اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

    احتمالا منظور شما MC33199 است:

    http://www.freescale.com/files/analo...et/MC33199.pdf
    اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
    دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
    برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
    وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
    قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
    اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
    ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد

    دیدگاه


      #47
      پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

      وااااااااااااااااااااااای، خیلی تاپیک جالبی بود، حسابی استفاده کردم!
      غیر از MC33199 که از مبدل ISO4191 با خط K و L هست یه آیسی دیگه هم هست که فقط از تک خط K استفاده میکنه: MC33290d
      البته در حال حاصر هیچکدوم تو بازار نیست، فکر کنم بهترین انتخاب همون ELM327 باشه.تو سایت جوان دیدم نرم افزار scantool و درایورش رو هم برای فروش گذاشتن، با این حساب مدار واسط و نرم افزار که هست، پس دستگاه دیاگ آمادست!!
      من موندم این همه مهندس کنجکاو که این تاپیک رو شروع کردن یه دفعه کجا غیبشون زد؟؟؟یعنی دستگاه رو ساختن تموم شد؟!!!

      دیدگاه


        #48
        پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

        نوشته اصلی توسط makher
        سلام
        دوست عزیز ناامید
        همه ما به این فروم ها سر می زنیم به این امید که کسی راه حل یا راهنمایی برای ما داشته باشه نه به این امید که مدام بهمون بگه "گالیور من می دونستم ،نمی شه"
        به هر حال من خودم زیاد از ماشین سر در نمی آرم اما از دوستان اگه کسی اطلاعاتی نیاز داره (بیشتر در مورد پروتکل ها ارتباط داده خودرو و سورس برنامه های نوشته شده) نیاز خودشو تو همین فروم اعلام کنه من یه سری منابع رایگان برای همین کار دارم انشاء ا... که به دردتون بخوره :read:
        کلا من می میرم برای کمک به سازندگان ملی :applause:
        جناب اگه مطلب در مورد استاندارد OBDII و پروتکل هاش (iso,can,k-line,vpw,pwm,..) داری واسم بذار . خیلی احتیاج دارم واسه سازندگی ملی .
        اگه برنامه ی آماده هم داری بذار خوب . :bye

        دیدگاه


          #49
          پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

          با عرض سلام خدمت تموم مهندسای عزیز که دیگه متخصص هستن دوستان .
          من از تمام دوستانی که توی این تاپیک مطلب داشتن تشکر کردم تا دوباره این تاپیک فعال بشه . چون واقعا مبحث ecu جای کار داره .
          من فقط یه کلیتی ازش رو می گم . واسه دوستایی که صفرن تو این قضیه .

          از زمانی که ماشینا دیگه کاربراتوری نبودن و سیستم انژکتور اومد . سر و کله ی ecu یا همون واحد کنترل الکتریکی هم تو ماشینا پیداش شد .
          به مجموعه ی پروسسور و سنسور ها و که می شن hardwarمون و همچنین softwr می گن ecu.

          فک کنم همه ی دوستانی که مطلب رو می خونن یه چیزایی در مورد پروتکل ها مثل rs-232 ... می دونن . توی ecu ها از پروتکلهای استاندارد OBDاستفاده می شه . که از روند پیشرفتش اینطوری بوده : OBDI,preOBDII,و OBDII
          حالا این OBD چی هست . این OBD یک استاندارده . که از پروتکل های :
          ISO9141-2 :شبیه همون rs232 که گفتم .
          k_LINE و L_LINE : این پروتکل از یک سیم برای ارتباط استفاده می کنه ولی از اونجایی که امکان ارتباط همزمان بین master -slave ها رو نداره . دیگه کم تر استفاده می شه .
          CAN: این پروتکل رو اولین بار BOSCHاستفاده کرده . این هم مثه K_LINE از یه سیم استفاده می کنه ولی کاری که شرکت بوش کرده این بوده که روی لایه ی فیزیکی کار کرده که امکان ارتباط همزمان رو هم داره . ولی تغیرات توی لایه ی فیزیکی بوده نه لایه های بالاتر .
          پروتکل VPW: این پروتکل روی ماشین های آمریکایی بیشتر استفاده شده که بهش می گن GM
          پروتکل pwm: این پروتکل ماله ماشینای FORD هستش .

          چیزی که هست اینه که برای ارتباط با ecu ما باید از یک مبدل استفاده کنیم . اینطوری که بیاد مثلا پروتکل K_LINE رو به rs-232 یا usb تبدیل کنه تا بتونیم ازش استفاده کنیم .
          یه ای سی pic هست مخصوص همین کاره .elm327 که میتونه با OBD ارتباط برقرار کنه .

