اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

    ممنون
    این فایل pdf که اینقدر قشنگ این فیبرو درآورده که اگه به دستگاه چاپم بدیم فکر نکنم این جوری در بیاد .

    جالبه من همین کارو کردم . حالا 2 سوال دارم ؟

    شما که موفق به این کار شدید .
    1- مدل پرینتر لیزریتون چیه ؟
    2- مدل کاغذتون چیه ؟ مارک و وزن ؟
    دنيا بر پايه برنامه هايي هست که خدا با زبان برنامه نويسي خودش مينويسد . کامپايل شده آن اين جهان و قوانين آن است . start آن تولد است و end آن مرگ . پر از گزينه هاي شرطي و دستورات حلقه و تکرار ...

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

      نوشته اصلی توسط starsoheil
      شما که موفق به این کار شدید .
      1- مدل پرینتر لیزریتون چیه ؟
      2- مدل کاغذتون چیه ؟ مارک و وزن ؟
      سلام
      دوست من اینقدرا که فکر میکنی سخت نیست.
      پرینتر مدل خاصی نمیخواد فقط لیزری (بر اساس تونر) باشه.من با ده نوع پرینتر پرینت کردم مشکلی هم نبود.
      کاغذ رو هم من میرفتم خدمات کامپیوتری میگفتم "کاغذ گلاسه" بده!!!! :mrgreen:
      در مورد کاغد هم اونقدری به مشکل بر نخوردم که بخوام در مورد مارک و وزن کاغذ تحقیق کنم. :biggrin: در واقع هر نوع کاغذی تقریباً جواب میداد.
      نمیدونم شما چرا جواب نمیگیری!

      یه بار دیگه به تفصیل میگم من چیکار میکنم:
      1-فیبر خام رو میشورم و خشک میکنم و روی یک سطح صاف قرار میدم
      2-کاغذ رو میزارم روش و با اتو حدود 5 دقیقه فشار میدم. دمای اتو تقریبا روی 70 درصد توانه.اتو رو میزارم و بر میدارم یعنی نمیکشم.
      3- میزارم زیر یه تیکه سنگ مرمر تا سرد بشه و تاب بر نداره.
      4- میندازم توی یه کاسه آب داغ و بعد از 3 دقیقه ماساژش میدم تا کاغذ هاش جدا بشه.(بعضی کاغذ ها که سمج هستن با مسواک پاک میکنم.)
      5- میندازم تو اسید و تمام.

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و ا&

        با درود . . .
        اگر اون پی دی افه خیلی باحاله پس اینو چی میگی؟ :mrgreen:


        اگه دقیق نگاه کنی گوشه عکس فونت فارسی هم داره!
        کلش رو هم با همین اتو درآوردم. اون آیسی وسط هم مگا8 هست. تازه دوربین ندارم وگرنه بقیه رو هم میزاشتم!

        خب حالا بریم سراغ تخلیه تجربیات:
        من خودم انواع و اقسام کاغذ رو امتحان کردم و به جرئت میتونم بگم بهترین نوعش کاغذ ساندویچ هست!!!!!!!!!
        خنده داره نه؟
        ولی امتحان کنید بعد میفهمید چی میگم.
        البته نه همه نوع کاغذ ساندویچی!(یه نوع هست که در اصل همون گلاسه خودمونه و گرمش پایینه. منتها بهش میگن روغنی). من خودم 1 کیلو خریدم 2 تومن و فکر کنم تا 5 سال دیگه تموم نشه! از اون لحاظ میگم خوبه چون نازک هست و به راحتی پس از اتو کشی و خیس خوردن کنده میشه و کیفیت کار بالا میره. منتها به علت وزن کم ممکنه بعضی از پرینترها نتونن بکشنش داخل و یا گیر کنن.

        گلاسه چندین نوع داره(فتو گلاسه- براق- تیره- انواع وزن- یک رو- دورو و ...) برای کار با روش اتو شما باید دنبال کاغذی باشید که به دو رو گلاسه توی بازار معروفه. وزنش هم بین 60 تا 80 خوبه.

        برعکس بقیه دوستان که میگن نوع تونر پرینتر لیزری مهم نیست من میگم خیلی هم مهمه. من خودم هزار جا رو گشتم تا تونستم مکانی رو که جوهرش براق باشه پیدا کنم. بعد از پرینت اگر به کاغذ و نوشته ها دقت کنید متوجه میشید که بعضی از مواقع پودر به صورت براق(اسطلاحا" پر کلاغی) چاپ شده و در بعضی مواقع کدر هست(اسطلاحا" وش میزنه). شما اگر بتونید نوع براق رو پیدا کنید کارتون تمیز تر از آب درمیاد.
        کیفیت پرینتر هم که دیگه یه امر حیاتی برای این امور هستش و هر چی کیفیت بالاتر کار بهتر.

