اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #76
    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

    نوشته اصلی توسط فرزاد الکترونیک نمایش پست ها
    با سلام ...پشتکار باعث،تحسین است دوستان...
    سلام
    سپاس
    خوش آمدید

    دیدگاه


      #77
      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
      برای اینکه بدانیم که آیسی سوخته و یا
      سالم است، دو روش وجود دارد:
      1-مولتی متر را در VDC به دو سر خروجی برد
      تغذیه وصل کنید.
      برد را به برق وصل کنید، با یک آداپتور 12 ولت
      به دو سر خازن 47 میکرو فاراد ،ولتاژ اعمال
      کنید.
      آیا لازم است که حتماً با «آداپتور» به دو سر خازن ولتاژ اعمال شود، یا با هر منبع تغذیه میشود؟

      دیدگاه


        #78
        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
        آیا لازم است که حتماً با «آداپتور» به دو سر خازن ولتاژ اعمال شود، یا با هر منبع تغذیه میشود؟
        میتوان با هر منبع تغذیه 12 ولت قابل اطمینان
        ( منظور بی کیفیت و ارزان نباشد ) این کار را
        انجام داد.
        ولی به علت جمع و جور بودن آداپتور آن را پیشنهاد
        دادم.
        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

        دیدگاه


          #79
          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
          1-سوال خوبی هست، اگر آیسی سالم باشد،
          ولتاژ بالای 10 ولت دو سر خازن ظاهر میشود.
          سپس ناگهان خروجی به حدود 7 ولت افت می*کند و
          سپس تدریجی پایین می آید.
          2-معمولا تمام مولتی متر های اتورنج، با دکمه ای
          به نام RANGE قابلیت انتخاب محدوده دارند.
          نمیشود با اطمینان گفت، اما به نظر آیسی
          TL494 سوخته و نمی*تواند موج مربعی تولید
          کند.
          برای اینکه بدانیم که آیسی سوخته و یا
          سالم است، دو روش وجود دارد:
          1-مولتی متر را در VDC به دو سر خروجی برد
          تغذیه وصل کنید.
          برد را به برق وصل کنید، با یک آداپتور 12 ولت
          به دو سر خازن 47 میکرو فاراد ،ولتاژ اعمال
          کنید.
          اگر برد خروجی داد، آیسی سالم بوده و مشکل
          از تغذیه اولیه می*باشد.
          اگر برد خروجی نداد، مشکل میتواند از آیسی،
          ترانزیستور های کوچک و یا ترانزیستور های متصل
          به حرارت گیر باشد.
          2-این آزمایش کمی دردسر دارد، اما بطور قطعی
          نتیجه میگیرید که آیسی سوخته یا سالم است،
          ورودی و خروجی برد نباید جایی وصل باشد.
          در کنار آیسی، یک خازن عدسی با کد 102
          مشاهده میکنید، موقتا با آن یک خازن عدسی
          104 موازی کنید.
          یک بلندگوی 8 یا 16 اهم را برداشته، یک سر آن
          را به سر مثبت خازن 47u وصل کنید .
          مانند آزمایش1 به دوسر خازن 47u ولتاژ اعمال
          کنید،
          سر دیگر بلندگو را به پایه وسط ترانزیستور کوچک
          وصل کنید، سپس به پایه وسط ترانزیستور کوچک
          دیگر.
          اگر در هر دو مورد صدای بوق بلندی آمد، آیسی
          TL494 به همراه دو ترانزیستور کوچک کاملا سالم
          هستند.
          اما اگر صدای بوق نداشتید، آیسی مطمئنا سوخته
          و بایستی تعویض شود.
          اگر فقط در یکی از ترانزیستور ها بوق داشتید،
          ترانزیستوری که صدای بوق ندارد سوخته.

          جواب 3:
          دو سر هر کدام از خازن های الکترولیت ورودی،بایستی
          بین 140 الی 160 ولت باشد، زیرا آنها باهم سری شدند.
          1. مطلب شما مبنی بر این که «اگر آیسی سالم باشد، ولتاژ بالای 10 ولت دو سر خازن ظاهر میشود....»، به ذهن من متبادر میکند که آی*سی برق خازن را تأمین میکند، نه برعکس، یعنی در مسیر ولتاژ، آی*سی قبل از خازن قرار دارد.
          پرسش من: آیا خازن برق آی*سی را تأمین میکند یا آی*سی برق خازن را؟
          یا حالت سومی مطرح است؟
          2. دار التزاحم، ساحت کثرات است و پر از تفاوتهای سردرگم*کننده. مولتیمتر من دکمه*ی رینج (RANGE) ندارد.
          ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
          روش اول آزمایش آی*سی را انجام دادم. خروجی برد، 0.194 ولت بود. ظرفیت این خازن را مولتیمتر نمیتواند نشان دهد و در حالت انتظار میماند. آیا این، نتیجه*ی آزمایش را زیر سوال نمی*برد؟
          این ما را با حالت پیچیده*تر مواجه میکند که در آن باید از میان چند قطعه، خرابها را پیدا کنیم. شما روش عالی دوم را مطرح کردید برای این که از این میان، تکلیف آی*سی و ترانزیستورهای کوچک را روشن کنیم. اما مشکل این است که من خازن عدسی 104 و بلندگوی 8 یا 16 اهم ندارم.
          ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
          در این وضعیت میخواهم داده*ها و پرسشهایی را مطرح کنم تا ببینیم چگونه میتوانیم پیش رویم:
          داده*ها:
          ولتاژ تا خازنهای بزرگ (250ولتی 100میکروفارادی) می*آید: یکی صدوچهل و خرده ای ولت دارد و دیگری صدوشصت و خرده ای.