          مشکل اصلی توی این کار اینه که باکید استاندارد ها رو بشناسی تا بفهمی کلا چیه قضیه . منم فعلا دسترسی ندارم به این استانداردها . اگه پیدا کردم میذازمش .

          خلاصه دوستان بیان هرکی چیزی میدونه یا لینک بدرد بخور داره بذاره .

          دیدگاه


            #50
            پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

            من تو این تاپیک مداری رو پروژه ای رو قرار دادم که احتمال میدم همون elm327 باشه ولی چون با PIC نوشته شده ازش سر در نیوردم و نتونستم تست کنم. اگر امکانش هست تست کنید و در صورت امکان، تبدیلی به AVR براش بنویسید...
            http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=78452.0
            اگر از تاپيکي بدتون مياد...
            اگر با استارتر تاپيکي مشکل دارين...
            اگر خواستين تاپيکي فراموش بشه...
            ...بگين که
            [glow=red,2,300]من تو اون تاپيک پستي ارسال کنم.[/glow]

            دیدگاه


              #51
              پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

              دوستان میشه بگید اسم میکرو ای که توی ECUسمند هستش چیه؟

              دیدگاه


                #52
                پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

                نوشته اصلی توسط fjpi
                دوستان میشه بگید اسم میکرو ای که توی ECUسمند هستش چیه؟
                با سلام
                در مدلهای ساژم s2000 معمولا st10f273 است و در مدلهای زیمنس sakc167cslm

                دیدگاه


                  #53
                  پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

                  سلام کسی هست تو ایران که ecu طراحی کنه و بسازه؟؟؟

                  دیدگاه


                    #54
                    پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

                    نوشته اصلی توسط تیبا
                    سلام کسی هست تو ایران که ecu طراحی کنه و بسازه؟؟؟
                    پولش آماده باشه، قرارداد محکم هم باشه چرا که نه!
                    یکیش الان داره باهات حرف میزنه! :biggrin:

                    دیدگاه


                      #55
                      پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

                      نوشته اصلی توسط Rohalamin
                      پولش آماده باشه، قرارداد محکم هم باشه چرا که نه!
                      یکیش الان داره باهات حرف میزنه! :biggrin:
                      احسنت تو همه زمینه ها فعال هستیا
                      تا الان روش کار کردی؟؟؟

                      دیدگاه


                        #56
                        پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

                        نوشته اصلی توسط Tatiana
                        مگه ECU یه موتور می خواد چیکارکنه که میگی یه پروسسور قوی میخواد
                        ECU که نمیخواد مثلا یه ویدیو 1200 فریمی رو تو رزولوشن 2560 نمایش بده یا مثلا پردازش 3D کنه
                        آیا تا بحال به سرعت پاشش سوخت به نسبت دنده فلای ویل فکر کردی؟؟؟

                        دیدگاه


                          #57
                          پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

                          نوشته اصلی توسط تیبا
                          احسنت تو همه زمینه ها فعال هستیا
                          تا الان روش کار کردی؟؟؟
                          :biggrin:
                          کارم اینه!
                          شاخه تخصصی هواوفضا، مکانیک، برق، کامپیوتر و یه سری چیزای دیگه.
                          ECU تون رو حاضرم ظرف یه مدت کم بهتون تحویل بدم ولی متاسفانه موضوع این نیست. موضوع اینه که متاسفانه شرکت ها اصلا اون چیزی که حق آدمه بهش نمی دن. اینو فکر میکنم کورتکس M3 کافیه براش.

                          دیدگاه


                            #58
                            پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

                            با سلام
                            مطالبی در مورد obd
                            http://jeff.noxon.cc/2013/05/18/open...cs-pcb-layout/
                            http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_OBD-II_Codes

                            دیدگاه


                              #59
                              پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

                              سلام

                              دوستانی که می خواهند در زمینه ECU تحقیق و فعالیت کنید، به این مطالب توجه داشته باشید:

                              1- در خودرو و در سیمهای برق آن نویز های نوسانی کم دامنه و فرکانس پایین و نیز نویزهای نوسانی کم دامنه فرکانس بالا
                              و بدتر از همه نویزهای سوزنی با دامنه چند هزار ولت و تکرار تا چند هزار در ثانیه وجود دارند. ( و القای الکترومغناطیسی از سیمهای پرجریان به اطراف به شدت رخ می دهد )
                              و ضمنا" نوسانات و ارتعاشات مکانیکی با شتاب و دامنه متنوع تا معادل 10 ریشتر و بالاتر را دارید ( مثلا" فرکانس تا 400 هرتز و شتاب تا 100G )

