اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

Collapse
این موضوع برجسته شده است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #91
    پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

    سلام
    من همیشه دو تا ایده داشتم واسه این بردها در زمینه کاری خودم
    اول استفاده از اون ها برای ثبت تردد و ثبت پلاک خودرو
    دوم استفاده از اونها برای ساخت تستر دوربینIP
    البته هر موقع پول دستم بیاد حتما پیگیر این دو ایده میشم
    جدیدترین ویرایش توسط rezashoja; ۲۳:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱.

    دیدگاه


      #92
      پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

      با سلام
      ما از شرکتهای فناور مستقر در پارک تبریز هستیم که چند سالی هست روی توسعه مدلهای مختلف کار میکنیم و از این مینی پی سی ها در محصولات مختلف استفاده میکنیم.
      در بخشی از سیستم نوبت دهی (پنل نمایش) و سیستمهای اطلاع رسانی، مانیتورینگ و ... استفاده میکنیم.
      تقریباً اکثر مینی کامپیوتر ها رو تست کردیم و در پروژه ها به کار گرفتیم. نمونه هایی که در حال حاضر موجود بود رو در عکس زیر آوردم:
      رسپبری پای، اورنج پای، مارس برد اندرویدی (دو مدل)، باکس اندرویدی (4 مدل)، مادر برد و تین کلاینت (بیشتر ویندوز)، مینی کامپیوتر wintel (که در اولین تست کنار گذاشته شد!) و...



      هرکدوم از این مینی کامپیوترها معایب و مزایای خاصی دارن که باید برحسب نیاز از اونها استفاده بشه که این کار نیازمند صرف هزینه و وقت خودشه و مدلی نیست که ایرادی نداشته باشه و تجربیات زیادی هست که خوشحال میشم با دوستان به اشتراک بزارم.
      بنظرم برای استفاده از این مینی کامپیوترها باید بیشتر توسعه دهنده نرم افزاری و بعد سخت افزاری باشین و دلیل بهتری به جز مولفه قیمت داشته باشین تا به کارتون بیاد مثل تولید انبود، امکانات خاص و... چراکه هر مینی کامپیوتر داستان خاص خودشو داره.

      جدیدترین ویرایش توسط electera; ۱۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵.

      دیدگاه


        #93
        پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

        ساخت یک الگو (logo)تراش با mini pc
        با سلام ایده ای که من دارم پیاده سازیش یه ذره سخته ولی خوب ارزشش رو داره، حالا منظور از الگو تراش چیه؟ اگر لینک زیر رو ببینید کامل متوجه میشید منظورم چی هست
        کد:
        https://www.youtube.com/watch?v=JyLEKn_F0w4
        خوب حالا که متوجه شدیم چی شد بریم سراغ روش پیشنهادی من برا ی ساخت یک الگو تراش، خوب اول با قطعات مورد نیاز شروع می کنیم:
        1) یک tinker boardیا رزپبری پای 3 (ترجیح با tinker هست چون سیگنال wifi بهتری داره)
        2) یک موتور درایو برای رزپبری
        3) موتور dc به تعداد 3 عدد
        4) مینی دریل (تو تصویر زیر معلوم میشه نظرم چی هست)




        خوب پس از تحیهی ثطعات میریم سراغ رو کار:
        ما اول روی رزپبری یکی لولکال هاست و یک هات اسپات راه می اندازیم تا بتونیم طرح خودمونو از موبایل،تبلت،کامپیوتر و ... از این طریق دریافت کنیم
        روشش رو برای دریافت فایل قبلا توی همین تایپک گفتم روشش سادس روی رزپبری فقط کافیه یک آپلودر بنویسیم
        خوب حالا که طرح رو به صورت عکس دریافت کردیم با رزپبری تصویر رو تحلیل می کنیم که کجاها و به چه صورت باید بریده بشه بعد از تحلیل می رسیم
        به بخش برش،اینجا از سه موتور و مینی دریل استفاده می کنیم موتور اول که طبق تصویر بالا کارش بریدن هستن حالا موتور رو در یک پایه قرار میدیم و
        از 2 تا موتور باقی مانده یکی رو جهت انتقال پایه به جلو و عقب و دیگری رو جهت انتقال موتور به چپ و راست روی پایه ی طراحی شده هست به این صورت
        میشه یک الگو(logo) تراش خوب ساخت
        جدیدترین ویرایش توسط ariyankj; ۲۳:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵.