          یکی از ترانزیستورهای متصل به حرارت*گیر (آن که از ورودی 220ولت دورتر است) در تست روی برد، مشکوک رفتار میکند: عدد امیترش (0.100) کمتر از عدد کلکتورش (0.401) است. در ولتاژگیری، ولتاژ بیس آن، 0.001 ولت است (ولتاژ بیس ترانزیستور دیگر 2.2 ولت است).

          ولتاژ دیود کنار ترانزیستور مشکوک، 1.6 ولت است. ولتاژ دیود کنار ترانزیستور دیگر، 307 ولت است.

          پرسشها:
          پرسش یکم: در این مدار، آیا سوئیچ اولیه (آغاز سوئیچینگ) بر عهده*ی ترانزیستور مشکوک است؟ اگر بله، آیا نباید ابتدا ولتاژ نداشتن بیس این ترانزیستور را چاره کرد؟
          پرسش دوم: برای عیب*یابی منابع تغذیه، از روش «تست گرم» (ولتاژگیری قطعات در حین اتصال ورودی به برق شهر) نیز استفاده میشود، تا معلوم شود ولتاژ تا کجای مدار می*آید و از آن به بعد نمی*آید.
          ولتاژ کدام قطعه از این مدار را بگیریم تا متوجه شویم که ولتاژ دقیقاً تا قبل از آی*سی می*آید یا نه؟
          پرسش سوم: ترتیب این مدار برای من روشن نیست. نمی*دانم کدام قطعه، جلوتر است، و کدام قطعه، عقبتر. آنچه بر این ابهام می*افزاید این است که نزدیکتر بودن به ورودی 220ولت، لزوماً مساوی نیست با پیشتر بودن، و نزدیکتر بودن به خروجی برد لزوماً مساوی نیست با عقبتر بودن. مثلاً در این مدار خازن 47میکرو از ورودی 220ولت دورتر است اما، طبق برداشت من از آزمایشی که شما پیشنهاد کردید، کاری که میکند قبل از ترانزیستورهای متصل به حرارت*گیر (که به ورودی 220ولت نزدیکترند) است. خلاصه، فهم این مدار بسیار مهم است.
          آیا برای شما مقدور است برای من ترتیب قطعات و قسمتها را توضیح دهید (اگر برای این منظور نقشه*ی مدار لازم است، از جایی میتوان آن را به دست آورد؟)؟
          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۰:۲۱ ۱۴۰۱/۰۹/۱۶.

          دیدگاه


            #80
            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
            1. مطلب شما مبنی بر این که «اگر آیسی سالم باشد، ولتاژ بالای 10 ولت دو سر خازن ظاهر میشود....»، به ذهن من متبادر میکند که آی*سی برق خازن را تأمین میکند، نه برعکس، یعنی در مسیر ولتاژ، آی*سی قبل از خازن قرار دارد.
            پرسش من: آیا خازن برق آی*سی را تأمین میکند یا آی*سی برق خازن را؟
            یا حالت سومی مطرح است؟
            2. دار التزاحم، ساحت کثرات است و پر از تفاوتهای سردرگم*کننده. مولتیمتر من دکمه*ی رینج (RANGE) ندارد.
            ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
            روش اول آزمایش آی*سی را انجام دادم. خروجی برد، 0.194 ولت بود. ظرفیت این خازن را مولتیمتر نمیتواند نشان دهد و در حالت انتظار میماند. آیا این، نتیجه*ی آزمایش را زیر سوال نمی*برد؟
            این ما را با حالت پیچیده*تر مواجه میکند که در آن باید از میان چند قطعه، خرابها را پیدا کنیم. شما روش عالی دوم را مطرح کردید برای این که از این میان، تکلیف آی*سی و ترانزیستورهای کوچک را روشن کنیم. اما مشکل این است که من خازن عدسی 104 و بلندگوی 8 یا 16 اهم ندارم.
            ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
            در این وضعیت میخواهم داده*ها و پرسشهایی را مطرح کنم تا ببینیم چگونه میتوانیم پیش رویم:
            داده*ها:
            ولتاژ تا خازنهای بزرگ (250ولتی 100میکروفارادی) می*آید: یکی صدوچهل و خرده ای ولت دارد و دیگری صدوشصت و خرده ای.

