اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #91
    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
    درود،
    خوشحالم مشکل برطرف شده.
    با توجه به مصرف بالای این دستگاه که تا ۸۰ وات
    میرسد، شما نباید موقع سرخ شدن لامپ تست
    نگران میشدید.
    همچنین دستگاه را بدون لامپ تست آزمایش کنید،
    به احتمال زیاد لامپ تست باعث افت ولتاژ شده و به
    همین خاطر دستگاه بوق زده و خاموش میشود.
    هنگام آزمایش مدار بدون لامپ، ولتاژ خروجی به
    سمت فن ها را بررسی کنید و ببینید ولتاژی دارید
    یا خیر.
    سلام و تحیت
    سپاس

    1. با توجه به نتائج پست 25، مجموع دو المان سرمازا، چیزی در حدود 65 وات مصرف می*کنند. در حدود 4 وات هم فنها مصرف می*کنند. چه مصرف*کننده*های دیگری، مصرف دستگاه را به 80 وات می*رسانند؟

    2. دستگاه، بدون لامپ تست هم یک بوق زد و خاموش شد (همان نتیجه*ای که با لامپ تست حاصل میشد). یعنی صفحه*ی نمایشگر یک لحظه روشن میشود و صدای بوق آغاز به کار دستگاه می*آید اما زود خاموش میشود.
    بعد از بوق زدن و خاموش شدن، ولتاژ خروجی به سمت یکی از فنها، 0.304 ولت بود، و به سمت فن دیگر، 0.302 ولت بود. ولتاژی که به سمت هریک از المانهای خنک*کننده میرفت نزدیک به صفر بود.
    در آزمایش بعدی، فیش برد پنل را از از برد کنترل کشیدم، و دستگاه را بدون لامپ تست به برق زدم. فنها به کار خود ادامه دادند و ولتاژ هرکدام از آنها 6.7 ولت بود. ولتاژی که به سمت المان خنک*کننده*ی اول میرفت، 0.140 ولت بود. ولتاژی که به سمت المان خنک*کننده*ی دوم میرفت، 12 ولت بود.

    3. از یک طرف در حوزه*ی تعمیرات الکترونیک زیاد گفته میشود که دستگاهها را با لامپ سری تست به برق بزنید تا اگر اتصال کوتاه در مدار وجود دارد از آسیب بیشتر به مدار جلوگیری شود. از طرف دیگر پیچیدگیهایی درباره*ی تفسیر روشن شدنهای لامپ سری تست وجود دارد، و نیز چنین اختلالهایی که شما گفتید به وجود می*آورد.
    آیا شما آموزشی جامع درباره*ی اصول استفاده از لامپ تست سری سراغ دارید که همه*ی پیچیدگیها و نکات را درباره*ی آن گفته باشد؟
    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۷:۴۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲.

    دیدگاه


      #92
      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

      نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
      سلام و تحیت
      سپاس

      1. با توجه به نتائج پست 25، مجموع دو المان سرمازا، چیزی در حدود 65 وات مصرف می*کنند. در حدود 4 وات هم فنها مصرف می*کنند. چه مصرف*کننده*های دیگری، مصرف دستگاه را به 80 وات می*رسانند؟

      2. دستگاه، بدون لامپ تست هم یک بوق زد و خاموش شد (همان نتیجه*ای که با لامپ تست حاصل میشد). یعنی صفحه*ی نمایشگر یک لحظه روشن میشود و صدای بوق آغاز به کار دستگاه می*آید اما زود خاموش میشود.
      بعد از بوق زدن و خاموش شدن، ولتاژ خروجی به سمت یکی از فنها، 0.304 ولت بود، و به سمت فن دیگر، 0.302 ولت بود. ولتاژی که به سمت هریک از المانهای خنک*کننده میرفت نزدیک به صفر بود.
      در آزمایش بعدی، فیش برد پنل را از از برد کنترل کشیدم، و دستگاه را بدون لامپ تست به برق زدم. فنها به کار خود ادامه دادند و ولتاژ هرکدام از آنها 6.7 ولت بود. ولتاژی که به سمت المان خنک*کننده*ی اول میرفت، 0.140 ولت بود. ولتاژی که به سمت المان خنک*کننده*ی دوم میرفت، 12 ولت بود.

