اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
    1. لامپ 60وات خودرو را به*عنوان لامپ تست سری استفاده کردم و آزمایش کردم. لامپ روشن میشود. تنها قطعه*ای که من گرم شدن و سپس داغ شدنش را حس میکنم، دیود شاتکی است. آیا اگر فقط دیود شاتکی را عوض کنم، این برد تغذیه درست خواهد شد؟ یا ممکن است دیود شاتکی جدید هم بسوزد؟
    5. این مطلب شما سوالی را در ذهن من ایجاد میکند. آیا منظور شما این است که وقتی این یخچال به 12ولت وصل میشود، برد تغذیه هیچ کاری روی 12 ولت انجام نمیدهد بلکه فقط آن را به برد بعدی وصل میکند؟
    اگر این طور نیست، چه کاری روی 12ولت انجام میدهد؟ میتوانید قطعاتی را که ورودی 12/24ولت فقط با آنها کار دارد روی برد مشخص نمایید؟ اگر بله، ورود 220 ولت به فیش 12/24ولت، فقط همین قطعات محدود را آسیب زده است. درست است؟
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــ
    الف. در پست 19، نتائج آزمایش خروجی برد تغذیه را اعلام کردم:
    ــ با اتصال 12 ولت به فیش 12/24ولت دستگاه: بین 3.2 (سه ممیز دو) تا 3.3 (سه ممیز سه) ولت با نوسان؛
    ــ با اتصال 220 ولت به فیش 220ولت دستگاه: ولتاژی نزدیک به صفر.
    آیا این نتائج کمک خاصی نمی*کند در این که با اطمینان بتوان گفت کدام قطعه یا قطعات از برد تغذیه دچار مشکل است؟

    ب. تا اینجای کار، جمع*بندی نظر شما برای احیاء این برد تغذیه چیست؟
    1-یقین حاصل میشود که دیود شاتکی سوخته.
    ۵-کاملا درست متوجه شدید، همانطور که در زیر
    برد تغذیه مشاهده میشود، فیش ورودی ۱۲ ،۲۴ و
    فیش برد کنترل **به هم متصل هستند.
    الف- علت این افت ولتاژ تنها میتواند قطعاتی باشند
    که اتصال کرده و سوخته ( که دیود شاتکی می*باشد)
    ، در واقع اتصال کوتاه شدن این قطعات باعث افت ولتاژ
    روی سیم تغذیه میشود و به همین خاطر است که گفتید
    حتی با وجود ضخیم بودن سیم تغذیه ، آنها داغ میشوند.
    ب- جمع بندی بنده این است که این دستگاه با هزینه
    نسبتا کمی تعمیر خواهد شد. ب
    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

    دیدگاه


      #62
      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
      1-یقین حاصل میشود که دیود شاتکی سوخته.
      این احتمال وجود دارد که علاوه بر دیود شاتکی، قطعات دیگری هم آسیب دیده باشند. این احتمال، صفر نیست.

      اگر فقط دیود شاتکی را عوض کنم، آیا ممکن است قطعات دیگرِ احتمالاً آسیب*دیده، باعث شوند که دیود شاتکی جدید بسوزد؟

      دیدگاه


        #63
        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
        این احتمال وجود دارد که علاوه بر دیود شاتکی، قطعات دیگری هم آسیب دیده باشند. این احتمال، صفر نیست.

        اگر فقط دیود شاتکی را عوض کنم، آیا ممکن است قطعات دیگرِ احتمالاً آسیب*دیده، باعث شوند که دیود شاتکی جدید بسوزد؟
        احتمال آنکه قطعات دیگر نیز آسیب دیده باشند
        بسیار بالاست.
        اما اینکه بر اثر خرابی قطعات دیگر دیود
        شاتکی دوباره بسوزد،نزدیک به محال است.
        زیرا دیود شاتکی تحمل جریان( مخصوصا جریان پیک )بالایی
        را تحمل می*کند.
        طبق نتایجی که گزارش کردید،
        دیود شاتکی سوخته
        دیود های 1N4148 سالم هستند
        ترانزیستور ها مشکوک هستند
        و آیسی هم احتمالا سوخته.
        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

        دیدگاه


          #64
          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
          ۵-کاملا درست متوجه شدید، همانطور که در زیر
          برد تغذیه مشاهده میشود، فیش ورودی ۱۲ ،۲۴ و
          فیش برد کنترل **به هم متصل هستند.
          درود دوباره
          (ان شاء الله به زودی دیود شاتکی جدید به دستم خواهد رسید و عوضش خواهم کرد.)