            یکی از ترانزیستورهای متصل به حرارت*گیر (آن که از ورودی 220ولت دورتر است) در تست روی برد، مشکوک رفتار میکند: عدد امیترش (0.100) کمتر از عدد کلکتورش (0.401) است. در ولتاژگیری، ولتاژ بیس آن، 0.001 ولت است (ولتاژ بیس ترانزیستور دیگر 2.2 ولت است).

            ولتاژ دیود کنار ترانزیستور مشکوک، 1.6 ولت است. ولتاژ دیود کنار ترانزیستور دیگر، 307 ولت است.

            پرسشها:
            پرسش یکم: در این مدار، آیا سوئیچ اولیه (آغاز سوئیچینگ) بر عهده*ی ترانزیستور مشکوک است؟ اگر بله، آیا نباید ابتدا ولتاژ نداشتن بیس این ترانزیستور را چاره کرد؟
            پرسش دوم: برای عیب*یابی منابع تغذیه، از روش «تست گرم» (ولتاژگیری قطعات در حین اتصال ورودی به برق شهر) نیز استفاده میشود، تا معلوم شود ولتاژ تا کجای مدار می*آید و از آن به بعد نمی*آید.
            ولتاژ کدام قطعه از این مدار را بگیریم تا متوجه شویم که ولتاژ دقیقاً تا قبل از آی*سی می*آید یا نه؟
            پرسش سوم: ترتیب این مدار برای من روشن نیست. نمی*دانم کدام قطعه، جلوتر است، و کدام قطعه، عقبتر. آنچه بر این ابهام می*افزاید این است که نزدیکتر بودن به ورودی 220ولت، لزوماً مساوی نیست با پیشتر بودن، و نزدیکتر بودن به خروجی برد لزوماً مساوی نیست با عقبتر بودن. مثلاً در این مدار خازن 47میکرو از ورودی 220ولت دورتر است اما، طبق برداشت من از آزمایشی که شما پیشنهاد کردید، کاری که میکند قبل از ترانزیستورهای متصل به حرارت*گیر (که به ورودی 220ولت نزدیکترند) است. خلاصه، فهم این مدار بسیار مهم است.
            آیا برای شما مقدور است برای من ترتیب قطعات و قسمتها را توضیح دهید (اگر برای این منظور نقشه*ی مدار لازم است، از جایی میتوان آن را به دست آورد؟)؟
            درود،
            1-حالت سوم است،
            ابتدا در لحظه ای که خازن ها در حال پر شدن است،
            ترانس بزرگ برای لحظه ای پالس ولتاژ در خروجی میدهد،
            اگر با این ولتاژ آیسی کار کند و نوسان سازی کند و ترانزیستور
            های بخش گرم هم بدرستی کار کنند، تغذیه آیسی بر قرار مانده و
            خروجی خواهیم داشت.
            اما اگر آیسی با این ولتاژ کار نکند، ولتاژ پالس افت کرده و خروجی
            نخواهیم داشت.
            2-اگر ندارد، مهم نیست.
            ___________
            تاکید میکنم آزمایش قطعات روی برد ، با مولتی متر، هیچگاه نتیجه قابل
            اطمینانی ندارد.
            خازن عدسی و بلندگو را میتوانید از داخل یک اسباب بازی ، رادیو ،
            تلفن و .... سوخته باز کنید.
            ____________________________
            ولتاژ دو سر خازن ها میتواند تا 20 ولت باهم اختلاف
            داشته باشند.
            ۱-ترانزیستور مشکوکی که میفرمایید، دچار نشتی شده
            و به همین خاطر ولتاژ بیس و کلکتور صحیحی ندارد،
            بنابر این بایستی تعویض شود.
            اما سوالی که پیش می آید، این است:
            اگر به خروجی مدار 220 ولت اشتباها وصل شده، چرا
            ترانزیستور بخش گرم سوخته؟
            ۲-این روش تنها تا خازن های الکترولیت بخش گرم و تا حدودی به
            ولتاژ ترانزیستور های بخش گرم جواب میدهد، و
            پس از آن جوابی نمی*دهد.