        من اینجا روش کار خودم رو بیان میکنم و شما میتونید در صورت تمایل یه امتحان بزنید.
        پس از تهیه کاغذ گلاسه و پرینت کردن و موارد بالا ... میرسیم به بخش مهم کار! حتی الامکان سعی کنید در تهیه فیبر دقت بالایی به خرج بدید و از تهیه فیبرهایی که خط و خش روشون هست و یا لکه دارن پرهیز کنید. در صورتی هم که نشد اشکال نداره(با یه سیم ظرفشویی و یا سمباده 1500 به بالا یه حالی بهش بدید) . اگر فیبرتون کاملا صیقلی و صافه فقط و فقط با کمی مایع ضرف شویی و آب داغ بشوریدش و دیگه هم دست بهش نزنید. اگر فیبر رو بزارید تا خودش خشک بشه باعث میشه لکه های آب تبخیر شده روی فیبر اثر بزارن و با مشکل مواجه بشید. پس بهتره با یه دستمال کاغذی فیبر رو به آرامی خشک کنید. بعد کاغذی رو که پرینت کردید روی میز اتو و یا سطحی که نرم باشه و نسوزه(بهترین گزینه میز اتو هستش چون برعکس سطوح تخت و خشک، مثلا فلزی یا شیشه ای فشار به فیبر نمیاره) رو به خودتون بزارید. یعنی سطح چاپ شده رو به بالا باشه. بعد فیبر رو از طرف مسی روی کاغذ و همون قسمت چاپ شده قرار بدید و هر جور دوست دارید تنظیمش کنید. در اینجا تازه اتو رو روشن کنید و درجه اون رو روی 3 و یا همون نخ قدیم و یا معمول خودمون بزارید. با یک دست گوشه فیبر رو نگه دارید و با دست دیگه اتو رو روی فیبر قرار بدید( خیلی کم فشار بدید و اتو نکنید!!!) بگذارید حدود 40 ثانیه همون طور بمونه تا کاغذ بچسبه به فیبر. بعد اتو رو بردارید و از این که کاغذ به فیبر چسبیده مطمئن بشید(کاغذ رو از روی فیبر جدا نکنید ها!!!) حالا فیبر رو برعکس کنید و یک تکه پارچه نخی روی اون قرار بدید(در اینجا دیگه کاغذ روی فیبر هست!) پس از اینکه پارچه رو قرار دادید اتو رو دوباره بگذارید روش و با ملایمت اتو کشی کنید. بعد از حدود 2 دقیقه اتو کشی(هیچ فشاری به اتو نیارید و به هیچ وجه با قسمت نوک اتو کار نکنید. چون ممکنه باعث پخش شدن جوهر بشه) پارچه رو بردارید و چند تا تا بزنید تا کمی کلفت بشه و اونوقت با پارچه روی کاغذ فشار بدید و تمام فیبر رو ماساژ بدید. من به جای این کار یه غلتک کاغذ کش کپی گیر آوردم و با اون کل فیبر رو ماساژ میدم(همون غلتک زدن خودمون) اگر خواستید میتونید از یه مغازه تعمیراتی پرینتر و دم و دستگاه اداری یه غلتک پرس درب و داغون بگیرید(زیر 500 تومن! یکی از دوستان از یه جا 2 تا مجانی گرفت! چون این قطعه رو پس از خراب شدن مستقیم میندازن سطل آشغال!).
        قبل از این موارد یک ظرف به اندازه فیبر و یه کمی بزرگتر تهیه کنید و توش آب گرم بریزید. کمی هم مایع ظرفشویی بهش اضافه کنید بهتره! بعد از اینکه پرس فیبر رو هم انجام دادید فیبر رو بلافاصله داخل ظرف آب بندازید و یه نیم ساعتی به حال خودش رها کنید تا کاغذ کمی شل بشه(همون اول هم میشه منتها ممکنه کاغذ خوب ول نکرده باشه و نقشه مدار از روی فیبر بلند بشه). بعد به آرومی کاغذ رو بلند کنید و جاهایی هم که هنوز چسبیده با کمی فشار انگشت ببرید و اگر هم بین خطوط هنوز کاخذ مونده بود با یه مسواک کهنه برسش بکشید.
        بعد از همه این موارد و پاک کردن کاغذ ها باز هم ممکنه چند جایی از مدار قطعی داشته باشید. با استفاده از یه ماژیک میتونید اونها رو برطرف کنید. بعد از این هم که دیگه قضایای اسید کاری هست که خودتون واردید.