        دیدگاه


          #94
          پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !


          زمان بندی خاصی وجود داره ؟!
          ایده های برتر کی اعلام میشن ؟
          جدیدترین ویرایش توسط طاها مردای; ۲۰:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶.

          دیدگاه


            #95
            پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

            سلام و وقت بخیر
            با احترام به نظر و پیشنهاد همه ی دوستان .
            مزیت بزرگ این بردها و تجهیزات این چنینی ایجاد و نصب سیستم های بلادرنگ می باشد .یعنی با تغییر جزیی برروی سخت افزارهای ورودی و خروجی می توان بسیاری از تجهیزات را در قالب این پردازنده ها سازماندهی کرد . دوستانی که در زمینه ساخت و تولید اینگونه دستگاهها (اندازه گیری ، پایش ، مبدل و . . .) کار میکنند متوجه عرض بنده هستند .
            با تشکر فراوان .

            دیدگاه


              #96
              پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

              یک طرح جالب دارم ولی سوال اصلی اینه که آیا رزبری پای ۳ قابلیت مولتی تسکینگ واقعی دارد یا خیر ؟ تکلیف جایزه چیشد و برنده کدوم ایده بود ؟

              دیدگاه


                #97
                پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

                سلام
                محافظ محتویات خیچال و دستگاه کشت سبزیجات در اشپز خانه
                زمانی که تمام افراد خونه بیرون هستن به دلایل مختلف از جمله مسافرت در صورت قطع شدن برق یا پریدن فیوز برق یخچال نیز خاموش شده و محتویاتش خراب می شود. از این مینی کامپیوتر ها می خواهم برای رفع این مشکل استفاده کنم.وهمچنین ارسال اس ام اس و آگاه کردن افراد خانواده از قطعی برق.
                همچنین در ساخت دستگاهی که بتوان با کا شتن بزر سبزیجات درون ان سبزی را به صورت خودکار کشت دهد این دستگاه می تواند به اندازه ما شین لباس شویی با شد و در اشپز خانه قرار بگیرد.
                بازار هر دو مربوط به لوازم خانگی یا اشپزخانه می باشد
                می توان از آردینو و ماژ ول gsm استفاده کرد

                دیدگاه


                  #98
                  پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

                  نوشته اصلی توسط amin20107 نمایش پست ها
                  طرحی که من بیش از سه ماه هست که دارم روش کار میکنم و طرف قرار داد هم یک شرکت دولتی هست. ساخت یک هشدار دهنده سیل هست که مخصوص مناطق کوهستانی است. طرح بدین صورت که به دلیل پوشش گیاهی ضعیف و همچنین شیب زیاد این مناطق با یک بارش در حدود 15 الی 30 دقیقه در ارتفاعات یک جریان آب با شدت بسیار زیاد و زمان خیلی کم در دره های اطراف به راه میافتد. این در حالی است که الزاما یک هوای ابری بیان کننده بارش در ارتفاع نبوده و یک هوای نیمه ابری نیز میتواند در ارتفاع باعث یک بارش 15 دقیقه ای شود این در حالی است که در کوهپایه های پایین هوا نیمه ابری و افرادی مشغول تفریح، استراحت و یا دام هایی مشغول چرا هستند. سیل اب میتواند خطر جانی برای همه این گروه ها رو در بر داشته باشد. نمونه ای از این سیل اب ها در ویدیو زیر قابل مشاهده می باشد.