          شما مطلب فوق را در پاسخ به این سوال من که آیا «وقتی این یخچال به 12ولت وصل میشود، برد تغذیه هیچ کاری روی 12 ولت انجام نمیدهد بلکه فقط آن را به برد بعدی وصل میکند؟»، عنوان کردید. اگر درست متوجه شده باشم، پاسخ شما به این معنی است که برد تغذیه هیچ کاری روی 12 ولت انجام نمی*دهد.

          پرسش:
          اگر برد تغذیه هیچ کاری روی 12 ولت انجام نمیدهد، چرا وقتی 12 ولت به آن وصل میشود همان را به فیش برد کنترل (خروجی) تحویل نمی*دهد (بلکه 8.7 ولت از آن کاسته میشود)؟
          به عبارت دیگر، اگر فیش 12/24 ولت فقط به فیش خروجی (فیش برد کنترل) وصل بود و ولتاژ ورودی به آن، قبل از رسیدن به فیش خروجی، هیچکدام از قطعات برد تغذیه را طی نمیکرد، نباید 8.7 ولت از آن کاسته میشد.
          آیا میشود 12 ولت صرفاً با عبور از یک فیش به فیش دیگر، 8.7 ولت کاهش یابد؟
          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۸:۴۸ ۱۴۰۱/۰۹/۰۵.

          دیدگاه


            #65
            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
            درود دوباره
            (ان شاء الله به زودی دیود شاتکی جدید به دستم خواهد رسید و عوضش خواهم کرد.)

            شما مطلب فوق را در پاسخ به این سوال من که آیا «وقتی این یخچال به 12ولت وصل میشود، برد تغذیه هیچ کاری روی 12 ولت انجام نمیدهد بلکه فقط آن را به برد بعدی وصل میکند؟»، عنوان کردید. اگر درست متوجه شده باشم، پاسخ شما به این معنی است که برد تغذیه هیچ کاری روی 12 ولت انجام نمی*دهد.

            پرسش:
            اگر برد تغذیه هیچ کاری روی 12 ولت انجام نمیدهد، چرا وقتی 12 ولت به آن وصل میشود همان را به فیش برد کنترل (خروجی) تحویل نمی*دهد (بلکه 8.7 ولت از آن کاسته میشود)؟
            به عبارت دیگر، اگر فیش 12/24 ولت فقط به فیش خروجی (فیش برد کنترل) وصل بود و ولتاژ ورودی به آن، قبل از رسیدن به فیش خروجی، هیچکدام از قطعات برد تغذیه را طی نمیکرد، نباید 8.7 ولت از آن کاسته میشد.
            آیا میشود 12 ولت صرفاً با عبور از یک فیش به فیش دیگر، 8.7 ولت کاهش یابد؟
            در پست ۶۱ به علت علمی این اتفاق اشاره کردم.
            همانطور که خودتان نیز اشاره کردید، سیم های
            تغذیه حتی با وجود ضخیم بودن نیز داغ میکنند،
            در الکترونیک وقتی سیمی داغ میکند، بدین معناست
            که روی آن ولتاژی قابل توجه افت می*کند ،
            در واقع این 8.7 ولت روی سیم ها افت میکنند
            و باقی ولتاژ نیز دو سر دیود شاتکی تلف می*شود.
            میتوانید خودتان نیز ولتاژ دو سر سیم های رابط
            را اندازه گرفته و به حقیقت موضوع پی ببرید.
            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