        در ابتدا شاید فکر کنید همه این موارد 2 روز ممکنه طول بکشه! اما بعد از انجامش میفهمید که بغیر از زمان برای خیس خوردن کاغذ کل کار شاید 10 دقیقه هم نشه!

        باز هم تاکید میکنم که این روشی هست که من ازش استفاده میکنم و ممکنه روشهای دیگه ای هم خوب جواب بده(الان نریزید داد و بیداد که به فلان کار احتیاج نیست و فلان روش اضافه هستش!!!). منتها من بعد از 4 سال کار به نظرم این بهترین و باکیفیت ترین روشه! نمونه هم اون عکس.

        اگر دوربین گیر آوردم یه فیلم آموزشی هم براش میسازم و میزارم.

        با سپاس

        موفق باشید

        درد من تنهایی نیست؛ بلكه مرگ ملتی است كه گدایی را قناعت، بی‏عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حكمت خداوند می‏ نامند! "گاندی"

        به دلیل وجود برخی مشکلات و بی احترامی ها این اکانت رو غیر فعال کردم. همیشه سر بلند باشید.
        بدرود . . .

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

          با سلام و تشکر از همه دوستان

          ممنون بالاخره تونستم . حالامشکلمو میگم تا شاید تازه کار بعدی مشکلش حل بشه . مشکل من رنگ پرینتر بود .تو تنظیمات پرینتر و تنظیمات کامپیوتر رنگ چاب (یا همون عمق چاپ) را تا آخر زیاد کردم که وقتی چاپ کرد ، راحت میشد با دست چاپو احساس کرد . بعد 5 دقیقه با اتو حرارت دادم عالی شد و عالی چسبید .

          حالا یک سوال دیگه . اسید خوب که هم سریع باشه و هم خوب واسه این روش چیه ؟ من از پودر اسید (که با آب قاطی میشه) استفاده میکنم که باید یک شب تا صبح بذارم تا کامل مس ها خورده بشه .
          دنيا بر پايه برنامه هايي هست که خدا با زبان برنامه نويسي خودش مينويسد . کامپايل شده آن اين جهان و قوانين آن است . start آن تولد است و end آن مرگ . پر از گزينه هاي شرطي و دستورات حلقه و تکرار ...

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

            سلام دوست عزیز
            من هم از روش اتو استفاده می کنم و مدارات خیلی ریزی هم باهاش طراحی کردم در مورد اسید یک نوع اسید مایع هست که لیتری حدود 1000 تومان می تونی از لوازم آزمایشگاهی بخری البته من در کرمان اینجوری تهیه کردم اسم اسید هم به اسید مدار چاپی معروفه و همه لوازم آزمایشگاهی ها اون رو می شناسن رنگ اون قهوه ای تیره هست که برای بار اول حدود 10 دقیقه اما اگر از همون اسید برای دفعات بعدی استفاده کنی رنگش کم کم به سبز متمایل می شه و سرعت خورندگی اون هم میاد پایین اما حداقل برای 6-7 بار می تونی از همون اسید استفاده کنی من با وجود اینکه زیاد برد می ریزم یه گالن 20 لیتری گرفتم که حدود دو ساله ازش استفاده می کنم و هنوز 4-5 لیترش مونده در ضمن دو نکته یکی اینکه یه شیشه نوشابه کوچیک داشته باش تا اسید رو بعداز مصرف با قیف بریزی داخلش و یه سینی پلاستیکی از اونایی که تقریبا 2-3 سانتی متر لبه دار و پلاستیکی هست بگیر البته من چون سایزهای مختلف برد رو می ریزم 3 سایز خیلی کوچیک 10*15 و متوسط 20*25 و بزرگ 40*60 گرفتم که برای اینکار خیلی عالی نمونه سینی که منظورم هست همون سینی هایی که توی ساندویچی و بستی فروشی ها ازش استفاده می شه که معمولا سفید و نارنجی و مستطیل شکل هست
            پیروز و پایدار باشی
            برای رسیدن به خوشبختی نیازی به تلاش بی وقفه نیست کافی است مثبت اندیشه کنید