            عملکرد و طراحی این مدار بسیار بسیار شبیه پاور
            سویچینگ های زنبوری است.
            بنابر این نقشه ها و تحلیل های مرتبط با سویچینگ های
            زنبوری، برای این مدار کارایی دارد.
            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

            دیدگاه


              #81
              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
              درود،
              1-حالت سوم است،
              ابتدا در لحظه ای که خازن ها در حال پر شدن است،
              ترانس بزرگ برای لحظه ای پالس ولتاژ در خروجی میدهد،
              اگر با این ولتاژ آیسی کار کند و نوسان سازی کند و ترانزیستور
              های بخش گرم هم بدرستی کار کنند، تغذیه آیسی بر قرار مانده و
              خروجی خواهیم داشت.
              اما اگر آیسی با این ولتاژ کار نکند، ولتاژ پالس افت کرده و خروجی
              نخواهیم داشت.
              2-اگر ندارد، مهم نیست.
              ___________
              تاکید میکنم آزمایش قطعات روی برد ، با مولتی متر، هیچگاه نتیجه قابل
              اطمینانی ندارد.
              خازن عدسی و بلندگو را میتوانید از داخل یک اسباب بازی ، رادیو ،
              تلفن و .... سوخته باز کنید.
              ____________________________
              ولتاژ دو سر خازن ها میتواند تا 20 ولت باهم اختلاف
              داشته باشند.
              ۱-ترانزیستور مشکوکی که میفرمایید، دچار نشتی شده
              و به همین خاطر ولتاژ بیس و کلکتور صحیحی ندارد،
              بنابر این بایستی تعویض شود.
              اما سوالی که پیش می آید، این است:
              اگر به خروجی مدار 220 ولت اشتباها وصل شده، چرا
              ترانزیستور بخش گرم سوخته؟
              ۲-این روش تنها تا خازن های الکترولیت بخش گرم و تا حدودی به
              ولتاژ ترانزیستور های بخش گرم جواب میدهد، و
              پس از آن جوابی نمی*دهد.

              عملکرد و طراحی این مدار بسیار بسیار شبیه پاور
              سویچینگ های زنبوری است.
              بنابر این نقشه ها و تحلیل های مرتبط با سویچینگ های
              زنبوری، برای این مدار کارایی دارد.
              1. پشت دیود شاتکی دوبل جدید، برخلاف دیود شاتکی دوبل قبلی، فلزی است. آیا در همه*ی موارد، باید بین قطعات دارای پشت فلزی و هیت سینک، نوار عایق قرار داد؟

              2. در پست 75، قسمت 2، برای دستیابی به نتیجه*ی قطعی درباره*ی سالم و یا سوخته بودن آی*سی آزمایش بلندگو و خازن 104 را مطرح کردید.
              2-الف) آیا برای موازی کردن 104 با 102، درست است که 104 را در زیر برد به پایه*های 102 لحیم کنم؟
              2-ب) آیا منظورتان از «ترانزیستورهای کوچک» همان دو ترانزیستور C1815 است؟
              2-پ) گفتید «اما اگر صدای بوق نداشتید، آیسی مطمئنا سوخته و بایستی تعویض شود. اگر فقط در یکی از ترانزیستور ها بوق داشتید، ترانزیستوری که صدای بوق ندارد سوخته.»
              پرسش: اگر روی هیچ*یک از دو ترانزیستور بوق نداشته باشیم آیا این احتمال وجود ندارد که هر دو ترانزیستور سوخته*اند، و برای حذف این احتمال باید ترانزیستورها را خارج از برد آزمایش کرد؟
              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۸:۲۱ ۱۴۰۱/۰۹/۱۸.

              دیدگاه


                #82
                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                1. پشت دیود شاتکی دوبل جدید، برخلاف دیود شاتکی دوبل قبلی، فلزی است. آیا در همه*ی موارد، باید بین قطعات دارای پشت فلزی و هیت سینک، نوار عایق قرار داد؟

                2. در پست 75، قسمت 2، برای دستیابی به نتیجه*ی قطعی درباره*ی سالم و یا سوخته بودن آی*سی آزمایش بلندگو و خازن 104 را مطرح کردید.
                2-الف) آیا برای موازی کردن 104 با 102، درست است که 104 را در زیر برد به پایه*های 102 لحیم کنم؟
                2-ب) آیا منظورتان از «ترانزیستورهای کوچک» همان دو ترانزیستور C1815 است؟
                2-پ) گفتید «اما اگر صدای بوق نداشتید، آیسی مطمئنا سوخته و بایستی تعویض شود. اگر فقط در یکی از ترانزیستور ها بوق داشتید، ترانزیستوری که صدای بوق ندارد سوخته.»
                پرسش: اگر روی هیچ*یک از دو ترانزیستور بوق نداشته باشیم آیا این احتمال وجود ندارد که هر دو ترانزیستور سوخته*اند، و برای حذف این احتمال باید ترانزیستورها را خارج از برد آزمایش کرد؟
                1- در این مدار، با توجه به اینکه هیت سینک
                از پشت برد به هیچ جایی وصل نشده، نیازی نیست.
                2الف-برای سهولت در کار، هرگز مشکلی ندارد.
                2ب-بله
                2پ-احتمال اینکه هر دو ترانزیستور سوخته باشند،
                زیر 5 درصد است.زیرا از این دو ترانزیستور جریان زیر 50 میلی آمپر عبور
                میکند.
                اما برای اطمینان میتوانید با مولتی متر آزمایش کنید.
                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                دیدگاه