      3. از یک طرف در حوزه*ی تعمیرات الکترونیک زیاد گفته میشود که دستگاهها را با لامپ سری تست به برق بزنید تا اگر اتصال کوتاه در مدار وجود دارد از آسیب بیشتر به مدار جلوگیری شود. از طرف دیگر پیچیدگیهایی درباره*ی تفسیر روشن شدنهای لامپ سری تست وجود دارد، و نیز چنین اختلالهایی که شما گفتید به وجود می*آورد.
      آیا شما آموزشی جامع درباره*ی اصول استفاده از لامپ تست سری سراغ دارید که همه*ی پیچیدگیها و نکات را درباره*ی آن گفته باشد؟
      ۱-همانطور که میدانید، در تبدیل الکتریکی بازدهی ۱۰۰
      درصد رخ نمیدهد، بنابراین اگر کل قطعات دستگاه حدود
      ۷۰ وات مصرف کند، بدلیل بازدهی محدود مدار مبدل ۲۲۰ به
      ۱۲ ولت، در ورودی دستگاه بین ۸۰ تا ۹۰ وات مصرف. میشود.
      ۲-هنگامی که دستگاه بوق زده و خاموش میشود، ولتاژ ورودی و
      خروجی رگولاتور 7805 افت می*کند یا خیر؟
      ۳-در اینگونه مواقع بهتر است از لامپ تست با توان بالاتر( برای مثال
      ۲۰۰ یا ۵۰۰ وات ) استفاده کرده تا دچار مشکل نشوید.
      مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
      https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

      دیدگاه


        #93
        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
        ۱-همانطور که میدانید، در تبدیل الکتریکی بازدهی ۱۰۰
        درصد رخ نمیدهد، بنابراین اگر کل قطعات دستگاه حدود
        ۷۰ وات مصرف کند، بدلیل بازدهی محدود مدار مبدل ۲۲۰ به
        ۱۲ ولت، در ورودی دستگاه بین ۸۰ تا ۹۰ وات مصرف. میشود.
        ۲-هنگامی که دستگاه بوق زده و خاموش میشود، ولتاژ ورودی و
        خروجی رگولاتور 7805 افت می*کند یا خیر؟
        ۳-در اینگونه مواقع بهتر است از لامپ تست با توان بالاتر( برای مثال
        ۲۰۰ یا ۵۰۰ وات ) استفاده کرده تا دچار مشکل نشوید.
        2. بعد از بوق زدن و خاموش شدن دستگاه، ولتاژ ورودی رگولاتور 7805، 8.8 ولت است و ولتاژ خروجی آن، 5.0 ولت است.

        دیدگاه


          #94
          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

          نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
          2. بعد از بوق زدن و خاموش شدن دستگاه، ولتاژ ورودی رگولاتور 7805، 8.8 ولت است و ولتاژ خروجی آن، 5.0 ولت است.
          در همان لحظه خاموشی چطور؟
          آیا ولتاژ تغییر میکند؟
          احتمال زیاد ولتاژ افت می*کند و دستگاه ادامه کار
          نمی*دهد.
          مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
          https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

          دیدگاه


            #95
            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
            در همان لحظه خاموشی چطور؟
            آیا ولتاژ تغییر میکند؟
            احتمال زیاد ولتاژ افت می*کند و دستگاه ادامه کار
            نمی*دهد.
            1. چون سریع عبور میکند، فیلم گرفتم تا شما هم بتوانید با کم کردن سرعت فیلم همه*ی جزئیاتی را که در کسری از ثانیه رخ می*دهند ببینید.


            مشاهدات من بر اساس فیلم:
            ورودی رگولاتور 7805: قبل از زدن دستگاه به برق، ولتاژ آن نزدیک به صفر است. در لحظه*ی زدن دستگاه به برق، میشود 0.492 ولت. بعد در لحظه*ی فرّاری میشود 00.00 ولت. بعد میشود 8.4 ولت. بعد میشود 8.8 ولت.
            خروجی رگولاتور 7805: قبل از زدن دستگاه به برق، ولتاژ آن نزدیک به صفر است. در لحظه*ی زدن دستگاه به برق، میشود 0.173 ولت. بعد میشود 3.8 ولت. بعد میشود 5.0 ولت.
            من اینها را با کم کردن سرعت فیلم تا 0.12× و 0.25× توانستم ببینم. شما هم با سرعت کم ببینید.
            من هرچه دقت کردم به فیلم، در لحظه*ی خاموشی (که بلافاصله بعد از صدای بوق رخ میدهد)، در خروجی رگولاتور که اصولاً برای برد پنل مهمتر از ورودی رگولاتور است، افت ولتاژ وجود ندارد. اما در ورودی، ولتاژ از 0.492 میشود 00.00 و بعد میشود 8.4.

            یک نکته: در اطراف نمایشگر، یک ال*ای*دی کوچک هست که با علامت برف مشخص شده است. این ال*ای*دی بعد از بوق زدن و خاموش شدن دستگاه، همچنان داشت چشمک بافاصله می*زد.