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

              بابا چقدر شما سخت گرفتین!
              یک کاغذ پشت برچسب(همون کاغذهای زرد)
              یک پرینتر لیزری (ترجیحا HP و کارتریج شارژ نشده)
              یک برگه پوسته آب نرم (برای ساییدن روی برد)
              یک اتو (ترجیها معمولی)
              تو کمتر از سه دقیقه میشه برد رو زد و نه نیاز به گرم کردن برد داره و نه نیاز به خیسوندن تازه از کاغذش هم میشه چندین بار بدون خراب شدن استفاده کرد
              برای اسید هم تو یه تاپیک دیگه گفتم که ترکیب جوهر نمک و آب اکسیژنه برد رو کمتر از چند ثانیه (زیر 20 ثانیه) در می آره

              من با همین روش اتو برای ای سی VS1003 برد میزنم (به اندازه مگا 8 SMD ولی 48 پایه)
              اگه دوست دارین فیلم از روش اتو با اسد کاری خودم بزارم؟
              پروردگارا: به من زيستني عطا کن که در لحظه مرگ بر بي ثمري لحظه اي که براي زيستن گذشته است حسرت نخورم، و مردني عطا کن که بر بيهودگيش سوگوار نباشم. بگذار تا آن را خود انتخاب کنم، اما آنچنان که تو دوست ميداري

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و ا&

                نوشته اصلی توسط امیر حسنی کاخکی
                بابا چقدر شما سخت گرفتین!
                یک کاغذ پشت برچسب(همون کاغذهای زرد)
                یک پرینتر لیزری (ترجیحا HP و کارتریج شارژ نشده)
                یک برگه پوسته آب نرم (برای ساییدن روی برد)
                یک اتو (ترجیها معمولی)
                تو کمتر از سه دقیقه میشه برد رو زد و نه نیاز به گرم کردن برد داره و نه نیاز به خیسوندن تازه از کاغذش هم میشه چندین بار بدون خراب شدن استفاده کرد
                برای اسید هم تو یه تاپیک دیگه گفتم که ترکیب جوهر نمک و آب اکسیژنه برد رو کمتر از چند ثانیه (زیر 20 ثانیه) در می آره

                من با همین روش اتو برای ای سی VS1003 برد میزنم (به اندازه مگا 8 SMD ولی 48 پایه)
                اگه دوست دارین فیلم از روش اتو با اسد کاری خودم بزارم؟
                امیر خان حرف شما کاملا درسته.
                منتها همه پرینترها نمیتونن کاغذ پشت برچسب رو پرینت بگیرن و ممکنه توش گیر کنه(اکثرا هم کارتریج هاشون رو شارژ میکنن و کیفیت پایین میاد). من خودم تست کردم و زورکی زد. مشکل بعدی هم اینه که علائم و مدار بعد از چاپ بسیار ناپایداره و درجا از روش کنده میشه و برای همینم باید خیلی مراقب بود.
                اون قضیه آب اکسیژنه و جوهر نمک رو یه جای دیگه که گفته بودید خوندم. ولی یادم رفته کجا بود.
                آیا فقط ترکیب این دو کافیه و یا چیز دیگه ای هم میخواد؟
                قیمتش چقدر درمیاد؟

                با سپاس
                درد من تنهایی نیست؛ بلكه مرگ ملتی است كه گدایی را قناعت، بی‏عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حكمت خداوند می‏ نامند! "گاندی"

                به دلیل وجود برخی مشکلات و بی احترامی ها این اکانت رو غیر فعال کردم. همیشه سر بلند باشید.
                بدرود . . .

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و ا&

                  نوشته اصلی توسط وحید نصیری
                  امیر خان حرف شما کاملا درسته.
                  منتها همه پرینترها نمیتونن کاغذ پشت برچسب رو پرینت بگیرن و ممکنه توش گیر کنه(اکثرا هم کارتریج هاشون رو شارژ میکنن و کیفیت پایین میاد). من خودم تست کردم و زورکی زد. مشکل بعدی هم اینه که علائم و مدار بعد از چاپ بسیار ناپایداره و درجا از روش کنده میشه و برای همینم باید خیلی مراقب بود.
                  اون قضیه آب اکسیژنه و جوهر نمک رو یه جای دیگه که گفته بودید خوندم. ولی یادم رفته کجا بود.
                  آیا فقط ترکیب این دو کافیه و یا چیز دیگه ای هم میخواد؟
                  قیمتش چقدر درمیاد؟