                  دستگاه ساخته شده شامل سه تا چهار عدد از مینی کامپیوترها که توانایی ارسال داده از طریق پورت شبکه برای یک سری از بردهای میکروتیک داشته باشد نیاز هست. با استفاده از سنسور بارش باران به تشخیص ریزش باران اقدام می شود. پس از تشخیص ریزش باران بعد از زمان تقریبی 5 دقیقه دریچه ظرف در بسته ای که در ان سنسور تشخیص باران دومی قرار گرفته باز شده تا تداوم ریزش باران تشخیص داده شود. همچنین در زیر این ظرف میتوان یک لود سل برای اندازه گیری مقدار ریزش باران بر حسب سانتی متر مربع و محاسبه میزان بارش سالیانه و ... استفاده شود. یک دوربین 2 مگا پیکسلی برای مشاهده ی وضعیت بر روی برد نصب شده و تصاویر از طریق برد میکرو تیک بر روی شبکه ارسال می شود (کاربر بتواند با دوربین عکس گرفته و عکس را مشاهده کند و نه به صورت زنده ویدیو محل را مشاهده کند البته باید برای این دیدن ویدیو به صورت انلاین فکری بشود که هنوز در حال اقدام است ولی مصرف باتری افزایش میابد که از قابلیت اطمینان دستگاه کم می کند). داده ها از طریق بستر شبکه بیسم میکروتیک تا شعاع 5 کیلومتر با انتی اومنی دایرکشنال و تا شعاع 20 کیلومتری با انتن دیشی خواهد بود. همچنین در مناطقی که دارای پوشش شبکه موبایل هستند میتوان از مودم های GSM و یا بردهای مشابه که توانایی اتصال USB را داشته باشند نیز استفاده کرد. برای تغذیه از یک باتری لیتیومی به همراه برد شارژ کنترل و همچنین یک ارایه خورشیدی که با زاویه ثابت 45 درجه نسبت به افق نصب می شود استفاده می شود.
                  همچنین مناسب است تا یک میکروفون به همراه بلندگو از نوع لپ تاپی بر روی دستگاه نصب شود که در صورتی که افرادی در کوهستان ارتفاع نیازمند کمک بودند از این طریق بتوانند با مرکز ارتباط بر قرار کنند. هر دستگاه شامل یک برد مینی کامپیوتر خواهد بود و تعداد سه تا چهار عدد از این دستگاه ها بر روی چند ارتفاع نزدیک به هم نصب شده داده های بدست امده دقیق تر باشد.
                  بهترین برد همیشه بردی است که نمونه کدهای و برنامه های اماده زیادی از ان در دسترس است. همچنین چند سال است که تولید شده و عیب های جزیی که در مدار هست شناسایی و برطرف شده است. لازم است تا مینی کامپیوتر مورد نظر نمونه های ارزان قیمت با توانایی کمتر را داشته باشد تا در صورت نیاز به بهینه کردن طرح مانند مصرف توان کمتر و... امکان پذیر باشد. همچنین در صورت امکان قابلیت ایجاد مود های اسلیپ هم وجود داشته باشد. یکی از بهترین پیشنهاد ها برای این منظور بردهای رزبری پای است. این برد با داشتن اتصال USB و همچنین شبکه و تعداد پورت های خالی که می توان از ان ها برای مقاصد خواندن سنسور استفاده کرد مناسب است. همچنین اتصال دوربین به ان اسان، و برنامه های اماده برای ان در دسترس است. کیس های ضد اب ان در بازار موجود است. توان مصرفی ان مناسب است. همچنین نمونه های Zero تولید شده قیمت بسیار پایین 5 تا 10 دلاری دارا بوده که از قیمت تمام شده پروژه می کاهد.
                  ضمن تبریک
                  شما برنده اولین مینی PC شدید
                  همکارانمون با شما تماس خواهند گرفت و minipc رو براتون ارسال خواهند کرد.
                  موفق باشید