            دیدگاه


              #66
              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
              احتمال آنکه قطعات دیگر نیز آسیب دیده باشند
              بسیار بالاست.
              اما اینکه بر اثر خرابی قطعات دیگر دیود
              شاتکی دوباره بسوزد،نزدیک به محال است.
              زیرا دیود شاتکی تحمل جریان( مخصوصا جریان پیک )بالایی
              را تحمل می*کند.
              طبق نتایجی که گزارش کردید،
              دیود شاتکی سوخته
              دیود های 1N4148 سالم هستند
              ترانزیستور ها مشکوک هستند
              و آیسی هم احتمالا سوخته.
              درود
              یک دیود شاتکی دوبل 100ولت 30آمپر (MBR30100PT)، جایگزین دیود شاتکی دوبل خراب (که 90ولت 25آمپر بود) کردم.
              1. خروجی برد تغذیه، 12 ولت نشد بلکه رسید به 10 ولت (در حالی که قبل از تعویض، با نوسان 3.3 ولت بود).
              2. خازن 50ولت 470میکروفارادی (uF) (که نزدیک فیشهای 12/24ولت قرار دارد و در عکس برد تغذیه مشخص است) داغ شد، باد کرد، و داشت صوت میکشید و به سوی ترکیدن میرفت. آزمایش برد تغذیه را متوقف کردم. ظرفیت این خازن اکنون 5.5 میلی فاراد (mF) است.

              الف) عامل هریک از این دو مشکل چیست؟
              ب) برای برطرف کردن هریک از این دو مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟
              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۹:۱۲ ۱۴۰۱/۰۹/۱۱.

              دیدگاه


                #67
                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                درود
                یک دیود شاتکی دوبل 100ولت 30آمپر (MBR30100PT)، جایگزین دیود شاتکی دوبل خراب (که 90ولت 25آمپر بود) کردم.
                1. خروجی برد تغذیه، 12 ولت نشد بلکه رسید به 10 ولت (در حالی که قبل از تعویض، با نوسان 3.3 ولت بود).
                2. خازن 50ولت 470میکروفارادی (uF) (که نزدیک فیشهای 12/24ولت قرار دارد و در عکس برد تغذیه مشخص است) داغ شد، باد کرد، و داشت صوت میکشید و به سوی ترکیدن میرفت. آزمایش برد تغذیه را متوقف کردم. ظرفیت این خازن اکنون 5.5 میلی فاراد (mF) است.

                الف) عامل هریک از این دو مشکل چیست؟
                ب) برای برطرف کردن هریک از این دو مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟
                الف) میدانیم که عامل ترکیدن خازن بیش از ۳
                مورد اصلی نیست:
                1-قطب های معکوس
                2-اضافه ولتاژ
                3-شارژ و دشارژ با سرعت بالا
                ابتدا بررسی کنید که قطب منفی و مثبت خازن به
                کجا وصل شدند.
                2- مورد دوم رد میشود چون فرمودید خروجی
                10 ولت است.
                3- احتمال این بسیار کم است اما بعد بررسی خواهیم
                کرد.
                ب)خازن باد کرده مدار را با یک خازن دیگر تعویض
                کنید،مدار را به برق وصل کنید، خروجی را اندازه
                بگیرید و بشدت حواستان به دمای خازن باشد،
                اگر باز هم خازن داغ کرد، اعلام کنید تا راه دیگر
                اعلام کنم.

                دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                به موضوعی شک دارم، احیانا دیودی که خریدید،
                کاتد مشترک است یا آند مشترک؟
                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                دیدگاه


                  #68
                  پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                  الف) میدانیم که عامل ترکیدن خازن بیش از ۳
                  مورد اصلی نیست:
                  1-قطب های معکوس
                  2-اضافه ولتاژ
                  3-شارژ و دشارژ با سرعت بالا
                  ابتدا بررسی کنید که قطب منفی و مثبت خازن به
                  کجا وصل شدند.
                  2- مورد دوم رد میشود چون فرمودید خروجی
                  10 ولت است.
                  3- احتمال این بسیار کم است اما بعد بررسی خواهیم
                  کرد.
                  ب)خازن باد کرده مدار را با یک خازن دیگر تعویض
                  کنید،مدار را به برق وصل کنید، خروجی را اندازه
                  بگیرید و بشدت حواستان به دمای خازن باشد،
                  اگر باز هم خازن داغ کرد، اعلام کنید تا راه دیگر
                  اعلام کنم.

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                  به موضوعی شک دارم، احیانا دیودی که خریدید،
                  کاتد مشترک است یا آند مشترک؟
                  خازن بسیار چسبیده به برد نصب شده بود. با فشار زیاد بالاخره کمی جابجایش کردم و معلوم شد که قطب منفی را به نیم*دایره*ی بدون هاشور وصل کرده*اند، و قطب مثبت را به نیم*دایره*ی هاشوردار!!
                  خازن را درآوردم و برعکس نصب کردم.
                  خروجی برد تغذیه اکنون 12.30 ولت است.
                  جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۹:۴۶ ۱۴۰۱/۰۹/۱۲.