            2. برد کنترل را بدون برد پنل هم آزمایش کردم. دستگاه را بدون لامپ تست به برق زدم. فنها به کار خود ادامه دادند و ولتاژ هرکدام از آنها ۶.۷ ولت بود. ولتاژی که به سمت المان خنک*کننده*ی اول میرفت، ۰.۱۴۰ ولت بود. ولتاژی که به سمت المان خنک*کننده*ی دوم میرفت، ۱۲ ولت بود.
            پرسش: این نتائج به چه معنی هستند؟ آیا ولتاژ فنها کم نیست؟ چرا ولتاژ دو المان با یکدیگر فرق دارد؟
            جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۰:۳۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴.

            دیدگاه


              #96
              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

              نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
              1. چون سریع عبور میکند، فیلم گرفتم تا شما هم بتوانید با کم کردن سرعت فیلم همه*ی جزئیاتی را که در کسری از ثانیه رخ می*دهند ببینید.


              مشاهدات من بر اساس فیلم:
              ورودی رگولاتور 7805: قبل از زدن دستگاه به برق، ولتاژ آن نزدیک به صفر است. در لحظه*ی زدن دستگاه به برق، میشود 0.492 ولت. بعد در لحظه*ی فرّاری میشود 00.00 ولت. بعد میشود 8.4 ولت. بعد میشود 8.8 ولت.
              خروجی رگولاتور 7805: قبل از زدن دستگاه به برق، ولتاژ آن نزدیک به صفر است. در لحظه*ی زدن دستگاه به برق، میشود 0.173 ولت. بعد میشود 3.8 ولت. بعد میشود 5.0 ولت.
              من اینها را با کم کردن سرعت فیلم تا 0.12× و 0.25× توانستم ببینم. شما هم با سرعت کم ببینید.
              من هرچه دقت کردم به فیلم، در لحظه*ی خاموشی (که بلافاصله بعد از صدای بوق رخ میدهد)، در خروجی رگولاتور که اصولاً برای برد پنل مهمتر از ورودی رگولاتور است، افت ولتاژ وجود ندارد. اما در ورودی، ولتاژ از 0.492 میشود 00.00 و بعد میشود 8.4.

              یک نکته: در اطراف نمایشگر، یک ال*ای*دی کوچک هست که با علامت برف مشخص شده است. این ال*ای*دی بعد از بوق زدن و خاموش شدن دستگاه، همچنان داشت چشمک بافاصله می*زد.

              2. برد کنترل را بدون برد پنل هم آزمایش کردم. دستگاه را بدون لامپ تست به برق زدم. فنها به کار خود ادامه دادند و ولتاژ هرکدام از آنها ۶.۷ ولت بود. ولتاژی که به سمت المان خنک*کننده*ی اول میرفت، ۰.۱۴۰ ولت بود. ولتاژی که به سمت المان خنک*کننده*ی دوم میرفت، ۱۲ ولت بود.
              پرسش: این نتائج به چه معنی هستند؟ آیا ولتاژ فنها کم نیست؟ چرا ولتاژ دو المان با یکدیگر فرق دارد؟
              به خروجی رگولاتور ۷۸۰۵ ، یک منبع ولتاژ ۵ ولت
              همانند آداپتور موبایل وصل کنید، و بررسی کنید
              آیا همچنان دستگاه بوق زده و خاموش میشود یا خیر.
              همچنین یک بار دستگاه را بدون المان های خنک کننده
              آزمایش کنید.

              دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

              اما علت کمبود ولتاژ فن به این دلیل است که هنگام
              نبود برد پنل، ترانزیستور 8550 مربوط به فن روشن
              نشده، و جریان فن ها از طریق مقاومت های سبز وات
              بالا عبور میکند
              مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
              https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

              دیدگاه


                #97
                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                به خروجی رگولاتور ۷۸۰۵ ، یک منبع ولتاژ ۵ ولت
                همانند آداپتور موبایل وصل کنید، و بررسی کنید
                آیا همچنان دستگاه بوق زده و خاموش میشود یا خیر.
                همچنین یک بار دستگاه را بدون المان های خنک کننده
                آزمایش کنید.

                دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                اما علت کمبود ولتاژ فن به این دلیل است که هنگام
                نبود برد پنل، ترانزیستور 8550 مربوط به فن روشن
                نشده، و جریان فن ها از طریق مقاومت های سبز وات
                بالا عبور میکند
                1. آیا هنگامی که به خروجی رگولاتور ۷۸۰۵ ، یک منبع ولتاژ ۵ ولت وصل میکنم، ولتاژ ورودی از برد تغذیه*ی خود دستگاه به برد کنترل قطع باشد یا وصل؟

                ولتاژ ورودی از برد تغذیه*ی خود دستگاه به برد کنترل را قطع کردم، و یک منبع ولتاژ 5.2 ولت را به خروجی رگولاتور وصل کردم. روشن شد، بوق آغاز به کار زد، و خاموش شد.