                  #83
                  پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                  1- در این مدار، با توجه به اینکه هیت سینک
                  از پشت برد به هیچ جایی وصل نشده، نیازی نیست.
                  2الف-برای سهولت در کار، هرگز مشکلی ندارد.
                  2ب-بله
                  2پ-احتمال اینکه هر دو ترانزیستور سوخته باشند،
                  زیر 5 درصد است.زیرا از این دو ترانزیستور جریان زیر 50 میلی آمپر عبور
                  میکند.
                  اما برای اطمینان میتوانید با مولتی متر آزمایش کنید.
                  مطلب اول: آزمایش بلندگو و خازن 104 را انجام دادم. هردو ترانزیستور بوق زدند. صدای بوقها در فایل زیر ضبط شده است.


                  مطلب دوم: اکنون آن ترانزیستور 13005 متصل به حرارت*گیر را که مشکوک بود، بیرون از برد بررسی خواهم کرد.
                  در پست 79 گفتم در ولتاژگیری، ولتاژ بیس این ترانزیستور، 0.001 ولت است. ولتاژ بیس ترانزیستور دیگر 2.2 ولت است. ولتاژ دیود کنار ترانزیستور مشکوک، 1.6 ولت است. ولتاژ دیود کنار ترانزیستور دیگر، 307 ولت است. شما در پست 80 پاسخ دادید «ترانزیستور مشکوکی که میفرمایید، دچار نشتی شده و به همین خاطر ولتاژ بیس و کلکتور صحیحی ندارد،»
                  در اینجا پرسشهایی قابل طرح است:
                  الف) ولتاژ بیس هریک از این دو ترانزیستور، چند ولت باید باشد؟
                  ب) ولتاژ دیود کنار هرکدام از این دو ترانزیستور چند ولت باید باشد؟
                  ج) عامل کم بودن ولتاژ دیود کنار ترانزیستور مشکوک (1.6 ولت)، فقط میتواند نشتی خود این ترانزیستور باشد، یا عوامل دیگری هم میتواند داشته باشد؟
                  د) اگر عوامل دیگری هم میتواند داشته باشد، آن عوامل کدامند؟

                  مطلب سوم: غیر از ترانزیستور مذکور، چه قطعات یا قسمتهایی را بررسی کنم تا معلوم شود که چرا برد خروجی ندارد؟
                  جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۳:۳۶ ۱۴۰۱/۰۹/۲۱.

                  دیدگاه


                    #84
                    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                    مطلب اول: آزمایش بلندگو و خازن 104 را انجام دادم. هردو ترانزیستور بوق زدند. صدای بوقها در فایل زیر ضبط شده است.


                    مطلب دوم: اکنون آن ترانزیستور 13005 متصل به حرارت*گیر را که مشکوک بود، بیرون از برد بررسی خواهم کرد.
                    در پست 79 گفتم در ولتاژگیری، ولتاژ بیس این ترانزیستور، 0.001 ولت است. ولتاژ بیس ترانزیستور دیگر 2.2 ولت است. ولتاژ دیود کنار ترانزیستور مشکوک، 1.6 ولت است. ولتاژ دیود کنار ترانزیستور دیگر، 307 ولت است. شما در پست 80 پاسخ دادید «ترانزیستور مشکوکی که میفرمایید، دچار نشتی شده و به همین خاطر ولتاژ بیس و کلکتور صحیحی ندارد،»
                    در اینجا پرسشهایی قابل طرح است:
                    الف) ولتاژ بیس هریک از این دو ترانزیستور، چند ولت باید باشد؟
                    ب) ولتاژ دیود کنار هرکدام از این دو ترانزیستور چند ولت باید باشد؟
                    ج) عامل کم بودن ولتاژ دیود کنار ترانزیستور مشکوک (1.6 ولت)، فقط میتواند نشتی خود این ترانزیستور باشد، یا عوامل دیگری هم میتواند داشته باشد؟
                    د) اگر عوامل دیگری هم میتواند داشته باشد، آن عوامل کدامند؟

