.

                    2. شما مشخصتر بفرمایید که کدام قسمت نتائجی که من اعلام کردم نشان می‌دهد که ترتیب پایه‌ها از چپ به راست، امیتر-بیس-کلکتور نیست، بلکه امیتر-کلکتور-بیس است؟

                    3. در پست 155 گفتید «اما به نظر میرسد که یکی از ترانزیستور ها نیمسوز شده، زیرا اختلاف نتایج بین ترانزیستور ها نهایتا باید 0.002 باشد اما اختلاف نتایج بیشتر است.»

                    آیا شما با تکیه به دو قسمت «امیتر به کلکتور 0.516؛ کلکتور به امیتر 1.795» و «امیتر به کلکتور 0.505؛ کلکتور به امیتر 1.789» گفتید به نظر می‌رسد که یکی از ترانزیستورها نیمسوز شده؟

                    امیتر-کلکتور و کلکتور-امیتر، نباید راه بدهند.
                    آیا لازم نیست برای نتیجه‌گیری درباره‌ی نیمسوز شدن، ابتدا آنها را بیرون از برد آزمایش کنیم تا این احتمال را رد کنیم که یک قطعه‌ی موازی باعث شده است که این دو راه بدهند؟

                    من آنها را از برد درآوردم و امیتر-کلکتور و کلکتور-امیتر را آزمایش کردم. بیرون از برد، هیچکدام راه نمی‌دهند. بنابراین، دو ترانزیستور مورد بحث، بیرون از برد در همه‌ی آزمایشهای ترانزیستور با حالت دیود مولتیمتر، سالم نشان می‌دهند.
                    آیا به این نتیجه نمی‌توانیم صددرصد اعتماد کنیم، و ممکن است ترانزیستورها نشتی یا خرابی‌ای داشته باشند که با مولتیمتر قابل تشخیص نیست، و بهتر است عوض شوند؟
                    با توجه به توضیحات بیشتری دادید، نتیجه گیری قبلی راجع به S8550 بودن، صحیح بوده و نتیجه تشخیص به عنوان C8050 به دلیل موازی شدن با قطعات دیگر بوده است.
                    بنابر این اگر ترانزیستور بیرون برد تست شده و نتایج مشابه بودند، ترانزیستور ها سالم هستند.
                    به خاطر دارم که مشکل خاموش شدن دستگاه از زمانی پیش آمد که شما گفتید«یکی از فن ها به درستی کار نمیکرد، بنابراین آنرا جدا کردم و دستگاه را به برق زدم، دستگاه روشن شد، بوق زد و خاموش شد» بنابر این تنها نتیجه گیری ممکن این است که ترانزیستور S8550 و یا 9014 سوخته باشند و احتمال کمی هم 9013 ها سوخته باشند.
                    ضمنا آیا شما تا حالا دستگاه را با تغدیه دیگر مانند پاور کامپیوتر تست کردید؟
                    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                    دیدگاه


                      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                      به خاطر دارم که مشکل خاموش شدن دستگاه از زمانی پیش آمد که شما گفتید«یکی از فن ها به درستی کار نمیکرد، بنابراین آنرا جدا کردم و دستگاه را به برق زدم، دستگاه روشن شد، بوق زد و خاموش شد» بنابر این تنها نتیجه گیری ممکن این است که ترانزیستور S8550 و یا 9014 سوخته باشند و احتمال کمی هم 9013 ها سوخته باشند.
                      ضمنا آیا شما تا حالا دستگاه را با تغدیه دیگر مانند پاور کامپیوتر تست کردید؟
                      1. آنچه را که شما گفتید به خاطر دارید، من در پست 89، بعد از درست شدن برد تغذیه، به‌صورت زیر شرح دادم:
                      «آی‌سی 34063 را در برد کنترل عوض کردم. سپس دستگاه را از طریق لامپ تست سری به برق شهر زدم. در حالی که فیلامت لامپ تست (100وات) قرمز شد، دستگاه شروع به کار نمود و من توانستم درجه‌ی یخچال را با دکمه‌ها بالا و پایین کنم. چون لامپ تست قرمز شد، سریعاً دستگاه را از برق کشیدم. به یکی از دو فن (9×9 سانت) شک داشتم چون نمی‌چرخید. یعنی احتمال دادم که عامل روشن شدن لامپ تست، خرابی این فن باشد. این فن را جدا کردم، و دستگاه را فقط با یک فن به برق زدم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. گفتم شاید دستگاه، نبود یکی از دو فن را تشخیص داده است و خاموش شده است تا جلوی آسیب را بگیرد. یک فن 8×8 سانت به جای فن خراب قرار دادم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. دوباره فن خراب را قرار دادم تا ببینم آیا مثل اولش میشود. مثل اولش نشد، بلکه لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد.»