                دستگاه را بدون المان های خنک کننده آزمایش کردم. روشن شد، بوق آغاز به کار زد، و خاموش شد.


                2. هنگام نبود برد پنل، ولتاژی که به سمت هریک از المانهای خنک*کننده میرود چرا با دیگری فرق دارد (یکی ۰.۱۴۰ ولت، دیگری ۱۲ ولت)؟
                جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۳:۵۲ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴.

                دیدگاه


                  #98
                  پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                  نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                  1. آیا هنگامی که به خروجی رگولاتور ۷۸۰۵ ، یک منبع ولتاژ ۵ ولت وصل میکنم، ولتاژ ورودی از برد تغذیه*ی خود دستگاه به برد کنترل قطع باشد یا وصل؟

                  ولتاژ ورودی از برد تغذیه*ی خود دستگاه به برد کنترل را قطع کردم، و یک منبع ولتاژ 5.2 ولت را به خروجی رگولاتور وصل کردم. روشن شد، بوق آغاز به کار زد، و خاموش شد.

                  دستگاه را بدون المان های خنک کننده آزمایش کردم. روشن شد، بوق آغاز به کار زد، و خاموش شد.


                  2. هنگام نبود برد پنل، ولتاژی که به سمت هریک از المانهای خنک*کننده میرود چرا با دیگری فرق دارد (یکی ۰.۱۴۰ ولت، دیگری ۱۲ ولت)؟
                  ۱-این میتواند نشانه خرابی در برد پنل باشد،
                  ۲-قبلا گفته بودید مسیر مسی در پشت برد کنترل
                  قطع شده، این قطع شدگی میتواند با کمبود ولتاژ
                  المان در ارتباط باشد، به احتمال کمی یکی از رله ها
                  سوخته و به اصطلاح پلاتین چسبانده.
                  مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                  https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                  دیدگاه


                    #99
                    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                    ۱-این میتواند نشانه خرابی در برد پنل باشد،
                    ۲-قبلا گفته بودید مسیر مسی در پشت برد کنترل
                    قطع شده، این قطع شدگی میتواند با کمبود ولتاژ
                    المان در ارتباط باشد، به احتمال کمی یکی از رله ها
                    سوخته و به اصطلاح پلاتین چسبانده.
                    1. اگر نتوانیم تعمیر و احیاء این دستگاه را کامل کنیم، اینهمه زحمتهایی که شما در این موضوع برای آن کشیدید حیف میشود. لطف نموده راهنمایی برای احیاء دستگاه را کامل فرمایید. (می*دانم که زحمت است برای شما. البته همانطور که وعده دادم ان شاء الله جبران خواهم کرد زحمات شما را تا مدیون نمانم.)

                    1-الف. اگر برد پنل خراب بود، آیا نباید بار اول که دستگاه را روشن کردم نیز روشن نمی ماند؟ آیا از بار دوم برد پنل خراب شده؟

                    1-ب. آیا احتمال ندارد این قطع کردن که برد پنل انجام میدهد به دلیل همین کمبود ولتاژی که به سمت المان اول میرود باشد (یعنی جنبه*ی حفاظت از دستگاه داشته باشد)؟

                    1-پ. آیا احتمال ندارد که منشأ این اشکال، آی*سی 34063 باشد (یعنی دوباره معیوب شده باشد)؟

                    1-ت.برد پنل را چگونه بررسی و عیب*یابی و سپس رفع عیب کنم؟
                    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                    2. اگر به خاطر داشته باشید، قطع*شدگی مسیر مسی برد کنترل را با سیم ترمیم کرده بودم و بعدش المان را امتحان کردم و سرمای خوبی داد.

                    2-الف. منظورتان این است که عامل کمبود ولتاژ، کدام است: آن ترمیم*شدگی یا سوختگی رله؟

                    2-ب. چطور رله*ها را بررسی کنم تا معلوم شود رله*ی معیوبی بینشان هست یا نه؟
                    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                    3. یک نکته درباره*ی رفتارهای دستگاه بعد از بوق زدن و خاموش شدن:
                    وقتی دستگاه بوق میزند و خاموش میشود و من دوشاخه را از برق میکشم، با کمی فاصله* یک صدای «تِق» می*آید.
                    وقتی صبر نمیکنم تا این صدای تق بیاید و بلافاصله دوشاخه را دوباره به برق میزنم، دستگاه دیگر روشن نمیشود و بوق نمیزند، اما وقتی صبر میکنم تا این صدای تق بیاید، و سپس دوشاخه را به برق میزنم دستگاه روشن میشود و بوق میزند و خاموش میشود.
                    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۱:۴۰ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵.