                  دیدگاه


                    #69
                    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                    الف) میدانیم که عامل ترکیدن خازن بیش از ۳
                    مورد اصلی نیست:
                    1-قطب های معکوس
                    2-اضافه ولتاژ
                    3-شارژ و دشارژ با سرعت بالا
                    ابتدا بررسی کنید که قطب منفی و مثبت خازن به
                    کجا وصل شدند.
                    2- مورد دوم رد میشود چون فرمودید خروجی
                    10 ولت است.
                    3- احتمال این بسیار کم است اما بعد بررسی خواهیم
                    کرد.
                    ب)خازن باد کرده مدار را با یک خازن دیگر تعویض
                    کنید،مدار را به برق وصل کنید، خروجی را اندازه
                    بگیرید و بشدت حواستان به دمای خازن باشد،
                    اگر باز هم خازن داغ کرد، اعلام کنید تا راه دیگر
                    اعلام کنم.

                    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                    به موضوعی شک دارم، احیانا دیودی که خریدید،
                    کاتد مشترک است یا آند مشترک؟

                    شکر خدا با راهنماییهای خوب شما یک قسمت از این برد تغذیه درست شد.

                    اما قسمت دیگر هنوز خروجی نمی*دهد.فیش 220 ولت منبع را به برق زدم. متأسفانه خروجی هنوز صفر است.
                    ان شاء الله کمک کنید این هم درست شود.
                    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۰:۱۲ ۱۴۰۱/۰۹/۱۲.

                    دیدگاه


                      #70
                      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                      نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها

                      شکر خدا با راهنماییهای خوب شما یک قسمت از این برد تغذیه درست شد.

                      اما قسمت دیگر هنوز خروجی نمی*دهد.فیش 220 ولت منبع را به برق زدم. متأسفانه خروجی هنوز صفر است.
                      ان شاء الله کمک کنید این هم درست شود.
                      نگفتید دیودی که خریدید کاتد مشترک هست
                      یا آند مشترک؟
                      این آزمایش را انجام دهید تا علت مشکل آشکار
                      شود:
                      مولتی متر را در حالت دستی گذاشته و رنج
                      20 ولت یا در همین حدود را انتخاب کنید.
                      پرآب های مولتی متر را با گیره به پایه های
                      خازن 47 میکرو فاراد کنار J1 متصل کنید.
                      به شدت به صفحه مولتی متر دقت کنید،
                      مدار را به برق بزنید.
                      اگر برای لحظاتی ولتاژی بین 7 تا 15 ولت
                      دو سر خازن آمد، تغذیه آیسی درست
                      می*باشد و به احتمال زیاد ترانزیستور های
                      کوچک یا آیسی سوخته.
                      اگر ولتاژی زیر 1 ولت آمد، برای اطمینان
                      مدار را از برق جدا کرده، تمام خازن ها را تخلیه
                      کنید.
                      مولتی متر در حالت بوق گذاشته پرآب را دوباره
                      دو سر خازن وصل کنید، اگر بوق زد و عددی
                      پایین نشان داد، احتمال زیاد آیسی سوخته.
                      در بخش اول آزمایش ،اگر پس از جدا کردن مدار
                      از برق، خازن مورد اندازه گیری به آرامی تخلیه
                      میشد، به معنی اتصال باز بودن آیسی می*باشد.
                      مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                      https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                      دیدگاه