                  دیدگاه


                    #99
                    پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

                    نوشته اصلی توسط امیرعلی بلورچیان نمایش پست ها
                    ضمن تبریک
                    شما برنده اولین مینی PC شدید
                    همکارانمون با شما تماس خواهند گرفت و minipc رو براتون ارسال خواهند کرد.
                    موفق باشید
                    من اعتراض دارم آقای رییس...
                    دوست عزیزمان به صراحت بیان داشته اند که ایشان در حال کار روی یک طرح است. طرحی که مشخص نیست پیشنهاد دهنده اش نیز خودشان باشند و یا خیر و یا از همه مهمتر ایده اصلی آن هم متعلق به خود ایشان باشد. بسیاری از دوستان که در تاپیک نظر داده اند ایده هایی را مطرح کرده و بسیاری دیگر هم پیشنهادات دیگری داده اند که قبلا در کشورهای دیگر عملیاتی شده است. خود من در مورد سیستم BMS و مباحث آب و هوایی در همین تاپیک پیشنهاد داده ام. میگویم پیشنهاد چون ایده اصلی آن متعلق به من نیست. جدای از اینکه چه راههای دیگری چه بسا ارزان تر برای پیاده سازی نظرات دوستان وجود دارد یا نه اینها را ننوشتم تا بگویم توقع داشتم جایزه را به من بدهید بلکه فقط خواستم بگویم ایده اصلی یک پروژه با پیشنهاد اجرای یک پروژه و یا کار کردن روی طرح یک پروژه سه مقوله متفاوت جدای از هم است و در کشورهای خارجی به خاطر اجرای قوی قانون حفظ حقوق معنوی افراد هر سه پارامتر محترم شمرده می شود.امیدوارم حق کسی در این تاپیک ضایع نشده باشد چراکه ایده های اولیه جالبی مطرح شد فارغ از اینکه راههای ارزانتری هم برای اجرا داشته باشند...

                    دیدگاه


                      پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

                      نوشته اصلی توسط امیرعلی بلورچیان نمایش پست ها
                      ضمن تبریک
                      شما برنده اولین مینی PC شدید
                      همکارانمون با شما تماس خواهند گرفت و minipc رو براتون ارسال خواهند کرد.
                      موفق باشید
                      والا اصلا فکر نمی کردم این ایده یکی از برندگان باشه. جای داره از عزیزان انجمن ECA تشکر و قدردانی کنم.
                      همچنین لازم میدونم از اقای بلورچیان عزیز بابت این جایزه تشکر کنم. انشاالله بتونم به بهترین نحو از این برد استفاده کنم و واقعا لایق این جایزه باشم.
                      همچنین به اندازه کافی وقت داشته باشم تا با استفاده از این برد اموزش هایی رو تهیه کنم و برای استفاده کاربران در انجمن قرار بدم.
                      جدیدترین ویرایش توسط amin20107; ۱۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹.
                      گویند سنگ لعل شود در مقام صبر اری شود ولی به خون جگر شود
                      همیشه آخر همه چیز خوبه، اگر هم هنوز خوب نشده پس هنوز آخرش نشده(چارلی چاپلین)

                      دیدگاه


                        پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

                        نوشته اصلی توسط Glimpser نمایش پست ها
                        یک طرح جالب دارم ولی سوال اصلی اینه که آیا رزبری پای ۳ قابلیت مولتی تسکینگ واقعی دارد یا خیر ؟ تکلیف جایزه چیشد و برنده کدوم ایده بود ؟
                        بله میشه،حتی این امکان هم وجود داره که یک هسته رو برای یک پرادازش جدا اختصاص بدید هم مولتی ترید و هم مولتی پراسس داره من مولتی ترید رو در مولتی پراسس اجرا کردم که به صورت کامل جواب گو بود(که باید هم این طور باشه چیز عجیبی نیست،خود اجرای os هم مولتی پراسس نیاز داره و گرنه boot خیلی طول میکشه و os کند میشه)و در حالت پیشفرض فشار مولتی ترید تا حدودی و مولتی پراسس به صورت کامل بین هسته ها تقسیم میشه
                        جدیدترین ویرایش توسط ariyankj; ۲۲:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹.