                      2. (در کارخانه، در برد کنترل به جای 9013ها، , و به جای 9014، S8050 نصب شده است. به جای 8550، S8550 نصب شده است.)
                      همه‌ی 5 ترانزیستور برد کنترل را بیرون از برد آزمایش کردم. همه‌ی نتائجشان نشان می‌دهد که درست هستند. بنابراین، آیا موافقید این احتمال را کنار بگذاریم که مشکل ممکن است ناشی از ترانزیستورهای برد کنترل باشد؟

                      3. بعد از درست شدن برد تغذیه، دیگر دستگاه را با پاور کامپیوتر تست نکرده‌ام. آیا این کار (آزمایش قطع کردن برد کنترل از برد تغذیه، و وصل کردن آن به پاور کامپیوتر) را انجام دهم؟

                      4. حال که رله‌ها و ترانزیستورهای برد کنترل درست هستند، گام بعدی ما، کدام‌یک است: بررسی سنسور دما، یا بررسی برد پنل؟

                      5. گام بعدی هرکدام است، لطفاً توضیح دهید که چگونه بررسی مربوطه را انجام دهیم.
                      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۱۹ ۱۴۰۱/۱۱/۲۸.

                      دیدگاه


                        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                        1. آنچه را که شما گفتید به خاطر دارید، من در پست 89، بعد از درست شدن برد تغذیه، به‌صورت زیر شرح دادم:
                        «آی‌سی 34063 را در برد کنترل عوض کردم. سپس دستگاه را از طریق لامپ تست سری به برق شهر زدم. در حالی که فیلامت لامپ تست (100وات) قرمز شد، دستگاه شروع به کار نمود و من توانستم درجه‌ی یخچال را با دکمه‌ها بالا و پایین کنم. چون لامپ تست قرمز شد، سریعاً دستگاه را از برق کشیدم. به یکی از دو فن (9×9 سانت) شک داشتم چون نمی‌چرخید. یعنی احتمال دادم که عامل روشن شدن لامپ تست، خرابی این فن باشد. این فن را جدا کردم، و دستگاه را فقط با یک فن به برق زدم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. گفتم شاید دستگاه، نبود یکی از دو فن را تشخیص داده است و خاموش شده است تا جلوی آسیب را بگیرد. یک فن 8×8 سانت به جای فن خراب قرار دادم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. دوباره فن خراب را قرار دادم تا ببینم آیا مثل اولش میشود. مثل اولش نشد، بلکه لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد.»

                        2. (در کارخانه، در برد کنترل به جای 9013ها، , و به جای 9014، S8050 نصب شده است. به جای 8550، S8550 نصب شده است.)
                        همه‌ی 5 ترانزیستور برد کنترل را بیرون از برد آزمایش کردم. همه‌ی نتائجشان نشان می‌دهد که درست هستند. بنابراین، آیا موافقید این احتمال را کنار بگذاریم که مشکل ممکن است ناشی از ترانزیستورهای برد کنترل باشد؟