                    مطلب سوم: غیر از ترانزیستور مذکور، چه قطعات یا قسمتهایی را بررسی کنم تا معلوم شود که چرا برد خروجی ندارد؟
                    درود، امیدوارم حالتون خوب باشه.
                    با این آزمایش نتیجه میگیریم قسمت خروجی،
                    ثانویه یا سرد دستگاه سالم بوده و قسمت اولیه
                    یا گرم دستگاه مشکل دارد.
                    الف، ب و ج)
                    بهتر است هر دو ترانزیستور را از برد بیرون بیاورید
                    و با تست دیود مولتی متر آزمایش کنید.
                    ترانزیستوری که عددی پایین ( زیر 400 )نشان داد،
                    نشتی دارد.
                    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                    دیدگاه


                      #85
                      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                      درود، امیدوارم حالتون خوب باشه.
                      با این آزمایش نتیجه میگیریم قسمت خروجی،
                      ثانویه یا سرد دستگاه سالم بوده و قسمت اولیه
                      یا گرم دستگاه مشکل دارد.
                      الف، ب و ج)
                      بهتر است هر دو ترانزیستور را از برد بیرون بیاورید
                      و با تست دیود مولتی متر آزمایش کنید.
                      ترانزیستوری که عددی پایین ( زیر 400 )نشان داد،
                      نشتی دارد.
                      وقتتان بخیر
                      نفسی می*آید و می*رود؛ شکر.
                      دعاگوی احوال آفاقی و انفسی شما هستم.

                      1. ترانزیستور مشکوک، بیرون از برد نیز همان نتائج را دارد: عدد کلکتور 0.487. عدد امیتر 0.104. از کلکتور به بیس، و از امیتر به بیس، راه می*دهد. بنابراین خراب است.
                      ترانزیستور دیگر، بیرون از برد نیز سالم است.
                      پرسش: حرارت*گیر این دو ترانزیستور، از زیر برد به قطعات دیگر وصل است. با این که پشت این دو ترانزیستور فلزی است، سازنده برای آنها نوار عایق نگذاشته بود. آیا باید نوار عایق گذاشته شود؟

                      2. حال، اگر برایتان مقدور است، پاسخ پرسشهای زیر را بفرمایید:
                      2-الف) ولتاژ بیس هریک از این دو ترانزیستور، چند ولت باید باشد؟
                      2-ب) ولتاژ دیود کنار هرکدام از این دو ترانزیستور چند ولت باید باشد؟
                      2-پ) عامل کم بودن ولتاژ دیود کنار ترانزیستور مشکوک (1.6 ولت)، فقط میتواند نشتی خود این ترانزیستور باشد، یا عوامل دیگری هم میتواند داشته باشد؟
                      2-ت) اگر عوامل دیگری هم میتواند داشته باشد، آن عوامل کدامند؟

                      3. قبل از جایگزین کردن ترانزیستور معیوب، نمی*توان فهمید که آیا قطعات دیگری هم معیوب هستند یا نه.
                      درست است؟

                      4. می*خواهم جایگزینی برای خازن الکترولیتی 50ولت 470میکرو کنار خروجی بخرم.
                      آیا خازن امپدانس*پایین برای جایگزینی مناسب است یا خازن معمولی؟
                      فرق این دو نوع چیست؟
                      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۰:۵۲ ۱۴۰۱/۰۹/۲۲.

                      دیدگاه


                        #86
                        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                        وقتتان بخیر
                        نفسی می*آید و می*رود؛ شکر.
                        دعاگوی احوال آفاقی و انفسی شما هستم.

                        1. ترانزیستور مشکوک، بیرون از برد نیز همان نتائج را دارد: عدد کلکتور 0.487. عدد امیتر 0.104. از کلکتور به بیس، و از امیتر به بیس، راه می*دهد. بنابراین خراب است.
                        ترانزیستور دیگر، بیرون از برد نیز سالم است.
                        پرسش: حرارت*گیر این دو ترانزیستور، از زیر برد به قطعات دیگر وصل است. با این که پشت این دو ترانزیستور فلزی است، سازنده برای آنها نوار عایق نگذاشته بود. آیا باید نوار عایق گذاشته شود؟

                        2. حال، اگر برایتان مقدور است، پاسخ پرسشهای زیر را بفرمایید:
                        2-الف) ولتاژ بیس هریک از این دو ترانزیستور، چند ولت باید باشد؟
                        2-ب) ولتاژ دیود کنار هرکدام از این دو ترانزیستور چند ولت باید باشد؟
                        2-پ) عامل کم بودن ولتاژ دیود کنار ترانزیستور مشکوک (1.6 ولت)، فقط میتواند نشتی خود این ترانزیستور باشد، یا عوامل دیگری هم میتواند داشته باشد؟
                        2-ت) اگر عوامل دیگری هم میتواند داشته باشد، آن عوامل کدامند؟