                        دیدگاه


                          پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

                          نوشته اصلی توسط ali_smps نمایش پست ها
                          من اعتراض دارم آقای رییس...
                          دوست عزیزمان به صراحت بیان داشته اند که ایشان در حال کار روی یک طرح است. طرحی که مشخص نیست پیشنهاد دهنده اش نیز خودشان باشند و یا خیر و یا از همه مهمتر ایده اصلی آن هم متعلق به خود ایشان باشد. بسیاری از دوستان که در تاپیک نظر داده اند ایده هایی را مطرح کرده و بسیاری دیگر هم پیشنهادات دیگری داده اند که قبلا در کشورهای دیگر عملیاتی شده است. خود من در مورد سیستم BMS و مباحث آب و هوایی در همین تاپیک پیشنهاد داده ام. میگویم پیشنهاد چون ایده اصلی آن متعلق به من نیست. جدای از اینکه چه راههای دیگری چه بسا ارزان تر برای پیاده سازی نظرات دوستان وجود دارد یا نه اینها را ننوشتم تا بگویم توقع داشتم جایزه را به من بدهید بلکه فقط خواستم بگویم ایده اصلی یک پروژه با پیشنهاد اجرای یک پروژه و یا کار کردن روی طرح یک پروژه سه مقوله متفاوت جدای از هم است و در کشورهای خارجی به خاطر اجرای قوی قانون حفظ حقوق معنوی افراد هر سه پارامتر محترم شمرده می شود.امیدوارم حق کسی در این تاپیک ضایع نشده باشد چراکه ایده های اولیه جالبی مطرح شد فارغ از اینکه راههای ارزانتری هم برای اجرا داشته باشند...
                          سلام
                          دوست عزیز بنده که اعلام نکردم هیچ کدوم از طرح های قبلی برنده نشدن و فقط ایشون هستند!
                          حتما بنده و سایر اعضای تیم چیزی در طرح ایشون دیدیم که این هدیه رو بهشون میدیم و این چه جای اعتراضی برای شما داره؟
                          البته من دلم از افراد دیگه ای پر هست که شروع کردن تو کانال های تلگرامی بنده رو میتوپن که چرا ایشون رو انتخاب کردیم !!! مجموعه ECA علاقه داره به یکسری افراد کمک کنه و این دستگاه هارو هدیه بده دیگه چرا بحش میخوریم خودمم نمیدونم واقعا
                          قطعا افراد دیگه ای هم انتخاب خواهند شد به مرور و همچنان منتظر ایده های جالب دیگه هستیم.
                          انشالا شماهم یکم طرحتون رو بیشتر و با دیتیل بیشتر توضیح بدید قطعا میتونید برنده باشید
                          تعداد برنده ها خواهد بود به شرط ارائه طرح های خوب