                        #71
                        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        نگفتید دیودی که خریدید کاتد مشترک هست
                        یا آند مشترک؟
                        این آزمایش را انجام دهید تا علت مشکل آشکار
                        شود:
                        مولتی متر را در حالت دستی گذاشته و رنج
                        20 ولت یا در همین حدود را انتخاب کنید.
                        پرآب های مولتی متر را با گیره به پایه های
                        خازن 47 میکرو فاراد کنار J1 متصل کنید.
                        به شدت به صفحه مولتی متر دقت کنید،
                        مدار را به برق بزنید.
                        اگر برای لحظاتی ولتاژی بین 7 تا 15 ولت
                        دو سر خازن آمد، تغذیه آیسی درست
                        می*باشد و به احتمال زیاد ترانزیستور های
                        کوچک یا آیسی سوخته.
                        اگر ولتاژی زیر 1 ولت آمد، برای اطمینان
                        مدار را از برق جدا کرده، تمام خازن ها را تخلیه
                        کنید.
                        مولتی متر در حالت بوق گذاشته پرآب را دوباره
                        دو سر خازن وصل کنید، اگر بوق زد و عددی
                        پایین نشان داد، احتمال زیاد آیسی سوخته.
                        در بخش اول آزمایش ،اگر پس از جدا کردن مدار
                        از برق، خازن مورد اندازه گیری به آرامی تخلیه
                        میشد، به معنی اتصال باز بودن آیسی می*باشد.
                        درباره*ی دیود شاتکی دوبل:
                        هم روی دیود قبلی و هم روی دیود جدید، نشانه*ی کاتد مشترک وجود دارد: علامت کاتد به سمت وسط است و علامت آند در طرفین است.

                        آیا از جمله*ی «این آزمایش را انجام دهید تا علت مشکل آشکار شود:» تا آخر پست شما، برای عیب*یابی قسمت 220ولت است؟
                        جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۹:۱۲ ۱۴۰۱/۰۹/۱۳.

                        دیدگاه


                          #72
                          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                          نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                          درباره*ی دیود شاتکی دوبل:
                          هم روی دیود قبلی و هم روی دیود جدید، نشانه*ی کاتد مشترک وجود: علامت کاتد به سمت وسط است و علامت آند در طرفین است.

                          آیا از جمله*ی «این آزمایش را انجام دهید تا علت مشکل آشکار شود:» تا آخر پست شما، برای عیب*یابی قسمت 220ولت است؟
                          پس دیود درست است.
                          برای پیدا کردن عیب تقریبا کل مدار همین روش
                          پیشنهاد میشه.
                          مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                          https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                          دیدگاه


                            #73
                            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                            نگفتید دیودی که خریدید کاتد مشترک هست
                            یا آند مشترک؟
                            این آزمایش را انجام دهید تا علت مشکل آشکار
                            شود:
                            مولتی متر را در حالت دستی گذاشته و رنج
                            20 ولت یا در همین حدود را انتخاب کنید.
                            پرآب های مولتی متر را با گیره به پایه های
                            خازن 47 میکرو فاراد کنار J1 متصل کنید.
                            به شدت به صفحه مولتی متر دقت کنید،
                            مدار را به برق بزنید.
                            اگر برای لحظاتی ولتاژی بین 7 تا 15 ولت
                            دو سر خازن آمد، تغذیه آیسی درست
                            می*باشد و به احتمال زیاد ترانزیستور های
                            کوچک یا آیسی سوخته.
                            اگر ولتاژی زیر 1 ولت آمد، برای اطمینان
                            مدار را از برق جدا کرده، تمام خازن ها را تخلیه
                            کنید.
                            مولتی متر در حالت بوق گذاشته پرآب را دوباره
                            دو سر خازن وصل کنید، اگر بوق زد و عددی
                            پایین نشان داد، احتمال زیاد آیسی سوخته.
                            در بخش اول آزمایش ،اگر پس از جدا کردن مدار
                            از برق، خازن مورد اندازه گیری به آرامی تخلیه
                            میشد، به معنی اتصال باز بودن آیسی می*باشد.
                            1. نتائجی را که به معنی سوخته بودن بودن آی*سی هستند بیان کردید.
                            اما در این دو آزمایش، چه نتیجه*ای به معنی سالم بودن آی*سی TL494 است؟

                            2. آزمایشها را انجام دادم.مولتیمتر من رنج دستی ندارد اما دو حالت ولت و میلی*ولت دارد .
                            نتیجه*ی آزمایش اول: روی حالت ولت مولتیمتر، ولتاژ بین 7 تا 15 به دو سر خازن نیامد حتا برای یک لحظه. ولتاژ زیر 0.1 برای لحظه*ای پدیدار شد و با شتاب کم شد. روی حالت میلی*ولت، یک لحظه این عدد را نشان داد: 06.00mV. و با شتاب کم شد.
                            نتیجه*ی آزمایش دوم: O.L نشان داد.