                    دیدگاه


                      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                      نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                      1. اگر نتوانیم تعمیر و احیاء این دستگاه را کامل کنیم، اینهمه زحمتهایی که شما در این موضوع برای آن کشیدید حیف میشود. لطف نموده راهنمایی برای احیاء دستگاه را کامل فرمایید. (می*دانم که زحمت است برای شما. البته همانطور که وعده دادم ان شاء الله جبران خواهم کرد زحمات شما را تا مدیون نمانم.)

                      1-الف. اگر برد پنل خراب بود، آیا نباید بار اول که دستگاه را روشن کردم نیز روشن نمی ماند؟ آیا از بار دوم برد پنل خراب شده؟

                      1-ب. آیا احتمال ندارد این قطع کردن که برد پنل انجام میدهد به دلیل همین کمبود ولتاژی که به سمت المان اول میرود باشد (یعنی جنبه*ی حفاظت از دستگاه داشته باشد)؟

                      1-پ. آیا احتمال ندارد که منشأ این اشکال، آی*سی 34063 باشد (یعنی دوباره معیوب شده باشد)؟

                      1-ت.برد پنل را چگونه بررسی و عیب*یابی و سپس رفع عیب کنم؟
                      ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                      2. اگر به خاطر داشته باشید، قطع*شدگی مسیر مسی برد کنترل را با سیم ترمیم کرده بودم و بعدش المان را امتحان کردم و سرمای خوبی داد.

                      2-الف. منظورتان این است که عامل کمبود ولتاژ، کدام است: آن ترمیم*شدگی یا سوختگی رله؟

                      2-ب. چطور رله*ها را بررسی کنم تا معلوم شود رله*ی معیوبی بینشان هست یا نه؟
                      ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                      3. یک نکته درباره*ی رفتارهای دستگاه بعد از بوق زدن و خاموش شدن:
                      وقتی دستگاه بوق میزند و خاموش میشود و من دوشاخه را از برق میکشم، با کمی فاصله* یک صدای «تِق» می*آید.
                      وقتی صبر نمیکنم تا این صدای تق بیاید و بلافاصله دوشاخه را دوباره به برق میزنم، دستگاه دیگر روشن نمیشود و بوق نمیزند، اما وقتی صبر میکنم تا این صدای تق بیاید، و سپس دوشاخه را به برق میزنم دستگاه روشن میشود و بوق میزند و خاموش میشود.
                      ۱-نظر لطف شماست
                      الف-احیانا بعد از بار اول اتصال کوتاه، تخلیه بار ساکن
                      ، دستکاری در سیم ها و غیره در دستگاه رخ نداده؟
                      بوق زدن و خاموش شدن میتواند نشانه ارور، مثلاً
                      قطع شدگی سنسور دما هم باشد.
                      ب-این دستگاه هیچ کنترلی بر ولتاژ دو سر المان ها و
                      فن ها ندارد و برد پنل نمی*تواند کمبود ولتاژ آنها را تشخیص دهد.
                      پ-نوسان ولتاژ ورودی رگولاتور 7805 میتواند ناشی از همین مورد
                      باشد، اما کمی بعید میدانم.

                      ۲-با توجه به اینکه مسیر مسی ذوب شده نشانه عبور جریان بسیار
                      بالا است، و این مسیر مسی متصل به راه ها میباشد، این احتمال وجود
                      دارد که این جریان علاوه بر مسیر مسی، باعث خرابی در رله ها شده باشد. بنابراین پیشنهاد میکنم با تست بوق رله ها را آزمایش کنید
                      (ارتباط بین پین NC و COM را در حالت خاموش در رله ها بررسی کنید)

                      ۳-این صدای تق به علت تخلیه شدن خازن ها می آید، با تخلیه خازن ها میکروکنترلر ریست میشود و آماده بکار.
                      مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                      https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                      دیدگاه


                        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        ۱-نظر لطف شماست
                        الف-احیانا بعد از بار اول اتصال کوتاه، تخلیه بار ساکن
                        ، دستکاری در سیم ها و غیره در دستگاه رخ نداده؟
                        بوق زدن و خاموش شدن میتواند نشانه ارور، مثلاً
                        قطع شدگی سنسور دما هم باشد.
                        ب-این دستگاه هیچ کنترلی بر ولتاژ دو سر المان ها و
                        فن ها ندارد و برد پنل نمی*تواند کمبود ولتاژ آنها را تشخیص دهد.
                        پ-نوسان ولتاژ ورودی رگولاتور 7805 میتواند ناشی از همین مورد
                        باشد، اما کمی بعید میدانم.