                        3. قبل از جایگزین کردن ترانزیستور معیوب، نمی*توان فهمید که آیا قطعات دیگری هم معیوب هستند یا نه.
                        درست است؟

                        4. می*خواهم جایگزینی برای خازن الکترولیتی 50ولت 470میکرو کنار خروجی بخرم.
                        آیا خازن امپدانس برای جایگزینی مناسب است یا خازن معمولی؟
                        فرق این دو نوع چیست؟
                        خداروشکر.
                        1-صحیح است.
                        با توجه به اینکه هیت سینک به کلکتور متصل
                        شده، نیازی به طلق عایق نیست و گذاشتن آن
                        نیز فایده ای ندارد.
                        الف)اگر منظورتان هنگام اتصال به برق است،
                        ولتاژ بیس امیتر باید حدود 0.6ولت باشد،
                        ب)ولتاژ دو سر دیود ها با ولتاژ کلکتور امیتر ترانزیستور
                        مجاور برابر است.
                        پ، در این برد ها ، در بخش گرم اکثرا ترانزیستور ها،
                        خازن های صافی و پل دیود آسیب میبیند.
                        احتمال آسیب دیدن قطعات دیگر، زیر 10 درصد است.
                        ،بدون جایگزینی ترانزیستور نمیتوان بخش های دیگر
                        را عیب یابی کرد.
                        منظورتان از خازن امپدانس درک نمیکنم،
                        اما اگر منظورتون خازن امپدانس پایین یا LOWESR هست،
                        کارایی بهتری دارد و کمتر داغ کرده و باعث پایداری بیشتر
                        مدار میشود.
                        البته با توجه به تنوع قطعات تقلبی ، به هر LOWESR هم
                        نمیتوان اعتماد کرد.
                        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                        دیدگاه


                          #87
                          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                          خداروشکر.
                          1-صحیح است.
                          با توجه به اینکه هیت سینک به کلکتور متصل
                          شده، نیازی به طلق عایق نیست و گذاشتن آن
                          نیز فایده ای ندارد.
                          الف)اگر منظورتان هنگام اتصال به برق است،
                          ولتاژ بیس امیتر باید حدود 0.6ولت باشد،
                          ب)ولتاژ دو سر دیود ها با ولتاژ کلکتور امیتر ترانزیستور
                          مجاور برابر است.
                          پ، در این برد ها ، در بخش گرم اکثرا ترانزیستور ها،
                          خازن های صافی و پل دیود آسیب میبیند.
                          احتمال آسیب دیدن قطعات دیگر، زیر 10 درصد است.
                          ،بدون جایگزینی ترانزیستور نمیتوان بخش های دیگر
                          را عیب یابی کرد.
                          منظورتان از خازن امپدانس درک نمیکنم،
                          اما اگر منظورتون خازن امپدانس پایین یا LOWESR هست،
                          کارایی بهتری دارد و کمتر داغ کرده و باعث پایداری بیشتر
                          مدار میشود.
                          البته با توجه به تنوع قطعات تقلبی ، به هر LOWESR هم
                          نمیتوان اعتماد کرد.
                          1. درباره*ی ولتاژ بیس و... بعداً صحبت خواهم کرد.

                          2.کلمه*ی «پایین» در تایپ افتاده بود. پستم را اصلاح کردم و «پایین» را کنار «امپدانس» افزودم.
                          آیا به خازنی که در لینک زیر برای فروش قرار داده شده میتوان اعتماد کرد؟


                          3. ترانزیستور را تهیه می*کنم و نصب می*کنم. ان شاء الله که با همین تعویض، برد تغذیه احیاء شود.

                          4. اما قطعات دیگری هم باید بخرم، هم برای این دستگاه و هم برای یک چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی. برای دریافت راهنمایی درباره*ی تعمیر این چراغ، یک موضوع ایجاد کرده*ام با عنوان «درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)» در این نشانی https://www.eca.ir/forums/thread92479.html .
                          آیا زحمت می*کشید در این موضوع هم راهنمایی کنید؟
                          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۵:۵۴ ۱۴۰۱/۰۹/۲۲.

                          دیدگاه


                            #88
                            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                            1. درباره*ی ولتاژ بیس و... بعداً صحبت خواهم کرد.

                            2.کلمه*ی «پایین» در تایپ افتاده بود. پستم را اصلاح کردم و «پایین» را کنار «امپدانس» افزودم.
                            آیا به خازنی که در لینک زیر برای فروش قرار داده شده میتوان اعتماد کرد؟


                            3. ترانزیستور را تهیه می*کنم و نصب می*کنم. ان شاء الله که با همین تعویض، برد تغذیه احیاء شود.