                  با سپاس
                  من یک پرینتر HP1005 خریدم (سه سال پیش) هر بار که کارتریجش تموم میشه نو میخرم
                  اون مشکلاتی هم که شما میگین (ریختن تونر و نکشیدن کاغذ )نداره
                  اسید 60 درصد
                  آب اکسیژنه 30 درصد
                  آب 10 درصد
                  پروردگارا: به من زيستني عطا کن که در لحظه مرگ بر بي ثمري لحظه اي که براي زيستن گذشته است حسرت نخورم، و مردني عطا کن که بر بيهودگيش سوگوار نباشم. بگذار تا آن را خود انتخاب کنم، اما آنچنان که تو دوست ميداري

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

                    نوشته اصلی توسط امیر حسنی کاخکی
                    بابا چقدر شما سخت گرفتین!
                    یک کاغذ پشت برچسب(همون کاغذهای زرد)
                    یک پرینتر لیزری (ترجیحا HP و کارتریج شارژ نشده)
                    یک برگه پوسته آب نرم (برای ساییدن روی برد)
                    یک اتو (ترجیها معمولی)
                    تو کمتر از سه دقیقه میشه برد رو زد و نه نیاز به گرم کردن برد داره و نه نیاز به خیسوندن تازه از کاغذش هم میشه چندین بار بدون خراب شدن استفاده کرد
                    برای اسید هم تو یه تاپیک دیگه گفتم که ترکیب جوهر نمک و آب اکسیژنه برد رو کمتر از چند ثانیه (زیر 20 ثانیه) در می آره

                    من با همین روش اتو برای ای سی VS1003 برد میزنم (به اندازه مگا 8 SMD ولی 48 پایه)
                    اگه دوست دارین فیلم از روش اتو با اسد کاری خودم بزارم؟
                    شما گفتید smd میزنید ؟

                    اگه میشه فیلمشا بگذارید . چون تو 2 تا بردی که زدم نقاط یا سیم بندی های که کمتر از 7 میلی با هم فاصله داشتند همه به هم چسبیده شده بودند و مجبور شدم با تیغ اونارو از هم جدا کنم ؟
                    دنيا بر پايه برنامه هايي هست که خدا با زبان برنامه نويسي خودش مينويسد . کامپايل شده آن اين جهان و قوانين آن است . start آن تولد است و end آن مرگ . پر از گزينه هاي شرطي و دستورات حلقه و تکرار ...

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و ا&

                      نوشته اصلی توسط امیر حسنی کاخکی
                      من یک پرینتر HP1005 خریدم (سه سال پیش) هر بار که کارتریجش تموم میشه نو میخرم
                      اون مشکلاتی هم که شما میگین (ریختن تونر و نکشیدن کاغذ )نداره
                      اسید 60 درصد
                      آب اکسیژنه 30 درصد
                      آب 10 درصد
                      سلام دوست عزیز من پرینترمو حدود 15 سال پیش خریدم و کارتریجش و لیزرش و خودش داغونه و متاسفانه کاغذ زرد و چرب پشت برچسب رو بد میکشه و هم وقتی که چاپ میشه در خیلی مواقع به هم ریخته و در هم رفته چاپ میکنه و بعضا با تکان خوردن پودر از روش میریزه. میخواستم ببینم به نظر شما اگه 1005 بخرم خوبه؟ مشکلی نیست؟ منظورتون اینه که این کاغذ چرب و نازک رو راحت میکشه؟ پودر روش ثابته؟ کیفتش خوبه؟ دستگاه شما ساخت کجاست و یکم توضیح بدین لطفا.ممنونم
                      ساخت سوئیچینگ-داریور ال ای دی- لامپ و پروژکتور ال ای دی