                              2- میکروهای معمولی اگر بدون حفاظت کافی استفاده شوند حتما"

                              - هنگ خواهند نمود ( افتادن برنامه در لوپ ناخواسته و بی پایان )
                              - تنظیمات پریفرالها به دلیل خطای سطوح ولتاژ در باس داده و آدرس، تغییر خواهد نمود.
                              - پایه های ورودی و خروجی خواهند سوخت ( به دلیل اضافه ولتاژهای القایی )
                              - به دلیل شرایط دمایی خودرو، حتما" شرایط خارج از محدوده مجاز میکرو رخ خواهد داد
                              - از همه مهمتر اینکه ایمنی سرنشین و خودرو به خطر خواهد افتاد.
                              - بخشهایی از کد در FLASH تخریب خواهد شد یا کلا" پاک می شود.

                              ================================================== ==================

                              3 - میکرو مورد نظر برای این بخش باید خواص ذیل را داشته باشد

                              - محدوده دمایی +125 تا -45 برای کارکرد قطعه میکرو و تمام قطعات روی برد نیز .

                              - سازنده میکرو باید به صراحت اشاره به کاربرد خودرویی (AUTOMOTIVE) این میکرو نموده باشد و گواهی آزمونها مرتبط را درج نموده باشد و نیز استانداردهای قبول شده مرتبط را

                              - میکروی مورد نظر باید صراحتا" کاربری safety = ایمنی خودرویی داشته باشد.

                              - به دلیل مورد فوق الذکر باید مدارات خطایاب حافظه و FLASH , RAM , COMMUNICATION DATA را داشته باشد

                              - ایده آل است اگر دارای دو LOCKED STEP CORE باشد
                              ( دو هسته که همزمان یک برنامه را اجرا می کنند و بخش کنترل ، نتیجه را مقایسه و اختلافهای احتمالی ناشی از اجرای غلط و نویزی را کشف و جلوگیری کند )

                              - باید سیستم عامل REAL TIME " دارای گواهی مرتبط با استاندارد این بخش" را داشته باشد ( حتی المقدور در FLASH اختصاصی برای این کدها )
                              تا به تمام EVENT ها در زمان دقیق پاسخ دهد و تایمینگ را به دقت رعایت کند و تسکها را با اطمینان توذیع کند.

                              - بخش قابل توجهی از کدها به کنترل خطاهای نرم افزاری و سخت افزاری داخلی که مستمرا" در حال اجراست ، اختصاص خواهد داشت.
                              ( لذا مرحله توسعه و صحه گذاری بسیار انرژی بر و فرساینده خواهد بود با آزمایشات طولانی و پرتعداد )

                              ================================================== ======================================

                              در زمانهای تا 10 سال قبل، بخش از این کارها ، توسط امکانات محدود میکروهای 16 بیتی از زیمنس و ST و سایرین انجام می شد و برنامه نویسی و طراحی سخت افزار
                              و رسیدن به نتایج مقبول در آزمایشات استاندارد ، مدت زیادی طول می کشید و تیم فنی زیادی در این بخش فعالیت می نمودند.

                              ================================================== ======================================

                              اکنون پردازنده های متناسب برای این کار توسط غولها ساخته می شوند ازجمله TEXAS INSTRUMENT , INFINEON

                              اکنون سیستم عامل RTOS اختصاصی برای امور ایمنی و برای این میکروها توسط شرکتهای متخصص این زمینه ارایه می شود
                              ( یا از ابتدا در FLASH اختصاصی پروگرام شده یا عرضه می شود )

                              ================================================== =====================

                              بنابراین:

                              مطلقا" از AVR , ATMEGA , ATXMEGA , AT91SAMnnnn, LPCnnnn , STM32nnnn که در دیتا شیت آنها کاربرد AUTOMOTIVE تصریح نشده، استفاده نفرمایید.( اصلا" فکرش را هم نکنید ! )

                              ( چند قطعه از خانواده AVR برای کاربرد خودرویی تصریح شده که آنها مجازند و البته هر کدام برای بخش خاص از کارها.
                              http://www.atmel.com/products/automo...ontroller.aspx )

                              میکروهای زیادی از PIC حایز شرایط خودرویی هستند.