                            4. اما قطعات دیگری هم باید بخرم، هم برای این دستگاه و هم برای یک چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی. برای دریافت راهنمایی درباره*ی تعمیر این چراغ، یک موضوع ایجاد کرده*ام با عنوان «درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)» در این نشانی https://www.eca.ir/forums/thread92479.html .
                            آیا زحمت می*کشید در این موضوع هم راهنمایی کنید؟
                            با توجه به اینکه خازن مورد نظر،برند معتبر TAICON
                            بوده ، دیتاشیت داشته و قیمت 2500 تومنی دارد،
                            خازن معتبری است.
                            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                            دیدگاه


                              #89
                              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                              بدون جایگزینی ترانزیستور نمیتوان بخش های دیگر
                              را عیب یابی کرد
                              ترانزیستور 13005 مشکوک را عوض کردم.

                              به حول الهی، قسمت 220ولت برد تغذیه هم درست شد و الآن 12.43 ولت خروجی می*دهد.
                              قدردان راهنماییهای شما دوست عزیز و زحماتی که کشیدید هستم.

                              و اما گزارش کارکرد کل دستگاه:
                              آی*سی 34063 را در برد کنترل عوض کردم. سپس دستگاه را از طریق لامپ تست سری به برق شهر زدم. در حالی که فیلامت لامپ تست (100وات) قرمز شد، دستگاه شروع به کار نمود و من توانستم درجه*ی یخچال را با دکمه*ها بالا و پایین کنم. چون لامپ تست قرمز شد، سریعاً دستگاه را از برق کشیدم. به یکی از دو فن (9×9 سانت) شک داشتم چون نمی*چرخید. یعنی احتمال دادم که عامل روشن شدن لامپ تست، خرابی این فن باشد. این فن را جدا کردم، و دستگاه را فقط با یک فن به برق زدم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. گفتم شاید دستگاه، نبود یکی از دو فن را تشخیص داده است و خاموش شده است تا جلوی آسیب را بگیرد. یک فن 8×8 سانت به جای فن خراب قرار دادم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. دوباره فن خراب را قرار دادم تا ببینم آیا مثل اولش میشود. مثل اولش نشد، بلکه لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد.
                              1. چگونه میتوان منشأ این عیب را یافت؟
                              2. چگونه میتوان این عیب را برطرف کرد؟
                              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۲:۱۲ ۱۴۰۱/۱۰/۰۶.

                              دیدگاه


                                #90
                                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                                ترانزیستور 13005 مشکوک را عوض کردم.

                                به حول الهی، قسمت 220ولت برد تغذیه هم درست شد و الآن 12.43 ولت خروجی می*دهد.
                                قدردان راهنماییهای شما دوست عزیز و زحماتی که کشیدید هستم.

                                و اما گزارش کارکرد کل دستگاه:
                                آی*سی 34063 را در برد کنترل عوض کردم. سپس دستگاه را از طریق لامپ تست سری به برق شهر زدم. در حالی که فیلامت لامپ تست (100وات) قرمز شد، دستگاه شروع به کار نمود و من توانستم درجه*ی یخچال را با دکمه*ها بالا و پایین کنم. چون لامپ تست قرمز شد، سریعاً دستگاه را از برق کشیدم. به یکی از دو فن (9×9 سانت) شک داشتم چون نمی*چرخید. یعنی احتمال دادم که عامل روشن شدن لامپ تست، خرابی این فن باشد. این فن را جدا کردم، و دستگاه را فقط با یک فن به برق زدم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. گفتم شاید دستگاه، نبود یکی از دو فن را تشخیص داده است و خاموش شده است تا جلوی آسیب را بگیرد. یک فن 8×8 سانت به جای فن خراب قرار دادم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. دوباره فن خراب را قرار دادم تا ببینم آیا مثل اولش میشود. مثل اولش نشد، بلکه لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد.
                                1. چگونه میتوان منشأ این عیب را یافت؟
                                2. چگونه میتوان این عیب را برطرف کرد؟
                                درود،
                                خوشحالم مشکل برطرف شده.
                                با توجه به مصرف بالای این دستگاه که تا ۸۰ وات
                                میرسد، شما نباید موقع سرخ شدن لامپ تست
                                نگران میشدید.
                                همچنین دستگاه را بدون لامپ تست آزمایش کنید،
                                به احتمال زیاد لامپ تست باعث افت ولتاژ شده و به
                                همین خاطر دستگاه بوق زده و خاموش میشود.
                                هنگام آزمایش مدار بدون لامپ، ولتاژ خروجی به
                                سمت فن ها را بررسی کنید و ببینید ولتاژی دارید
                                یا خیر.
                                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X