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و ا&

                        نوشته اصلی توسط ms2000
                        سلام دوست عزیز من پرینترمو حدود 15 سال پیش خریدم و کارتریجش و لیزرش و خودش داغونه و متاسفانه کاغذ زرد و چرب پشت برچسب رو بد میکشه و هم وقتی که چاپ میشه در خیلی مواقع به هم ریخته و در هم رفته چاپ میکنه و بعضا با تکان خوردن پودر از روش میریزه. میخواستم ببینم به نظر شما اگه 1005 بخرم خوبه؟ مشکلی نیست؟ منظورتون اینه که این کاغذ چرب و نازک رو راحت میکشه؟ پودر روش ثابته؟ کیفتش خوبه؟ دستگاه شما ساخت کجاست و یکم توضیح بدین لطفا.ممنونم
                        من نمیتونم گارانتی کنم که اگه شما برین این پرینتر رو بخرین همچین مشکلاتی پیش نمیاد ولی مال من و یکی دیگه که ازهمین پرینتر داره هیچ مشکلی نداره
                        پرینتر من هم ساخت چینه و تا حالا 5 کارتریج نو و البته اصل براش خریدم(کارتریجاش چند نوع خوب و بد بداره که متعصفانه جنس اصل خیلی گرونه)
                        کاغذ زردی که من استفاده میکنم مال این کاغذهای A4 برچسبی هستش.هم سایزش بزرگه و هم خیلی نازک نیست.متعصفانه این کاغذها هم نوع کیفیت پایین ترش هم ریخته تو بازار و روی اونها زیاد خوب در نمیاد و شناخت جنس خوب و بد یکم تجربه میخواد (رنگ جنس بد یکم تیره تره و اگه جلوی نور بگیری به میزان خیلی کمی مثل پلاستیک های زباله مشکی که لکه لکه هستن لک داره)
                        خلاصه اگه جنس خوب گیر بیاری برای فیبر یک رو دیگه کارت راحته بردهایی با کیفیت عالی میتونی تولید کنی
                        پروردگارا: به من زيستني عطا کن که در لحظه مرگ بر بي ثمري لحظه اي که براي زيستن گذشته است حسرت نخورم، و مردني عطا کن که بر بيهودگيش سوگوار نباشم. بگذار تا آن را خود انتخاب کنم، اما آنچنان که تو دوست ميداري

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

                          نوشته اصلی توسط (به یاد استاد آقازاده)وحید نصیری
                          با درود . . .
                          اگر اون پی دی افه خیلی باحاله پس اینو چی میگی؟ :mrgreen:


                          اگه دقیق نگاه کنی گوشه عکس فونت فارسی هم داره!
                          کلش رو هم با همین اتو درآوردم. اون آیسی وسط هم مگا8 هست. تازه دوربین ندارم وگرنه بقیه رو هم میزاشتم!

                          خب حالا بریم سراغ تخلیه تجربیات:
                          من خودم انواع و اقسام کاغذ رو امتحان کردم و به جرئت میتونم بگم بهترین نوعش کاغذ ساندویچ هست!!!!!!!!!
                          خنده داره نه؟
                          ولی امتحان کنید بعد میفهمید چی میگم.
                          البته نه همه نوع کاغذ ساندویچی!(یه نوع هست که در اصل همون گلاسه خودمونه و گرمش پایینه. منتها بهش میگن روغنی). من خودم 1 کیلو خریدم 2 تومن و فکر کنم تا 5 سال دیگه تموم نشه! از اون لحاظ میگم خوبه چون نازک هست و به راحتی پس از اتو کشی و خیس خوردن کنده میشه و کیفیت کار بالا میره. منتها به علت وزن کم ممکنه بعضی از پرینترها نتونن بکشنش داخل و یا گیر کنن.

                          گلاسه چندین نوع داره(فتو گلاسه- براق- تیره- انواع وزن- یک رو- دورو و ...) برای کار با روش اتو شما باید دنبال کاغذی باشید که به دو رو گلاسه توی بازار معروفه. وزنش هم بین 60 تا 80 خوبه.

                          برعکس بقیه دوستان که میگن نوع تونر پرینتر لیزری مهم نیست من میگم خیلی هم مهمه. من خودم هزار جا رو گشتم تا تونستم مکانی رو که جوهرش براق باشه پیدا کنم. بعد از پرینت اگر به کاغذ و نوشته ها دقت کنید متوجه میشید که بعضی از مواقع پودر به صورت براق(اسطلاحا" پر کلاغی) چاپ شده و در بعضی مواقع کدر هست(اسطلاحا" وش میزنه). شما اگر بتونید نوع براق رو پیدا کنید کارتون تمیز تر از آب درمیاد.
                          کیفیت پرینتر هم که دیگه یه امر حیاتی برای این امور هستش و هر چی کیفیت بالاتر کار بهتر.