                              مطلقا" از کامپایلرهای بدون استحکام و بدون استانداردمانند CODEVISION استفاده نفرمایید


                              ( برای ما فعلا" KEIL , IAR مناسبتر است)

                              ================================================== ==============================================

                              اگر مفصل تحقیق کنید و به جوانب زیاد این سیستم ECU اندیشه کنید، حتما" حالت آمپاس به شما دست می دهد
                              و متوجه خواهید شد که چرا فقط شرکتهای نامدار و بزرگ در این زمینه حضور دارند

                              در واقع به صورت ساده برنامه اصلی با تایمینگ مناسب تعدادی ورودی را می خواند و با جداول LOOK UP TABLES خروجی های مناسب را تولید می کند.
                              این کار را در آزمایشگاه و بدون حضور نویز و بدون الزامات ایمنی ، با اکثر میکروها می توان انجام داد

                              این بخش را درصد زیادی از دوستان عضو این سایت می توانند انجام دهند

                              البته غیر از ساختن "جداول LOOK UP TABLES " که کار تیمی است و نیاز به آزمایشگاه و تعداد زیادی آزمون دارد.



                              لیکن درون خودرو از دیدگاه الکترونیک و نویز و ایمنی، بیشتر مشابه جهنم است تا آزمایشگاه !!!
                              و سایر کارها را تا رسیدن به ECU ، کمتر از 500 نفر از 120000 عضو این سایت می توانند به انتها برسانند.
                              اول به دلیل فرسایشی و طولانی بودن کار - دوم به دلیل دانش چند تخصصی مورد نیاز - سوم به دلیل نداشتن مشتری و پشتوانه مالی !


                              ================================================== =====================================

                              پ.ن:

                              تا زمانیکه تعداد خطوط کدنویسی اسمبلی یا C شما در کامپایلرهای معتبر به 50000 خط نرسیده
                              و تعداد دستگاههای ساخت شما در محیط صنعتی به بیش از 100 نرسیده
                              و کمتر از 5 سال در صنعت سابقه دارید، باید صبر و مداومت کنید تا این مقدار تجربه را بدست آورید و بعد سراغ ECU بروید

                              ساخت ECU در میان محصولات سخت افزاری+نرم افزاری مانند ساخت پردازنده 64 بیتی در میان همه آی سی هاست که فقط تعداد محدودی غول به آن می پردازند

                              ================================================== ========================================

                              پ.ن2:
                              اگر بدون مطالعه و تحقیق کافی و با تجربه کم وارد این بخش شوید ، در آخر این احوال شما خواهد بود:

                              ندانستم که این دریا چه موج خون فشان دارد!!!

                              چو عاشق میآ‌شدم گفتم که بردم گوهر مقصود ندانستم که این دریا چه موج خون فشان دارد

                              ================================================== =============

                              پ.ن3:

                              طبیعتا" شرایط قطعات الکترونیک در کاربرد هوافضا نسبت به خودویی ، سختگیرانه تر است.
                              گشتی در لاله زار
                              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

                              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

                              دیدگاه


                                #60
                                پاسخ : ارتباط میکرو AVR با ECU ماشین ؟ کسی... ؟!!!

                                Solsal جان
                                این موارد مربوط به مواردی هستش که باید رعایت بشه که من یکی اگه بهم پیشنهاد شده باشه انجام میدم ولی بحث سر اینه که سرمایه گذاری چطوری باشه.
                                میگم بهت که کشور خودش بی اهمیته نسبت به این مسائل! یه شیلنگ کوچیک توی پژو 405 چند نفر رو کشت!؟ ایرانخودرو چیکار کرد!؟ هیچ! حتی عذرخواهی هم نکرد. به همین خاطر هستش که وقتی من گفتم چند میلیارد نباید اخه مخه کنن! سرمایه گذاری همین چیزا رو داره.
                                من برات میسازم که توپ تکونش نده، بیشتر از این می خوان؟ ولی وقتی خود سرمایه گذار میگه ولش کن و بی اهمیته چیکار میشه کرد؟
                                شما فکر کردید من اینایی که گفتید رو نمی دونم؟

                                پ.ن:
                                فکر کنم سری هرکولس و تیوا محصول شرکت تگزاس مناسبه ولی من بازم 16 بیتی ها و 32 بیتی های ST رو بیشتر واسه این کار مناسب می دونم.

                                ST10 16-bit Automotive MCUs
                                و
                                SPC5 32-bit Automotive MCUs

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X