                        ۲-با توجه به اینکه مسیر مسی ذوب شده نشانه عبور جریان بسیار
                        بالا است، و این مسیر مسی متصل به راه ها میباشد، این احتمال وجود
                        دارد که این جریان علاوه بر مسیر مسی، باعث خرابی در رله ها شده باشد. بنابراین پیشنهاد میکنم با تست بوق رله ها را آزمایش کنید
                        (ارتباط بین پین NC و COM را در حالت خاموش در رله ها بررسی کنید)
                        1-الف. دقیقاً همه*ی آنچه را که رخ داد بی کم و کاست و بی افزوده و بی تغییر در پست 89 عرض کردم:
                        «آی*سی ۳۴۰۶۳ را در برد کنترل عوض کردم. سپس دستگاه را از طریق لامپ تست سری به برق شهر زدم. در حالی که فیلامنت لامپ تست (۱۰۰وات) قرمز شد، دستگاه شروع به کار نمود و من توانستم درجه*ی یخچال را با دکمه*ها بالا و پایین کنم. چون لامپ تست قرمز شد، سریعاً دستگاه را از برق کشیدم. به یکی از دو فن (۹×۹ سانت) شک داشتم چون نمی*چرخید. یعنی احتمال دادم که عامل روشن شدن لامپ تست، خرابی این فن باشد. این فن را جدا کردم، و دستگاه را فقط با یک فن به برق زدم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. گفتم شاید دستگاه، نبود یکی از دو فن را تشخیص داده است و خاموش شده است تا جلوی آسیب را بگیرد. یک فن ۸×۸ سانت به جای فن خراب قرار دادم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. دوباره فن خراب را قرار دادم تا ببینم آیا مثل اولش میشود. مثل اولش نشد، بلکه لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد.»
                        تنها حدسی که میتوانم بزنم این است که روشن کردن دستگاه فقط با یک فن، اولین علت پدید آمدن این عیب (خاموش شدن) بوده است.
                        بعد از این سیر رخدادها، دیگر سراغ دستگاه نرفتم. فقط پست 89 را خطاب به شما نوشتم و صبر کردم تا پاسخ دهید.
                        هیچ دستکاری در سیمها و غیره انجام ندادم. من چیزی را اتصال کوتاه نکردم.
                        آیا دستگاه را با لامپ 60وات خودرویی به 12 ولت بزنم تا معلوم شود که در مدارها اتصال کوتاه وجود دارد یا نه؟
                        اگر منظورتان از تخلیه*ی بار ساکن این است که بردها به جایی خورده*اند و جرقه زده*اند، خیر چنین اتفاقی نیفتاده است.

                        ــ چگونه بررسی کنیم که آیا مشکل ناشی ارورها (مثلاً قطع شدگی سنسور دما) است یا نه؟


                        2. در زیر هرکدام از رله*ها، چگونه مطمئن شوم که کدامیک از دو پین دور از هم، NC است و کدام NO است؟
                        آیا تست رله روی برد، قابل اعتماد است؟
                        نتیجه*ی آزمایش:
                        در سه رله*ی نزدیکتر به ورودی برد کنترل، یکی از دو پین دور از هم، با پین COM بوق میزند.
                        اما در دورترین رله از ورودی برد کنترل، هیچکدام از دو پین دور از هم، با پین COM بوق نمیزند.

                        3. آیا پایه*هایی که سوراخشان روی یک مسیر مسی مشترک قرار دارد و کنار هم است، لزومی دارد که با لحیم هم به همدیگر وصل شوند؟


                        4. آیا
                        میتوان فیشهایی را که به برد پنل می*آیند جدا کرد و در این حالت به آن ولتاژ مناسب داد و دید که باز خاموش میشود یا نه؟ آیا این آزمایش به برد پنل آسیب میزند؟ اگر این آزمایش مجاز است، آیا ولتاژ مناسب 5.0 ولت است؟


                        5.برد پنل را چگونه بررسی و عیب*یابی کنم؟
                        __________________________________________________ _________________

                        اگر فرصت ندارید که یکجا به مطالب فوق بپردازید، بخش بخش هم خوب است.
                        جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۵۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۶.