                          من اینجا روش کار خودم رو بیان میکنم و شما میتونید در صورت تمایل یه امتحان بزنید.
                          پس از تهیه کاغذ گلاسه و پرینت کردن و موارد بالا ... میرسیم به بخش مهم کار! حتی الامکان سعی کنید در تهیه فیبر دقت بالایی به خرج بدید و از تهیه فیبرهایی که خط و خش روشون هست و یا لکه دارن پرهیز کنید. در صورتی هم که نشد اشکال نداره(با یه سیم ظرفشویی و یا سمباده 1500 به بالا یه حالی بهش بدید) . اگر فیبرتون کاملا صیقلی و صافه فقط و فقط با کمی مایع ضرف شویی و آب داغ بشوریدش و دیگه هم دست بهش نزنید. اگر فیبر رو بزارید تا خودش خشک بشه باعث میشه لکه های آب تبخیر شده روی فیبر اثر بزارن و با مشکل مواجه بشید. پس بهتره با یه دستمال کاغذی فیبر رو به آرامی خشک کنید. بعد کاغذی رو که پرینت کردید روی میز اتو و یا سطحی که نرم باشه و نسوزه(بهترین گزینه میز اتو هستش چون برعکس سطوح تخت و خشک، مثلا فلزی یا شیشه ای فشار به فیبر نمیاره) رو به خودتون بزارید. یعنی سطح چاپ شده رو به بالا باشه. بعد فیبر رو از طرف مسی روی کاغذ و همون قسمت چاپ شده قرار بدید و هر جور دوست دارید تنظیمش کنید. در اینجا تازه اتو رو روشن کنید و درجه اون رو روی 3 و یا همون نخ قدیم و یا معمول خودمون بزارید. با یک دست گوشه فیبر رو نگه دارید و با دست دیگه اتو رو روی فیبر قرار بدید( خیلی کم فشار بدید و اتو نکنید!!!) بگذارید حدود 40 ثانیه همون طور بمونه تا کاغذ بچسبه به فیبر. بعد اتو رو بردارید و از این که کاغذ به فیبر چسبیده مطمئن بشید(کاغذ رو از روی فیبر جدا نکنید ها!!!) حالا فیبر رو برعکس کنید و یک تکه پارچه نخی روی اون قرار بدید(در اینجا دیگه کاغذ روی فیبر هست!) پس از اینکه پارچه رو قرار دادید اتو رو دوباره بگذارید روش و با ملایمت و کمی فشار :mrgreen: عقب و جلو کنید!!! بعد از حدود 2 دقیقه اتو کشی(هیچ فشاری به اتو نیارید و به هیچ وجه با قسمت نوک اتو کار نکنید. چون ممکنه باعث پخش شدن جوهر بشه) پارچه رو بردارید و چند تا تا بزنید تا کمی کلفت بشه و اونوقت با پارچه روی کاغذ فشار بدید و تمام فیبر رو ماساژ بدید. من به جای این کار یه غلتک کاغذ کش کپی گیر آوردم و با اون کل فیبر رو ماساژ میدم(همون غلتک زدن خودمون) اگر خواستید میتونید از یه مغازه تعمیراتی پرینتر و دم و دستگاه اداری یه غلتک پرس درب و داغون بگیرید(زیر 500 تومن! یکی از دوستان از یه جا 2 تا مجانی گرفت! چون این قطعه رو پس از خراب شدن مستقیم میندازن سطل آشغال!).
                          قبل از این موارد یک ظرف به اندازه فیبر و یه کمی بزرگتر تهیه کنید و توش آب گرم بریزید. کمی هم مایع ظرفشویی بهش اضافه کنید بهتره! بعد از اینکه پرس فیبر رو هم انجام دادید فیبر رو بلافاصله داخل ظرف آب بندازید و یه نیم ساعتی به حال خودش رها کنید تا کاغذ کمی شل بشه(همون اول هم میشه منتها ممکنه کاغذ خوب ول نکرده باشه و نقشه مدار از روی فیبر بلند بشه). بعد به آرومی کاغذ رو بلند کنید و جاهایی هم که هنوز چسبیده با کمی فشار انگشت ببرید و اگر هم بین خطوط هنوز کاخذ مونده بود با یه مسواک کهنه برسش بکشید.
                          بعد از همه این موارد و پاک کردن کاغذ ها باز هم ممکنه چند جایی از مدار قطعی داشته باشید. با استفاده از یه ماژیک میتونید اونها رو برطرف کنید. بعد از این هم که دیگه قضایای اسید کاری هست که خودتون واردید.

                          در ابتدا شاید فکر کنید همه این موارد 2 روز ممکنه طول بکشه! اما بعد از انجامش میفهمید که بغیر از زمان برای خیس خوردن کاغذ کل کار شاید 10 دقیقه هم نشه!

                          باز هم تاکید میکنم که این روشی هست که من ازش استفاده میکنم و ممکنه روشهای دیگه ای هم خوب جواب بده(الان نریزید داد و بیداد که به فلان کار احتیاج نیست و فلان روش اضافه هستش!!!). منتها من بعد از 4 سال کار به نظرم این بهترین و باکیفیت ترین روشه! نمونه هم اون عکس.