                          دیدگاه


                            پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

                            نوشته اصلی توسط امیرعلی بلورچیان نمایش پست ها
                            سلام
                            دوست عزیز بنده که اعلام نکردم هیچ کدوم از طرح های قبلی برنده نشدن و فقط ایشون هستند!
                            حتما بنده و سایر اعضای تیم چیزی در طرح ایشون دیدیم که این هدیه رو بهشون میدیم و این چه جای اعتراضی برای شما داره؟
                            البته من دلم از افراد دیگه ای پر هست که شروع کردن تو کانال های تلگرامی بنده رو میتوپن که چرا ایشون رو انتخاب کردیم !!! مجموعه ECA علاقه داره به یکسری افراد کمک کنه و این دستگاه هارو هدیه بده دیگه چرا بحش میخوریم خودمم نمیدونم واقعا
                            قطعا افراد دیگه ای هم انتخاب خواهند شد به مرور و همچنان منتظر ایده های جالب دیگه هستیم.
                            انشالا شماهم یکم طرحتون رو بیشتر و با دیتیل بیشتر توضیح بدید قطعا میتونید برنده باشید
                            تعداد برنده ها خواهد بود به شرط ارائه طرح های خوب
                            این که شما دارید ایده ها رو پشتیبانی می کنید خیلی کار درست و پسندیده ای هست که ما هم ازشما ممنونیم
                            ولی چیزی که درای اشکال هست زمان بندی و نحوه ی اعلام برنده ها هست که به نظر من بهتربود به طور مثال الان کل برنده ها رو باهم اعلام میکردید تا این که بگید ایده های بقیه هم ممکنه انتخاب بشن به نظر بنده خیلی از دوستان به علت این که فک میکنن این تنها ایده هست دارن به این صورت اعتراض می کنن، اگرهم این ایده تنها برنده هست و شما فقط به نفر اول هدیه میدید خوب بگید مثلا به بهترین ایده ی هر 10 صفحه جایزه تعلق میگیره
                            اگر اشتباه نکنم شما یه سری دیگه هم گفتید با صاحبان ایده های برتر صفحات قبلی تماس میگیریم در صورتی که الان میگید این اولین هستش به نظر من این چیزی هست که احتمالا بقیه هم باهاش مشکل دارن الان یه جور هیچ کی نمی دونه نظم انتخاب برنده ها چه طوری هست و ایده های رقیبش کدوم ها هستن
                            جدیدترین ویرایش توسط ariyankj; ۱۴:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰.

                            دیدگاه


                              پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

                              ما وقتی میتونیم تمام برنده هارو انتخاب کنیم که مدت زمان گفته باشیم و بیم این تاریخ این مسابقه تمام و اینها هم برنده ها .....
                              ما هدفمون این هست کهجا برای ارائه نظرات جدید و تکمیل نظرات قدیمی باز باشه
                              ولی چشم اگر این همه علاقه مند به مشخص شدن وضعیت تمام ایده های قبل هستید آخر این هفته این تاپیک رو خاتمه میدیم و تا آخر هفته هم فرصت دارید که ایده هاتون رو تکیمل کنید

                              دیدگاه


                                پاسخ : ایده استفاده از مینی کامپیوتر بدید ..... مینی کامپیوتر هدیه بگیرید !

                                نوشته اصلی توسط امیرعلی بلورچیان نمایش پست ها
                                ما وقتی میتونیم تمام برنده هارو انتخاب کنیم که مدت زمان گفته باشیم و بیم این تاریخ این مسابقه تمام و اینها هم برنده ها .....
                                ما هدفمون این هست کهجا برای ارائه نظرات جدید و تکمیل نظرات قدیمی باز باشه
                                ولی چشم اگر این همه علاقه مند به مشخص شدن وضعیت تمام ایده های قبل هستید آخر این هفته این تاپیک رو خاتمه میدیم و تا آخر هفته هم فرصت دارید که ایده هاتون رو تکیمل کنید
                                نه شما منظور بنده رو اشتباه متوجه شدید مثلا بگید ما هر 2 هفته ایده های برتر اون دو هفته رو جایزه میدیم یا مثلا هر 100 پست ایده های برتر اون ها رو جایزه میدیم منظور من این نبود که کلا تایپک رو ببندید چون این جوری برای اون هایی که پس از خاتمه ی تایپک ایده به نظرشون میرسه بد میشه و نمیتونن از همایتی رو دریافت کنن میشه این جوری کار کرد که مثلا این 2 هفته 60 تا نظر اومده اون ها رو جایزه بدید و 2 هفته ی بعد از بین اون 60 تا ایده ی جدیدی که در اون بازه ی 2 هفته ای جدید مطرح شدن هدایا رو بدید(منظور بنده این نبود که تایپک نباشه) البته صاحب اختیار شمایید و اینا همه نظرات شخصی بنده هست
                                جدیدترین ویرایش توسط ariyankj; ۲۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰.

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X