                        دیدگاه


                          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                          نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                          1-الف. دقیقاً همه*ی آنچه را که رخ داد بی کم و کاست و بی افزوده و بی تغییر در پست 89 عرض کردم:
                          «آی*سی ۳۴۰۶۳ را در برد کنترل عوض کردم. سپس دستگاه را از طریق لامپ تست سری به برق شهر زدم. در حالی که فیلامنت لامپ تست (۱۰۰وات) قرمز شد، دستگاه شروع به کار نمود و من توانستم درجه*ی یخچال را با دکمه*ها بالا و پایین کنم. چون لامپ تست قرمز شد، سریعاً دستگاه را از برق کشیدم. به یکی از دو فن (۹×۹ سانت) شک داشتم چون نمی*چرخید. یعنی احتمال دادم که عامل روشن شدن لامپ تست، خرابی این فن باشد. این فن را جدا کردم، و دستگاه را فقط با یک فن به برق زدم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. گفتم شاید دستگاه، نبود یکی از دو فن را تشخیص داده است و خاموش شده است تا جلوی آسیب را بگیرد. یک فن ۸×۸ سانت به جای فن خراب قرار دادم. باز هم لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد. دوباره فن خراب را قرار دادم تا ببینم آیا مثل اولش میشود. مثل اولش نشد، بلکه لامپ تست روشن شد، و دستگاه یک بوق زد و خاموش شد.»
                          تنها حدسی که میتوانم بزنم این است که روشن کردن دستگاه فقط با یک فن، اولین علت پدید آمدن این عیب (خاموش شدن) بوده است.
                          بعد از این سیر رخدادها، دیگر سراغ دستگاه نرفتم. فقط پست 89 را خطاب به شما نوشتم و صبر کردم تا پاسخ دهید.
                          هیچ دستکاری در سیمها و غیره انجام ندادم. من چیزی را اتصال کوتاه نکردم.
                          آیا دستگاه را با لامپ 60وات خودرویی به 12 ولت بزنم تا معلوم شود که در مدارها اتصال کوتاه وجود دارد یا نه؟
                          اگر منظورتان از تخلیه*ی بار ساکن این است که بردها به جایی خورده*اند و جرقه زده*اند، خیر چنین اتفاقی نیفتاده است.

                          ــ چگونه بررسی کنیم که آیا مشکل ناشی ارورها (مثلاً قطع شدگی سنسور دما) است یا نه؟


                          2. در زیر هرکدام از رله*ها، چگونه مطمئن شوم که کدامیک از دو پین دور از هم، NC است و کدام NO است؟
                          آیا تست رله روی برد، قابل اعتماد است؟
                          نتیجه*ی آزمایش:
                          در سه رله*ی نزدیکتر به ورودی برد کنترل، یکی از دو پین دور از هم، با پین COM بوق میزند.
                          اما در دورترین رله از ورودی برد کنترل، هیچکدام از دو پین دور از هم، با پین COM بوق نمیزند.

                          3. آیا پایه*هایی که سوراخشان روی یک مسیر مسی مشترک قرار دارد و کنار هم است، لزومی دارد که با لحیم هم به همدیگر وصل شوند؟


                          4. آیا
                          میتوان فیشهایی را که به برد پنل می*آیند جدا کرد و در این حالت به آن ولتاژ مناسب داد و دید که باز خاموش میشود یا نه؟ آیا این آزمایش به برد پنل آسیب میزند؟ اگر این آزمایش مجاز است، آیا ولتاژ مناسب 5.0 ولت است؟


                          5.برد پنل را چگونه بررسی و عیب*یابی کنم؟
                          __________________________________________________ _________________

                          اگر فرصت ندارید که یکجا به مطالب فوق بپردازید، بخش بخش هم خوب است.
                          ۱-از نظر علمی بسیار عجیب است و گیج کننده که
                          تنها زمانی که یک فن جدا میشود، دستگاه به چنین
                          مشکل عجیبی دچار شود، اما اکنون که فکر میکنم،
                          این مشکل میتواند به خرابی رله ها مربوط باشد.
                          ۲-شما دقیقا رله خراب را پیدا کردید و بایستی آنرا
                          تعویض کنید.
                          ۳-این امر کاملا سلیقه ای است، اما در صورت حوصله ،
                          جهت استحکام پیشنهاد میشود.
                          ۴-این کار در آزمایش که گفته بودم منبع ۵ ولت به خروجی رگولاتور 7805 اعمال کنید، انجام شده و ضرورت برای انجام مجدد وجود ندارد.
                          ۵-هنوز اطمینانی نیست که آیا برد پنل خراب شده، یا
                          اینکه برد پنل مشکلی را تشخیص داده و قطع میکند،
                          یا اینکه در برد کنترل مشکل وجود دارد!
                          جدیدترین ویرایش توسط HS1386; ۱۶:۲۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱۶.
                          مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                          https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                          دیدگاه


                            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                            ۴-این کار در آزمایش که گفته بودم منبع ۵ ولت به خروجی رگولاتور ۷۸۰۵ اعمال کنید، انجام شده و ضرورت برای انجام مجدد وجود ندارد.
                            1. به این پرسش پاسخ ندادید: چگونه بررسی کنیم که آیا مشکل ناشی ارورها (مثلاً قطع شدگی سنسور دما) است یا نه؟


                            4. در آزمایشی که منبع ۵ ولت را به خروجی رگولاتور ۷۸۰۵ اعمال کردم، همه*ی فیشها از برد کنترل کشیده نشده بود. و ممکن است خاموش شدن، ناشی از برد کنترل باشد نه برد پنل. با آزمایش زیر میخواهیم تشخیص افتراقی بدهیم که آیا برد پنل به خودی خود روشن میماند یا نه.