                        3. بعد از درست شدن برد تغذیه، دیگر دستگاه را با پاور کامپیوتر تست نکرده‌ام. آیا این کار (آزمایش قطع کردن برد کنترل از برد تغذیه، و وصل کردن آن به پاور کامپیوتر) را انجام دهم؟

                        4. حال که رله‌ها و ترانزیستورهای برد کنترل درست هستند، گام بعدی ما، کدام‌یک است: بررسی سنسور دما، یا بررسی برد پنل؟

                        5. گام بعدی هرکدام است، لطفاً توضیح دهید که چگونه بررسی مربوطه را انجام دهیم.
                        1- دقیقا به همین خاطر ایده آزمایش با پاور را مطرح کردم.
                        2-اگر سالم هستند، چاره ای نیست، باید کنار گذاشته شوند.
                        3- حتما انجام دهید.
                        4- سنسور دما را میتوان با اهم متر آزمایش کرد، در حالت عادی باید حدود 8 الی 20 کیلو اهم باشد و در هنگام داغ کردن، به زیر 5 کیلو اهم کاهش یابد.
                        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                        دیدگاه


                          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                          1- دقیقا به همین خاطر ایده آزمایش با پاور را مطرح کردم.
                          2-اگر سالم هستند، چاره ای نیست، باید کنار گذاشته شوند.
                          3- حتما انجام دهید.
                          4- سنسور دما را میتوان با اهم متر آزمایش کرد، در حالت عادی باید حدود 8 الی 20 کیلو اهم باشد و در هنگام داغ کردن، به زیر 5 کیلو اهم کاهش یابد.
                          با پاور آزمایش کردم. روشن میشود، بوق می‌زند، و خاموش می‌شود. یعنی پاور فرقی با زدن دوشاخه به برق ایجاد نکرد.

                          مقاومت سنسور دمای این دستگاه در حالت عادی، 11.04 کیلواهم است.

                          آیا گام بعدی، بررسی برد پنل است؟ اگر بله، لطفاً بفرمایید برد پنل را چگونه بررسی کنیم.

                          دیدگاه


                            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                            با پاور آزمایش کردم. روشن میشود، بوق می‌زند، و خاموش می‌شود. یعنی پاور فرقی با زدن دوشاخه به برق ایجاد نکرد.

                            مقاومت سنسور دمای این دستگاه در حالت عادی، 11.04 کیلواهم است.

                            آیا گام بعدی، بررسی برد پنل است؟ اگر بله، لطفاً بفرمایید برد پنل را چگونه بررسی کنیم.
                            در پست 135 عکس هایی گذاشته بودید، یک آیسی 8 پایه وجود دارد، شماره آن چیست؟
                            یک آیسی 28 پایه وجود دارد، شماره آن چیست؟ بنظر atmega یا PIC هست.
                            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                            دیدگاه


                              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                              در پست 135 عکس هایی گذاشته بودید، یک آیسی 8 پایه وجود دارد، شماره آن چیست؟
                              یک آیسی 28 پایه وجود دارد، شماره آن چیست؟ بنظر atmega یا PIC هست.
                              آی‌سی هشت‌پایه:
                              ATMEL232
                              93C46
                              PC27
                              آی‌سی 28پایه:
                              PIC16C72A
                              04I/SP4AP
                              031908R
                              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۴:۵۳ ۱۴۰۱/۱۱/۲۸.

                              دیدگاه


                                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                                آی‌سی هشت‌پایه:
                                ATMEL232
                                93C46
                                PC27
                                آی‌سی 28پایه:
                                PIC16C72A
                                04I/SP4AP
                                031908R
                                آیسی اول یک حافظه EEPROM است که برنامه ها در آن ذخیره میشوند.
                                آیسی دوم یک میکروکنترلر است که وظیفه اجرای دستورات و پردازش را دارد.
                                برد پنل با توجه به قطعات کمی که دارد، یا یکی از این آیسی ها سوخته، و یا به احتمال ناچیز خازن عدسی اتصال کوتاه شده.
                                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X