                            3. در هنگام وصل بودن برد تغذیه به برق شهر، ولتاژ هریک از دو خازن بزرگ (آبی) چقدر باید باشد؟
                            جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۰:۱۱ ۱۴۰۱/۰۹/۱۳.

                            دیدگاه


                              #74
                              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                              با سلام ...پشتکار باعث،تحسین است دوستان...

                              دیدگاه


                                #75
                                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                                1. نتائجی را که به معنی سوخته بودن بودن آی*سی هستند بیان کردید.
                                اما در این دو آزمایش، چه نتیجه*ای به معنی سالم بودن آی*سی TL494 است؟

                                2. آزمایشها را انجام دادم.مولتیمتر من رنج دستی ندارد اما دو حالت ولت و میلی*ولت دارد .
                                نتیجه*ی آزمایش اول: روی حالت ولت مولتیمتر، ولتاژ بین 7 تا 15 به دو سر خازن نیامد حتا برای یک لحظه. ولتاژ زیر 0.1 برای لحظه*ای پدیدار شد و با شتاب کم شد. روی حالت میلی*ولت، یک لحظه این عدد را نشان داد: 06.00mV. و با شتاب کم شد.
                                نتیجه*ی آزمایش دوم: O.L نشان داد.

                                3. در هنگام وصل بودن برد تغذیه به برق شهر، ولتاژ هریک از دو خازن بزرگ (آبی) چقدر باید باشد؟
                                1-سوال خوبی هست، اگر آیسی سالم باشد،
                                ولتاژ بالای 10 ولت دو سر خازن ظاهر میشود.
                                سپس ناگهان خروجی به حدود 7 ولت افت می*کند و
                                سپس تدریجی پایین می آید.
                                2-معمولا تمام مولتی متر های اتورنج، با دکمه ای
                                به نام RANGE قابلیت انتخاب محدوده دارند.
                                نمیشود با اطمینان گفت، اما به نظر آیسی
                                TL494 سوخته و نمی*تواند موج مربعی تولید
                                کند.
                                برای اینکه بدانیم که آیسی سوخته و یا
                                سالم است، دو روش وجود دارد:
                                1-مولتی متر را در VDC به دو سر خروجی برد
                                تغذیه وصل کنید.
                                برد را به برق وصل کنید، با یک آداپتور 12 ولت
                                به دو سر خازن 47 میکرو فاراد ،ولتاژ اعمال
                                کنید.
                                اگر برد خروجی داد، آیسی سالم بوده و مشکل
                                از تغذیه اولیه می*باشد.
                                اگر برد خروجی نداد، مشکل میتواند از آیسی،
                                ترانزیستور های کوچک و یا ترانزیستور های متصل
                                به حرارت گیر باشد.
                                2-این آزمایش کمی دردسر دارد، اما بطور قطعی
                                نتیجه میگیرید که آیسی سوخته یا سالم است،
                                ورودی و خروجی برد نباید جایی وصل باشد.
                                در کنار آیسی، یک خازن عدسی با کد 102
                                مشاهده میکنید، موقتا با آن یک خازن عدسی
                                104 موازی کنید.
                                یک بلندگوی 8 یا 16 اهم را برداشته، یک سر آن
                                را به سر مثبت خازن 47u وصل کنید .
                                مانند آزمایش1 به دوسر خازن 47u ولتاژ اعمال
                                کنید،
                                سر دیگر بلندگو را به پایه وسط ترانزیستور کوچک
                                وصل کنید، سپس به پایه وسط ترانزیستور کوچک
                                دیگر.
                                اگر در هر دو مورد صدای بوق بلندی آمد، آیسی
                                TL494 به همراه دو ترانزیستور کوچک کاملا سالم
                                هستند.
                                اما اگر صدای بوق نداشتید، آیسی مطمئنا سوخته
                                و بایستی تعویض شود.
                                اگر فقط در یکی از ترانزیستور ها بوق داشتید،
                                ترانزیستوری که صدای بوق ندارد سوخته.

                                جواب 3:
                                دو سر هر کدام از خازن های الکترولیت ورودی،بایستی
                                بین 140 الی 160 ولت باشد، زیرا آنها باهم سری شدند.
                                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X