                            منظور من این است که همه*ی فیشهایی را که به برد پنل می*آیند جدا کنم حتا فیشی را که از برد کنترل برای آن تغذیه می*آورد. دلیل این که می*گویم حتا این فیش تغذیه را هم جدا کنم، این است که این فیش علاوه بر تغذیه، 3 سیم دیگر هم دارد. پس از قطع همه*ی سیمهایی که از برد کنترل می*آیند و نیز قطع فیشی که مستقیماً از زیر هیتسینک می*آید، آن*گاه مستقیماً به برد پنل، 5.0 ولت اعمال کنم.

                            آیا این آزمایش به برد پنل آسیب نمیزند؟ آیا این آزمایش مجاز است؟

                            دیدگاه


                              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                              نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                              1. به این پرسش پاسخ ندادید: چگونه بررسی کنیم که آیا مشکل ناشی ارورها (مثلاً قطع شدگی سنسور دما) است یا نه؟


                              4. در آزمایشی که منبع ۵ ولت را به خروجی رگولاتور ۷۸۰۵ اعمال کردم، همه*ی فیشها از برد کنترل کشیده نشده بود. و ممکن است خاموش شدن، ناشی از برد کنترل باشد نه برد پنل. با آزمایش زیر میخواهیم تشخیص افتراقی بدهیم که آیا برد پنل به خودی خود روشن میماند یا نه.

                              منظور من این است که همه*ی فیشهایی را که به برد پنل می*آیند جدا کنم حتا فیشی را که از برد کنترل برای آن تغذیه می*آورد. دلیل این که می*گویم حتا این فیش تغذیه را هم جدا کنم، این است که این فیش علاوه بر تغذیه، 3 سیم دیگر هم دارد. پس از قطع همه*ی سیمهایی که از برد کنترل می*آیند و نیز قطع فیشی که مستقیماً از زیر هیتسینک می*آید، آن*گاه مستقیماً به برد پنل، 5.0 ولت اعمال کنم.

                              آیا این آزمایش به برد پنل آسیب نمیزند؟ آیا این آزمایش مجاز است؟
                              ۱-ابتدا بایست احتمالات دیگر (از جمله خرابی رله و
                              غیره) حذف شود تا تنها احتمال باقی مانده، احتمال
                              ارور دستگاه باشد.
                              ۴-این آزمایش اگر با دقت و بدون خطا انجام گردد،
                              خطری ندارد.
                              میتوانید برد پنل را جدا کرده و به آن ۵ ولت مستقیم
                              اعمال کنید.
                              هر چند احتمال میرود با اروری در صفحه نمایش مبنی
                              بر نبود اتصالات و غیره مواجه شوید.
                              مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                              https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                              دیدگاه


                                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                                نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                                ۱-ابتدا بایست احتمالات دیگر (از جمله خرابی رله وغیره) حذف شود تا تنها احتمال باقی مانده، احتمال
                                ارور دستگاه باشد.
                                ۴-این آزمایش اگر با دقت و بدون خطا انجام گردد،
                                خطری ندارد.
                                میتوانید برد پنل را جدا کرده و به آن ۵ ولت مستقیم
                                اعمال کنید.
                                هر چند احتمال میرود با اروری در صفحه نمایش مبنی
                                بر نبود اتصالات و غیره مواجه شوید.
                                1. ظاهراً پیدا کردن رله*ای مشابه رله*ی نصب*شده روی برد کنترل کار آسانی نیست. دیتاشیتهای موجود در اینترنت برای قطعه*ی فعلی، گوناگون هستند به*ویژه از لحاظ ابعادی که مطرح میکنند.
                                چه رله*ای جایگزین کنم که هم به لحاظ ابعاد، هم به لحاظ جای پایه*ها، و هم به لحاظ جزئیات ولتاژها و آمپراژها، قابل جایگزینی به جای رله*ی فعلی باشد؟
                                آیا می*توانید مورد مشخصی را در فروشگاه ای*سی*ای معرفی کنید؟


                                4.
                                1-4. مثبت و منفی را اگر به همان سوراخهای فیش برد پنل که خروجی رگولاتور 7805 و منفی آن در زیر برد کنترل به آنها وصل است وصل کنم، درست است؟
                                2-4. آیا حتماً باید 5.0 ولت وصل کنم، یا 5.1 ولت، 5.2 ولت هم اشکال ندارد؟
                                جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۹:۱۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X