                          اگر دوربین گیر آوردم یه فیلم آموزشی هم براش میسازم و میزارم.

                          با سپاس

                          موفق باشید

                          آقا من تموم این کارایی که گفتید رو مرحله مرحله رفتم جلو نتیجه شد این :




                          خوشبختانه غول مرحله قبل همچین قولی هم نبود که فکر میکردم اما آقا این غول مرحله بعدی که اصلا فکرش و نمیکردم همچین قولی باشه بد جوری حالمو گرفته
                          دو تا از این اسیدا خالی کردم الان تقربا 45 دقیقه است که بورد رو خوابوندم تو اسید و به توصیه دایی ظرف اسید رو گزاشتم رو بخاری تا اسید گرم بشه بلکه زودتر اثر کنه اما بعد از 45 دقیقه نتیجه کار اینه ببینید :
                          این از اسیدای مایع ما که فکر کنم اگه آب نمک گزاشته بودم تا الان ترکام خورده بود :


                          اینم ظرف اسید :


                          اینم بورد ما بعد از حدود 45 دقیقه:


                          __________________________________________________ ________
                          پ.ن 1 : بخدا عجب حوصله ای دارید شما ها !!!!!!!!!!
                          پ.ن 2 : من امشب دستمو با همین اسید داغ ، داغ میکنم تا دیگه از این شیرین کاریا نزنه به سرم !

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و ا&


                            والا اونجور که روی بطری اسیدت نوشته فکر کنم اون اصلا اسید نباشه!!!!!! :mrgreen:
                            مثل اینکه فلاکس لحیم کاری باشه؟!!!!!!
                            زمانی که خریدی فروشنده گفت چی؟ قیمتش چقدر بود؟ اصلا مطمئنی اسیده؟

                            در کل من اصلا با این اسید مایع ها حال نمیکنم. مسخره ها گرفتن آب بستن به نافش و رقیقش کردن و گرون تر هم میفروشنش!
                            یه بسته از همون پودری ها بخر اونوقت میفهمی اسید یعنی چی!(حدود 500 تا 1000 تومنه)
                            موقع کار باهاش با آب داغ مخلوطش کن و توی ظرف هم که فیبر رو انداختی دائم و بطور ملایم تکونش بده. زیر 10 دقیقه درمیاد.
                            یکی از دوستان(جناب aliila) گفتن با تیزاب هم میشه. من فردا میرم اگر شد آمارش رو میگیرم ببینم چطوره. شاید از شر این اسید مسخر خلاص شدیم.

                            درد من تنهایی نیست؛ بلكه مرگ ملتی است كه گدایی را قناعت، بی‏عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حكمت خداوند می‏ نامند! "گاندی"

                            به دلیل وجود برخی مشکلات و بی احترامی ها این اکانت رو غیر فعال کردم. همیشه سر بلند باشید.
                            بدرود . . .

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

                              نوشته اصلی توسط mojtaba_led
                              آقا من تموم این کارایی که گفتید رو مرحله مرحله رفتم جلو نتیجه شد این :
                              خوشبختانه غول مرحله قبل همچین قولی هم نبود که فکر میکردم اما آقا این غول مرحله بعدی که اصلا فکرش و نمیکردم همچین قولی باشه بد جوری حالمو گرفته
                              دو تا از این اسیدا خالی کردم الان تقربا 45 دقیقه است که بورد رو خوابوندم تو اسید و به توصیه دایی ظرف اسید رو گزاشتم رو بخاری تا اسید گرم بشه بلکه زودتر اثر کنه اما بعد از 45 دقیقه نتیجه کار اینه ببینید :
                              این از اسیدای مایع ما که فکر کنم اگه آب نمک گزاشته بودم تا الان ترکام خورده بود :
                              مجتبی جان چیکار میکنی داداش؟
                              با این عکسهایی که گذاشتی مرورگرم هنگ کرد! :eek:
                              لطفا عکسها رو کوچیک کن و بذار تا موقع لود شدن صفحه به مشکل نخوریم.( نه که ADSL داریم! :angry

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : چند سوال در مورد تولید PCB به روش پرینت و اتو

                                نه آقا خودش گفت این اسید مایع است دردسرش کمتره!!!!!!!!
                                اون فلاکس هم که میگید فکر کنم ، دارمش ظرفش مثل آمپوله برای لحیم کاری استفاده میشه دیگه ؟

                                رفتم الان بهش یه سری زدم دیدم شده آدامس !

                                آقا ما نخواستیم .

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X